Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:10

safina schreef:
Nee hoor, hulp kost lang niet altijd geld. Er is bijna overal in Nederland wel een vorm van gratis opvoedhulp te vinden. Cursussen, advies, ondersteuning.... En deelname kost meestal niets.

Je heb ook een verschil in hulp, of het gratis is of niet..

Maar waarschijnlijk vinden deze mensen het reuze leuk om op tv te komen met hun "leuke" kinderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:40

nelis schreef:
safina schreef:
Nee hoor, hulp kost lang niet altijd geld. Er is bijna overal in Nederland wel een vorm van gratis opvoedhulp te vinden. Cursussen, advies, ondersteuning.... En deelname kost meestal niets.

Je heb ook een verschil in hulp, of het gratis is of niet..

Maar waarschijnlijk vinden deze mensen het reuze leuk om op tv te komen met hun "leuke" kinderen..

Yep. Er is verschil in hulp. Maar daarom ben ik ook zo verbaasd. Jo Frost heeft geen pedagogische opleiding als achtergrond. En ze werkt niet met een wetenschappelijk onderbouwde methode. En dan moeten je kinderen nog op TV ook. En dat terwijl Nederland erom bekend staat dat hier, ten opzichte van de rest van de wereld, veel kwalitatief goede opvoedondersteuning voorhanden is. En dan ook nog eens breed toegankelijk.

Overigens vindt ik wel dat die ouders en kinderen de samenleving op een bepaalde manier wel een dienst bewijzen hoor. Ze laten in ieder geval zien dat opvoeden lang niet altijd makkelijk is en dat het heel gewoon is om hulp te vragen of advies in te winnen als je er even niet uitkomt. En als je je daarvoor zo kwetsbaar op durft te stellen op TV, dan heb ik daar veel bewondering voor. Ik vraag me alleen wel af of ze de consequenties voor hun kinderen altijd overzien....

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:45

Maar Safina, omdat SOMMIGE mensen het niet eens zijn met Jo en dat dit WELLICHT door de montage komt hoeft toch niet te zeggen dat ze het helemaal niet eens is met hoe ze op TV (over)komt? :P Zoveel mensen, zoveel interpretaties... Ik vind haar programma iig erg boeiend, juist omdat ik zelf zwanger ben (en 0,0 ervaring heb met kleine kinderen, ik vind ze bij anderen doorgaans erg irritant :') en van die gezinnen leert ik sowieso hoe het níet moet, lol). Betekent dit dat ik 100% van wat zij overbrengt wil toepassen? Nee, maar ik denk dat er zelf wel wat uit te halen valt.

Verder moeten we het programma ook niet meer maken dan het is, het is entertainment - het komt nota bene op RTL4! En de gezinnen waar ze komt zijn sowieso geholpen met wat zij doet omdat ze voor haar komst sowieso slechter af waren dan daarna. :+

Ik begrijp je kritische houding overigens echt wel, en die juich ik toe. Kritisch zijn is goed, houdt een mens scherp. Zo sta ik er zelf ook in. Maar ik denk dat je dingen gewoon op meerdere manieren kunt uitleggen.

De kritiek van de mensen (vrouwen) mbt de 'stop Jo Frost'-actie begrijp ik echt niet. Want zij maken zich er -net zo goed als de fanatieke voorstanders van Frost- schuldig aan dat ze hard tegen hard gaan. Het wordt nu 'Jo Frost dresseert kinderen' vs. 'Jo Frost is top'. Tuurlijk is ze niet geweldig, er is genoeg op aan te merken. Maar zeker negeert ze ook de gevoelens van een kind (of van het gezin) niet.

Anoniem

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:54

Jee die van mij is net 2 maar die maakt al een hele tijd keuze's qua eten en kleren enzo (wel beperkte keuzes aanbieden)
Dat werkt super als ze zelf bloemkool hebben gekozen dan eten ze het ook en boodschappen doen is een uitje
Dus als dat nu al raar is?

Qua hulp met opvoeden, dat moet dan via consultatiebureau ofzo? Die heb ik hier niet zo hoog. Heb ook geen hulp nodig maar indien wel zou ik niet 123 weten waar je terecht kan

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:56

Zo is dat mij vanuit het kdv destijds ook gezegd als tip, hou het overzichtelijk, gewoon 2 keuzes meer niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:58

safina schreef:
Wat ik wil zeggen is dat het me wat te makkelijk is om de inhoud van het TVprogramma te wijten aan montage of regie. Zij kiest ervoor om het gezicht van het programma, zoals het nu is, te zijn/blijven. En mee te werken aan het beeld dat kijkers daardoor over opvoeding krijgen. Anders zou het topic:"Redt Jo Frost van de regie en de montage" moeten heten. :D
Kan ik mij in vinden. Maar ik kijk denk ik toch anders naar dit programma dan die mensen van stop Jo Frost. Het is een tv-programma. Het heeft een leermoment, maar het is voor amusement. Ik denk dat je sowieso moet voorkomen om een Jo Frost aanbidder te worden (bij wijze van), omdat je slechts telkens onderdelen ziet. Je zou hier dingen uit kunnen pikken om te gebruiken. Je kan veel overnemen (als het van toepassing is). Maar heb genoeg realiteitszin om het als programma te zien en ook niet meer dan dat. Je ziet niet alles. Dat kan ook niet, want ze zijn er ca. drie dagen en het programma is 40 minuten ofzo? (en die voice-over weet de boel weer zwaar te dramatiseren.. daar had ik wel een kleine ergernis aan := ) Daarom snap ik al die felle twitteraars niet of mensen die hele programma’s gaan herschrijven hoe het in hun ogen had gemoeten met een wandelcoach en professionele kok... Het gaat om de kijkcijfers bij dit soort programma’s. We kijken dus liever naar mormels van anderen (met in het achterhoofd het idee : “Goh, bij een ander gaat het er dus ook zo aan toe.” of “Het kan dus altijd erger”. of “Blij dat het mijn kind niet is, zeg.”) dan schattige kindjes die zo lief zijn (daar zijn andere programma’s weer voor). Een kind is geen statisch gegeven en bij de een werkt iets beter zo en bij de andere beter zo. Maar dit laat niet onverlet dat kinderen wel opgevoed moeten worden.

Citaat:
Ik vraag me trouwens af waarom ouders meewerken aan zo'n programma. Als je met je handen in het haar zit is er genoeg goede opvoedhulp te vinden, lijkt me. En dat je zelf met je hoofd op TV wil, oké, miet je als volwassene zelf weten. Maar je kinderen zijn ook nog jarenlang terug te zien als 'kinderen met probleemgedrag'.
Ik snap dat ook niet, heb er ook de behoefte niet aan. Maar de drempel naar een opvoedhulp oid is wellicht weer te hoog. Als je weet waar ze zijn.. (!) En reality-tv is soms minder reality dan ze ons wil doen geloven. Bij bepaalde programma’s (Utopia) trekken ze gewoon B en C blikken aan acteurs open. Of bij een makelaarsprogramma’s doen ze net of het huis via het programma is verkocht terwijl het huis al verkocht was :+ Of dat bij Jo Frost ook zo is weet ik niet, hoor. Je hebt overal je mensen voor en soms heb je voor jouw gevoel het idee dat je zo in de oliebol zit dat je denkt dan maar met mn bakkes op tv (dubbeltje op z’n kant, bijv.). Zo snap ik niet dat mensen meedoen aan programma’s over scheiden of jaren terug over seksfantasieën. Dat iemand in z’n blote snikkel in gele vla gaat rollenbollen op nationale tv. Maar goed ze zijn er dus wel :+ :=

Punt is dat (bepaalde) opvoedtechnieken die Jo Frost toepast werken en dat zorgt voor verlichting voor het hele gezin. En dat kan imo alleen maar nagenoeg plussen opleveren. En fouten maken mag. Daar moeten kinderen (en ouders) ook maar mee om leren gaan. We willen allemaal ’t beste, maar het gaat ook wel eens niet zoals gepland of bedoeld. C’est la vie.

Edit: wat Ryder dus ook zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:14

Ryder schreef:
Maar Safina, omdat SOMMIGE mensen het niet eens zijn met Jo en dat dit WELLICHT door de montage komt hoeft toch niet te zeggen dat ze het helemaal niet eens is met hoe ze op TV (over)komt? :P Zoveel mensen, zoveel interpretaties... Ik vind haar programma iig erg boeiend, juist omdat ik zelf zwanger ben (en 0,0 ervaring heb met kleine kinderen, ik vind ze bij anderen doorgaans erg irritant :') en van die gezinnen leert ik sowieso hoe het níet moet, lol). Betekent dit dat ik 100% van wat zij overbrengt wil toepassen? Nee, maar ik denk dat er zelf wel wat uit te halen valt.

Verder moeten we het programma ook niet meer maken dan het is, het is entertainment - het komt nota bene op RTL4! En de gezinnen waar ze komt zijn sowieso geholpen met wat zij doet omdat ze voor haar komst sowieso slechter af waren dan daarna. :+

Ik begrijp je kritische houding overigens echt wel, en die juich ik toe. Kritisch zijn is goed, houdt een mens scherp. Zo sta ik er zelf ook in. Maar ik denk dat je dingen gewoon op meerdere manieren kunt uitleggen.

De kritiek van de mensen (vrouwen) mbt de 'stop Jo Frost'-actie begrijp ik echt niet. Want zij maken zich er -net zo goed als de fanatieke voorstanders van Frost- schuldig aan dat ze hard tegen hard gaan. Het wordt nu 'Jo Frost dresseert kinderen' vs. 'Jo Frost is top'. Tuurlijk is ze niet geweldig, er is genoeg op aan te merken. Maar zeker negeert ze ook de gevoelens van een kind (of van het gezin) niet.

Wat ik er positief aan vind is dat ze laat zien dat opvoeden niet altijd makkelijk is en dat het normaal is om er hulp of advies bij te vragen. En dat ze laat zien dat kinderen belang hebben bij duidelijkheid, regels en grenzen.
En nee, ik ben persoonlijk ook geen aanhanger van de visie dat je een kind dat zich vervelend gedraagt niet mag negeren of apart mag zetten, maar juist moet overstelpen met liefde en aandacht. En dat kinderen er schade van zouden ondervinden als je ze dan negeert. En al helemaal niet van het idee dat je het verplicht bent aan je kind moedermelk te geven tot het zo ongeveer op kamers gaat. :D

Maar dat neemt niet weg dat ik ook de keerzijde zie van de aanpak van Jo Frost. Niet iedereen ziet het als entertainment en bekijkt het zo kritisch als jij misschien doet. Ik kom serieus mensen tegen die hun kind 10 keer per dag laaiend op de trap zetten. Elke dag weer. Om elk wissewasje.

Sprak laatst nog een moeder die haar peuter probeerde zindelijk te maken door hem voor straf op de trap te zetten als hij niet op de pot plaste. Dus iedere keer als die pot weer tevoorschijn kwam werd het drama. Kind werd uiteindelijk jankend over de grond naar de pot gesleept en als het plassen (begrijpelijkerwijs) niet lukte, werd hij jankend naar de trap gesleept en daar neergekwakt. En dan denk ik: toch jammer dat die trap het enige is wat deze ouders onthouden hebben van dat programma. Dat vind ik oprecht verdrietig voor zo'n kind. En ook voor die ouders trouwens. Maar de andere kant van de medaille is: deze ouders hebben wel hulp gezocht. Misschien hadden ze dat nooit gedaan als ze de supernanny nooit hadden gezien....

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:20

Sammie, Dubbeltje op z'n kant vind ik idd in dezelfde categorie vallen. Valt ook genoeg op aan te merken (om te beginnen alleen al die schijnheilige Annemarie van Gaal die het 100000000x over 'het initiatief Sloop de Crisis.nl' heeft.... terwijl ze dat zelf bedacht heeft en er veel geld aan verdient door samenwerkingen met bijv. energiebedrijven) maar het doet sowieso meer goed dan kwaad, omdat die mensen toch al diep genoeg in de oliebol zitten.

safina schreef:
Maar dat neemt niet weg dat ik ook de keerzijde zie van de aanpak van Jo Frost. Niet iedereen ziet het als entertainment en bekijkt het zo kritisch als jij misschien doet. Ik kom serieus mensen tegen die hun kind 10 keer per dag laaiend op de trap zetten. Elke dag weer. Om elk wissewasje.

Nee, méén je dit? :oo OK, daar schrik ik van.
Niet ter verdediging, maar juist de keren dat ik naar Jo Frost keek en het ging om zindelijk maken hamerde zij erop 'niet dwingen, wel juichen als het wél goed gaat'! Dus wat dat betreft is het (in mijn ogen) echt een kwestie van interpretatie.
En afgelopen aflevering ging het ook wel om 'stoute' kinderen, maar die werden niet 1 keer bestraft op die manier, hoefden niet apart of op een naughty chair te zitten. Dus ik hoop dat mensen dat vergeten en de betere dingen onthouden van zo'n programma (niet alleen van Jo Frost, ook van andere opvoedingsprogramma's).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:22

Nee, dan hadden ze misschien niet de trap maar de handen gebruikt. Dat zijn mensen die het gewoon niet snappen, zíj snappen het niet. Dat is nou ook weer niet bepaald iets waar dat programma wat aan kan doen. Het is echt maar de vraag wat ze gedaan had áls ze dat programma niet had gezien.

Citaat:
Sammie, Dubbeltje op z'n kant vind ik idd in dezelfde categorie vallen. Valt ook genoeg op aan te merken (om te beginnen alleen al die schijnheilige Annemarie van Gaal die het 100000000x over 'het initiatief Sloop de Crisis.nl' heeft.... terwijl ze dat zelf bedacht heeft en er veel geld aan verdient door samenwerkingen met bijv. energiebedrijven)
:j Sluikreclame.. :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-15 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:22

Ik ben ook pro frost. Zeker als ik zie hoe kinderen van tegenwoordig zijn, daar breekt mijn hart van.
Ik ben heel erg vrij gelaten door mijn ouders, maar wel met duidelijkheid en consequenties als ik iets deed dat niet door de beugel kon. Ik stam ook nog af van het tijdperk waarin je kinderen gerust een mep mocht geven, die heb ik ook best wel eens gehad en goed hard ook.
Ik ben er absoluut niet slechter van geworden en ik ben juist blij met hoe ik opgevoed ben.
Ik kreeg ook niet altijd uitleg, maar als kind weet je vaak dondersgoed waarom je straf krijgt en een uitleg bij elk dingetje is onnodig.
Mijn ouders vroegen juist altijd aan mij waarom ik straf had gekregen, ipv me uit te leggen waarom. Omdat ook zij wisten dat ik het echt wel wist.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:31

Moet weer ff bijlezen maar zag dat stukje van dat restaurant.
Onze kinderen gaan van baby af aan mee naar een restaurant. Van te voren voeden, grote kans dat ze lekker slapen tijdens het eten (en anders vraag je beleefd waar je even mag gaan voeden). Toen als peuter en kleuter ook lekker mee, stukje brood, olijfje, kaasje en een kleurboek en samen lekker eten en vertellen aan tafel. Kinderen genoten, wij genoten en andere gasten hadden geen last.
Nu zijn ze 12 en 8 en mogen ze echt wel even een spelletje op de telefoon doen tussendoor, maar wel rustig en zonder geluid. Als er eten op tafel staat verdwijnen de apparaten weer heel snel.
En dat is dan alleen als het wat lang duurt en wij samen aan het praten zijn.
Denk dat je een kind heel vroeg kan leren hoe het zich heeft te gedragen in een restaurant, puur door het voor te doen. En in het allerergste geval heeft ook een restaurant ook een hoek of een mat. Ik heb de jongste er wel eens in gezet toen hij klein was. Was zijn gedrag beu, had gewaarschuwd maar luisteren hoor maar. Ja dan daar in de hoek. Ik kreeg not net geen applaus :D Dus ook in een restaurant kun je doorgaan met opvoeden. (En dan zonder slaan of stemverheffing).
Een "nadeel" is dat je "verwende" kinderen krijgt als je niet standaard naar mac donalds gaat, die van ons willen alleen naar sushi restaurants, of naar restaurants waar fatsoenlijke (biologische) gerechten (italiaans, mexicaans, australisch, frans of grieks)worden geserveerd hahahaha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:38

@Safina: ach, zolang dit soort topics voorbijkomen waarin allerlei mensen keer op keer beweren dat ze echt niet slechter geworden zijn van een flinke mep of handjes op de kachel of met kleren aan onder de koude douche is blootstelling aan slechte opvoedideeen toch niet uit te sluiten.
Laat ik hopen dat Jo zich ook dit seizoen een paar keer duidelijk tegen slaan en andere lijfstraffen uitspreekt, en ook duidelijk maakt dat het niet alleen gaat om het op de trap zetten maar om het hele proces van duidelijke verwachtingen, consequenties, goedmaken en weer overgaan tot de positieve orde van de dag. Gek toch dat men dan uit die 4 onderdelen alleen het 'op de trap zittten' kan onthouden.

Mensen die het niet willen horen omdat ze een flinke klets voor de kop een prima methode vinden, die zullen het niet horen. Zoals ze in elke situatie waar een kind schreeuwt of slaat het bewijs zien voor een te slappe opvoeding (op te lossen door harder aanpakken) en zeker niet van een slecht voorbeeld door de ouders (die hun kinderen tonen dat schreeuwen en slaan een normale manier is om je zin te krijgen - zolang je maar de sterkste bent.)
Selectief waarnemen, daar doe je niet zoveel tegen.

Babeth schreef:
Ik ben ook pro frost. Zeker als ik zie hoe kinderen van tegenwoordig zijn, daar breekt mijn hart van. [..] Ik stam ook nog af van het tijdperk waarin je kinderen gerust een mep mocht geven,

Je weet dat Jo Frost slaan juist nadrukkelijk afkeurt?

Citaat:
die heb ik ook best wel eens gehad en goed hard ook.
Ik ben er absoluut niet slechter van geworden

... dat is weer zo'n n=1-redenering. Je weet niet of je slechter was geworden. Je weet niet hoe je anders was geweest als je ouders je niet hadden geslagen maar op een andere manier grenzen hadden gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:47

[***] schreef:
Jee die van mij is net 2 maar die maakt al een hele tijd keuze's qua eten en kleren enzo (wel beperkte keuzes aanbieden)
Dat werkt super als ze zelf bloemkool hebben gekozen dan eten ze het ook en boodschappen doen is een uitje
Dus als dat nu al raar is?

Qua hulp met opvoeden, dat moet dan via consultatiebureau ofzo? Die heb ik hier niet zo hoog. Heb ook geen hulp nodig maar indien wel zou ik niet 123 weten waar je terecht kan

Nee hoor, ik vind dat persoonlijk niet raar. Maar het geval dat ik meemaakte zal ik nog wat verder toelichten: kind zal anderhalf geweest zijn ongeveer. Zat op de arm van moeder. Moeder stelde die vraag. Kind reageerde niet, begreep het niet. En intussen bleef moeder maar vragen. Kind werd alleen maar onrustiger. En ma bleef maar volhouden. Sterre móest kiezen...
Ma had wellicht het kind een wortel en een bloemkool kunnen voorhouden om de keuze wat makkelijker te maken. Dat deed ze niet. Maar het is maar de vraag of het kind überhaupt had kunnen bevatten dat de vraag iets met de avondmaaltijd te maken had. Daarom zei ik: inspraak prima. Maar wel een beetje passend bij de leeftijd dan.

Ik snap goed dat je geen fan bent van het consultatiebureau. Je bent de enige niet. :D Maar ook buiten het consultatiebureau om valt doorgaans wel wat te vinden hoor! In de meeste gemeenten is dat soort hulp ondergebracht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Maar soms hebben ook ggz-instellingen, peuterspeelzalen of welzijnswerk ook goed aanbod. En je hebt de Opvoedpoli. Maar dat kan alleen als de gemeente waar je woont dat bekostigt of je zorgverzekeraar. En in het laatste geval kan dat je je eigen risico kosten....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:50

Shadow, ik weet dat ze tegen is. Ik zeg ook nergens dat zij het goedkeurd, ik meld alleen dat ik nog uit die tijd afstam. Als ik dan zie hoe soft er nu opgevoed word en er een generatie kinderen ontstaat waar je naar van word, ten opzichte van de generatie die met "harde hand" is opgevoed, dan denk ik dat we er zeker niet slechter op zijn geworden met de harde hand. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:01

Ryder schreef:
safina schreef:

Nee, méén je dit? :oo OK, daar schrik ik van.
Niet ter verdediging, maar juist de keren dat ik naar Jo Frost keek en het ging om zindelijk maken hamerde zij erop 'niet dwingen, wel juichen als het wél goed gaat'! Dus wat dat betreft is het (in mijn ogen) echt een kwestie van interpretatie.
En afgelopen aflevering ging het ook wel om 'stoute' kinderen, maar die werden niet 1 keer bestraft op die manier, hoefden niet apart of op een naughty chair te zitten. Dus ik hoop dat mensen dat vergeten en de betere dingen onthouden van zo'n programma (niet alleen van Jo Frost, ook van andere opvoedingsprogramma's).

Ja, helaas meen ik dat. En dat verhaal van die mensen die dat strafstoeltje overal mee naar toe namen meen ik ook. Naar opa en oma, naar pretpark, naar verjaardag, naar de camping.... Stoeltje achterin de auto, kind in de auto en gaan.... En overal waar ze kwamen werd het stoeltje uit de kofferbak gehaald en neergezet. ;(

Maar gelukkig zijn dat wel uitzonderingen hoor. En je kunt dat natuurlijk nooit helemaal aan zo'n TVprogramma wijten.... Het is wat de kijker ervan maakt.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:27

Kan er nooit een middenweg zijn?
Mijn kinderen hebben op momenten inspraak nu ze ouder worden.
Maar met eem 2 jarige ga ik niet in discussie waarom ze geen snoep mogen net voor het eten. Ik vertel ze wel dat ze geen snoepje mogen want......
Maar daarna einde discussie.
Als ik hun mening wil weten vraag ik er wel naar.

Kinderen moeten vrij zijn en kind wezen. Maar aan de andere kant worden ze met 2 jaar al als volwassenen behandeld.
Voor alles is een tijd en plaats.
Met een 14 jarige ga je gewoon anders om dan een 4 jarige.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:46

czarina schreef:
Kan er nooit een middenweg zijn?
Op internet is het redelijjk de gewoonte dat mensen de 'tegen'partij helemaal in de uiterste hoek gaan zetten.

Dus als je niet overlegd met je tweejarige over wat hij/zij wil eten en als je aangeeft dat kinderen gewoon moeten luisteren als je zegt dat ze niet door de supermarkt/restaurant/ziekenhuis mogen rennen dan kweek je een niet-zelf nadenkende robot. :Y)

:D

Soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend :)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:34

Dat is altijd zo jammer Sammie :D
Ik zie weinig robotjes lopen op deze wereld.
Maar eerlijk gezegd zie ik ook weinig filmpjes en beelden voorbij komen van de tegenpartij hoe die losgeslagen kinderen weer op het rechte pad krijgen.

Begrip en liefde moet er ten alle tijden zijn. Maar ook respect. Voor nu en voor later.
En daar horen nu eenmaal ook vaste regels bij die naarmate de kinderen ouder worden en met gewenst gedrag versoepelt kunnen worden. En zo kom je steeds verder in het groei en leer-proces

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:46

In het echte leven heb je je ook gewoon aan regels en wetten te houden, dus prima om dat al thuis aan te leren :j

Dat kan evengoed prima hand in hand met een gezonde ontwikkeling tot filosoferend individu. Een sluit het ander niet uit.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:37

Ik ben me kapot geschrokken van die eerste NL aflevering bij die luie moeder met dat smerige huis en losse handjes. Jeugdzorg mag daar van mij de controle overnemen, monsterlijk mens!

Verder komt Jo Frost vooral bij rampgezinnen, als je klakkeloos dingen overneemt zegt dat iets over hoe het er bij jezelf aan toe gaat...

Kinderen opvoeden kost tijd en energie en dat valt zo tegen bij velen dat ze er dan maar mee kappen en machtsmiddelen en de pets gaan inzetten, treurig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:49

Boomerang schreef:
Ik ben me kapot geschrokken van die eerste NL aflevering bij die luie moeder met dat smerige huis en losse handjes. Jeugdzorg mag daar van mij de controle overnemen, monsterlijk mens!

Waarom? Ze onderneemt toch dingen om het te veranderen, heeft hulp gezocht en het gaat nu toch veel beter? Het leek me dat ze in een behoorlijk moeilijke situatie was - haar ex had psychische problemen, dus daar zal de nodige stress aan vooraf gegaan zijn. (Uitgeput, oa door chronisch slaaptekort, lijkt me ook eerder aan de orde dan lui. Dat Jo dat zegt om tot haar door te dringen betekent nog niet dat het ook werkelijk luiheid en onwil was.)

Eigenlijk is jouw voorstel richting de moeder nu hetzelfde: een 'pets' van jeugdzorg (dus macht en boosheid) ipv begripvol sturen in de juiste richting.

En het nadeel daarvan is dat andere ouders in dezelfde situatie vooral hun mond zullen houden en geen hulp zullen vragen, omdat ze geen zin hebben om zo zwaar veroordeeld te worden. Niemand wil 'monsterlijk mens' genoemd worden, en zo maken we samen de problemen alleen maar groter. We moeten mensen toch ook de kans geven om hun fouten weer te herstellen? (En als dat kan zijn kinderen thuis echt beter op hun plek dan binnen jeugdzorg.)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:03

Het enige "lastige" aan dit soort programma's vind ik dat het altijd gaat over een uit de klauw gelopen situatie, waarbij er nare patronen doorbroken moeten worden. Dat gaat nu eenmaal niet echt zonder wat gedoe, ik vind de radicaal om om zo snel mogelijk weer bij een fijne situatie te komen een erg goede, maar ben me er wel bewust van dat dat kleine stukje veranderen niet leuk zal zijn.

Als je gewoon je kinderen opvoed is het eigenlijk de bedoeling dat je nooit op zo'n punt komt. De heftigheid die je ziet in dat doorbreken van hoe het gaat zou je niet tegen moeten komen.
Soms denk ik dat het goed is voor dit soort programma's om daar ook af en toe wat aandacht aan te schenken, in het hoe gaat dit als het niet gaat om ernstige problemen die echt nu moeten stoppen?

Zelfde zie je een beetje bij cesar bv, het zijn vrijwel altijd patroondoorbrekingen ipv de opvoeding van een blanco dier. Dat maakt dat de aanpak veel heftiger is dan bij die normale opvoeding, dat juist de positieve inbreng die maakt dat dit soort problemen zich niet vormen een beetje ondergesneeuwd raakt.
Als je goed kijkt kan je die kant van de opvoeding wel zien en weet je dat daar het allergrootste gewicht op ligt, maar dat stukje laten zien is nu eenmaal niet zo sensationeel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:08

Bowen schreef:
Soms denk ik dat het goed is voor dit soort programma's om daar ook af en toe wat aandacht aan te schenken, in het hoe gaat dit als het niet gaat om ernstige problemen die echt nu moeten stoppen?.

Helemaal mee eens. :j
Ik vind het wat dat betreft ook echt jammer dat je in bijna alle tv-programma's en reclames (en echt niet alleen die over opvoeden) best een beeld krijgt van hoe het niet moet. En de gewone, huiselijke gang van zaken van leuk samenzijn en kleine probleempjes oplossen voor ze grote problemen worden zie je bijna niet, waardoor heel veel mensen het gewoon niet echt kennen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:17

Als er mensen zijn die zeggen: Stop jo. Dan moet ook , Take
Home nanny Ook stoppen. Ik vind Ze beiden goed

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:38

Ik zie dan persoonlijk liever Jo Frost en Emma (take home nany) dan die Derek Ogilvie (of hoe hij ook heet).
Vindt dat zo wazig, opvoedproblemen oplossen door psychische informatie op te vangen. Want mama had 20 jaar geleden een traumatische ervaring en daarom slaapt haar kind nu slecht? Ik persoonlijk kan daar weinig mee. Hoop dat andere mensen er wel daadwerkelijk baat bij hebben.