Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:40

BeSen schreef:
Wauw wel 8 stemmen wat een grote stad is dat :P

Haha Dixville Notch.. mooie naam voor een stadje in een film ofzo _O-
Bijna Harry Potter achtig.

Het is dus niet overal toegestaan Foaly? Dat is helemaal bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:42

Foaly schreef:
xSannee schreef:
Ik volg dit ook even, nu de uitslag zo dichtbij komt.

Ik las net dit op NOS;
[ [url=m/oWDe3K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben ik de enige die dat laatste stuk gek vind? :+

Klopt, write-in kandidaten zijn toegestaan in sommige staten (lang niet allemaal). Daar zijn de Democraten een beetje bang voor, die zien het namelijk nog gebeuren dat een aantal Bernie Bro's daar gebruik van gaan maken terwijl het absoluut geen zin heeft :=

Dat iemand op Mitt Romney zou stemmen had ik dan weer niet verwacht :+

Er was vanuit de Republikeinse partij (niet alleen vanuit kiezers maar ook vanuit prominente leden) juist een hele grote vraag om Romney weer naar voren te schuiven en de support voor Trump te laten vallen, dus ergens verbaast het mij niet. Ik denk dat veel mensen toch hopen dat hij nog een redelijke kans maakt eigenlijk.

Verder kan ik het me sowieso heel goed voorstellen. Ik heb makkelijk praten.. Ik ben een witte vrouw en ik weet dat mijn positie als mens in Amerika niet beïnvloed zou worden als zij aan de macht zou komen. Daarentegen zijn er een hele hoop mensen (denk aan minderheden, LGBTQ etc) die voor een onmogelijke keuze staan. Een vrouw die zich tijdens haar schoolperiode heeft ingezet voor de community maar dat nu volledig heeft gedropt om gezellig te doen met grote bedrijven die indirect racisme, seksisme en ongelijkheid op de markt in de hand werken, en een man die openlijk uitkomt voor het feit dat hij een racistische seksist is die geen respect heeft voor iedereen die hij niet tot de elite rekent.
Ik kan het me zo goed voorstellen dat je dan niet wilt stemmen. Of dat je toch voor een write-in gaat als je die kans hebt. Of dat je toch maar kiest voor een alternatieve partij. Liever een anti-vac gekkie dan kiezen tussen twee mensen waarvan je weet dat je positie in de maatschappij nog zwakker wordt als ze aan de macht komen.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de keuze niet hoef te maken, en hoewel ik uiteindelijk hoop dat Clinton wint met oog op de buitenlandse politiek, zou ik echt niet kunnen zeggen 'I'm with her'.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:42

lol, straks zijn die amerikanen het zo zat, dat ze massaal oprah winfrey neerpennen,
dan krijg je tenminste nog eens wat

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-11-16 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:43

wat raar dat je soms zelf een naam in kunt vullen, wat een vervuiling van stemmen krijg je dan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:44

elenaMM77 schreef:
lol, straks zijn die amerikanen het zo zat, dat ze massaal oprah winfrey neerpennen,

[ Afbeelding ]

:')

you get a car, and you get a car, everyone get's a car *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:44

xSannee schreef:
BeSen schreef:
Wauw wel 8 stemmen wat een grote stad is dat :P

Haha Dixville Notch.. mooie naam voor een stadje in een film ofzo _O-
Bijna Harry Potter achtig.

Het is dus niet overal toegestaan Foaly? Dat is helemaal bijzonder.

Het hele Amerikaanse kiessysteem is fiets up. Kijk alleen al naar het systeem van districten en hoe raar dat is ingedeeld. Inner cities (waar doorgaans veel democraten wonen, ook in the deep south) worden zo verdeeld dat er grote delen van wijken bij zitten waar weer doorgaans republikeins gestemd wordt. Daarom ligt de uitslag voor zo'n groot deel al vast voor het uberhaupt begonnen is.

De ene staat heeft ook een winner takes all systeem (als 1 van de twee partijen een absolute meerderheid heeft, ook al is dat maar 53%, krijgt de winnaar alle kiesmannen uit die staat[/b]) en een ander weer niet. Het is echt een compleet verknipt systeem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:45

The_Cat schreef:
elenaMM77 schreef:

[ Afbeelding ]

:')

you get a car, and you get a car, everyone get's a car *\%/*

ach, al krijgt iedereen maar een taco :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:46

Nope: https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/2016-election/write-in-votes/

In dit artikel staat het uitgelegd. Er zijn dus een paar staten waar je op iedereen kunt stemmen via write-in, van Kim Kardashian tot Jan van de Overburen. Een paar staten waar write-in kandidaten eerst aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, en in de rest van de staten wordt je stembiljet keihard ongeldig verklaard als je de naam van iemand anders erop kalkt :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:49

Foaly schreef:
Nope: https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/2016-election/write-in-votes/

In dit artikel staat het uitgelegd. Er zijn dus een paar staten waar je op iedereen kunt stemmen via write-in, van Kim Kardashian tot Jan van de Overburen. Een paar staten waar write-in kandidaten eerst aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, en in de rest van de staten wordt je stembiljet keihard ongeldig verklaard als je de naam van iemand anders erop kalkt :D

[ [url=m/wds7lN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een verschil gaat het niet maken nee, absoluut niet. Er is geen kans dat een Romney, een Sanders of een Kim Kardashian uiteindelijk president wordt. Maar qua morele bezwaren kan ik het me wel voorstellen, dat is wat ik bedoelde te zeggen (weet niet of dit uberhaupt een reactie op mij was maar goed).

Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te gaan stemmen als ik moest kiezen tussen Rutte en Wilders. Ik vind een democratisch systeem waarbij iedereen de mogelijkheid heeft tot representatie erg belangrijk, en daarom is een tweepartijensysteem (met hier en daar wat alternatieven die toch nooit echt iets kunnen bereiken) echt niks voor mij.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:52

Emmaa_ schreef:
Er was vanuit de Republikeinse partij (niet alleen vanuit kiezers maar ook vanuit prominente leden) juist een hele grote vraag om Romney weer naar voren te schuiven en de support voor Trump te laten vallen, dus ergens verbaast het mij niet. Ik denk dat veel mensen toch hopen dat hij nog een redelijke kans maakt eigenlijk.

Verder kan ik het me sowieso heel goed voorstellen. Ik heb makkelijk praten.. Ik ben een witte vrouw en ik weet dat mijn positie als mens in Amerika niet beïnvloed zou worden als zij aan de macht zou komen. Daarentegen zijn er een hele hoop mensen (denk aan minderheden, LGBTQ etc) die voor een onmogelijke keuze staan. Een vrouw die zich tijdens haar schoolperiode heeft ingezet voor de community maar dat nu volledig heeft gedropt om gezellig te doen met grote bedrijven die indirect racisme, seksisme en ongelijkheid op de markt in de hand werken, en een man die openlijk uitkomt voor het feit dat hij een racistische seksist is die geen respect heeft voor iedereen die hij niet tot de elite rekent.
Ik kan het me zo goed voorstellen dat je dan niet wilt stemmen. Of dat je toch voor een write-in gaat als je die kans hebt. Of dat je toch maar kiest voor een alternatieve partij. Liever een anti-vac gekkie dan kiezen tussen twee mensen waarvan je weet dat je positie in de maatschappij nog zwakker wordt als ze aan de macht komen.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de keuze niet hoef te maken, en hoewel ik uiteindelijk hoop dat Clinton wint met oog op de buitenlandse politiek, zou ik echt niet kunnen zeggen 'I'm with her'.

Aan de andere kant heeft Hillary wel heel veel beloftes en concessies moeten doen om Sanders (en de Bernie Bro's) aan haar kant te krijgen, dus ik denk dat deze minorities het onder haar nog niet eens zo veel slechter gaan hebben dan nu onder Obama... Maar we zullen zien. Het moet eerst morgenochtend worden :+

En het is wel goed nieuws als veel Republikeinen op Romney stemmen ipv Trump, dan wordt zijn aandeel in de stemmen alleen maar kleiner :D

Anoniem

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:07

Ik ben het met je eens dat minorities het onder Obama ook niet zo goed hebben als we hadden verwacht/gehoopt (ik tenminste). Aan de andere kant is dat eigenlijk ook wel logisch. Het is bewezen dat sinds Obama president is er meer gevallen van racistisch gerelateerd geweld zijn gemeld. De denkwijze daarachter volgens het stuk dat ik er destijds over gelezen heb (die ik nu niet meer kan vinden, maar die ik wel blijf probeer te zoeken) is dat er een soort excuus is ontstaan: we hebben een zwarte man als opperbevelhebber, dus wij kunnen niet racistisch meer zijn.
Er wordt verwacht dat dezelfde tendens ontstaat als Hillary president is. We hebben een vrouw aan het roer en daar ben ik niet per se op tegen, dus ik kan geen seksist meer zijn. Ik ben toch immers pro-Hillary?

Toch denk ik wel dat je niet moet onderschatten hoe moeilijk deze keuze is voor veel minderheden. Hillary staat bekend als iemand die vaak van mening verandert over belangrijke zaken (wat niet per se negatief is want Obama heeft hetzelfde, oa over vrouwenrechten, racisme en LGBTQ-rechten), maar ook als iemand die veel steun van grote bedrijven/superpacs nodig heeft om haar macht te blijven onderstrepen. Diezelfde grote bedrijven zijn degenen die lobby'en voor oa de wage gap. Die is niet alleen van mannen naar vrouwen heel groot (78 cents on the dollar) maar vooral erg schokkend als je het verder trekt naar Afro-Amerikaanse of Latina vrouwen tov witte mannen. Hier is een mooi tabelletje over hoe schokkend dat verschil daadwerkelijk is, nu nog steeds. Zo is te zien dat een Latina vrouw bijna de helft verdient van wat een witte man verdient.
Hillary heeft dit aangenomen als agenda-punt om de Berniebro's naar haar kant te trekken. Hij is namelijk degene die begon met het hele 'equal pay for equal work', en ook de enige die er een concreet plan voor had destijds en oprecht geïnteresseerd leek in het omgooien van de gevestigde orde. Hillary toonde hier aan het begin van haar campagne totaal geen interesse voor. Hetzelfde geldt voor het collegefunding plan van Bernie. Hoger onderwijs gratis en toegankelijk maken voor iedereen. Het is een nobel streven, maar wel weer eentje die Hillary pas heeft opgepakt nadat ze merkte dat Bernie-aanhangers dit erg belangrijk vonden. Zijn voornaamste acherban was toch immers millenials, en voornamelijk de groep die Hillary nooit achter zich zal krijgen: jonge minorities.

Daarentegen heb je Trump, die een racistische, seksistische droeftoeter is, maar tegelijkertijd wel enorme inzet toont voor the working class. Hij heeft semi-concrete plannen om de werkgelegenheid gewoon gigantisch omhoog te schroeven. Als dat niet gepaard was gegaan met zijn persoonlijkheid denk ik oprecht dat hij zonder enige twijfel de verkiezingen had gewonnen.

Ik ben totaal geen Trump supporter maar Hillary is evil. Het is als Europeaan makkelijk praten over hoe wij zonder na te denken op Clinton zouden stemmen, maar het gaat een stuk verder dan dat. Hoe vaak ik wel niet in mijn omgeving hoor dat Clinton aan de macht een gigantische stap voor vrouwen overal zou betekenen.. Dat is gewoon bullshit. Er zijn al zó veel landen (die wij ook nog eens landen met een achterstand noemen) waar vrouwen al jaren prominent deel uitmaken van het politieke systeem. Hillary aan de macht zou imo eerder funest zijn voor het intersectionele feminisme dan positief.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:14

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:17

Ik ken de wage gap inderdaad, dat is echt te bizar voor woorden. Ik vind het niet per sé negatief dat Hillary dit pas heeft opgepakt toen Sanders ermee kwam, maar het was inderdaad beter geweest als ze het zelf bedacht had. Hoe ze het in de praktijk gaat brengen is de grote vraag, feit is wel dat haar programma op dit moment bijna net zo progressief is als dat van Sanders.

En Trump roept wel dat hij dingen wil doen voor de working class, maar zolang zijn bedrijven bij bosjes omvallen en hij diezelfde working class gewoon keihard belazert met zijn praktijken (Trump University, anyone?) vraag ik me zeer ernstig af wat hij daarvan waar zou gaan maken.

Ik ben het met je eens dat een vrouwelijke Amerikaanse president niet per sé een grote feministische sprong vooruit betekent. Met de komst van Obama is het racisme in de VS immers ook niet als bij toverslag opgelost :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:20

Nee dat ben ik met je eens hoor, daar zijn de primaries natuurlijk ook voor. Kandidaten kunnen elkaars agendapunten opnemen zodat ze uiteindelijk een zo perfect mogelijke kandidaat kunnen vormen. Maar ik ben bang dat dit bij Hillary alleen gebaseerd is op winnen en dat er uiteindelijk niets van terugkomt.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen haar niet vertrouwen in ieder geval. Al helemaal als je dat vergelijkt met de retoriek van Obama, wat gewoon zo'n charismatische en krachtige man is. Hij straalt 100% vertrouwen uit, en dat is iets wat Clinton echt mist. Wat me ergens weer tegenstaat want van mannelijke kandidaten wordt niet verwacht dat ze dat vertrouwen kunnen schenken. Mannen worden geen ijskonijn genoemd, of juist te emotioneel als ze een keer hun familie erbij halen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:23

@Forumster: In hetzelfde thema :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:24

Emmaa_ schreef:
Hillary aan de macht zou imo eerder funest zijn voor het intersectionele feminisme dan positief.
Sterke opvattingen heb je Emma. Met name met deze laatste zin ben ik het totaal niet eens. We zullen eerst maar eens moeten zien hoe haar presidentschap uitpakt om dit nu al zo te kunnen zeggen.

Het stuk van je boven deze alinea vind ik een fijn informatief stuk, waarvoor dank. Van de week in het programma over America van de VPRO werd door een Amerikaans politicoloog uit gelegd dat er een grote groep republikeinse kiezers zijn die weinig kansen hebben. Zij met name hebben hun hoop op Trump gezet, want hij praat normaal in hun ogen en vertegenwoordigt "de stem van het volk".

Tevens lieten ze in dat programma zien, dat er fel geprotesteerd werd in America tegen het feit dat het sinds paar jaar is toegestaan dat bedrijven presidentskandidaten en partijen financieel steunen. Daarmee is namelijk de poort wagen wijd open gezet voor corruptie in het land. Vond ik heel interessant om te zien.

Zelf hoop ik dat Sanders een rol krijgt als Hilary is gekozen. Gezien zijn leeftijd vond ik hem totaal ongeschikt, maar zijn ideeën spreken me zeer aan. Wellicht dat hij in een functie goed werk kan doen voor het land.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:37

pien_2010 schreef:
Emmaa_ schreef:
Hillary aan de macht zou imo eerder funest zijn voor het intersectionele feminisme dan positief.
Sterke opvattingen heb je [naam]. Met name met deze laatste zin ben ik het totaal niet eens. We zullen eerst maar eens moeten zien hoe haar presidentschap uitpakt om dit nu al zo te kunnen zeggen.

Het stuk van je boven deze alinea vind ik een fijn informatief stuk, waarvoor dank. Van de week in het programma over America van de VPRO werd door een Amerikaans politicoloog uit gelegd dat er een grote groep republikeinse kiezers zijn die weinig kansen hebben. Zij met name hebben hun hoop op Trump gezet, want hij praat normaal in hun ogen en vertegenwoordigt "de stem van het volk".

Tevens lieten ze in dat programma zien, dat er fel geprotesteerd werd in America tegen het feit dat het sinds paar jaar is toegestaan dat bedrijven presidentskandidaten en partijen financieel steunen. Daarmee is namelijk de poort wagen wijd open gezet voor corruptie in het land. Vond ik heel interessant om te zien.

Zelf hoop ik dat Sanders een rol krijgt als Hilary is gekozen. Gezien zijn leeftijd vond ik hem totaal ongeschikt, maar zijn ideeën spreken me zeer aan. Wellicht dat hij in een functie goed werk kan doen voor het land.

Met de zin die je hebt gequote doel ik vooral op het 'glazen plafond' waar over gesproken wordt. Voor Amerika zal het absoluut een stap zijn (of die in de goede of verkeerde richting is laat ik even in het midden) maar er wordt nu al gesproken over een gigantische stap voor vrouwen over de hele wereld. Dat is imo gewoon onzin en een enorm elitaire opstelling. In de westerse wereld is het inderdaad ongebruikelijk dat vrouwen aan het roer staan, maar er zijn meer dan genoeg landen (waaronder Indonesië, het grootste moslimland ter wereld) waar al jaren vrouwen aan de macht staan en zelfs het presidentsambt bekleden.
Door te zeggen dat het een stap is voor de hele wereld devalueer je die prestaties en laat je het imo lijken alsof Amerika nu een gigantische voorloper is, terwijl dat gewoon niet zo is.

Ik hoop ook dat ze Sanders een rol geeft, maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren. Ze heeft zich met haar VP behoorlijk ingedekt op het gematigde front, een progressieveling als Sanders een belangrijke rol laten bleken zou zorgen voor een tegenstrijdige staf die haar ook niet optimaal kan adviseren. Ik geloof dat ik ergens had gelezen dat hij ook al heeft aangegeven dat hij het niet wilt, een positie in haar kabinet.

Dat bedrijven presidentskandidaten mogen sponsoren is echt te gek voor woorden inderdaad, maar ook niet beperkt tot alleen Amerika. Ook in Nederland hebben lobbys en belangenpartijen ongelofelijk veel invloed op het politieke klimaat.

Wat betreft buitenlandpolitiek denk ik dat het een interessante ontwikkeling wordt, maar alleen op gebied van de conflicten waar de VS op dit moment al in gemoeid is. De ontwikkelingen in Libië zijn erg belangrijk, net als de coalitie tegen IS en Assad waar de VS een groot deel van uitmaakt. Mijn grootste angst is dat Trump dit conflict nog verder laat escaleren door boots on the ground te plaatsen of door zijn eerdere strategie (nuke 'em) toe te passen. Aan de andere kant ben ik ook bang voor wat Hillary voor plannen heeft in het midden oosten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:45

Duidelijk en mooi stuk Emma.

Alleen waarom ben je bang zie quote?
Emmaa_ schreef:
Aan de andere kant ben ik ook bang voor wat Hillary voor plannen heeft in het midden oosten.

Als ik het me goed herinner, heeft Hilary als minister van Buitenlandse zaken het gewoon heel goed gedaan. Met heel veel geduld, omzichtigheid heeft ze geopereerd in het Midden Oosten. Dus ik heb daar een heel ander beeld bij.

Je analyse over Trump deel ik.

Emmaa_ schreef:
lOok in Nederland hebben lobbys en belangenpartijen ongelofelijk veel invloed op het politieke klimaat.
met dat verschil dat alle belangen groeperingen mogen lobbyen. Dus uitleg geven over de hele gang van zaken in een bepaald werkveld. Niet alleen de rijke bedrijven.
Heb daar veel van gezien toen we in mijn jonge jaren met het landelijk overleg crisis- en opvangcentra veel lobbyden in Den Haag. Die organisatie had echt een hele kleine begroting en toch hadden we succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:47

Bang is misschien een groot woord, maar zij heeft als buitenland wel bepaald dat de VS zich moest gaan bemoeien met Libië, wat een van de voornaamste redenen is dat dat conflict zo ongelofelijk uit de klauwen is gelopen en nog steeds. Dat hele conflict is een schandaal op mensenrechtengebied en dat is voor een groot deel te danken aan Amerikaanse bemoeienis

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 14:47

Knakker schreef:
wat raar dat je soms zelf een naam in kunt vullen, wat een vervuiling van stemmen krijg je dan.

Ik krijg een beetje het Pokémon themesong in de top 2000 idee hierbij :=

Maar bij goede propaganda op social media bijvoorbeeld is het toentertijd wel gelukt.

Ik denk dat ik een campagne ga opstarten op SM voor de verkiezingen over 4 jaar. Stem op mij *\o/*

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:55

Ik sluit me zeker bij je aan Emma. Ik hoorde dat ook laatst op de radio. Een enorme vooruit gang zie ik het ook zeker niet. Ik verwacht niet dat alle vrouwen door Hilary nu dezelfde lonen zullen krijgen nu als de ander.

Ach ja ik blijf erbij dat ze allebei niet al te best zijn. Naja. Kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe Bill Clinton het destijds deed. Ik kan me gek genoeg van hem niks herinneren, van Bush juist weer wel.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:56

Afbeelding

En dit mag dus ook niet :+ Je mag geen foto's maken van je stembiljet. Daar gaat weer een stem voor Trump :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:57

Nu maar hopen dat alle Trump fans zo dom zijn.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:00

Foaly schreef:
[ [url=m/YCwctm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit mag dus ook niet :+ Je mag geen foto's maken van je stembiljet. Daar gaat weer een stem voor Trump :+

Misschien domme vraag, maar gaan ze dus al het social media af om te kijken wie er een foto plaats en deze stem wordt in mindering gebracht?