Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:00

Karl66 schreef:
I D66 is een partij voor hoogopgeleiden met een bovenmodaal salaris, die veel neoliberaler beleid voorstaat dan de VVD als ondernemerspartij

Dit is echt niet waar.

En de VVD is er echt niet voor ondernemers.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:04

Karl66 schreef:
Irmaz, het gaat er niet om wat ze zeggen, het gaat erom wat ze doen. Nederland is sterk verneoliberaliseerd onder paars. D66 die vond dat alles geliberaliseerd moest worden, de VVD ondernemers die daar volop commerciële kansen zagen met al die geprivatiseerde bedrijven en de PvdA die erbij stond en toekeek. D66 is een partij voor hoogopgeleiden met een bovenmodaal salaris, die veel neoliberaler beleid voorstaat dan de VVD als ondernemerspartij en die echt als partij de filosoof was achter het paarse beleid.

De afgelopen 26 jaar sinds het begin van paars 1 heeft de VVD 24 jaar geregeerd, D66 15 jaar en het CDA 14 jaar. D66 is gewoon een bestuurderspartij, die heel erg hard heeft meegeholpen het huidige neoliberale Nederland vorm te geven.

Electra, ze is geïnformeerd, was dus op de hoogte en heeft die man toch één van haar belangrijkste beleidsadviseurs gemaakt. En nu het bekend wordt, dan laat ze opeens onderzoek doen. Ze zou geloofwaardig zijn geweest als ze dat onderzoek gelijk gelast had, toen ze haar over de lijken in de kast hadden verteld.

En nee, ik haat D66 niet, maar ik vind het wel een gevaarlijke partij. Onder die mooie sociale praatjes is het gewoon een partij die vindt dat mensen hun kansen moeten grijpen, zelfredzaam moeten zijn, een hartstochtelijk voorstander van de participatiemaatschappij. En de mensen die niet meekunnen, de mensen die niet de capaciteiten mee hebben gekregen om zich te redden, daar halen ze hun schouders over op, dat is niet hun doelgroep of achterban. Daar kan een mooi verhaaltje in hun partijprogramma niks aan veranderen, want natuurlijk zeggen ze niet dat ze die in de stront laten zakken, dat staat namelijk niet zo netjes in een verkiezingsprogramma. Maar in de praktijk doen ze dat wel.

_/-\o_

Ik zie hier mensen die niets met de VVD hebben, maar wel met D66. Dan is er ergens iets niet goed gegaan. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:32

Ik heb jarenlang d66 gestemd. Maar ben daar ook al heel wat jaren geleden van teruggekomen. Mede door sommige van de bezwaren die Karl ook noemt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:35

Karl66 schreef:
Irmaz, het gaat er niet om wat ze zeggen, het gaat erom wat ze doen. Nederland is sterk verneoliberaliseerd onder paars. D66 die vond dat alles geliberaliseerd moest worden, de VVD ondernemers die daar volop commerciële kansen zagen met al die geprivatiseerde bedrijven en de PvdA die erbij stond en toekeek. D66 is een partij voor hoogopgeleiden met een bovenmodaal salaris, die veel neoliberaler beleid voorstaat dan de VVD als ondernemerspartij en die echt als partij de filosoof was achter het paarse beleid.

De afgelopen 26 jaar sinds het begin van paars 1 heeft de VVD 24 jaar geregeerd, D66 15 jaar en het CDA 14 jaar. D66 is gewoon een bestuurderspartij, die heel erg hard heeft meegeholpen het huidige neoliberale Nederland vorm te geven.

Electra, ze is geïnformeerd, was dus op de hoogte en heeft die man toch één van haar belangrijkste beleidsadviseurs gemaakt. En nu het bekend wordt, dan laat ze opeens onderzoek doen. Ze zou geloofwaardig zijn geweest als ze dat onderzoek gelijk gelast had, toen ze haar over de lijken in de kast hadden verteld.

En nee, ik haat D66 niet, maar ik vind het wel een gevaarlijke partij. Onder die mooie sociale praatjes is het gewoon een partij die vindt dat mensen hun kansen moeten grijpen, zelfredzaam moeten zijn, een hartstochtelijk voorstander van de participatiemaatschappij. En de mensen die niet meekunnen, de mensen die niet de capaciteiten mee hebben gekregen om zich te redden, daar halen ze hun schouders over op, dat is niet hun doelgroep of achterban. Daar kan een mooi verhaaltje in hun partijprogramma niks aan veranderen, want natuurlijk zeggen ze niet dat ze die in de stront laten zakken, dat staat namelijk niet zo netjes in een verkiezingsprogramma. Maar in de praktijk doen ze dat wel.

Ik weet niet precies wat D66 wel en niet doet maar een gevaarlijke partij??? Ik zie weinig populisme of mensen met extreme denkbeelden bij D66 voorbij komen. Wat ze misschien vooral ongrijpbaar maakt is hun pragmatisme, ze hebben hierdoor geen panklaar antwoord op voorhand maar bekijken de kwestie zoals deze zich voordoet. Een typische manier van werken die veel wordt gebruikt door wetenschappers. Dat maakt ze wel reactief en missschien in de ogen van mensen onlogisch, onvoorspelbaar en gevaarlijk?

Mijn bezwaar tegen D66 is dat ze zelf geen ultieme samenleving nastreven en daar voor willen "vechten", maar alles pragmatistisch benaderen waardoor ze op voorhand al te veel onderhandelingsruimte weggeven. Rob Jetten was al wat helderder en rechtlijniger en misschien dat het met Sigrid Kaag nog wat beter wordt.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:43

Wat er gevaarlijk is aan D66 is dat ze een hele goede PR hebben en zich als een hele sociale partij neerzetten. Maar in de praktijk is het een hele harde neoliberale partij, die een deel van de bevolking keihard in de kou laat staan. Er is bij D66 een heel groot gat tussen hoe ze gezien worden en waar ze werkelijk voor staan.

Hoekstra wordt trouwens de nieuwe lijsttrekker van het CDA: https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-wor ... ~a5cc43e6/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:58

Dat pragmatisme staat me nu juist wel aan. Alleen het daar kennelijk gepaard aan gaande gebrek aan medemenselijkheid en soms de tunnelvisie vind ik problematisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:30

Karl66 schreef:
Wat er gevaarlijk is aan D66 is dat ze een hele goede PR hebben en zich als een hele sociale partij neerzetten. Maar in de praktijk is het een hele harde neoliberale partij, die een deel van de bevolking keihard in de kou laat staan. Er is bij D66 een heel groot gat tussen hoe ze gezien worden en waar ze werkelijk voor staan.

Hoekstra wordt trouwens de nieuwe lijsttrekker van het CDA: https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-wor ... ~a5cc43e6/

Een partij is toch meer dan hun economisch beleid?
Jij rekent ze nu alleen af op het neo-liberale beleid, maar er zijn meerdere speerpunten, zoals zorg en onderwijs bijvoorbeeld.

Wat regeringen betreft met D66, het is altijd de kleinste partij geweest, dus je geeft ze teveel credits.

Wat ik opvallend vind, is dat er altijd een zondebok is, een partij die afgerekend wordt op het beleid en dat is nooit de VVD.
Zij hebben toch een vrij stabiel kiezersbestand en zijn al jaren de grootste.
En zoals het lijkt in de peilingen, de komende jaren weer.
Dat lijkt mij toch de verdienste van Rutte, tenslotte heeft de VVD ook vele schandalen gehad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 23:39

:wave: ik vind de VVD én D66 allebei poedersuiker, mag dat ook?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:06

Ja hoor, mag gelukkig in dit land. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:09

Fijn! *\o/*
Ik vind D66 een beetje de jonge hippe VVD. Zou nooit op ze stemmen, ik werk in het onderwijs, "de onderwijspartij" heeft de minister van onderwijs(!!!) geleverd, dus dan denk je "nou kom maar op" maar helaas betreft het een dame die bij het minste zuchtje weerstand zwicht voor de ministerraad. Het had zo mooi kunnen zijn. :o

Wat de aantijgingen van misbruik betreft; ik heb het niet zo gevolgd, maar ik hoop voor ze dat het mee blijkt te vallen. D66 stemmers kunnen anders zomaar toch naar de VVD gaan ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 01:17

Echt jong is D66 niet :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:21

Electra63 schreef:
Echt jong is D66 niet :D

Jonger dan de VVD!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 08:47

Ik ben het eens met Karl mbt D66. Ik kom uit een redelijk tot zeer links georiënteerde familie en heb een familielid die zeer actief was binnen D66, onderweg naar wellicht een mooie politieke carrière in die partij. Dat familielid is echter ( volgens mij een jaar of 10/ 12 geleden) uit die partij gestapt. Plotsklaps, en inderdaad om de redenen die Karl aangeeft. Het gebrek aan opkomen voor de zwakkere in de samenleving, het neo liberalisme, dat niet strookt met zijn eigen opvattingen.

D66 heeft een mooie PR, komt over als een hele sociale partij, maar op economisch gebied, waar het werkelijk gaat om het verbeteren van de omstandigheden voor de zwakkeren in de samenleving, heb je niets aan ze.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:31

Ik heb weleens iemand D66 VVD light horen noemen. Ik vind het wel een leuke uitspraak. Ja het klopt op veel terreinen ook wel. Maar of ik ze echt light zou noemen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:46

Voor mij zijn dat de redenen om dus juist bij D66 te zitten en actief te zijn.
Als D66 er niet was geweest was ik idd eerder naar een VVD gegaan, maar dat mist voor mij toch wat. En dat vind ik wel in D66.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:09

Ik ben een zwevende /tactische stemmer.
Maar ik verdiep me altijd in de partijprogramma's en kijk naar stemgedrag. Ik kijk graag naar politieke debatten en volg wat politici en partijen op SM.
Vaak stem ik dan op de partij waarvan ik denk dat deze mijn stem nodig heeft om in de regering te komen, dat is daarom dan ook nooit de grootste partij.

Ik heb in het verleden daarom wel een paar x D66 gestemd, maar ook PvdA.
Bij de Gemeenteverkiezingen grote kans dat ik weer D66 ga stemmen, maar dan vooral als tegenhanger voor de grote SGP en kleinere CDA in mijn gemeente. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:37

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:

Een partij is toch meer dan hun economisch beleid?
Jij rekent ze nu alleen af op het neo-liberale beleid, maar er zijn meerdere speerpunten, zoals zorg en onderwijs bijvoorbeeld.

Wat regeringen betreft met D66, het is altijd de kleinste partij geweest, dus je geeft ze teveel credits.

Wat ik opvallend vind, is dat er altijd een zondebok is, een partij die afgerekend wordt op het beleid en dat is nooit de VVD.
Zij hebben toch een vrij stabiel kiezersbestand en zijn al jaren de grootste.
En zoals het lijkt in de peilingen, de komende jaren weer.
Dat lijkt mij toch de verdienste van Rutte, tenslotte heeft de VVD ook vele schandalen gehad.

Ze kunnen natuurlijk ook beide verantwoordelijk zijn. D66 is ideologisch een neoliberale partij, niet alleen op het economische vlak, maar ook als het om zorg gaat of onderwijs. Ook daar is het de partij van de sociaal sterkere, die vinden dat iedereen zich moet kunnen redden, want zij kunnen dat toch ook?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:13

Karl66 schreef:
Ze kunnen natuurlijk ook beide verantwoordelijk zijn. D66 is ideologisch een neoliberale partij, niet alleen op het economische vlak, maar ook als het om zorg gaat of onderwijs. Ook daar is het de partij van de sociaal sterkere, die vinden dat iedereen zich moet kunnen redden, want zij kunnen dat toch ook?

Ik ben het met je eens dat D66 een neo-liberale partij is die vindt dat iedereen zich moet kunnen redden (dat staat ook in hun partij-programma) maar volgens mij is het verschil tussen VVD en D66 dat D66 ook actief wil werken aan de mogelijkheid tot zelfredzaamheid van mensen die dat van huis uit minder mee hebben gekregen.
Waarom ze daarin tot nu toe m.i. niet erg succesvol zijn heb ik al in een eerdere post beschreven.

In principe kun je wel zeggen dat het liberale bewind van de afgelopen 10 jaar er in ieder geval voor heeft gezorgd dat een hele grote groep mensen in Nederland inmiddels meent de waarheid in pacht te hebben over ieder willekeurig onderwerp en deze "kennis" aan andere mensen meent te moeten opdringen (ik denk alleen al even aan al de mensen die beter "weten" hoe het Corona virus werkt en waar het vandaan komt dan de virologen die daar al hun hele leven onderzoek naar doen) -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:35

irmaz schreef:
Ik ben het met je eens dat D66 een neo-liberale partij is die vindt dat iedereen zich moet kunnen redden (dat staat ook in hun partij-programma) maar volgens mij is het verschil tussen VVD en D66 dat D66 ook actief wil werken aan de mogelijkheid tot zelfredzaamheid van mensen die dat van huis uit minder mee hebben gekregen.
Waarom ze daarin tot nu toe m.i. niet erg succesvol zijn heb ik al in een eerdere post beschreven.

Het hele probleem is dat ze ervan uitgaan dat mensen zelfredzaam zijn. Er is een hele grote groep mensen, die in meer of mindere mate, niet zelfredzaam zijn. Mensen moeten gewoon heel vaak bij het handje genomen worden, soms is het maar iets heel kleins, bijvoorbeeld ze vertellen bij welk loket ze terecht kunnen of op welke toeslag ze recht hebben en voor sommige mensen is het heel groot, omdat ze domweg niet zelfredzaam zijn en het nooit zullen worden. Maar bij D66 leeft het, ideologisch gedreven, idee dat je mensen zelfredzaam kan maken en als dat niet lukt dat het dus hun eigen schuld is, er is ze toch verteld hoe ze dat moesten doen? Dan moet je volgens die ideologie achteraf niet klagen dat je dat loket toch niet kon vinden of nog steeds niet weet hoe je die toeslag moet aanvragen, dan is het gewoon je eigen schuld en niet die van D66 dat het misgaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:48

irmaz schreef:
Ik weet niet precies wat D66 wel en niet doet maar een gevaarlijke partij??? Ik zie weinig populisme of mensen met extreme denkbeelden bij D66 voorbij komen. Wat ze misschien vooral ongrijpbaar maakt is hun pragmatisme, ze hebben hierdoor geen panklaar antwoord op voorhand maar bekijken de kwestie zoals deze zich voordoet. Een typische manier van werken die veel wordt gebruikt door wetenschappers. Dat maakt ze wel reactief en missschien in de ogen van mensen onlogisch, onvoorspelbaar en gevaarlijk?

Mijn bezwaar tegen D66 is dat ze zelf geen ultieme samenleving nastreven en daar voor willen "vechten", maar alles pragmatistisch benaderen waardoor ze op voorhand al te veel onderhandelingsruimte weggeven. Rob Jetten was al wat helderder en rechtlijniger en misschien dat het met Sigrid Kaag nog wat beter wordt.

mwah.. de uitspraken van Tjeerd de Groot over het halveren van de veestapel wat de boerenprotesten op gang bracht vind ik toch wel populistisch..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:36

juval schreef:
irmaz schreef:

mwah.. de uitspraken van Tjeerd de Groot over het halveren van de veestapel wat de boerenprotesten op gang bracht vind ik toch wel populistisch..

Vind ik niet hoor, dit soort concrete uitspraken worden niet gedaan door populisten omdat ze daar net zo makkelijk stemmen mee verliezen als winnen. Populisten spinnen garen bij wazige uitspraken die voor meerdere interpretatie vatbaar zijn waardoor ieder, zelf wat minder denkend mens, het idee heeft dat dit precies is wat hij/zij bedoeld :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:44

Karl66 schreef:
Het hele probleem is dat ze ervan uitgaan dat mensen zelfredzaam zijn. Er is een hele grote groep mensen, die in meer of mindere mate, niet zelfredzaam zijn. Mensen moeten gewoon heel vaak bij het handje genomen worden, soms is het maar iets heel kleins, bijvoorbeeld ze vertellen bij welk loket ze terecht kunnen of op welke toeslag ze recht hebben en voor sommige mensen is het heel groot, omdat ze domweg niet zelfredzaam zijn en het nooit zullen worden. Maar bij D66 leeft het, ideologisch gedreven, idee dat je mensen zelfredzaam kan maken en als dat niet lukt dat het dus hun eigen schuld is, er is ze toch verteld hoe ze dat moesten doen? Dan moet je volgens die ideologie achteraf niet klagen dat je dat loket toch niet kon vinden of nog steeds niet weet hoe je die toeslag moet aanvragen, dan is het gewoon je eigen schuld en niet die van D66 dat het misgaat.

Welke groep mensen heb jij voor ogen die niet zelfredzaam kunnen zijn?

D66 is niet ideologisch gedreven maar pragmatisch, dus tenzij jij pragmatisme als een ideologie ziet gaat die vlieger niet op.

Overigens is de slogan van D66 "Laat iedereen vrij maar niemand vallen". Klinkt mij toch in de oren dat ze weldegelijk mensen die af dreigen te haken een helpende hand willen toesteken.

Ik lijk wel van D66 maar ik heb er niet eens op gestemd :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:48

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:18

irmaz schreef:
Karl66 schreef:

Welke groep mensen heb jij voor ogen die niet zelfredzaam kunnen zijn?

D66 is niet ideologisch gedreven maar pragmatisch, dus tenzij jij pragmatisme als een ideologie ziet gaat die vlieger niet op.

Overigens is de slogan van D66 "Laat iedereen vrij maar niemand vallen". Klinkt mij toch in de oren dat ze weldegelijk mensen die af dreigen te haken een helpende hand willen toesteken.

Ik lijk wel van D66 maar ik heb er niet eens op gestemd :D

Dat zeg ik, ze zijn heel goed in PR en de bijbehorende leuzen. Het gaat er niet om wat ze zeggen, het gaat erom wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld naar een typisch D66 onderwerp, de participatiemaatschappij. Er is gewoon een groep die het gewoon niet redden in die maatschappij, er zijn gewoon kinderen die niet op hun plek zijn in het reguliere onderwijs en dan kan je als D66 wel een mooi verhaal houden dat ze er ook voor die mensen zijn, maar in de praktijk laten ze die steeds meer buiten de boot vallen. Of kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld wat Shadow0 aanhaalt. De maatschappij wordt steeds ingewikkelder en steeds technocratischer en daardoor is er een steeds grotere groep die zich in meer en meestal in mindere mate niet volledig zelf kan redden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:45