Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Maar... als ik naar de geschiedenis kijk, zou ik alleen maar zeggen: wanhoop niet te snel. Het vrouwenkiesrecht bestaat nog niet zo lang, maar is er wel gekomen. Er zijn oorlogen gestopt toen genoeg mensen zich daarvoor inzetten. Gelijkheid en veiligheid zijn verbeterd doordat mensen zich ervoor inzetten.
Op grote en kleine schaal is alleen maar te zeggen: er kan veel. Er liggen heel veel mogelijkheden tussen 'met 1 magische actie alles oplossen' en 'helemaal niet je best doen'.
Shadow0 schreef:Dat van de lieve vrede en de sfeer op zo'n feestje? Ja, zo'n opmerking kan verkeerd vallen, en hij zou dat misschien niet moeten zeggen tegen zijn dochter. Sommigen hier vinden dat blijkbaar reden genoeg om er een hele heisa van te maken, waardoor je zeker weet dat er van feeststemming bij het hele gezelschap geen sprake meer is.Jouw uitgangspunt was dat je vooral niet iemands feestje mag verpesten als hij z'n dochter voor prutsmuts uitmaakt. Jij vindt dat je die betreffende man niet openlijk mag aanspreken op z'n wangedrag. Daar heb je nu enorm veel excuses voor verzonnen, en ze komen er allemaal simpelweg op neer dat jij op dat moment een schijn in stand wilt houden, dat jij het feestje leuk wilt houden voor de vader en voor de andere gasten, ten koste van respectloos en vrouwonvriendelijk gedrag.
... maar bedenk dat het jouw keuze is om actie die opkomt voor het meisje te ondermijnen.
Wiens belangen heb je dan precies voorop? Wiens gevoelens wil je dan beschermen? Welk perspectief geef je dan voorrang?
Shadow0 schreef:Dat zie je dan verkeerd, want dat is niet iets wat specifiek naar vrouwen gericht is.oomens schreef:Jeetje, wat vervelend. Dat is wel even slikken. Vrouwen moeten gewoon leren dat sommige dingen er in de 'echte wereld' gewoon bijhoren, die moeten hard worden, eelt op hun ziel kweken, kunnen niet verwachten dat iedereen rekening met ze houdt, moeten niet zo gevoelig doen...Op een gegeven moment komt Shadow0 (of iemand anders met een bubbelpomp) langs, met de onbedwingbare drang om dergelijke situaties een halt toe te roepen.
Nadat ze er een opmerking over heeft gemaakt, is de lol er in een klap af. Boem, weg.
maar ik zou nu ineens wel alle soorten van empathie moeten opbrengen voor mannen, want die hoeven niet te leren dat sommige dingen er in de 'echte wereld' gewoon bijhoren (zoals kritiek als je seksistische opmerkingen maakt), die hoeven niet hard te worden maar omringd door zorg als hun feestje verpest wordt, kunnen wel verwachten dat iedereen rekening met ze houdt?
Ik zou bijna een soort van dubbele maatstaf detecteren.
Shadow0 schreef:Mooi voorbeeld van dat paard, waarbij de enige juiste uitkomst is wanneer dat paard (uiteindelijk) doet wat jij voor ogen had. Bij mensen is er ook nog zoiets als de mening van de ander.Citaat:Ik denk dat het oprecht heel lastig is om bewustwording en verandering op grote schaal te realiseren, zonder dat je mensen het idee geeft dat zij persoonlijk worden aangevallen, moeten inleveren, of zich onevenredig moeten aanpassen, en zonder dat je in eerste instantie heel veel hakken tegen je in het zand krijgt.
Nou, gelukkig is dat makkelijk: ik vind geen van die dingen onoverkomelijk. Sommige mensen zullen wel persoonlijk worden aangesproken op hun gedrag en als ze dat willen vertalen naar 'persoonlijke aanval' dan is dat hun eigen interpretatie en niet de mijne. Als ik mensen het idee geeft dat ze zich moeten inleven, helemaal prima. En als mensen hun hakken in het zand zetten is dat nog steeds niet altijd verkeerd of ineffectief. (Als ik een paard een pasje opzij wil laten doen, zijn er ook paarden die niet mee willen werken, en al hun energie stoppen in zich verzetten, en inderdaad vrij letterlijk hun hakken in het zand zetten. Ik win dat niet op kracht. Maar hou vol en je komt een heel eind meestal. Wat zeker niet werkt om iets te veranderen? Niets proberen. Gegarandeerd geen resultaat.)
Na al je reacties trek ik trouwens je goede bedoelingen wel in twijfel: ik denk niet echt dat je de situatie wilt verbeteren. Ik heb niet de indruk dat je zoekt naar manieren waarop we de situatie veiliger kunnen maken voor vrouwen, hoe we seksisme, en de grotere uitwassen van misbruik en verkrachting kunnen uitbannen... maar dat je vooral wilt bewerkstelligen dat er weer een fijn taboe op komt te rusten, waarin vrouwen zich er niet over uitspreken.
oomens schreef:Iederéén zou wat meer 'eelt op zijn ziel' moeten kweken, zoals je dat zo mooi zegt.
Ik bemerk de laatste tijd een tendens waarin grote groepen vinden dat als zij zich gekwetst voelen, de enige oplossing is dat de andere partij daar wat aan doet. Gekwetst zijn is iets wat je in de eerste plaats zelf doet.
oomens schreef:Emmaa_ schreef:Ik ben van mening dat onze maatschappij er drastisch op achteruit zou gaan als we elkaar niet meer zouden aanspreken op schadelijk gedrag, of het nou om iemands kinderen gaat of niet. Je spreekt iemand toch ook aan als hij/zij z'n kind een mep verkoopt? Of als iemand een caissiere kapot staat te schelden?
Die mep uiteraard wel, maar dan gaat het ook om geweld.
Fenrir schreef:Het is ook wel opvallend dat het tegengeluid hier in het topic voornamelijk (en misschien wel haast alleen?) van een paar mannen komt. Dat zegt wel iets.
Huertecilla schreef:Fenrir schreef:Het is ook wel opvallend dat het tegengeluid hier in het topic voornamelijk (en misschien wel haast alleen?) van een paar mannen komt. Dat zegt wel iets.
Het is ook wel opvallend dat verschillende vrouwen hier blijkbaar lezen wat ze willen lezen![]()
Enneh, even terug naar het onderwerp; zoals hier al terecht door een paar goed verder kijkende/lezende vrouwen is opgemerkt is in Nederland het % vrouwen groter dan mannen.
Huertecilla schreef:Fenrir schreef:Het is ook wel opvallend dat het tegengeluid hier in het topic voornamelijk (en misschien wel haast alleen?) van een paar mannen komt. Dat zegt wel iets.
Het is ook wel opvallend dat verschillende vrouwen hier blijkbaar lezen wat ze willen lezen![]()
Enneh, even terug naar het onderwerp; zoals hier al terecht door een paar goed verder kijkende/lezende vrouwen is opgemerkt is in Nederland het % vrouwen groter dan mannen.
Fenrir schreef:Het is ook wel opvallend dat het tegengeluid hier in het topic voornamelijk (en misschien wel haast alleen?) van een paar mannen komt.
pien_2010 schreef:Tevens bleek uit die uitzending dat het niet de vluchtelingen waren, of moslims zoals verwacht werd dat zij zich vooral schuldig zouden maken hieraan, maar de jongere blanke man scoorde zeer hoog!
pien_2010 schreef:Aanranding en verkrachting speelt zich vooral af in de huiselijke relationele sfeer zo blijkt nog steeds uit de cijfers. Daarnaast in de vrienden/ bekende sfeer en pas op het einde van het rijtje komt de enge onbekende verkrachter die in de bosjes ligt te loeren op zijn kans en het donker nodig heeft. Dat was al in mijn tijd en dat blijkt nog steeds zo te zijn.
Sunrise_ schreef:Ik vind prutsmuts overigens ook een veel erger scheldwoord dan bijvoorbeeld "trut" ofzo. Het is een heel naar woord waar allerlei ladingen aan zitten, man/vrouw verhoudingen, opvattingen t.a.v. seksualiteit etc.
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar juist als vrouw vind ik het echt een afschuwelijk woord. Ik heb sowieso een hekel aan schelden, maar "prutsmuts" vind ik nog vele malen erger dan een "gewoon" scheldwoord.
Indestal schreef:Het vetgedrukte vind ik minder fijn geformuleerd want aanranding en verkracht hebben in mijn ogen te weinig met seksualiteit te maken. Meer met macht, kwaadheid/ boosheid.Ik heb de uitzending niet gezien, maar hoe oud is de gemiddelde blanke nederlander die sex zonder toestemming ok vind?
Indestal schreef:Ik verkeer niet in kringen waarin paps tegen dochter prutsmuts roept, maar er zijn er zat die dat wel doen en het nog een normale manier van tutoyeren vind of bv uitschelden als er iets niet zint..
Indestal schreef:De mensheid is gewoon verloren punt uit! En Nederlanders zijn een lomp en onbeschoft volkje, ontken dat maar eens!
Fenrir schreef:Maura ik haakte in op de discussie die hier gevoerd wordt de laatste paar pagina's en daar zijn toch echt wel duidelijke voors en tegens mbt het wel/niet ingrijpen in zo'n situatie als die van het 12 jarige meisje.
Fenrir schreef:Het zou ook gewoon ontzettend fijn zijn om over straat te kunnen lopen zonder dat je je zo vaak onprettig of onveilig voelt door toedoen van anderen.
oomens schreef:Amable schreef:En zelfs toen kreeg ik geen publiekelijke bijval, je voelde het ongemak dat er iets van gezegd werd. Alles voor de lieve vrede...
Ik snap het ergens wel. Als jij er een probleem mee hebt hoe een vader zijn dochter aanspreekt, dan kun je dat best persoonlijk tegen hem zeggen. Je hoeft daarvoor echt niet per se de sfeer te bederven voor het hele gezelschap en hem voor de hele groep te kakken te zetten.
Indestal schreef:De mensheid is gewoon verloren punt uit! En Nederlanders zijn een lomp en onbeschoft volkje, ontken dat maar eens!
maura schreef:De grap is dat ik er zelf net zo goed nooit bij had stilgestaan dat (de meeste) mannen dat niet kennen. Omdat ik mij net zo goed nooit had ingeleefd in zo'n man. Voor een man, gewoon een leuke, gezellige, niet-agressieve, welopgevoede man is dat steegje misschien ook lastig.
Indestal schreef:Ik lees vooral berichten met een enorme roze bril. Wel respect voor het enorme idealisme...was het maar zo...maar helaas is de verhuftering al 20 jaar aan de gang en glijd men steeds meer af...
En ik benoem de Nederlander door de bril van de buitenlander, zij zijn degenen die het beste een oordeel kunnen vellen over onze samenleving..
Met een roze bril om maar vooral van uit je eigen visie te praten, is niet van het moment, het nu..
Te hopen dat de kleuters van nu, een totaal andere inbreng gaan geven in onze samenleving..
Shadow0 schreef:Indestal schreef:Ik verkeer niet in kringen waarin paps tegen dochter prutsmuts roept, maar er zijn er zat die dat wel doen en het nog een normale manier van tutoyeren vind of bv uitschelden als er iets niet zint..
Nou, die hebben dan een mooi leermoment gehad over hoe 'normaal' dat is in de context van de nieuwjaarsborrel in die specifieke omgeving, toch?Indestal schreef:De mensheid is gewoon verloren punt uit! En Nederlanders zijn een lomp en onbeschoft volkje, ontken dat maar eens!
Ik ontken het![]()
(Maar zulk fatalisme is wel makkelijk, want dan hoef je zelf niets te doen en geen verantwoordelijkheid meer te nemen. "Het is nu eenmaal zo, dus het maakt ook niks meer uit.")