Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:36

@zoolgangster, :=
Dat lijkt me niet echt de bedoeling nee.. Maar als je dood bent.. Voel je toch niks meer? Of misschien voel je nog tijdelijk dingen, dat kan ook... Maar dat idee vind ik nog erger klinken dat het idee dat ik eerst had :+
Maar voordat ik zoiets ga bepalen ga ik eerst goed inlezen haha

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:37

Ik vraag me ook af wat de consequenties zijn als jij als actief gedwongen donor weigert. Krijg je dan een boete of een zwart kruis achter je naam.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:53

Phoe. Stukje van de NOS waarin Pia zelf antwoorden geeft op vragen. Zo te lezen heeft ze er of zelf ook geen kaas van gegeten of geeft ze, in mijn optiek, bewust foute informatie. :(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:00

Zoolgangster, en dan vergeet je nog een klein stukje in het armoede verhaal. Díe mensen komen ivm de kosten pas in het ziekenhuis als het echt op het randje is, kunnen ze alle kanten mee uit.

Het lijkt alsof we leven in vrijheid, maar dat is niet zo. We hebben een belastingplicht van, 83%? 81%? Het enige waar we vrij in zijn, is hoe we omgaan met ons lijf en we zijn vrij in wat we denken. De media proberen dat laatste te beïnvloeden en er komt een moment dat ieder Hollands staatsburger per definitie donor is. Hopelijk maak ik het niet meer mee.

Er gaat miljarden om in het orgaancircuit, hou je altijd voor ogen dat het een geld business is; geen enkele dokter geeft jou een nieuw orgaan omdat ie je zo lief vindt, hij geeft jou een nieuw orgaan omdat het inkomsten zijn voor hem.
En over een aantal jaar krijg je de Internationale lobby, wie biedt het meest? Misschien betaalt Amerika wel meer voor onze organen dan de Hollander zelf.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:15

BeSen schreef:
Dat lijkt me niet echt de bedoeling nee.. Maar als je dood bent.. Voel je toch niks meer? Of misschien voel je nog tijdelijk dingen, dat kan ook... Maar dat idee vind ik nog erger klinken dat het idee dat ik eerst had :+

Hersendood is nog niet dood.
Dat is een benaming om een maas in de wet te creëren, om een nog levend persoon leeg te halen.

Wetenschappelijk zijn ze best ver,maar soms ook niet...er zijn nog zoveel dingen die wetenschappers niet kunnen verklaren bij het menselijk lichaam... (ziektes en afwijkingen (vooral in de hersenen))
Daarbij is de samenwerking met wetenschappelijk en "het gerecht" ook nog lang niet optimaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:18

BeSen schreef:

Je bent nog niet dood als ze je organen eruit halen ;) aan dode organen hebben ze namelijk niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:46

Papilio schreef:
Ayasha schreef:
Ik uit het eigenlijk altijd gewoon. Vlak voor ik mijn infarct kreeg heb ik tegen mijn moeder gezegd dat ik geen donor wilde zijn. Mijn moeder haar broer was mijn moeder al aan het pushen dat ze m'n organen moest opgeven nog voor ze mij op gegeven hadden (zijn vrouw heeft longen gekregen) ... Maar die broer en ik ging toch al nooit geweldig. En dat is dus ook niet meer goed gekomen. :') Toen ik dat hoorde heb ik wel beslist het officieel vast te laten leggen. Dan kan niemand mijn nabestaande in een kwetsbare staat een keuze op dringen waar ze achteraf wellicht spijt van hebben.

uiteindelijk word het op zn punt wel gevraagd aan je nabestaanden. al geld t als wilsbeschikking en heb jij als t goed is het laatste woord. tenzij je nabestaanden erop staan en de arts toestemt.

Ik heb bij de gemeente nee laten registeren. Lijkt me dat een arts dat gewoon heeft te accepteren ipv nog te vragen aan familie :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:48

Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-09-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:49

Wat is "leven", wat is "dood"? Als er geen hersenactiviteit meer is en je lichaam kan niet zelfstandig bloed en lucht kan rondpompen, ben je dan nog wel "in leven"? Ik lees "hersendood" is een gecreëerd begrip, maar dat is "coma" ook, en "leven" ook; een naam gegeven aan een bepaalde toestand. Bij coma is er nog hersenactiviteit waarneembaar (en je kunt zelfstandig ademen), bij hersendood niet meer, dan is de hersenstam (die trouwens ook pijn reguleert) zo beschadigd dat je eigenlijk bent overleden, maar je lichaam nog kunstmatig in "leven" wordt gehouden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:51

Bravura schreef:
Heb geen 20 blz doorgelezen maar heb wel even gezocht op Grondwet in dit artikel. Blijft toch de vraag: hoe verhoud zich dit tot artikel 11 van de Grondwet...wordt het gewoon eventjes een uitzondering op de regel? https://www.denederlandsegrondwet.nl/93 ... rnblu821m2

"Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat er met zijn lichaam gebeurt. In de wet kunnen uitzonderingen staan. In de wet kan ook staan dat iemand anders uitzonderingen kan maken."

Je hebt nog steeds het recht om te kiezen of je wel of geen donor wordt of dat je iemand anders wil laten beslissen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:52

sneeuwpop schreef:
BeSen schreef:

Hersendood is nog niet dood.
Dat is een benaming om een maas in de wet te creëren, om een nog levend persoon leeg te halen.

Wetenschappelijk zijn ze best ver,maar soms ook niet...er zijn nog zoveel dingen die wetenschappers niet kunnen verklaren bij het menselijk lichaam... (ziektes en afwijkingen (vooral in de hersenen))
Daarbij is de samenwerking met wetenschappelijk en "het gerecht" ook nog lang niet optimaal.

Jawel dat ben je wel. Als je hersenen niet meer functioneren ben je dood. Je lichaam, ook je longen, houden er dan simpelweg mee op. Je hart gaat nog heel even door. Omdat het een eigen zenuwcentrum heeft(sinusknoop) die het hart laat kloppen. Maar zet je de longmachine uit dan is het klaar. Ook met het hart.

Gaat de longmachine uit stop je lijf er mee.

Die longmachine staat alleen aan om de organen goed te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:55

MacavityL schreef:
Wat is "leven", wat is "dood"? Als er geen hersenactiviteit meer is en je lichaam kan niet zelfstandig bloed en lucht kan rondpompen, ben je dan nog wel "in leven"? Ik lees "hersendood" is een gecreëerd begrip, maar dat is "coma" ook, en "leven" ook; een naam gegeven aan een bepaalde toestand. Bij coma is er nog hersenactiviteit waarneembaar (en je kunt zelfstandig ademen), bij hersendood niet meer, dan is de hersenstam (die trouwens ook pijn reguleert) zo beschadigd dat je eigenlijk bent overleden, maar je lichaam nog kunstmatig in "leven" wordt gehouden.

Bij coma kan je niet altijd zelfstandig ademen. :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:59

MacavityL schreef:

Jii verwoord het precies zoals ik al 10 min zit na te denken over hoe het ik het moet brengen :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:01

MacavityL schreef:
"Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat er met zijn lichaam gebeurt. In de wet kunnen uitzonderingen staan. In de wet kan ook staan dat iemand anders uitzonderingen kan maken."

Je hebt nog steeds het recht om te kiezen of je wel of geen donor wordt of dat je iemand anders wil laten beslissen :j

Maar je moet wel eerst zelf een handeling verrichten. Anders is een ieder in eerste instantie donor. Er zou dan wel degelijk een uitzondering genoemd moeten worden. Het is je eigen lichaam. In beginsel blijft dit dus niet zo.

Ik vind dat erop deze manier wel heel gemakkelijk over art 11 heen gestapt wordt zonder enige inspraak van het volk zelf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:03

Ayasha, Dat klopt ligt er maar net aan waar het defect zit in de hersenen en hoe lang het coma duurt. Maar als de hersenstam beschadigt is dan wordt het een moeilijk verhaal. Als iemand helemaal niet zelfstandig kan ademen....

En er zijn, met name in het verre verleden, ook vergissingen gemaakt.

Het leven heeft een sterke wil.

Na de 1e en 2e wereld oorlog hebben ze veel graven geopend van gevallen soldaten en veel begraven mensen hebben ze in houdingen teruggevonden in houdingen waarin zij niet begraven konden zijn.
Zij waren per ongeluk levend begraven. Het hart was gewoon tijdelijk gestopt.

Tja...ze konden de diagnose nog niet zo precies stellen als nu.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-09-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:04

Als iemand hersendood is, zijn het enkel de machines die ervoor zorgen dat er circulatie is. Al die verhalen die ik in het topic gelezen, zijn allemaal met een korrel zout te nemen, of die mensen waren in coma en niet hersendood.

Als je hersendood bent, ben je eigenlijk al dood dus. Ik weet niet hoe in het Nederland is, maar in belgie moeten verschillende dokters die hersendood vast stellen, aan de hand van verschillende onderzoeken.

In belgie is dit al lang zo, maar in de praktijk vragen ze wel de toestemming van de familie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:07

Bravura schreef:
Maar je moet wel eerst zelf een handeling verrichten. Anders is een ieder in eerste instantie donor.

Maar dat geld nu toch ook voor wie wel donor wil zijn?

Ik moest om als donor geregistreerd te staan eerst een handeling verrichten.

En als het door de 1ste kamer komt moet diegene die niet wil iets doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:15

Dat is dan een vrijwillige keuze om die handeling te verrichten. Nu ben je verplicht een handeling te gaan verrichten, om iets waar je volgens art 11 eerst er vanuit kon gaan dat je lichaam zeer zeker onaantastbaar was, mbt orgaandonatie. Nu niet als dit definitief wordt aangenomen...dus je lichaam is in beginsel eigendom van de staat wat organen betreft. Bij een vrijwillige keuze om je organen ter beschikking te stellen, zoals voorheen, had je zelf in beginsel de volledige zeggenschap.

Ik ben erg benieuwd wat de 1e kamer gaat doen. Zoals ik al zei...dan vind ik dat ze wel heel gemakkelijk over de Grondwet heen stappen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:25

Bravura schreef:
Dat is dan een vrijwillige keuze om die handeling te verrichten. Nu ben je verplicht een handeling te gaan verrichten, om iets waar je volgens art 11 eerst er vanuit kon gaan dat je lichaam zeer zeker onaantastbaar was, mbt orgaandonatie. Nu niet als dit definitief wordt aangenomen...dus je lichaam is in beginsel eigendom van de staat wat organen betreft. Bij een vrijwillige keuze om je organen ter beschikking te stellen, zoals voorheen, had je zelf in beginsel de volledige zeggenschap.

Ik ben erg benieuwd wat de 1e kamer gaat doen. Zoals ik al zei...dan vind ik dat ze wel heel gemakkelijk over de Grondwet heen stappen.

Nee de familie heeft hier de beslissing. Net zoals het nu is. Dus je hoeft helemaal geen handeling te verrichten, want dan komt er gewoon geen bezwaar te staan en dan beslissen de nabestaanden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:45

Ayasha schreef:
MacavityL schreef:

Bij coma kan je niet altijd zelfstandig ademen. :)

Klopt, afhankelijk van hoeveel hersenstam schade er is.

Ayasha
Blogger

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:50

Maar schade aan de hersenstam is volgens dit topic toch niet meer te redden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:53

Als de hersenstam zodanig beschadigd is dat er geen hersenactiviteit is, dan is de persoon feitelijk al gestorven. Dan is die hersendood.

Maar het kan ook zijn dat er wel een beschadiging is aan de hersenstam maar niet in die grote dat er geen hersenactiviteit is.
Dan ben je niet hersendood, maar in coma. Dan heb je nog altijd hersenactiviteit.
Dat is het verschil.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:54

Ayasha schreef:
Maar schade aan de hersenstam is volgens dit topic toch niet meer te redden?

Dat ligt aan de mate ervan, maar reken er maar op dat je met schade aan je hersenstam sowiesie een beperking hebt en hoe groter de schade hoe meer je richting kasplantje gaat.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:58

Als ik zo reacties lees, geen donor, dan ook geen organen.. Als je het van de andere kant bekijkt.. Ik kán geen donor zijn, door een afwijking kunnen mijn organen niet gedoneerd worden, dus heb ik ook geen recht op een orgaan mocht het ooit nodig zijn..

En zo vele met mij, beetje kort door de bocht van een aantal mensen. Niet iedereen kán donor zijn.

Het is positief dat in principe alle mensen nu donor zijn, vooral mensen die het steeds uitstellen, vergeten of niet aan denken, pak je nu er bij. Maar ik vraag me wel af of het zo op deze manier moet..

Tieneke

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:01

Ik denk niet dat er iemand is die je geen orgaan zou gunnen als je omwille van gegronde medische redenen niet kàn en mag doneren.

Ik mag geen bloed geven, niemand zou het willen trouwens. Maar als ik bloed nodig zou hebben, zou niemand het me misgunnen, denk ik, omdat ik dus zelf niet geef omwille van die reden.