Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:02

MarlindeRooz schreef:
Er zijn heeeel veel groepen binnen de hindoes, hoe kan je zeggen dat ze alleen geen rund eten. Ze vinden dat vlees hen onzuiver maakt en ze verder van god verwijdert. :) Mijn hospita is zeer fanatiek hindoestaans dus dat lijkt me een betrouwbare bron...

Volgens mij bedoelt ze meer dat hindi(?) in elk geval geen rund eten, want dat is dacht ik wel waar. En dan zal je inderdaad hindi hebben die dit wat verder trekken dan anderen.
Joden zijn vaak meer uit gemakzucht vegetariër, omdat vlees en zuivel niet in dezelfde keuken bereid mag worden. Om geen twee keukens te hoeven installeren eten ze dan gewoon maar geen vlees :)

Ben het er niet helemaal mee eens dat het iemand meer of minder vega(n) maakt op grond van de reden. Aan de andere kant weer wel, omdat met name een vegan leefstijl ook iets zegt over hoe iemand "algemeen" in het leven staat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:02

MarlindeRooz schreef:
Er zijn heeeel veel groepen binnen de hindoes, hoe kan je zeggen dat ze alleen geen rund eten. Ze vinden dat vlees hen onzuiver maakt en ze verder van god verwijdert. :) Mijn hospita is zeer fanatiek hindoestaans dus dat lijkt me een betrouwbare bron...

de koe is de enige die uitgesloten is vanwege geloof in de koe als heilig dier, Marlinde..
als je even verder leest, dan zie je dat ik wel onderken dat er in de Hindoe gemeenschap vegetariers (als je het zo wilt noemen) voorkomen, maar dat het grooste deel daarin zeer selectief is en geen totale vega's zijn, maar onder het moderne opvatten van het 'geweldloze' zeer specifieke diergroepen wel en niet eten.. Vlees maakt niet onzuiver, geweld maakt onzuiver.. dit wordt op dierlijke producten gereflecteerd omdat die geslacht worden voor dat het gegeten wordt.

Een hindoestaanse, is geen doorsnee of duidelijk beeld van hindoeisme Marlinde..

Neem aan dat je ook vind dat de ene christen de andere niet is.. en dat de ene katholiek het ene vind en de andere iets anders.. zelfs over kernpunten.

het hindoestaanse geloof zelf legt geen verbod op het eten van vlees op. en hindoe streeft naar een zo geweldloos leven...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:06

Magrathea schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens dat het iemand meer of minder vega(n) maakt op grond van de reden. Aan de andere kant weer wel, omdat met name een vegan leefstijl ook iets zegt over hoe iemand "algemeen" in het leven staat.

ook niet echt Magrathea,

Het zegt feitelijk alleen iets over of ze wel of niet willen dat een dier sterft om hen te voeden..

Het zegt in mijn ogen zelfs niets over dierenliefde of meer of minder geven om dierenwelzijn..
Er zijn genoeg vega's die geen vlees eten uit principe maar bijvoorbeeld wel een paard alleen houden, of in een te kleine box.

Je weet alleen dat een vega met betrekking tot voeding specifieke sterke overtuigingen heeft en daarom andere wegen zoekt om dezelfde voedingstoffen tot zich te nemen..

Ïk snap alleen nooit zo waarom vleesvervangers, wel altijd perse moeten lijken op een stukje vlees..
De vegatarisch bal/burger, vegetarisch gehakt..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:10

elenaMM77 schreef:
Magrathea schreef:

ook niet echt Magrathea,

Het zegt feitelijk alleen iets over of ze wel of niet willen dat een dier sterft om hen te voeden..

Het zegt in mijn ogen zelfs niets over dierenliefde of meer of minder geven om dierenwelzijn..
Er zijn genoeg vega's die geen vlees eten uit principe maar bijvoorbeeld wel een paard alleen houden, of in een te kleine box.

Je weet alleen dat een vega met betrekking tot voeding specifieke sterke overtuigingen heeft en daarom andere wegen zoekt om dezelfde voedingstoffen tot zich te nemen..

Ïk snap alleen nooit zo waarom vleesvervangers, wel altijd perse moeten lijken op een stukje vlees..
De vegatarisch bal/burger, vegetarisch gehakt..

Daar ben ik het niet mee eens. Dat iemand een paard in een te kleine box houdt zegt meer over die persoon dan over veganisme/vegetarisme in het algemeen.

Wat je zegt over vleesvervangers gaat erg offtopic, maar ik heb het idee dat dit is om fanatieke vleeseters toch te verleiden af en toe een vega-dagje in te lassen. En ik vind kipstukjes ook hartstikke lekker. Maakt mij dat minder vega? Als ik graag Call of Duty speel betekent dat toch ook niet dat ik net zo goed mensen op straat kan gaan afknallen :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:08

Margrathea, zo bedoel ik dat ook niet..

iemand die een paard te klein huisvest zegt niets over veganisme of vegatarisme..
maar zo zegt vegatarisme of veganisme dus ook niets over de instelling van een persoon ten opzichte van levende wezens of persoonlijkheid.

veganisme zegt niets over een persoon in zijn algemeen, net zo min als vleeseten dat over iemand zegt..

de op vlees lijkende vegatarische vleesvervangers, zijn er specifiek voor vega's gemaakt die hun lapje vlees inruilen voor een stukje vlees dat geen vlees is..

niet om iemand een vegadagje te laten inlassen..
ik las zo vaak vegadagjes in, maar dan grijp ik niet naar vleesvervangers, maar maak ik een maaltijd zonder vlees, zonder iets dat op vlees lijkt..

als je kipstukjes eet, maar verder geen vlees.. dan eet je dus toch ook gewoon vlees?
dan eet je overwegend vegetarisch, maar ben je volgens mij geen vegetariër..

call of duty spelen, is wat anders dan call of duty in het echie uitvoeren..
dat is als je 'vega' speelt online, en in het echt ondertussen je biefstukje opknaagt.

beter vergelijk zou dan zijn:
Als je in het leger actief dient en in een oorlog iemand hebt neergeknald, dan kun je niet zeggen dat je nooit vlieg kwaad doet, of nooit geweld gebruikt.

8nnemiek

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:32

De wikipedia pagina geeft een aantal heel goede antwoorden zie ik net :)
Redenen om vegetarisch te eten.. Geloof is er zeker een van. Geld niet, want dan is het geen keuze. Als je het niet kan betalen, maar wel vlees wil eten als je het aangeboden krijgt van iemand, dan ben je geen vegetariër.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

Wat betreft vleesvervangers, die zijn gemaakt voor iedereen die op zoek is naar een vleessmaak en vleesstructuur zonder dat daar een dier aan te pas is gekomen. Dat kan zijn omdat je vegetariër bent en toch van de smaak en bite houdt (geen idee wat daar mis mee is), of als je als vleeseter een dag zonder vlees wil en toch iets vlezigs erbij wil hebben voor de smaak.. Mijn ouders eten vlees, maar hebben toch altijd vleesvervangers in de koelkast liggen omdat ze niet elke dag vlees willen eten.
Ook de reclames van vleesvervangers richten zich vooral op de vleeseters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:44

Heel veel hindoes en boeddhisten zijn vegetariërs.
Niet allemaal maar wel heel veel.

Van een of ander site:
Karma en voedsel
De meeste boeddhisten zijn vegetarisch omdat ze tegen het doden van dieren zijn. Een levend wezen mag je geen kwaad doen. Sommige boeddhisten geloven dat Boeddha, gedurende zijn leven op aarde, verscheidene gedaanten aannam, waaronder ook de gedaante van een dier. Het eten van vlees wordt als oneervol beschouwd. Iedere boeddhist geeft een eigen aanvulling aan het vegetarisme. Er zijn boeddhisten die helemaal geen vlees eten en er zijn boeddhisten die alleen geen rundvlees eten.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/di ... eding.html

Eeuwenlang vegetariër
Hindoes zijn al eeuwenlang vegetariër. Sommige mensen denken dat dit en traditie is en dat men niet weet waarom ze vegetariër zijn. Dat beeld klopt niet helemaal. Er is een aantal duidelijke redenen waarom Hindoes het vegetarische dieet volgen. Interessant is het feit dat meerdere groepen gelovigen de uitoefening van hun geloof niet konden laten plaats vinden zonder het vegetarisch dieet te volgen. De gelovige wil in eenheid leven met God en wie zich te goed doet aan het eten van vlees kan die eenheid niet bereiken, zo lijkt een universele redenering zich te ontpoppen. Ook de gnostieke christenen uit het begin van onze jaartelling waren vegetariërs.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/le ... arier.html

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:54

Wat jammer hoe het topic opeens geworden is tussen gisteravond en nu... Naar mijn idee heb ik mijn mening als vegetariër zijnde niet meer opgedrongen dan alle vleeseters hier. Maar in een discussie heb je nou eenmaal meerdere meningen die tegenover elkaar staan.
Nooit van debatteren gehoord? Daar moet je zo discussiëren dat uiteindelijk een iemand of partij als winnaar wordt gekozen. De tegenpartij gaat dan doorgaans niet huilen omdat ze vonden dat hen een mening werd opgedrongen.....

Over de schijf van vijf, daar geloof ik dan weer geen zak van. Als zij ook roepen dat margarine beter is en je zuivel nodig hebt en ook alle alternatieve manieren van eten gelijk afschrijven als zijnde slecht, dan luister ik niet meer.

Op school waren er ook altijd van de kindjes die dan riepen dat 'die beesten toch al dood zijn' en 'het is juist zielig om ze niet te eten' en 'maar planten hebben ook gevoel', ik hoopte dat mensen inmiddels met wat meer intelligente en inhoudelijker argumenten kwamen, maar dat valt me nog vies tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:13

Ayasha schreef:
8nnemiek schreef:
Niemand zegt hier dat jullie moeten stoppen met vlees eten..

Maar het is gewoon onzin dat mensen niet zonder vlees kunnen. Ruim 60 miljoen mensen zijn vegetariër. In India zelfs bijna de helft van de bevolking..

Wil je dat eerste statement nog eens herphraseren of wil je wachten tot ik quotes omhoog haal?

Ik ben het er inderdaad mee eens dat meerdere vegetariërs in dit topic met jehovagetuigen te vergelijken zijn. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:10

Sorry, wat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:11

Heel typisch, als mensen niet meer inhoudelijk weten te reageren, dan komen dit soort reacties voorbij om toch maar het laatste woord te hebben..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:56

Ayasha schreef:
En jullie willen niet zien dat die uitzonderingen zo uitzonderlijk niet zijn.

En bovendien; dat men zonder kan betekent nog niet dat men zonder wíl. Waarom jullie normen zo opdringen?
Want nee, ook als ik zonder kon zou ik niet geheel stoppen met vlees. Ik zou niet weten waarom. Dat ik niet heel oud ga worden is me al lang duidelijk. De tijd die ik heb wil ik dan ook lekker eten wat ik wil. :+
Mag je er nog zo veel bronnen bij halen als je wil. Ik denk dat ik beter weet hoe een menselijk lichaam werkt en wat de verschillende voedingsstoffen doen dan de gemiddelde bokker overigens. :D

Hallo, wat denk je andersom dan? Wordt hier niet enorm opgedrongen hoe lekker, belangrijk, gezond etc vlees zou zijn? Kom op zeg, het is hier wel een beetje de pot verwijt de ketel. Wat verwacht je dan, dat vleeseters wel mogen zeggen hoe raar en apart en onverstandig wij zijn, maar dat wij niet mogen 'verdedigen'? Bizar..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

Ik merk in mijn omgeving gelukkig een hoop mensen die goed nadenken over wat zij naar binnen werken en hun levensstijl daar op aanpassen. Ik vind roepen dat je toch overal al ziek van wordt echt een drogreden.

Dan begrijp ik het misschien beter dat je vlees veel zou eten omdat je het heel erg lekker vindt. Maar dan nog kun je matigen. Als je zou willen natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:57

Wellicht ligt het aan mijn omgeving maar hier zijn het de vleeseters die constant commentaar krijgen hoor. Facebook is regelmatig gezeur over vleeseters. En dit topic imo ook.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:00

denice schreef:
Ik merk in mijn omgeving gelukkig een hoop mensen die goed nadenken over wat zij naar binnen werken en hun levensstijl daar op aanpassen. Ik vind roepen dat je toch overal al ziek van wordt echt een drogreden.

Als grote vleeseter denk ik ook na over wat ik naar binnen werk, maar dan op een andere manier.
Zelf hanteer ik een lowcarb levensstijl, omdat ik mij fysiek en geestelijk daar erg goed bij voel en ik daardoor mooi mijn gewicht op peil kan houden.
Ik probeer al mijn eten zo puur mogelijk te eten, dus niets uit pakjes of kant en klaar, ik bereid alles zelf.

denice schreef:
Dan begrijp ik het misschien beter dat je vlees veel zou eten omdat je het heel erg lekker vindt. Maar dan nog kun je matigen. Als je zou willen natuurlijk.

Ik vind vlees idd heel erg lekker en het past goed in mijn levensstijl/dieet, dus ik zou zeker niet willen minderen.

Net een lekker recept gemaakt heerlijk :9 http://hugsandcookiesxoxo.com/2015/06/b ... bombs.html

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:24

oww listiglistje..
die moet je niet te vaak eten zo'n vette hap..

maar jammie jammie, jammie.
die ga ik ook een keer maken.. waarschijnlijk met een lenteuitje of wat erdoor gesneden nog extra.. misschien wel een paar kappertjes fijngehakt er nog door

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:32

Ziet er apart uit, listiglistje! Daar ga ik eens een vega variant op maken :D Lijkt me leuk om te serveren op feestjes :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:05

Ayasha schreef:
Wellicht ligt het aan mijn omgeving maar hier zijn het de vleeseters die constant commentaar krijgen hoor. Facebook is regelmatig gezeur over vleeseters. En dit topic imo ook.

Ik denk toch dat het van je perspectief afhangt, ik vind als ik eerlijk ben de vleeseters in het algemeen minder redelijk in dit topic.
In het echt trouwens vaak ook hoor. Dan wordt mij verweten mijn mening op te dringen terwijl er drie vleeseters tegenover me zitten die het gesprek openden met "Maar HOE kun je in vredesnaam leven zonder BACON!? En zonder KAAS!?!" -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:30

Ik lees anders ook een heleboel onredelijke berichten van de vega kant hoor.
Ik denk dat onredelijkheid gelijk op gaat.

Voor mij maakt het echt niet uit als mensen dingen niet eten, ze gaan hun gang maar.
Maar ik zou het erg prettig vinden als ik zeg dat ik me duidelijk niet goed voelde toen ik geen vlees at en nu beter dat ik dan niet weg gezet wordt als uitzondering of liever nog als leugenaar omdat ik het alleen maar lekker zou vinden.
Meerdere mensen hebben die ervaring dat ze zich beter voelen nu ze weer vlees eten en dat in dit topic kenbaar gemaakt, maar daar wordt toch wel overheen gewalst. Dat valt bij mij toch behoorlijk onder onredelijk.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:33

Meerdere mensen in dit topic hebben de ervaring dat ze zich beter voelen nadat ze gestopt zijn met vlees eten, daar wordt net zo goed overheen gewalst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:37

Nee hoor, als mensen dat zo voelen geloof ik dat.
Maar b12 vervangen hoort dan wel bij een goed dieet.
Dat heeft niets te maken dat je niet geloofd dat ze zich fijner voelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:57

Niet iedereen hoeft B12 te vervangen hoor, zit ook in andere producten dan alleen vlees. En dan nog schijnt het zo te zijn dat wanneer je eens per maand een stukje vlees eet, je deze ook op peil houdt. Dus tsja..

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:19

Ja b12 zit echt in heel veel dingen en anders wordt het vaak nog toegevoegd. Het zit zelfs in de cornflakes die wij hebben thuis. Ik heb nog nooit ook maar 1 b12 vitamine geslikt, en nu ben ik toch al 13 jaar vegetarier. Ik heb er geen last van.
Ik heb al kind trouwens ook een tijd veel last van hoofdpijn gehad, ik ben helemaal nagekeken en eigenlijk was er niks te zien. Toen probeerden ze het er op een gegeven moment op te gooien dat dat kwam omdat ik vegetarier was. Ik geloofde daar echt niks van en mijn ouders gelukkig ook niet. En mijn hoofdpijn verdween op den duur gewoon vanzelf, zal uiteindelijk wel met groei te maken hebben gehad.
Er zullen vast mensen wel echt last hebben gehad zonder vlees, maar het is naar mijn idee ook wel makkelijk om het daar maar op te gooien. (Zo werden dokters in het verleden misschien ook nog opgeleid, of ze hadden van thuis meegekregen dat vlees essentieel is. Inmiddels is dat wel achterhaald.) Terwijl er dan misachien gekeken kan worden waarom je niet zonder vlees kan. Wil dat dat niet zeggen dat er ergens een tekort is?
Dit aangezien een normaal gezond mens heel goed zonder vlees zou moeten kunnen. Dat vraag ik me dan af.

Daar bedoel ik overigens niet mee dat iedereen die zich als vegetarier zijnde minder goed voelde dan met vlees zich helemaal binnenstebuiten moet laten keren door artsen hoor. Maar vaak is zin in iets hebben of ergens naar verlangen, een teken dat je ergens anders een tekort van hebt. Daar heb je hele studies over, is echt interessant. Ik weet er niet genoeg over om heel precies te zijn, helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:10

Waarom is het zo erg om een uitzondering te zijn?
Ik las eerder dat iemand zelf zei dat diegene ijzer uit plantaardige voeding minder goed opneemt dan andere mensen. Dat kan, dat komt vast wel eens voor, maar de meerderheid van de mensen kan wel ijzer opnemen uit groente enzo.. Dat is toch helemaal niet erg als jij dat niet kan? Dan eet je toch lekker je stukje vlees elke week? Maar niet gaan roepen dat álle mensen vlees nodig hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:29

Magrathea schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk toch dat het van je perspectief afhangt, ik vind als ik eerlijk ben de vleeseters in het algemeen minder redelijk in dit topic.
In het echt trouwens vaak ook hoor. Dan wordt mij verweten mijn mening op te dringen terwijl er drie vleeseters tegenover me zitten die het gesprek openden met "Maar HOE kun je in vredesnaam leven zonder BACON!? En zonder KAAS!?!" -O-

Als vrienden onder mekaar kan ik me voorstellen dat dergelijke (grappende) uitingen naar boven komen net als een lelijk gezicht trekken als iemand een hap vlees neemt of whatever. Maar dat de ene vreemde/vage kennis de andere gaat aanspreken op zijn of haar eetgewoontes?
Maar zoals ik al zei; misschien zit ik wel in een heel ander "clubje". Toevallig gisteren nog op een kinderborrel gezeten (dat zal wel iets belgisch zijn maar een soort viering voor de geboorte van een kind.) en daar was gewoon met iedereen rekening gehouden: vlees gerechten maar ook vegetarische, bij de soep stonden de spekjes apart, die kon je er naar keuze in doen enz. :) Zelfs aan de veganisten was gedacht want er waren ook veganistische dingen om te eten en dat is zo eigenlijk op elk feest waar ik kom en als wij iets doen is er ook altijd ruimschoots voor vegetariers. Veganisten vind ik zelf altijd moeilijker maar dan vraag ik gewoon wat ik voor hen kan voorzien als ik weet dat die er tussen zitten. Daar worden geen vragen gesteld of lelijke opmerkingen gemaakt. :) En nee, daar zaten gisteren niet enkel bekenden bij elkaar. Ik denk dat de meerderheid elkaar daar heeft leren kennen. _O-
De topics op bokt verbazen me dan ook altijd en zeker die opmerkingen. :) Dat kom ik IRL dus nooit tegen. Nu ben ik ook nog niet zo heel oud maar ik hoop dat ik het ook niet tegen hoef te komen want dan zou ik even geen 'aangename' tafelgenoot zijn. Of de opmerking nu gaat over het eten van vlees of juist over het niet eten er van: da's ieders keuze en daar heeft een ander geen zaken mee. :)