Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:43

Ha ha ha, dat is waar! Mensen die klagen, maar er zelf niets aan doen om de situatie te veranderen. Dat valt bij mij ook onder de categorie minder snugger (of gewoon aards lui). :D

F_Orumster

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:01

Wat betreft de vraag of je spijt zo hebben als je na je dood te weten komt dat hetgeen je hebt geloofd en naar hebt gehandeld, er niet is?
Wanneer je bewust hebt gekozen en daarachter staat dan hoef je daar toch geen spijt van te hebben? Wanneer het je voldoeming en steun heeft gegeven is dat een prima manier om door het leven te gaan, of het nu waar of onwaar is gebleken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:49

Shenavallie schreef:
Ja, je hebt helemaal gelijk: ik moest nog even reageren maar was het mede door de verhuisperikelen helemaal vergeten.

De bovenste quotes wilde ik nog op reageren. Deze was puur bedoeld als vraag wat zou je doen als blijkt dat er geen god bestaat. Zou je je - om het even in betere termen te zetten dan dat Amsterdamse - dan niet voorgelogen voelen? Je hebt je hele leven in het teken van iets gezet, je aan de regels van iets gehouden, en dan krijg je te horen dat het allemaal helemaal niet waar is geweest. Natuurlijk heb je er ook mooie dingen aan over gehouden, want er staan heel veel levenslessen in het boek dat heden ten dage nog steeds van toepassing is, maar als je werkelijk àlles uit naam van iets hebt gedaan en tegen iedereen (want daar ging geloof ik de topic-vraag om) hebt gezegd dat je in een god gelooft en als dan blijkt dat het allemaal niet waar is. Wat dan?
En dat bedoelde ik eigenlijk ook omgekeerd: als er nu aangebeld zou worden en iemand blijkt de god te zijn waar door iedereen over gesproken wordt, dan zou ik kunnen zeggen dat ik mij dus schijnbaar vergist heb, diegene welkom kunnen heten en dan onder het genot van een bak koffie of thee de zaken eens door kunnen nemen.
Hoe kun je iets voor een waarheid aannemen wat geen feit is? Ik kan niet beweren dat er geen god bestaat, maar ik geloof er ook niet in omdat ik diegene nooit gezien heb of dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Alles is tot nu toe gebaseerd op een verhaal, naar mijn idee.
Lekker lang verhaal.... maar dat dus. :D

Ik gooi de quotes er dan maar even uit, dat moet natuurlijk ook misgaan :D

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik er helemaal niet mee zou zitten als bleek dat het allemaal niet waar is. Maar niet omdat ik dan dingen in mijn leven heb gemist. Ik heb door het christelijk leven ook heel veel dingen gekregen, zo heb ik bijvoorbeeld mijn man leren kennen in de kerk en mijn leven zou er zonder hem toch wel echt heel anders uit hebben gezien. Gisteren heb ik samen ge-high-tead met een vriendin die ik 25 jaar geleden via de jeugdgroep van de kerk heb leren kennen. In de kerk heb ik mijn talent voor vertalen ontdekt, waarvan in mijn beroep heb gemaakt. Etcetera. Buiten dat heb ik helemaal niet het gevoel dat ik me aan bepaalde regels moet houden. Het is ook niet per se zo dat mijn hele leven in het teken van geloven staat. Ik doe ook andere dingen, heb een bedrijf en een paard. Dus nee, ik geloof niet dat ik ergens spijt van zou hebben. Wel zou het denk ik voelen als een verlies, alsof je iemand kwijtraakt van wie je veel houdt.

Citaat:
En wat betreft die tweede quote: fantastisch! Dat een gelovig persoon ervoor kiest een god te bedanken, prima, maar ik vind het erg prettig om te lezen/horen/zien dat degene die werkelijk voor iets gezorgd heeft ook bedankt wordt. Zo kan het mij behoorlijk triggeren als ik op tv hoor dat mensen gaan bidden om te zorgen dat iets voorbij gaat of dat iemand beter wordt. Dan zeg ik hardop, ongeacht wie er naast mij zit, dat diegene niet moet bidden maar moet helpen. Je kunt met grote rampen niet gaan zitten afwachten en alleen maar bidden. Je moet de handen uit de mouwen steken.

Even een ander iets:
Mijn collega vertelde mij ook dat zij op dit moment heel veel bidt en erop vertrouwd dat haar god haar zal helpen om een andere baan te krijgen. Als ik haar vraag hoeveel sollicitaties ze al gedaan heeft, dan kijkt ze mij warrig aan. Ze komen niet aan het hek, zeg ik dan. Maar ze bidt stoïcijns door en dat gaat al ruim een jaar zo. Tot nu toe werkt ze nog steeds bij hetzelfde bedrijf als ik.

Je kunt ook bidden én helpen. Daarnaast kan niet iedereen gaan helpen. Ik kan met mijn versleten knieën en rug wel naar Verweggistan gaan om daar mensen uit de puinhopen te graven, maar dan kan ik op dag 2 mijn bed letterlijk al niet meer uit. Ik geloof niet dat iemand daarop zit te wachten. Dat is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar snap je wat ik bedoel? Van onze kerken in Eindhoven gaan ieder jaar een aantal groepen naar de Oekraïne, waar ze aan een vast project helpen en waar de mensen daar echt mee geholpen zijn. Dat soort projecten steun ik graag, financieel en met gebed. Maar aan mij hebben ze daar niets als medewerker.

Jouw collega vind ik gewoon naïef. Er is een verhaaltje over dat soort mensen: 'Er was in een land een grote overstroming. Een man klom op zijn dak en begon daar te bidden dat God hem zou redden. Er kwam een roeiboot, maar hij ging niet mee. "God zal me redden." Er kwam een speedboot, maar hij ging niet mee. "God zal me redden." Er kwam een helicopter, maar hij ging niet mee... Hij verdronk en kwam in de hemel, waar hij boos tegen God zei: "U zou me redden!" Waarop God antwoordde: "Ik heb twee boten en een heli gestuurd..."'
Met andere woorden: je kunt wel bidden en hopen op iets wonderlijks, maar je moet ook zelf wat doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:50

@ F_Orumster: Ik bedoel niet na de dood, maar als nu in het aardse leven bewezen kan worden dat er geen god bestaat. Ik kan na de dood namelijk ook geen deur open doen en een kop koffie aanbieden als blijkt dat er wel een god is. ;)

Zelf denk ik dat het geloof alleen maar een manier is om steun te vinden, dat het puur en alleen een gedachte is. Daar is niets mis mee. Ik heb er moeite mee dat het als een (enige) waarheid/feit gebracht wordt en dat mensen zich van alles wijs laten maken of anderen van hun gelijk willen overtuigen (dat merk ik wel aan die ene collega die mij ondanks mijn onderbouwing mij nog steeds blijft uitnodigen voor een dienst of andere bijeenkomst. Of al die mensen die vanuit hun kerk verplicht worden om hun verhaal aan iedereen te vertellen of die het nu wel of niet willen horen). Dat is voor mij een reden om waarschijnlijk op een gegeven moment op een bepaalde manier te reageren die in de OP wordt aangehaald. Je kunt bij mij honderd keer zeggen dat het stoplicht morgen op paars staat, maar als het niet werkelijk zo is dan ga ik er niet klakkeloos van uit dat zoiets zal gebeuren. Om een woordspeling te gebruiken: eerst zien en dan geloven. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:00

Blue_Eyes schreef:
Shenavallie schreef:
Ja, je hebt helemaal gelijk: ik moest nog even reageren maar was het mede door de verhuisperikelen helemaal vergeten.

De bovenste quotes wilde ik nog op reageren. Deze was puur bedoeld als vraag wat zou je doen als blijkt dat er geen god bestaat. Zou je je - om het even in betere termen te zetten dan dat Amsterdamse - dan niet voorgelogen voelen? Je hebt je hele leven in het teken van iets gezet, je aan de regels van iets gehouden, en dan krijg je te horen dat het allemaal helemaal niet waar is geweest. Natuurlijk heb je er ook mooie dingen aan over gehouden, want er staan heel veel levenslessen in het boek dat heden ten dage nog steeds van toepassing is, maar als je werkelijk àlles uit naam van iets hebt gedaan en tegen iedereen (want daar ging geloof ik de topic-vraag om) hebt gezegd dat je in een god gelooft en als dan blijkt dat het allemaal niet waar is. Wat dan?
En dat bedoelde ik eigenlijk ook omgekeerd: als er nu aangebeld zou worden en iemand blijkt de god te zijn waar door iedereen over gesproken wordt, dan zou ik kunnen zeggen dat ik mij dus schijnbaar vergist heb, diegene welkom kunnen heten en dan onder het genot van een bak koffie of thee de zaken eens door kunnen nemen.
Hoe kun je iets voor een waarheid aannemen wat geen feit is? Ik kan niet beweren dat er geen god bestaat, maar ik geloof er ook niet in omdat ik diegene nooit gezien heb of dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Alles is tot nu toe gebaseerd op een verhaal, naar mijn idee.
Lekker lang verhaal.... maar dat dus. :D

Ik gooi de quotes er dan maar even uit, dat moet natuurlijk ook misgaan :D

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik er helemaal niet mee zou zitten als bleek dat het allemaal niet waar is. Maar niet omdat ik dan dingen in mijn leven heb gemist. Ik heb door het christelijk leven ook heel veel dingen gekregen, zo heb ik bijvoorbeeld mijn man leren kennen in de kerk en mijn leven zou er zonder hem toch wel echt heel anders uit hebben gezien. Gisteren heb ik samen ge-high-tead met een vriendin die ik 25 jaar geleden via de jeugdgroep van de kerk heb leren kennen. In de kerk heb ik mijn talent voor vertalen ontdekt, waarvan in mijn beroep heb gemaakt. Etcetera. Buiten dat heb ik helemaal niet het gevoel dat ik me aan bepaalde regels moet houden. Het is ook niet per se zo dat mijn hele leven in het teken van geloven staat. Ik doe ook andere dingen, heb een bedrijf en een paard. Dus nee, ik geloof niet dat ik ergens spijt van zou hebben. Wel zou het denk ik voelen als een verlies, alsof je iemand kwijtraakt van wie je veel houdt.

Citaat:
En wat betreft die tweede quote: fantastisch! Dat een gelovig persoon ervoor kiest een god te bedanken, prima, maar ik vind het erg prettig om te lezen/horen/zien dat degene die werkelijk voor iets gezorgd heeft ook bedankt wordt. Zo kan het mij behoorlijk triggeren als ik op tv hoor dat mensen gaan bidden om te zorgen dat iets voorbij gaat of dat iemand beter wordt. Dan zeg ik hardop, ongeacht wie er naast mij zit, dat diegene niet moet bidden maar moet helpen. Je kunt met grote rampen niet gaan zitten afwachten en alleen maar bidden. Je moet de handen uit de mouwen steken.

Even een ander iets:
Mijn collega vertelde mij ook dat zij op dit moment heel veel bidt en erop vertrouwd dat haar god haar zal helpen om een andere baan te krijgen. Als ik haar vraag hoeveel sollicitaties ze al gedaan heeft, dan kijkt ze mij warrig aan. Ze komen niet aan het hek, zeg ik dan. Maar ze bidt stoïcijns door en dat gaat al ruim een jaar zo. Tot nu toe werkt ze nog steeds bij hetzelfde bedrijf als ik.

Je kunt ook bidden én helpen. Daarnaast kan niet iedereen gaan helpen. Ik kan met mijn versleten knieën en rug wel naar Verweggistan gaan om daar mensen uit de puinhopen te graven, maar dan kan ik op dag 2 mijn bed letterlijk al niet meer uit. Ik geloof niet dat iemand daarop zit te wachten. Dat is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar snap je wat ik bedoel? Van onze kerken in Eindhoven gaan ieder jaar een aantal groepen naar de Oekraïne, waar ze aan een vast project helpen en waar de mensen daar echt mee geholpen zijn. Dat soort projecten steun ik graag, financieel en met gebed. Maar aan mij hebben ze daar niets als medewerker.

Jouw collega vind ik gewoon naïef. Er is een verhaaltje over dat soort mensen: 'Er was in een land een grote overstroming. Een man klom op zijn dak en begon daar te bidden dat God hem zou redden. Er kwam een roeiboot, maar hij ging niet mee. "God zal me redden." Er kwam een speedboot, maar hij ging niet mee. "God zal me redden." Er kwam een helicopter, maar hij ging niet mee... Hij verdronk en kwam in de hemel, waar hij boos tegen God zei: "U zou me redden!" Waarop God antwoordde: "Ik heb twee boten en een heli gestuurd..."'
Met andere woorden: je kunt wel bidden en hopen op iets wonderlijks, maar je moet ook zelf wat doen.

Jouw reactie op de eerste quote: dat vind ik alleen maar top. Dat zijn de dingen die inderdaad in jouw geval mede door de kerk op jouw pad zijn gekomen. Prachtig vind ik dat, echt waar. En alle kennis die je mee hebt gekregen, ook mooi - want wat ik al zei: er zitten nog steeds levenslessen en gebeurtenissen in het verhaal die nu nog steeds van toepassing zijn. Menselijke zaken die alleen een andere benaming kregen in die tijd. Dus is jouw geval heeft het je zeker mooie dingen gebracht. Het laatste wat je zegt, over het voelen van een verlies, dát geeft precies weer wat ik mij zo kan voorstellen. Dat je naast alle mooie dingen toch iets bent kwijtgeraakt. En dan heb ik - in jouw geval - een heel eigen reactie gekregen. Om precies te zijn de allereerste in jaren die een echt gevoel omschrijft. Dank je wel! Ik ben oprecht blij dat jullie kerk niet zo streng is. Het kan dus wel dat je ook een normaal leven kunt leiden zonder geleefd te worden. Dat vind ik mooi.

En je tweede reactie snap ik ook. Ik kan met mijn rug ook helaas niet meer alles en doe daarom wat ik wèl kan. Dat is in mijn geval dan niet bidden - misschien wel schietgebedjes, ha ha ha - maar hopen doet iedereen. Dat wil zeggen: mijn collega dan weer niet... Zij ziet hopen als iets dat niet in haar geloof past. Zij gaat alleen uit van bidden, liefst om ieder wissewasje met haar hele gezin om tafel (vertel ik uit eerste hand). En wat je als voorbeeld geeft van die man in het verhaal: exact!
Je ziet wel eens op tv een heel gezin in een huis rondom een bed staan, allemaal met hun handen in elkaar. Dan denk ik: je kunt ook naar een dokter gaan... Dat soort dingen. Maar ik vind jouw voorbeeld heel treffend in het geval van mijn collega. :j

Nog even een aanvulling wat die collega betreft: haar kat had een paar jaar geleden een hele nare wond op zijn neus. Ik dacht gelijk aan een (kanker)gezwel, maar ze bleef er maar calendula op smeren, want als god het wilde dan zou het genezen. Ik zei haar dat ze naar de DA moest. Tig keer herhaald, ook bij haar langs geweest om die neus te bekijken (echt heeeeeeel erg). Ze maakte elke week foto's en je zag gewoon dat het helemaal weggevreten werd. Na weken, maanden aanmodderen ging ze toch maar eens naar de DA. Te ver gevorderde kanker. Beestje moest ingeslapen worden.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:05

Over gebed: mijn eigen ervaring is dat God echt gebeden verhoord. Zelf al zo vaak meegemaakt, b.v. op het gebied van een baan, op lichamelijk gebied, in zoveel situaties eigenlijk. Betekent idd niet dat je zelf op je gat moet gaan zitten om maar te wachten en niks te ondernemen. Maar mijn ervaring is dus dat God mensen wel echt tegemoet wil komen en gebeden wil verhoren. :)

Edit: zinsbouw

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:07

Ik merk als ik angstig ben of onzeker of voor een toets moest en ik ging bidden het mij heel erg hielp, net of ik tegen een goeie vriend/vader praat, ik doe het niet hardop maar ik bespreek altijd mijn dag met God voor het slapen gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:09

@shenavallie:
Oef. Als jouw collega écht denkt dat hopen niet bij haar geloof past, maak ik me toch een beetje zorgen over haar geloof. Daar is weinig Bijbels aan. De eerste tekst die me te binnen schiet is Hebreeën 11:1: Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. Maar er zijn heel veel teksten over hoop. Iets met 'geloof, hoop en liefde' ofzo ;)

Bedankt voor je compliment!

Janinevv schreef:
Ik merk als ik angstig ben of onzeker of voor een toets moest en ik ging bidden het mij heel erg hielp, net of ik tegen een goeie vriend/vader praat, ik doe het niet hardop maar ik bespreek altijd mijn dag met God voor het slapen gaan.

Kan nooit kwaad! Alleen dat is ook al gebedsverhoring.

_Mar3 schreef:
Over gebed: mijn eigen ervaring is dat God echt gebeden verhoord. Zelf al zo vaak meegemaakt, b.v. op het gebied van een baan, op lichamelijk gebied, in zoveel situaties eigenlijk. Betekent idd niet dat je zelf op je gat moet gaan zitten om maar te wachten en niks te ondernemen. Maar mijn ervaring is dus dat God mensen wel echt tegemoet wil komen en gebeden wil verhoren. :)

Ik denk zeker ook dat God gebeden verhoort. Ik heb daar ook wel wonderlijke voorbeelden van gezien. Maar het lijkt me niet verstandig om in een hoekje te gaan zitten bidden omdat je een slagaderlijke bloeding hebt, en niet naar een dokter te gaan ;)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:14

@blue_eyes dat lijkt me ook ik geen goed plan ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:22

Ik ken ook iemand die letterlijk geprobeerd heeft een olievlek op haar terrein weg te bidden en al haar medewerkers de opdracht gaf om iedere keer daaraan te denken als ze er langs liepen.
Maar dat soort mensen hebben religie sowieso niet echt begrepen ben ik bang. Die kunnen beter een tovenaar inhuren.
Dat valt gewoon onder de groep: kom eens terug op aarde met je voeten.
Die heb je ook onder de ongelovigen.

Er zijn zo vreselijk veel geloven dat je sowieso maar weinig dezelfde antwoorden kan verwachten op een vraag.
Ik vind dit trouwens een heel fijn en leerzaam topic. Ben benieuwd wat TS er van vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:27

Janinevv schreef:

Als ik dit lees ben ik soms wel jaloers op mensen die kunnen geloven. :j Het lijkt me prettig als er iemand voor je bestaat die je altijd kan horen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:28

Shenavallie schreef:
Nog even een aanvulling wat die collega betreft: haar kat had een paar jaar geleden een hele nare wond op zijn neus. Ik dacht gelijk aan een (kanker)gezwel, maar ze bleef er maar calendula op smeren, want als god het wilde dan zou het genezen. Ik zei haar dat ze naar de DA moest. Tig keer herhaald, ook bij haar langs geweest om die neus te bekijken (echt heeeeeeel erg). Ze maakte elke week foto's en je zag gewoon dat het helemaal weggevreten werd. Na weken, maanden aanmodderen ging ze toch maar eens naar de DA. Te ver gevorderde kanker. Beestje moest ingeslapen worden.

Daar word ik echt heel verdrietig en boos van. Dat vind ik echt onverantwoordelijk misbruik maken van je geloof en daarnaast ook dierenmishandeling. Ik kan best weleens, als mijn paard iets heeft en de dierenarts komt, even een schietgebedje doen dat het maar goed mag komen (of wat uitgebreider, maar goed). Maar die dierenarts komt wél.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:43

Resistance schreef:
Janinevv schreef:

Als ik dit lees ben ik soms wel jaloers op mensen die kunnen geloven. :j Het lijkt me prettig als er iemand voor je bestaat die je altijd kan horen.

Met meditatie kun je ook veel!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:46

Of met de superman pose.
Als je moet presteren helpt het om jezelf even af te zonderen en dan jezelf te strekken, borst vooruit, vuist vooruit, benen wijd.
Je fysieke houding heeft een enorme impact op je mentale toestand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:45

_Mar3 schreef:

Edit: zinsbouw

Hier mijn ervaring: elk doel dat ik me stel en echt wil, heb ik tot nu toe gehaald. Geen geloof in God wel in mezelf. Beide kunnen :j

Ik leer enorm veel van dit topic. Dat ik geloof niet zo moet veroordelen. Als een ander gelooft en daar niemand mee lastig valt prima. Ik moet daar niet iets van vinden. Dat zie ik nu wel.

En ook dat het wel makkelijk is om de schuld op religie te steken. Religie is vaak misbruikt. Maar veel mensen geloven vanuit een goedstandpunt.

Belangrijk is dat iedereen kritisch blijft. En open. Zoals vaker hier gezegd: iedereen is ok. Maar voor je daden ben je wel verantwoordelijk.

Denk dat als je het zo stelt, elke gelovige met niet gelovige kan overeenkomen. ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:47

Resistance schreef:
Janinevv schreef:

Ik heb voor mezelf heel veel gehad aan yoga watdit betreft. Yoga is het ultieme zelf aanvaarden en zelf troosten. Blij zijn en dwaas doen en kijken hoe ver je kunt zonder ook maar een seconde te oordelen als dat niet zo ver lijkt te zijn. Ik denk dat geloof heel gelijkaardig werkt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:58

poes schreef:
Ik leer enorm veel van dit topic. Dat ik geloof niet zo moet veroordelen. Als een ander gelooft en daar niemand mee lastig valt prima. Ik moet daar niet iets van vinden. Dat zie ik nu wel.

En ook dat het wel makkelijk is om de schuld op religie te steken. Religie is vaak misbruikt. Maar veel mensen geloven vanuit een goedstandpunt.

Belangrijk is dat iedereen kritisch blijft. En open. Zoals vaker hier gezegd: iedereen is ok. Maar voor je daden ben je wel verantwoordelijk.

Denk dat als je het zo stelt, elke gelovige met niet gelovige kan overeenkomen. ?

Dat vind ik fijn om te horen :)

Ik denk dat je inderdaad altijd zelf na moet blijven denken, feitelijk is dat ook de opdracht die een christen vanuit de Bijbel krijgt trouwens: 'Onderzoek alles en behoud het goede' (dat staat in de brief van Paulus aan de Tessalonicenzen). En daarnaast lijkt het me gewoon logisch - er zijn natuurlijk mensen die daar anders over kunnen denken ;)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:04

poes schreef:

Mooi gezegd poes! :j
Ik leer ook veel van dit topic, b.v. dat gelovigen toch vaak veroordelend over komen op ongelovigen of opdringerig zijn. Dat had ik me nooit zo beseft maar is wel belangrijk om te beseffen en ook zo jammer, juist God omdat zegt dat we niet moeten veroordelen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:12

Ik lees al een tijdje mee, ik vind het ook een interessant topic. Ben zelf niet gelovig, mijn moeder was /is katholiek opgevoed...

Wij hebben wel meegekregen dat er meer is dan dat wij kunnen zien. En dat mijn moeder zeker gelooft dat er meer is na de dood dan wij weten, in hoeverre ik daarin geloof weet ik nog niet. Vind het wel een hele mooie gedachte dat mijn vader op een mooie vredige plek zou zijn(als dit klopt).

Ik heb zelf ook mensen gekent die johova getuigen waren, dit waren hele schappelijke mensen.. Heel open en eerlijk hoe hun het zien, en ook totaal niet opdringerig. Ik vond het wel heel interessant om te horen hoe hun in het leven staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:34

Met jehova's heb ik weer andere ervaringen... die bleven terug komen na een keer vriendelijk aangehoord te hebben. Toen ze ons op stonden te wachten, is m'n moeder boos geworden (na eerder vriendelijk aangegeven te hebben of ze wilden stoppen).

Ik denk dat mensen goed samen kunnen gaan, geloof of niet, maar afhankelijk van karakter :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:41

Eske:ben ik met je eens hoor, ons zoontje heeft de een hele tijd bij een gastouder gezeten die zwaar christelijk waren hele hartelijke mensen.. Heel vriendelijk, warm, en heel goed voor de kindjes! Ons zoontje komt er al een tijd niet meer (omdat wij verhuisd zijn) maar anders had hij daar zeker nog geen gegaan wij gaan daar binnenkort nog een x op de koffie! Ze hebben altijd voor ons klaar gestaan...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:49

Ik heb btw wel een hekel aan de kerk, het is het huis van god allang niet meer

Zoek maar op youtube "niemand zal je geloven"Misbruikte meisjes in de katholieke kerk.
Dat heeft mij echt geraakt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:09

'De kerk' bestaat niet, Arabier. Er zijn zo veel verschillende kerken en zo veel verschillende godshuizen. Er zijn inderdaad ook kerken (met name de RK kerk, lijkt het) waar misbruik van jongeren (niet alleen meisjes) voorkomt en op grote schaal is voorgekomen.
Dat betekent niet dat de goeden het wat mij betreft met de kwaden hoeven bekopen. In 'mijn' kerk worden hechte banden gesmeed tussen mensen, wordt eten gebracht aan pas bevallen vrouwen en oude of zieke mensen, worden mensen die naar de kerk willen maar niet meer zo mobiel zijn, opgehaald door anderen, wordt twee keer per week een open huis georganiseerd voor de buurt met koffie, thee, koekjes en praktische hulp voor wie dat wil, worden hulpzaterdagen georganiseerd om mensen die het zelf niet meer kunnen, te helpen om bv hun huis op te knappen (en die mensen hoeven geen lid te zijn van de kerk). Ik noem zo maar wat dingen die wat mij betreft zó'n kerk wel degelijk 'het huis van God' maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:12

Mij raakt misbruik ook, zowel binnen als buiten de kerk. Het komt helaas in alle lagen van de bevolking voor.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:20

Ik lees al een tijdje mee met interesse!
Nu worden hier eigenlijk de standaard geloven besproken.
Maar hoe kijken jullie dan tegen de kerk van her vliegend spaghettimonster?

Zelf ben ik hier bij aangesloten, en dan niet zo zeer omdat ik geloof dat er echt een vliegend spaghettimonster is of dat piraten heiligen zijn.
Ik geloof zeker dat er meer is, maar ik kan me niet vinden in de ‘verhalen’ van de algemeen bekende kerken en geloven.
Mocht er echt een god zijn, dan zullen er wel met een reden mensen geschapen zijn die zich niet bij kerken kunnen indentificeren.
Ik probeer me wel zo goed mogelijk aan de liever nietjes te houden, maar dit gaat vrij vanzelf zonder dat ik er bewust dingen voor doe of laat.
En nee ik draag ook geen vergiet :+