Thesserd schreef:Ik geloof niet dat we alles maar niet hoeven te doen omdat we dat liever niet willen. Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Overal moet gewerkt worden om te overleven. Dat is een soort logisch oorzaak-gevolg iets. Wil je eten? Dan moet je daar voor werken in de zin van geld verdienen of zelf een dier opjagen of het land verbouwen.
Het punt is dat we met alle automatisering helemaal niet zoveel werk nodig hebben om onze levensbehoeften te vervullen.
Het meeste werk bestaat uit het ingewikkelde financiele en bureaucratische systeem
zelf. Da's allemaal weinig noodzakelijk.
Citaat:
Ook de baantjes die veel stress veroorzaken (door enorme verantwoordelijkheden bijv) of de baantjes die gewoon ranzig zijn (riool, wc schoonmaken etc) moeten gedaan blijven worden. Denk niet dat er veel vrijwilligers zijn die zo'n baantje willen doen als ze toch al een riant basis inkomen hebben.
Eerste misverstand, dat 'riante' basisinkomen. Het loopt steeds verder op maar het idee van een basisinkomen is wel vooral dat het een
basis is. Het is dus nog steeds interessant om erbij te werken als je meer luxe wilt.
Ten tweede, ik heb het idee dat dit onderwerp al eens aan bod is gekomen, maar het is niet waar. Er zijn genoeg mensen te vinden die het werk doen. Er zijn namelijk al allerlei situaties waarin mensen het werk doen terwijl ze daar strict genomen niet toe gedwongen zijn. Mensen maken op campings schoon voor gratis verblijf, diverse partners van goedverdienende echtgenoten maken toch schoon bij mensen thuis, mensen mesten gratis en voor niets en zelfs als hobby stallen uit, op festivals zijn er vaak genoeg mensen te vinden die het werk gratis of voor weinig doen.
Kortom: aantoonbaar onwaar dat er niemand meer te vinden is.
Maar je moet het werk dan inderdaad op een of andere manier wel iets aantrekkelijker maken. Ik mag hopen dat de schoonmakers die met flexcontracten en hoge prestatiedruk inderdaad weglopen tot ze wat beter behandeld worden