Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:57

Citaat:
Je hebt het over meningen. Maar experts baseren hun 'meningen' op de feiten die ze onder ogen krijgen, die ze vaak bestuderen. Natuurlijk wordt er soms niet de juiste conclusie getrokken, of zijn er resultaten/waarnemingen die toch wijzen op een andere verklaring. Maar trek alstjeblieft niet de mening van de menigte gelijk aan de kennis van experts.
Waar we het volgens mij allebei over eens kunnen zijn is om kritisch te blijven.

En waarom nu niet 'ja-knikkend achter de experts aan lopen'? Dit is toch een ontzettend gave waarneming? Voor het eerst in 150 jaar is er weer een levende wolf in NL vastgesteld!

@JewEmm Sorry is niet nodig je mag t oneens zijn :)
En Eens daarom even vet gezet dat het fantastisch zou zijn :),Ik vindt ook dat wolven hier horen helaas word nl steeds voller door bouw wat de natuur niet ten goede komt van mij mogen hier wolven lopen en als men echt gelijk heeft dan hoop ik dat we ooit meer wolven hebben in
nl , ik hoop dan wel dat mensen ze met rust laten ipv er achteraan te hobbelen (zal vast nu even door de nieuwigheid komen maar lijkt mij niet bevorderlijk voor t dier) Dat ik mn twijfels heb gebaseerd op mn eigen mening zegt absoluut niet dat ik gelijk heb ik persoonlijk ben alleen niet 100 proc overtuigd of t hele echte is en zo wel of deze dan niet in huiselijke kring is opgevoed ,

Wellicht denk ik over een week of wat heel anders (vanwege andere info) Het is sowieso niet mijn intentie om experts in twijfel te trekken, ik heb alleen op dit moment nog niet de volle overtuiging maakt voor t dier zelf niet uit ik hoop dat t beestje zn rust gaat vinden waar dan ook of dat nou hier in NL IS of in Duitsland het is imo belangrijk at het dier zich goed voelt :)

@betadine ik ga die post even opzoeken :) Die heb ik denk ik niet gezien

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:23

Citaat:
In Zuid-Limburg kwamen in december 1817 meldingen van enkele Wolven uit Vaals en op 3 februari 1818 van twee Wolven uit het bos op de Dikkenberg in Gulpen. Een vierjarig, mannelijk dier werd hier geschoten. Enkele weken later werd nog gezocht naar wolven in de omgeving van Vaals. Op 21 januari 1830 verleende de Burgemeester van Vaals toestemming voor het houden van een wolfsjacht bij Vaals omdat in het nabije bosgebied een dier was gezien. De laatste Wolf van Nederland werd waarschijnlijk in 1845 bij Schinveld geschoten,hoewel deze waarneming niet geheel bevestigd kan worden.

http://www.eifelnatur.de/Niederl%E4ndis ... mburg.html

Dat is dus 170 jaar geleden, 20 jaar meer.
Om aan te geven hoe lang geleden dat was:
- In 1850 waren er in Nederland nog maar 3,1 miljoen inwoners, nu bijna 6x zo veel
- In 1845 waren er pas twee spoorlijnen: Amsterdam-Rotterdam en Amsterdam-Arnhem. Er waren duidelijk nog géén auto's, dus ook geen snelwegen.
- Steenkoolwinning op grote schaal was nog niet begonnen in Limburg. De grote arbeidsmigratie naar de mijnstreek was nog niet begonnen, Limburg was nog relatief dunbevolkt.

Kortom, een wolf zou het toen veel gemakkelijker hebben gehad.

(Off-Topic: gisteren is er in Finland overigens een vrouw in haar achterste gebeten door een beer, dat was groot nieuws, dus dat soort interacties met wild zijn daar ook relatief zeldzaam, hoewel er meer dan 1000 beren in dat land leven)

Collie2008

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:34

Ahhh een beer aan m'n reet lijkt me echt naar :+ Zou echt bang zijn voor beren, voor wolven juist weer niet

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:43

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:24

In Duitsland wil men de wolvin nu óók vangen (dmv. van verdoven of dmv "een zachte klem"), en van een transponder voorzien om het dier te kunnen volgen. Maar het zal dan eerst in een 'wolvenreservaat/opvanggebied" worden geplaatst om te observeren of deze wel écht wild is.

Lijkt me de zaken omdraaien, waarom niet eerst eens kijken wat het dier gaat doen en waar het evtl. aansluiting bij gaat zoeken, alvorens éérst in een opvanggebied te stoppen (waar hopelijk niet wordt bijgevoerd).

De terror-ohoe is trouwens gevangen en gaat naar een wildlife opvang....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:50

Afbeelding

Terpentijn: geen controle over iets hebben is eng... blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:55

Die laatste! _O-

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:03

Hahahahaha dat plaatje is werkelijk geniaal :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:06

Ik kom écht niet meer bij, die cartoon!!! _O-

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:15

Air schreef:
[ Afbeelding ]

Terpentijn: geen controle over iets hebben is eng... blijkbaar.

Deze is geweldig droog!!
Ik zie het onderonsje al helemaal voor me.

Hopelijk heeft de wolf er geen weet van dat de Oehoe inmiddels gevangen is en blijft "ze "in Duitsland.
Hoe graag ik het ook anders zou willen, Nederland is te klein, en niet veilig voor de wolf of welk ander groter roofdier dan ook.
Die Oehoe zal inmiddels ook dikke spijt hebben van zijn of haar daden.
Nederland is te overbevolkt en te bekrompen voor dit soort "ruige natuur " helaas.......

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:27

Nou, ik kan begrijpen dat een aanvallende oehoe (meer dan 50x hoorde ik vandaag?) niet wenselijk is in een stad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:17

Een oehoe die spijt heeft en een wolf die het nieuws gehoord heeft en daarom in het vervolg de grens niet meer oversteekt :')
Misschien gaan ze persoonlijk hun excuses nog aanbieden voor alle opschudding..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:23

Whahahhaahha. Nederland is duidelijk nog niet klaar voor iets wat wildlife heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:27

Dat van die Oehoe heb ik verder niet gevolgd, alleen dat er jongens met lazerlampjes in zijn ogen schenen.
Goh, gek he, dat zo'n dier dan geen mensen in de buurt wil hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:50

Wat ik niet snap he....Die idioten met zo'n lasertje.....Bedoel als je dat ziet of je vriend doet dat...Dan pak je hem toch bij zn oren? Of ben ik nou zo'n Neanderthaler

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:53

Oh dat had ik niet meegekregen, dan geef ik die Oehoe groot gelijk ja :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:57

Ik zou het zelf ook zijn gaan filmen en dan aangeven bij de politie. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:47

Ik hoef ze niet eens te kennen om in te grijpen.. Als ik het zie hebben ze een probleem en werkt de laserpen in ieder geval niet meer.
Er schijnt nu ergens anders ook al een agressieve vogel te zijn dus dat zal de volgende wel zijn die gevangen moet worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:06

De wolf is in Duitsland gemonitord er is DNA afgenomen, en zij (ja ZIJ) is een hele jonge wolvin van net 1 jaar, en ze blijkt in Duitsland nog een aantal broertjes en zusjes (een stuk of 5) te hebben. Ze is van de roedel afgezwerfd om een maatje te vinden. ze is dus geenszins half tam maar ontzettend onervaren.
Ze leeft nog, men hoopt in Duitsland dat ze daar een maatje vindt.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:21

Bron: nu.nl

De wolf die begin maart door Groningen en Drenthe zwierf, is afkomstig uit een roedel wilde wolven in Duitsland.
Dat melden de provincies Groningen en Drenthe donderdag.

Dat het om een Duitse jonge wolf uit de regio Hamburg-Bremen gaat, is het resultaat van een DNA-analyse van onderzoeksbureau Alterra. Voor het onderzoek zijn twee dode schapen onderzocht en is op basis van verwondingen meer inzicht verkregen in het leefgebied van de wolf.

Via een genetische test is er bij ten minste één schaap het DNA van een wolf aangetroffen. Uit een tweede, uitgebreidere, test bleek dat de wolf afkomstig was uit de roedel 'Munster' in de regio Hamburg-Bremen. De wolf was één van de zes jongen die in deze roedel in het voorjaar van 2014 zijn geboren.

Volgens de onderzoekers heeft de jonge wolf vermoedelijk het territorium van zijn ouders verlaten om op zoek te gaan naar een eigen leefgebied. De a-typische verwondingen bij de schapen suggereert dat het om een wolf ging die nog niet veel ervaring had met het vangen en doden van grote prooidieren.

Schade
Beide provincies geven aan dat ze, samen met het Faunafonds, zorg dragen voor de verdere afwikkeling van de schade bij de gedupeerde boeren nu het duidelijk is dat de wolf verantwoordelijk is voor het doden van enkele schapen.

De wolf is overigens in Duitsland voor het laatst gezien op 13 maart, in de omgeving van Oldenburg. Daarna is de wolf niet meer gesignaleerd.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 02-04-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:22

Ik kwam het net tegen inderdaad. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:25

Bovenstaande is wat uitgebreider, maar waar .

Ik hoorde echter dat zij nog leeft en opnieuw in de buurt van snelwegen en bebouwde kom zich ophoudt.

Hoop niet dat ze inmiddels is doodgereden...

Het is dus wel degelijk een wilde doch buitengewon onervaren jonge wolf. Niet half-tam oid.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:31

idd, een die het door zijn gedrag waarschijnlijk niet lang gaat maken,
hopelijk zijn de broertjes en zusjes wat intelligenter en trekken zich meer in de natuur terug..

deze wolf loopt een groot risico om doodgereden te worden of afgeschoten door een gek met een geweer die denkt dat zijn wil wet is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:33

Ja, ze vertoont redelijk afwijkend gedrag. Dat gaat meestal niet goed aflopen.
Ik hoop natuurlijk van wel...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:34

Ze is voor het laatst op 13 maart in Duitsland waargenomen. Betekent niet dat ze niet leeft.