Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:33

LadyMadonna schreef:
Maar: waarom wordt hier een punt van gemaakt en voelt kennelijk niemand zich aangevallen door het volk van laaf, holle bolle Gijs, of de overige karikaturen in de carnavalsgrot?

Omdat er in die gevallen geen eeuwenoude raciale spanningen en ridicule achter zitten.

Niet iedereen vindt het grappig, niet iedereen vindt het gepast, maar over het algemeen geeft een dik sprookjesfiguur toch minder wrijving dan een figuur die "de zwarte man" uit moet beelden, simpelweg omdat de figuur Gijs of een volk van kleine mensen niet staan voor mensen met overgewicht of mensen met dwerggroei. (Hoewel ik me ook voor kan stellen dat het hardop lachen om een dik sprookjesfiguur als "haha! Kijk hoe DIK hij is en hoe veel hij EET!" niet echt leuk is voor de dikkere medemens).

Karikaturen zoals de hierboven geposte zijn echter wel degelijk al eeuwenlang bedoeld om "de zwarte" af te beelden als dom, "wild", ongeciviliseerd, etc. Als een figuur al zo lang bedoeld is om te kleineren, is het erg moeilijk om dat "af te wassen" en er een normale, neutrale figuur van te maken. Sommige mensen willen het graag zien als neutrale figuur, maar dat is onmogelijk door de sociaal-historische context bij zo'n karikatuur.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:36

BeSen schreef:
Wit/blank komt allemaal op hetzelfde neer hoor :P

Nee, wit en zwart komen op hetzelfde neer en dat zijn nare bewoordingen om een gekleurde medelander of een minder blanke te benoemen.

Blank en gekleurde medelander zijn nette termen om elkaar te benoemen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:36

M_D_H schreef:
Mag ik even melden dat ik dit topic ook erg racistisch vind?
WITTE mensen? Sinds wanneer spreken we in godsnaam van WITTE mensen?
Ik ben niet wit, ik ben blank... wat een ontzettend belachelijke manier van praten. We mogen geen zwarte mensen zeggen... maar ondertussen wordt er hier vrolijk over witte mensen gesproken.

Je hebt gekleurde mensen/medelanders en blanke mensen/medelanders...
Overigens vind ik zowel zwart als wit een nare term.

Omdat "blank" geen kleur is en wit wel..

Wie zegt dat je zwarte mensen niet mag zeggen?
Er is zelfs een wereldwijde movement dat Black Lives Matter heet.

Goede uitleg: http://www.joop.nl/opinies/waarom-witte ... blank-zijn

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:38

Kijk, dat snap ik dus het minste van allemaal hè. Dat gehakketak over benamingen. Zoals gezegd, ik weet inmiddels niet meer hoe ik een gekleurd iemand moet noemen. Want dan is dit niet goed, en dan dat, en nu beginnen blanke/witte mensen ook al te zeuren.... Als mensen nou eens de intentie ergens achter zouden kunnen zien, ipv over een woord of karikatuur te vallen, dat zou echt al een heel eind schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:40

Tja, over de heks, de heksenjacht, heksen waag, brandstapels, slachtoffers, vreselijk lelijk afgebeelde en uitgebeelde blanke vrouwen met o.a. extreem grote kromme neus en pukkel, enz enz enz weer geen woord.
En die geschiedenis is wel degelijk aanwezig.
Maar geen blanke vrouw zeurt daar over.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:41

De gekleurde medelander hebben hier heel lang geleden al meldingen van gemaakt dat ze dit als niet prettig ervaarden.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:41

Anoniem schreef:
Tja, over de heks, de heksenjacht, heksen waag, brandstapels, slachtoffers, vreselijk lelijk afgebeelde en uitgebeelde blanke vrouwen met o.a. extreem grote kromme neus en pukkel, enz enz enz weer geen woord.

Hebben vrouwen daar tegenwoordig nog last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:44

Minke_ schreef:
[naam] schreef:

Hebben vrouwen daar tegenwoordig nog last van?

Ow, je moet ergens last van hebben om gekwetst te worden door een karikatuur van jouw geschiedenis die vreselijke slachtoffers heeft gemaakt?
Hebben de kleurlingen die nu klagen dan nu ook nog persoonlijk last van slavernij en kannibalisme??

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:46

Van het racisme dat het met zich mee bracht.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:46

Als je gekwetst wordt heb je er toch last van...

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:49

Anoniem schreef:

Maar zo'n afbeelding van een heks is geen representatie van "elke blanke vrouw". Zo'n karikatuur met dikke lippen, domme uitdrukking, grote tanden etc. staat wel degelijk symbool voor "elk zwart persoon".

Over de benamingen:
Ik ben het ermee eens dat er natuurlijk veel meer nuance is in ras/cultuur/culturele identiteit dan "zwart" of "wit"; ik denk echter ook dat "zwart/wit" geen negatieve termen zijn (in Amerika worden "Black" en "White" veelal gewoon gebruikt als neutrale persoonsbeschrijvingen: "a strong black woman", "a white male" in kranten/opiniestukken/interviews worden gebruikt door zwarte acteurs etc. zelf). Zelf voel ik me dan ook totaal niet negatief benadeeld als iemand mij "een jonge witte vrouw/a young white woman" noemt. Als een term echter wél kleinerend of kwetsend is ("Kaaskop", "N**ger") gebruik ik hem liever niet. Misschien voelen de termen 'white/black' in het Engels trouwens neutraler dan in het Nederlands. Overigens gebruik ik ook "donkergekleurd" en "niet donkergekleurd"/"Kaukasisch/Caucasian" , maar ik vind dat neutrale, korte termen zoals 'zwart/black' en 'wit/white' ook kunnen.

Maar als mensen zich hier niet prettig bij voelen zal ik me houden aan "donkergekleurd" en "niet donkergekleurd" vanaf nu. :j

M_D_H

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:50

Maar waarom niet gewoon blank? Wat is er mis met blank?

Ygritte

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:53

Blank kan ook, maar ik kies voor "donkergekleurd" en "niet donkergekleurd". :j

Ik kan ook vragen: wat is er mis met "wit" ? Blank komt in principe van de Oer-Germaanse stamvorm "blankaz/blanco" en betekent gewoon "wit". Naar mijn weten is "wit" nooit gebruikt als negatief stereotype voor niet-donkergekleurde mensen, noch heeft het onaangename culturele connotaties die bijvoorbeeld "Westers"/"Europees"/"Arisch" wel kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:53

Minke_ schreef:

Wat kortzichtig zeg. Dus alleen racisme telt?

Iemand had hier toch de definitie van racisme neergezet... Iets met "wanneer er een rangorde en/of verschillende maatstaven worden gehanteerd voor verschillende rassen. Dit gebeurt niet in de Efteling, dus het is geen racisme. "

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:56

Anoniem schreef:
Minke_ schreef:

Iemand had hier toch de definitie van racisme neergezet... Iets met "wanneer er een rangorde en/of verschillende maatstaven worden gehanteerd voor verschillende rassen. Dit gebeurt niet in de Efteling, dus het is geen racisme. "

Ygritte legde prachtig uit wat nou het probleem was. Het is een negatieve karikatuur die schadelijk was en nog steeds is voor gekleurde mensen. Dat is gewoon een feit?
Zwarte mensen hebben in 2016 nog steeds te maken met racisme en lijden daar dagelijks onder. Zij vinden dit erg vervelend, we spreken hier niet over een individu maar over een hele groep. Daar heb je gewoon naar te luisteren, vind ik.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:57

Ik vind blank juist minder negatief omdat ik dus vroeger witje werd genoemd. Of jij bent eng wit! Ik vond mijn huid vreselijk! Ik wilde werkelijk waar donker zijn. Die konden veel beter tegen de zon.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:58

Anoniem schreef:
Minke_ schreef:

Als je goed kijkt naar de afbeeldingen die ik eerder postte, zie je dat dit soort karikaturen en afbeeldingen wel degelijk gemaakt zijn om één 'ras' (die van donkergekleurde mensen) af te schilderen als dom, wild, lui, en ongeciviliseerd (door niet-gekleurde mensen om hun eigen superioriteit te benadrukken). Dat is wel degelijk racisme, ook als je zo'n afbeelding gebruikt in een kinderpark en óók als je "het niet zo bedoeld", want dat soort afbeeldingen zijn wel degelijk gemaakt met een racistische bedoeling.

Overigens: niet alleen racisme telt - ik ben ook een feminist en tegen sexisme en ook tegen discriminatie van gehandicapten - maar een groot verschil is dat deze karikatuur is gemaakt om karikatuur te staan voor álle donkergekleurde mensen. Voor de karikatuur van een heks is dat niet zo, ondanks dat er veel vervelende dingen zijn gebeurd in de heksenvervolging en er nog steeds veel misdaden tegen vrouwen zijn, staat de heks niet symbool voor dat "alle vrouwen gemeen zijn", bijvoorbeeld - niet zoals dit karikatuur symbool staat voor "alle donkergekleurde mensen zijn wild/dom/gevaarlijk".

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:02

Wel vind ik juist in tegenstelling tot die plaatjes dat hij hele mooie ogen heeft en zelfs iets liefs uitstralen. Je kan ook aleen het negatieve zien.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:03

Ygritte schreef:
Anoniem schreef:

Maar zo'n afbeelding van een heks is geen representatie van "elke blanke vrouw". Zo'n karikatuur met dikke lippen, domme uitdrukking, grote tanden etc. staat wel degelijk symbool voor "elk zwart persoon".

Uhm, hier ben ik het ticu echt niet mee eens. Die karakituur van de kannibaal staat geen symbool voor elk zwart persoon. Het is een karikatuur van een rimboe kannibaal, als aangehaald is dat geen Afrikaan, maar een Zuid-Amerikaan. Wanneer je googled op de Asmat (vroeger een kannibalistische stam) bijvoorbeeld, komt duidelijk naar voren dat dat is waarop deze figuur gebaseerd is.

Overigens ben ik ook altijd opgegroeid met de gedachte dat iemand donker noemen respectvoller is dan zwart, omdat mensen niet zwart zijn (als je me volgt). Op die manier voelt het voor mij ook negatiever om wit genoemd te worden (zeker als je zo wit als papier bent en mensen dat gauw als ziek bestempelen) dan blank. Maar goed, dat is puur wat mij geleerd is. Als het de norm is om mensen zwart en wit te noemen, soit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:07

En de "blanken" racisme in bijvoorbeeld de uk dan? Daar zijn ook hele wijken waar je al "blanke" niet welkom bent.
"Gekleurde" mensen lopen daar in groepen over straat te roepen dat de "blanke" politie dood moet en nog meer van die onzin.

Het werkt net zo goed de andere kant op maar dat mag je natuurlijk niet noemen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:07

vienna1987 schreef:
Wel vind ik juist in tegenstelling tot die plaatjes dat hij hele mooie ogen heeft en zelfs iets liefs uitstralen. Je kan ook aleen het negatieve zien.

Dat kun je vinden, maar dat doet niets af aan de bedoeling van deze cartoons en de boodschap die ze wilden uitstralen - "de donkergekleurde mens is dom, lui, naïef, "wild" en ongeciviliseerd".

Voorbeeld met soortgelijke sociaal-historische context:
ik kan een gele Jodenster of een hakenkruis ook een heel mooi symbool vinden en er niks slechts in zien, en het daarom op mijn borst dragen, maar toch blijft het een symbool van onderdrukking en leed in onze samenleving, en is hetgene wat het uitdraagt (rassenhaat, racisme) toch anders dan "oh wat een mooi symbool". Je kunt een symbool nooit los zien van de sociaal-historische context en de samenleving: symbolen zijn bedoelt om een boodschap uit te dragen, en deze boodschappen zijn geen boodschappen die je uit wil dragen (neem ik aan), ook al is de vormgeving van de boodschap nog zo mooi en leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:13

Ygritte schreef:
vienna1987 schreef:

Dat kun je vinden, maar dat doet niets af aan de bedoeling van deze cartoons en de boodschap die ze wilden uitstralen - "de donkergekleurde mens is dom, lui, naïef, "wild" en ongeciviliseerd".

Voorbeeld met soortgelijke sociaal-historische context:
ik kan een gele Jodenster of een hakenkruis ook een heel mooi symbool vinden en er niks slechts in zien, en het daarom op mijn borst dragen, maar toch blijft het een symbool van onderdrukking en leed in onze samenleving, en is hetgene wat het uitdraagt (rassenhaat, racisme) toch anders dan "oh wat een mooi symbool". Je kunt een symbool nooit los zien van de sociaal-historische context en de samenleving: symbolen zijn bedoelt om een boodschap uit te dragen, en deze boodschappen zijn geen boodschappen die je uit wil dragen (neem ik aan), ook al is de vormgeving van de boodschap nog zo mooi en leuk.

De Efteling wil met die kannibaal trol echt niet uitbeelden dat "de donkergekleurde men dom, lui, naïef, "wild" en ongeciviliseerd is hoor.
Het gaat wel erg ver om de attracties in de Efteling zo uit hun context te trekken.
Zelfde geldt voor het festival.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-16 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:13

vienna1987 schreef:
Wel vind ik juist in tegenstelling tot die plaatjes dat hij hele mooie ogen heeft en zelfs iets liefs uitstralen. Je ook aleen het negatieve zien.

Oprecht fijn dat jij dat ziet, maar je zult helaas een van de weinigen zijn die er zo naar kijkt.
Dit is geen positieve karikatuur, hoe je het ook wend of keert.
Er is weinig verschil met de afbeeldingen die eerder geplaatst werden.

@palousa_boy
Maar witte mensen hebben geen geschiedenis van discriminatie achter zich (niet naar ons). Wij hebben nooit schadelijke stereotypen gehad. Discriminatie tegenover witte mensen is zo iets anders dan discriminatie tegenover gekleurde mensen. Het heeft ons nooit weerhouden van banen (ja, als je echt wilt inzoomen kijk je naar die bedrijven die buitenlanders aanneemt omdat ze ervoor betaald worden. Maar dat liet zien dat er nog racisme was), er zijn nooit plaatsen geweest waar witte mensen nooit hebben mogen komen omdat we het gebied vervuilen of een of andere reden etc etc.

Ze roepen die dingen naar agenten omdat gekleurde mensen veel sneller aangehouden worden, veel sneller beschoten worden etc, dat is onderzocht. Jij zou ook boos worden als je mensen puur worden beschoten/aangehouden omdat ze eruit zien zoals ze eruit zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:15

Minke_ schreef:
Racisme is geen geneuzel :)*. Iedereen kraamt nu maar uit "alles is tegenwoordig racisme" maar voor veel is dit wel degelijk een serieus probleem.

De regenboog(vlag) gebruikt de homo gemeenschap inderdaad.

Idd Ygritte, ik schrik af en toe heel erg wat ik op facebook lees.
Zo postte iemand een stuk dat Sylvana Simons had gedeeld, met als titel: "alle witte mensen zijn medeplichtig aan slavernij en de onderdrukking van zwarten". Maar dat was echter niet wat het stuk zei.

Het stuk zei dat witte mensen zich moeten beseffen wat er wel niet allemaal is gebeurd. Dat ze hun eigen geschiedenis moeten kennen. Wij "profiteren" nog steeds van wat er vroeger is gebeurd: wij domineren immers het nieuws, de media, films, boeken, de top van bedrijven etc. En dat er nog steeds sprake is van racisme en dat dát aangepakt moeten worden, ook (juist) door witte mensen. Dát is wat het artikel zei. Maar dat mensen er zo'n kortzichtige titel aan gaan geven zorgt voor allerlei gekke praktijken. Er verschijnen artikels die beginnen met "ik ben racistisch en ik ben er trots op" en zwarte mensen worden volop uitgescholden voor "gefrustreerde kroeskoppen". Mensen reageren met "racisme tegenover blanken", "gelijk hangen", "tegen de muur die verwende x" en dan nog de grappen over slavernij en de voorbeelden die Ygritte benoemde niet te vergeten.

Maar niemand las wat het artikel werkelijk zei. Er wordt te oppervlakkig en simpel nagedacht over een probleem zo groot en kwetsend.

Hier ben ik het volledig mee eens +:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:17

Ik gebruik liever de oudere rassen classificatie op basis van oa schedelstructuur; negroïde, mongloïde en
caucasisch.

Overigens ben ik wel een wit mens, ik geef nog net geen licht in het donker :+

Kinderen die in de attractie hebben gezeten met mr kannibaal, zijn vast niet bang dat ze daarna door een willekeurige negroïde mens in de kookpot worden gestopt :D

Mag best een andere attractie komen hoor, ik haat ronddraaien en dat muziek is net zo erg als van Disney it's a small world :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-07-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt