Preutsheid in Nederland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:43

corine1981 schreef:
@gini en shaggy,ik vind dat dus best preuts.
Maar wij hebben van huis uit ook geen schaamte voor je lijf mee gekregen. Zelfs in mijn puberteit liep je bij elkaar de badkamer in, ook mijn broertje. Ik zou er nog niet mee zitten.

Wat niet wil zeggen dat ik niet liever alleen douche. Maar dat heeft weer meer met mijn autistische trekjes te maken, het kan me dan weer weinig schelen dat iemand in mijn omgeving het ziet.


Wij toch ook niet? :') Waarom zou je schaamte voor je lijf meekrijgen in je opvoeding? Ik denk dat iedere ouder toch het tegenovergestelde wilt voor zijn kind.
Ik vind mijn lichaam helemaal prima hoor. Maar mijn lichaam is iets wat ik intiem vind en waar niet Jan en alleman van hoeft mee te genieten. Ik voel mij niet prettig als ik compleet naakt ben waar andere mensen bij zijn. Dat is niet preuts, dat is gewoon hoe jij je erbij voelt. Niet alle mensen die naar badkledingdag gaan in de sauna zijn preuts hoor. Het heeft gewoon te maken met hoe jij je lichaam ziet. Ik zie mijn lichaam als iets wat van mij is en wat ik deel met mijn geliefde, iets intiems. En ik hoef gewoon geen dozen en pikken van anderen te zien. Totaal geen behoefte aan.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:48

preutsheid heeft ook niks te maken met 'geen behoefte hebben om dozen of pikken van anderen te zien' dus waarom die opmerkingen worden gemaakt in dit topic snap ik niet. Preutsheid, dat is bijvoorbeeld kinderen die niet meer na het sporten bloot onder de douche staan maar met onderbroeken aan ,badpakkendag in de sauna etc. Dat je niet preuts bent heeft tenslotte ook helemaal niets te maken met de behoefte om iemand anders in z'n blote kont te zien. Die behoefte heb ik ook niet, maar ik stoor me totaal niet aan het feit dat een ander vrolijk in de blote kont rondloopt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:56

Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:05

Shaggy09 schreef:
Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.


Ik bedenk me dus echt nooit dat anderen van mij genieten :?
Maar je gaat niet naakt in de kleedkamer staan, daar kun je een excuus voor opgooien, maar is dan toch ook preuts?

Dat verschil zie ik dus niet echt...

Maar dat zal vast aan mij liggen hoor, haha.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:07

ergens geen behoefte aan hebben is totaal iets anders dan schaamte, en dat is volgens mij preutsheid.
Niet naakt in de kleedkamer willen staan is in mijn ogen wel preutsheid.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:14

corine1981 schreef:
Shaggy09 schreef:
Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.


Ik bedenk me dus echt nooit dat anderen van mij genieten :?
Maar je gaat niet naakt in de kleedkamer staan, daar kun je een excuus voor opgooien, maar is dan toch ook preuts?

Dat verschil zie ik dus niet echt...

Maar dat zal vast aan mij liggen hoor, haha.


Hoezo een excuus?
Er zijn gewoon heel veel mensen die niet graag naakt zijn bij een groepje anderen. Of die het niet fijn vinden om anderen naakt te zien. Dat is niet preuts. Preuts betekent dat je je ingetogen of timide gedraagt, vaak vanuit een schaamte voor het lichaam of seksualiteit.
En nogmaals, nee ik schaam me niet voor mijn lichaam. Anderen hoeven het gewoon niet te zien.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:14

Ik vind de uitspraak 'geen behoefte hebben aan' zo raar omdat dit om allerlei situaties gaat waarin iemand juist niet bloot is omdat een ander daar 'behoefte' aan heeft, maar gewoon omdat het praktisch zo uitkomt.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:24

Shaggy09 schreef:
Nou ik hoef mijn beste vriend(en) ook niet naakt te zien hoor. Ik zou dat ook ongemakkelijk vinden. Ik denk een heleboel mensen.

Ik heb daar totaal geen moeite mee, ik ga regelmatig naar de sauna met mijn beste vriendin. En mijn vriendinnen zijn daar heel relaxed in ook.

Shaggy09 schreef:
Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.

Ik doe het ook niet omdat een ander behoefte zou kunnen hebben aan mijn naakt :D Joh, het is mijn lijf, als je er last van hebt, vooral niet naar de sauna gaan, of naar het strand. :D

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:26

Kinke schreef:
preutsheid heeft ook niks te maken met 'geen behoefte hebben om dozen of pikken van anderen te zien' dus waarom die opmerkingen worden gemaakt in dit topic snap ik niet. Preutsheid, dat is bijvoorbeeld kinderen die niet meer na het sporten bloot onder de douche staan maar met onderbroeken aan ,badpakkendag in de sauna etc. Dat je niet preuts bent heeft tenslotte ook helemaal niets te maken met de behoefte om iemand anders in z'n blote kont te zien. Die behoefte heb ik ook niet, maar ik stoor me totaal niet aan het feit dat een ander vrolijk in de blote kont rondloopt.

Zal dat in ondergoed douchen op een club ook niet deels komen er wel eens stiekum gefilmd word!? Is het niet door een of andere viezerik die camera’s op hangt als door een club genootje die met een gsm filmt!?
Kan mij zoiets wel voorstellen dat je je veiliger voelt de boel bedekt te houden tegenwoordig

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:34

Shadow0 schreef:
Ik vind de uitspraak 'geen behoefte hebben aan' zo raar omdat dit om allerlei situaties gaat waarin iemand juist niet bloot is omdat een ander daar 'behoefte' aan heeft, maar gewoon omdat het praktisch zo uitkomt.


Eens.

@popstra, dat is voor mij wel een reden waarom ik, ondanks dat bloot voor mij doodnormaal is, daar dus niet mee op een openbare, niet afgeschermde plek mee te koop loop.
En dan vind ik het voor mezelf nog niet zó erg, maar mijn kinderen bescherm ik liever.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 02-05-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:35

Avalanche81 schreef:
Shaggy09 schreef:
Nou ik hoef mijn beste vriend(en) ook niet naakt te zien hoor. Ik zou dat ook ongemakkelijk vinden. Ik denk een heleboel mensen.

Ik heb daar totaal geen moeite mee, ik ga regelmatig naar de sauna met mijn beste vriendin. En mijn vriendinnen zijn daar heel relaxed in ook.

Shaggy09 schreef:
Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.

Ik doe het ook niet omdat een ander behoefte zou kunnen hebben aan mijn naakt :D Joh, het is mijn lijf, als je er last van hebt, vooral niet naar de sauna gaan, of naar het strand. :D


Fijn dat jij daar geen moeite mee hebt. Ik vind het niet prettig. En ik ga dan ook inderdaad niet naar een naaktstrand.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:43

Ik ben van 1953. Bij ons op school waren er kleedhokjes voor gym en douchen.Aangezien die lessen verplicht waren,vind ik dat dat ook zo hoort. Ik wil niet gedwongen naakt. Maar voor vrijwillige omstandigheden zoals saunabezoek vind ik naakt prima. Want als ik dat niet zou willen hoef ik er niet heen toch.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:07

corine1981 schreef:
Shaggy09 schreef:
Nou, daar denken sommige hier blijkbaar anders over. Maar je bent inderdaad niet preuts als je geen behoefte hebt aan naakt, of dat nou bij jezelf of bij anderen is. Dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.


Ik bedenk me dus echt nooit dat anderen van mij genieten :?
Maar je gaat niet naakt in de kleedkamer staan, daar kun je een excuus voor opgooien, maar is dan toch ook preuts?


Je kan niet zeggen dat 'iets per definitie preuts is' en 'iets per definitie niet'. Dat is voor iedereen persoonlijk. Jij vindt iemand die niet naakt wil in de kleedkamer preuts omdat je daar zelf geen problemen mee hebt. Maar je zou dan misschien niet willen fungeren als naaktmodel voor een bende 20-jarigen aan de tekenschool. Iemand anders heeft daar weer totaal geen problemen mee. En zo leven we in een land waar we dus gelukkig helemaal zelf mogen bepalen waar we ons comfortabel mee voelen en waarmee niet.
Waarom zou je anderen dan maar als preuts bestempelen omdat ze hun eigen grens van privacy niet daar leggen waar jij die legt? Ik vind dat je zo heel erg het gevoel creëert van 'ik ben de norm' en iedereen die daar niet aan voldoet is preuts.

cursebreaker

Berichten: 11636
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:11

Gini schreef:
Je kan niet zeggen dat 'iets per definitie preuts is' en 'iets per definitie niet'. Dat is voor iedereen persoonlijk. Jij vindt iemand die niet naakt wil in de kleedkamer preuts omdat je daar zelf geen problemen mee hebt. Maar je zou dan misschien niet willen fungeren als naaktmodel voor een bende 20-jarigen aan de tekenschool. Iemand anders heeft daar weer totaal geen problemen mee. En zo leven we in een land waar we dus gelukkig helemaal zelf mogen bepalen waar we ons comfortabel mee voelen en waarmee niet.
Waarom zou je anderen dan maar als preuts bestempelen omdat ze hun eigen grens van privacy niet daar leggen waar jij die legt? Ik vind dat je zo heel erg het gevoel creëert van 'ik ben de norm' en iedereen die daar niet aan voldoet is preuts.


Mooi omschreven.

Dat gevoel kreeg ik ook al hier in het topic, dat als je idd niet aan hun 'norm' doet, je meteen preuts bent < omdat zij niet snappen dat het niet doodnormaal is om 'dit' of 'dat' te doen. De grens ligt voor ieder individu anders en dan is niet per definitie alles preuts als je niet Overal naakt wil rondlopen.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:30

Ik deel van wiki:

In de loop van de eeuwen en decennia zijn de maatschappelijke opvattingen over wat preuts is veranderlijk. In het begin van de eenentwintigste eeuw wordt door sommige commentatoren in de samenleving een tendens naar meer preutsheid gesignaleerd[2][3] die onder meer tot uiting komt in het afwijzen van naturisme, topless baden en dergelijke; vormen van openbare naaktheid die in de 70'er tot 90'er jaren van de twintigste eeuw in Noordwest-Europa gebruikelijker waren. Zij signaleren een sterke invloed van Noord-Amerikaanse puriteinse opvattingen via de media en sociale netwerken.


Gezien het een opvatting betreft klopt het dus helemaal dat IK een andere interpretatie kan hebben van preutsheid dan jij of ieder ander.
En dat de samenleving steeds preutser wordt staat ook wel vast, dat is geen opvatting meer.

Overigens is het compleet menselijk om een mening te hebben (buiten Bokt in ieder geval :+) ook daar schaam ik me niet voor.

Ik heb een sterk vermoeden dat dit topic geopend is om verschillende invalshoeken daarover te belichten.

Ik respecteer ieders mening maar geef dus ook de mijne, zo werkt dat toch?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:36

Ik betwijfel of je dat preuts kan noemen, de tegenwoordige tijd.
Mensen zijn voorzichtiger, vanwege sociale media, vanwege een stukje privacy die je vroeger veel meer had dan nu. Maar is dat echt preuts?
Ik zie juist veel meer bloot dan vroeger, zowel in kleding als in social media als in muziek etc. etc.

Preuts is iets wat voorkomt uit vaak schaamte. Dus ik snap gewoon niet hoe jij kan zeggen dat je preuts bent als je liever niet naakt gaat in de kleedkamer na het sporten. Je mag je mening hebben uiteraard, maar je hebt helemaal geen idee waarom sommige mensen het dan niet fijn vinden om naakt te zijn met anderen. Blijkbaar.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:40

Ik vind niet naakt willen zijn met anderen dus een vorm van preutsheid.
Of je nu denkt dat mensen genieten van je lichaam of wat voor excuus je er ook aan hangt. Het blijft maar een beetje bloot.

Dat je voorzichtiger wordt in deze tijd snap ik dan weer heel goed.

Zoiets als, ik hou van rood, jij niet.

Mijn mening. Ook moeilijk te accepteren, blijkbaar :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:46

Jij kan toch niet voor een ander bepalen hoe iemand zich zelf ergens bij voelt?
Ik zal nooit naar een bloot sauna gaan. Nou en? Heb jij toch geen last van? Ik heb er mijn redenen voor.

Het werkt niet zo dat zoals jij het ziet, het voor heel de wereld zo is.
En “er een excuus aanhangen” komt voor mij erg denigrerend over. Je weet niet wat de reden voor een ander is, en dat gaat je ook niks aan in feite.
Prima dat jij bloot heel normaal vind, maar doe niet net of het een misdaad is voor mensen die dat niet vinden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:50

corine1981 schreef:
Ik vind niet naakt willen zijn met anderen dus een vorm van preutsheid.
Of je nu denkt dat mensen genieten van je lichaam of wat voor excuus je er ook aan hangt. Het blijft maar een beetje bloot.

Dat je voorzichtiger wordt in deze tijd snap ik dan weer heel goed.

Zoiets als, ik hou van rood, jij niet.

Mijn mening. Ook moeilijk te accepteren, blijkbaar :)


Ja maar jij doet nu alsof omdat jij dat preuts vind, dat per definitie ook zo is. Want jij vind het een ´excuus´ dat ik het niet prettig vind om bloot om te kleden bij anderen.

Daarnaast slaat je vergelijking kant noch wal, preuts is een begrip, daar kun jij je mening aan geven maar voegt in principe niks toe. Jij kan zeggen dat je preuts bent als je met bikini aan gaat zwemmen, maar dat is dus niet wat preuts zijn inhoud. Snap je?

Verder vind ik je ook niet erg aardig en accepterend overkomen.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:52

Buiten mijn artsen, moeder en bedpartner(s) hoef ik ook niet zo nodig bloot in bijzijn van anderen.
Of dat preuts is boeit me nog niet eens zoveel, ik voel mezelf er gewoon niet zo prettig bij. :)
En tegelijkertijd boeit het me weer vrij weinig als mensen aan de deur staan en ik dan net in mijn ondergoed evt met shirt rondloop. :+

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:10

Jullie hangen er echt zelf zoveel waarde aan hoor, kennelijk voelen jullie je nogal aangevallen??

Ik zeg puur wat ik vind en OMDAT het een mening is en kennelijk een andere dan die van jullie, ben ik onaardig :(:)

Wanneer dat jullie tegen de (niet blote :+ ) borst stuit, dat kan.
Ik geef slechts MIJN mening.

Ik vraag jullie toch niet ook mijn mening te hebben?

Zo zie je maar weer dat ieders normen en waarden anders zijn.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:13

Het gaat natuurlijk helemaal niet om wie zich niet prettig voelt om bloot te zijn in bijzijn van anderen of anderen bloot te zien, en wat we al of niet daar van vinden, de vraag is waar dat ongemakkelijke dan vandaan komt en is het tegenwoordig erger dan vroeger.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:14

Lusitana schreef:
Het gaat natuurlijk helemaal niet om wie zich niet prettig voelt om bloot te zijn in bijzijn van anderen of anderen bloot te zien, en wat we al of niet daar van vinden, de vraag is waar dat ongemakkelijke dan vandaan komt en is het tegenwoordig erger dan vroeger.


Die vraag is zo mogelijk nog moeilijker denk ik :)

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:23

corine1981 schreef:
Ik vind niet naakt willen zijn met anderen dus een vorm van preutsheid.


Ah maar zie, als je het zo zegt, is het inderdaad een mening, maar eerder zei je dit:

Citaat:
Maar je gaat niet naakt in de kleedkamer staan, daar kun je een excuus voor opgooien, maar is dan toch ook preuts?


Hier laat je de 'ik vind' achterwege en impliceer je dat wanneer iemand argumenteert niet preuts te zijn dat dat enkel maar een opgegooid excuus.
Dat komt heel wat minder fijn over. :)

Booooo
Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:24

cursebreaker schreef:
Gini schreef:
Je kan niet zeggen dat 'iets per definitie preuts is' en 'iets per definitie niet'. Dat is voor iedereen persoonlijk. Jij vindt iemand die niet naakt wil in de kleedkamer preuts omdat je daar zelf geen problemen mee hebt. Maar je zou dan misschien niet willen fungeren als naaktmodel voor een bende 20-jarigen aan de tekenschool. Iemand anders heeft daar weer totaal geen problemen mee. En zo leven we in een land waar we dus gelukkig helemaal zelf mogen bepalen waar we ons comfortabel mee voelen en waarmee niet.
Waarom zou je anderen dan maar als preuts bestempelen omdat ze hun eigen grens van privacy niet daar leggen waar jij die legt? Ik vind dat je zo heel erg het gevoel creëert van 'ik ben de norm' en iedereen die daar niet aan voldoet is preuts.


Mooi omschreven.

Dat gevoel kreeg ik ook al hier in het topic, dat als je idd niet aan hun 'norm' doet, je meteen preuts bent < omdat zij niet snappen dat het niet doodnormaal is om 'dit' of 'dat' te doen. De grens ligt voor ieder individu anders en dan is niet per definitie alles preuts als je niet Overal naakt wil rondlopen.


Ach een paar pagina’s terug werden degene die niet aan hun norm voldoen nog raar en vreemd genoemd :=