Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:25

MCE schreef:
Askja,

iedereen heeft die vrijheid alleen is het de toon die de muziek maakt en die maakt dat mensen naar elkaar luisteren en met elkaar praten

en zo kan het zijn dat de ene (denkt) meer gehoord te worden doordat de ander zwijgt,

opiniestuk

(...)

Goed stuk en natuurlijk is het helemaal correct.
We willen naar een samenleving waar bv huidskleur er niet meer toe doet, maar daartoe willen we eerst iedereen in een hokje duwen en dan afdwingen dat we alleen nog maar naar huidskleur kijken. En dat gaat samen met "wij" tegen "zij", iets dat vaak in geweld af gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:38

enzino schreef:
MCE schreef:
Askja,

iedereen heeft die vrijheid alleen is het de toon die de muziek maakt en die maakt dat mensen naar elkaar luisteren en met elkaar praten

en zo kan het zijn dat de ene (denkt) meer gehoord te worden doordat de ander zwijgt,

opiniestuk

(...)

Goed stuk en natuurlijk is het helemaal correct.
We willen naar een samenleving waar bv huidskleur er niet meer toe doet, maar daartoe willen we eerst iedereen in een hokje duwen en dan afdwingen dat we alleen nog maar naar huidskleur kijken. En dat gaat samen met "wij" tegen "zij", iets dat vaak in geweld af gaat lopen.

ja helaas, want wie zich niet gehoord voelt grijpt naar het recht van de sterkste, of juist zwakste!! om die stem kracht bij te zetten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:40

elnienjo schreef:
Die mensen die hun mond zo vol hebben van een inclusieve samenleving zijn zelf meesters in het uitsluiten.
Blanke vrouw draagt haar kapsel in Afrikaanse stijl en wordt afgefakkeld omdat Afrikanen het alleenrecht op dat kapsel claimen: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ardrachten
Als wij blanken zoiets zouden doen, het alleenrecht claimen op iets wat in onze blanke geschiedenis is ontstaan en zouden zeggen dat Afrikanen/Aziaten etc zich niet mogen laten inspireren laat staan het na-apen, dan worden wij verketterd.
Die 2 maten waarmee die groep meet die komt me echt de strot uit. Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken je hele arm er af!

Dan moet je je even verdiepen in de historie achter afrikaanse kapsels en hoe die ontvangen worden in de witte maatschappij, maar ook omtrend de verschillende haarstructuren en het verschil tussen haat van mensen met afrikaanse oorsprong, en die van witte mensen. Haar van witte mensen is niet gemaakt om gedread en gebraid te worden zoals we die in de afrikaanse kapsel zien, maar zwarte mensen worden vandaag de dag nog steeds gestraft en gewezen op de manier waarop ze hun haar dragen.

Veel kapsel van zwarte mensen worden gezien als onprofessioneel en 'vuil', terwijl sommige zwarte mensen door de dichtheid van hun haarstructuur geboren worden met dreads en coils. Vandaag de dag worden zwarte kinderen nog altijd naar huis gestuurd omdat ze hun haar dragen die door witte leerkrachten niet als acceptabel word gezien en krijgen zwarte presentatoren bakken kritiek om hun haarstijl. Zwarte mensen krijgen veel minder kansen op de werkvloer en zullen snellen op hun uiterlijk boordeeld worden van witte mensen die dezelfde stijl (proberen te) dragen. DAAROM komt er kritiek vanuit de zwarte communitie wanneer witte mensen niet dezelfde hinder ondervinden door het dragen vaan haafstijlen waar zwarte mensen die wel krijgen.

Er zijn heel wat boeiende stukken en documentaires over te vinden ivm zwarte haarstijlen en hoe die ontvangen worden in de witte maatschappij :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:44

Quebelle schreef:
Dan moet je je even verdiepen in de historie achter afrikaanse kapsels en hoe die ontvangen worden in de witte maatschappij, maar ook omtrend de verschillende haarstructuren en het verschil tussen haat van mensen met afrikaanse oorsprong, en die van witte mensen. Haar van witte mensen is niet gemaakt om gedread en gebraid te worden zoals we die in de afrikaanse kapsel zien, maar zwarte mensen worden vandaag de dag nog steeds gestraft en gewezen op de manier waarop ze hun haar dragen.

Veel kapsel van zwarte mensen worden gezien als onprofessioneel en 'vuil', terwijl sommige zwarte mensen door de dichtheid van hun haarstructuur geboren worden met dreads en coils. Vandaag de dag worden zwarte kinderen nog altijd naar huis gestuurd omdat ze hun haar dragen die door witte leerkrachten niet als acceptabel word gezien en krijgen zwarte presentatoren bakken kritiek om hun haarstijl. Zwarte mensen krijgen veel minder kansen op de werkvloer en zullen snellen op hun uiterlijk boordeeld worden van witte mensen die dezelfde stijl (proberen te) dragen. DAAROM komt er kritiek vanuit de zwarte communitie wanneer witte mensen niet dezelfde hinder ondervinden door het dragen vaan haafstijlen waar zwarte mensen die wel krijgen.

Er zijn heel wat boeiende stukken en documentaires over te vinden ivm zwarte haarstijlen en hoe die ontvangen worden in de witte maatschappij :j

Maar dit is geen enkele reden om blanken te willen verbieden een kapsel te nemen geinspireerd door Afrikaanse haarstijl.

Overigens kun je ook met kroeshaar er verzorgd bijlopen, met bijv een haarband. Ik vind dit er naast verzorgd ook fleurig uitzien.
Afbeelding

Quebelle

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:08

Maar je begrijpt de moeilijkheid als een zwarte jongen met dreadlocks geschorst word op school en een witte jonge gewoon prima met dreads aan de schoolbanken mag zitten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:13

Quebelle schreef:
Maar je begrijpt de moeilijkheid als een zwarte jongen met dreadlocks geschorst word op school en een witte jonge gewoon prima met dreads aan de schoolbanken mag zitten?

Ik denk eerder dat het andersom zou gebeuren denk je ook niet? Een blanke mag namelijk ook geen hoofdbedekking dragen terwijl een moslim dat wel toegestaan is. Al las ik dat in Vlaanderen op scholen de hoofddoek wél verboden is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:15

Het staat ieder in dit land vrij om een hoofddoek te dragen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:50

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:

Ik denk eerder dat het andersom zou gebeuren denk je ook niet? Een blanke mag namelijk ook geen hoofdbedekking dragen terwijl een moslim dat wel toegestaan is. Al las ik dat in Vlaanderen op scholen de hoofddoek wél verboden is.

Huh :') Als witte Nederlander kun je prima een hoofddoek dragen. Er bestaan immers ook moslima's van niet-Oosters/Noord-Afrikaanse afkomst.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:51

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:

Zeg mij waar het gebeurd dat een witte student thuiskomt met afgeknipte dreads omdat z'n leerkrachten ze vies vinden, want het gebeurd meer dan niet met zwarte studenten.

Het gaat om veel meer dan 'zij mogen dat, dus wij mogen dat ook' want bij alles hoort een historische context en enige achtegrond.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:01

Quebelle schreef:
elnienjo schreef:
Die mensen die hun mond zo vol hebben van een inclusieve samenleving zijn zelf meesters in het uitsluiten.
Blanke vrouw draagt haar kapsel in Afrikaanse stijl en wordt afgefakkeld omdat Afrikanen het alleenrecht op dat kapsel claimen: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ardrachten
Als wij blanken zoiets zouden doen, het alleenrecht claimen op iets wat in onze blanke geschiedenis is ontstaan en zouden zeggen dat Afrikanen/Aziaten etc zich niet mogen laten inspireren laat staan het na-apen, dan worden wij verketterd.
Die 2 maten waarmee die groep meet die komt me echt de strot uit. Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken je hele arm er af!

Hm. Welke zwarte presentatoren krijgen 'bakken kritiek' om hun haarstijl? En van wie? En waarom is dat zo opmerkelijk of belangrijk? Iedereen die met zijn kop op tv komt (of veel volgers heeft op social media) krijgt opmerkingen over zijn/haar uiterlijk. Er zijn nou eenmaal mensen die echt overal een ongezouten mening over willen geven. Dat geldt heus niet alleen voor zwarte presentatoren.
Als er in hun geval echt sprake is van racistische of discriminerende opmerkingen, is het een ander verhaal, maar dan kan de betreffende persoon aangifte doen. Een opmerking over haardracht lijkt me daar niet onder vallen.

Ik vraag me ook af of het echt zo is dat zwarte mensen eerder opmerkingen krijgen over (bijv.) dreadlocks dan witte mensen. Daar zou ik wel voorbeelden van willen zien voordat ik dat aanneem.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:05

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je je medemens gelijk behandeld, ongeacht achtergrond of kleur. Maar ik vind sommige reacties hier een heel hoog wij-vs-zij gehalte hebben. Dat zou toch ook niet moeten? Dát is pas polariserend, ongeacht welke “kant” je in dat geval kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:30

Quebelle schreef:
Zeg mij waar het gebeurd dat een witte student thuiskomt met afgeknipte dreads omdat z'n leerkrachten ze vies vinden, want het gebeurd meer dan niet met zwarte studenten.

Het gaat om veel meer dan 'zij mogen dat, dus wij mogen dat ook' want bij alles hoort een historische context en enige achtegrond.

Waar gebeurd dat dan met zwarte studenten en wie knipt ze af?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:40

Mindim schreef:
Quebelle schreef:

Waar gebeurd dat dan met zwarte studenten en wie knipt ze af?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... zw&ampcf=1

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... BqcYEgLKH9

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ws&ampcf=1

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... vZ&ampcf=1

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:56

Over Nederland vind ik dit stukje, vind zo geen individuele gevallen

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... iSxSJjIUAR

Je vroeg overigens ook niet om voorbeelden uit Nederland in de post waarop ik reageerde he, je vroeg waar dit voorkwam. Snap ook niet goed waarom iets hier ook moet gebeuren voordat je kan snappen waarom mensen een probleem ergens mee hebben.

Ik denk ook dat er een stel zijn in dit topic die het uberhaubt niet wíllen snappen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:08

Nou ja, de situatie in Nederland is nogal anders dan in Amerika. De mate waarin discriminatie (op van alles overigens, blijkbaar is bij die school in Texas überhaupt langer haar bij mannen verboden :wow: ) als normaal wordt beschouwd is daar zo veel groter. Discriminatie op kleur, geslacht, geaardheid, wat dan ook...
Als de middelbare school waar ik op zat een regel over haarlengte had ingevoerd zou er heel hard gelachen zijn en een groot aantal middelvingers opgestoken zijn.
Aangezien dit topic vooral over Nederland gaat is het wel handig om het daar dan ook bij te houden, genoeg misselijke dingen dicht bij huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:09

Princess_ schreef:
Over Nederland vind ik dit stukje, vind zo geen individuele gevallen

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... iSxSJjIUAR

Je vroeg overigens ook niet om voorbeelden uit Nederland in de post waarop ik reageerde he, je vroeg waar dit voorkwam. Snap ook niet goed waarom iets hier ook moet gebeuren voordat je kan snappen waarom mensen een probleem ergens mee hebben.

Ik denk ook dat er een stel zijn in dit topic die het uberhaubt niet wíllen snappen.

Omdat we als Nederlander niets kunnen doen aan toestanden in Amerika, zo simpel is het.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:13

En als je de link leest kan je lezen dat in Nederland ook wordt gediscrimineerd vanwege haardracht.

Nog een linkje wat in de andere link te vinden is, gezien er wel om info wordt gevraagd maar verder niet wordt gelezen:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... pectie-szw

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:17

KLM stelt ook eisen aan haardracht van het personeel. Er is wel 'ns een vrouw ontslagen omdat ze haar haar te kort had. Dat was gewoon een blank/blonde vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:20

Princess_ schreef:
En als je de link leest kan je lezen dat in Nederland ook wordt gediscrimineerd vanwege haardracht.

Nog een linkje wat in de andere link te vinden is, gezien er wel om info wordt gevraagd maar verder niet wordt gelezen:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... pectie-szw

Bij bepaalde functies wordt een bepaalde haardracht geweerd, voor iedereen, net als tattoos en pearcings. En als blanke stewardess hoef je geloof ik echt niet met een blond kapsel met allerlei gekleurde strikjes aan te komen hoor. Ik geloof niet dat dat hier zo speelt. En hebben we allemaal op de middelbare school niet eens opmerkingen gehad over haar, kleding of wat dan ook.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:30

Ik ben bang dat in zulke gevallen de discriminatie-kaart vaak onterecht gespeeld wordt... in bepaalde functies waar een representatief aspect in zit kun je nu eenmaal niet alles dragen, qua haar, kleding, make-up, piercings, tattoos en ga zo maar door. Dat weet je als je zo’n functie wilt en daar zal je je naar moeten richten.

Daar hoort in mijn opinie ook een hoofddoek bij.

Waar ik woon zijn dirndls erg representatief. Ik vind ze ook super gaaf. Maar om nu te verwachten dat je daarmee in Nederland een representatieve functie kunt scoren.... helaas Maar heeft niets met rascisme te maken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:26

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:

Wauw, in welk land mag dat niet?
Een blanke die geen hoofddoek mag dragen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:56

FiveSports schreef:

Ik heb 't over hoofdbedekking, dat kan ook een pet of hoed zijn, maar hoofdbedekking is op school en in de meeste bedrijven verboden met uitzondering van moslims. Behalve dus in Belgie, waar men niet met twee maten meet.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:00

elnienjo schreef:
FiveSports schreef:

Ik heb 't over hoofdbedekking, dat kan ook een pet of hoed zijn, maar hoofdbedekking is op school en in de meeste bedrijven verboden met uitzondering van moslims. Behalve dus in Belgie, waar men niet met twee maten meet.

Wat vindt jij dan van joodse mensen met een Keppel op? Net zo erg als een hoofddoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:04

Ik heb niks tegen hoofdbedekking, vind wel dat het gezicht te zien moet zijn.