De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:17

vuurneon schreef:
little_king schreef:
Mensen die maar wat graag vakken zouden vullen voor de afgestudeerde student die nu vind dat ze zwaar onder haar maat werkt.

Maar dat is toch ook zo? Het is ook jammer dat die kennis in een ongeschoold baantje zit; ook voor de overheid; die betaalt ook mee aan de opleiding. De verschuiving is voor niemand gunstig; hoger opgeleiden zitten op de plekken van lager opgeleiden die op hun plaats weer geen plek hebben. Een bepaald callcenter heeft voornamelijk afgestudeerde WO'ers en Hbo'ers zitten; als mbo'er of laag geschoolde kom je daar heel moeilijk tussen. T is ook te gek voor woorden dat het deze kant op is gegaan.

(en ik ben ook echt blij dat ik werk heb en doe mijn werk hartstikke goed, maar al mijn collega's, leidinggevenden en ikzelf vinden het wel doodzonde van mijn opleiding zo... En dat is het ook)

Natuurlijk is dat jammer.
Ben de laatste die dat gaat ontkennen.
Maar ze nam de stelling aan dat 50+ ers haar zo verschrikkelijk onder betaalde baantje niet wilde doen.
Niet beseffende dat veel mensen in fabrieken, magazijnen, tuinbouw, postbode, niet veel meer verdienen dan dat en dat dat voor hun het normale loon is.
En als die thuis komen te zitten zouden ze dat maar wat graag doen. Voor hun is het niet minderwaardig.
En daarmee kom je weer uit bij het stukje de Polen nemen ons baantjes af. (even zonder nuance) En voor die groep is dat zo ook.
En onze regering doet er niets aan.
Zoals ze op zoveel vlakken niets doen.

En het mag voor zichzelf spreken dat die groep mensen het al niet ruim had en nu wel heel hard getroffen wordt. Ze vallen buiten veel potjes maar kunnen wel vol meedoen aan alle lastenverzwaring.
En dat is wel een verschil met iemand die nog thuis zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:54

Dani schreef:
Dit "jonkie" heeft daar alvast een andere mening over. Iets minder generaliserend mag dus wel. ;)

Verder vind ik het tamelijk kansloos te gaan discussiëren wie er het zieligst is. Elke groep wordt getroffen door de maatregelen die genomen zijn. Pas afgestudeerden vinden geen werk en zéker geen vast contract, 30-ers vinden nergens een leuke woning want voor huren verdienen ze te veel en vrije sector of koopwoning is te duur, 40-ers die wat hebben opgebouwd moeten dat nu weer inleveren, 50-ers worden ontslagen zodra er bezuinigd moet worden, 60-ers vinden geen werk meer, iedereen van 70+ vreest hun oude dag want de ouderenzorg wordt steeds verder uitgekleed. De zieken en gehandicapten moeten meer eigen risico betalen voor minder basiszorg, uitkeringsgerechtigden worden constant negatief naar voren gebracht én moeten steeds meer offers maken voor die uitkering, ouders met jonge kinderen moeten steeds meer betalen voor steeds slechtere kinderopvang. En ga zo maar door.

Doen of alleen jouw groep het zwaar heeft is oogkleppen ophebben.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:56

little_king schreef:
.
Maar ze nam de stelling aan dat 50+ ers haar zo verschrikkelijk onder betaalde baantje niet wilde doen.
Niet beseffende dat veel mensen in fabrieken, magazijnen, tuinbouw, postbode, niet veel meer verdienen dan dat en dat dat voor hun het normale loon is.

Daarom dat ik 9 jaar geleden heel bewust de keuze genomen heb om niet dierenzorg te gaan doen en 6 jaar geleden heel bewust de keuze genomen heb om naar de universiteit te gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:04

Gini schreef:
little_king schreef:
.

Daarom dat ik 9 jaar geleden heel bewust de keuze genomen heb om niet dierenzorg te gaan doen en 6 jaar geleden heel bewust de keuze genomen heb om naar de universiteit te gaan.

En dat is heel fijn dat jij die mogelijkheid had.
Besef je daarmee dat niet iedereen dat heeft?
En het voor die mensen nog steeds hun gewone inkomen is, waar jij nu op afgeeft?
Mensen met een gezin die hun kinderen ook graag nog eten geven zonder naar de voedselbank te moeten.

Voedselbank in Nederland, ja het is beter dan de kindjes in Afrika, maar voor een land als Nederland toch absurd?!
Maar hey niet klagen, ze hebben te eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:09

Ik vraag mij altijd af in hoeveel mensen écht de voedselbank nodig hebben of andere keuzes kunnen maken mbt hun financiële situatie. Denk dat daar ook nog veel winst mee te behalen is door mensen effectief te helpen; niet met eten maar ze echt te leren goed met geld om te gaan. Om toch even Afrika erbij te halen; je kan wel eten heen brengen of dokters, maar je kan ze ook die vaardigheden leren.

(En daarmee snap ik echt dat er ook mensen zijn die verstandige financiële keuzes maken en alsnog geen warme maaltijd op tafel kunnen zetten. Heb je ook nog de groep die tussen wal en schip vallen; die niet in aanmerking komen voor de voedselbank maar ook geen warme hap op tafel kunnen zetten voor de kinderen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-01-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:13

vuurneon schreef:
Ik vraag mij altijd af in hoeveel mensen écht de voedselbank nodig hebben of andere keuzes kunnen maken mbt hun financiële situatie. Denk dat daar ook nog veel winst mee te behalen is door mensen effectief te helpen; niet met eten maar ze echt te leren goed met geld om te gaan. Om toch even Afrika erbij te halen; je kan wel eten heen brengen of dokters, maar je kan ze ook die vaardigheden leren.

Ik denk zeker dat de helft bij de voedselbank er zit en er niet hoort.
Maar hey ik mocht niets zeggen over een iphone en roken :+
Maar dan zitten er nog altijd mensen die wel echt in de oliebol zitten. Niet door hunzelf.
Die erg graag vakken vullen, tomaten plukken, of wat ook. Maar niet aan de bak komen.

Vaardigheden leren in afrika ken ik een kennis die dat heeft gedaan.
1,5 jaar gezeten, bij zijn vertrek leken alle vaardigheden verdwenen te zijn en alle spullen werden niet gebruikt of verpatst zodat ze daarna weer net zoveel hadden als voor die 1,5 jaar.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:18

Mijn best gedaan het hele topic te lezen. Niet gelukt. Ik wil op 1 ding reageren.

Dat de Polen/Roemenen het werk doen waar wij Nederlanders ons bed niet voor uit willen komen is de grootste kul die er maar is. Een voorbeeld: mijn vader, heel zijn carriere al vrachtwagenchauffeur, moet vechten om zijn baan te behouden, hij is eigenlijk veel te duur en zo best is het basissalaris van een NL vrachtwagenchauffeur nog niet hoor. Hoeveel NL chauffeurs zitten nu wel niet in de ww omdat er goedkopere, buitenlandse werknemers voor zijn aangenomen. Dat is een verkeerde manier bezuinigen he.
Laatst bijgewerkt door wythlove op 25-01-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:20

Ik meen dat je voor de voedselbank beneden een bepaalde norm aan inkomen moet voldoen anders kom je daar niet voor in aanmerking.
Tenminste dat neem ik aan aangezien ik al diverse keren heb gelezen dat ze net boven de norm zitten (gaat letterlijk om soms 3 euro per maand)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:26

Ja, maar het maakt voor die norm niet uit hoe je je geld besteedt. (En nu hoeft de overheid van mij ook echt niet dat ook nog te controleren hoor :') ) maar leer mensen eerst goed hun geld te besteden en kijk dan verder. Er zijn genoeg mensen met schulden door een verkeerd uitgave patroon of kop in het zand steken door de rekeningen maar dicht te houden. Hoewel de voedselbank niet door de overheid wordt gefinancierd, lijkt mij het toch zinvol om daar meer in te investeren om zo juist meer ellende te voorkomen.

Kan zelfs vanuit de voedselbank; mensen voedselpakket? Dan ook onderwijzing in de financiële situatie.

Voedselbank is vrijwilligerswerk, maar het UWV staat vrijwilligerswerk wel toe als het de kans op betaald werk toe laat nemen. Ik zie er een leuk project in :)
Of het werkt is een tweede. Niet iedereen wil daadwerkelijk iets doen aan zijn/haar situatie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:30

wythlove schreef:
Mijn best gedaan het hele topic te lezen. Niet gelukt. Ik wil op 1 ding reageren.

Dat de Polen/Roemenen het werk doen waar wij Nederlanders ons bed niet voor uit willen komen is de grootste kul die er maar is. Een voorbeeld: mijn vader, heel zijn carriere al vrachtwagenchauffeur, moet vechten om zijn baan te behouden, hij is eigenlijk veel te duur en zo best is het basissalaris van een NL vrachtwagenchauffeur nog niet hoor.

Je hebt helemaal gelijk.
Dit heb ik inderdaad ook al een paar keer aangegeven maar mensen die werken met een hoge opleiding zien dit vaak niet in, of zouden het werk zelf nooit willen doen en denken dan maar dat dit ook voor andere Nederlanders zo is.
Daarom doet onze regering er ook al jaren niets aan, want die hebben waarschijnlijk geen vrachtwagenchauffeur in hun kennissen kring, geen magazijn medewerker of tomaten plukker.

Vrachtwagenchauffeur dat hier best duur is te halen, code 95 niet goedkoop is.
Terwijl het in het buitenland niets voorstelt en hier ook gevaarlijk rond rijd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:33

Lijkt mij we dat daar naar gekeken word.
Maar goed zelf geen ervaring mee dus eens ff gekeken via google.

Hier een lijst met eisen en voorwaarde's:

Voedselpakketten zoals die door de Voedselbank worden verstrekt, zijn bedoeld als noodhulp voor mensen die voor kortere of langere tijd financieel echt niet rond kunnen komen. Ze zijn niet bedoeld als extraatje voor mensen die het niet breed hebben.
Tijdens een intakegesprek toetsen we daarom aan de hand van landelijke voedselbankcriteria of iemand in aanmerking komt voor een voedselpakket.

Voedselpakketten worden ter beschikking gesteld aan huishoudens waarvan het inkomen per maand zo laag is dat na aftrek van de vaste lasten zoals huur, energie, verzekeringen, schulden, enz. minder geld dan het normbedrag overblijft om te besteden aan eten, kleding en andere zaken.

Het normbedrag gaat per 1-1-2012 voor een eenpersoonshuishouden uit van maximaal € 180,- vrij te besteden.

Voor meerpersoonshuishoudens wordt daarbij opgeteld:
per volwassene: € 60,-;
per kind tot 18 jaar: € 50,-.

Dus bijvoorbeeld een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen dat na aftrek van alle vaste lasten minder dan € 340,- (= € 180 + 60 + 50 + 50) te besteden heeft kan in aanmerking komen voor een voedselpakket.

Indien u in aanmerking wilt komen voor een voedselpakket, kijkt u dan voor informatie bij het uitgiftepunt in uw stadsdeel (of via postcode). In de meeste stadsdelen kunt u naar een inloopspreekuur, in sommige stadsdelen neemt u eerst contact op met het uitgiftepunt. Voor het intakegesprek (eerste gesprek) wordt u verzocht de volgende documenten mee te nemen:

Identiteitsbewijs;
3 maanden (aaneengesloten) bankafschriften (aan de hand waarvan mede inzage gegeven wordt in onderstaande gegevens);
Inkomensverklaring (loon of uitkering);
Voorlopige teruggave van de belasting;
Bewijzen (kamer)huur en huurtoeslag;
Betalingsbewijzen elektra, gas en water;
Gemeentelijke belasting;
Bewijzen schulden en aflossingen en eventuele schuldsaneringpapieren;
Ziektekostenverzekering en zorgtoeslag; evt. overige verzekeringen;
Waar mogelijk een ondersteunende brief van een verwijzer.
Mensen die al budgettering hebben (in de schuldsanering zitten) en leefgeld ontvangen van de budgetbeheerder, hoeven geen bewijzen van inkomsten en uitgaven mee te nemen, maar wel een budgetbeheer maandafschrift.

Kies de vestiging bij u in de buurt. Zie hiervoor de uitgiftepunten in de kolom hiernaast.
Bron http://www.amsterdam.voedselbank.org/vo ... aanvragen/
Deze is van Amsterdam, maar ik neem aan dat dit gelijk is voor iedere vestiging

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:30

little_king schreef:
wythlove schreef:

Dat de Polen/Roemenen het werk doen waar wij Nederlanders ons bed niet voor uit willen komen is de grootste kul die er maar is. Een voorbeeld: mijn vader, heel zijn carriere al vrachtwagenchauffeur, moet vechten om zijn baan te behouden, hij is eigenlijk veel te duur en zo best is het basissalaris van een NL vrachtwagenchauffeur nog niet hoor.

Je hebt helemaal gelijk.
Dit heb ik inderdaad ook al een paar keer aangegeven maar mensen die werken met een hoge opleiding zien dit vaak niet in, of zouden het werk zelf nooit willen doen en denken dan maar dat dit ook voor andere Nederlanders zo is.
Daarom doet onze regering er ook al jaren niets aan, want die hebben waarschijnlijk geen vrachtwagenchauffeur in hun kennissen kring, geen magazijn medewerker of tomaten plukker.

Vrachtwagenchauffeur dat hier best duur is te halen, code 95 niet goedkoop is.
Terwijl het in het buitenland niets voorstelt en hier ook gevaarlijk rond rijd.

Mee eens!
Er zijn scholieren/studenten die hun reguliere seizoensbaantje in de land/tuinbouw niet meer kunnen krijgen, omdat die zijn ingevuld door Oostblokkers (Z-Holland en Zeeland)...
Hoe zuur is dat?

Al die Oostblokkers in vrachtwagens zijn echt een doorn in het oog van heel transporterend NL.
Er zijn nu zelfs bedrijven die adverteren met: wij rijden enkel met Nederlandse chauffeurs.
Mja, er zijn ook veel grote bedrijven die zogenaamd in het Oostblok 'scholen' hebben voor opleiding...
Klopt geen reet van, is enkel een BTW-en loonkostenverhaal.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:37

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:40

Ik ben nog steeds benieuwd wat het exacte doel nou is van de actie. Enkel: het moet goedkoper, is geen doel.
Je zult op z'n minst een concreet idee moeten hebben wat er dan moet gebeuren en waarom.
Stel dat je daar de weg staat te blokkeren in je auto en er komt een journalist langs, wat zeg je dan?
Ik ben gewoon overal tegen? Ik wil meer geld?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:04

Sizzle schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd wat het exacte doel nou is van de actie. Enkel: het moet goedkoper, is geen doel.
Je zult op z'n minst een concreet idee moeten hebben wat er dan moet gebeuren en waarom.
Stel dat je daar de weg staat te blokkeren in je auto en er komt een journalist langs, wat zeg je dan?

Hihihi! Dat is een hele goeie! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:16

Sizzle schreef:

Daar denken de gemiddelde actievoerders in NL niet over na :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:17

Sizzle schreef:

Kun je net zo goed een stel recalcitrante pubers neerzetten := waarom? Nou daarom!

Ben daar ook wel benieuwd naar :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:12

Afbeelding

little_king

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:24

Ik geloof zelf niet dat deze actie er gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:24

Jammer dat het in de vorm van zieligheid getrokken wordt, dat is pas denigrerend.

Je mag gewoon niet zeggen dat als je niet huurt en door alle maatregelen wel eens verder onder water komt te zitten dan als je wel huurt en recht op subsidies hebt...

Al mijn generatiegenoten met oude hypotheek, beiden baan of 1verdiener met oude hypotheek(guldentijdperk)zullen dat ook niet snappen :D

Je kunt tussen een groep in komen te zitten met mager hypotheekje, afgeloste hypotheek (mijn generatie), twee verdieners...en de groep met euro hypotheek, een baan is weggevallen en het vrij te besteden inkomen dus elk jaar minder wordt. Deze groep valt overal tussen uit en die groep wordt steeds groter.

Maar zolang de spraakmakers nog niet in die laatste groep vallen zullen ze hard nee blijven knikken en Snielug gaan roepen...hoe sneu om een steeds schrijnendere situatie te gaan bespotten...

Dat is bewust geen inzicht willen hebben in een groep die stelselmatig niet gehoord willen horen.

In mijn vriendenkring bijna veertigers die het financieel niet meer trekken, 2jonge kinderen, geen recht op enige subsidie....een groep die niet bij hun groep buiten de boot willen vallen om niet mee mee te kunnen komen en daarom hun hoofd hoog houdt uit schaamte...

Maar laten we het daar niet over hebben, dat is zielig, eerst huis verkopen en restschuld overhouden, schuldsanering en dan huurhuis met subsidie, er is nog hoop, maar misschien zitten ze bruto wel net te hoog voor een woningwetwoning en zal daarom hun situatie niet veranderen...

Dat men die het nog " beter " heeft er niet bij stil wil staan is een tong uitsteken naar een ander en zal het begrip en de leefsituatie in Nederland niet verbeteren....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:46

russel schreef:
Jammer dat het in de vorm van zieligheid getrokken wordt, dat is pas denigrerend.

Daar doel ik met mijn berichten niet op. Waar ik gewoon niet tegen kan is dat 'jullie' generatie de crisis naar zich toe trekt en de jongeren mogen niet klagen want die schuiven met moeders benen onder tafel. Dat vind ik pas denigrerend. Ik zou zeggen: trek je ogen open, iedereen zit in de crisis. En uiteraard de ene op de andere manier dan de andere, en de ene al wat dieper en ellendiger dan de andere. Maar zeggen dat de jongeren niks te klagen mogen hebben, nogmaals, dat gaat er bij mij niet in.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:00

Impact hoe erg het je raakt is wel erg verschillend.
Denigrerend over dat baantje als vakkenvuller, maar wel een baantje hebben dat de fabrieksarbeider maar wat graag zou willen maar niet krijgt. waarvan jij denkt dat niemand het wil omdat dat jou instelling is. Dat vind ik pas erg.
Dat gaat er bij mij niet in. Trek daar eerst de ogen open.

Maar voor mij was de discussie hier eigenlijk al klaar omdat ik me teveel erger aan de lui die nog te veel moeten leren. Of die andere die met geluk geen baanverlies hebben. Of die met een hoog loon die zich niet in kunnen leven wat het is voor de mensen met een minimumloon of net daarboven die overal buiten vallen, behalve als het op betalen aan komt.
Maar die niks mogen zeggen over de Poolse arbeiders.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:11

Waar heb ik denigrerend gedaan over mijn baantje?
Maar inderdaad, na alle tijd, geld en moeite die ik in mijn studie gestoken heb, mag ik toch inderdaad hopen op meer. Of is dat ook al verboden voor die jeugd van tegenwoordig? Is trouwens nog een vacature waar ik werk, exact het werk dat ik doe, staat verdorie al 4 maanden open. Dus doen alsof de helft van de bevolking voor zo een job staat te springen is gewoon onwaar.
Wat is mijn instelling? Ik zei ocharme 1 zin en daar hang jij dan hele verhalen aan vast dat ik de job te min zou vinden, nergens, maar dan ook nergens heb ik dat geïnsinueerd. Ik ben verdorie blij dat ik deze baan heb. Maar daarenboven heb ik ook ambitie, ambitie die keer op keer op keer op keer de kop ingedrukt wordt. En dan komt er iemand mij vertellen dat het voor mij gemakkelijk is, dat ik geen problemen heb, dat ik nog veel moet leren, dat hun generatie het veel moeilijker heeft. Is het dat wat je wilt horen? Is het dat? Kom op zeg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:20

Citaat:
Ik ben een universitair met masterdiploma en werk 44 uur per week als vakkenvuller voor een bedrag dat net aan de vier cijfers haalt.

50'ers gaan niet aan het werk voor het loontje dat ik heb.
Is dat omwille van de hypotheek die ze moeten betalen? Ok dan, ik zal zeggen wat je wilt horen: jullie zijn de allerzieligste!

dat vat ik enorm denigrerend op.
Vandaar mijn antwoorden richting jou.

Dat loontje wat jij hebt is het loon wat vele hun hele leven zullen hebben.
Maar dat had ik al beschreven.
Jij vind het maar een loontje van niks, andere vinden het prima.

vacature vrij zegt niets over de sollicitanten, wel over diegenen die ze beoordeeld.

En ik heb het idee dat wat jij projecteert op ons juist voor jezelf wil doen gelden.
Jij bent zo zielig en hebt het zo moeilijk met je hoge studie en k..baan
En van dat soort discussie hou ik niet een andere groep neer halen met zielig.

Ik begrijp heel goed dat je andere ambities hebt, jij begrijpt niet dat andere hun gezin moeten onderhouden en het impact verschil.

En daarom was ik klaar met de discussie.
En we zien in maart wel, maar ik geloof niet dat er actie kot.
Komt hij er wel ben ik niet een voorstander van de manier waarop, maar begrijp het wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:26

Dat iedereen heel zielig is weten we inmiddels wel geloof ik.

En WAT precies moet de regering precies doen na deze actie? Concreet gezien?
Welke regels zou je graag anders zien? En is dat realiseerbaar met een ander beleid?

Er zijn namelijk een hoop kromme maatregelen genomen waar ik uitstekend actie potentie in zie, maar vooralsnog zie ik hier nog niets concreets voorbij komen in dit topic.