Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:02

@shadow
Ben jij zelf student geweest?
Ik ben wel benieuwd naar je achtergrond als ik zo brutaal mag zijn. Je weet uit ieder bericht wel iets te halen waar je commentaar op levert..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:51

kim345 schreef:
@shadow
Ik ben wel benieuwd naar je achtergrond als ik zo brutaal mag zijn. Je weet uit ieder bericht wel iets te halen waar je commentaar op levert..

Wat precies zou het uitmaken voor de reacties van Shadow of ze wel of niet gestudeerd heeft?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:54

Dan kan er weer gezegd worden dat ze er niks van snapt. Dat is tenslotte toch wel de dooddoener in dit topic! :')

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:58

Tot nu toe alleen meegelezen.
Ik vind de reacties van Shadow juist erg veel toevoegen. Het laat zien dat het niet zwart/wit is, maar dat er een groot grijs gebied is. Dat hoeft je standpunt niet te veranderen, maar kan je wel genuanceerder doen nadenken.

Edit: en laat genuanceerd leren nadenken nou juist ook een zeer belangrijke vaardigheid zijn die je leert in een academische studie.. Of dat in een studentenvereniging ook zo is zou ik niet durven zeggen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:08

randalinpony schreef:
kim345 schreef:
@shadow

Wat precies zou het uitmaken voor de reacties van Shadow of ze wel of niet gestudeerd heeft?

Maakt voor de discussie niet uit was puur nieuwsgierigheid ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:30

Al met al zie ik ook weinig ruimte voor mensen die het wel leuk hebben gehad op een studentenvereniging. Óf ze krijgen te horen dat ze alles geheim houden, en daarmee vriendjespolitiek in de NL-se regering in de hand werken. En wanneer er wel netjes uitgelegd wordt wat ze leuk en de voordelen van lid zijn vonden, dan wordt dat ook weer keihard afgeblaft. Elke genoemde reden wordt direct negatief op gereageerd (met name door Shadow). Dus ik kan me dan wel voorstellen dat het een keertje klaar is met uitleggen. Het schept in ieder geval geen sfeer om in te discussieren.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:41

Anoeska schreef:
Al met al zie ik ook weinig ruimte voor mensen die het wel leuk hebben gehad op een studentenvereniging. Óf ze krijgen te horen dat ze alles geheim houden, en daarmee vriendjespolitiek in de NL-se regering in de hand werken. En wanneer er wel netjes uitgelegd wordt wat ze leuk en de voordelen van lid zijn vonden, dan wordt dat ook weer keihard afgeblaft. Elke genoemde reden wordt direct negatief op gereageerd (met name door Shadow). Dus ik kan me dan wel voorstellen dat het een keertje klaar is met uitleggen. Het schept in ieder geval geen sfeer om in te discussieren.

Dit inderdaad!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:15

kim345 schreef:
@shadow

Ja, ik ben zelf student geweest, en ik vond het echt geweldig :j

Ik heb meegedaan aan de introductietijd (en heb het geweldig gevonden ook nog) van de uni, ik heb in een studentenhuis gewoond, ben lid geweest van enkele studie-, sport- en cultuurverenigingen, inclusief wat commissie- en bestuurswerk.
Ik heb tijdens mijn studie colleges filosofie, ethiek en psychologie gevolgd, maar ook natuurkunde en informatica. Veel verschillende richtingen, waarbij het ook heel interessant was wat ze over elkaar zeiden :)
(En zelfs een vak over vergaderen, maar dat heb ik niet afgerond helaas.)

Zelfs bij de corporale verenigingen ben ik een paar keer over de vloer geweest, en ik heb zelfs 2 cantussen bijgewoond. (Meegedaan niet echt trouwens, het was ook toen al niks voor mij.)

Verder kan ik niet zo gauw bedenken of er nog iets anders relevant is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:27

Wat voor de een positief is, is voor de ander slecht.
Thats life.

Destemeer reden voor mij om niet zo rigoreus dingen te willen verbieden of afschaffen.
Je kunt iets nog zo stom of slecht vinden. Als een ander daar gelukkig van wordt dan is dat zijn/haar goed recht.

Het kunnen accepteren daarvan en er een weg in vinden is voor mij het basis principe van een tolerante werkvloer/leven.

Neemt niet weg dat er ook niets mis is met een beetje provoceren hier en daar.
Zo blijf je nadenken ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:13

Citaat:
Je kunt iets nog zo stom of slecht vinden. Als een ander daar gelukkig van wordt dan is dat zijn/haar goed recht.

Eens met een kanttekening. Als jij het leuk vindt om met je onderbroek over je hoofd over het Leidsche plein te lopen of zo dan is dat verder allemaal prima, lachuh joh. Een een kamp waarbij je niet douchet, ach ik moest lachen toen ik het las. Op het gemiddelde scoutingkamp komen de jongen en meisjes ook weer thuis in de onderbroek en sokken waarmee ze vertrokken... :+
Je doet er immers niemand kwaad mee en overtreedt er verder ook geen wetten mee.

Wat betreft zou ik niet weten waarom iemand iets tegen een studentenvereniging zou willen hebben, er zijn wel meer verenigingen waar ten eerste flink gezopen wordt en ten tweede men zich regelmatig aan allerlei leutigheden te buiten gaat. Zelf heb ik weinig met de jolijt van de gemiddelde vrijgezellenparty maar dat is in feite niks anders.

Maar als het gaat om situaties waarin 25.000 euro zwijggeld opgelegd wordt en er (toch nog, bijvoorbeeld omdat iemand gedood of verminkt wordt) af en toe excessen naar buiten komen hebben we het over een andere cup of tea. Omdat de allerergste zaken wel naar buiten moeten komen, is het vrij logisch dat mensen zich dan beginnen af te vragen wat er nog meer gebeurt.

Zie ook dit artikel:

http://nos.nl/artikel/2135223-asscher-o ... tabel.html

De vraag werpt zich dan wel weer op, waarom ondergaan mensen vrijwillig dergelijke vernederende, pijnlijke en potentieel bedreigende initiatierites? Welk zuur smaakt er dan later zo zoet dat ze dat er voor over hebben?

Eenmaal in zon cirkel is het wel lastig die te doorbreken. Welke student zegt ' nee' en loopt naar buiten als het te ver gaat in zijn/haar ogen? Wie durft aangifte te doen als er echt iemand verminkt raakt, wie doorbreekt dat zwijggebod op straffe van die 25.000 om te getuigen van iets wat gewoon, echt waar, strafbaar is en in een normale vereniging nooit zou mogen gebeuren? Waar ligt die grens? En hoe bepaal je die in een sfeer van omerta's, 'groepsgevoel' (of groepsdruk?), eigen rechtbanken (terecht door enkele mensen met shariarechtgeving vergeleken - want als er in een studentencluppie iets strafbaars gebeurt dan hoort daar natuurlijk gewoon aangifte van gedaan te worden, kom op, eigen rechtbank....

De vraag is dus helemaal niet of studentenverenigingen allemaal verkeerd zijn, en zelfs niet of ontgroeningen per se zo erg zijn - want we weten inmiddels dat ze dat niet altijd zijn.

De vraag is wel wat je doet als het ergens (waar dan ook) uit de klauw lijkt te lopen, en hoe je dat aanvliegt als blijkt dat de leden van de vereniging naar buiten toe vooral bezig zijn zichzelf en hun clubbie schoon te praten.
Dat stukje heb ik wel met verbazing gevolgd.

En dat stukkie is ook het zorgelijke. Want er zijn veel plekken in Nederland waar mensen met hogere opleidingen verantwoordelijk zijn voor kwetsbare, en soms onmondige medemensen.

Ziekenhuizen, scholen. En dan denk ik zelf dat zon voorbereiding waarbij doofpot, bek dicht, slachtoffer slachtofferen, kleineren en ontkennen en naar buiten toe hoog van de toren blazen NIET de beste voorbereiding is voor onze bestuurders van de toekomst. :Y)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:41

Bedankt voor je antwoord shadow!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:37

randalinpony schreef:
Citaat:

Eens met een kanttekening. Als jij het leuk vindt om met je onderbroek over je hoofd over het Leidsche plein te lopen of zo dan is dat verder allemaal prima, lachuh joh. Een een kamp waarbij je niet douchet, ach ik moest lachen toen ik het las. Op het gemiddelde scoutingkamp komen de jongen en meisjes ook weer thuis in de onderbroek en sokken waarmee ze vertrokken... :+
Je doet er immers niemand kwaad mee en overtreedt er verder ook geen wetten mee.

Wat betreft zou ik niet weten waarom iemand iets tegen een studentenvereniging zou willen hebben, er zijn wel meer verenigingen waar ten eerste flink gezopen wordt en ten tweede men zich regelmatig aan allerlei leutigheden te buiten gaat. Zelf heb ik weinig met de jolijt van de gemiddelde vrijgezellenparty maar dat is in feite niks anders.

Maar als het gaat om situaties waarin 25.000 euro zwijggeld opgelegd wordt en er (toch nog, bijvoorbeeld omdat iemand gedood of verminkt wordt) af en toe excessen naar buiten komen hebben we het over een andere cup of tea. Omdat de allerergste zaken wel naar buiten moeten komen, is het vrij logisch dat mensen zich dan beginnen af te vragen wat er nog meer gebeurt.

Zie ook dit artikel:

De vraag werpt zich dan wel weer op, waarom ondergaan mensen vrijwillig dergelijke vernederende, pijnlijke en potentieel bedreigende initiatierites? Welk zuur smaakt er dan later zo zoet dat ze dat er voor over hebben?

Eenmaal in zon cirkel is het wel lastig die te doorbreken. Welke student zegt ' nee' en loopt naar buiten als het te ver gaat in zijn/haar ogen? Wie durft aangifte te doen als er echt iemand verminkt raakt, wie doorbreekt dat zwijggebod op straffe van die 25.000 om te getuigen van iets wat gewoon, echt waar, strafbaar is en in een normale vereniging nooit zou mogen gebeuren? Waar ligt die grens? En hoe bepaal je die in een sfeer van omerta's, 'groepsgevoel' (of groepsdruk?), eigen rechtbanken (terecht door enkele mensen met shariarechtgeving vergeleken - want als er in een studentencluppie iets strafbaars gebeurt dan hoort daar natuurlijk gewoon aangifte van gedaan te worden, kom op, eigen rechtbank....

De vraag is dus helemaal niet of studentenverenigingen allemaal verkeerd zijn, en zelfs niet of ontgroeningen per se zo erg zijn - want we weten inmiddels dat ze dat niet altijd zijn.

De vraag is wel wat je doet als het ergens (waar dan ook) uit de klauw lijkt te lopen, en hoe je dat aanvliegt als blijkt dat de leden van de vereniging naar buiten toe vooral bezig zijn zichzelf en hun clubbie schoon te praten.

En dat stukkie is ook het zorgelijke. Want er zijn veel plekken in Nederland waar mensen met hogere opleidingen verantwoordelijk zijn voor kwetsbare, en soms onmondige medemensen.

Ziekenhuizen, scholen. En dan denk ik zelf dat zon voorbereiding waarbij doofpot, bek dicht, slachtoffer slachtofferen, kleineren en ontkennen en naar buiten toe hoog van de toren blazen NIET de beste voorbereiding is voor onze bestuurders van de toekomst. :Y)

Jouw beschrijving is precies wat ik het hele topic al denk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:25

Ik ben zelf student geweest.Ik heb me altijd verre gehouden van ontgroeningstoestanden,omdat het me voornamelijk een training in sadomasochisme lijkt. Maar als mensen dat prettig vinden dan moeten ze dat vooral doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:04

randalinpony schreef:
Citaat:

Zie ook dit artikel:

Gezien de vele positieve verhalen vind ik dit een nogal overtrokken dramatisch verhaal als ik eerlijk ben :o
Wat had je verwacht? Dat Vindicat zei "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we heffen onszelf morgen op"? Of "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we gooien elk van onze eeuwenoude tradities in de prullenbak, verliezen daarmee al onze leden die om die tradities juist lid zijn geworden en doeken alsnog op"?

Ik snap echt oprecht niet wat hier nou het probleem is. Het gaat ZO weinig fout. Elk jaar zijn er duizenden (!!) studenten die zonder problemen de ontgroening doorkomen, die er geen vervelend gevoel aan overhouden: sterker nog, die er alleen een fantastische studententijd uit krijgen, en die echt geen ster geven om die twee stroeve weekjes.

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Een studentenvereniging is echter wel de meest toegankelijke plek voor dergelijke ervaring.

Waar baseer je dat op?

Eh, geen idee, misschien het feit dat ik elke studenten/sport/cultuurvereniging in Delft ken en nauwelijks andere verenigingen waar je vergelijkbare dingen kunt doen :+ Buiten misschien de kerken. De studentenverenigingen leven gewoon heel erg onder de studenten, waarom is dat zo raar?

En dan nog, bij een vereniging is het wel zo gezellig als je je onder gelijk gestemden begeeft (vergelijkbare leeftijd, 'levensfase' etc.) Dan heb je een grotere kans op aansluiting tenslotte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:34

Citaat:
Dat Vindicat zei "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we heffen onszelf morgen op"? Of "Je hebt gelijk, dit kan allemaal niet, we gooien elk van onze eeuwenoude tradities in de prullenbak, verliezen daarmee al onze leden die om die tradities juist lid zijn geworden en doeken alsnog op"?

Misschien: 'Jezus, we hebben iemand op zijn hoofd laten trappen/door diverse mensen tegen zijn hoofd laten slaan (er zijn diverse versies inmiddels maarrrrrr... er loopt een onderzoek door OM dus we zullen het wel horen dan) en we waren stomdronken dus we grepen ook niet in, wat zijn we ons achteraf kapot geschrokken dat we dit hebben laten gebeuren en getuigen waren van een schandalige mishandeling?'

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -was-opzet

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -introweek

Dat je dat goed durft te praten, overtrokken durft te noemen, man man man.

Ik verder jouw reactie nogal overtrokken. Er praat toch niemand over 'eeuwenoude tradities'overboord gooien of de tent sluiten? (behalve jijzelf.)
Gewoon niemand pijn doen, is dat teveel gevraagd? Leidt de identiteit van dat clubje daar dan onder?

Als ik morgen mijn kind door elkaar rammel en hij overlijdt, zeg jij dan ook als daar ophef over ontstaat, kom aan, mensen voeden kinderen op en het gaat zo weinig fout, dus dat ene door elkaar gerammelde kindje is dan toch niet zo erg?

Echt je redenering verbijstert me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:51

Iedere vorm van geweld is gewoon nooit goed te praten. Daar moet gewoon adequaat ingegrepen worden.

Maar omgekeerd hoeven goeden ook niet onder slechten te lijden.
Beetje zoals met sport. Je kunt voetbal afschaffen vanwege de hooligans of je kunt proberen het in banen te leiden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:55

Zouden de ontgroeningen niet beter worden als er geen geheimhouding meer mag worden ondertekent? Dan hou je de dingen die echt prive zijn voor een info avond oid, waar dan weer wel een geheimhouding voor getekent mag worden.

Ontgroening lijkt me leuk maar niet zoals ik nu van velen hoor.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:20

Wat mij doet twijfelen aan ontgroeningen is dat er ook heel veel verenigingen zijn zonder ontgroening, met minstens net zo veel leden ieder jaar, waar dit soort 'excessen' niet plaatsvinden maar waar dezelfde voordelen aan hangen als aan studentenverenigingen. Ik snap jouw punt van zelfbeschikking sizzle, maar tegelijk denk ik dat je deze jong-volwassenen toch ook een beetje tegen zichzelf moet beschermen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:01

Je moet je medemens zeker beschermen tot op zekere hoogte :j

Daarom ben ik ook zeker wel voor goede controle en geheimhoudingscontracten slaan nergens op. Als er ergens flink de fout in is gegaan mag zo'n vereniging voor mij best gestraft worden en ook iets van een ban krijgen, al dan niet tijdelijk.

Uit de hand lopen kan het leven altijd, maar juist in een ontgroening zou dat eigenlijk juist niet moeten gebeuren omdat er continue toezicht is. Gebeurd dat toch, dan is er iets in de specifieke opzet van die vereniging niet goed.

Dat zelfde geld ook voor scholen, ponykampen (ook echt hele rare dingen gebeuren daar), klasse uitjes, scouting, voetbalkamp, junglekamp (op tv) etc etc.

Bewijs maar dat je de boel goed op orde hebt :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:22

Sizzle, interessant - je stelt nu dingen voor die verder gaan dan ik zelf voor zou staan. Jouw aanpak klinkt veel repressiever dan waar ik voorstander van zou zijn. (En bureaucratisch := )

Ik zou veel meer inzetten op het versterken van de positie van nieuwe studenten.

1. Wat mij betreft worden geheimhoudingsclausules verboden. Bij wet graag, op allerlei niveau's (niet slechts bij studentenverenigingen, op zoveel plekken doen ze schade. Het recht om je ervaringen te delen moet gegarandeerd blijven, en de grenzen van smaad en laster en dergelijke zijn genoeg.)
Maar dus ook gekoppeld aan de subsidie van de uni's, en ik zou als uni ook heel nadrukkelijk communiceren dat dergelijke clausules niet geaccepteerd worden, en hoe en bij wie ze dat kunnen melden, dat die meldingen vertrouwelijk zijn, en duidelijk maken dat de uni het niet zal accepteren als een student daardoor benadeeld wordt.

Daarnaast zou ik het veel meer zoeken in zorgen dat er voldoende alternatieven zijn om daadwerkelijk vrije keuze te garanderen, zowel op gebied van kamers als van sociaal contact en verenigingen. Zorgen dat het introductieprogramma gevarieerd en gebalanceerd is, de kleine verenigingen ruimte geven, contact stimuleren, dat soort dingen.

En tot slot dus meer bewustheid over de risico's van gesloten groepen en groepsprocessen. Niet alleen gericht op 'je mag studenten niet een liter jenever voeren' maar ook op een iets hoger niveau zou die discussie gevoerd kunnen worden. Perfecte voortrekkersrol voor de uni's lijkt me.

Heb je stukken minder controle nodig, je maakt vooral de vrije keuze vrijer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:59

Ik geloof eigenlijk dat we het eens zijn want ik ben ontzettend pro zelfredzaam en probeer dat ook bij studenten te stimuleren.

Ondanks dat ik zelf een enorm pestverleden heb, heb ik mij nooit laten intimideren. Echter weet ik dat niet iedereen met zoveel koppigheid geboren wordt ;)

Mishandeling is gewoon een strafzaak en hoort ook gewoon zo afgehandeld te worden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 01:31

Daarom was ik zo nieuwsgierig naar in hoeverre leden van studentenverenigingen andere keuzes overwogen hadden; voor mijn gevoel zijn zij tijdens de introductie en op de kamermarkt overgerepresenteerd, en ik vraag me af wat daar het gevolg van is. Tegelijk weet ik dat universiteiten dit echt al wel proberen te voorkomen, maar het blijft lastig. Intro ouders kunnen beloven wat ze willen, maar als zij kiezen vooral bij de studentenverenigingen rond te hangen heb je dat als uni niet echt in de hand.
Maar tegelijk doen de studentenverenigingen dat ook wel weer knap; zij hebben blijkbaar zo'n betrokkenheid bij hun leden dat zij zo veel gedreven intro ouders op de been kunnen krijgen, dat lukt de kleinere verenigingen vaak niet.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 03:23

Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor Sofy; mijn intro ouders waren niet lid en lid bij de "scouting" studentenvereniging. Ze hebben 1x een rondje langs alle verenigingen gedaan waar interesse in was en daarna ben ik vooral op eigen houtje naat de twee verenigingen gegaan waar ik tussen twijfelde.

Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren waarom ik zo graag bij een vereniging met jaarclubs e.d. wilde. Volgens mij was het een stimulans vanuit mijn ouders uit. (Die overigens zelf nooit lid zijn geweest, maar achteraf via vrienden verhalen meekregen en aangaven spijt te hebben nooit het lidmaatschap geprobeerd te hebben).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:26

In hoeverre zijn studenten in bepaalde steden afhankelijk van het lidmaatschap van een studentenvereniging om een kamer te krijgen?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:44

In Groningen imo totaal niet. Ook in Utrecht ken ik veel studenten die een kamer hebben geregeld zonder lidmaatschap. Je moet vooral handig zijn. Mijn studentenvereniging had ook huizen, maar dat vond ik teveel van het goede. Daarnaast was ik ook lid van een studie en sportvereniging en wilde ik een kamer hebben waar we ook konden vergaderen.

Zowel mijn ouders als schoonouders zijn nooit lid geweest. Zelf ben ik blij geweest met mijn keuze. Mijn vriend zou achteraf gezien lid zijn geworden bij Albertus ipv Vindicat. Mijn keuze was geheel zonder mijn ouders, zijn keuze meer gedreven door moeders. Die zag vrienden met hechte jaarclubs (na 40 jaar nog) en wilde dat ook voor haar kinderen. Van de drie is er maar eentje lid geworden en vooral met de reden dat hij echt naar een, voor hem, compleet vreemde stad ging. Zelf had ik daar minder last van, woonde in de buurt (voor bijbaan wilde ik niet verder weg dan 1,5 uur reizen) en had zo mijn contacten al.

Volgens mij is het afhankelijk zijn van woonruimte niet een extreme drive om lid te worden. Ik denk dat als dat je drijfveer is, het niet makkelijk krijgt bij verenigingen. Het is juist voor de gezelligheid en de contacten. Ook voor huizen moet je soms hard hospiteren. Het is niet zo dat je maar binnen kunt vallen met je spullen.