Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:36

Miepie77 schreef:
Blij dat zwarte piet blijft, nu nog kijken wat de NTR gaat doen, dat zou toch wel heel brutaal zijn als ze tegen de wil van 93% van Nederland ingaan.

Ben wel bang dat dat wel gaat gebeuren. -O-

secricible

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:57

Gekleurde pieten zou vreemd zijn, die zijn er immers niet bij bij de intocht. Maar somehow zullen er kaaspieten en stroopwafelpieten moeten komen...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:42

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:48

'En nee, dit is niet slechts één persoon die toevallig te diep in het glaasje heeft gekeken. Was het maar waar. De post van Dumfries krijgt maar liefst 14 likes'

Nou, poe poe, we moeten wel uitkijken idd :roll: 8)7

Lekker objectief geschreven stuk, zeg.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:06

xSwanHeart schreef:
'En nee, dit is niet slechts één persoon die toevallig te diep in het glaasje heeft gekeken. Was het maar waar. De post van Dumfries krijgt maar liefst 14 likes'

Nou, poe poe, we moeten wel uitkijken idd :roll: 8)7

Lekker objectief geschreven stuk, zeg.

Geweldig stukje. :') Het sarcasme druipt ervanaf.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:08

secricible schreef:
Gekleurde pieten zou vreemd zijn, die zijn er immers niet bij bij de intocht. Maar somehow zullen er kaaspieten en stroopwafelpieten moeten komen...

Wellicht dat we er vanavond achter gaan komen. Er zijn immers nog 2 afleveringen van het Sintjournaal voor de intocht van zaterdag.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:05

Oh god, ik zie een paar blanke pieten. :x

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:32

Ik las het ja.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:32

Ik heb ze ook gespot! _O-

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:51

Het lag er ook wel erg dik bovenop: bij het glijden door de schoorsteen werden de gezichten steeds donkerder.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:13

Ik zag het ook ja.. Erg vreemd..
Zaterdag de intocht en ik ga met een zwart gezicht!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:16

Ik vind het van de zotte dat hier zoveel energie in gestoken moet worden, als iedereen die moeite eens zou steken in vb een ander helpen, zou ons land er een stuk beter op worden :) zwarte piet is al jaren donker ik snap niet wat nu ineens het probleem is.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:07

Ik word van deze discussie verdrietig. Wat gebeurt er met Nederland? Lijkt wel of het gaat verdwijnen ;(

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:25

Die witte piet viel ons ook direct op. Je had mijn man moeten horen! Echter hebben kinderen het niet zo door en ze gaven er een leuke draai aan " Piet moet door de schoorsteen om zwart te worden, zo zwart als roet." Hiermee wordt indirect gezegd dat zwarte piet niks met discriminatie te maken heeft.....
Wel jammer dat dit nodig is voor een handje vol zeurpieten hier in nederland die blijkbaar geen bal begrijpen van een kinderfeest en onze traditie...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:28

Hebben jullie wel de hele aflevering gezien, of alleen die witte "piet" gespot?
Ik vind het een superoplossing van het sinterklaasjournaal tot zover. Niets veranderd aan de pieten, maar voor dit jaar even "nieuwe" pieten, gewoon uit nederland. Geen rare regenboog, of ineens witte pieten uit spanje alsof ze er al jaren zijn. En de neppieten moeten gewoon opnieuw zwart als roet worden. Lijkt me de meest diplomatieke oplossing voor nu.
Tenslotte zeggen we altijd dat zwarte piet zwart is door de roet.

En de heerlijke sneren in het journaal vind ik echt super, lig iedere keer in een deuk.
Een neppiet die door de schoorsteen komt:
"ben ik nu zwart?"
"Nee, maar het belangrijkste is dat je door de schoorsteen kan. Want de kleur van een piet maakt geen bal uit"
*\o/*

Gisteren riep huispiet ineens "ik ben je knechtje hiet" echt, hulde!

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:36

secricible, die laatste opmerking hoorde ik gisteren ook. Humor voor de ouders! Ook hiermee werd benadrukt dat de piet geen knechtje is. Ik vind het wel goed bedacht!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:58

secricible schreef:
Ik vind het een superoplossing van het sinterklaasjournaal tot zover. Niets veranderd aan de pieten, maar voor dit jaar even "nieuwe" pieten, gewoon uit nederland. Geen rare regenboog, of ineens witte pieten uit spanje alsof ze er al jaren zijn. En de neppieten moeten gewoon opnieuw zwart als roet worden. Lijkt me de meest diplomatieke oplossing voor nu.

En de heerlijke sneren in het journaal vind ik echt super, lig iedere keer in een deuk.
"ben ik nu zwart?"
"Nee, maar het belangrijkste is dat je door de schoorsteen kan. Want de kleur van een piet maakt geen bal uit"
*\o/*

Yes :j
Ik ben een trouwe Sintjournaal volger haha. Ik moet natuurlijk wel up to date zijn. ;)
Ik vind het ook zo mooi dat Sinterklaas laat zien dat hij de beroerdste niet is en ook gewoon helpt met de klusjes. Al die steken onder water kan ik ook alleen maar hartelijk om lachen, ze leggen het er wel lekker dik bovenop.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:04

Deze hele pietendiscussie is volgens mij het gevolg van iets heel anders, iets veel belangrijkers. Zwarte Piet an sich is niet zo belangrijk, ook z'n kleur niet. Maar wel een gevoel van vertrouwdheid, zekerheid, veiligheid dat mensen hebben.

Door ook aan het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet te morrelen, wordt een stukje vertrouwdheid, veiligheid, geborgenheid afgepakt in een tijd waarin al heel erg veel zekerheden afgenomen zijn van mensen. Zwarte Piet is volgens mij eerder een symbool van vertrouwdheid geworden voor veel mensen dan wat dan ook.

En door dat ook nog op een manier aan te pakken zoals nu gebeurt, dan roept begrijpelijkerwijs verzet op. Het verzet tegen het veranderen van Piet gaat veel dieper dan Piet. Het is een verzet tegen alles wat er verandert in de levens van mensen.

Ik denk dat Zwarte Piet in essentie racistisch is. Maar ik denk ook dat het traditionele beeld langzaamaan sowieso zou veranderen in iets wat meer bij de huidige tijd past. Hij is immers ook niet meer wie hij was toen ik klein was, en al helemaal niet meer wie hij was toen mijn ouders klein waren. Zwarte Piet verandert. Daar is niets anders voor nodig dan de tijd. Ik denk dat vooral de timing van deze discussie heel erg dramatisch slecht gekozen is!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:10

Grappig dat deze hele pietendiscussie nog zo loopt hier :+

Ik blijf het bijzonder vinden dat iets, waar meer dan 90% van Nederland geen moeite heeft, toch aangepast moet worden. Goh, als dat ook zo ging met stemmen op politieke partijen... :')

Ooit is de zwarte piet misschien racistisch bedoeld, maar tegenwoordig had niemand er meer zulke denkbeelden bij. Niet waar ik woon in ieder geval. En toen begon de discussie, wat er alleen maar voor zorgt dat 'normale Nederlanders' een extra reden hebben om een hekel te krijgen aan Nederlandse buitenlanders :+ Echt bizar dat dat dan opeens zo'n probleem is.

Jolien87 schreef:
secricible schreef:

"ben ik nu zwart?"
*\o/*

Yes :j
Ik ben een trouwe Sintjournaal volger haha. Ik moet natuurlijk wel up to date zijn. ;)
Ik vind het ook zo mooi dat Sinterklaas laat zien dat hij de beroerdste niet is en ook gewoon helpt met de klusjes. Al die steken onder water kan ik ook alleen maar hartelijk om lachen, ze leggen het er wel lekker dik bovenop.

Dat vond ik eerlijk gezegd wel bijzonder, alsof zo'n ouwe kerel van 100 jaar dat dan maar moet doen, omdat zo'n jonge sterke piet zich anders gediscrimineerd voelt _O- _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:18

Blijkt allemaal een stunt van het Sinterklaasjournaal te zijn? :Y) Goed staaltje marketing

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:21

Ja, die zullen wel smullen van de kijkcijfers :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:23

Ik vind het slim van het sinterklaas journaal om er deze twist aan te geven. De nadruk leggen op het feit dat zwarte piet zwart is van het roet. Maar....dan mogen in de loop der jaren van mij ook het kroeshaar en de felrode lippen verdwijnen. Dan is het stereotype van een neger er helemaal af en dan is iedereen blij: dan is het daadwerkelijk een kindervriend en werknemer van sinterklaas die zwart is van het roet.

Citaat:
Wel jammer dat dit nodig is voor een handje vol zeurpieten hier in nederland die blijkbaar geen bal begrijpen van een kinderfeest en onze traditie...

Eight schreef:
zwarte piet is al jaren donker ik snap niet wat nu ineens het probleem is.

Ieder mens is van nature niet blij met verandering. Dus ik snap dat mensen er in eerste instantie niet om staan te springen, maar als je langer nadenkt en met een andere blik naar zwarte piet kijkt: zonder vooroordeel, zonder herinneringen die je zelf hebt aan leuke sinterklaasfeesten en puur kijkt naar hoe donkere mensen in het verleden, toen ze nog 'neger' werden genoemd en minderwaardig en bijna beestachtig werden afgeschilderd, dan vind ik dat zwarte piet daar nu nog (te)veel op lijkt.

In zijn doen en laten is de zwarte piet al helemaal veranderd: geen roe, geen 'dom' gedrag of gekke stemmetjes, maar vrolijk, lenig en een echte kindergek. Waarom kunnen we dan als laatste niet zijn uiterlijk een beetje bijschaven. De (meeste) anti-zwarte pieten zijn niet tegen het afschaffen van zwarte piet, maar het minder 'neger stereotype'.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:26

Maar een zwarte piet is leuk. Iedereen vindt een zwarte piet leuk, waarom is het dan een probleem dat hij/zij op een neger lijkt? :+ Ik vind het echt belachelijk en veel te ver gezocht.

En het jammere er aan is, zoiets stoms als dit wordt veel aandacht aan besteed, maar als ik met 1% van de bevolking vraag om meer biologisch vlees in de Boni supermarkt bijv., omdat ik dat zielig vind en ik vrijwel geen keus heb voor beter vlees, wordt daar écht niks mee gedaan. Want dat is opeens niet belangrijk. Want de over grote meerderheid vindt dat niet nodig, dus daar heb ik dan maar mee te leven, of dan zoek ik maar een andere supermarkt of biowinkel.

En dan valt er nog te discussiëren over de zwarte piet of het nou daadwerkelijk schadelijk is voor donkere mensen of niet :') Die discussie gaat men niet eens voeren over een koe in een megastal. Én daar komt nog bij dat van meer biovlees niemand last heeft! Van afschaffen van Zwarte pieten wel, bijna heel Nederland zelfs :+

Het is even een vergelijking, maar laat naar mijn mening wel zien hoe doorgeslagen mensen hier op reageren 8)7

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:34

... Het is allemaal fake, dat bedoelde ik met het vorige bericht :p Die gast bij DWDD is iemand van de NOS zelf

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:41

Thesserd schreef:
Maar een zwarte piet is leuk. Iedereen vindt een zwarte piet leuk, waarom is het dan een probleem dat hij/zij op een neger lijkt? :+ Ik vind het echt belachelijk en veel te ver gezocht.

Waarom moet hij op een neger lijken (als hij zwart van roet is)? Als sommige mensen daar een probleem mee hebben, dan kunnen we dat toch iets veranderen? Ik vind discriminatie en racisme belangrijke peilers en ik vind dat we, hoe klein de groep ook, mensen moeten horen die zich hierdoor gekwetst voelen/getroffen zijn. Als blanke zal ik nooit kunnen ervaren hoe het is om daarmee te dealen, dus ik wil hun gevoelens niet afschuiven als 'overdreven' en 'vergezocht'.

Rode lippen minder rood, kroeshaar eraf...dan blijft er toch nog steeds een zwarte piet over? Ik ben het wel met je eens dat tegenwoordig zwarte piet al veranderd is van een 'onderdanige, domme knecht (dit heb ik van horen zeggen, toen ik klein was was hij ook al leuk) in een leuke piet. Maar wat mij betreft kan hij nog leuker (en eigenlijk beter passend bij het hele sinterklaasverhaal).