To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:11

bigone schreef:
Tja, volgens mij blijft er nog maar één ding over, je laat de hersendode mensen doodgaan(ontkoppelt ze dus) en de familie kan bij het overlijden zijn en dan meteen hup weg, apparaten weer aansluiten en organen er uit. Iedereen tevreden, geen spookverhalen over foute diagnoses/ orgaanroof/hersendode die weer opstaat.

Als organen dan nog bruikbaar waren zouden ze dat wel doen. Daar is dat hele hersendood voor, anders heb je niks aan die organen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:24

Cinnepin schreef:
anti donor of niet, ik geloof niet dat deze ervaringen gelogen zijn...

Nee, niet gelogen. Wel vanuit de onderbuik opgetekend.

Cinnepin

bigone schreef:
Tja, volgens mij blijft er nog maar één ding over, je laat de hersendode mensen doodgaan(ontkoppelt ze dus) en de familie kan bij het overlijden zijn en dan meteen hup weg, apparaten weer aansluiten en or. weer opstaat.

Alleen weten de mensen nog lang niet hoe het gaat in de hersenen, Wat doen de hersenen als er weer zuurstofrijk bloed doorheen gepompt wordt? Dat weten we niet. We weten veel te weinig van de grijze massa

Cinnepin

Qerty schreef:
Cinnepin schreef:

Nee, niet gelogen. Wel vanuit de onderbuik opgetekend.

wat bedoel je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:26

Cinnepin schreef:
bigone schreef:
Tja, volgens mij blijft er nog maar één ding over, je laat de hersendode mensen doodgaan(ontkoppelt ze dus) en de familie kan bij het overlijden zijn en dan meteen hup weg, apparaten weer aansluiten en or. weer opstaat.

Alleen weten de mensen nog lang niet hoe het gaat in de hersenen, Wat doen de hersenen als er weer zuurstofrijk bloed doorheen gepompt wordt? Dat weten we niet. We weten veel te weinig van de grijze massa

Dit antwoord geeft al aan hoe goed sommige mensen op de hoogte zijn. Wanneer iemand hersendood is verklaard dan ligt hij/zij gewoon aan de beademing, het hart klopt dus er word continue zuurstofrijk bloed door de grijze massa gevoerd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:27

Cinnepin schreef:

Dat beweert ook niemand
Wél ben ik benieuwd naar het percentage ten opzichte van de wel geslaagde donaties

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:28

Ik heb hier, en in de andere topics ook, in alle eerlijkheid mijn ervaring met dit onderwerp gedeeld. Dat een aantal voorstanders van donatie hier volledig misplaatst dingen blijven roepen over horrorverhalen en hakken in mensen en dat soort dingen, die door geen enkele niet- donor genoemd zijn, voorstanders die niet-donoren voor leugenaars uitmaken, die zich negatief zouden uitlaten over artsen, dat jullie dit doen vind ik ontzettend onbeschoft, en maakt mij duidelijk dat jullie niet daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in iemand anders zijn beweegredenen.
Jammer voor jullie, je zou van de ervaringen van anderen wat kunnen leren. Over medemenselijkheid bijvoorbeeld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:29

bigone schreef:
Cinnepin schreef:

Dit antwoord geeft al aan hoe goed sommige mensen op de hoogte zijn. Wanneer iemand hersendood is verklaard dan ligt hij/zij gewoon aan de beademing, het hart klopt dus er word continue zuurstofrijk bloed door de grijze massa gevoerd.

Precies bigone

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:29

Fenrir schreef:
bigone schreef:
Tja, volgens mij blijft er nog maar één ding over, je laat de hersendode mensen doodgaan(ontkoppelt ze dus) en de familie kan bij het overlijden zijn en dan meteen hup weg, apparaten weer aansluiten en organen er uit. Iedereen tevreden, geen spookverhalen over foute diagnoses/ orgaanroof/hersendode die weer opstaat.

Als organen dan nog bruikbaar waren zouden ze dat wel doen. Daar is dat hele hersendood voor, anders heb je niks aan die organen.

Check je bronnen, het kan wel
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... a-hartdood
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-02-18 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:30

Nikass schreef:
Ik heb hier, en in de andere topics ook, in alle eerlijkheid mijn ervaring met dit onderwerp gedeeld. Dat een aantal voorstanders van donatie hier volledig misplaatst dingen blijven roepen over horrorverhalen en hakken in mensen en dat soort dingen, die door geen enkele niet- donor genoemd zijn, voorstanders die niet-donoren voor leugenaars uitmaken, die zich negatief zouden uitlaten over artsen, dat jullie dit doen vind ik ontzettend onbeschoft, en maakt mij duidelijk dat jullie niet daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in iemand anders zijn beweegredenen.
Jammer voor jullie, je zou van de ervaringen van anderen wat kunnen leren. Over medemenselijkheid bijvoorbeeld.

Wijze woorden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:30

Cinnepin schreef:
wat bedoel je?

Dat de verhalen zijn beschreven met het motief de schaduwkant van hersendoodverklaringen / orgaandonatie onder de aandacht te brengen. En dat de beleving daarbij boven de wetenschap gaat.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 26-02-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:31

Die term hartdood is ook wel bijzonder trouwens. Hartstichting houdt een hele andere tijdsspanne aan. De eerste 6 minuten zijn het meest van belang. Maar ook daarna (al is de kans veel kleiner) kun je succesvol gereanimeerd worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:33

Gillbo schreef:
Fenrir schreef:

Check je bronnen, het kan wel
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... a-hartdood

Staat ook duidelijk in die link waarom het niet ideaal is en gaat ook niet op voor alle organen.
Er is dus een reden waarom ze dit niet altijd doen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:35

.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 26-02-18 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:36

SusanH schreef:
Die term hartdood is ook wel bijzonder trouwens. Hartstichting houdt een hele andere tijdsspanne aan. De eerste 6 minuten zijn het meest van belang. Maar ook daarna (al is de kans veel kleiner) kun je succesvol gereanimeerd worden.

Alleen word de kans wel veel kleiner door hersenletsel door het zuurstof tekort.
Iemand bij wie door ernstig beschadigde hersenen de machines worden uitgeschakeld hebben al onomkeerbaar hersenletsel en dat word niet bepaald minder na 5min circulatie stilstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:42

Cinnepin schreef:
Het is imo geen bangmakerij. Het zijn ervaringen van mensen. Zowel mensen die hersendood waren verklaard als nabestaanden. Of liegen deze mensen allemaal om mensen bang te maken? Als mensen goede ervaringen hebben is het goed, en haleluja en amen. Slechte ervaringen zijn mensen die bulshit banketstaaf? Hmm dat is apart.

Dit is wel degelijk bangmakerij, want mensen die echt de diagnose hersendood hebben gehad en weer zijn bijgekomen zijn er gewoon niet.

Regelmatig roept iemand dat in dit topic, vervolgens wordt er om betrouwbare bronnen gevraagd, en die komen nooit.
Ik heb alleen verhalen gezien van mensen die uit coma zijn ontwaakt, mensen met hersenbeschadiging die zijn hersteld. Er zijn geen mensen waarbij dat hele protocol is doorlopen (en dan is er pas sprake van hersendood), die weer zijn hersteld.

Dus als jij wilt roepen dat hersendood omkeerbaar is, kom dan eens met een betrouwbare bron daarvoor. Succes met zoeken!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:44

Ja dat klopt. Maar het kan dus per situatie in NL verschillen wanneer je dood wordt verklaard. Ik vind dat wel bijzonder.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:48

Marie_Anne schreef:
Cinnepin schreef:
Het is imo geen bangmakerij. Het zijn ervaringen van mensen. Zowel mensen die hersendood waren verklaard als nabestaanden. Of liegen deze mensen allemaal om mensen bang te maken? Als mensen goede ervaringen hebben is het goed, en haleluja en amen. Slechte ervaringen zijn mensen die bulshit banketstaaf? Hmm dat is apart.

Dit is wel degelijk bangmakerij, want mensen die echt de diagnose hersendood hebben gehad en weer zijn bijgekomen zijn er gewoon niet.

Regelmatig roept iemand dat in dit topic, vervolgens wordt er om betrouwbare bronnen gevraagd, en die komen nooit.
Ik heb alleen verhalen gezien van mensen die uit coma zijn ontwaakt, mensen met hersenbeschadiging die zijn hersteld. Er zijn geen mensen waarbij dat hele protocol is doorlopen (en dan is er pas sprake van hersendood), die weer zijn hersteld.

Dus als jij wilt roepen dat hersendood omkeerbaar is, kom dan eens met een betrouwbare bron daarvoor. Succes met zoeken!

die zijn er wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:50

Cinnepin schreef:
Marie_Anne schreef:

die zijn er wel

Kom maar op!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:52

SusanH schreef:
Ja dat klopt. Maar het kan dus per situatie in NL verschillen wanneer je dood wordt verklaard. Ik vind dat wel bijzonder.

Dood is dood hoor, die 6min is een handvat zodat je een beetje vaart maakt als er iemand in elkaar zakt en een ehbo'er moet eigenlijk altijd beginnen met reanimatie.
Professionals zijn wat dat betreft heel realistisch in wat zinvol is en wat niet.
En ja het is heel lastig om niks te doen als iemand reanimatie behoeftig word en er duidelijk afspraken zijn dat diegene geen reanimatie wenst.
Als je er niet bij bent dan weet je natuurlijk niet wat er gebeurd is en start je wel.
Maar dat is volgens mij niet de essentie van dit topic.

Sowieso is reanimatie starten bij een relatief gezond persoon en een circulatie stilstand en bij iemand met ernstig hersenletsel waarbij de machines die de circulatie in stand houden worden uitgeschakeld niet echt een vergelijking
Laatst bijgewerkt door Polly op 26-02-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:52

Ik heb al eerder aangegeven, bekijk zwartboek, staat genoeg. Ohnee deze mensen liegen natuurlijk en houden het op bangmakerij. Ook heeft pmarena hier al een filmpje geplaatst van een dame die hersendood is verklaard en nu aan de desk zit haar vcerhaal te doen....Waarom moeten al die links herhaald worden? Bekijk ze dan gelijk als ze gegeven worden. Of liegt die dame van het filmpje ook?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:53

Cinnepin schreef:

Iemand wordt pas officieel hersendood verklaard na het doorlopen van het protocol en dat wordt gestopt als er teken van leven is dus er staat nooit iemand op die écht hersendood was en er is ook in elk geval niet van geoogst. De meeste verhalen komen ook nog eens uit de vorige eeuw en andere landen. Er wordt van fouten geleerd en zo worden die ook minder.
Bovendien zijn verkeerde diagnoses en fouten geen norm. Men moet dat niet als uitgangspunt nemen.

Maar als het iemand tegenhoudt om donor te zijn, is dat volkomen te begrijpen en niemand die daar wat van zegt.
Alleen vragen sommige mensen zich wel af waarom je dan wel organen zou aannemen. Met het oog op wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet...

In jouw ogen mag het dan geen bangmakerij zijn, maar de meeste mensen worden niet vrolijker van verhalen zoals men die op anti sites kan vinden, ongeacht het onderwerp.
De mensen die hun verhaal doen, doen dat niet om bang te maken, maar de mensen die de verhalen verzamelen en gebruiken om een anti site op te zetten, dus wél en god weet hoe dat nog aangepast wordt naar hun zin. En is het geen bang maken dan in elk geval proberen weerstand te krijgen.

Zo komt het in deze discussie over als een argument tegen donorschap, waarvan dan weer hard geroepen wordt dat dát absoluut niet waar is. Dat ik geloof, maar dan vraag ik me af waar het dan eigenlijk wél een argument voor is.
Behalve dan dat je het persoonlijk niet wil of durft wegens die verhalen, maar daar hoeft geen discussie over hersendood over worden opgestart binnen een discussie.

Dat is mijn bezwaar tegen het binnenhalen van die verhalen. Verder zal ik proberen me hier niet meer te moeien, want dit soort reacties zijn feitelijk ook off topic.

Qerty

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:55

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:57

Ik heb hem nu op NEE staan. Ik weet namelijk niet wat ik wil...en zolang ik dat niet weet, wil ik dat ze van mijn lichaam afblijven :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:58

Dat is toch een prima keuze, dat is het verstandigste wat je kan doen bij twijfel. +:)+