Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:16

Mijn vriend belde me toen ie vaan plan was om naar z'n auto te gaan en toen ie er feitelijk in zat. Onderweg is hij veel politie tegengekomen wat wel een veilig gevoel gaf. Files lijken mee te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:18

Als IS van deze schietpartij/aanslag hoort, is er sowieso een kans aanwezig dat ze de aanslag opeist (terecht of onterecht) om angst te zaaien. Afgezien of het echt een daad vanuit IS is.

Nu zijn er in de media (en vanuit politie) al speculaties over eerwraak etc, en lijkt het mij voor het imago van IS niet slim om deze schietpartij/aanslag op te eisen. Maar afijn, ik heb niet veel info over het incident vanmorgen, dus kan er naast zitten. Maar houdt er rekening mee dat IS alles aangrijpt wat voor hun positief uitkomt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:22

Bubblewrap schreef:
Als IS van deze schietpartij/aanslag hoort, is er sowieso een kans aanwezig dat ze de aanslag opeist (terecht of onterecht) om angst te zaaien. Afgezien of het echt een daad vanuit IS is.

Nu zijn er in de media (en vanuit politie) al speculaties over eerwraak etc, en lijkt het mij voor het imago van IS niet slim om deze schietpartij/aanslag op te eisen. Maar afijn, ik heb niet veel info over het incident vanmorgen, dus kan er naast zitten. Maar houdt er rekening mee dat IS alles aangrijpt wat voor hun positief uitkomt.

Is dat niet wat IS tegenwoordig standaard doet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:27

Jolien87 schreef:
Bubblewrap schreef:

Is dat niet wat IS tegenwoordig standaard doet?

Zeker, maar ik heb het idee dat niet iedereen dat zo meekrijgt. (Als ik reacties volg op bijv social media). Vandaar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:36

Ja dat doet/deed IS idd vrijwel altijd idd.

Maar IS is ook ee beetje aan t eind van het Latijn... volgens mij bestaat het amper nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:37

verootjoo schreef:

Maar IS is ook ee beetje aan t eind van het Latijn... volgens mij bestaat het amper nog.

IS bestaat helaas zeker nog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:38

verootjoo schreef:

IS niet. Maar wel aanhangers.
Mocht het idd een terroristische aanslag zijn dan had ik hem eerder in den haag verwacht.
Volgens mij is het gewoon een verward persoon zoals altijd dat men zegt...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:42

Is veel kleiner geworden. En doet niet meer zulke grote aanslagen zoals het deed.
Er gaan geruchten dat de grootste leider dood is, maar dat bevestigt IS natuurlijk niet en hij was ook niet in z’n eentje IS. In Syrië en Irak hebben ze wel steeds minder steden en wordt de groepering steeds kleiner.
Ik denk dat er over niet al te lange tijd nauwelijks nog wat van IS over is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:46

pien_2010 schreef:
Serenity350 schreef:
Anderzijds is het misschien wel goed om erbij na te denken dat de NLse vlag niet voor iedereen in NL evenveel betekenis heeft. Overigens, als de overheid besluit om een dag van rouw in te zetten, prima. En ik zal ook stil zijn als dat wordt gevraagd. Maar wat ik bedoelde was dat ik me er wel degelijk in kan verplaatsen wanneer niet iedereen aangeeft zich hier zo prettig bij te voelen. En als we als samenleving juist angst en verdeeldheid willen tegengaan, dan is het toch niet heel gek om dergelijke gedachtesprongen ter overweging te nemen. ;)

Wij wonen in Frankrijk. Wij vlaggen half stok of in blijdschap met de Franse vlag (zie bijvoorbeeld terroristische aanslag in Parijs) en we doen dit ook met de Nederlandse vlag als er in Nederland blije of verdrietige zaken zijn. En als familie komt uit Nederland dan hangt ook de Nederlandse vlag te wapperen }> .

Dus
ik zou zeker niet nadenken of mensen wel of geen positief gevoel hebben bij de Nederlandse vlag ~~}> , zijn ze helemaal gek. Ze wonen toch in Nederland, dus doe normaal, zoals wij dat hier in Frankrijk ook doen (ook al vinden wij ook niet alles leuk van de Fransen). Want ik vind dat hoogst onbeleefd en onbetamelijk eerlijk gezegd. Als jij in een land woont, ongeacht welk land, dan doe je gewoon mee daar met rouw en plezier.

Daar horen vaak ook grapjes bij. De Turken jaren geleden in Nederland gingen enorm balend de straat op, want ze hadden verloren van de Duitsers. Wij waren ook op straat en ik troostte toen onze buuf met de woorden dat ze nu wel helemaal geïntegreerd waren, zonder enige twijfel, want Nederlanders weten maar al te goed hoe het is om te verliezen van de Duitsers. Dat vond die man zo verschrikkelijk geestig, dat we al gauw omringd waren door een grote groep Turkse mensen en we met zijn allen vreselijk gelachen hebben. Uiteraard liepen de Turken toen met hun turkse vlaggen en hebben wij Nederlanders onze troostende schouders aangeboden :(:)

In de stad hier wonen ook veel (vroegere gastarbeiders en meerdere generaties) Turken.
Die vlaggen ook gerust met Turkse vlag voor idd het voetbal en bepaalde dingen.
Gaan ook met vlaggen/vlaggetjes op auto's en in de hand de straat op.
Prima toch?
Voel ik mij echt niet gekwetst door hoor. :+
Diezelfde Turken doen ook de Nederlandse vlag uithangen voor 4/5 mei Koningsdag etc.

En hier in t dorp is er zelfs een AZC (al lang voor Syrië), moeten zij zich ook gekwetst voelen als het dorp volhangt met NL vlaggen?
:+

Als er al gezeur moet gaan plaatsvinden over een erkend nationaal symbool als een vlag...
Olympische spelen dan... Worden ook vlaggen gehesen en volkslied gespeeld.

Maar ach. Offtopic, maar vind ik best een aparte/interessante discussie.
Had rekening gehouden met "we weten nog niet zeker".
Niet dat het hijsen van de vlag als gevoelig/kwetsend/discriminerend zou kunnen worden gezien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:50

Update op de NOS liveblog:

NOS schreef:
Buurtbewoners: aanslag kwam waarschijnlijk eerder voort uit relationele problemen

Inwoners die Gökmen Tanis zeggen te kennen uit de wijken Kanaleneiland en Lombok denken niet dat hij een terroristisch motief had. Weliswaar had hij periodes waarin hij als een gelovige moslim leefde, zijn baard liet groeien en lange gewaden droeg. Maar op andere momenten dronk hij weer. Hij zou vooral instabiel zijn geweest en veelvuldig in aanraking zijn geweest met de politie.

Volgens deze bronnen kwam de aanslag waarschijnlijk eerder voort uit relationele problemen. Zabit Elmaci, die met hem samenwerkte in een restaurantje waar Tanis actief was als afwasser, vertelt dat het een jaar of twee geleden slechter met hem vanaf het moment dat hij scheidde van zijn vrouw.

Sommigen bronnen zeggen dat het zijn ex was op wie hij in eerste instantie zou hebben geschoten in de tram, volgens anderen was het een lid van zijn schoonfamilie. Ook het Turkse persbureau AA citeert bekenden van de man die zeggen dat het met "familie" te maken heeft. "We houden alle scenario's open", zei politiewoordvoerder Bernard Jens over dit relationele motief. "We moeten die goed uitzoeken, ik kan hier inhoudelijks niets over zeggen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:58

Karin schreef:
Update op de NOS liveblog:

NOS schreef:
Buurtbewoners: aanslag kwam waarschijnlijk eerder voort uit relationele problemen

Inwoners die Gökmen Tanis zeggen te kennen uit de wijken Kanaleneiland en Lombok denken niet dat hij een terroristisch motief had. Weliswaar had hij periodes waarin hij als een gelovige moslim leefde, zijn baard liet groeien en lange gewaden droeg. Maar op andere momenten dronk hij weer. Hij zou vooral instabiel zijn geweest en veelvuldig in aanraking zijn geweest met de politie.

Volgens deze bronnen kwam de aanslag waarschijnlijk eerder voort uit relationele problemen. Zabit Elmaci, die met hem samenwerkte in een restaurantje waar Tanis actief was als afwasser, vertelt dat het een jaar of twee geleden slechter met hem vanaf het moment dat hij scheidde van zijn vrouw.

Sommigen bronnen zeggen dat het zijn ex was op wie hij in eerste instantie zou hebben geschoten in de tram, volgens anderen was het een lid van zijn schoonfamilie. Ook het Turkse persbureau AA citeert bekenden van de man die zeggen dat het met "familie" te maken heeft. "We houden alle scenario's open", zei politiewoordvoerder Bernard Jens over dit relationele motief. "We moeten die goed uitzoeken, ik kan hier inhoudelijks niets over zeggen."

Ik snap niet waarom hij het dan in een tram doet en niet naar hun huis gaat oid, ik bedoel je moet ze dan helemaal gaan volgen de tram in en er zijn heel veel andere mensen bij betrokken, dat is toch niet logisch?

Ik vind het echt heel erg voor iedereen die hier bij betrokken is, hopelijk krijgen zij de juiste hulp om dit te verwerken. Y;(

Linnie050

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:59

We zullen het misschien wel nooit weten.
Wie weet liep hij altijd al met een pistool en kwam hij diegene tegen.
Het blijft speculeren.
Hij moet eerst gevonden worden en dan ook nog eens gaan praten.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 19:01

Zo meteen weer een persconferentie.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:03

Ik hoop toch zo dat ze hem snel vinden. Wat een nachtmerrie dit :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:06

verootjoo schreef:
Is veel kleiner geworden. En doet niet meer zulke grote aanslagen zoals het deed.
Er gaan geruchten dat de grootste leider dood is, maar dat bevestigt IS natuurlijk niet en hij was ook niet in z’n eentje IS. In Syrië en Irak hebben ze wel steeds minder steden en wordt de groepering steeds kleiner.

Knap dat je dat zo goed kan voorspellen.
IS zal altijd aanwezig blijven. Net zoals al qaida en alle andere terroristische groepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:08

linnie050 schreef:
Het blijft speculeren.

Dan had hij geen vluchtauto... voorbedachte rade lijkt me sowieso het geval...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:09

purny schreef:
verootjoo schreef:

IS zal altijd aanwezig blijven. Net zoals al qaida en alle andere terroristische groepen.

Dus verootjoo kan niet voorspellen maar jij hebt wel een glazen bol begrijp ik?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:17

LadyMadonna schreef:
linnie050 schreef:
Het blijft speculeren.

Dan had hij geen vluchtauto... voorbedachte rade lijkt me sowieso het geval...

Maar de auto was toch ter plekke gestolen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:21

purny schreef:
verootjoo schreef:

Dat voorspel ik niet zelf hoor. Maar ik vind zulke bewegingen heel interessant dus lees er veel over. En er zijn dus mensen die ervoor gestudeerd hebben en die er bovenop zitten :)
Al Qaeda is ook al een tijdje slapende zo niet weg trouwens. Die hebben al 5 jaar geen aanslagen meer gepleegd. IS vorig jaar niks, maar dit jaar wel een opgeëist waarvan niet duidelijk is of ze hem ook gepleegd hebben.
En hun totalitaire staat waar het ze om ging is ook al bijna ten gronde vanwege hun ineffectieve leiderschap en andere problemen (mogelijk omdat de grootste dus dood zou zijn)

En ja, ze kunnen zo weer opvlammen, het is altijd een beetje komen en gaan met zulke groepen ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-03-19 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

In plaats van dat ze de vragenronde ook uitzenden, laten ze voor de zoveelste keer het verhaal van de getuige Daan Molenaan zien.
Heeft iemand enig idee of zo'n vragenronde niet volledig uitgezonden mag worden?

LadyMadonna

Vooraf naar wat ik begreep

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:23

Ik zie sowieso al 3 uur lang dezelfde beelden nu op nos.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:23

Jolien87 schreef:
In plaats van dat ze de vragenronde ook uitzenden, laten ze voor de zoveelste keer het verhaal van de getuige Daan Molenaan zien.
Heeft iemand enig idee of zo'n vragenronde niet volledig uitgezonden mag worden?

Gaat hier gewoon verder: https://www.rtvutrecht.nl/live/rtvutrecht/

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:28

Hoofdverdachte aangehouden

Noa journaal