Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:13

gohya schreef:
_Reneee schreef:
4000 schadelijke stoffen... Ze zijn toch al bezig met de tabaksindustrie? Die wordt toch aangeklaagd?

Maar niet door de staat,door particulieren.
Mijn vraag was,waarom de Politiek niet ingrijpt.

De overheid wil helemaal niet dat er gestopt wordt met roken. De accijns is enorm! Net zoals met brandstof (prijs benzine in NL wordt kunstmatig hoog gehouden). Mensen zullen geen sigaret minder opsteken of een dag extra hun auto laten staan.

Ik heb mijn strijd nog niet gestreden, nog niet zo lang gestopt met roken, maar in het openbaar rookte ik sowieso amper, vond ik ongemakkelijk. En thuis in de tuin.
Zou me worst zijn of er op terrassen wel of niet gerookt mag worden, vind alleen de bemoeienis van de overheid ernstig.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:16

De uitbater zelf laten kiezen ? Dat werkt ook niet want al het personeel heeft ook recht op een rookvrije werkplek, ook op het terras.

@ Woofie, je kan ook overwegen om normaal te reageren ? Zou de discussie zoveel leuker maken.
Dat "jij" ervoor kiest kan je in deze discussie gewoon lezen als "dat de roker er zelf voor kiest".

Ik verwacht zeker consessies van rokers, of meer, een algeheel verbod, overal in het openbaar. Dit is inderdaad weer een mooi stapje de goede richting die kant op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:25

En die stoep is een doodnormale stoep waar iedereen mag lopen/staan? Dus niet alleen voor gasten?

In dat geval slaat het de plank mis, zat mensen lopen met een sigaret in hun hand. Ik denk dat er op een drukke dag behoorlijk wat rokend verkeer voorbij wandelt.

En dus is het probleem voor de niet-roker nog steeds niet opgelost. ;)

M.b.t 'personeel heeft recht op een rookvrije werkplek':

Ik heb gewerkt in een bruin cafe. Jaren voor het rookverbod. Toen dat verbod er kwam zeiden een paar gasten: "fijn voor jullie hè".
Nee dus. Om te beginnen heb ik gekozen voor een vak met dát risico voor mijn gezondheid. Zoals een brandweerman ook kiest voor zijn vak met de bijbehorende risico's.

Ten tweede kregen we een rookruimte. Maar omdat we daar niet inmochten kregen we veel te weinig glaswerk terug. Daar zijn ongelukken mee gebeurd.
Ook hadden we geen overzicht op momenten van spanning. Het viel pas op als de stoelen door de rookruimte vlogen.
En dán mocht ik er ineens wel in. Dan heet het nood. Snappen al die idioten in het kabinet niet dat ik liever ingrijp voordat de bom barst?

En wat dachten jullie van het opruimen van de rookruimte na sluitingstijd. Ondanks ventilatie en open ramen hing daar meer ongezonde walm dan ik in een hele avond had kunnen inademen als dat vervloekte verbod er niet was.

Nee hoor, niks fijn voor het personeel, dat rookverbod. Dat waren mijn niet-rokemde collega's trouwens met me eens.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:27

De kennissen en vriendinnen/vrienden die ik heb zouden niet meer naar het terras gaan als roken verboden wordt.

Ik kan me niet voorstellen dat je echt last hebt van roken op het terras tenzij iemand rook in je gezicht blaast.

Kroegen/terrassen moeten het zelf maar beslissen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:35

Maar Veraaaah, dan heb jij natuurlijk ook geen longziekte.
Jij kan je waarschijnlijk ook niet voorstellen dat mijn moeder al meerdere malen een aanval heeft gehad omdat ik terug kwam van mijn schoonouders waar gerookt wordt :)

En toch is dit meerdere keren het geval geweest en mijn moeder kan ook echt een aanval op het terras krijgen omdat er gerookt wordt. Gevolg: zodra er een sigaret wordt opgestoken is het afrekenen en naar huis. Dat is nou niet bepaald echt tof voor iemand die hier geen keuze in heeft terwijl de roker wel een keuze heeft :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:36

Veraaaaah schreef:
De kennissen en vriendinnen/vrienden die ik heb zouden niet meer naar het terras gaan als roken verboden wordt.

Ik kan me niet voorstellen dat je echt last hebt van roken op het terras tenzij iemand rook in je gezicht blaast.

Kroegen/terrassen moeten het zelf maar beslissen.

Dan hebben ze zichzelf dus het hardst :D

Palmera

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:40

Op zich valt er niet te zeggen of de horeca meer verdient aan rokers of niet rokers.

Het hangt er tenslotte vanaf wat men besteed. Ik heb liever een tafel van twee die een bon van 100 euro bij elkaar eet en drinkt dan een tafel van 6 die een flesje water en een salade delen. ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:43

Maureen_M schreef:
Zou er een mogelijkheid bestaan dat er een soort afzuigsysteem met filters od zou komen.

Even een schets. Een terras heeft meestal enkele plekken voor de zaak zelf, vervolgens een stoep waar mensen kunnen lopen en dan nog een gedeelte terras waar meestal ook de parasol staat. Heel veel terrassen in Maastricht hebben dit en bv in Eindhoven ook.

Het gedeelte bij de zaak zou misschien boven een soort afzuiging kunnen plaatsen voor de rokers. Dat is dan een rokerszone. Het grote terrasgedeelte waar de parasol staat is voor de niet rokers. Nadeel voor de rokers is dat zij weinig tot niet meer in de zon kunnen zitten. Nadeel voor de niet rokers is dat zij in de koudere periode wellicht geen warmte lamp hebben. Er is dus een groter gedeelte weggelegd voor de niet rokers en door de afstand ertussen en evt een afzuig systeem zou het dus ook niet bij de rokers moeten komen.

Maar goed, sporadisch idee, zou niet eens weten of het uberhaupt te realiseren valt.

De werknemers zijn dan nog niet geholpen.
Maar als consument zou ik jouw plan al een hele goede verbetering vinden !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:06

Dat is inderdaad een openbare stoep maar dan zou je weer de discussie krijgen over dat roken over het algemeen verboden moet worden en zo ver zijn we nog niet!

Wat de werknemer betreft zou ik nu 123 geen oplossing op weten. Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt ook toen ik nog niet rookte en het heeft me persoonlijk nooit gestoord. Ik denk ook eerlijk gezegd dat een gigantische anti roker nooit in de horeca (als in zomerwerk, terras etc) gaat werken zolang zo’n voorstel niet erdoor is. Dan zoekt hij zijn grootste vijand zelf op toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:42

Het gaat er niet om of het personeel last heeft van de rook, het gaat erom dat ze een rookvrije werkplek hebben.

En de accijnzen zijn zo hoog om roken in te perken, niet om van rond te komen.

Voor mensen die roken valt het waarschijnlijk niet op, want die hebben de rook in hun poriën en een beperkt reukvermogen, maar rook is echt tot een meter of 20 zeker te ruiken hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:18

Palmera schreef:
En die stoep is een doodnormale stoep waar iedereen mag lopen/staan? Dus niet alleen voor gasten?

In dat geval slaat het de plank mis, zat mensen lopen met een sigaret in hun hand. Ik denk dat er op een drukke dag behoorlijk wat rokend verkeer voorbij wandelt.

En dus is het probleem voor de niet-roker nog steeds niet opgelost. ;)

M.b.t 'personeel heeft recht op een rookvrije werkplek':

Ik heb gewerkt in een bruin cafe. Jaren voor het rookverbod. Toen dat verbod er kwam zeiden een paar gasten: "fijn voor jullie hè".
Nee dus. Om te beginnen heb ik gekozen voor een vak met dát risico voor mijn gezondheid. Zoals een brandweerman ook kiest voor zijn vak met de bijbehorende risico's.

Ten tweede kregen we een rookruimte. Maar omdat we daar niet inmochten kregen we veel te weinig glaswerk terug. Daar zijn ongelukken mee gebeurd.
Ook hadden we geen overzicht op momenten van spanning. Het viel pas op als de stoelen door de rookruimte vlogen.
En dán mocht ik er ineens wel in. Dan heet het nood. Snappen al die idioten in het kabinet niet dat ik liever ingrijp voordat de bom barst?

En wat dachten jullie van het opruimen van de rookruimte na sluitingstijd. Ondanks ventilatie en open ramen hing daar meer ongezonde walm dan ik in een hele avond had kunnen inademen als dat vervloekte verbod er niet was.

Nee hoor, niks fijn voor het personeel, dat rookverbod. Dat waren mijn niet-rokemde collega's trouwens met me eens.

Hallo, wij zijn ook een bruin café. Wij stuurden gewoon een roker dat hok in want die willen toch pauzeren. Zo kan het ook.

Beetje lomp om te stellen dat 'die idioten in het kabinet' erop uit zijn om te voorkomen dat jij je werk goed kan doen, ofzoiets. Het gaan om een ontmoedigingsbeleid.

Want ja, echt, als de hele overheid in de zak van 'Big tobacco' zat dan waren er überhaupt geen rookverboden geweest, nergens :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:29

Klopt. Een ontmoedigingsbeleid met zeer veel haken en ogen waar tevoren door die idioten in het kabinet níet over is nagedacht.

En ik vind het niet normaal dat uit naam van het ontmoedigen het personeel zijn werk niet mag doen met knokpartijen tot gevolg, maar we wél na sluitingstijd dat stinkhok mochten opruimen.

En dat ligt niet aan mij, hoe ik mijn werk doe. Dat ligt aan het zoveelste ontmoedigingsbeleid waar niet over nagedacht is. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:34

Hoezo dat dan...?

(Ik kan me voorstellen dat rokers boos worden als het niet mag - maar hoe je dat op zou moeten lossen...?)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:52

Janneke2 schreef:
Hoezo dat dan...?

(Ik kan me voorstellen dat rokers boos worden als het niet mag - maar hoe je dat op zou moeten lossen...?)

Mensen willen, met drank of wat poedertjes op, ook nog wel eens onder elkaar knokken, om wat voor een reden dan ook.

Personeel wat dat door heeft kan, voordat de bom barst, bv de partijen scheiden, de boel sussen met wat flauwigheid, de collega's waarschuwen, etc.

Maar als dat volk de hele avond in een hok staat waar personeel niet inmag heb je die opbouwende spanning niet door.
En waren we verplicht naar binnen te gaan als het écht knokken was.

Ik heb zelf vóór het rookverbod nooit schade opgelopen bij het sussen van opvliegerige klandizie. Na ingang van het rookverbod regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:53

Palmera schreef:
Janneke2 schreef:
Hoezo dat dan...?

Mensen willen, met drank of wat poedertjes op, ook nog wel eens onder elkaar knokken, om wat voor een reden dan ook.

Personeel wat dat door heeft kan, voordat de bom barst, bv de partijen scheiden, de boel sussen met wat flauwigheid, de collega's waarschuwen, etc.

Maar als dat volk de hele avond in een hok staat waar personeel niet inmag heb je die opbouwende spanning niet door.
En waren we verplicht naar binnen te gaan als het écht knokken was.

Ik heb zelf vóór het rookverbod nooit schade opgelopen bij het sussen van opvliegerige klandizie. Na ingang van het rookverbod regelmatig.

Rookruimtes afschaffen, probleem opgelost.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:10

Ik kreeg deze net gestuurd +:)+

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:33

Die stond al in het topic. Heel kinderachtig.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:35

Nou, echt heel grappig... Het is allemaal echt niet om te pesten ofzo. Het gaat om de volksgezondheid.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:36

Het is niet kinderachtig, het is namelijk wel de waarheid. ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:38

Palmera schreef:

En humoristisch toch :)

Ik vind hem wel lachen! *pakt popcorn erbij*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:45

Afbeelding
Ok en dan he. Geel is de afbakening van het terras, dus besluiten de rokers ten hoogte van het groene paaltje te gaan staan en de wind waait met de rode pijl. Zit je dan met je goede gedrag op het rookvrije terras. :+ en dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:53

Palmera schreef:

Ja tuurlijk...
Want mijn moeder wilde ook alleen maar uit eten kunnen zonder dood te gaan door andermans slechte gewoonte en mijn moeder wil ook graag een terras kunnen pakken zonder dood te gaan...

Maar om de een of andere bizarre reden zien rokers het alleen maar als pesten terwijl zij zelf kiezen om te roken maar mijn moeder niet heeft gekozen voor een longziekte en er ook niet voor kiest om geen terras te kunnen pakken.

Dat soort plaatjes zijn WEL kinderachtig en getuigen van enorm weinig empathie...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:57

Joolien schreef:
[ [url=m/NhRFVS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ok en dan he. Geel is de afbakening van het terras, dus besluiten de rokers ten hoogte van het groene paaltje te gaan staan en de wind waait met de rode pijl. Zit je dan met je goede gedrag op het rookvrije terras. :+ en dan?

Daarom Joolien, het zal nooit goed zijn. Uiteindelijk kunnen rokers inderdaad maar beter thuisblijven.

@MDH: er is gestreden voor rookvrij binnen. De rokers moesten maar naar buiten. Dat deden ze dus. De hele winter horen we jullie niet en zodra het mooi weer word is die rookvrije ruimte ineens weer niet goed.

Want nu willen jullie buiten zitten. Ik begrijp het ergens wel, maar aan de andere kant zeg ik ook dat rokers ook nog steeds mensen zijn en geen paria's.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:27

Je begrijpt het totaal niet Palmera, anders had je niet bovenstaand bericht geplaatst...

Weet je hoe het is om jou moeder dood te zien gaan door de slechte behoeften van een ander?

Geloof mij, ik ben ook geen heilige en ik ben zeker een gezelligheidsroker... Maar ik weet ook hoe het is als iemand zo slecht tegen de rook kan als mijn moeder en mijn moeder is niet alleen...

Wij konden voorheen niet eens naar een restaurant. Wij kunnen nu nog steeds niet naar het terras.

Jij zegt wel dat een roker geen paria is, maar zoals het nu is wordt de niet roker eerder gezien als een paria, een pestkop, iemand die een hekel heeft aan rokers, terwijl dat helemaal niet waar is...
Het enige wat mijn moeder wil is genieten van haar leven, met een keer een etentje of dat nou buiten of binnen is en dat wordt behoorlijk onmogelijk gemaakt door de slechte gewoontes van anderen.

Ik zeg het nog maar een keer, roken is een keuze... Mijn moeder heeft geen keuze...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:32

Ik zie het anders MDH. De nietroker is geen pestkop. Maar ik vind wel dat de nietroker zich moet afvragen met hoe ver ze willen gaan met een ander iets verbieden.

En ja, de roker kiest ervoor. En betaald ook gewoon belasting. Dus is ook gewoon nog steeds een mens.