Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:35

Trouwens, heb regelmatig moeten kolven onderweg, dat is zo mogelijk nog lastiger te regelen als live voeden. En kolven op de wc is echt geen pretje....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Chubby schreef:
En eerlijk: ik vind een fles zien geven allesbehalve een prettiger aanzicht dan een baby aan de borst.

Laat dat voor mij nu net andersom zijn :D.

Blue_Eyes

demo_love schreef:
Dan zou ik maar thuis blijven, want mensen in een restaurant kauwen wel eens. 1+1=2. Wat is er daarnaast asociaal aan het rondkijken in een restaurant. Het is niet alsof je iemand aan zit te staren, maar je hebt wel eens oogcontact met iemand, of je kijkt wat een ander geserveerd krijgt.
Borstvoeding hoort daar gewoon niet in thuis. Kauwen wel.
Borstvoeding kan daar ook gewoon. Zoals gezegd: als ik 100x in een restaurant gevoed heb, dan denk ik dat daar 95x niemand iets van gemerkt heeft. Zelfs die keer op de voorste rij in de kerk heeft daar echt niemand iets van gezien. Zelfs mijn man had het niet door. Liever een discrete voeding in een restaurant dan een krijsend jong - dat hou je niet onopgemerkt ;)

__Nathalie__ schreef:
Wat hebben de openbare borstvoeders tegen kolven dan? Dan heb je toch ook je melk bij de hand? Prettiger aanzicht in bijvoorbeeld een restaurant.

Al eerder gezegd: kolven lukt bij veel mensen niet, én je hebt flesweigeraars, én er wordt aangeraden om de eerste 6 weken tot 2 maanden niet fles en borst door elkaar te geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:36

En de baby maar brullen van de honger intussen. Heel t restaurant in rep en roer :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:37

Nja. Had je hem toch beter even ongemerkt en in stilte aan kunnen koppelen :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:38

_San87_ schreef:
Chubby schreef:
En eerlijk: ik vind een fles zien geven allesbehalve een prettiger aanzicht dan een baby aan de borst.

Laat dat voor mij nu net andersom zijn :D.

Ik zeg er ook niks van hoor. Kijk er geen moeder scheef op aan. Of vader.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:39

Chubby, heel de maatschappij draait om kinderen, klopt. En daar heb ik best weleens moeite mee. Hoe daar mee om wordt gegaan. Bij sommige (mwah, veel als ik eerlijk ben), moet alles maar wijken voor hun kind (kan het kind overigens niks aan doen). Als er in een dierentuin een kind voor me wordt gefrommeld denk ik "adem in.... Adem uit". Je kan toch ook gewoon vragen of je kind erbij mag? Nee, hup, schuif er tussen "ga maar kijken bij het hondje" (euh nee mevrouw, dit is een wolf....)
Terwijl als die moeder vraagt: mag mij dochtertje misschien ook even kijken?, dan zet ik heus wel een stap opzij.
Het wordt van volwassenen toch ook niet geaccepteerd als ze er ineens pats boem tussen kruipen?

En opgevoede kinderen prima. Mijn buurmeisje is 14 en mijn buurjongen 11, en ik kan het hartstikke goed met ze vinden. Ik heb zelfs kinderen les gegeven.
Alleen baby's vind ik gewoon (sorry! er komt weer zo'n woord, dus stop met lezen) verschrikkelijk.... Kan er niks aan doen, en niemand gaat dat veranderen. Dat is hoe ik het voel en het beleef

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:40

De foto van de Efteling rij, vind ik toch ook niks.
Maar ik denk dat 95% van de moeders wel begrijpt dat het veel discreter kan.

Eerlijk gezegd als ik vrouwen borstvoeding zie geven, ik zie nooit borst.
In het vliegtuig heb ik het al verschillende keren meegemaakt, daar zou ik nooit verwachten van de persoon dat ze op de wc gaat zitten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:41

Ik denk dat jullie een hoop onnodige beren op de weg zien. Ik ervaar het kolven helemaal niet zo ingewikkeld. Daarnaast is opwarmen helemaal niet goed voor de melk. Kamertemperatuur voldoet prima. Dus je kunt van te voren kolven en de melk gewoon mee nemen

Werken jullie ook allemaal niet dan? Want hoe moet je dan voeden?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 14-05-14 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:42

Kolven vond ik ook niet ingewikkeld, maar is toch veel meer werk dan live voeden. Neem alleen het schoonmaken van de kolf en de flesjes/spenen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:44

Blue_Eyes schreef:
demo_love schreef:
Dan zou ik maar thuis blijven, want mensen in een restaurant kauwen wel eens. 1+1=2. Wat is er daarnaast asociaal aan het rondkijken in een restaurant. Het is niet alsof je iemand aan zit te staren, maar je hebt wel eens oogcontact met iemand, of je kijkt wat een ander geserveerd krijgt.
Borstvoeding kan daar ook gewoon. Zoals gezegd: als ik 100x in een restaurant gevoed heb, dan denk ik dat daar 95x niemand iets van gemerkt heeft. Zelfs die keer op de voorste rij in de kerk heeft daar echt niemand iets van gezien. Zelfs mijn man had het niet door. Liever een discrete voeding in een restaurant dan een krijsend jong - dat hou je niet onopgemerkt ;)

Als het idd discreet is heb ik er geen probleem mee, maar ik wil het niet zien. Ik hoef geen bloot van andere mensen te zien, laat staan zuiggeluiden van een baby te horen. Kun je dan echt niet even 10 minuten naar het toilet gaan of oppas regelen? Er zijn trouwens zat mensen die geen borstvoeding kunnen geven, die kinderen zullen ook gewoon aan de fles moeten, niks mis mee.

__Nathalie__ schreef:
Wat hebben de openbare borstvoeders tegen kolven dan? Dan heb je toch ook je melk bij de hand? Prettiger aanzicht in bijvoorbeeld een restaurant.

Al eerder gezegd: kolven lukt bij veel mensen niet, én je hebt flesweigeraars, én er wordt aangeraden om de eerste 6 weken tot 2 maanden niet fles en borst door elkaar te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:49

demo_love schreef:

Nee hoor, ik ben me ervan bewust dat ik overal waar ik kom dingen kan zien die ik niet graag zie. Kauwende mensen dus oa. Maar ik denk ook aan bijv. mannen met rughaar of grijs borsthaar, ongeschoren oksels, dames in strakke topjes waar ik de vetrollen mee kan tellen, kinderen met een snotneus of etensvlekken rond hun mond, mensen met eczeem, acne of psoriasis, mensen met van die grote piercings in hun oorlellen dat er echt een gat komt (hoe noem je dat?), mensen met een imo afschuwelijk gebit of haarschilfers,... zo kan ik nog wel eea bedenken, soms kiezen mensen ervoor en soms kunnen ze er zelf ook niks aan doen. Ik kan natuurlijk een tafellaken meepakken en die mensen verzoeken om zich te bedekken omdat ik ril bij de aanblik, maar ik doe het eenvoudiger en ik kijk gewoon de andere kant op.

Rondkijken in een restaurant vind ik idd niet gepast, zo ben ik opgevoed, is voor mij ongeveer hetzelfde als mijn neus afvegen met mijn servet, het kan, maar netjes is het niet.

En borstvoeding is ook gewoon eten, dus kun je ook in een restaurant zien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:52

De eerste maanden moet je perse kolven wanneer je een voeding geeft.
Dus je:
- je kind krijgt honger
- je moet ergens een flesje in een magnetron zien te stoppen (dan is inderdaad het restaurant fijn, maar ja... er zijn nog zoveel andere situaties 'in het openbaar')
- je geeft je kind de fles (als dat al gaat! Want BV kindjes accepteren niet allemaal een fles!)
- je geeft je kind aan iemand anders
- je pakt je kolftas en je koeltas
- je gaat naar de invalidentoilet (ieks!! Alsnog?!)
- je komt er achter dat er geen stroom is
- je gaat naar de bar en vraagt om een ruimte met een stopcontact
- je wordt naar de kleedkamer van het personeel gedirigeerd
- je probeert te kolven (of het lukt of niet hangt af of je de 16 jarige afwasser niet de schrik van zn leven bezorgt)
- 30 min later
- je maakt je kolfspullen schoon, ruimt alles weer op
- je loopt weer terug
- je eten is koud,

Urielle

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:54

Bij mij ging het eerder: anderhalf uur later zat je woedend naar 20cc melk te kijken met (*)(*) die nog steeds aanvoelen als te hard opgepompte strandballen. Live was het er zo uit :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:55

Iris82 schreef:
Dus je:
- je kind krijgt honger
- je moet ergens een flesje in een magnetron zien te stoppen (dan is inderdaad het restaurant fijn, maar ja... er zijn nog zoveel andere situaties 'in het openbaar')
- je geeft je kind de fles (als dat al gaat! Want BV kindjes accepteren niet allemaal een fles!)
- je probeert te kolven (of het lukt of niet hangt af of je de 16 jarige afwasser niet de schrik van zn leven bezorgt)
- 30 min later
- je loopt weer terug
- je eten is koud,

Ahw, moest je je eten koud opeten ;(?

:D.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:58

:+ Ik heb een periode fulltime gekolfd dus ja, ik ken het klappen van de zweep wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:03

De manier waarop ik openbaar voed, zal denk ik niet voor iedereen onder discreet vallen, maar je kan niet iedereen gelukkig maken :+ Ik heb een enorme hekel aan voedingsbh's en topjes. Heb het heus geprobeerd maar man wat een geworstel en ruzie had ik er altijd mee. Daarnaast houdt mijn zoon erg van huidcontact, lekker handjes erbij, mama aaien, even wangetje tegen dat zachte kussen aan. Teveel genieten om dat te laten verpesten door irritante stukjes stof. Ook gezegend met een flinke cup, dus ja er zal best wat te zien zijn. Nu mijn zoon inmiddels bijna 1 is, is het nog meer feest soms want zoals iemand al opmerkte is het *slokje* aaahhh mooie blaadjes *slokje* hee een paars glimmend tasje *slokje*. Dan scherm ik met een hand wel de boel af voor zover dat lukt. En ik ga echt niet kolven en mijn al zo ontzettend drukke dag nog drukker en ingewikkelder maken met al dat kolfgedoe omdat er misschien wel iemand is in de speeltuin/dierentuin/terrasje/café die misschien niet tegen een eventuele glimp van een blote borst kan.
Ik voed op verzoek, nu hij wat ouder is ben ik heel rustig bezig om het even uit te stellen of wat water aan te bieden, maar bij groot verdriet of honger of behoefte aan even bij mama zijn mag mijn zoon een troostborstje waar we ook zijn. En dat doe ik niet voor de aandacht, maar voor mijn kind. En ja heel veel moet voor hem wijken inderdaad, ik neem mijn taak om hem als een gezond (zowel lichamelijk als geestelijk) en fijn mens klaar te stomen voor de maatschappij zeer serieus.

Ik ben meer van het leven en laten leven.
Veel mensen en kinderen in een klein landje. Allemaal verschillend, allemaal met andere achtergronden, opvoedingen, karakters, uiterlijk, voorkeuren etcetera.
Erger u niet, verbaas u slechts :D
Scheelt zoveel (negatieve) energie.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:13

Iris82 schreef:
Dus je:
- je kind krijgt honger
- 30 min later
- je loopt weer terug
- je eten is koud,

nou zo ingewikkeld heb ik het niet hoor. Ik kolf ook niet de hele dag. Alleen voor wat ik nodig heb wanneer ik weg ben. Daarnaast voed ik ook niet elke 3 uur want snachts slaapt ze ook weleens 5.5 uur de zet ik echt me wekker niet om af te kolven. Opwarmen in de magnetron is niet goed voor je melk. Opwarmen op kamertemperatuur is voldoende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:14

Iris: je vergeet de mensen die aan de deur komen kloppen of je ajb op wilt schieten, of die gewoon de deur open gooien :+ die heb ik ook nog gehad :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:16

Hoe wil jij melk die in de koeltas heeft gezeten anders snel opwarmen?
Je kunt de magnetron op 300W zetten, dan maak je zo min mogelijk levende cellen dood.

Fijn dat jij niet hoeft te kolven, maar niet iedereen heeft zo'n stabiele productie dat ze dat niet hoeven. Maar jouw kindje is nog maar 2 weken toch? Nu is het juist erg belangrijk om alle voedingen die je vervangt (voor de fles) te kolven omdat je anders over een paar weken in de problemen kan komen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:17

suze_ schreef:
De manier waarop ik openbaar voed, zal denk ik niet voor iedereen onder discreet vallen, maar je kan niet iedereen gelukkig maken :+ Ik heb een enorme hekel aan voedingsbh's en topjes. Heb het heus geprobeerd maar man wat een geworstel en ruzie had ik er altijd mee. Daarnaast houdt mijn zoon erg van huidcontact, lekker handjes erbij, mama aaien, even wangetje tegen dat zachte kussen aan. Teveel genieten om dat te laten verpesten door irritante stukjes stof. Ook gezegend met een flinke cup, dus ja er zal best wat te zien zijn. Nu mijn zoon inmiddels bijna 1 is, is het nog meer feest soms want zoals iemand al opmerkte is het *slokje* aaahhh mooie blaadjes *slokje* hee een paars glimmend tasje *slokje*. Dan scherm ik met een hand wel de boel af voor zover dat lukt. En ik ga echt niet kolven en mijn al zo ontzettend drukke dag nog drukker en ingewikkelder maken met al dat kolfgedoe omdat er misschien wel iemand is in de speeltuin/dierentuin/terrasje/café die misschien niet tegen een eventuele glimp van een blote borst kan.
Ik voed op verzoek, nu hij wat ouder is ben ik heel rustig bezig om het even uit te stellen of wat water aan te bieden, maar bij groot verdriet of honger of behoefte aan even bij mama zijn mag mijn zoon een troostborstje waar we ook zijn. En dat doe ik niet voor de aandacht, maar voor mijn kind. En ja heel veel moet voor hem wijken inderdaad, ik neem mijn taak om hem als een gezond (zowel lichamelijk als geestelijk) en fijn mens klaar te stomen voor de maatschappij zeer serieus.

Ik ben meer van het leven en laten leven.
Veel mensen en kinderen in een klein landje. Allemaal verschillend, allemaal met andere achtergronden, opvoedingen, karakters, uiterlijk, voorkeuren etcetera.
Erger u niet, verbaas u slechts :D
Scheelt zoveel (negatieve) energie.

Suze, top geschreven! Ik sluit me graag met mijn -slokje-he een vlinder-slokje-kijk mama, een schaduw-slokje dreumes bij je aan. :D

Ik kolf op mijn werk overigens ook nog steeds, maar om nou aan die kolf te gaan hangen voor iemands anders plezier, neu... dat gaat me echt wat te ver.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:23

Waarom snel opwarmen je weet toch ongeveer hoe laat ze komt. Je kunt het toch van te voren er uit halen om op temperatuur te laten komen?

Borstvoeding is vraag en aanbod. Als ik nu te veel ga kolven krijg ik over productie. dat wil je ook niet. En de boel schoonmaken. Dat vind ik 2 tellen werk. Ik vind het duidelijk minder gedoe als jullie ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:33

Nee eerlijk gezegd wist ik dat nooit. Dat kon na een uur zijn of na 2 of na 3 of na 4. Eenmaal opgewarmd maar een uur bruikbaar. :)

Niet alle kindjes drinken kamertemperatuur overigens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:07

Maar even wat anders, hoe doen jullie dat dan met werken? Dan neem je je kind toch ook niet mee om te voeden? Neem aan dat niet iedereen in dit topic een rijke vent heeft en de hele dag thuis kan zitten... Want als dat kan kan je toch ook uit eten zonder baby? Heb je ook nog eens rust en de tijd voor je vent :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:11

Oh. Ik heb zeker gekolfd op mn werk. Maar dat is minder omslachtig dan zelf de fles geven en daarna nog moeten kolven. En al helemaal als je niet thuis bent.