George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:26

Magrathea schreef:
Ik heb zomaar het idee dat de mensen van de plunderingen echt zeer weinig te maken hebben met het actievoeren
Ik ook. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:55

Marjo schreef:
Hoeveel van die mensen uit die lijst vormden een gevaar voor zichzelf of anderen? Dat staat er allemaal namelijk niet bij. Alleen het resultaat staat in de lijst, niet de aanleiding.

Die aanleiding is doorgaans bekend.
Om te huilen :
"In 2012 werd de 17-jarige Rishi Chandrikasing door de politie doodgeschoten op station Den Haag Holland Spoor"
Het begon dat "iemand" die de politie belde dat er iemand met een pistool op station Hollands Spoor staat.
Jonge man Chandrikasing neemt de benen,
wat de politie ziet als een soort schuldigverklaring en er wordt geschoten.
In principe mag schieten bij een noodsituatie, maar deze verdachte ging er dus vandoor.
ZOU schieten dan aan de orde zijn: mik op het dijbeen.
Deze man stierf.

Hij was ongewapend.
Mogelijk ging hij er vandoor omdat hij geen perronkaartje had.
Eventueel een klein economisch delict - geen gevaar voor de openbare orde, laat staan andere mensen. Hij was ook geen gevaar voor zichzelf.

Onali

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:06

Een paar maanden geleden hier in de straat ook een hoop lawaai. Ik hoorde ineens geschreeuw dus ik uit mn raam kijken wat er loos was.

Lagen er 3 knulletjes op de grond, niet ouder dan 12 (en volgens mij zelfs dat niet)
Handen in de nek en 2 agenten erbij waarvan er 1 het hand op het dienstwapen had.

Bleek dat ze met een speelgoedwapen door de straat liepen. De aanleiding ed heb ik niet meegekregen, enkel dat ze het wapen in de bosjes hadden gegooid toen ze de agenten zagen.

Agenten hielden daarna ook de familieleden op afstand, wisten zij (de agenten) veel dat het om speelgoed ging.
De kinderen zijn toen overgedragen aan de familieleden maar het werd wel even goed, hard en duidelijk aangepakt voor die jochies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:07

Onali schreef:
Een paar maanden geleden hier in de straat ook een hoop lawaai. Ik hoorde ineens geschreeuw dus ik uit mn raam kijken wat er loos was.

Lagen er 3 knulletjes op de grond, niet ouder dan 12 (en volgens mij zelfs dat niet)
Handen in de nek en 2 agenten erbij waarvan er 1 het hand op het dienstwapen had.

Bleek dat ze met een speelgoedwapen door de straat liepen. De aanleiding ed heb ik niet meegekregen, enkel dat ze het wapen in de bosjes hadden gegooid toen ze de agenten zagen.

Agenten hielden daarna ook de familieleden op afstand, wisten zij (de agenten) veel dat het om speelgoed ging.
De kinderen zijn toen overgedragen aan de familieleden maar het werd wel even goed, hard en duidelijk aangepakt voor die jochies.

Als je als blanke met een nepwapen loopt te zwaaien word je ook zo aangepakt. Is geen reden om de racismekaart te trekken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:11

Loretta schreef:
Onali schreef:

Als je als blanke met een nepwapen loopt te zwaaien word je ook zo aangepakt. Is geen reden om de racismekaart te trekken.

Ze zegt toch ook niet dat die kinderen een donkere huidskleur hadden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:14

Heb dat dus ook bewust niet genoemd,
ze waren namelijk van verschillende etniciteiten.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:15

Loretta schreef:
Onali schreef:

Blijkbaar trek jij wel meteen de racisme kaart, waar staat dat ze zwart waren?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 10:34

Ze zijn nu alle 4 opgepakt in Amerika, dat is goed nieuws.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:57

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:38

Loretta schreef:
De deugers van weleer. Tegen beter weten en nu spijt.

https://youtu.be/ZLu6WRPPmTE

En Fortuyn word hierin betrokken om welke redenen?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:53

Quebelle schreef:
__Sannne schreef:

Top, dankje!

Politie die medisch materiaal en watervoorraad van protesteerders vernield
https://twitter.com/greg_doucette/status/1267984839254454278?s=20

Agenten die knielen uit solidariteit en vervolgens op protesteerders schieten die dichtbij komen
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268047092079112198?s=20

5-6 agenten die héél hardhandig 1 vrouw arresteren en tegen de grond werken
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268025470764888066?s=20

Politie die vreedzame protesteerders naar lmet andere groep politie insluit om deze dan te beschieten
https://twitter.com/jessiepridemore/status/1268017181003939841?s=20

Verzameling beelden van politie die vreedzame protesteerders aanvallen
https://twitter.com/JISTHETlC/status/1267596039609073666?s=20

Politie die groep mensen vastzet en belaagd met traangas en dergelijke
https://twitter.com/bbcease/status/1267582823428501508?s=20

Tegelijkertijd mag deze groep gewapende witte mensen zonder problemen door de straten lopen
https://twitter.com/JoshuaPotash/status/1267605738844717056?s=20

Agenten die een vreedzame protesteerder arresteert
https://twitter.com/sweeeetdee_/status/1267319103167107072?s=20

Politiewagens vermomd als taxi auto's zodat ze protesteerders die naar huis willen kunnen oppakken
https://twitter.com/taxicabstruce/status/1268026179816165376?s=20

Politie die een winkel vernielen
https://twitter.com/hslotfineline/status/1267281850378014720?s=20

Groep politie agenten die 1 man oppakken terwijl die in nood is, en hem negeren.
https://twitter.com/balleralert/status/1267664589279371267?s=20

Stenen die worden achtergelaten zodat prosteerders die zouden gebruiken om als excuuse te gebruiken om geweld te plegen
https://twitter.com/ElijahSchaffer/status/1266640613908320256?s=20
https://twitter.com/XRP_Baghead/status/1267618924524421120?s=20

Hele interessante opinie
https://twitter.com/DoubleDownNews/status/1267537737067962369?s=20

Politie die langs twee kanten mensen insluiten om ze langs beide kanten te belagen
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268030671706099717?s=20

Vreedzaam protest dat escaleerd door politiegeweld
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268037398845427713?s=20

Drive-by shooting van politieagenten op een groepje jongeren
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268044563828129792?s=20

Hier breekt toch je hart van? Politie video van de vriendin en dochter van Philando Castile momenten nadat deze werd doodgeschoten.
https://twitter.com/_SJPeace_/status/1266695195808186369?s=20

Er valt dus wel iets over te zeggen. Er zijn véél meer protestacties die vreedzaam verlopen - en inderdaad, er zijn altijd mensen bij die gewoon willen rioten en vernielen, maar dat weegt niet op tegen de enorme hoeveelheid vreedzame betogingen.

Bedankt voor het delen van deze filmpjes, vind ze erg interessant om te kijken. Bij sommige is het moeilijk om te zien wat er vooraf is gegaan, en dus mist er wat context, maar de meesten bewijzen toch weer goed hoe waardeloos de (meeste) politie daar te werk gaat/is opgeleid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:01

Quebelle schreef:
Loretta schreef:
De deugers van weleer. Tegen beter weten en nu spijt.

https://youtu.be/ZLu6WRPPmTE

En Fortuyn word hierin betrokken om welke redenen?

Het kritiekloos alles overnemen wat een groep mensen die voorop lopen zeggen. Soms zelfs tegen beter weten in. Dat is exact hetzelfde wat je nu ziet. Het in twijfel trekken van wat een aantal zwarte voorlopers zeggen en je ligt er uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:03

Je kan net zo gemakkelijk opnames vinden van politiegeweld als van plunderingen en geweld door demonstranten. Ik denk dat elk weldenkend mens het met elkaar eens is dat beiden verwerpelijk zijn. En ik denk dat het vooral bewijst dat polarisatie niet de weg is, die we moeten kiezen. Die weg leidt namelijk alleen maar tot meer geweld.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:05

Karl66 schreef:
Je kan net zo gemakkelijk opnames vinden van politiegeweld als van plunderingen en geweld door demonstranten. Ik denk dat elk weldenkend mens het met elkaar eens is dat beiden verwerpelijk zijn. En ik denk dat het vooral bewijst dat polarisatie niet de weg is, die we moeten kiezen. Die weg leidt namelijk alleen maar tot meer geweld.

Ik denk ik niet dat iemand hier, die de protesten steunt, de plunderingen heeft goedgekeurd. Maar is het geëscaleerd na hardhandig ingrijpen van de politie? Zeker. Maar er zijn veel meer plaatsen waar alles vreedzaam verloopt dan waar geloot en geriot word.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:14

En niemand keurt het hardhandige politiegeweld goed, maar dat is dan weer geëscaleerd na het plunderen door de plunderaars.

Je moet echt ophouden met dat rare idee van mijn kant is goed en kan dus niks fout doen. Ergo alles wat fout is, is de schuld van de tegenpartij. Het is een dom idee en het gevolg is dat je in de plaats van een deel van de oplossing een deel van het probleem wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:22

Quebelle schreef:
Karl66 schreef:

Ik denk ik niet dat iemand hier, die de protesten steunt, de plunderingen heeft goedgekeurd. Maar is het geëscaleerd na hardhandig ingrijpen van de politie? Zeker. Maar er zijn veel meer plaatsen waar alles vreedzaam verloopt dan waar geloot en geriot word.

Zoals Karl al eerder schreef, opties zijn strijd en emancipatie. Demonstratie valt al dan niet vreedzaam onder strijd, je vecht immers tegen iets dat een ander doet. En na jaren/generaties van demonstreren zonder werkelijke of positieve veranderingen, lijkt het mij duidelijk dat dit dus niet het gewenste resultaat zal geven. Blijft de andere optie over, maar dat vraagt een 180 graden draai + heel andere manier van conflicten ook binnen de gemeenschappen en huishoudens oplossen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:04

Demonstreren kan natuurlijk ook onderdeel van de emancipatie zijn. Er is niks op tegen om te zeggen: "Hier ben ik en ik kom mijn plaats opeisen." Dat is ook een onderdeel van emancipatie, zeggen wat je wilt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:17

Karl66 schreef:
Demonstreren kan natuurlijk ook onderdeel van de emancipatie zijn. Er is niks op tegen om te zeggen: "Hier ben ik en ik kom mijn plaats opeisen." Dat is ook een onderdeel van emancipatie, zeggen wat je wilt.

Permanente verandering als emancipatie vereist onderhoud en zelf veranderen, strijd niet. Als er geen permanente verandering in de gewenste richting is, dan is dat dus geen emancipatie, maar enkel strijd en heeft het demonstreren geen zin gehad, verandering moet van beide kanten komen.

Strijd voor mij is het afnemen van iets, dus soort diefstal, probleem is dat daarbij niet meer genomen kan worden dan aanwezig is, daarna is het op. Bij emancipatie is er een samenwerking en dus een blijvende bron van het gewenste incl. motivatie om die te onderhouden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:42

Demonstreren is in zichzelf geen emancipatie, maar kan wel deel van het emancipatieproces zijn.

Met je tweede deel ben ik het hartgrondig eens. Dat is denk ik de reden, waarom ik moeite heb met de nadruk op white privilege. Bij emancipatie gaat het er niet om te kijken naar wat de ander heeft. Het gaat om te kijken wat jij mist. Volgens mij gaat het om black unprivilege. Het gaat erom dat een deel van de bevolking niet krijgt, waar ze wel recht op hebben. Het recht op goede huisvesting, het recht op een goede gezondheid, het recht op een goede opleiding, het recht om niet afgewezen te worden op je naam, etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:24

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 04:39

Karl66 schreef:
Demonstreren is in zichzelf geen emancipatie, maar kan wel deel van het emancipatieproces zijn.

Met je tweede deel ben ik het hartgrondig eens. Dat is denk ik de reden, waarom ik moeite heb met de nadruk op white privilege. Bij emancipatie gaat het er niet om te kijken naar wat de ander heeft. Het gaat om te kijken wat jij mist. Volgens mij gaat het om black unprivilege. Het gaat erom dat een deel van de bevolking niet krijgt, waar ze wel recht op hebben. Het recht op goede huisvesting, het recht op een goede gezondheid, het recht op een goede opleiding, het recht om niet afgewezen te worden op je naam, etc.

White privilege gaat er niet om de nadruk te leggen op wat je wel hebt en ook niet over dat je je daar schuldig over zou hoeven voelen en ook niet dat je het in zou moeten leveren. White privilege gaat erom dat je als blanke persoon bewust bent van het feit dat je op het gebied van rassen discriminatie een bevoorrechte positie hebt. Niet dat je dus sowieso een goed leven hebt, of dat je niks te klagen hebt, maar dat de tegenslagen in het leven in ieder geval niet veroorzaakt worden door de kleur van je huid. Ook gaat het erom dat je je bewust bent dat je daarom dus geen idee hebt als je structureel wel benadeeld wordt door je huidskleur en dus ook niet zomaar de klachten van de gekleurde gemeenschap kunt weerleggen met “ja maar wij” of “we zijn allemaal belangrijk”, of “volgens mij valt het wel mee en is het zo erg allemaal niet”. Want je kunt dat gewoon simpelweg niet weten.

De gekleurde gemeenschap kan dat recht op al die dingen niet zelf afdwingen, daarom vragen ze de blanke gemeenschap bewust te zijn van hun white privilege en gebruik te maken van hun bevoorrechte positie om de ongelijkheid van de donkere gemeenschap aan de kaak te stellen en voor hun op te komen ipv weg te kijken of nog erger, te doen alsof er niks aan de hand is. Zeker aangezien je door dat aan de kaak te stellen je helemaal niks van je white privilege inlevert en het je dús niks kost.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:56

Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:13

Laatst bijgewerkt door Popstra op 05-06-20 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:16

Karl66 schreef:
Ik weet wat white privilege is, het gaat er om dat je de nadruk op de verkeerde kant legt. Als je iets wilt veranderen, dan zal je echt aan de gediscrimineerde kant aan de slag moeten, daar moet iets veranderen. Tenminste, als je denkt dat emancipatie de weg is. Als je denkt dat strijd de weg is, dan is white privilege wel de geschikte term.

Ze kiezen duidelijk voor strijd. De hele retoriek gekopieerd uit Amerika is er eentje van strijd. Zelfs enge geluiden van haat richting blanken. Ik vind het een enge groepering en ben ook bang dat ze het er niet beter op maken op deze manier. Wat ik ook erg kwalijk vind is dat ze in Nederland dezelfde strategie toepassen dan in Amerika. Dat klopt gewoon niet met de feiten. er zijn in Nederland wel dingen die moeten verbeteren maar de vijandigheid die ze hier brengen staat gewoon niet in verhouding tot het probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:48

Wie zijn "ze"?
Ik vind die generaliserende termen niet helpen..."de politie", "de zwarten", "de witten"...

Overigens, wat Shiloh zegt zit wat in... Nl dat je als blank persoon geen idee hebt. Dat maakt het, vind ik, lastig om te zien dat sommige blanken een strijd strijden alsof het de hunne is... Je kan sympathiseren ed, maar je kunt je nooit verplaatsen in de ander, dus wees een klein beetje nederig, denk ik dan..

Wat GF wel of niet gedaan heeft, je gaat een ongewapende man niet op straat vermoorden als politieagent zijnde.. dus die zgn achtergrond doet er weinig toe denk?

Ik heb van de week een hele interessante podcast gehoord van Amerikanen waarin het ook ging over GF, Antifa en agentprovocateurs onder andere... dat vond ik wel shocking, maar aan de andere kant verbaast t me weer niks.. Het politiesysteem in Amerika is heel lastig te begrijpen, laat staan aan te sturen..
het is over het algemeen een soort rare broederschap, die je niet afvallig kan/mag zijn, het is ook nog eens je werk (en zonder werk geen inkomen, dat is in de USA niet handig), de opleidingen zijn waarschijnlijk niet heel uitgebreid (bijv op het gebied van de-escaleren), er zijn complete korpsen corrupt (geweest) .. en dan heb je ook nog de good cops, die hun best doen, die het beste met de mens voorhebben, en die zitten daar dan tussen..

Overigens kwam ik vanochtend per ongeluk een draadje op Twitter tegen (waarom kijk ik daar nog) van een haagse fotograaf die een nieuwsartikel van een zweedse agente plaatste waarop de meest verschrikkelijke racistische haatdragende reacties van blanke nederlanders kwamen..dáár schrok ik pas van, wat een beerput.... maar goed, hoe dan ook, het kan geen zij en wij zijn, het zou altijd 'ons' moeten zijn. En mensen die in NL wonen zouden sowieso een veel minder grote mond moeten hebben... hoe priveliged ben je al, alleen al door hier te wonen...