IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:13

Denkt nu iedereen dat alle vluchtelingen uit Syrie komen? Is toch al heel lang bekend dat dat niet zo is? Zo vaak ter sprake gekomen in de media, maar ach die moeten we niet geloven..

En dit topic gaat over vluchtelingen en niet alleen over Syriers..
En de vluchtelingen komen uit verschillende landen waarvan ook al bekend is gemaakt door een woordvoerder van vluchtelingenbeleid dat het om ongeveer 10% oorlogsvluchtelingen uit Syrie gaat. De rest uit verwchillende landen om economische redenen.

Vero

Re: IS: 4000 strijders in Europa gesmokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:14

Nee je moet niet alles in de media geloven, maar ook niet alles niet geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:19

Tcm62 schreef:
Denkt nu iedereen dat alle vluchtelingen uit Syrie komen? Is toch al heel lang bekend dat dat niet zo is? Zo vaak ter sprake gekomen in de media, maar ach die moeten we niet geloven..

En dit topic gaat over vluchtelingen en niet alleen over Syriers..
En de vluchtelingen komen uit verschillende landen waarvan ook al bekend is gemaakt door een woordvoerder van vluchtelingenbeleid dat het om ongeveer 10% oorlogsvluchtelingen uit Syrie gaat. De rest uit verwchillende landen om economische redenen.

In de titel staat toch duidelijk dat er bij de vluchtelingen zo'n 4000 strijders van de IS Europa binnen zijn gesmokkeld. Volgens het artikel in de OP : 'De strijders mengden zich 'anoniem' tussen de duizenden onschuldige vluchtelingen die naar West-Europese landen trokken. ', dus het gaat in dit topic wel om vluchtelingen uit Moslimlanden in het artikel dat Ariannee aanhaalde gaat het over een asielzoeker, waarbij er niet staat wat zijn nationaliteit is. Echter is het dus onnodig om dat er in dit topic bij te halen, aangezien er niet bekend is of het een niet westerse-vluchteling/asielzoeker is waar het in dit topic over gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:55

BeSen schreef:
Nee je moet niet alles in de media geloven, maar ook niet alles niet geloven.

ik geloof helemaal niets meer...zelfs de hoax wijzer niet. :7

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:28

Elise_0o schreef:
elenaMM77 schreef:
De jood die de oorlog ontsnapte en vluchte werd echter welkom geheten voor zover mensen daartoe in staat waren.. De moslims die voor hun leven moeten vluchten (zoals de joden uit duitsland probeerde te ontkomen, massaal) vinden echter overal weerstand, want het zijn moslims en dus allemaal rot'.

toentertijd zeiden we nog Hitler is de gek, laten we de joden helpen om het te ontvluchten.. niet omdat ze joods waren, maar omdat ze voor hun leven moesten vluchten..

Mag ik je even verbeteren?
Nog voor de oorlog echt was begonnen was de jodenhaat al sterk aanwezig. Er werden wetten aangenomen die zacht gezegd zeer nadelig waren voor de joodse mensen. Hierdoor probeerden er een half miljoen joodse mensen uit Duitsland weg te trekken. Helaas heeft heel Europa toen de grenzen gesloten. Het was zelfs zo erg dat Joodse mensen op verzoek van Zweden en Zwitserland een letter J in het paspoort kreeg zodat ze de persoon makkelijker konden identificeren terug naar Duitsland konden sturen.
Duitsland wilde van de Joodse mensen af, de buurlanden lieten ze niet binnen.

https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht

En dat is dus precies waarom ik misselijk word als ik lees dat de Joodse bevolking zo goed werd geholpen.
Ik sta er versteld van hoe slecht mensen op de hoogte zijn van de feiten. Zeker als je bedenkt dat er toch genoeg over geschreven is en dat er voldoende films over zijn te vinden. Dat we tegenwoordig dit onderwerp moeten vermijden op school bij geschiedenisles is echt niet goed.
De Joodse gemeenschap ( nee niet de gelovigen maar van afkomst Jood) is echt niet zo goed opgevangen.
Ze werden op presenteerblaadje aangeleverd. Die helden die hun hielpen zijn op twee handen te tellen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:28

Elise_0o schreef:
elenaMM77 schreef:
De jood die de oorlog ontsnapte en vluchte werd echter welkom geheten voor zover mensen daartoe in staat waren.. De moslims die voor hun leven moeten vluchten (zoals de joden uit duitsland probeerde te ontkomen, massaal) vinden echter overal weerstand, want het zijn moslims en dus allemaal rot'.

toentertijd zeiden we nog Hitler is de gek, laten we de joden helpen om het te ontvluchten.. niet omdat ze joods waren, maar omdat ze voor hun leven moesten vluchten..

Mag ik je even verbeteren?
Nog voor de oorlog echt was begonnen was de jodenhaat al sterk aanwezig. Er werden wetten aangenomen die zacht gezegd zeer nadelig waren voor de joodse mensen. Hierdoor probeerden er een half miljoen joodse mensen uit Duitsland weg te trekken. Helaas heeft heel Europa toen de grenzen gesloten. Het was zelfs zo erg dat Joodse mensen op verzoek van Zweden en Zwitserland een letter J in het paspoort kreeg zodat ze de persoon makkelijker konden identificeren terug naar Duitsland konden sturen.
Duitsland wilde van de Joodse mensen af, de buurlanden lieten ze niet binnen.

https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht

En dat is dus precies waarom ik misselijk word als ik lees dat de Joodse bevolking zo goed werd geholpen.
Ik sta er versteld van hoe slecht mensen op de hoogte zijn van de feiten. Zeker als je bedenkt dat er toch genoeg over geschreven is en dat er voldoende films over zijn te vinden. Dat we tegenwoordig dit onderwerp moeten vermijden op school bij geschiedenisles is echt niet goed.
De Joodse gemeenschap ( nee niet de gelovigen maar van afkomst Jood) is echt niet zo goed opgevangen.
Ze werden op presenteerblaadje aangeleverd. Die helden die hun hielpen zijn op twee handen te tellen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:41

En waarom wordt je dan niet misselijk als men alle deuren dichtknalt voor een andere stroom vluchtelingen. Men stond ten opzichte van de joodse gemeenschap nog ietsjes opener dan ten opzichte van een vluchteling die toevallig van syrische afkomst is.. want of iemand wat gelooft of niet gelooft is nooit te bewijzen.

want persoonlijk wordt ik net zo onpasselijk van alle misstanden van WOII, als van de huidige misstanden.

raar genoeg veroordelen we blijkbaar wel dat men toen niet open stonden (al hebben we echt wel mensen opgevangen, zelfs een compleet circus heeft hier ondergedoken gezeten met 120 paarden). Maar dat we nu de boot afhouden en vluchtelingen weren vinden we blijkbaar dan wel akkoord..

wat nu als over 70 jaar blijkt dat er 100.000-en meer syriërs gestorven zijn, puur omdat ze geen kant op konden? dan schamen we ons daar wel over, maar weer niet over het volk of het land dat dan ergens voor op de vlucht is?

in 2013 was het geschatte aantal doden 25.000 in
januari 2014 ging dit de grens van de 100.000 doden over
de schatting was dat het per januari 2015 zo'n 220.000 zou zijn (deze cijfers waren van eind 2014, recentere over wat het aantal nu is kon ik niet vinden).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:21

Electra63 schreef:
Ariannee schreef:
Electra63 volgens jou banketstaaf ik maar wat?

Hier http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... ontje-aan/

en zeg nou nog eens dat ik het banketstaaf ;)

Ik lees door een verwarde, agressieve man ;) . Wake up.......... daar zijn er heel veel van in Nederland. Vooral door de bezuinigingen in de GGZ (op aandringen van de PVV). Die man heeft dus geestelijke zorg nodig en moet opgenomen/behandeld worden in een GGZ-instelling.

Herinner jij je nog de moord op Els Borst? Ook door een verwarde, agressieve man. Helaas.
Verwarde, psychotische, depressieve mensen worden vaak niet op tijd herkend en behandeld met vaak agressie / misdrijven tot gevolg. Er zou daarom veel meer geïnvesteerd moeten worden in de GGZ.

En nu moet ik echt weg. :D

Er wordt gevraagd om een bron en er wordt serieus hart van Nederland als bron aangedragen?? :')

Buiten dat... Het lijken net mensen, die vluchtelingen ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:17

Nou sorry hoor,maar met welke bron je ook aankomt, geen enkele bron deugt blijkaar niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:21

gohya schreef:
Nou sorry hoor,maar met welke bron je ook aankomt, geen enkele bron deugt blijkaar niet.

Sensatiebronnen als televaag en hart van NL deugen idd niet, maar dat lijkt mij algemeen bekend :) bronnen als NOS, NRC, trouw etc zijn betrouwbaarder en belichten van meerdere kanten. Maar daar zul je ook nauwelijks zo'n ongenuanceerd stukje nieuws vinden ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:34

maar goed als we daaruit moeten afleiden dat zij slecht zijn,
hebben we het dan over dat handje vol moslims? of over de gevluchte syriers?
want gekken die graven vernielen zijn ook van alle tijden helaas..
Nederland heeft er ook behoorlijk wat keren mee te maken gehad de laatste tien jaar.
(en dat waren niet allemaal buitenlanders of moslims)..

en ik kan mij vaag herinneren dat er een enorme antisimitische golf geweest is in Frankrijk het afgelopen voorjaar waarbij honderden graven vernield zijn en de hakenkruizen niet van de lucht waren. De grootste vernieling bleek het werk van een stel plaatselijke nazi-jongeren (voor zover ik mij herinner?).

als je maar genoeg zoekt vind je over alles en iedereen negatieve zaken.. en het betreffen altijd rotte appels.. maar als ze in andermans mand zitten, dan is toch niet gelijk de hele mand besmet? want dan durf ik niet in ons eigen mandje te kijken.

verootjoo schreef:
gohya schreef:

Sensatiebronnen als televaag en hart van NL deugen idd niet, maar dat lijkt mij algemeen bekend :) bronnen als NOS, NRC, trouw etc zijn betrouwbaarder en belichten van meerdere kanten. Maar daar zul je ook nauwelijks zo'n ongenuanceerd stukje nieuws vinden ;)

ook niet altijd natuurlijk.. je moet kijken naar wat de bron van de nieuwszender of brenger is, om te bepalen hoe betrouwbaar een stukje nieuws is. is de bron totaal niet bekend of op te sporen, dan is het sowieso tijd om te twijfelen. en wat brengt een bron normaal als nieuwswaarde.. dat soort dingen wegen allemaal mee natuurlijk..

Hart van Nederland is niet per definitie een slechte 'bron'.. soms putten ze hun informatie uit exact dezelfde bron als het NOS en zenden ze beiden het zelfde verhaal uit.. issue soms met hart van nederland is dat ze er teveel kleur en smeuïgheid aangeven, zonder dat deze kleur en smeuïgheid in de oorsprong terug te vinden is.. op andere punten zenden ze hun bericht net zo neutraal de wereld in als NOS bijvoorbeeld (ok, voor zover je echt iets ongekleurd kunt laten, want dat is nog best moeilijk)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:50

Ja logisch ;) en helemaal ongekleurd nieuws bestaat niet. Want in Rusland wordt het nieuws bv ook weer heel anders gebracht dan hier.
Maar toch geeft SBS 6 hetzelfde stukje nieuws een hele andere lading mee. Net als telegraaf. Als je hetzelfde stuk dan in NRC leest, lees je echt andere dingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:36

klopt, ik zoek altijd als het even kan naar de bron waar zij het vandaan hebben, het ANP bijvoorbeeld.. die is natuurlijk ook onderhevig aan wie het met welke bril op zeg.. een klemtoon op het verkeerde woord of letter, maakt zelfs van Jezus nog een Ketter (even gejat van Finkers dan maar). maar aangezien velen daaruit putten als bron, put ik er soms liever zelf uit dan aan het einde van het doorfluisterspelletje soms een heel ander verhaal te horen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:40

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:53

Goed filmpje!

Vooral het eind vind ik erg pakkend; we schrijven nu geschiedenis, hoe willen wij de geschiedenis in gaan?

Maar ook de vraag die ik me al tijden afvraag en zij ook stellen; WAAROM is de EU hier niet op voorbereid? Dit zag je al jaren aan komen...

En die berekening; stel, alle vluchtelingen komen naar de EU en ze zijn allemaal moslims (wat ze niet zijn) dan stijgt het percentage moslims van 4 naar 5%...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:05

Maar ze gaan niet in héél de EU terecht komen. Dat zijn maar een paar landen, dus dat 4 naar 5 procent is leuk uitgerekend, maar die vlieger gaat niet op. Het percentage per land stijgt nl. anders.

En waarom de EU niet is voorbereid. Beat's me.. Te druk met hun eigen agenda.. Dat zijn ze nog steeds.. Ze komen er nog steeds niet uit. Absurd..De U van Unie kun je wel schrappen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:26

Willl65 schreef:
ElineS schreef:
Ach, laten we gewoon alle moslims om hun geloof veroordelen en daardoor onze hulp niet bieden of erger, laten we ze gewoon vermoorden want ze zijn allemaal slecht en op oorlog uit... En omdat er al eeuwen gewaarschuwd word voor hun geloof, moeten we dat ook maar geloven, want die mensen kunnen vast de toekomst voorspellen..

De moslims zijn de joden van deze generatie.

Kan er niet bij dat mensen echt zo denken.

E moslims zijn de Joden van deze generatie???? Voel jij je wel helemaal lekker jo! Ga even heeeeel snel je mond spoelen!! Dat je het opneemt voor die groep prima, zelf hoop ik voor je dat je niet wakker hoeft te worden uit jouw droom maar de Joden met Moslims vergelijken slaat werkelijk helemaal nergens op.
Wat een grove belediging. BAH!!!

Voor jouw informatie Joden zijn een volk, moslims zijn een groep mensen met een geloof dat is iets heel anders. Ja er zijn Joden die het joodse geloof aanhangen maar vele ook niet. Echter een Moslim is altijd iemand die gelooft.

Doe eens rustig. Zo meteen beledigd zijn en in de aanval te gaan, daar bereik je niets mee, behalve dat mensen je niet meer serieus nemen. Je hebt blijkbaar niet begrepen wat ik bedoel. Dat kan aan mij liggen, ik was ook erg kortaf. Wat ik bedoelde... Ik vergelijk niet de moslims met de Joden, als in dat zij overeen komen qua geloof of volk. Ik weet dat de Islam een geloof is en dat de Joden een volk vormen.. Een als Jood geborene hoeft niet perse in het Jodendom te geloven, maar blijft Jood en een niet geboren Jood kan Jood worden door zich naar het Jodendom te bekeren.

Ik weet als geen ander wat Joden zijn en hoe er met ze zijn om gesprongen in de tweede wereldoorlog. Ik heb een vader van 79 die de oorlog als kind bewust heeft meegemaakt en mij alle horror verhalen van vroeger verteld heeft, omdat hij er nog altijd mee worstelt hoe zijn vader een NSB'er voor zijn ogen doodschoot, hoe er Joden verstopt zaten in de boerderij etc. Je hoeft mij de les niet te lezen over de tweede wereldoorlog.

Wat ik met mijn vergelijking bedoel is de manier waarop er nu over de Islam en Syriers word gepraat. Dat volk is niet te vertrouwen. Dat volk is nergens goed voor - bedoeld op de Syriërs.. En moslims zijn ook niet te vertrouwen. Zijn allemaal moordenaars. Zijn allemaal vrouwenhaters.. Allemaal vermoorden ze de christenen...

Electra63 schreef:
Tcm62 schreef:

Deze is al veel eerder besproken in dit topic. Deze mevrouw mocht tijdelijk in dit leegstaande huis, bestemd voor een vluchteling, wonen. Maximaal 3 maanden, ze moest er echter wat eerder uit.
Dat je dat soort sites bezoekt is wel creepy :D

Belachelijk dat mensen daarom boos worden. Ten eerste mag ze al in het huis wonen, ondanks dat deze is bestemd voor vluchtelingen, wat ze van te voren wist. Ze weet ook dat het maximaal drie maanden is, maar een maximale tijd betekend niet dat je die drie maanden compleet mag uitzitten, anders stond er het woord maximaal niet in, maar had ze medegedeeld gekregen dat ze daar mocht wonen voor drie maanden. Doordat het maximaal drie maanden is, kan het dus ook minder zijn dan die drie maanden. Dat is jammer voor die vrouw, maar het huis is ten eerste al bestemd voor vluchtelingen, ten tweede hebben ze haar nooit gezegd dat ze die hele drie maanden mocht uitzitten. Het is jammer dat ze er heel kort mocht wonen, maar ze moet allang blij zijn dat ze er even tijdelijk voor nood in mocht zitten.

Ik kan bijvoorbeeld ook niet goed met dit soort uitspraken.
Neve stelt niet boos te zijn op het OCMW, maar op Brussel. ,,Had ons in het huis gelaten voor die paar weken en had die 3 asielzoekers in de studio gelegd met extra matras voor die paar weken. Die mensen zijn al blij met een slaapplaats”, concludeert ze. Niemand was haar verplicht om haar nog extra weken te laten zitten.. Daarnaast noemt ze de mensen 'die asielzoekers' wat nou niet bepaald respectvol is en 'die mensen zijn al blij met een matras'. Excuse me? Man, ze moet blij wezen dat ze even in dat huis mocht zitten voor nood en dat ze nu een studio heeft. Zij mag blij wezen dat ze niet op straat staat, dat onbeschofte mens.. En dat moet een kind opvoeden..

Omdat OCMW volgens de regels handelt, die ze van te voren wist, pakt de media het op om even lekker asielzoekers verder zwart te maken. 'Asielzoekers gaan voor'. JA DOH! HET IS EEN WONING TOEGEWEZEN AAN ASIELZOEKERS! Natuurlijk gaan die voor. Man, sommige mensen... En dan word het gedeeld met de titel Moeder en kind moeten huis uit voor asielzoekers.. Wat in feite waar is, maar waar heel veel informatie aan ontbreekt. Maar hé, zo'n titel is lekker goed voor de sensatie en trekt mensen. Dan nog het artikel zelf met een kleurtje schrijven en voila, die asielzoekers hebben het weer gedaan..

En zo gaat de media om met heel veel dingen.. Ik kan er eigenlijk niet meer tegen hoe de media dingen bericht en mensen het allemaal klakkeloos overnemen zonder enige kennis te hebben van zaken.

Maar goed..

Voor mensen die wel openstaan voor kennis en educatie vind ik dit een hele fijne link

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/14/dit-is-wat-je-moet-weten-om-de-vluchtelingencrisis-te-begrijpen/

En ben je meer een beeldend persoon, dit filmpje is ook erg fijn om de vluchtelingencrisis een beetje te leren begrijpen.
https://www.patreon.com/posts/european-refugee-3340857

Ook zie ik veel mensen posten dat "Waarom blijven ze niet in Turkijke! Ze zijn toch veilig." Bovenstaande link en ook andere bronnen geven aan dat ze in Turkijke geen permanent asiel aan kunnen vragen, dat asiel aanvragen al gewoon een zeer moeilijk proces is en dat dit in Europese landen wel kan. Dus, wat doe je dan met je gezinnetje, dan reis je logischerwijs verder door. Je wilt wel ergens naartoe waar je welkom bent, maar je misschien een toekomst hebt voor je kinderen.. Zekerheid. Dat heb je in Turkije niet.

Ook hebben we al jaren vluchtelingen. Vorig jaar waren er 219.000 mensen die naar Europa kwamen. Dit jaar zijn het er meer dan 411.000. Dat is een toename en dus noemen we het een 'crisis'. Maar vluchtelingen komen al jaren. IS is al jaren actief, maar komt sinds kort pas echt in opspraak.. Maar hadden ze IS strijders het land in willen hebben, dan hadden of hebben ze dat eeuwen geleden al gedaan. Vorig jaar was het nog een stuk makkelijker. Nu worden landen afgesloten en als je er al in komt, strenge controles en je naam is bekend.. Waarom zou je dan nu komen in plaats van toen? En waarom onder de vluchtelingen? Voegt niet veel toe, een vluchtelingenkamp bombarderen, met bommen die.. Van waar moeten komen? Denk maar niet dat je met wapens op zak het land of een kamp inkomt. Dan moet je alweer smokkelen.. En dat is nu een stuk lastiger met al die vluchtelingen, om wapens een ander land in te krijgen, aangezien er nu controles bij de grens zijn.. Nee, voor IS is dit volgens mij ook allemaal niet zo handig.

Het hele paard van troje verhaal en IS strijders die met de vluchtelingen mee zitten, is vooral bangmakerij..

En ow, ik geloof echt wel dat er wat mensen zijn van IS, en dat er echt wel slechte mensen tussen zitten.. Maar voor die paar honderden, moeten we dan duizenden weren?

Het klinkt veel, 40.000 vluchtelingen in Nederland, maar Groningen stad heeft 200.000 inwoners. 40.000 is nog niet eens 1/4 van Groningen stad. In dat perspectief word het al meteen een heel stuk minder.. En als we die verdelen over heel Nederland in verschillende centra's, dan zijn de aantallen prima te doen, nu nog.

Tot nu toe spreken we nog niet over miljoenen en voordat dat gebeurd, moet Europa gewoon wat doen en moeten vluchtelingen verdeeld worden over EU landen naar draagkracht. Wat kunnen ze financieel aan, ruimtelijk aan, voor hoelang etc.

Maar de EU is nu vooral aan het kletsen en doet voorlopig niets. Alles word op zijn beloop gelaten.. En tja, dan zal het ergens fout gaan, dan zal er ergens teveel druk op komen te staan en zal de bom (niet letterlijk :D ) barsten. Ik vind het ook belachelijk dat ze niet zijn voorbereid. Er is al tijden een grote vluchtelingen stroom en er is al tijden oorlog in Syrië.. Vluchtelingen komen al jaren deze kant op en dat aantal groeide alleen maar. Nu is het dubbel zoveel als vorig jaar en ineens weet de EU nergens wat van en moet er een plan van aanpak komen. Dat plan had er al eeuwen moeten zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:19

Geen idee of het IS verhaal bang makerij is...we zullen zien denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:24

Het maakt ook niet veel uit of ze er nu al tussen zitten, er zijn ook hier kinderen van asielvluchtelingen dáar heen gegaan vanwege een identiteitscrisis. Als de huidige groep niet goed begeleidt wordt loop je dat risico over pakweg 10 a 15 jaar weer.

Er is een akkoord binnen de EU, maar of ik daar nu zo vrolijk van word :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:45

Eline +:)+
Ik denk er precies zo over!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:12

elenaMM77 schreef:
En waarom wordt je dan niet misselijk als men alle deuren dichtknalt voor een andere stroom vluchtelingen. Men stond ten opzichte van de joodse gemeenschap nog ietsjes opener dan ten opzichte van een vluchteling die toevallig van syrische afkomst is.. want of iemand wat gelooft of niet gelooft is nooit te bewijzen.

want persoonlijk wordt ik net zo onpasselijk van alle misstanden van WOII, als van de huidige misstanden.

raar genoeg veroordelen we blijkbaar wel dat men toen niet open stonden (al hebben we echt wel mensen opgevangen, zelfs een compleet circus heeft hier ondergedoken gezeten met 120 paarden). Maar dat we nu de boot afhouden en vluchtelingen weren vinden we blijkbaar dan wel akkoord..

wat nu als over 70 jaar blijkt dat er 100.000-en meer syriërs gestorven zijn, puur omdat ze geen kant op konden? dan schamen we ons daar wel over, maar weer niet over het volk of het land dat dan ergens voor op de vlucht is?

de schatting was dat het per januari 2015 zo'n 220.000 zou zijn (deze cijfers waren van eind 2014, recentere over wat het aantal nu is kon ik niet vinden).

Of men nou opener stond voor Joodse vluchtelingen durf ik niet zo 1, 2, 3 te zeggen. Westerbork was toch echt een Nederlandse uitvinding waar de vluchtelingen uit het zicht op de hei werden gedumpt. Maar inderdaad, het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt met dit keer de Syriërs in de hoofdrol. Je zou toch denken dat we van het verleden geleerd zouden moeten hebben.

Ik snap niet dat men elke vluchteling vanuit Syrië of directe omgeving maar direct aanziet als uitschot of uitvreter, zeker als het Moslims betreft. Waarom kunnen we deze mensen in nood niet even los zien van hun geloof?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:34

elenaMM77 schreef:

Joods ben je niet alleen als gelovige.
Toen Europa voor de 2e wereldoorlog zijn grenzen sloot konden Joodse mensen dus geen kant op, ze konden geen asiel aanvragen net zoals de vluchtelingen nu doen. Ze werden terug naar Duitsland gestuurd en eindigden in concentratie kampen. De Syriërs die nu vluchten zijn nooit op die manier in gevaar geweest als de Joodse mensen van toen.

Het is een vergelijking die je niet kunt maken.

Syriërs zijn tijdens de Arabische lente in opstand gekomen tegen hun dictator. Dit werd met harde hand neergeslagen. Er is daarna een burgeroorlog uitgebroken om die dictator af te zetten. Doordat de regering steun krijgt van Rusland en de bevolking gesteund word door de VS is het ook een moeilijke politieke kwestie en daarom kan er niet worden ingegrepen van buitenaf.
IS is een van de groepen die mee is gaan vechten tegen de regering en zij vechten ook weer tegen de andere groepen.
Iedereen vecht daar nu tegen elkaar en het einde is nog lang niet in zicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:18

Elise_0o schreef:
Joods ben je niet alleen als gelovige.
Toen Europa voor de 2e wereldoorlog zijn grenzen sloot konden Joodse mensen dus geen kant op, ze konden geen asiel aanvragen net zoals de vluchtelingen nu doen. Ze werden terug naar Duitsland gestuurd en eindigden in concentratie kampen. De Syriërs die nu vluchten zijn nooit op die manier in gevaar geweest als de Joodse mensen van toen.

Het is een vergelijking die je niet kunt maken.

Syriërs zijn tijdens de Arabische lente in opstand gekomen tegen hun dictator. Dit werd met harde hand neergeslagen. Er is daarna een burgeroorlog uitgebroken om die dictator af te zetten. Doordat de regering steun krijgt van Rusland en de bevolking gesteund word door de VS is het ook een moeilijke politieke kwestie en daarom kan er niet worden ingegrepen van buitenaf.
IS is een van de groepen die mee is gaan vechten tegen de regering en zij vechten ook weer tegen de andere groepen.
Iedereen vecht daar nu tegen elkaar en het einde is nog lang niet in zicht.

Het "westen" met de VS voorop heeft in zijn almachtige arrogantie gedacht wel even vrijheid en democratie te kunnen (en mogen!) brengen in een aantal landen in het midden-oosten. Die inmenging in de interne zaken van een soevereine staat is tegen het internationale recht. Alle betrokken landen zouden eigenlijk voor het internationale gerechtshof gesleept moeten worden.
Assads regime, wat wij er ook qua gedrag van mogen vinden is nog steeds geheel legaal aan de macht en de beste optie om deze ellende te stoppen. Rusland is een van de weinigen die daar nu steun geeft om de legale regering overeind te houden. Maar bv ook ex-Iraakse minister zegt dit. Er moet regionaal (militaire) steun naar de Syrische regering, bombardementen stoppen IS niet, maar zijn wel deel van de reden dat mensen nu zo massaal op de vlucht slaan. En dan staat NL al weer te trappelen om ook Syrië te bombarderen (waren al bezig in Irak) http://www.nu.nl/politiek/4129559/minis ... syrie.html Te zot voor woorden. Wat je raakt (direct of indirect) zijn de burgers, niet IS en het gevolg is meer vluchtelingen. VS/Europa/NAVO heeft oogkleppen op, wat regeringen omverwerpen oplevert is al lang duidelijk. En toch het nog een keer (of tig) doen en blijven geloven dat het deze keer wel succesvol is. |o In Europa heeft het hele democratische proces 200+ jaar geduurd. Dat druk je er niet even in een paar jaar doorheen, zeker niet met een bevolking die een nogal autocratische instelling van zijn regeerders gewend is (en met de vele stammen die elkaars bloed vaak wel kunnen drinken ook nodig heeft, gezien wat er nu in Libië en Irak gaande is).

Laat Europa/NAVO aub eindelijk eens hersens kweken en de enige nog stabiliserende factor in het gebied in het zadel houden. Je hoeft het helemaal niet met zijn regeermethodes eens te zijn, maar je zal moeten toegeven dat het gezien de lokale omstandigheden een noodzaak is dat hij de boel braaf houd.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:34

elenaMM77 schreef:

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere post hier vind ik dat we er voor de vluchteling moeten zijn. Hou jij je nu gewoon bij feiten in plaats van dingen te roepen die gewoon niet waar zijn. Daar reageer ik op.
Je houdt een betoog vol onwaarheden. Het is allemaal al erg genoeg zonder het geheel anders voor te spiegelen . Laten we leren van onze geschiedenis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:47

ik begrijp de vergelijking met joden en Syriers niet helemaal....De joden waren succesvol,hadden eigen bedrijfjes.
De Syriers komen hier met helemaal niets.
Of snap ik iets niet?