Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ik vind de steun van de niet-boeren ook overweldigend, dat had ik niet verwacht. Allemaal positieve berichten op mijn facebook! Dat geeft de boerin hoop! en kracht.
Ik hoop dat door deze actie veel meer mensen zich bewust gaan worden van hun voedsel. Waar komt het vandaan. Vraag in de supermarkt naar Nederlandse producten. (en betaal daar de eerlijke prijs voor) .
Ik ben nog steeds trots op onze agrarische sector en heel blij dat ik daarbij mag horen. Dat ik eerlijke en gezonde producten produceer met oog voor milieu en dierenwelzijn.
Eilinora schreef:IMANDRA schreef:@Feanyth Las dat luchtvaart ‘maar’ voor 2-3% van de broeikasgassen zorgt en de agrarische sector voor een kwart. Weet niet hoe het specifiek met stikstof zit maar denk dat op basis van die cijfers luchtvaart niet hoger zal zitten. Ik vind het vingertje wijzen naar de luchtvaart (wat oa hier in het topic gebeurt) zo’n dooddoener. Beide gebieden moeten veranderen dus het heeft geen zin om te roepen dat een ander gebied óok vervuilt. Maar goed, het is een complexe situatie. Van wat ik gelezen heb sta ik wel achter onze boeren overigens, we moeten alleen niet doen alsof zij het perfect doen op gebied van milieu. Wat wij/de overheid wel moeten doen is de boeren steunen en helpen zodat zij kunnen verbeteren. Duidelijke regels die niet snel veranderen, subsidies etc., iets aan de lage (melk)prijzen doen...
Dat staat in de cijfers ja, wat ze echter niet vermelden is dat het meeste van die stikstof ook weer opgenomen word door de gewassen die er verbouwd worden.
Wat de luchtvaart uitstoot word helemaal niet opnieuw benut.
En de boeren snappen dat er iets veranderd moet worden, het probleem ligt hem in dat de landbouw en veehouderij als enige schuldige aangewezen wordt en er een deel van de informatie word weggehouden.
Hoezo moeten wij de helft minderen zodat er minder stikstof wordt uitgestoten terwijl de luchtvaart flink mag uitbreiden?
De stikstof die wij uitstoten wordt hergebruikt, die van de luchtvaart niet.
Dit is niet met gelijke maten meten en dat steekt
Citaat:Maar daar ga je weer: “ja maar de luchtvaart”. Ik ontken nergens dat die industrie op de schop moet. Maar als puntje bij paaltje komt is de agrarische sector blijkbaar vervuilend en moeten er dingen veranderen. Veranderingen die wel haalbaar en realistisch moeten zijn voor boeren natuurlijk.
Loretta schreef:juval schreef:ik vind de steun van de niet-boeren ook overweldigend, dat had ik niet verwacht. Allemaal positieve berichten op mijn facebook! Dat geeft de boerin hoop! en kracht.
Ik hoop dat door deze actie veel meer mensen zich bewust gaan worden van hun voedsel. Waar komt het vandaan. Vraag in de supermarkt naar Nederlandse producten. (en betaal daar de eerlijke prijs voor) .
Ik ben nog steeds trots op onze agrarische sector en heel blij dat ik daarbij mag horen. Dat ik eerlijke en gezonde producten produceer met oog voor milieu en dierenwelzijn.
De actie heeft ook wel aan het licht gebracht dat het maar een klein groepje burgers zijn die anti boer zijn. maar het is wel een groepje dat zeer georganiseerd is en een grote invloed hebben in de politiek en de media. De grote zwijgende meerderheid heeft zich gisteren ook uitgesproken en dat vind ik iets heel erg moois. Een groot deel van de bevolking denkt heel anders dan wat er ons vanuit de media en politiek wordt voorgeschoteld.
juval schreef:IMANDRA elke sector is vervuilend.. kijk naar wat er aan gedaan wordt. en het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. wat vind je belangrijker. Voedsel of vakantiereisjes?
secricible schreef:export verbieden lijkt me erg rigoureus. Maar Juval, je moet toch zelf ook wel zien dat het belachelijk is dat de producten van Nederlandse boeren grotendeels geëxporteert worden, terwijl we zelf importeren voor onze eigen bevolking?
Zou het niet logischer zijn als we éérst voor eigen land zouden produceren en alleen maar importeren wat we tekort komen en exporteren wat we overhouden? Dat zou zoveel transport schelen... Voeg daaraan toe dat we supermarkten EN consument gaan opvoeden om meer van eigen bodem te gebruiken (dus niet meer alleen de biefstuk en de riblap maar ook de rest van een rund bijvoorbeeld) en je kan de transport voor een heel groot deel laten inkrimpen.
fransje23 schreef:Misschien is het ook wel goed dat de natura 2000 gebieden binnen de EU zo strak zijn vastgelegd. Zo blijft er nog een beetje natuur over in Nederland. Want uiteindelijk is er meer dan economie.
PAS was bij voorbeeld gedoemd te mislukken. Recht rekenen wat eigenlijk in strijd was met een afspraak.
hypos schreef:Hier wonen wij tegen dat natuurgebied aan.
Hier hebben de boeren er nog een vervelende 'pester' bij de, natuurorganisaties, hebben ze met veel moeite eindelijk alles voor elkaar, moeten ze weer aan hun eisen voldoen. Als ze niet oppassen zijn de boeren hier zo hun land kwijt, omdat het ooit (200jaar gelden) natuur gebied was,toen er dus ook veel minder mensen woonden.
Ook wij waren bijna land kwijt, ivm nieuwe natuur naast ons, een strook land ernaast mocht van hun niet bewerkt worden ivm eventuele plantjes en beestjes. Gelukkig konden ze dat niet hard maken.
Gebieden waar het vee het landschap maakt, waar de toeristen voor komen, mogen ze dan niet meer gebruiken. Grond wordt indien nodig gewoon onteigend.
Is hier ook een probleem met de gemeente, alles voor natuur. Uiteindelijk ook gewoon een geld kwestie.
secricible schreef:export verbieden lijkt me erg rigoureus. Maar Juval, je moet toch zelf ook wel zien dat het belachelijk is dat de producten van Nederlandse boeren grotendeels geëxporteert worden, terwijl we zelf importeren voor onze eigen bevolking?
Zou het niet logischer zijn als we éérst voor eigen land zouden produceren en alleen maar importeren wat we tekort komen en exporteren wat we overhouden? Dat zou zoveel transport schelen... Voeg daaraan toe dat we supermarkten EN consument gaan opvoeden om meer van eigen bodem te gebruiken (dus niet meer alleen de biefstuk en de riblap maar ook de rest van een rund bijvoorbeeld) en je kan de transport voor een heel groot deel laten inkrimpen.
Scum schreef:Ik geloof er niks van dat er 1 miljoen huizen nodig zijn. Waar zijn de mensen die daar in moeten gaan zitten? Die zijn allemaal dakloos en slapen op straat? Het is vol zat en ik zie ook leegstaande panden, huizen en kerken.
xPabloBokt schreef:Vind ik ook wel zorgelijk, dat schoolboeken zo stemmingmakend zijn. Schoolboeken moeten objectief zijn en feiten verschaffen, het vormen van een mening ligt bij de leerling zelf.