Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:50

Catnip schreef:
Vermoorden, stelen, geweld, etc. zijn natuurlijk absoluut zonden.

Maar seks voor het huwelijk, werken op zondag, of een keer verlekkerd naar een mooie man kijken die niet mijn vriend is vind ik absoluut geen zonden. Net zoals homoseksualiteit of promiscuïteit (in dat laatste geval natuurlijk wanneer je er geen anderen mee kwetst).

Voor mij is de definitie van zonden simpel: zijn er negatieve gevolgen voor anderen? Zo nee, dan is het geen zonde. Dus al die niet-zonden die ik hierboven beschreef, daar doe je niemand fysiek of emotioneel pijn mee.

Maar de schrijvers van de bijbel hebben eventjes beslist dat dat wel zonden zijn :+ nou, voor mij dus niet.

Sommige dingen die in de bijbel toegejuicht worden zijn voor mij dan weer overduidelijke en zelfs gruwelijke zonden :r

Seks voor het huwelijk is geen zonde; geen seks voor het huwelijk dat is juist zonde! :D
Je gaat toch ook niet een auto aanschaffen zonder er eerst een proefrit mee gemaakt te hebben? :+ ;)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:31

Ragdollcat schreef:
Situatie één: mijn oma wilde altijd wat meer met religie doen, maar haar man was daar op tegen. Toen hij overleed, greep ze direct de gelegenheid aan toen een kennis van haar haar uitnodigde om eens een bakje koffie bij de kerk te doen. Voor ze het wist, werd ze daar gedoopt en was ze "één van hen". Alleen werd de sfeer grimmig als ze een keertje niet kon of wilde komen. Ze waren alleen aardig ten tijde dat ze haar op de koffie hadden en als ze steeds op kwam dagen. Het begon haar steeds meer niet lekker te zitten dat ze bijna geen eigen leven meer had en genegeerd werd als ze een keer afzegde.
Situatie twee: Mijn vroegere buurvrouw was opgegroeid met de religie van jehova's getuige. Op latere leeftijd is zij getrouwd met een man die daar ook aan verbonden was, maar allebei waren ze niet echt "overtuigd". Zo werd het zwaar afgekeurd als ze de verjaardag van hun kinderen wilde vieren en mochten de kinderen op school ook niet deelnemen aan dingen als Sinterklaas en kerst. Uiteindelijk besloten ze met deze religie te stoppen, omdat ze zich ook niet in de gedachtengang konden vinden. Ze werden volledig doodgezwegen, ook door familie. Met pijn en moeite hebben ze contact met één van de ouders kunnen houden, maar die liep daarmee wel risico om ook door de gemeenschap doogezwegen te worden. Het ging allemaal stiekem.
Derde situatie: Ik was op mijn werk in gesprek met een voor mij onbekende man. Het was een gezellig gesprek en hij vroeg opeens of ik geloof. Toen ik hem vroeg of hij wel gelooft, kreeg ik een haperend antwoord. Vervolgens kwam het hoge woord eruit: hij ging alleen maar naar de kerk, omdat hij anders uit de gemeenschap gezet zou worden. Hij zong zijn tijd min of meer uit. Zelfs zijn beste vriend wist dit niet.

Bovenstaande verhaal is door mij even gekopieerd van een bokker in deze topic.
Want meerdere quotes lukt me niet.

Kijk, dat is toch erg beklemmend/ benauwend/ gedwongen, als je niet in de pas loopt wordt je zo behandeld.......ik vind het een soort van sekte. Er wordt evengoed over je geroddeld wanneer je er niet bent. En je wordt gedwongen mee te gaan werken en in de pas te lopen anders lig je eruit en heb je een rotleven!

Dat is toch niet vredelievend en allemaal nep, want men durft niet ervanaf te wijken uit angst genegeerd te worden en of uit gemeenschap gezet te worden. Dus doe je dan maar voor de vorm mee uit angst en dat is niet oprecht........dat lijkt me niet fijn, respecteer gewoon dat niet iedereen zelfde is en niet iedereen gelijk in de pas loopt.

Dat is toch géén, heb je naaste lief!

Daar ben ik het helemaal met je eens,

Maar op dit verhaal is al wel eens gereageerd, en ik vind dit een beetje 'alle kerken over één kam scheren'
Ik vind dit ook echt niet kunnen, en ik zie zoiets bij ons in de kerk ook nog niet gebeuren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:45

ik geloof er ook niet in.vind het jammer dat het er bij zulke kleine kinderen in gepompt word.zijn ze 3 of 4 jaar,en dan moeten ze al mee naar de kerk.en als ze dan niet een uur stil kunnen zijn.dan snappen de ouders het niet.ik heb vaak genoeg in mijn omgeving mee gemaakt.dat mensen die zondagsmorgen voorin zitten,het meest vloeken en achterbaks zijn.of menen dat ze meer zijn dan iemand die niet gelooft.ik heb respect voor de mensen die geloven.maar het lijkt heel vaak wel dat juist die mensen geen respect hebben voor mensen die niet geloven.en dat vind ik jammer.bijvoorbeeld koopzondag.
bij ons in de gemeente,komt er geen koopzondag.omdat de raad daar tegen is.de mensen die geloven worden toch niet gedwongen om zondags te winkelen?wij respecteren toch ook dat zij zondags naar de kerk gaan?waarom respecteren zij dan niet dat wij willen shoppen op zondag. :D ik geloof alleen in wat ik kan zien.waarom moeten er zoveel verschillende geloven zijn?ze geloven toch allemaal in hetzelfde?
en hebben de meeste dorpen wel 3 of 4 kerken.de meeste oorlogen zijn er door het geloof.omdat ze het niet met elkaar eens zijn.

gohya

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:50

Hier waar ik woon is het best streng gelovig,Christenen en andere strenge geloven.Mijn buren 2 deuren verderop zijn van de 'zwarte kousen kerk' maar super aardige mensen.Ze hebben liever niet dat we op zondag klussen,eerst deden we dat ook niet meer,maar later zijn we dat toch gaan doen.Ze zijn er aan gewent,want ze vinden het nu niet vervelend meer.
Er waren ook christelijke kinderen die niet met mijn kinderen mochten spelen,want wij geloofden niet zei het jongetje.
Er is gewoon zo'n groot verschil in gelovigen,de een is stiekum en achterbaks,de ander is vriendelijk en aardig en sluit je niet buiten.
Uiteraard zijn hier nooit winkels open op zondag,vind ik niet erg,en op zondag word er niet gesport,dat vind ik wel jammer.