Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:50

meggiemeg schreef:
Ja dat zou geweldig zijn om dan binnen inderdaad bij de rest te kunnen zijn ipv buiten bij de paarden

FleurVP schreef:
Haha nou inderdaad, wij hadden het er vandaag ook al over. Zouden we het dit jaar aandurven om naar vrienden te gaan? Ipv inderdaad naast de paarden te staan kleumen die zich volgens mij vorig jaar afvroegen wat we toch eigenlijk kwamen doen zo laat en zo lang :D

Dat is jullie eigen keuze hoor!

Ik hoop echt met mn hele hart dat dit verbod echt alleen voor 2020 geld en dat volgend jaar vuurwerk weer is toegestaan.

Het moet wel! Alle vuurwerk verkopende bedrijven mogen het vuur opslaan tot volgend jaar. Als de regering volgend jaar gaat zeggen: sorry we houden het verbod erin....

Dan heb je de poppetjes aan het dansen!

Als de paarden er toch geen reet om geven, waarom dan nog op stal blijven?

En rekenen maar niet op een rustige o&n dit jaar! Als er ongeregeldheden komen, dan is het tijdens deze jaarwisseling.

Je kan het trouwens ook gewoon gezellig maken op stal. Pak een lege box, elektrisch kacheltje erbij, lekkere stoelen neerzetten....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:56

Nou mijn paarden zijn echt niet rustig tijdens de jaarwisseling, ik heb van die leuke buren die gerust het vuurwerk op het dak van de stallen gooien. Dan ben ik toch liever bij ze dan dat ik ze maar aan hun lot over laat. Dus dat is nog al makkelijk zeggen dat het een eigen keuze is om in de kou bij de paarden te zijn ipv gezellig binnen bij de rest! Lege box moet je ook maar net hebben en een kacheltje bij al die brandbare dingen?

Mocht er toch een algeheel verbod gaan komen dan zal er waarschijnlijk wel iets georganiseerd gaan worden in de trant van vuurwerkshows, kan de voorraad opgekocht worden die er van dit jaar is is dat probleem ook weer opgelost. Ze krijgen dit jaar al een mooie tegemoetkoming die verkopers dus ze moeten zeker niet zeuren!Over een verbod wordt al tijden gesproken dus moeten ze niet zeggen dat kan je niet maken, het is een kwestie van tijd dat het er van ging komen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 07-12-20 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:00

Omdat vorig jaar het hier alles mee viel. Er was alleen vuurwerk 500 meter verderop in het dorp. Maar dat weet je niet vooraf, kan ook zomaar zijn dat een van de buren wel ineens allerlei vrienden op bezoek hebben en wel veel vuurwerk afsteken en de paarden wel door de draad vliegen.
Scheelt dat bijna iedereen hier dieren heeft. Maar vind het toch een risico om weg te gaan. Met een landelijk verbod zou dat wel moeten kunnen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:08

Wordt hier echt verdrietig van, proberen vuurwerk in trailer te gooien, mensen ermee bekogelen etcetc. Vraag je je zo af ( sowieso over t algemeen al) hoe sommige mensen gewoon geen schuldgevoel en geweten hebben.

Ik heb niets tegen vuurwerk ( al vraag ik me af of dat idiote harde geknal echt nodig is) op oudejaarsavond. Maar dat geknal al weken ervoor is verschrikkelijk.

En wat er nu gebeurt al helemaal.

Bij mij in de omgeving zijn er trouwens amper problemen met vuurwerk. Woon echt in n boerendorp en niemand van ons heeft zin in n brandende stal / schuur whatever. Er mag trouwens ook geen vuurwerk worden afgestoken binnen 500 m van huizen / stallen / gebouwen .

Om 0.00 komt er wat vuurwerk en 10 min later is t klaar. Heerlijk. Dus het kan echt. Woon trouwens niet in Nederland.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:28

Ik had gehoopt dat het vuurwerk verbod meer rust zou geven maar er wordt nu meer afgestoken dan ooit. Prachtig hoor die shows elke avond. Maar wel poedersuiker voor de dieren. M'n merrie is nogal bang voor vuurwerk. December is altijd al lastig maar het begint nu al wat eerder. Ga lekker op 31 december 'protesteren' ipv nu...

Ik snap dat de branch gestropt wordt en vind het verbod voor hen echt te kort dag. Dat is niet fair. Dat moet je begin het jaar beslissen.

Al zou ik dan wel bang zijn dat ze iot protest het hele jaar gaan knallen en dan is het helemaal niet meer te doen met bange dieren en of mensen...

Ps. Bij je paarden zijn een keuze als ze toch niet bang zijn? Lijkt mij niet dat dat de enige reden is bij je paarden te blijven. Ook om in de gaten te houden of er niet per ongeluk vuurwerk op daken of in hooiopslag terecht komt

Ninx

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:36

Ik ben als een kind zo blij dat dat ellendige vuurwerk dit jaar niet toegestaan is, en ik hoop dat dit zo blijft.
Dergelijk gevaarlijk spul in handen van consumenten is vragen om ellende. Organiseer centrale shows voortaan, geregeld door professionals.

Naast een verspilling van geld, luchtkwaliteit, is het ook gewoon een hel voor heel veel mensen en dieren.

En dat het banketstaaf is voor verkopers... wellicht. Het is echter vrijwel altijd een nevenactiviteit.
Ik zou me drukker maken om andere ondernemers die nu stuk voor stuk omvallen door 'overdreven' maatregelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:05

Het enige wat ik echt wel sneu vind, is ondernemers die geïnvesteerd hebben in een veilige opslag voor vuurwerk, wat nu dus overbodig geworden is. Maar goed, opslag is opslag, daar kan ook wel iets anders in liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:11

Gisteren vond ik mijn boek over de vuurwerkramp in Enschede terug. Toch wel heftig dat weer te zien.

Laat dat verbod op vuurwerk maar blijven.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:26

In Winterswijk is een gezin buiten gezet voor de komende 3 weken. Die hadden meer dan 200 kg vuurwerk in een schuurtje liggen. Als dat de lucht in was gegaan hadden ze de hele wijk opgeblazen. Wat een ontzettende droeftoeters. >;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 10:31

Levensgevaarlijk. Waar zit je verstand dan :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:37

Tja geen idee. Maar je staat nu dus wel op straat met je vrouw en kindjes. In januari mogen ze weer terug naar huis.
Ik zou werkelijk woest zijn als ik zulke buren had. Tot een omtrek van 400 meter zou er schade zijn als het was ontploft. We hebben toch allemaal de beelden van Enschede gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:37

Cookies schreef:
In Winterswijk is een gezin buiten gezet voor de komende 3 weken. Die hadden meer dan 200 kg vuurwerk in een schuurtje liggen. Als dat de lucht in was gegaan hadden ze de hele wijk opgeblazen. Wat een ontzettende droeftoeters. >;)

Ik hoorde het op het nieuws :oo. Levensgevaarlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:51

Cookies schreef:

En dit is nog maar het topje van de ijsberg gok ik zomaar. Hoeveel van deze schuurtjes of zolders zijn er in Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:24

Suzanne F. schreef:
En dit is nog maar het topje van de ijsberg gok ik zomaar. Hoeveel van deze schuurtjes of zolders zijn er in Nederland?

Hier ben ik ook wel wat huiverig voor. Een paar dagen geleden stond hier een huis in de fik, 1 straat verder. Ik dacht nog wat als daar illegaal vuurwerk in had gelegen :\ .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:43

Wanneer de Lockdown in Duitsland doorgaat dan kan de politie beter maandag en dinsdag bij elke grensovergang gaan staan want dat zijn er nog twee dagen om vuurwerk te kopen in Duitsland .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:14

Hier vannacht illigale strijkers die de hele buurt wakker hielden...ik krijg echt een steeds grotere hekel aan dat rot vuurwerk en de aso's die het afsteken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:16

Hier ook veel vuurwerk gisteren.

Er zijn inderdaad steeds meer mensen die voor een vuurwerkverbod zijn dit dit soort gedrag. Zo zaag je dus de poten onder je stoel vandaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:19

bigone schreef:
Wanneer de Lockdown in Duitsland doorgaat dan kan de politie beter maandag en dinsdag bij elke grensovergang gaan staan want dat zijn er nog twee dagen om vuurwerk te kopen in Duitsland .

Och dat is toch allang in de pocket.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:20

Ja hou het gewoon voor oud en nieuwjaarsdag en voor de rest zorg voor geen overlast. Maar ik lees steeds dieren die sterven door vuurwerk en dan de overlast van het geknal de hele maand door. En kan steeds minder begrijpen waarom mensen hun egoisme om het afsteken boven alles plaatsen en dan vooral boven levens van anderen/ onschuldige dieren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:35

Ik zat vannacht om half 3 ook rechtop in bed. 2 enorme knallen. Ik ben nog blijven luisteren en heb zelfs nog met de balkon deur open staan te luisteren of ze niet dichter naar ons zouden komen om nare dingen te doen. Maar dat viel mee gelukkig. Maar wat mij betreft schaffen ze alles af!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:17

Hier zit ik toch te denken of ik bijvoorhand toch niet iets rustgevends moet geven aan mn paard. Hij staat op pension, maar begreep van mijn staleigenaresse dat enorm veel met carbid geschoten wordt. Op de vorige stal is was echt weg van grote steden en hoorde je het alleen in de verte. Laatst was er in de buurt wel een oefening van het leger met harde knallen en daar reageerde hij niet echt op.. lastig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:43

Carbid reageren paarden nauwelijks op, zijn doffe dreunen dus daar zou ik echt niets voor geven en sedatie betekend niet dat het niet binnenkomt .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:55

Ik hou mijn hart vast voor de jaarwisseling. Ik ben bang dat het echt een grote puinhoop wordt. Mensen zijn boos en onder invloed van drank kan alle frustratie er weleens in een klap uitkomen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:29

Ik stel mijn vuurwerkprotocol gewoon in werking met de jaarwisseling:
Geen lange uitlaatrondes, alleen de deur uit wanneer we ergens heen moeten en de bange hond krijgt een thundershirt aan en elk uur een theelepel advocaat vermengd met een eetlepel vla/yoghurt/kwark.
Ik geloof er nl niks van dat ze zich aan dat vuurwerkverbod gaan houden, dat doen ze nu al niet. :n

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:17

bigone schreef:
Carbid reageren paarden nauwelijks op, zijn doffe dreunen dus daar zou ik echt niets voor geven en sedatie betekend niet dat het niet binnenkomt .

O echte? Vandaar. Want op die doffe dreunen van de oefeningen van het leger waarbij je zelfs het voelde trillen reageerde geen een paard idd. Naja en ze zijn met z’n allen dus..