2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:13

100 uur is z'n beetje 4 dagen,
Wie weet bestaat er een wonder, het is afwachten.
Hopelijk zijn ze vanavond al bij hem.

tengeltje11
Berichten: 7180
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:17

idem,ik hoop ook dat hij zo goed als op slag dood was....volgens mij kan je zelfs met een wonder na al die tijd niet meer levend uit die put komen....je mag er niet aan denken dat hij dagen levend vastzat alvoor te sterven....

vreselijk dit....

Anoniem

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:18

Tuurlijk leeft hij niet meer.

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:23

Ik vind het fijn dat de reddingwerkers zo hun best doen en doorgaan met de intentie het is een reddingsoperatie en geen bergingsoperatie. Het zal maar zo zijn, dat je opgeeft en vertraagd omdat je denkt het is al te laat en later achter komt dat je slechts een uurtje te laat was en met een beetje doorzettingsvermogen en wilskracht wel op tijd had kunnen zijn.
Van mijn kant uit, niks anders dan respect voor al die mensen die betrokken zijn bij deze reddingsoperatie. Hoewel ik ook mijn twijfels heb, hoop ik nog steeds op een goede afloop. Zoveel pech en tegenslag, dan mag een beetje geluk hun toch gegund zijn.

tengeltje11
Berichten: 7180
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:27

ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat ze tegenwoordig 4-verdiepings-ondergrondse garages bouwen in een week tijd(bij wijze van spreken),dat ze naar de maan vliegen,.....
maar dat het dan zo lang moet duren voor ze een peutertje uit zo'n put krijgen.....
vind het ergens enorm mens-falend dat een kindje uit een put krijgen zoveel moeilijker blijkt dan bijna-onmogelijke dingen....

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:29

tengeltje11 schreef:
ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat ze tegenwoordig 4-verdiepings-ondergrondse garages bouwen in een week tijd(bij wijze van spreken),dat ze naar de maan vliegen,.....
maar dat het dan zo lang moet duren voor ze een peutertje uit zo'n put krijgen.....
vind het ergens enorm mens-falend dat een kindje uit een put krijgen zoveel moeilijker blijkt dan bijna-onmogelijke dingen....


Wauw... :n

Xanthippe

Berichten: 1724
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:30

bridgetF schreef:
Ik vind het fijn dat de reddingwerkers zo hun best doen en doorgaan met de intentie het is een reddingsoperatie en geen bergingsoperatie. Het zal maar zo zijn, dat je opgeeft en vertraagd omdat je denkt het is al te laat en later achter komt dat je slechts een uurtje te laat was en met een beetje doorzettingsvermogen en wilskracht wel op tijd had kunnen zijn.
Van mijn kant uit, niks anders dan respect voor al die mensen die betrokken zijn bij deze reddingsoperatie. Hoewel ik ook mijn twijfels heb, hoop ik nog steeds op een goede afloop. Zoveel pech en tegenslag, dan mag een beetje geluk hun toch gegund zijn.


Dit inderdaad.
Maar als ik toch zou mogen kiezen, hoop ik dat hij gewoon op slag dood was, zoals enkelen hiervoor al. Ook mijn moederhart zou het niet aankunnen om in te beelden dat hij daar huilend, vol pijn en met honger en dorst heeft zitten vechten, zonder kans op... ;(


En tengeltje: aan garages opbouwen op 1w tijd, zijn maanden van studies vooraf gegaan. Aan mensen naar de maan sturen, zijn JAREN studies aan vooraf gegaan. Nu kunnen ze helaas niet anders dan achter de feiten aanhollen.
Keep in mind dat de veiligheid van alle reddingswerkers én omstaanders ook gegarandeerd moet worden, niet enkel die van Julen.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 21-01-19 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:31

tengeltje11 schreef:
ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat ze tegenwoordig 4-verdiepings-ondergrondse garages bouwen in een week tijd(bij wijze van spreken),dat ze naar de maan vliegen,.....
maar dat het dan zo lang moet duren voor ze een peutertje uit zo'n put krijgen.....
vind het ergens enorm mens-falend dat een kindje uit een put krijgen zoveel moeilijker blijkt dan bijna-onmogelijke dingen....


Het grote verschil is dat aan zo dingen een maandenlange, al dan niet jaren lange planning aan vooraf gaat. Bodem onderzoek, bedrijven in huren, materiaal voorzien etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:32

tengeltje11 schreef:
ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat ze tegenwoordig 4-verdiepings-ondergrondse garages bouwen in een week tijd(bij wijze van spreken),dat ze naar de maan vliegen,.....
maar dat het dan zo lang moet duren voor ze een peutertje uit zo'n put krijgen.....
vind het ergens enorm mens-falend dat een kindje uit een put krijgen zoveel moeilijker blijkt dan bijna-onmogelijke dingen....



Ga jij even die put in? :) Als jij kennelijk een hele simpele oplossing hebt, waarom ben je zelf dan niet aanwezig?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:33

tengeltje11 schreef:
ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat ze tegenwoordig 4-verdiepings-ondergrondse garages bouwen in een week tijd(bij wijze van spreken),dat ze naar de maan vliegen,.....
maar dat het dan zo lang moet duren voor ze een peutertje uit zo'n put krijgen.....
vind het ergens enorm mens-falend dat een kindje uit een put krijgen zoveel moeilijker blijkt dan bijna-onmogelijke dingen....


Omdat er aan dergelijke projecten heel veel voorbereiding vooraf gaat. Als in jaren betrokkenheid en voorbereiding door ingenieurs.

Daarbij worden bij grote bouwprojecten doden/ernstig letsel 'begroot', terwijl het nu gaat om een reddingsoperatie. Een wereld van verschil met welke intentie gebouwd wordt.

Het is vast niet voor niets dat er sprake is van een proefboring anno 2018/19. Daaruit blijkt al hoe moeilijk begaanbaar het terrein is.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:34

Ik denk ook dat hij niet meer in leven is en hoop dan ook ontzettend dat het heel snel na de val al gebeurd is.

En toch denk ik gelijk aan die wonderen bij aardbevingen. Vaak zijn het kinderen die na dagen zonder schrammetje onder het puin vandaag komen. Neem die baby laatst in Rusland met die ingestorte flat. Tien maanden oud en na 2 dagen met - 20 eruit gekregen. Theoretisch heeft hij maar een dun laagje water (en het geeft regent) en zuurstof nodig. Blijven hopen tot er geen hoop meer is, is het enige wat je als ouder kan.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:37

Ik snap wat Tengeltje bedoelt hoor, het is frustrerend te merken dat we als mens nog zo kunnen tekort komen. Dat we dan zeggen dat we hopen dat hij op slag dood was kadert daar ook in he, echt een vreselijk idee dat hij daar nog urenlang, dagenlang, gezeten heeft... Je kan er met je hoofd gewoon niet bij, ik weet echt niet hoe je daar als ouder moet mee omgaan ook, vreselijk verhaal :( Het idee dat je peuter zo snel zo'n verschrikkelijk einde kan kennen is gewoon, onwerkelijk, als je met zo'n idee elke dag moet doorkomen word je als ouder al misselijk toch bah... Zoveel dat we kunnen en zo machteloos dat we zijn als het er zoals hier echt toe doet :(

tengeltje11
Berichten: 7180
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:38

tuurlijk,dat weet ik wel,maar tegenwoordig heeft met voor allerlei dingen al enorm vooruitstrevende oplossingen,maar dan een peutertje die vastzit en niemand weet hoe of wat om het arme kind eruit te krijgen....

(en ik weet heus wel waarom en hoe,maar het voelt zo onecht dat zoiets dan zo lang moet duren(terwijl als ze bv een oplossing hadden en hij na dag 2 gered kon worden,hij mss nog in leven was),terwijl men tegenwoordig ongelooflijke dingen kan)

net wat Stral zegt,'de mens' kan zoooo veel tegenwoordig,maar blijkt dan zo te falen op iets wat zo simpel 'klinkt',nl een peutertje uit een diepe put redden.....
schrijnend bijna.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:40

Weet niet of het al is genoemd want niet alles gelezen maar hebben ze geen scan kunnen maken? Soort robot naar beneden laten gaan die voorbij die prop kan "kijken". Overal zie ik op tekenen een ruimte onder die prop. En kunnen ze hem dan ook niet in beeld krijgen door warmte scan oid? Ik ben niet zo technisch maar lijkt me dat zoiets bestaat maar kan dat nergens terugvinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:42

Ik meen wat gelezen te hebben dat er een scan was gedaan en zij hem daarop hadden gezien.

verootjoo
Berichten: 35699
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:43

tengeltje11 schreef:
tuurlijk,dat weet ik wel,maar tegenwoordig heeft met voor allerlei dingen al enorm vooruitstrevende oplossingen,maar dan een peutertje die vastzit en niemand weet hoe of wat om het arme kind eruit te krijgen....

(en ik weet heus wel waarom en hoe,maar het voelt zo onecht dat zoiets dan zo lang moet duren(terwijl als ze bv een oplossing hadden en hij na dag 2 gered kon worden,hij mss nog in leven was),terwijl men tegenwoordig ongelooflijke dingen kan)

net wat Stral zegt,'de mens' kan zoooo veel tegenwoordig,maar blijkt dan zo te falen op iets wat zo simpel 'klinkt',nl een peutertje uit een diepe put redden.....
schrijnend bijna.


Snap wel wat je bedoelt. Had al eerder geschreven dat ik er ook wat makkelijker over dacht.
Ik dacht: ze graven even die twee tunnels en na 3 dagen is het kind weer uit de put. Hoe moeilijk kan het zijn.
Maar ze werken dag en nacht en blijkbaar is het dus echt niet zo eenvoudig helaas :(
En elke keer klik ik weer het topic aan om het nieuws te lezen en hoop ik dat het klaar is, maar elke keer weer een complicatie en een andere tijdsindicatie, zo schrijnend. Ik heb zoveel medelijden met die ouders... Het is toch ondoenlijk om in deze spanning te zitten ;(

verootjoo
Berichten: 35699
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:43

Salsa schreef:
Weet niet of het al is genoemd want niet alles gelezen maar hebben ze geen scan kunnen maken? Soort robot naar beneden laten gaan die voorbij die prop kan "kijken". Overal zie ik op tekenen een ruimte onder die prop. En kunnen ze hem dan ook niet in beeld krijgen door warmte scan oid? Ik ben niet zo technisch maar lijkt me dat zoiets bestaat maar kan dat nergens terugvinden


Wat zou dan het voordeel zijn wat opweegt tegen het tijdverlies wat dit met zich meebrengt?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:44

De fout die we als mens maken is denken dat we sterker/beter/slimmer zijn dan de natuur omdat de wetenschap zo ver is gevorderd.
Maar we zijn maar zo klein met onze wetenschap afgezet tegen de natuur.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:50

verootjoo schreef:
Salsa schreef:
Weet niet of het al is genoemd want niet alles gelezen maar hebben ze geen scan kunnen maken? Soort robot naar beneden laten gaan die voorbij die prop kan "kijken". Overal zie ik op tekenen een ruimte onder die prop. En kunnen ze hem dan ook niet in beeld krijgen door warmte scan oid? Ik ben niet zo technisch maar lijkt me dat zoiets bestaat maar kan dat nergens terugvinden


Wat zou dan het voordeel zijn wat opweegt tegen het tijdverlies wat dit met zich meebrengt?


Het is zeker interessant om te weten of de ruimte is ingestort, vrij is en waar hij zich wellicht in de ruimte bevind. Zo kan je gerichter zoeken ipv van alles uitproberen. Daarbij hoeft een scan niet in de weg te staan van het boren. Van tijdsverlies lijkt me amper sprake.

verootjoo
Berichten: 35699
Geregistreerd: 19-10-03

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:20

Maar dat weten ze allemaal toch al?

Ik dacht dat je wilde kijken of hij nog leefde.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:24

Ik vraag me af of sommigen hier wel beseffen hoe diep 110 meter is. En hoe kei- en keihard rotsgrond is. Wij moeten in onze tuin in Spanje gewoon een gat boren met een boorhamer om een plantje in de grond te krijgen. En dan moet je nog maar zo kunnen boren en graven dat er niets instort waardoor reddingswerkers weer in levensgevaar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:26

MoniqueT schreef:
Ik vraag me af of sommigen hier wel beseffen hoe diep 110 meter is. En hoe kei- en keihard rotsgrond is. Wij moeten in onze tuin in Spanje gewoon een gat boren met een boorhamer om een plantje in de grond te krijgen. En dan moet je nog maar zo kunnen boren en graven dat er niets instort waardoor reddingswerkers weer in levensgevaar komen.



Toen we bij ons huis in Zweden een gat moesten graven van een meter diep heb ik uiteindelijk de grond er in stukjes uit moeten snijden met een heel scherp aardappelmesje. :+ Het is kéihard. Hier in Nederland kennen we die grond niet.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:28

Hoe erg zou het zijn als ze binnen twee dagen met grof geweld een tunnel hadden gegraven, en de boel stort in?
Of door de trillingen ontstaat er een aardverschuiving en het evt nog levende jongetje wordt bedolven?
Een parkeergarage kan met groot materieel gegraven worden, omdat je daarmee geen mensenleven hoeft te redden.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:33

Er bestaan ook iets teveel films met high-tech snufjes die in het echt niet bestaan waardoor je hersenen dat dan niet kunnen geloven zeker :)

Ik denk niet dat iemand oprecht denkt dat ze daar niet alle middelen inzetten die ze hebben om zo'n reddingsactie degelijk uit te voeren? Althans die indruk heb ik (nog) niet echt gehad in het topic.

rockwitch

Berichten: 11760
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:39

Ik denk dat we moeten onthouden dat daar mensen met man en macht, dag en nacht bezig zijn met alle risico's die het met zich meeneemt zo diep onder de grond, om te zorgen dat dit kleine ventje eruit komt. Levend of dood. Wij zijn er niet bij, ik denk dat de meesten van ons geen grond/graaf of mijnbouw experts zijn. De mensen die daar bezig zijn hebben alleen nog maar te maken gehad met tegenslagen. Dat zal voor hun ook zo vreselijk frustrerend zijn. Als het aan hun lag zouden ze er waarschijnlijk zondag een week geleden al bij geweest zijn. Maar helaas zo werkt het niet. Laten we maar gewoon hopen dat ze hem weer boven kunnen krijgen zodat zijn ouders in het slechtste geval een goed afscheid kunnen hebben.