Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:15

Oooh, op die fiets.
Het is trouwens helemaal raar hoe ze daar de verkiezingen doen met het rondrijden van stemmers en je niet hoeven te legitimeren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:54

Magrathea schreef:
Geen gemanipuleer met districten? :wow: Sorry maar dat is een algemeen bekend feit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesrechtgeografie

[ Video ]

Nationale volkssport. Ook heel populair bij High School sporten: verschuif de districtsgrenzen en ineens heb je een goed basketbal of football team. Zie ook: Friday Night Lights. Het boek over Permian High, niet de hierop gebasseerde fictieve film:

Meanwhile, due to demographic shifts and oddly drawn boundaries, Odessa High became populated with mainly poor whites and poor Hispanics—while a substantial majority of the city's relatively small black population ended up in the Permian attendance zone. This is not to say, however, that Permian didn't have its share of poor people from all major ethnic groups.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 27-08-19 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:00

enzino schreef:
Het is trouwens helemaal raar hoe ze daar de verkiezingen doen met het rondrijden van stemmers en je niet hoeven te legitimeren.

Dat hinten op verkiezingsfraude door je niet te hoeven legitimeren, is vooral een manier om daadwerkelijke kiezers (vooral van bepaalde populaties) buiten de deur te houden. Verkiezingsfraude met valse identiteiten is aantoonbaar geen structureel of grootschalig probleem, het ontmoedigen van kiezers even aantoonbaar wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 18:03

Dat, en wat te denken van mensen die door werk geen mogelijkheid hebben om te gaan stemmen, het feit dat stemmen super ingewikkeld is en lang duurt (je hebt een heel boekwerk dat je in moet vullen, lang niet alleen voor de president), dat stembureaus lastig bereikbaar zijn... lang leve de democratie :o

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:48

En wat dacht je van het bijna onmogelijk maken om je te registreren, waar je je wel voor moet legitimeren, zodat je überhaupt niet kan gaan stemmen. De fraude door mensen met macht die vooral die macht willen behouden is vele malen groter dan verkiezingsfraude doordat mensen zich niet hoeven te legitimeren tijdens het kiezen zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:13

enzino schreef:
Janneke2 schreef:
Op het laatst koos men Clinton en uitgedrukt in uitgebrachte stemmen won zij.

Vanwege gemanipuleer met districten won die vreselijke meneer.

Het totaal aantal stemmen doet er niet toe, het gaat om het electoral college. Dat is trouwens geen manipuleer met districten maar een wel doordacht systeem om manipulatie van de bevolking te voorkomen en kleinere districten er ook toe te laten doen.

Precies: de kandidaat met de minste stemmen ('popular vote') kan verliezen, in dit geval Clinton.

Ik bedoelde het gemanipuleer met hoe de grenzen getrokken zijn.
Men neme 'een' stad,
kijke waar de mogelijke democratische stemmers wonen (of: de armere buurten)
en verdele die buurten over 5 districten.
Plekken waar de rijken wonen zijn in hun geheel 1 district.
-:(-

Ik ben blij dat wij die toestand in 1917 hebben afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 03:22

Shadow0 schreef:
enzino schreef:

Dat hinten op verkiezingsfraude door je niet te hoeven legitimeren, is vooral een manier om daadwerkelijke kiezers (vooral van bepaalde populaties) buiten de deur te houden. Verkiezingsfraude met valse identiteiten is aantoonbaar geen structureel of grootschalig probleem, het ontmoedigen van kiezers even aantoonbaar wel.

Ik hint nergens op, ik vind het gewoon raar dat je je daar niet hoeft te identificeren.
Ik vind het ook raar dat je je blijkbaar eerst moet registreren om te stemmen.
Ook vind ik het raar dat stemmen zoveel tijd en moeite kost, en niet gewoon online kan of tenminste op een makkelijkere manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:23

enzino schreef:
Ik hint nergens op, ik vind het gewoon raar dat je je daar niet hoeft te identificeren.

En het is echt puur toeval dat het toevallig een veelgebruikt argument is om systematisch bepaalde groepen te ontmoedigen te stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:39

Dat is het inderdaad, net zo als dat ik later aangeeft dat ik het registreren en de moeite die het kost om te stemmen raar vind terwijl dat juist die systematisch bepaalde groepen zou aansporen eerder te gaan stemmen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:37

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:16

Misschien wat naïef, maar ik lees het alsof de minister een vinger aan de pols wil houden zoals in zijn functie word verwacht.
De minister is eindverantwoordelijk.
De punten zouden heel goed gewoon punten kunnen zijn die de minister duidelijk wilde hebben omdat de zaak Wilders zo een gevoelige zaak is.

Dus in mijn ogen is dit hele persbericht geroeptoeter van Wilders en zn advocaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 00:24

0091 schreef:
Misschien wat naïef, maar ik lees het alsof de minister een vinger aan de pols wil houden zoals in zijn functie word verwacht.
De punten zouden heel goed gewoon punten kunnen zijn die de minister duidelijk wilde hebben omdat de zaak Wilders zo een gevoelige zaak is.

Dus in mijn ogen is dit hele persbericht geroeptoeter van Wilders en zn advocaat.

Nee, de minister heeft aangedrongen op een een rechtszaak. Dat is iets heel anders. Snap dat sommige linkse denkers dat willen ontkennen maar is gewoon zo. Zo is gebleken dat dat Opstelten heeff aangedrongen op vervolging maar we hebben hier gewoon scheiding van recht en staat. Ben benieuwd hoe je had gereageerd als het Jesse Klaver waa geweest;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:03

Ik ben absoluut geen Geert Wilders liefhebber maar er is idd aangedrongen vanuit ministeries en soort van aantoonbaar bemoeid, dat mag gewoon niet. :n dus wat mij betreft mag er een flinke sanctie op staan. Als hier al inmenging is, waarmee nog meer dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:56

janderegelaa schreef:
0091 schreef:

Nee, de minister heeft aangedrongen op een een rechtszaak. Dat is iets heel anders. Snap dat sommige linkse denkers dat willen ontkennen maar is gewoon zo. Zo is gebleken dat dat Opstelten heeff aangedrongen op vervolging maar we hebben hier gewoon scheiding van recht en staat. Ben benieuwd hoe je had gereageerd als het Jesse Klaver waa geweest;-)

;) Jesse Klaver die roept over "minder Marokkanen"?

De positie van het OM is ingewikkeld, zij valt onder justitie - overleg is de normaalste zaak van de wereld.
Wel opereert zij buiten het ministerie.

In principe heeft de minister de bevoegdheid om het OM te bevelen te vervolgen.
Of vervolging te staken.
Uiteraard is die beslissing van de minister iets waar hij politiek, dwz door de Tweede Kamer op wordt afgerekend. Zolang de minister geen geweld gebruikt is het er strafrechtelijke vervolging mogelijk.

Scheiding tussen kerk en staat wordt nog maar door weinigen begrepen (= de staat benoemt geen dominees en de kerk geen ministers).

Scheiding van recht en staat:...?
Scheiding van de 3 machten van Montesquieu: de rechtsspraak, de wetgever en in dit geval de minister (politie en justitie) als uitvoerende macht.

Tot zover het lesje staatsrecht.

De vraag is voor mij waarom er zo schimmig werd gedaan.

Mbt "linkse denkers die dit willen ontkennen": ik schaar de bestuursman Opstelten noch onder denker, noch onder links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:23

janderegelaa schreef:
0091 schreef:

Ik verwacht niet dat veel linkse denkers zullen gaan ontkennen dat een VVD' er iets heeft gedaan dat niet door de beugel kan _O-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:02

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:

;) Jesse Klaver die roept over "minder Marokkanen"?

De positie van het OM is ingewikkeld, zij valt onder justitie - overleg is de normaalste zaak van de wereld.
Wel opereert zij buiten het ministerie.

In principe heeft de minister de bevoegdheid om het OM te bevelen te vervolgen.
Of vervolging te staken.
Uiteraard is die beslissing van de minister iets waar hij politiek, dwz door de Tweede Kamer op wordt afgerekend. Zolang de minister geen geweld gebruikt is het er strafrechtelijke vervolging mogelijk.

Scheiding tussen kerk en staat wordt nog maar door weinigen begrepen (= de staat benoemt geen dominees en de kerk geen ministers).

Scheiding van recht en staat:...?
Scheiding van de 3 machten van Montesquieu: de rechtsspraak, de wetgever en in dit geval de minister (politie en justitie) als uitvoerende macht.

Tot zover het lesje staatsrecht.

Mbt "linkse denkers die dit willen ontkennen": ik schaar de bestuursman Opstelten noch onder denker, noch onder links.

De minister mag inderdaad bevelen om te vervolgen maar dan moet dat wel in de stukken staan. En dat staat het niet. Sterker nog, er is altijd ontkend dat dat zo was. En nu blijkt het wel zo te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:47

Het is bijna grappig dat FvD- en PVV-aanhangers VVD, D66 en CDA links noemen :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:02

Janderegelaa schreef:
Janneke2 schreef:

De minister mag inderdaad bevelen om te vervolgen maar dan moet dat wel in de stukken staan. En dat staat het niet. Sterker nog, er is altijd ontkend dat dat zo was. En nu blijkt het wel zo te zijn.

Ja, we zijn het eens.
(Mbt dit aspect dan.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 11:41

Ik zit zelf meer met het feit dat men hier niet open over is geweest inderdaad dan het feit DAT het is gebeurd.
Er werd toch ook niet aangedrongen op vervolging, wel op dat de zaak voor de rechter kwam? Dat is toch niet zo heel gek? Dan wordt er dus nadrukkelijk gevraagd om een oordeel van de RECHTER en dus niet de politiek.

Maar echt, waar hebben we het nou eigenlijk over 8)7 Wilders heeft verdorie een feestje gevierd over minder Marokkanen en nu gaan pruilen dat hij voor de rechter moet komen, en dat misschien de minister van justitie erop heeft aangedrongen dat dat gebeurde? (Waarna hij alsnog vrijgesproken kan worden he! Voor de rechter komen betekent niet dat hij veroordeeld zal worden, rechtsgang vermijden zou alleen in het belang van Wilders zijn als hij bang zou zijn de zaak niet te winnen :o )
Wat een onzin. Wilders is een roeptoeterende gek die echt niks te zoeken heeft in de politiek.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:33

Janneke2 schreef:

_O- Eens met beiden (en zeker met de stelling dat Opstelten niet als een denker beschouwd mag worden).

Ook eens met Karuna dat dit hard aangepakt moet/mag worden. Fout handelen is fout handelen. Kan me niks schelen vanuit welke politiek perspectief je praat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:39

Electra63 schreef:
Het is bijna grappig dat FvD- en PVV-aanhangers VVD, D66 en CDA links noemen :D

Als je ‘ons’ vergelijkt met de gemiddelde rechtse partij in andere landen, is onze rechts nog best wel ‘links’.

Spoiler:
FvD en PVV-aanhangers neem ik sowieso vaak niet heel serieus

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:54

Ja wij zitten opgescheept met het Vlaams Belang :x

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:22

"Er is vreugde in de hemel als de zondaar zich bekeert " (en ik ben de hemel niet en scheldt 'had nou eerder...')

Lodewijk Asscher is tot het inzicht gekomen dat het leenstelsel voor studenten dat hijzelf (..grrr!) heeft ingevoerd
mensen uit de lagere klassen/inkomensgroepen weerhoudt van studeren
en dus afgeschaft moet worden.

Ook/wel was ik blij met zijn opmerking dat het rechtvaardig is als er "een regeling gaat komen" voor diegenen die zich nu diep in de schulden moeten steken.
(De journalist opperde kwijtschelding, uiteraard geen concreet antwoord, maar dat zou idd moeten.)

De beloften van 'de studenten lenen, maar het onderwijs krijgt meer geld' zijn gewoon gebroken.

Van de week opende de minister het academische jaar in de Leidse Pieterskerk, driekwart van de proffen stond buiten de kerk (op het Gerecht, een mooi plein er vlakbij) voor een alternatieve opening.
Nou wil de minister oa geld van de alfa's en gamma's aan de beta's geven.
Het betere onderwijs dat bij het invoeren van het leenstelsel beloofd werd is er nog steeds niet.

Terwijl de economie het goed doet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:44

Ik heb wat gehoord van die alternatieve opening. En prof die -naast de gebruikelijke klaagzang- ook pleitte voor praktijkgerichte opleidingen. Bleek ie zelf bij de vakgroep 'Koreastudies' te horen.... _O-

Maar goed, zou mooi zijn als we weer terug zouden kunnen naar (iets als) de basisbeurs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 10:00

Ik denk op zich dat elke studie een nuttige bijdrage kan leveren. Maar wat mij betreft mag er op elke studie een numerus fixus komen, zodat al die studenten ook daadwerkelijk aan de bak komen. (En ook iets als Koreastudies kan nog belangrijk worden met de kwesties die daar nu spelen, als het ooit tot conflict komt kan je maar beter een hoop mensen met de justie diplomatieke kennis in huis hebben)