Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Alleen was zwarte piet een traditie die allang aan het veranderen was en ook door zou zijn blijven veranderen zonder KOZP.
Citaat:Ik denk alleen dat zonder de rassenstrijd die er ondertussen van gemaakt is, het een stuk gemakkelijker en prettiger voor iedereen zou zijn gegaan.
Citaat:Want als die oude vrouw het op de tweede manier bedoelde, dan heeft ze nu echt geen beter beeld van donkere mensen gekregen, alleen maar een slechter beeld.
Citaat:En zo wordt de rassenstrijd alleen maar versterkt.
Citaat:Oorlog is altijd de slechtste manier om een probleem op te lossen en dat geldt ook voor een rassenoorlog. Dus waarom zou je die naar Nederland willen importeren, behalve om maar vooral je eigen gelijk te hebben?
Ailill schreef:Asciugamano schreef:Goed planIk heb het filmpje niet gezien maar kunnen we die niet buiten beschouwing laten?
8nnemiek schreef:Daar gaat het toch helemaal niet om?Bokt lijkt toch niet heel representatief voor heel Nederland, nog steeds kiezen veruit de meeste mensen voor de zwarte piet in plaats van roetveegpiet: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... nterklaas/
8nnemiek schreef:Ik ken een oude dame met een achterstand, zie je niks aan maar heeft het verstand van een 9-jarige. Die zie ik er ook wel voor aan om een opmerking te maken als 'ach wat een lief pietje' tegen een mooi, donker kindje. Mijn punt is natuurlijk: zelfs als er een opmerking is gemaakt, dan hoeft dat niet persé gemeen bedoeld te zijn. Die dame kan er per ongeluk iets uit hebben gefloept wat ze niet wilde zeggen, of kan zelfs verkeerd verstaan zijn.
Agressie is nooit de oplossing.
Ailill schreef:8nnemiek schreef:Daar gaat het toch helemaal niet om?Bokt lijkt toch niet heel representatief voor heel Nederland, nog steeds kiezen veruit de meeste mensen voor de zwarte piet in plaats van roetveegpiet: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... nterklaas/
Vroeger waren er ook meerderheden die keuzes maakten/ergens last van dachten te hebben en dat ging ten koste van een minderheid.
Discriminatie, in welke vorm dan ook, is per definitie onjuist en wreed.
8nnemiek schreef:Bokt lijkt toch niet heel representatief voor heel Nederland, nog steeds kiezen veruit de meeste mensen voor de zwarte piet in plaats van roetveegpiet: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... nterklaas/
Askja schreef:Karl, ik zou het op prijs stellen als je niet steeds aankomt met de tendentieuze term 'rassenstrijd'. Gelukkig is daar echt geen sprake van, wel is er een bij tijd en wijle fel gevoerd maatschappelijk debat gaande, en er zijn types die er maar wat graag een rassenstrijd van zouden willen maken, maar dan heb je het echt over een kleine groep die je daarmee veel te veel eer geeft. De grote meerderheid van de witte en niet witte Nederlanders gaat normaal met elkaar om.
Het gaat juist om de subtiele, versluierde vormen van racisme, vooroordelen en discriminatie waar we ons vaak niet (genoeg) bewust van zijn, en over de vraag hoe wij ons moeten verhouden tot onze niet altijd even smetteloze geschiedenis en tradities.
En in bredere zin hoe we met wederzijds respect met elkaar om kunnen gaan.
astridastrid schreef:Pure interesse: is er iemand dit jaar/ wellicht door dit topic anders gaan denken? Van pro-blackface naar “doe toch maar roetveeg”? Ik zie elk jaar steeds minder pro-blackface (gelukkig) op mijn tijdlijn (al zijn het wel elk jaar dezelfden/ de mensen waar je het een soort van van verwacht die het het hardst roepen).
Sakura789 schreef:Zonde dat gemeentes en steden niet volgen, als was het maar voor de helft, het jaar daarop voor ren groter deel en dan helemaal over. Ik denk dat de pro zwarte piet wel gaat verstommen.
Popstra schreef:zolang men er over blijft door gaan zullen er alleen maar meer tegengas geven. En harder ook.
Denk dat we inderdaad blij moeten zijn met wat nu al bereikt is. Namelijk roetveeg pieten en geen winkelier die meer zijn etalage rijkelijk versiert want die kijken ook wel uit!
Het is geven en nemen. Mensen moeten eens niet zo blijven doorzagen.
Sakura789 schreef:Ze zijn er ook nog niet, zolang er op het gros van de plekken nog zwarte pieten zijn, snap ik dat ze niet stoppen. Ze stoppen als het doel bereikt is, dat lijkt me logisch als je actie aan het voeren bent.