Ook voor bedrijven, wat een onzin dat die geen belasting voor kerosine betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Nee, wel in de hele EU ja. Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen
Ook voor bedrijven, wat een onzin dat die geen belasting voor kerosine betalen
verootjoo schreef:Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen
IMANDRA schreef:Klopt. Het is alleen wel lastiger dan gewoon zeggen 'we gaan belasting heffen op kerosine'. Als wij dat (als enige land) gaan doen, dan wordt Schiphol veel minder aantrekkelijk voor vluchten en lopen we inkomsten mis, waardoor er uiteindelijk ook minder banen zijn. Volgens mij willen ze nu wel belasting gaan heffen op vliegtickets zelf (dus dat je als consument belasting betaalt). Maar (luchtvaart)bedrijven betalen inderdaad geen belasting op kerosine.
Een belasting op kerosine zou dus europa/EU-breed ingezet moeten worden om economisch gezien niet achteruit te gaan.
BigBen schreef:IMANDRA schreef:Klopt. Het is alleen wel lastiger dan gewoon zeggen 'we gaan belasting heffen op kerosine'. Als wij dat (als enige land) gaan doen, dan wordt Schiphol veel minder aantrekkelijk voor vluchten en lopen we inkomsten mis, waardoor er uiteindelijk ook minder banen zijn. Volgens mij willen ze nu wel belasting gaan heffen op vliegtickets zelf (dus dat je als consument belasting betaalt). Maar (luchtvaart)bedrijven betalen inderdaad geen belasting op kerosine.
Een belasting op kerosine zou dus europa/EU-breed ingezet moeten worden om economisch gezien niet achteruit te gaan.
Soms begrijp ik goed wat je vertelt, maar soms kan ik je ook echt niet volgen.
Dat gewone mensen van vandaag op morgen een forse extra belasting om de oren krijgen,
dat vind jij totaal normaal, maar dat vliegmaatschappijen ook eens wat mogen bijdragen, dat kan dan weer niet.
Pandora2 schreef:verootjoo schreef:Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen
![]()
![]()
![]()
Tuurlijk is het niet altijd zo simpel. Maar mij wijsmaken dat die maatregelen en prijsverhogingen die de gewone burger moet ophoesten, voor het milieu zijn...neeuh, dat gebeurt echt niet meer![]()
![]()
Kerosine is 1 klein verhaaltje uiteraard.
Er zijn ook nog de cruiseschepen bijvoorbeeld. Alsmaar meer, groter, zwaarder, luxueuzer...ik zie die niet per direct op zonne-energie ronddobberen![]()
Dus nee, ik heb geen zin om mij krom te sparen om zonnepanelen te kunnen plaatsen terwijl er terzelfdertijd 3 vluchten per nacht meer vanop Zaventem mogen vertrekken
Iets met een druppel en een hete plaat.
IMANDRA schreef:Hoezo volg je dat niet? In het geval van kerosine mag er best meer door bedrijven betaald worden. Als het mogelijk is bij andere zaken ook. Ik ben alleen van mening dat je de economie ook in de gaten moet houden en niet klakkeloos bedrijven kan gaan belasten (want dan heb je kans dat ze weggaan uit Nederland). Wat dat betreft heeft VVD volkomen gelijk, in mijn optiek dan.
karuna schreef:als je ziet hoeveel geluidsoverlast alleen schiphol al produceert, los van de vervuiling waardoor mensen weer vroegtijdig dood gaan met eerst meer zorgkosten. Waarom moeten wij als minilandje 4 en eigenlijk nog meer vliegvelden hebben voor internationale vluchten.
BigBen schreef:Magrathea schreef:Dat is dus precies niet wat ze zegt
Dat is exact wél wat Imandra zegt.
Bedrijven mag je belasten als het mogelijk is, maar niet klakkeloos, anders lopen ze weg uit Nederland.
Gewone mensen mag je belasten zonder op- of omkijken.
Die kunnen in 99% van de gevallen toch niet weg.
Magrathea schreef:Dat is dus precies niet wat ze zegt
karuna schreef:Dat zegt ze wel je mag ze niet belasten want ze zouden nl eens gaan verlaten dan oooh horror
karuna schreef:Imandra ik weet al waar het scheef gaat in jou discussie. Je gaat uit van de mensen die het wel kunnen betalen, maar vergeet de groep die erdoor de sjit indraait en gewoon financieel ten onder gaat. En dat is de groep die ook zich niet laat horen want vaak niet mondig.![]()
Ja ik heb ook gevlogen afgelopen jaren voor het eerst overigens. Omdat het eigenlijk bespottelijk goedkoop was. En ja van mij mag er een flinke toeslag op kerosine. Desnoods alleen in nederland, dan maar niet ver weg.als je ziet hoeveel geluidsoverlast alleen schiphol al produceert, los van de vervuiling waardoor mensen weer vroegtijdig dood gaan met eerst meer zorgkosten. Waarom moeten wij als minilandje 4 en eigenlijk nog meer vliegvelden hebben voor internationale vluchten.
![]()
Ov trein bus wordt alleen maar duurder en duurder. Ik zou graag met de trein op vakantie gaan maar niet te betalen, petje af voor luxemburg waar alle ov nu gratis is.![]()
Dus even zonnepanelen neerleggen, moet je wel kunnen sparen om ze neer te leggen. Als je door alle maatregelen niks meer overhoud valt er ook niks meer te sparen
IMANDRA schreef:Politiek en een land regeren draait om compromissen. Wil je bedrijven hierheen halen voor meer banen moet je de belasting en regelgeving rondom die bedrijven ook aantrekkelijk houden. Wil je een goed sociaal stelsel, dan moet dat ook ondersteund zijn door een goed draaiende en winstgevende economie (waarin bedrijven natuurlijk belangrijk zijn). Als je bedrijven flink belast moet die inkomstenbron ergens anders vandaan komen, en dan kies je al snel voor de consumenten zelf: en dan heb je ook weer ruzie 'WANT DE BELASTING IS OH ZO HOOG'. En dan heb je waarschijnlijk alsnog te weinig geld om een goed sociaal stelsel te financieren.
Bedrijven zijn dus erg belangrijk (zéker in de handelseconomie die wij in Nederland hebben!) en je bent echt niet slim bezig als je het tegendeel beweert.
Sclimpre schreef:IMANDRA schreef:Politiek en een land regeren draait om compromissen. Wil je bedrijven hierheen halen voor meer banen moet je de belasting en regelgeving rondom die bedrijven ook aantrekkelijk houden. Wil je een goed sociaal stelsel, dan moet dat ook ondersteund zijn door een goed draaiende en winstgevende economie (waarin bedrijven natuurlijk belangrijk zijn). Als je bedrijven flink belast moet die inkomstenbron ergens anders vandaan komen, en dan kies je al snel voor de consumenten zelf: en dan heb je ook weer ruzie 'WANT DE BELASTING IS OH ZO HOOG'. En dan heb je waarschijnlijk alsnog te weinig geld om een goed sociaal stelsel te financieren.
Bedrijven zijn dus erg belangrijk (zéker in de handelseconomie die wij in Nederland hebben!) en je bent echt niet slim bezig als je het tegendeel beweert.
Ik denk dat dit net de redenering is die we moeten verlaten. Ipv ons af te vragen of we ecologische maatregelen wel kunnen betalen zouden we ons stilaan moeten afvragen of we het ons kunnen veroorloven die ecologische maatregelingen niet te nemen. Waar ik het gehoord heb weet ik niet meer, maar iemand zei 'op een dode planeet heb je ook geen job meer nodig'.
Economie ging altijd uit van groei, maar ik denk dat we stilaan op een punt gekomen zijn dat dat niet meer zo evident is. Als je er goed over nadenkt is het niet mogelijk om altijd te blijven groeien.
Magrathea schreef:Sclimpre schreef:Ik denk dat dit net de redenering is die we moeten verlaten. Ipv ons af te vragen of we ecologische maatregelen wel kunnen betalen zouden we ons stilaan moeten afvragen of we het ons kunnen veroorloven die ecologische maatregelingen niet te nemen. Waar ik het gehoord heb weet ik niet meer, maar iemand zei 'op een dode planeet heb je ook geen job meer nodig'.
Economie ging altijd uit van groei, maar ik denk dat we stilaan op een punt gekomen zijn dat dat niet meer zo evident is. Als je er goed over nadenkt is het niet mogelijk om altijd te blijven groeien.
Maar dat is het punt niet. Het gaat er niet om of de maatregelen wel of niet genomen moeten worden (of nou ja, soms wel, maar laten we even uitgaan van niet) maar wie het gaat betalen. CO2 reductie komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Die maatregelen kosten geld.
IMANDRA schreef:Magrathea schreef:
Zoals ik al zeg, er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen. En tuurlijk is dat ook erg! Maar daar zullen vast ook weer regelingen voor komen, mocht dat echt de spuigaten uit lopen. De grootste groep mensen
Over de zonnepanelen: De grootste groep Nederlanders heeft echt wel iets over aan het einde van de maand. Ook jij, blijkbaar. Maar je kiest ervoor om het aan andere dingen te besteden in plaats van (een deel ervan) aan de kant te zetten voor oplossingen in huis zoals zonnepanelen. Mijn ouders hebben geïnvesteerd in zonnepanelen en ook al hadden ze het van tevoren echt niet slecht, ze besparen er echt flink mee. De ouders van een vriendin van me halen zelfs ál hun energie uit de zonnepanelen. Dus het is zeker een goede investering, maar natuurlijk je eigen keuze of je het wil of niet maar dan niet zeuren dat er geen opties zijn. Die zijn er wel, je wil er alleen geen moeite voor doen.
IMANDRA schreef:Ik weet niet hoor, maar als bedrijven massaal Nederland gaan verlaten hebben we inderdaad een groot probleem. Geen bedrijven = geen banen = geen geld voor de Nederlandse consument én geen belastinggeld van het bedrijf naar de overheid, waardoor we dus ook geen nieuwe initiatieven/milieumaatregelen kunnen bekostigen. Vergelijk dat met de gemiddelde Nederlander die deze prijsstijging prima kan betalen. Ik ben helemaal voor bedrijven die meer belasting moeten betalen als ze niet zuinig bezig zijn, maar het moet wél economisch slim blijven. Anders heeft iedereen in Nederland er straks last van, en dan bedoel ik niet een energieverhoginkje....
Overigens, 'klakkeloos mensen belasten' is heel wat anders dan een (waarschijnlijk goed doordachte) belasting te heffen die als een van de doelen heeft om groene energie te stimuleren/investeren. Ze belasten niet 'omdat het kan'.