Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Maar als je autistisch bent val je dan niet onder de wajong en doelgroepenregister? Zelf ben ik ook wajonger en heb m'n baan in de supermarkt verruild voor een kantoor baan bij een overheidsinstelling. Geen minuut spijt van gehad.
Janneke2 schreef:Ladyson schreef:Ik waag mij ook eens aan dit topicIk heb gelezen dat de toekomst van de politiek ligt in burgerinitiatieven zoals "partijen" zoals Code Oranje (en petitie.nl en referenda), maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer het mij dwars zit.
Over de meeste vraagstukken van de Stemwijzers voor deze verkiezing ben ik van mening dat ik onvoldoende kennis heb om een fatsoenlijk oordeel te kunnen vellen. Ik heb ook echt geen tijd om mij overal heel uitgebreid in te kunnen lezen. Bijv. hoe kan woningschaarste het beste worden aangepakt. Ik kan voor mezelf wel de meest logische keuze aanvinken, maar experts en hoogleraren hebben hier veel meer verstand van. Ik verklaar mijzelf dus feitelijk onbekwaam om aan te geven hoe Nederland bestuurd moet worden en vind een referendum dan ook echt van de zotte.
Ik zie zo'n standpunt eigenlijk nergens terugkomen en ben heel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Goede vraag. - en idd: "hoe dan wel?"
In de oude tijd die ik nog min of meer heb meegemaakt bestond er geen 'televisie democratie'.
Geen enkele lijsttrekker werd beoordeeld op 'hoe goed komt hij over' en dat soort onzin - een politicus m/v werd beoordeeld op politieke zaken.
Zijn/ haar meningen en visie, de mate waarin iemand spraakmakend is in een partij of juist een buitenbeentje is.
De optelsom van integriteit plus wendbaarheid - er moet per definitie water bij de wijn tenslotte.
Maar bedenk wel: politiek is NIET alleen een 'technocratische' kwestie.
Zo is er een oud grapje over delftse studenten "vertel jij maar wat het ding moet doen, dan maak ik het wel even".
Politiek gaat net niet over 'hoe kunnen we het probleem het beste oplossen' (ja, ook. - maar secundair)
politiek gaat vooral over de kwestie WAT is het probleem, wie zitten er in de knel mbt de woningschaarste, hoe erg is dat en welke kant willen we op.
Men neme een rijke vvd-er te Wassenaar. Zelf heeft hij geen last, hij woont riant, maar zijn eigen bouwbedrijf of dat van zijn buurman wil natuurlijk wel fiks winst maken. De knel en hoe erg het is is dan niet relevant, maar dure vrije sector woningen zijn welkom en het verbouwen van ex-woningbouw verenigings woningen zijn winstgevend.
Dus doorgaan op oude voet.
Men neme een hardwerkende werknemer in een klein dorp, graag zou hij een huis in het eigen dorp willen, maar door alle ontwikkelingen is dat huis niet te betalen.
Het is wat zwart-wit en gechargeerd, maar het geeft wel een idee.
Drie tegen een heb je vast wel een idee waar jouw sympathie, belang etc meer ligt.
Zoek uit welke partijen qua gedrag jouw belang etc gedienend hebben, and please, breng je stem uit!
Verder is de fractie discipline een onding (staat nergens in de wet).
Zo moet je als mens je stem uitbrengen op een persoon (in Duitsland staat er een hokje 'boven aan de lijst', dan stem je op die lijst, of anders breng je een 'voorkeursstem' uit. - in Nederland heeft de 'lijsttrekker' die functie) kies je voor een persoon die jou aanspreekt, wil je graag dat die persoon zijn of haar eventuele minderheidsstandpunt in de prvicial staten (of 2e Kamer, etc) met woord en daad (debat, moties en stemgedrag) blijft uitdragen.
Dat verschijnsel is bijna weggevaagd.
Nu is woningschaartste geen provinciale kwestie, maar je kunt kijken naar de website http://partijgedrag.nl (hoe de rechtse partijen aandrongen op verkoop van huurhuizen en het stimuleren dat er in de vrije sector wordt gebouwd).
Provincies doen wel veel aan ruimtelijke ordening : bouwen in duingebieden...?
Een extra bedrijventerrein...?
Het bevorderen van openbaar vervoer (of dus niet).
Versterken van milieu waarden (omdat hier in Drenthe de mooie, goede natuur de 'kurk' is waar de economie op drijft. - maar wereldwijd is het rondom het voedselvraagstuk niet anders).
Electra63 schreef:Ik moet zeggen, ik heb nog nooit GL gestemd. Maar n.a.v. dit debat zou ik wel op Klaver of Lilian Marijnissen kunnen stemmen.
Die debatteren gewoon goed en beschaafd. Geert vervalt weer in zijn enige punt: de moslim. Baudet vind ik vrij rustig.
Jetten vind ik nerveus en wil zich graag bewijzen. Klaas valt me sowieso de laatste maanden tegen. Begon ooit goed, vind ik, maar zit in een neerwaartse spiraal.
En Asscher is een nette, beleefde vent, maar geen groot debater i.t.t Samson toen. En Bruna vind ik een draaier.
Ik ben benieuwd naar het volgende onderwerp: immigratie.
Ik zie liever zo'n debat op NPO. Die onderbrekingen vind ik erg storend.
Tallie1979 schreef:Mijn hemel. Wilders kijkt geen nieuws.
Hij zegt tot 3x toe moskee en wordt verbeterd dat het een school is. Wat een amateur!
Shaggy09 schreef:Ik vond het al met al erg slap en de meeste politici kwamen niet echt sterk of met inhoud.
Tallie1979 schreef:Mijn hemel. Wilders kijkt geen nieuws.
Hij zegt tot 3x toe moskee en wordt verbeterd dat het een school is. Wat een amateur!
ik vind het altijd zo'n zeur stem en heel moeilijk om naar te luisteren.Citaat:Die stem van Buma blijf ik grappig vinden.