Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:47

bruintje123 schreef:
Daar hen jij dan gelukkig geen last van he tillie :+

Vervelend he alle berichten lezen en mensen die er ander standpunt hebben uit ervaring dan jij.

Maar vind je het goed dat ik verder niet op je geweldige persoonlijke aanval in ga die compleet ontopic was.

Noem een voorbeeld ;)

Geen aanval, maar gewoon feiten hoor. Ik geef aan hoe het op mij overkomt en dat je jezelf tegenspreekt.

Snap overigens weer niet wat die middelste zin toevoegt..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:10

Ik denk dat er zoveel verschillende mensen zijn op deze planeet dat er ongetwijfeld mensen vrijwillig en garaag nachtdiensten draaien. Of dat er genoeg zijn, en of dat in de goede sector is, is een andere vraag.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:42

Sheran schreef:
Ik denk dat er zoveel verschillende mensen zijn op deze planeet dat er ongetwijfeld mensen vrijwillig en garaag nachtdiensten draaien. Of dat er genoeg zijn, en of dat in de goede sector is, is een andere vraag.

Helemaal juist! :j

Mensen .... nachtdiensten draaien (sowieso ploegendiensten draaien) is gewoon voor de meeste mensen slecht(er) voor hun gezondheid. Het is voor veel mensen moeilijker om overdag te slapen en 's nachts wakker te blijven, laat staan dat je 's nachts ook nog zwaar lichamelijk werk moet verrichten.
Hier in het bedrijf zijn er maar een paar mensen die de nachten werken geweldig vinden (jaja, ze zijn er wel), maar voor de meeste is het nu eenmaal een deel van het rooster. Wanneer wordt er het meest gesnipperd? Juist ... in de nachten. Oók door de mensen die de nachten geweldig vinden, gewoon omdat je er het meeste profijt uit haalt om de nachten niet te werken.
Ik loop zelf eigenlijk ook liever nachten dan ochtenden, niet omdat de nachten makkelijker zijn qua lichaam, maar omdat de dagdienst er dan niet is. :D Dat is vaak ook de reden dat ouderen toch de nachten blijven lopen: in de DD of OD worden de meest banketstaaf en rottige klusjes voor je gevonden. Hoe bedoel je ... ouderenbeleid? :(
Er wordt al wel gesproken over het afschaffen van de ploegentoeslag. Ik ben bang dat als dat gebeurt je nóg minder mensen voor de ploegendiensten krijgt.

Wat mij nog erger lijkt (en wat gelukkig ook vanaf 55 niet meer hoeft) is consignatiediensten draaien. Het kan voor ons zwaar zijn om in de nachten een storing op te lossen, maar voor de monteur die geconsigneerd is lijkt het me helemaal een hel! Wij zijn er op voorbereidt dat we de nacht ingaan, maar zij hebben overdag gewerkt en kunnen op elk moment een telefoontje krijgen dat ze moeten komen om een storing te verhelpen. En dat meerdere keren per nacht, op (in ons geval) 3 locaties. :(:)
Ik heb nog geen monteur gevonden die stond te springen om consignatiediensten, maar ja ... het hoort erbij. De meeste zijn de jaren aan het aftellen dat ze ermee kunnen stoppen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:46

Sheran schreef:

Precies! En bovendien ging het niet eens om vrijwillig nachtdienst draaien, maar tegen extra luxe. Maar dat er níemand is die 'vrijwillig'(tegen extra luxe dus) nachtdienst zou willen draaien is gewoon niet waar. Lijkt me juist met een basisinkomen aantrekkelijker: je kan 's nachts werken(wat zeer zeker zwaar is) met toeslag, dan kan je tot in de middag slapen en dan lekker je eigen ding doen omdat dan allemaal winkels etc open zijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:05

Shadow0 schreef:
Victory-Boy, een deel van de vragen zijn nog niet te beantwoorden en zijn dat ook niet volledig zonder daar als maatschappij over na te denken. Het is geen magische oplossing die ineens alles fixt wat er ooit verkeerd gegaan is. Een deel van de oplossing is dat we nadenken over hoe we onze maatschappij willen inrichten.

Maar er wordt dus al ruim 40 jaar nagedacht?

Shadow0 schreef:
In zowel de VS als Canada zijn (in elk geval volgens de resultaten die Rutger Bregman noemt in zijn boek, ik heb de gegevens zelf niet nagezocht) de experimenten stopgezet zonder dat er eigenlijk gekeken is naar hoe het werkte. In de VS gebeurde er iets vlak voor de wet goedgekeurd zou zijn (ik meen de moord op Kennedy, maar het kan ook iets anders zijn waardoor de besluitvorming in elk geval stil kwam te liggen en men het eigenlijk simpelweg vergat) en in Canada werd het experiment gestopt en lag de data tijdenlang in een doos te verstoffen.

Totdat iemand het opgroef en het ineens heel positief bleek te zijn. Maar ja, toen was het al weer stop gezet.

Maar als het zo positief was, dan kan het toch zo weer opgepikt en uitgevoerd worden? Het scenario ligt al helemaal klaar, is uitgetest en succesvol bewezen ... "gewoon even" invoeren dus en klaar.
Ik weet wel, zo simpel is het allemaal helaas niet, er zijn weer nieuwe regeringen en nieuwe problemen, maar zo simpel zou het wel moeten (en mogelijk ook kunnen) zijn.

Shadow0 schreef:
(Dit komt overigens vaker voor dan je denkt, veel beleid wordt nooit behoorlijk geevalueerd, veel experimenten worden niet afgerond en uit de data die verzameld is worden geen conclusies getrokken. En zelfs als dingen wel ondubbelzinnig bewezen zijn, kan de politiek nog gewoon keihard iets anders besluiten.

Toenmalig minister Verdonk bv wilde per se haar eigen ama-plan doordrukken, zelfs al was er een andere methode die goedkoper was, effectiever en leidde tot meer ama's die terugkeerden naar hun land. Maar feiten deden er niet toe... de politiek ging voor. :\ )

Dat de politiek zijn eigen weg volgt lijkt me duidelijk. Er zijn er maar weinig die daadwerkelijk naar de mensen luisteren of die daadwerkelijk weten wat er in de maatschappij omgaat.
Zoals ik al eerder zei: wat mij betreft mag het ingevoerd gaan worden, maar ik zie helaas nog wat tegenstrijdigheden waar het geld vandaan zou moeten komen. Is ook maar 1 linkje wat ik gelezen heb, hoor (die van AlexVB), misschien dat andere linken betere plannen hebben.

Ik ben wel in voor een (hopelijk hele lange) periode met minder stress, meer vrije tijd, maar toch genoeg geld. Ik zou me waarschijnlijk (zeker in het begin) niet nuttiger gaan maken voor de maatschappij, maar eidenlijk de dingen doen waar ik nu niet tot nauwelijks aan toe kom: lekker een boek lezen in het zonnetje, spelen met de hond, spelletjes op de computer, films kijken, wandelen, fietsen, reizen, cursussen volgen, veel meer met mijn interesses doen, een boek schrijven en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen.
Men! Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd om te werken! :D

PS: De meeste van die dingen probeer ik nu ook al af en toe te doen, en gelukkig lukken sommige dingen ook nog. Ik ben een gelukkig persoon die heerlijk van het leven kan genieten, maar ik zou onderhand een moord doen voor meer vrije tijd en minder geldzorgen. Zoals zovele met me. Dus graag invoeren die hap voordat ik onder de zode lig. ~~}>

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:29

Tillie20 schreef:
Precies! En bovendien ging het niet eens om vrijwillig nachtdienst draaien, maar tegen extra luxe. Maar dat er níemand is die 'vrijwillig'(tegen extra luxe dus) nachtdienst zou willen draaien is gewoon niet waar. Lijkt me juist met een basisinkomen aantrekkelijker: je kan 's nachts werken(wat zeer zeker zwaar is) met toeslag, dan kan je tot in de middag slapen en dan lekker je eigen ding doen omdat dan allemaal winkels etc open zijn.

Tot ver in de middag voor de meeste mensen, vergeet dat niet! Van de mensen die de nachtdiensten graag draaien slapen de meeste tot 18:00. Degene die vroeg wakker zijn gaan in de middag of avond weer slapen. Het is niet zo dat je 's nachts werkt en overdag lekker allemaal leuke dingen kunt doen ... je hebt je rust echt nodig.

Ik moest altijd om 14:30 weer op om de pony's te verzorgen. Stallen uitmesten, wei uitmesten (honden waren gelukkig tijdens de dagen dat ik nachten draaide bij mijn ouders), douchen, eten koken, eten, pony's weer verzorgen, heel even een halve film of serie kijken, klaarmaken voor werk en weg. Heb je geen pony's, dan ziet je dag er natuurlijk anders uit, maar mijn collega's hebben kinderen en die hoor ik ook niet over "lekker je eigen ding doen omdat dan allemaal winkels etc open zijn".
Nu woon ik inmiddels al een paar jaar samen, maar nog kan ik weinig leuke dingen doen tussen de nachten door, zonder gebroken de nacht in te gaan. Die dagen zijn dus voor de meeste mensen verloren dagen. En dat is dus de reden dat zoveel mensen de nachten snipperen ipv de ochtenden. Na een OD heb je veel meer effectieve vrije tijd over.

Alles heeft zijn voors en zijn tegens en de voors van de ploegendiensten (niet de nachtdiensten!) zijn: vrij zijn op "werkdagen" zodat je makkelijker dingen kunt regelen zonder daar vrij voor te moeten nemen. Er wordt ook wel verwacht trouwens dat je dat in je vrije tijd doet (doktersafspraken bv) en niet wanneer je moet werken.
De nadelen zijn echter: meestal werken wanneer andere vrij zijn en dus het missen van zovele feestjes, uitjes, BBQ's, verjaardagen, en andere dingen die gepland worden in de avonden, weekeindes en feestdagen. Ook moet je in je vrije tijd naar meetings, toolboxen, werkoverleg, werkgroepjes en cursussen en krijg je geen vrij als er personeelsuitjes zijn of andere feestjes georganiseerd door het werk. Dit in tegenstelling tot de dagdienst bij ons bedrijf. :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:07

Victory boy

+ 100 :D

Indestal

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 05:32

Tilly ik kwam om 18.00 u gebroken uit bed ondat ik de wekker had gezet..de eerste paar uur lag ik wakker omdat mijn hoofd vol zat en te moe was..dan heb je felle zon die je buiten moet houden, lawaai buiten...als ik eindelijk wat wakkerder was gedouched en gegeten was het rond half 9 even zitten en weer weg...niks vrije dag...na de 5e nacht dacht je op mars te zitten..
De arbowet stelt ook dat je na je 57 jaar geen nachtdiensten meer hoeft te draaien...

Er zijn mensen die een paar uur slapen wekker zetten en vroeg in de avond nog 2 uur gaan slapen, maar dan moet je wel een heel goede slaper zijn..leuk dingen doen in de middag is het dan ook niet.die energie heb je niet

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 05:38

Maar als we allemaal basis krijgen geldt dat ook voor de echtgenote?? Dan krijg ik meer dan dat ik nu verdien met werken...dan wil ik het wel...blijf ik lekker thuis...of is het per gezin...dan krijg je de latters..is samenwonen niet meer aantrekkelijk..of postadressers...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:43

Tcm62 schreef:
Tilly ik kwam om 18.00 u gebroken uit bed ondat ik de wekker had gezet..de eerste paar uur lag ik wakker omdat mijn hoofd vol zat en te moe was..dan heb je felle zon die je buiten moet houden, lawaai buiten...als ik eindelijk wat wakkerder was gedouched en gegeten was het rond half 9 even zitten en weer weg...niks vrije dag...na de 5e nacht dacht je op mars te zitten..

Als het echt zo zwaar is, is het des te naarder dat wij in een beschaafd land van sommige mensen verwachten dat ze zoveel opgeven omdat ze nachtdiensten moeten draaien. En is het des te beter als we eens na gaan denken over welke nachtdiensten er werkelijk nodig zijn, en hoe we die zo goed mogelijk kunnen inrichten voor de mensen.

Ik vind het zo'n rare gedachtengang: nu is het werken voor veel mensen echt heel zwaar, en dus moeten we die situatie niet veranderen.

Voor mij is het juist een reden om de situatie wel te veranderen, omdat het helemaal niet zo zwaar zou moeten zijn. Mensen die zo ongelukkig zijn... die gun ik juist iets beters.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:15

Ik werk dan in de zorg maar daar wordt echt wel al zo minimaal mogelijk ingeroosterd. Niet om de mensen te sparen maar de kosten te drukken.

Dan hebben artsen en technische dienst allemaal bereikbaarheids diensten.
Met geluk mogen ze de hele nacht slapen ( wat meestal lichter is omdat ze bang zijn door de telefoon heen te slapen)
Maar met wat pech worden ze om het uur of vaker gebeld of moeten alsnog komen.

En ik denk zeker van gewone verpleging, td enz die geen vette lonen hebben er toch zeker na gaan denken of ze die diensten nog willen.

Mijn man werkt in het transport.
Ene week van 5 tot ongeveer 14:00 uur.
De andere week van ongeveer 14:00 tot 0:00/2:30 uur. Nooit precies te zeggen. En 1 keer in de twee weken op zaterdag van 6 tot 20/21 uur.
Weinig tijd voor feestjes.

Komt dus vaak genoeg voor dat ik vroege heb hij late.
Ik nacht en slaap en hij in de ochtend stil moet zijn. Als ik uit bed kom hij weer naar het werk is.

Met 3000 in de maand gratis..... Dan gaat er veel veranderen.

Heb gewerkt bij een warehouse. Mijn tijd was gelukkig gewoon van 23:00 tot 7:00. Maar de ploeg wissel was daar om 4 uur in de nacht. En dat voor minimum loon voor die mensen.
1500 is dan meer. Hoeveel blijven dat doen.
Nu werkte daar al meer Polen fan Nederlanders. Hoe denk je dat de verhoudingen dan gaan zijn? Ik weet het wel.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 01:10

Shadow0 schreef:
Tcm62 schreef:

Als het echt zo zwaar is, is het des te naarder dat wij in een beschaafd land van sommige mensen verwachten dat ze zoveel opgeven omdat ze nachtdiensten moeten draaien. En is het des te beter als we eens na gaan denken over welke nachtdiensten er werkelijk nodig zijn, en hoe we die zo goed mogelijk kunnen inrichten voor de mensen.

Ik vind het zo'n rare gedachtengang: nu is het werken voor veel mensen echt heel zwaar, en dus moeten we die situatie niet veranderen.

Voor mij is het juist een reden om de situatie wel te veranderen, omdat het helemaal niet zo zwaar zou moeten zijn. Mensen die zo ongelukkig zijn... die gun ik juist iets beters.

Volgens mij zie jij het echt te rooskleurig in allemaal... :+

Ik geloof niet dat we alles maar niet hoeven te doen omdat we dat liever niet willen. Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Overal moet gewerkt worden om te overleven. Dat is een soort logisch oorzaak-gevolg iets. Wil je eten? Dan moet je daar voor werken in de zin van geld verdienen of zelf een dier opjagen of het land verbouwen. Daar komt nog bij dat we het hier in Nederland helemaal niet zo slecht hebben qua werk en hoe veel we daar voor terug krijgen.
Ook de baantjes die veel stress veroorzaken (door enorme verantwoordelijkheden bijv) of de baantjes die gewoon ranzig zijn (riool, wc schoonmaken etc) moeten gedaan blijven worden. Denk niet dat er veel vrijwilligers zijn die zo'n baantje willen doen als ze toch al een riant basis inkomen hebben. Enige wat ik me kan bedenken is dat allochtonen en/of illegalen dit soort werk gaan doen? Wat voor samenleving krijgen we dan... -O-

Het enige wat ik wel zie is het verschil aan mentaliteit hier in vergelijking met Spanje en Frankrijk bijv. Alles is moet hier stipt op tijd, zo snel mogelijk én zo goedkoop mogelijk. Dit zit helemaal ingebakken in de Nederlandse ziel op de één of andere manier... En niet eens alleen in de werksfeer, maar ook in de supermarkt... Nederland is zo goedkoop met haar boodschappen in vergelijking met vergelijkbare landen en toch bedenkt geen haar op 75% van de Nederlandse hoofden om toch maar eens dat Beter Leven vlees te halen, of net die 50 cent meer te betalen voor iets meer kwaliteit of betere afkomst... Het zou wat mij betreft geen kwaad kunnen om dat een beetje kwijt te raken.
Maar ach, dan denk ik aan mijn baas en denk ik, er zijn zo veel mensen die die mentaliteit helemaal niet kwijt willen raken :+

Daarbij heb ook ik nog steeds mijn twijfels over waar al het geld vandaan moet komen. En daar komt nog bij, als wij Nederlanders opeens allemaal 1000 extra in de maand krijgen, reken er dan maar vast op dat alles gewoon mee stijgt in prijs. Ik zou niet weten waarom niet...

Maar, ik ben wel in voor het experiment. Het zou heel tof zijn als het werkt :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:17

Van mij mogen de ouderen, mensen met een bijstandsuitkering en andere soorten uitkeringen wel iets extra's krijgen. Onze groep grijpt altijd naast de boot.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:57

Die persoon van 50+ altijd gewerkt en nu niet meer aan de bak komt mag er wel wat bij.
Maar aso die nog nooit een poot heeft uitgestoken mag wel eens inleveren.
Of in ieder geval eens de toeslagen stoppen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:11

Maar ZELFS als het allemaal werkt, het blijkt in de praktijk eerlijk verdeelt te worden, iedereen gaat er op vooruit en iedereen is blij. De handelspositie blijft even sterk en economie gaat erop vooruit. Stel dat dat zo is (wat ik niet geloof, (lees mijn eerdere berichten maar even terug, daar staan genoeg argumenten), maar even hypothetisch) dan blijf je nog met een zeer onwenselijk probleem zitten en dat is dat de consumptie en weggooigedrag van mensen enorm omhoog gaat wat weer zeer slecht voor het milieu is. Meer geld = meer kopen = meer weggooien. Ik vind dat we dat als overheid en als samenleving echt niet moeten stimuleren. Bovendien denk ik dat overgewicht een veel groter probleem gaat worden. Minder werken = minder bewegen + meer eten = overgewicht.

De huidige maatschappij mag in mijn ogen NU AL best wat soberder leven dan luxer. Dan heb ik het over voeding, over producten etc. En dan niet aan komen met dat mensen dan wel geld hebben om duurzamere producten te kopen want dat geld is er nu ook en nu kopen mensen alsnog geen duurzamere producten.

Dus nee, ik zie aan alle kanten van het basisinkomen zoveel nadelen dat ZELFS als het werkt het in mijn ogen een ongewenst effect heeft.

Ik blijf bij mijn idee dat als je iets wil veranderen dat je dan banen moet gaan creëren als overheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:13

bruintje123 schreef:
Die persoon van 50+ altijd gewerkt en nu niet meer aan de bak komt mag er wel wat bij.
Maar aso die nog nooit een poot heeft uitgestoken mag wel eens inleveren.
Of in ieder geval eens de toeslagen stoppen.

En degene die een Wajong uitkering hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:42

Thesserd schreef:
Ik geloof niet dat we alles maar niet hoeven te doen omdat we dat liever niet willen. Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Overal moet gewerkt worden om te overleven. Dat is een soort logisch oorzaak-gevolg iets. Wil je eten? Dan moet je daar voor werken in de zin van geld verdienen of zelf een dier opjagen of het land verbouwen.

Het punt is dat we met alle automatisering helemaal niet zoveel werk nodig hebben om onze levensbehoeften te vervullen.

Het meeste werk bestaat uit het ingewikkelde financiele en bureaucratische systeem zelf. Da's allemaal weinig noodzakelijk.

Citaat:
Ook de baantjes die veel stress veroorzaken (door enorme verantwoordelijkheden bijv) of de baantjes die gewoon ranzig zijn (riool, wc schoonmaken etc) moeten gedaan blijven worden. Denk niet dat er veel vrijwilligers zijn die zo'n baantje willen doen als ze toch al een riant basis inkomen hebben.

Eerste misverstand, dat 'riante' basisinkomen. Het loopt steeds verder op maar het idee van een basisinkomen is wel vooral dat het een basis is. Het is dus nog steeds interessant om erbij te werken als je meer luxe wilt.

Ten tweede, ik heb het idee dat dit onderwerp al eens aan bod is gekomen, maar het is niet waar. Er zijn genoeg mensen te vinden die het werk doen. Er zijn namelijk al allerlei situaties waarin mensen het werk doen terwijl ze daar strict genomen niet toe gedwongen zijn. Mensen maken op campings schoon voor gratis verblijf, diverse partners van goedverdienende echtgenoten maken toch schoon bij mensen thuis, mensen mesten gratis en voor niets en zelfs als hobby stallen uit, op festivals zijn er vaak genoeg mensen te vinden die het werk gratis of voor weinig doen.

Kortom: aantoonbaar onwaar dat er niemand meer te vinden is.

Maar je moet het werk dan inderdaad op een of andere manier wel iets aantrekkelijker maken. Ik mag hopen dat de schoonmakers die met flexcontracten en hoge prestatiedruk inderdaad weglopen tot ze wat beter behandeld worden :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:48

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:
Ik geloof niet dat we alles maar niet hoeven te doen omdat we dat liever niet willen. Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Overal moet gewerkt worden om te overleven. Dat is een soort logisch oorzaak-gevolg iets. Wil je eten? Dan moet je daar voor werken in de zin van geld verdienen of zelf een dier opjagen of het land verbouwen.

Het punt is dat we met alle automatisering helemaal niet zoveel werk nodig hebben om onze levensbehoeften te vervullen.

Het meeste werk bestaat uit het ingewikkelde financiele en bureaucratische systeem zelf. Da's allemaal weinig noodzakelijk.

Citaat:
Ook de baantjes die veel stress veroorzaken (door enorme verantwoordelijkheden bijv) of de baantjes die gewoon ranzig zijn (riool, wc schoonmaken etc) moeten gedaan blijven worden. Denk niet dat er veel vrijwilligers zijn die zo'n baantje willen doen als ze toch al een riant basis inkomen hebben.

Eerste misverstand, dat 'riante' basisinkomen. Het loopt steeds verder op maar het idee van een basisinkomen is wel vooral dat het een basis is. Het is dus nog steeds interessant om erbij te werken als je meer luxe wilt.

Ten tweede, ik heb het idee dat dit onderwerp al eens aan bod is gekomen, maar het is niet waar. Er zijn genoeg mensen te vinden die het werk doen. Er zijn namelijk al allerlei situaties waarin mensen het werk doen terwijl ze daar strict genomen niet toe gedwongen zijn. Mensen maken op campings schoon voor gratis verblijf, diverse partners van goedverdienende echtgenoten maken toch schoon bij mensen thuis, mensen mesten gratis en voor niets en zelfs als hobby stallen uit, op festivals zijn er vaak genoeg mensen te vinden die het werk gratis of voor weinig doen.

Kortom: aantoonbaar onwaar dat er niemand meer te vinden is.

Maar je moet het werk dan inderdaad op een of andere manier wel iets aantrekkelijker maken. Ik mag hopen dat de schoonmakers die met flexcontracten en hoge prestatiedruk inderdaad weglopen tot ze wat beter behandeld worden :)

Klopt, door automatisering komt er minder werk waardoor er sowieso minder belastinggeld via inkomensbelasting binnen gehaald kan gaan worden. Maar we willen wel meer van dat belastinggeld gaan uitgeven. Klinkt krom? Al met al komt het er op neer dan dat minder mensen meer belastinggeld moeten gaan opbrengen.

Verder, dan zul je inderdaad die baantjes aantrekkelijker moeten maken. De voorbeelden die jij noemt vind ik niet helemaal passen. Je mest die stallen uit omdat je je inzet voor jouw manege bijv, of je helpt op een festival omdat je wat met dat festival hebt. Gewoon plat wc's schoonmaken in een horeca gelegenheid bijv vind ik een ander verhaal. En wil je dat interessanter maken, dan heb je volgens mij weinig andere opties dan het beter verdienbaar maken? Wat ook weer scheef is en allerlei problemen oplevert.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:56

Ik vind het overigens jammer dat een hele hoop tegenargumenten structureel genegeerd wordt door de voorstanders van het basisinkomen en maar blijven doordraven op dezelfde voordelen van het basisinkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:03

@purny
Als ik hier op bokt lees dat je met de Wajong een paard kan onderhouden hoeft het ook niet omhoog.

@shadow
Jou loon is blijkbaar heel wat meer dan 1500. Jij vind dat duidelijk erg weinig.
Als ik 1500 krijg gestort spring ik ern gat in de lucht want dat is meer dan nu dus al luxe.
Zou ik fulltime werken heb ik ook meer. Maar dat gaat helaas niet.

Mensen die het min.loon verdienen. Wel met 2 werken vallen buiten alle potjes.
Ook die vinden 1500 ruim.

Niet alleen vergelijken vanuit jou riante salaris. Dat jij bij blijft werken geloof ik wel.
Maar juist de klusjes voor lager opgeleide zullen minder snel vervult worden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:08

bruintje123 schreef:
@purny
Als ik hier op bokt lees dat je met de Wajong een paard kan onderhouden hoeft het ook niet omhoog.

@shadow
Jou loon is blijkbaar heel wat meer dan 1500. Jij vind dat duidelijk erg weinig.
Als ik 1500 krijg gestort spring ik ern gat in de lucht want dat is meer dan nu dus al luxe.

Niet alleen vergelijken vanuit jou riante salaris. Dat jij bij blijft werken geloof ik wel.

...

Ik verdien ook véél minder dan 1500, maar toch vind ik 1500 ook weinig in vergelijking met modaal inkomen(1900 per maand). Het gaat om het grote geheel, niet wat een enkeling vindt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:14

Tillie20 schreef:
bruintje123 schreef:
@purny

@shadow

...

Ik verdien ook véél minder dan 1500, maar toch vind ik 1500 ook weinig in vergelijking met modaal inkomen(1900 per maand). Het gaat om het grote geheel, niet wat een enkeling vindt.

Ik verdien bij een fulltime baan netto ook minder dan 1500 en ik vind dat niet weinig. Ligt er aan hoe oud je bent en hoe lang je dat werk al doet vind ik. Ik vind het niet weinig in de zin van dat je er prima mee rond kan komen.
Verwacht maar niet dat het basis inkomen 1500 euro zal zijn hoor :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:16

Maar je gaat er basisloon toch niet vergelijken met modaal?

Thesserd. volgens het artikel zou het 1500 worden.
Want mensen die nu van elk potje gebruik kunnen maken komen daar ook in de buurt.
Mensen die hard werken en overal buiten vallen hebben minder.
Zo "goed" is het geregeld.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:19

Geloof inderdaad ook niet dat 1500 uiteindelijk gebruikt zal worden, maar we moeten ergens vanuit gaan nu.

Modaal is gewoon het loon wat de meeste mensen krijgen, dus dat is iets anders dan gemiddeld. Daarom is modaal een goede norm om te vergelijken. Je zou met het basisinkomen 3/4 van modaal verdienen.

Bovendien zullen producten en diensten waarschijnlijk duurder worden, dus dan is 1500 niet veel nee. Dan zal je er alsnog bij moeten werken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:22

Maar als je gaat vergelijken met modaal zouden huidige uitkeringen ook omhoog moeten.
Terwijl een uitkering is om van te leven. Een dak en eten. Niet veel meer.

Dat bij een basisloon alles omhoog zal gaan ben ik ook bang voor dus heeft het ook ter nut dat in te voeren.