Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:25

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:
Laat ik de verzoek om uitleg zo beantwoorden. Je gaf zelf aan: "Ik ben overigens ook geen wereldburger, kan niet goed aarden in andere landen en zou nergens anders willen wonen denk ik." Misschien geldt dat ook wel voor een groot deel van 'zij'. Sterker nog, waarschijnlijk geldt dat voor een groot deel van 'zij'. Dan denk ik dat jij redelijk kunt aanvoelen hoe dat is en wat mensen dan opgegeven hebben.

Maar ik ga dan dus ook niet weg hier, zolang ik me hier thuis voel.
(en dan gaan we het niet over vluchtelingen hebben, want ik denk dat dat de LAATSTE groep is die moeite heeft met zwarte piet. Als je uit een oorlog komt, kan het je denk verrot weinig schelen welke kleur iemand geschminkt wordt.. sterker nog, zij zullen zich wellicht ook afvragen of we werkelijk niets anders hebben hier om onze energie in te steken)

Je hoeft niet uit een oorlogsgebied te komen om in Nederland verzeilt te raken terwijl je wellicht toch liever in je thuisland zou zitten lijkt me?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:16

shadow, het is je ook bewust dat je net zelf een sterotype die met vooroordelen te maken heeft genoemd hebt?

Het verwende zoontje dat niets zelf hoeft te regelen? Je bent je ook bewust dat kinderen die met rijkere ouders opgroeien met dat stereotype te maken hebben? Ik weet er minimaal 1 die door die bizarre verwachtingen dat je dan vanzelf successvol wordt meerdere zelfmoordpogingen gedaan heeft.
Als iedere keer dat je zelf iets voor elkaar boxt je meteen te horen krijgt dat het door je naam komt is ook niet bepaald grappig.
Komt nog bij dat een rijk milieu niet perse gelijk staat aan een zorgeloze jeugd.

Het stereotype vrij maken van de wereld is verdomd lastig.
De laatste keer dat ik in Londen was en daadwerkelijk aansloot in de rij voor de bus dacht ik: gut het bestaat nog steeds.

De grens tussen realiteit (gezonde stereotype gewoontes) en spot (het uitvergroten ervan) is zo vreselijk dun.

Edit: volgens mij had de Kast in de jaren 90 ook een lied over een kind uit een bevoordeelde positie dat in werkelijkheid zeer droevig was. Gouden bergen heet het geloof ik, maar mijn studenten geheugen last me wellicht in de steek (aftakel process is al enkele jaren in gang)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:33

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:14

Nou, de eerste uitzending is geweest... Een witte (blank)en zwarte piet

Mungbean

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:35

Was het een leuke uitzending?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:51

Ja ik vond het wel prima. Die blanke piet ging gewoon met een ring het huis binnen, daarom is ie denk ik niet zwart. Volgens mij durfde hij niet door de schoorsteen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:01

Cer schreef:
Het is een opsomming van verschillende dingen die aan de hand zijn de laatste jaren denk ik.. je kan dit met de beste wil van de wereld niet als losstaand 'probleem' zien.. Het heeft te maken met buitenlandbeleid, positieve discriminatie die niet altijd terecht is, bepaalde privileges voor bepaalde groepen etc...

Laat mij even denken.
Buitenlandse zaken: ontwikkelingshulp is geen ministerie meer. Onbelangrijk, doe maar handel.
Vluchtelingen worden gastvrij door kerken opgevangen want de overheid sleurt ze slechts van hot naar her als doel op zich- en nu verrekken er miljoenen mensen kampen in Jordanië, Turkije of onder plastic op Lesbos.

Positieve discriminatie: er gaat een proef komen met anoniem solliciteren.

De privileges ben je niet helder over, maar de eerste 2 pijnpunten geven idd wrevel.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:18

Die blanke piet, Had vorig jaar roetvegen, tenminste, voor mijn gevoel is het dezelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:22

CarinaR schreef:
Die blanke piet, Had vorig jaar roetvegen, tenminste, voor mijn gevoel is het dezelfde.

Ja maar nu is ie een jaar niet door de schoorsteen gegaan en is het eraf gewassen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:22

Afbeelding

Sinterklaasjournaal anno 2016

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:36

Leuke oplossing! Wel wat vreemd dat ie blijkbaar met een ring bibnen komt?
Maar is ook laatig hoor, iedereen pleasen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:37

Ach, of je nou een ring hebt of je neus aanraakt (kerstman) het kan beide niet :D

Komend weekend is de intocht toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:39

Ik mis de werkmijter.

En die ene Piet moet nog een beetje leren hoe je door de schoorsteen gaat.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:06

maava schreef:
Leuke oplossing! Wel wat vreemd dat ie blijkbaar met een ring bibnen komt?
Maar is ook laatig hoor, iedereen pleasen.

Sorry dat ik binnen val.

Dat met die ring is van vorig naar. Ik weet het verhaal niet meer precies, maar volgensmij begon het met een vraag van een jongetje hoe sinterklaas zijn huis binnen kan komen terwijl hij helemaal geen schoorsteen heeft. Sinterklaas bleek een ring met een steen te hebben en als hij daar 3 keer op de deur mee klopte ging de deur open. Een paar dagen voor pakjesavond kregen alle pieten toen een ring, zodat ze niet meer door de schoorsteen hoeven.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:09

Oeh dat is wen super idee! Zo kan sint inderdaad bij iedereen pakjes brengen :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:14

Ja want vroeger stookte iedereen op hout en was er overal een schoorsteen. Maar tegenwoordig heeft iedereen cv en dus geen schoorsteen. Beetje zielig dan voor die kids zonder schoorsteen :+
Die ring is dan wel een goede oplossing en kinderen geloven toch alles. Door de schoorsteen en dan je cadeautjes met een schoon papiertje precies in je schoon kan ook niet :P

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:50

Janneke2 schreef:
Ik mis de werkmijter.

En die ene Piet moet nog een beetje leren hoe je door de schoorsteen gaat.

Haha, ja maar dan stoot hij zijn hoofd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:44

Was ik er juist over uit dat mijn kind geen sinterklaas-journaal mag kijken, kijken ze het op school.. -O-

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:49

Maar wat is er nou zo erg aan?Het kind maakt het niks uit hoe ze eruit zien en het is eengezellige ontspanning op school.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:51

Huh, hoezo mag je kind dat niet kijken dan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:55

Omdat ik het niet eens ben met de veranderingen van de pieten. Ik kijk met mijn kind naar de club van sinterklaas, nog vertrouwd ouderwets vol met zwarte pieten. Hier in het dorp komen ook gewone zwarte pieten met rode lippen en zelfs met oorbellen volgens mij! :){

Dus van mij hoeft zij niks van de ongeschminkte gevallen te weten te komen. Kan ik me ook niet verspreken.

Een negerzoen is hier ook nog steeds negerzoen, en zo kent zij ze ook. Ik vind het zo raar om iemand een zoen aan te bieden.. Nee hoor, negerzoen is een stuk duidelijker!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:01

Een negerzoen heeft toch niks met zwarte piet te maken...

Ik vind helemaal verbieden te kijken wel ver gaan. Van mij hoeven de pieten ook niet zo nodig te veranderen maar als het Sinterklaasjournaal er een paar andere bij doet; prima.
Ik vind het een beetje overdreven om een kind met je eigen ongenoegen op te zadelen...
Uiteindelijk maakt het natuurlijk voor het verhaal geen fluit uit hoe die pieten eruit zien.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:25

Mijn jongste is 13, dus die gelooft al lang niet meer, maar toen ik de witte pieten op tv voorbij zag komen, is hij wel ergens anders op gegaan. Ik vind het belachelijk en wens er niet naar te kijken.
Als ik jongere kinderen had gehad, was het ook niet op tv gekomen.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:29

Ik heb twee kinderen van 4 en 6 en die hebben gisteravond ook gekeken. Ik heb ze er geen seconde over gehoord dat er nu anders kleurige pieten bij lopen. Dat maakt ze dus kennelijk helemaal niet uit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:30

Ach nou ja, ik vond het niet zo heel storend. Mijn dochter van bijna 2 noemt sinterklaas Pim..
Ik vind het prima als zij het leuk vindt!