Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:28

Nee, wel in de hele EU ja. Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen :+

Ook voor bedrijven, wat een onzin dat die geen belasting voor kerosine betalen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:30

...de oliecrisis van 1973 was in wezen een internationale ruzie.

Het - jawel! - kabinet Den Uyl, het enige echte, sprak nogal kritische woorden aan het adres van de Arabische wereld mbt het aanvallen van Israël op haar heiligste feestdag. (De Yom Kippoer oorlog.)

Farce Majeure zong van "Kiele kiele Koeweit" - en werd hoffelijk ontvangen op de Koeweitse ambassade - maar de Opec was boos.
Wij werden geboycot.

Van echt gebrek was geen sprake.
Olie ""zat"" (= teveel), Pernis ging niet op de fles en via de internationale handel kwam er voldoende olie binnen.

Milieuvervuiling als onderwerp leefde op links, maar de techniek was er nauwelijks. Na 1977 kwam het in het vergeetboek (Kabinet cda - vvd.)

Het broeikaseffect hoorde ik pas in 1984.

Edit: de ellende met kerosine is dat we gebonden zijn aan een internationaal verdrag mbt de luchtvaart.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:39

verootjoo schreef:
Nee, wel in de hele EU ja. Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen :+

Ook voor bedrijven, wat een onzin dat die geen belasting voor kerosine betalen :=

Mee eens hoor. Wil alleen aangeven dat het niet zo simpel is als mensen hier roepen.
Om veranderingen door te brengen (zoals milieubesparende maatregelen) zal er een goede economie moeten zijn om die maatregelen te kunnen financieren. Of dit nu milieu is of luchtvaart. Er zal dus ergens geld vandaan gehaald moeten worden: ofwel het heffen van meer belasting, ofwel er moet van een ander potje 'afgesnoept' worden. Ik ben helemaal voor milieumaatregelen, maar het geld zal toch érgens vandaan moeten komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:55

verootjoo schreef:
Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen :+

:oo ~~}> :D

Tuurlijk is het niet altijd zo simpel. Maar mij wijsmaken dat die maatregelen en prijsverhogingen die de gewone burger moet ophoesten, voor het milieu zijn...neeuh, dat gebeurt echt niet meer :x :+

Kerosine is 1 klein verhaaltje uiteraard.
Er zijn ook nog de cruiseschepen bijvoorbeeld. Alsmaar meer, groter, zwaarder, luxueuzer...ik zie die niet per direct op zonne-energie ronddobberen :=

Dus nee, ik heb geen zin om mij krom te sparen om zonnepanelen te kunnen plaatsen terwijl er terzelfdertijd 3 vluchten per nacht meer vanop Zaventem mogen vertrekken :+
Iets met een druppel en een hete plaat.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 19-12-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:55

IMANDRA schreef:
Klopt. Het is alleen wel lastiger dan gewoon zeggen 'we gaan belasting heffen op kerosine'. Als wij dat (als enige land) gaan doen, dan wordt Schiphol veel minder aantrekkelijk voor vluchten en lopen we inkomsten mis, waardoor er uiteindelijk ook minder banen zijn. Volgens mij willen ze nu wel belasting gaan heffen op vliegtickets zelf (dus dat je als consument belasting betaalt). Maar (luchtvaart)bedrijven betalen inderdaad geen belasting op kerosine.

Een belasting op kerosine zou dus europa/EU-breed ingezet moeten worden om economisch gezien niet achteruit te gaan.

Soms begrijp ik goed wat je vertelt, maar soms kan ik je ook echt niet volgen.
Dat gewone mensen van vandaag op morgen een forse extra belasting om de oren krijgen,
dat vind jij totaal normaal, maar dat vliegmaatschappijen ook eens wat mogen bijdragen, dat kan dan weer niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:03

BigBen schreef:
IMANDRA schreef:
Klopt. Het is alleen wel lastiger dan gewoon zeggen 'we gaan belasting heffen op kerosine'. Als wij dat (als enige land) gaan doen, dan wordt Schiphol veel minder aantrekkelijk voor vluchten en lopen we inkomsten mis, waardoor er uiteindelijk ook minder banen zijn. Volgens mij willen ze nu wel belasting gaan heffen op vliegtickets zelf (dus dat je als consument belasting betaalt). Maar (luchtvaart)bedrijven betalen inderdaad geen belasting op kerosine.

Een belasting op kerosine zou dus europa/EU-breed ingezet moeten worden om economisch gezien niet achteruit te gaan.

Soms begrijp ik goed wat je vertelt, maar soms kan ik je ook echt niet volgen.
Dat gewone mensen van vandaag op morgen een forse extra belasting om de oren krijgen,
dat vind jij totaal normaal, maar dat vliegmaatschappijen ook eens wat mogen bijdragen, dat kan dan weer niet.

Hoezo volg je dat niet? In het geval van kerosine mag er best meer door bedrijven betaald worden. Als het mogelijk is bij andere zaken ook. Ik ben alleen van mening dat je de economie ook in de gaten moet houden en niet klakkeloos bedrijven kan gaan belasten (want dan heb je kans dat ze weggaan uit Nederland). Wat dat betreft heeft VVD volkomen gelijk, in mijn optiek dan.
En ik vind het ook heel normaal dat mensen meer moeten betalen ja. Is het leuk? Nee, maar een logisch gevolg van de veranderende tijden. Net zoals brood vroeger spotgoedkoop was en je er nu meer voor betaalt, fluctueren de prijzen van gas, elektra, benzine etc. ook. Zeker als het gaat om energie, mag er best een druk worden uitgeoefend om zuiniger te gaan leven: de meeste Nederlanders kunnen prima veranderen qua energiebehoefte/energiegebruik. Er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen, bij elke maatregel.

@Pandora: maar dat is dus ook weer zo'n kulargument. 'Omdat anderen het niet doen doe ik het ook niet!'. Als jij je 'krom spaart' en zonnepanelen laat plaatsen dan gaat je energiegebruik, en dus je rekening, ook omlaag. Dus uiteindelijk ben je goedkoper uit, je moet alleen wat geld erin investeren. Dat is goed voor het milieu, maar ook voor jezelf. Nu weet ik niet veel af van cruiseschepen, maar volgens mij waren er recentelijk wel regels opgesteld voor schepen? Het is hier in het topic in ieder geval benoemd. Maar wat wil je aan vliegtuigen en cruiseschepen doen dan? Van de een op de andere dag ontzettend zwaar belasten of vanaf morgen verbieden? Want daar hebben we veel meer gevolgen van in vergelijking met de huidige verhoging van de energieprijzen.

Bovendien gaat het bedrijfsleven ook (langzaam, maar zeker) meer naar groenere energie. Een bedrijf kan alleen niet zo snel overstappen als een consument dat kan (een consument zit aan vrij weinig zaken vast, dus zodra diegene het geld heeft kan die van energievoorziening veranderen).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:16

Pandora2 schreef:
verootjoo schreef:
Anders ga je gewoon via België of Duitsland vliegen :+

:oo ~~}> :D

Tuurlijk is het niet altijd zo simpel. Maar mij wijsmaken dat die maatregelen en prijsverhogingen die de gewone burger moet ophoesten, voor het milieu zijn...neeuh, dat gebeurt echt niet meer :x :+

Kerosine is 1 klein verhaaltje uiteraard.
Er zijn ook nog de cruiseschepen bijvoorbeeld. Alsmaar meer, groter, zwaarder, luxueuzer...ik zie die niet per direct op zonne-energie ronddobberen :=

Dus nee, ik heb geen zin om mij krom te sparen om zonnepanelen te kunnen plaatsen terwijl er terzelfdertijd 3 vluchten per nacht meer vanop Zaventem mogen vertrekken :+
Iets met een druppel en een hete plaat.

Dit kabinet pakt liever de eerste de beste levensbehoeften eruit om die te gaan belasten. Het klimaat wordt er niet mee vooruit geholpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 16:16

Imandra ik weet al waar het scheef gaat in jou discussie. Je gaat uit van de mensen die het wel kunnen betalen, maar vergeet de groep die erdoor de sjit indraait en gewoon financieel ten onder gaat. En dat is de groep die ook zich niet laat horen want vaak niet mondig. :n

Ja ik heb ook gevlogen afgelopen jaren voor het eerst overigens. Omdat het eigenlijk bespottelijk goedkoop was. En ja van mij mag er een flinke toeslag op kerosine. Desnoods alleen in nederland, dan maar niet ver weg. :+ als je ziet hoeveel geluidsoverlast alleen schiphol al produceert, los van de vervuiling waardoor mensen weer vroegtijdig dood gaan met eerst meer zorgkosten. Waarom moeten wij als minilandje 4 en eigenlijk nog meer vliegvelden hebben voor internationale vluchten. :roll:

Ov trein bus wordt alleen maar duurder en duurder. Ik zou graag met de trein op vakantie gaan maar niet te betalen, petje af voor luxemburg waar alle ov nu gratis is. *\o/*

Dus even zonnepanelen neerleggen, moet je wel kunnen sparen om ze neer te leggen. Als je door alle maatregelen niks meer overhoud valt er ook niks meer te sparen

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:17

IMANDRA schreef:
Hoezo volg je dat niet? In het geval van kerosine mag er best meer door bedrijven betaald worden. Als het mogelijk is bij andere zaken ook. Ik ben alleen van mening dat je de economie ook in de gaten moet houden en niet klakkeloos bedrijven kan gaan belasten (want dan heb je kans dat ze weggaan uit Nederland). Wat dat betreft heeft VVD volkomen gelijk, in mijn optiek dan.

Ik begrijp het al.
Gewone mensen mag je wél klakkeloos belasten, maar bedrijven niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:17

Dat is dus precies niet wat ze zegt :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 16:18

Dat zegt ze wel je mag ze niet belasten want ze zouden nl eens gaan verlaten dan oooh horror :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:21

Idd Magrathea, de hogere kunst van het selectief lezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:25

karuna schreef:
als je ziet hoeveel geluidsoverlast alleen schiphol al produceert, los van de vervuiling waardoor mensen weer vroegtijdig dood gaan met eerst meer zorgkosten. Waarom moeten wij als minilandje 4 en eigenlijk nog meer vliegvelden hebben voor internationale vluchten. :roll:

Dat is ook nog een dingetje, geluidsoverlast van vliegtuigen. Dat krijgen de mensen op de aanvliegroute naar Lelystad ook nog voor de kiezen. Maar ja het grootkapitaal is het kindje van Rutte daar moet en zal alle voor wijken. De enige oplossing zou zijn het volledige economische systeem opnieuw definieren waarbij ook welvaart een hele andere berekenis krijgt. En producten weer lokaal geproduceerd gaan worden.

Kaar dat zal wel een utopie blijven. Het enige wat er gebeurt dat is de eerste levensbehoeften belasten en ondertussen mogen de echte vervuilers gewoon hun gang blijven gaan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:37

Magrathea schreef:

Dat is exact wél wat Imandra zegt.
Bedrijven mag je belasten als het mogelijk is, maar niet klakkeloos, anders lopen ze weg uit Nederland.
Gewone mensen mag je belasten zonder op- of omkijken.
Die kunnen in 99% van de gevallen toch niet weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:49

BigBen schreef:
Magrathea schreef:

Dat is exact wél wat Imandra zegt.
Bedrijven mag je belasten als het mogelijk is, maar niet klakkeloos, anders lopen ze weg uit Nederland.
Gewone mensen mag je belasten zonder op- of omkijken.
Die kunnen in 99% van de gevallen toch niet weg.

Dat noem ik nu pas een rasechte VVDer. Alles voor de winst.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:55

Magrathea schreef:

Het is toch hopeloos zo :+.

karuna schreef:
Dat zegt ze wel je mag ze niet belasten want ze zouden nl eens gaan verlaten dan oooh horror :+

Ik weet niet hoor, maar als bedrijven massaal Nederland gaan verlaten hebben we inderdaad een groot probleem. Geen bedrijven = geen banen = geen geld voor de Nederlandse consument én geen belastinggeld van het bedrijf naar de overheid, waardoor we dus ook geen nieuwe initiatieven/milieumaatregelen kunnen bekostigen. Vergelijk dat met de gemiddelde Nederlander die deze prijsstijging prima kan betalen. Ik ben helemaal voor bedrijven die meer belasting moeten betalen als ze niet zuinig bezig zijn, maar het moet wél economisch slim blijven. Anders heeft iedereen in Nederland er straks last van, en dan bedoel ik niet een energieverhoginkje....
Overigens, 'klakkeloos mensen belasten' is heel wat anders dan een (waarschijnlijk goed doordachte) belasting te heffen die als een van de doelen heeft om groene energie te stimuleren/investeren. Ze belasten niet 'omdat het kan'.

karuna schreef:
Imandra ik weet al waar het scheef gaat in jou discussie. Je gaat uit van de mensen die het wel kunnen betalen, maar vergeet de groep die erdoor de sjit indraait en gewoon financieel ten onder gaat. En dat is de groep die ook zich niet laat horen want vaak niet mondig. :n

Ja ik heb ook gevlogen afgelopen jaren voor het eerst overigens. Omdat het eigenlijk bespottelijk goedkoop was. En ja van mij mag er een flinke toeslag op kerosine. Desnoods alleen in nederland, dan maar niet ver weg. :+ als je ziet hoeveel geluidsoverlast alleen schiphol al produceert, los van de vervuiling waardoor mensen weer vroegtijdig dood gaan met eerst meer zorgkosten. Waarom moeten wij als minilandje 4 en eigenlijk nog meer vliegvelden hebben voor internationale vluchten. :roll:

Ov trein bus wordt alleen maar duurder en duurder. Ik zou graag met de trein op vakantie gaan maar niet te betalen, petje af voor luxemburg waar alle ov nu gratis is. *\o/*

Dus even zonnepanelen neerleggen, moet je wel kunnen sparen om ze neer te leggen. Als je door alle maatregelen niks meer overhoud valt er ook niks meer te sparen

Zoals ik al zeg, er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen. En tuurlijk is dat ook erg! Maar daar zullen vast ook weer regelingen voor komen, mocht dat echt de spuigaten uit lopen. De grootste groep mensen kunnen het prima betalen (of ze dat nu erkennen of niet), en dáár draait het om. Anders kun je bij elke belasting/kostenpost wel gaan zeiken dat er mensen zijn die het niet kunnen betalen: die heb je bij alles wel. Ik vind dat geen reden om iets te laten waarmee goede dingen bekostigd kunnen worden.
Je zegt 'er mag belasting op kerosine, desnoods alleen in Nederland'. Volgens mij besef jij je niet hoe veel werkgelegenheid Schiphol creëert. Als wij als enige landje (en een klein landje at that) een fikse belasting op kerosine gaan heffen, dan zijn we totaal niet meer interessant voor de luchtvaart en gaan vliegtuigen uitwijken naar vliegvelden in andere landen. Met als gevolg dat Schiphol kleiner wordt en er dus minder banen én minder geld beschikbaar is.
Over de zonnepanelen: De grootste groep Nederlanders heeft echt wel iets over aan het einde van de maand. Ook jij, blijkbaar. Maar je kiest ervoor om het aan andere dingen te besteden in plaats van (een deel ervan) aan de kant te zetten voor oplossingen in huis zoals zonnepanelen. Mijn ouders hebben geïnvesteerd in zonnepanelen en ook al hadden ze het van tevoren echt niet slecht, ze besparen er echt flink mee. De ouders van een vriendin van me halen zelfs ál hun energie uit de zonnepanelen. Dus het is zeker een goede investering, maar natuurlijk je eigen keuze of je het wil of niet maar dan niet zeuren dat er geen opties zijn. Die zijn er wel, je wil er alleen geen moeite voor doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:58

Al hing mijn leven ervan af dan zou ik nog geen VVD stemmen :') ik ben echter wel realistisch, nu direct als individueel land allerlei hoge belastingen bij bedrijven neerleggen kan er zomaar voor zorgen dat ze weggaan en dan verlies je veel banen. Maar goed dan kunnen de klagers weer fijn klagen dat de werkloosheid zo hoog is dus misschien is dat wel positief :+

Edit: en dat betekent natuurlijk niet dat je dan maar niks bij de industrie neer moet leggen. Maar met beleid en in samenwerking met heel de EU anders bereik je er niks mee, zo simpel is het.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 19-12-18 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:02

Politiek en een land regeren draait om compromissen. Wil je bedrijven hierheen halen voor meer banen moet je de belasting en regelgeving rondom die bedrijven ook aantrekkelijk houden. Wil je een goed sociaal stelsel, dan moet dat ook ondersteund zijn door een goed draaiende en winstgevende economie (waarin bedrijven natuurlijk belangrijk zijn). Als je bedrijven flink belast moet die inkomstenbron ergens anders vandaan komen, en dan kies je al snel voor de consumenten zelf: en dan heb je ook weer ruzie 'WANT DE BELASTING IS OH ZO HOOG'. En dan heb je waarschijnlijk alsnog te weinig geld om een goed sociaal stelsel te financieren.

Bedrijven zijn dus erg belangrijk (zéker in de handelseconomie die wij in Nederland hebben!) en je bent echt niet slim bezig als je het tegendeel beweert.

@Magareta: Ja wat jij zegt. Bedrijven kunnen prima belast worden, maar wel in samenwerking met Europa/de EU zodat Nederland niet als enige land onaantrekkelijk wordt. En naar alle redelijkheid belasten natuurlijk: je kan niet het bedrijfsleven maar ontzettend veel gaan belasten zodat je geld hebt voor andere dingen. Dan denken die bedrijven ook van :evaw:

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:22

IMANDRA schreef:
Politiek en een land regeren draait om compromissen. Wil je bedrijven hierheen halen voor meer banen moet je de belasting en regelgeving rondom die bedrijven ook aantrekkelijk houden. Wil je een goed sociaal stelsel, dan moet dat ook ondersteund zijn door een goed draaiende en winstgevende economie (waarin bedrijven natuurlijk belangrijk zijn). Als je bedrijven flink belast moet die inkomstenbron ergens anders vandaan komen, en dan kies je al snel voor de consumenten zelf: en dan heb je ook weer ruzie 'WANT DE BELASTING IS OH ZO HOOG'. En dan heb je waarschijnlijk alsnog te weinig geld om een goed sociaal stelsel te financieren.

Bedrijven zijn dus erg belangrijk (zéker in de handelseconomie die wij in Nederland hebben!) en je bent echt niet slim bezig als je het tegendeel beweert.

Ik denk dat dit net de redenering is die we moeten verlaten. Ipv ons af te vragen of we ecologische maatregelen wel kunnen betalen zouden we ons stilaan moeten afvragen of we het ons kunnen veroorloven die ecologische maatregelingen niet te nemen. Waar ik het gehoord heb weet ik niet meer, maar iemand zei 'op een dode planeet heb je ook geen job meer nodig'.
Economie ging altijd uit van groei, maar ik denk dat we stilaan op een punt gekomen zijn dat dat niet meer zo evident is. Als je er goed over nadenkt is het niet mogelijk om altijd te blijven groeien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:27

Sclimpre schreef:
IMANDRA schreef:

Ik denk dat dit net de redenering is die we moeten verlaten. Ipv ons af te vragen of we ecologische maatregelen wel kunnen betalen zouden we ons stilaan moeten afvragen of we het ons kunnen veroorloven die ecologische maatregelingen niet te nemen. Waar ik het gehoord heb weet ik niet meer, maar iemand zei 'op een dode planeet heb je ook geen job meer nodig'.
Economie ging altijd uit van groei, maar ik denk dat we stilaan op een punt gekomen zijn dat dat niet meer zo evident is. Als je er goed over nadenkt is het niet mogelijk om altijd te blijven groeien.

Maar dat is het punt niet. Het gaat er niet om of de maatregelen wel of niet genomen moeten worden (of nou ja, soms wel, maar laten we even uitgaan van niet) maar wie het gaat betalen. CO2 reductie komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Die maatregelen kosten geld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:29

Magrathea schreef:
Sclimpre schreef:

Maar dat is het punt niet. Het gaat er niet om of de maatregelen wel of niet genomen moeten worden (of nou ja, soms wel, maar laten we even uitgaan van niet) maar wie het gaat betalen. CO2 reductie komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Die maatregelen kosten geld.

Dit inderdaad. Sclimpre: als je de bedrijven nu heel hard gaat belasten en 'straffen' omdat ze veel CO2 de wereld in helpen, en die gaan straks bijna allemaal weg naar andere landen... Waar wil je het geld vandaan halen om nog maatregelen te kunnen nemen? Die CO2 wordt dan alsnog de wereld in geholpen, alleen niet vanuit Nederland. Wil je het volk gaan belasten? Die dan al lijden onder werkloosheid omdat de banen allemaal zijn weggegaan met de bedrijven?

Er moet een balans zijn tussen bedrijven en klimaatmaatregelen. Anders kom je er niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 17:48

IMANDRA schreef:
Magrathea schreef:

Zoals ik al zeg, er zijn altijd mensen die buiten de boot vallen. En tuurlijk is dat ook erg! Maar daar zullen vast ook weer regelingen voor komen, mocht dat echt de spuigaten uit lopen. De grootste groep mensen
Over de zonnepanelen: De grootste groep Nederlanders heeft echt wel iets over aan het einde van de maand. Ook jij, blijkbaar. Maar je kiest ervoor om het aan andere dingen te besteden in plaats van (een deel ervan) aan de kant te zetten voor oplossingen in huis zoals zonnepanelen. Mijn ouders hebben geïnvesteerd in zonnepanelen en ook al hadden ze het van tevoren echt niet slecht, ze besparen er echt flink mee. De ouders van een vriendin van me halen zelfs ál hun energie uit de zonnepanelen. Dus het is zeker een goede investering, maar natuurlijk je eigen keuze of je het wil of niet maar dan niet zeuren dat er geen opties zijn. Die zijn er wel, je wil er alleen geen moeite voor doen.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ok nu is echt heel zeker dat je maar wat loopt te typen zonder na te denken. :+ Of goed te lezen :list: Mag ik even heel hard lachen. Ik heb al Heel wat jaren 12 zonnepanelen op mijn dak liggen, die meer opwekken dan ik verbruik. Ver voordat het een hype was zelfs meerdere keren hier ook neergezet. En mijn huis kan niet beter geinsoleerd zijn dan het nu is. Ik kan simpel weg niks meer isoleren :') en toch vliegt mijn rekening omhoog

Dus fijn dat jij zo even neerzet en concludeert dat ik mijn geld uitgeven aan andere dingen belangrijker vind. :P _O- _O- _O- _O- _O-

Maar een compensatie voor de minst verdiende is meer geld insteken omdat dat bepaald en berekend moet worden. Daarnaast weet ik heel erg goed wat gevolgen zijn voor schiphol kleiner, minder vervuiling, meer rust. Ja banen gaan misschien ook weg maar er zullen heus wel vliegtuigen blijven vliegen. Deden ze vroeger al zal nu ook zo blijven hooguit wat minder, :j is ook geen drama.

Groei omzetten in duurzaamheid is bestendiging is veel nuttiger dan alleen maar willen groeien, op een gegeven moment heeft of iedereen alles al en krijg je overproductie of mensen hebben geen geld meer om iets uit te geven, kijk naar varkens en melk productie boeren, overproductie met als gevolg prijsdalingen en ze gaan financieel ten onder. Produceer minder, zorg voor betere kwaliteit. Stap af vande wegwerpcultuur in alles (mode, goederen enz) en terug naar we produceren zodat het heel blijft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:54

Ik heb net even gespiekt bij mijn contract. Heb vaste tarieven. Ook nog geen mail gehad oid hoeveel het omhoog gaat.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:56

IMANDRA schreef:
Ik weet niet hoor, maar als bedrijven massaal Nederland gaan verlaten hebben we inderdaad een groot probleem. Geen bedrijven = geen banen = geen geld voor de Nederlandse consument én geen belastinggeld van het bedrijf naar de overheid, waardoor we dus ook geen nieuwe initiatieven/milieumaatregelen kunnen bekostigen. Vergelijk dat met de gemiddelde Nederlander die deze prijsstijging prima kan betalen. Ik ben helemaal voor bedrijven die meer belasting moeten betalen als ze niet zuinig bezig zijn, maar het moet wél economisch slim blijven. Anders heeft iedereen in Nederland er straks last van, en dan bedoel ik niet een energieverhoginkje....
Overigens, 'klakkeloos mensen belasten' is heel wat anders dan een (waarschijnlijk goed doordachte) belasting te heffen die als een van de doelen heeft om groene energie te stimuleren/investeren. Ze belasten niet 'omdat het kan'.

Onzin.
Het is waanzin om bedrijven vrij te stellen van belastingen/te subsidiëren.

1. Omdat het fundamenteel oneerlijk is.
Waarom zou de burger wél, en een groot bedrijf geen belastingen moeten betalen?

2. Het is een illusie dat je met gunstige voorwaarden een bedrijf in eigen land kunt houden.
Zodra er elders betere voorwaarden zijn is zo'n bedrijf vertrokken.
En als het verkeerd loopt is het altijd de overheid die met de verliezen blijft zitten.

Vlaanderen heeft miljarden euro's in Ford Genk gepompt.
Miljarden aan belastingsvoordelen, subsidies, je kunt het zo gek niet bedenken.
Toen kwam Ford in de problemen, 8000 man stond op straat, en Vlaanderen was zijn centen kwijt.
Onze centen, de centen van de gewone burger.

Renault Vilvoorde, precies hetzelfde verhaal.

Ali Baba in Luik.
De deal van de eeuw, maar nu al is duidelijk dat de Waalse overheid zich in de zak heeft laten zetten.
Met geld van de gewone Waalse burger, natuurlijk.

Dat soort neo-liberaal denken is al jaren achterhaald.

En nog iets, ter overweging, als ik een kledingszaak heb, en mijn twee nchtjes aan werk help,
krijg ik dan ook belastingsvermindering ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:57

Zonnepanelen: Mijn buren hebben er 38 maar is niet genoeg. Enerzijds bos hier anderzijds enorm huis en twee elektrische auto's.