Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?
Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...
Nikass schreef:Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?
Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...
ravellie schreef:Nikass schreef:Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?
Dat is helaas in meerdere topics zo
ik begrijp je wel.
Over deze discussie neem ik geen standpunt in, omdat ik het onwijs moeilijk vind.
Wel weet ik hoe een kindje van 22 weken eruit ziet, omdat in ons geval onze tweede dochter is overleden door een afsluiting van de navelstreng.
het gaat idd om een leven.
Ik snap compleet dat je vriendin zo functioneert, overigens bieden veel ziekenhuizen op dit gebied goede begeleiding hoor, wij hebben rouwverwerking gehad helemaal op dit onderwerp.
Ongeacht wat een vrouw beslist of doormaakt, ben ik blij dat er op dit punt veel meer vooruitgang is geboekt.
Vroeger was het standpunt: weinig aandacht aan besteden en door.
Nu is de benadering en ruimte voor verwerking heel anders.
elnienjo schreef:Wordt er trouwens niet sowieso een spuitje aan de foetus gegeven voordat er geaborteerd wordt of wordt het er in levende staat uit gehaald? In dat geval zou het niet uitmaken of het 22 of 26 weken is.
DeMolenhoek schreef:Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.
Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)
DiscoDipp schreef:DeMolenhoek schreef:Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.
Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)
Een kind is geen recht he?!
Geen idee hoe ik hier ben beland, ik meng mij normaal gezien niet in dit soort discussies. Ik heb de eerste 3 pagina’s gelezen.
Maar @DeMolenHoek, ik walg echt van jouw zicht hierop. Iedereen mag zijn mening hebben, en mijn mening is dat als jij echt zo denkt, dat ik jou een naar persoon vind.
Ik ben ook pro-choice, mijn lichaam is van MIJ. De mannen waar ik mee naar bed wil/ga weten stuk voor stuk dat ik absoluut geen kinderen wil. Dus mocht ik buiten de anticonceptie om zwanger worden, dan weten ze ook dat ik niet ga voldragen. Abortus als anticonceptie vind ik ook belachelijk, maar als nood, jaa dat is zeker nodig. En als die keuze gemaakt moet worden, dan beslis IK daar over.
We leven toch niet meer in de 1500’s? Kan met mijn kop gewoon écht niet bij jou mening hoor, pardon.
Ik trek mij nu weer terug
DiscoDipp schreef:DeMolenhoek schreef:Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.
Een kind is geen recht he?!
Geen idee hoe ik hier ben beland, ik meng mij normaal gezien niet in dit soort discussies. Ik heb de eerste 3 pagina’s gelezen.
Maar @DeMolenHoek, ik walg echt van jouw zicht hierop. Iedereen mag zijn mening hebben, en mijn mening is dat als jij echt zo denkt, dat ik jou een ontzettend naar persoon vind.
Ik ben ook pro-choice, mijn lichaam is van MIJ. De mannen waar ik mee naar bed wil/ga weten stuk voor stuk dat ik absoluut geen kinderen wil. Dus mocht ik buiten de anticonceptie om zwanger worden, dan weten ze ook dat ik niet ga voldragen. Abortus als anticonceptie vind ik ook belachelijk, maar als nood, jaa dat is zeker nodig. En als die keuze gemaakt moet worden, dan beslis IK daar over.
We leven toch niet meer in de 1500’s? Kan met mijn kop gewoon écht niet bij jou mening hoor, pardon.
Ik trek mij nu weer terug
elnienjo schreef:Maar waarom wordt de foetus dan niet sowieso voor de ingreep verlost van het leven? Ik kan me voorstellen dat het voor het lichaam van de vrouw gezonder is om de bevalling op te wekken zodat ze niet helemaal van voor tot achter uit scheurt doordat de spieren er nog niet op ingesteld zijn. Ik had zelfs een hechting na het laten verwijderen van mijn baarmoeder en dat is toch 'n pak kleiner en zachter dan een baby lijkt me.
Ayasha schreef:Wacht, wat? Hoe zie je dat voor je elnienjo?
IMANDRA schreef:Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?
SinneJ schreef:Ik ken iemand, een heel goede vriendin, die er erg veel last van heeft, ook al zou ze het zo opnieuw doen. Ze had het nooit kunnen voorzien dat ze het zich zo zou aantrekken, maar als ze nu kindjes ziet van de leeftijd die haar kindje zou zijn, heeft ze toch verdriet.. ook al bleef het de juiste keuze in haar situatie en was ze ruim op tijd met het weghalen (voor de 12 weken in België).
Ik denk dat je die weerslag niet mag onderschatten. En ik zou zelf ook aborteren, ik wil geen kinderen, maar ik denk ook niet dat het me in de koude kleren zou zitten, zeker niet als het al levensvatbaar is. Want die procedure bij een grotere foetus is al beslist niet meer 'even knipperen en het is klaar'.
Ik ben echt 100% pro choice, maar ik denk ook dat veel vrouwen niet altijd op voorhand weten wat die keuze met hen gaat doen achteraf en dat lijkt me hoe later je aborteert hoe zwaarder.
enzino schreef:Als je het niet met iemand eens bent en verder niet bereid bent te reageren of eerst alles te lezen, waarom onderdruk je dan die neiging je walging over iemand uit te spreken niet? Ik heb in ieder geval getemt.
IMANDRA schreef:Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?
Ayasha schreef:Ja secredible. Maar verwacht ze dan dat van beide koppels een partij zich er maar even over heen zet of spreken we dan over KI?![]()
Want met Elnienjo weet ik het nooit zo goed.
verder moest ik even grinniken om je eerste reactie.. Ik zie dat beeld incl. de verwarde gezichten zo voor me.
secricible schreef:IMANDRA schreef:Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?
hoe bedoel je?
secricible schreef:Discodipp: in een PB, dat zei ik toch al, over iets van 17 pagina's terug. Je woorden waren nou ook weer niet zo baanbrekend dat het nodig was om iets van 17 pagina's terug op te rakelen in een topic dat allang verder was. Dat doe je in een normaal gesprek toch ook niet? Of je slikt het gewoon even in, doet ook geen pijn. Zeker als je toch geen tegenreactie wilt maar weer weg gaat uit het topic.
Over wat "fatsoenlijk" is verschillen we duidelijk van mening. Van iemand walgen, op de persoon spelen ("ik vind jou een naar persoon") vind ikniet echt fatsoenlijk persoonlijk.
secricible schreef:elnienjo schreef:Wordt er trouwens niet sowieso een spuitje aan de foetus gegeven voordat er geaborteerd wordt of wordt het er in levende staat uit gehaald? In dat geval zou het niet uitmaken of het 22 of 26 weken is.
het is sowieso verbazingwekkend hoe weinig neutrale informatie er te vinden is over de werkwijze van zwangerschapsonderbreking. Websites als schreeuw voor leven (anti-abortus) zetten uitgebreide horrorteksten er op, maar abortusklinieken ofzo geven weinig informatie. Ik vind dat best bedreigend ikv "informed consent", waar je als vrouw recht op hebt.
Als ik me baseer op de NVOG richtlijn zwangerschapsonderbreking tot 24 weken, dan kun je bij een late zwangerschapsafbreking kiezen voor zuigcurretage en een ingeleide bevalling. Hierbij heeft een zuigcurretage meer risico's dan een medicamenteuze abortus (ingeleide bevalling) en word nadrukkelijk geadviseerd alleen zuigcurretage te doen bij een zeer ervaren operateur en anders door te verwijzen.
Bij de eerste overlijdt de foetus uiteraard in de baarmoeder, want die zal niet als geheel er uit kunnen komen. De foetus wordt dan uit de baarmoeder gezogen en dit kan niet in zijn geheel. Bij een ingeleide bevalling kan het kindje nog leven inderdaad. Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen een levenloos geboren kindje, je hoeft dan geen aangifte te doen en geen crematie oid te regelen. Wanneer het kindje overlijdt na de geboorte is er wel sprake van een aangifteplicht. Het kindje krijgt iig geen spuitje oid voor de abortus.
Ik vind niet terug of het mogelijk is om nog een zuigcurretage toe te passen na 24 weken, omdat dit natuurlijk theoretisch is. Echter, situaties waarin het medisch noodzakelijk is een foetus na 24 weken te aborteren spreken nergens over zuigcurretage en ik lees dan dingen over verharding van botweefsel, dus ik zou neigen naar dat daarna alleen nog een ingeleide bevalling mogelijk is. Daarbij kan het kindje dus nog leven na de geboorte.