Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:20

Valt voor mij ook onder niet kunnen. Je zou dan kunnen kijken wat je wél aankan, zonder dat het jou je mentale gezondheid kost.

@ purny: dank voor de verduidelijking, ik ben het dan met je eens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:30

Idd niet kunnen kan komen door fysieke of geestelijke oorzaak. Er gaat heel veel mis op de arbeidsmarkt. Zo lang studenten nog steeds opleidingen kunnen doen waarin geen werk is en mensen die met wat aanpassingen wel zouden kunnen werken zo slecht geholpen worden dat ze nog steeds niet aan werk komen klopt er heel veel niet. Beroepen waar veel mensen voor nodig zijn moeten simpelweg aantrekkelijker gemaakt worden. Denk aan verpleegkunde, onderwijs, banen in de bouw, techniek. En mensen die aanpassingen nodig hebben om wel te kunnen werken daar moet veel meer tijd en energie in gestoken worden. Daar gaat nu ook heel veel fout doordat mensen op niet passende plekken geplaatst worden, of doordat de begeleiding die mensen zo hard nodig hebben wegvalt nadat ze ergens geplaatst zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:35

Maar als je autistisch bent val je dan niet onder de wajong en doelgroepenregister? Zelf ben ik ook wajonger en heb m'n baan in de supermarkt verruild voor een kantoor baan bij een overheidsinstelling. Geen minuut spijt van gehad.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-04-19 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:47

purny schreef:
Maar als je autistisch bent val je dan niet onder de wajong en doelgroepenregister? Zelf ben ik ook wajonger en heb m'n baan in de supermarkt verruild voor een kantoor baan bij een overheidsinstelling. Geen minuut spijt van gehad.

Ik val inderdaad onder het doelgroepenregister en ik ben verder aan het kijken dan mijn referentiekader, maar de ideale match is nog niet gevonden helaas! Dus we zoeken dapper voort *\o/*
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-04-19 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:42

Het gaat niet over provinciale staten (en is eigenlijk off topic ) Jetten en die 50.000.

....maar ik betoogde vanmorgen 'dat politiek niet in eerste instantie technocratie is' - maar een kwestie van
- vaststellen wat precies het probleem is
- wie last van heeft
- en welke kant het op moet.

Jetten baseert zich oa op cijfers van het CBS, dat stelt dat ivm de vergrijzing er botweg meer mensen in de 'arbeidzame jaren' nodig zijn.
"Dat er een tekort dreigt", ik ben geneigd hier makkelijk over te zeggen 'dat zal best kloppen, ik hoor het al jaren: als de babyboomers met pensioen gaan, wordt het wankel'. (Mijn Klaas is uit 1952 en met pensioen, de babyboom stopte zo ongeveer rond 1960. - Het is dus nu gaande.)

Tja, wat is nou exact het probleem...? Te weinig handen aan het bed, etc etc etc. Weinig geld voor nuttige functies zoals congierge of leraar of politie agent.
Daar hebben wij in feite allemaal last van.
....en nu welke kant het op moet.

Svp niet de blaming and shaming die ik efkes langs zag komen "mijn bovenbuurvrouw, achternicht of die moeder die ik soms spreek" kan best werken, maar doet niets en krijgt toch haar uitkering.
1) Hoezo zou iemand dit echt weten...? (Niet iedereen vertelt het hele medische dossier op het schoolplein, bij verjaardagen, etc.)
2) Als het waar is: ook het UWV komt schreeuwend mensen tekort.
3) Vlak de discriminatie op de werkvloer niet uit: wie eenmaal in de wao/ wia heeft gezeten wordt niet vaak aangenomen, ook al wil iemand graag en kan het ook.

Ik ben er niet principieel op tegen om mensen met een arbeidshandicap gericht te begeleiden naar passend werk. - Maar ik word ouderwets op mijn oude dag: voer svp gewoon de sociale werkplaats weer in!! Die is er expliciet op ingericht. (Iemand met 3 begeleiders naar een gewoon bedrijf praten: lukt het: prima, maar het is wel arbeidsintensief. - en dus niet super kosten efficiënt.)

Ik ben ook nog niet vergeten dat dat rechtse kabinet dat we hebben een half jaar geleden het minimum loon voor gehandicapten wenste af te schaffen. -:(- -:(-
Hoezo: bestaanszekerheid...?
Hoezo: gelijke rechten...?
Hoezo: "dit kabinet wil dat iedereen meedoet" -:(-
(Dat willen ze dus niet, het kan ze geen barst schelen hoe hard die mensen knokken voor hun werk en om zich nuttig te maken in de maatschappij.)

En als je het pensioen van de babyboomers optelt bij het arbeidstekort is het 'importeren' van werknemers zo stom nog niet.
Doe het svp beter dan in de jaren 1960: het was beleid dat er mensen kwamen uit de "minst westerse" streken van Turkije en Marokko (Koerdistan en de Rif, ipv Ankara of Casablanca) en vervolgens mochten ze geen Nederlands leren.
Polen zijn EU ingezetenen, begeleid ze met de taal en de ervaring leert dan dat het niet slecht gaat.
(En juridisch kun je de Polen toch niet buitenmhouden, dus zelf alvast beleid maken is alleen maar slim.)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:05

Janneke2 schreef:
Ladyson schreef:
Ik waag mij ook eens aan dit topic :D Ik heb gelezen dat de toekomst van de politiek ligt in burgerinitiatieven zoals "partijen" zoals Code Oranje (en petitie.nl en referenda), maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer het mij dwars zit.

Over de meeste vraagstukken van de Stemwijzers voor deze verkiezing ben ik van mening dat ik onvoldoende kennis heb om een fatsoenlijk oordeel te kunnen vellen. Ik heb ook echt geen tijd om mij overal heel uitgebreid in te kunnen lezen. Bijv. hoe kan woningschaarste het beste worden aangepakt. Ik kan voor mezelf wel de meest logische keuze aanvinken, maar experts en hoogleraren hebben hier veel meer verstand van. Ik verklaar mijzelf dus feitelijk onbekwaam om aan te geven hoe Nederland bestuurd moet worden en vind een referendum dan ook echt van de zotte.

Ik zie zo'n standpunt eigenlijk nergens terugkomen en ben heel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Goede vraag. - en idd: "hoe dan wel?"

In de oude tijd die ik nog min of meer heb meegemaakt bestond er geen 'televisie democratie'.
Geen enkele lijsttrekker werd beoordeeld op 'hoe goed komt hij over' en dat soort onzin - een politicus m/v werd beoordeeld op politieke zaken.
Zijn/ haar meningen en visie, de mate waarin iemand spraakmakend is in een partij of juist een buitenbeentje is.
De optelsom van integriteit plus wendbaarheid - er moet per definitie water bij de wijn tenslotte.

Maar bedenk wel: politiek is NIET alleen een 'technocratische' kwestie.
Zo is er een oud grapje over delftse studenten "vertel jij maar wat het ding moet doen, dan maak ik het wel even". ;)
Politiek gaat net niet over 'hoe kunnen we het probleem het beste oplossen' (ja, ook. - maar secundair)
politiek gaat vooral over de kwestie WAT is het probleem, wie zitten er in de knel mbt de woningschaarste, hoe erg is dat en welke kant willen we op.

Men neme een rijke vvd-er te Wassenaar. Zelf heeft hij geen last, hij woont riant, maar zijn eigen bouwbedrijf of dat van zijn buurman wil natuurlijk wel fiks winst maken. De knel en hoe erg het is is dan niet relevant, maar dure vrije sector woningen zijn welkom en het verbouwen van ex-woningbouw verenigings woningen zijn winstgevend.
Dus doorgaan op oude voet.

Men neme een hardwerkende werknemer in een klein dorp, graag zou hij een huis in het eigen dorp willen, maar door alle ontwikkelingen is dat huis niet te betalen.

Het is wat zwart-wit en gechargeerd, maar het geeft wel een idee.

Drie tegen een heb je vast wel een idee waar jouw sympathie, belang etc meer ligt.
Zoek uit welke partijen qua gedrag jouw belang etc gedienend hebben, and please, breng je stem uit!

Verder is de fractie discipline een onding (staat nergens in de wet).
Zo moet je als mens je stem uitbrengen op een persoon (in Duitsland staat er een hokje 'boven aan de lijst', dan stem je op die lijst, of anders breng je een 'voorkeursstem' uit. - in Nederland heeft de 'lijsttrekker' die functie) kies je voor een persoon die jou aanspreekt, wil je graag dat die persoon zijn of haar eventuele minderheidsstandpunt in de prvicial staten (of 2e Kamer, etc) met woord en daad (debat, moties en stemgedrag) blijft uitdragen.
Dat verschijnsel is bijna weggevaagd.

Nu is woningschaartste geen provinciale kwestie, maar je kunt kijken naar de website http://partijgedrag.nl (hoe de rechtse partijen aandrongen op verkoop van huurhuizen en het stimuleren dat er in de vrije sector wordt gebouwd).
Provincies doen wel veel aan ruimtelijke ordening : bouwen in duingebieden...?
Een extra bedrijventerrein...?
Het bevorderen van openbaar vervoer (of dus niet).
Versterken van milieu waarden (omdat hier in Drenthe de mooie, goede natuur de 'kurk' is waar de economie op drijft. - maar wereldwijd is het rondom het voedselvraagstuk niet anders).

Bedankt voor jouw reactie! Ik snap inderdaad dat verschillende personen verschillende visies en belangen hebben en dat dat het ook juist eerlijk maakt. Maar bij bijv vakbonden etc worden echter toch ook de belangen behartigt door mensen die er verstand van hebben ipv de daadwerkelijke werknemers waar de vakbond voor is?

Of vergelijk ik nu peren met appels? Oprechte interesse hoor. Eigenlijk zie ik dus, hardop denkend, een politiek stelsel voor me waarbij verschillende bevolkingsgroepen door experts vertegenwoordigd worden.

Ik zal iig partijgedrag.nl eens bekijken!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:19

Gaan jullie het debat kijken vanavond? Rond 20.30 op RTL4! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:43

Mijn teevee gaat na het journaal uit.

Fractievoorzitters van 2e Kamer fracties zijn totaal misplaatst. Wij kiezen de provinciale staten en de waterschappen. (Die PS kiezen op hun beurt de Eerste Kamer.)

En behalve dat deze 4 heren totaal misplaatst zijn, vind ik het hele verschijnsel nogal raar.
Politiek hoort niet te gaan over 'of iemand goed overkomt op teevee' en of hij (of ZIJ) goed kan debatteren is wat mij betreft ondergeschikt aan de kwestie of iemand zinnige ideeën heeft.

De vraagstelling vind ik ook raar: Nederland bungelt onderaan mbt het milieu.
Stel dan liever de vraag of je vindt dat dit zo moet blijven (Baudet, Dijkhoff) of niet.
(....wat binnen de boezem van het kabinet spanning kan geven, maar dat heeft niets, maar dan ook niets met de provinciale staten of waterschappen van doen.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:00

Tallie1979 schreef:
Gaan jullie het debat kijken vanavond? Rond 20.30 op RTL4! :)

Ik ben net op tijd thuis :D
Ik kijk altijd en graag politieke debatten.
T klopt dat dit eigenlijk niet over de 2e kamer gaat, maar heeft wel grote gevolgen, door de indirecte verkiezing voor de 1e kamer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:16

1000 miljard... Whahaha
Sorry maar ik kan beaudet echt niet serieus nemen

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:19

Ik heb anders meer moeite met Jetten die overal doorheen praat :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:36

Ik vind Jetten ook echt een enorme afgang voor D66. Zou me niet verbazen als ze deze verkiezingen weer een hoop zetels verliezen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:38

Ugh, dit haantjesgedrag... :n Ik kijk het vooral om mijn gedachten over de huidige politieke 'kopstukken' bevestigd te krijgen.

Wat heeft dit met de lokale politiek te maken? Wat een egotripperij weer, bah.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:16

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit GL gestemd. Maar n.a.v. dit debat zou ik wel op Klaver of Lilian Marijnissen kunnen stemmen.
Die debatteren gewoon goed en beschaafd. Geert vervalt weer in zijn enige punt: de moslim. Baudet vind ik vrij rustig.
Jetten vind ik nerveus en wil zich graag bewijzen. Klaas valt me sowieso de laatste maanden tegen. Begon ooit goed, vind ik, maar zit in een neerwaartse spiraal.
En Asscher is een nette, beleefde vent, maar geen groot debater i.t.t Samson toen. En Bruna vind ik een draaier.

Ik ben benieuwd naar het volgende onderwerp: immigratie.

Ik zie liever zo'n debat op NPO. Die onderbrekingen vind ik erg storend.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:28

Die stem van Buma blijf ik grappig vinden.

En Wilders _O- ik lag me dood om die man. Zo kansloos.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:32

Electra63 schreef:
Ik moet zeggen, ik heb nog nooit GL gestemd. Maar n.a.v. dit debat zou ik wel op Klaver of Lilian Marijnissen kunnen stemmen.
Die debatteren gewoon goed en beschaafd. Geert vervalt weer in zijn enige punt: de moslim. Baudet vind ik vrij rustig.
Jetten vind ik nerveus en wil zich graag bewijzen. Klaas valt me sowieso de laatste maanden tegen. Begon ooit goed, vind ik, maar zit in een neerwaartse spiraal.
En Asscher is een nette, beleefde vent, maar geen groot debater i.t.t Samson toen. En Bruna vind ik een draaier.

Ik ben benieuwd naar het volgende onderwerp: immigratie.

Ik zie liever zo'n debat op NPO. Die onderbrekingen vind ik erg storend.

Ha grappig, jij hebt een beetje hetzelfde idee over die politici als ik.
Dijkhof zag ik als eerste bij de slimste mens en vond ik een grappige, sympathieke man. Nou pfff daar ben ik inmiddels wel van genezen :roll:
Buma is zo'n valse gargamel ~~}> en Asscher heeft totaal niet de uitstraling en overtuigingskracht van Samson. Jetten ken ik nog niet zo heel goed, maar maakt geen beste eerste indruk. Dat is maar een heel slap aftreksel van Pechtold :D
Wilders is gewoon zo vermoeiend.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:36

Mijn hemel. Wilders kijkt geen nieuws.

Hij zegt tot 3x toe moskee en wordt verbeterd dat het een school is. Wat een amateur! :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:40

Tallie1979 schreef:

Hij zegt tot 3x toe moskee en wordt verbeterd dat het een school is. Wat een amateur! :')

Dat verbaasde me wel. Ik heb echt totaal geen respect voor zijn opvattingen en manier van discussiëren. Maar hij is altijd wel een heel goed debater, net als Pechtold en Samson. Dit vind ik echt een misser van hem.

Dit laatste debat over immigratie vond ik echt slecht. Een hoop geschreeuw door elkaar heen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:44

Ik vond het al met al erg slap en de meeste politici kwamen niet echt sterk of met inhoud.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:50

Shaggy09 schreef:
Ik vond het al met al erg slap en de meeste politici kwamen niet echt sterk of met inhoud.

Het viel mij ook tegen!

Ik kijk nu naar de nabeschouwing / analyse.

Opvallend dat Baudet en Wilders elkaar met rust lieten en niet met elkaar in discussie gingen.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 07-03-19 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:52

Tallie1979 schreef:

Zag het op het nieuws (kon niet kijken), en was erg verbaasd.

Jetten is er in gegooid, erg jong en heeft tijd nodig. Pechtold is zo een doorgewinterde politici, maar heeft in zijn jonge jaren ook geschutterd en is ook goed gekomen. Ik vind niet dat je een rot in het vak kunt vergelijken met een nieuwkomer.

Citaat:
Die stem van Buma blijf ik grappig vinden.
ik vind het altijd zo'n zeur stem en heel moeilijk om naar te luisteren.

Baudet heb ik een heel klein stukje van gezien bij het naar de zaal lopen. Hij waande zich onbespied en ik schrok van zijn arrogante uitstraling. Wilders zag ik ook binnenkomen en dat vond ik veel beter over komen in houding toen hij nog niet in de zaal was.

Maar ik heb te weinig gezien om er meer over te zeggen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:53

Sp vond ik best sterk, verder een hoop gezwets. Wilders startte voor mijn gevoel sterk, maar sloeg later de plank flink mis. Jammer, hij is hier wel goed in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:54

Dat komt door die neus van buma... Hij praat er een beetje doorheen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:06

purny schreef:
Dat komt door die neus van buma... Hij praat er een beetje doorheen :+

_O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:18

Vanmorgen zat Baudet bij WNL en nu weer bij Jinek..... die heeft aardig wat publiciteit....