Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Geen gemanipuleer met districten?Sorry maar dat is een algemeen bekend feit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesrechtgeografie
[ Video ]
enzino schreef:Het is trouwens helemaal raar hoe ze daar de verkiezingen doen met het rondrijden van stemmers en je niet hoeven te legitimeren.
enzino schreef:Janneke2 schreef:Op het laatst koos men Clinton en uitgedrukt in uitgebrachte stemmen won zij.
Vanwege gemanipuleer met districten won die vreselijke meneer.
Het totaal aantal stemmen doet er niet toe, het gaat om het electoral college. Dat is trouwens geen manipuleer met districten maar een wel doordacht systeem om manipulatie van de bevolking te voorkomen en kleinere districten er ook toe te laten doen.
Shadow0 schreef:enzino schreef:Het is trouwens helemaal raar hoe ze daar de verkiezingen doen met het rondrijden van stemmers en je niet hoeven te legitimeren.
Dat hinten op verkiezingsfraude door je niet te hoeven legitimeren, is vooral een manier om daadwerkelijke kiezers (vooral van bepaalde populaties) buiten de deur te houden. Verkiezingsfraude met valse identiteiten is aantoonbaar geen structureel of grootschalig probleem, het ontmoedigen van kiezers even aantoonbaar wel.
0091 schreef:Misschien wat naïef, maar ik lees het alsof de minister een vinger aan de pols wil houden zoals in zijn functie word verwacht.
De minister is eindverantwoordelijk.
De punten zouden heel goed gewoon punten kunnen zijn die de minister duidelijk wilde hebben omdat de zaak Wilders zo een gevoelige zaak is.
Dus in mijn ogen is dit hele persbericht geroeptoeter van Wilders en zn advocaat.
janderegelaa schreef:0091 schreef:Misschien wat naïef, maar ik lees het alsof de minister een vinger aan de pols wil houden zoals in zijn functie word verwacht.
De punten zouden heel goed gewoon punten kunnen zijn die de minister duidelijk wilde hebben omdat de zaak Wilders zo een gevoelige zaak is.
Dus in mijn ogen is dit hele persbericht geroeptoeter van Wilders en zn advocaat.
Nee, de minister heeft aangedrongen op een een rechtszaak. Dat is iets heel anders. Snap dat sommige linkse denkers dat willen ontkennen maar is gewoon zo. Zo is gebleken dat dat Opstelten heeff aangedrongen op vervolging maar we hebben hier gewoon scheiding van recht en staat. Ben benieuwd hoe je had gereageerd als het Jesse Klaver waa geweest;-)
janderegelaa schreef:0091 schreef:Misschien wat naïef, maar ik lees het alsof de minister een vinger aan de pols wil houden zoals in zijn functie word verwacht.
Nee, de minister heeft aangedrongen op een een rechtszaak. Dat is iets heel anders. Snap dat sommige linkse denkers dat willen ontkennen maar is gewoon zo. Zo is gebleken dat dat Opstelten heeff aangedrongen op vervolging maar we hebben hier gewoon scheiding van recht en staat. Ben benieuwd hoe je had gereageerd als het Jesse Klaver waa geweest;-)
Janneke2 schreef:janderegelaa schreef:Nee, de minister heeft aangedrongen op een een rechtszaak. Dat is iets heel anders. Snap dat sommige linkse denkers dat willen ontkennen maar is gewoon zo. Zo is gebleken dat dat Opstelten heeff aangedrongen op vervolging maar we hebben hier gewoon scheiding van recht en staat. Ben benieuwd hoe je had gereageerd als het Jesse Klaver waa geweest;-)Jesse Klaver die roept over "minder Marokkanen"?
De positie van het OM is ingewikkeld, zij valt onder justitie - overleg is de normaalste zaak van de wereld.
Wel opereert zij buiten het ministerie.
In principe heeft de minister de bevoegdheid om het OM te bevelen te vervolgen.
Of vervolging te staken.
Uiteraard is die beslissing van de minister iets waar hij politiek, dwz door de Tweede Kamer op wordt afgerekend. Zolang de minister geen geweld gebruikt is het er strafrechtelijke vervolging mogelijk.
Scheiding tussen kerk en staat wordt nog maar door weinigen begrepen (= de staat benoemt geen dominees en de kerk geen ministers).
Scheiding van recht en staat:...?
Scheiding van de 3 machten van Montesquieu: de rechtsspraak, de wetgever en in dit geval de minister (politie en justitie) als uitvoerende macht.
Tot zover het lesje staatsrecht.
De vraag is voor mij waarom er zo schimmig werd gedaan.
Mbt "linkse denkers die dit willen ontkennen": ik schaar de bestuursman Opstelten noch onder denker, noch onder links.
Janderegelaa schreef:Janneke2 schreef:De vraag is voor mij waarom er zo schimmig werd gedaan.
De minister mag inderdaad bevelen om te vervolgen maar dan moet dat wel in de stukken staan. En dat staat het niet. Sterker nog, er is altijd ontkend dat dat zo was. En nu blijkt het wel zo te zijn.
Janneke2 schreef:Mbt "linkse denkers die dit willen ontkennen": ik schaar de bestuursman Opstelten noch onder denker, noch onder links.