Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

_San87_ schreef:
Wat veel mensen die voor de doodstraf zijn vergeten... Is dat je met de mogelijkheid tot de doodstraf een select groepje mensen boven de wet stelt.

Is dat daadwerkelijk iets wat je moet willen?

Als het volgens de wet wel zou mogen doe je dat niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:15

Binnen een jaar of drie 'vermoorden' is in de meeste gevallen van de rechtspraak niet mogelijk :). In Nederland over het algemeen sowieso al niet.

Één van de strafzaken in NL waar levenslang wordt geëist loopt nu nog en deze stamt van (dacht ik juli) 2011 :).

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:

Nee, het verloren deel van je leven krijg je niet terug. Maar je krijgt wel weer de kans een leven op te bouwen. Als je dood bent, kun je helemaal niks meer terug opbouwen. Een wezenlijk verschil.

Je vernietigt iemands leven eerst en verpest zijn jaren en zegt dan dat diegene de kans heeft om weer wat op te bouwen, alsof het niets is of altijd te herstellen is? Hoe ga je het opbouwen als bijvoorbeeld je vrouw hertrouwd is en je kinderen gewend zijn aan een andere Papa?

Dat rechtvaardigt de dood van een onschuldig iemand? Relaties kunnen herbouwd worden, een leven kan opnieuw opgebouwd worden, hoewel moeizaam. De regering moet er dan ook alles aan doen om een ten onrechte veroordeelde weer mee te laten draaien in de maatschappij. En dan bedoel ik ook echt alles.

De doodstraf kun je nooit meer terug nemen. Ook niet als iemand onschuldig is. Diegene is dood, is gestorven wetende dat hij (of zij) onschuldig is, maar door niemand geloofd wordt.

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:
Wat veel mensen die voor de doodstraf zijn vergeten... Is dat je met de mogelijkheid tot de doodstraf een select groepje mensen boven de wet stelt.

Is dat daadwerkelijk iets wat je moet willen?

Als het volgens de wet wel zou mogen doe je dat niet?

Natuurlijk wel. Iemand vermoorden is volgens de wet verboden gesteld. Wanneer een selectief groepje wel de doodstraf uit mag voeren, dan stel je dat groepje boven de geldende wet. Waarom mag die persoon wel een leven nemen, maar de andere persoon niet? Dat is juridisch niet recht te praten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:16

Mixje90 schreef:
Dat vind ik wel erg matrialistisch. Als iemand zijn gezin verpest is, hij/zij zijn partner kwijt is etc etc, dan kun je dat ook niet omkeren door een schadenvergoeding. Die 10jaren zijn weg en kun je nooit teruggeven. Of kun je dat met geld kopen?

Nee, het verloren deel van je leven krijg je niet terug. Maar je krijgt wel weer de kans een leven op te bouwen. Als je dood bent, kun je helemaal niks meer terug opbouwen. Een wezenlijk verschil.[/quote]

Je vernietigt iemands leven eerst en verpest zijn jaren en zegt dan dat diegene de kans heeft om weer wat op te bouwen, alsof het niets is of altijd te herstellen is? Hoe ga je het opbouwen als bijvoorbeeld je vrouw hertrouwd is en je kinderen gewend zijn aan een andere Papa?[/quote]

Maar je snapt toch wel het punt dat je dan iig nog leeft of niet dan :')?
Tuurlijk is het niet makkelijk maar het lijkt me nog moeilijker om onschuldig veroordeeld te worden voor de doodstraf.

Edit: Dus jij zegt eigenlijk dat je liever onschuldig de doodstraf krijgt dan dat je na tien jaar in de gevangenis je man kwijt bent en je kinderen wellicht vervreemd van je zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:23

_San87_ schreef:
Natuurlijk wel. Iemand vermoorden is volgens de wet verboden gesteld. Wanneer een selectief groepje wel de doodstraf uit mag voeren, dan stel je dat groepje boven de geldende wet. Waarom mag die persoon wel een leven nemen, maar de andere persoon niet? Dat is juridisch niet recht te praten.

Het is juridisch niet recht te praten, omdat het gewoon niet kan/mag vanwege onze wet.
Maar we praten hier toch sowieso puur en alleen hypothetisch. De kans dat de doodstraf wordt ingevoerd is kleiner dan dat ik een miljoen jaar oud word.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:27

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:

Het is juridisch niet recht te praten, omdat het gewoon niet kan/mag vanwege onze wet.
Maar we praten hier toch sowieso puur en alleen hypothetisch. De kans dat de doodstraf wordt ingevoerd is kleiner dan dat ik een miljoen jaar oud word.

Ook als het juridisch wel zou mogen is het niet recht te praten :). Hoe kun je verantwoorden dat Pietje wel ongestraft een leven mag nemen, maar Klaasje niet? Alleen omdat Klaasje toevallig geen beul is en Pietje wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:29

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Ook als het juridisch wel zou mogen is het niet recht te praten :). Hoe kun je verantwoorden dat Pietje wel ongestraft een leven mag nemen, maar Klaasje niet? Alleen omdat Klaasje toevallig geen beul is en Pietje wel.

Vind ik geen kwestie van juridisch recht praten maar moraal.
Wat mij betreft is de doodstraf geen moord, maar een uitvoering van een straf.
Net als dat je niemand in gevangenschap mag houden, en iedereen vrij is, tenzij je opgesloten zit in de bak.
Zelfde verhaal voor doodstraf, je mag iemand niet van het leven beroven, tenzij....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:44

Ik zie iedere straf waarin iemand van zijn of haar leven wordt beroofd als moord, iemand dood maken met voorbedachte rade is gewoon moord, hoe je het ook wendt of keert. Het is een onomkeerbare 'straf'. Je hebt geen rechten meer als je dood bent. Iemand die levenslang opgesloten zit, heeft nog steeds rechten en heeft altijd de mogelijkheid tot terugkeer in de maatschappij.

Een ter dood veroordeelde en ook daadwerkelijk ter dood gebrachte heeft geen enkele mogelijkheid meer.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de tenzij. Wanneer mag je iemand wel van het leven beroven? Wanneer diegene een moord heeft gepleegd, (al zijn er mensen die iemand al dood willen hebben om het seks hebben met een dier :')), dat is me duidelijk. Maar wat zijn de randcriteria?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:49

_San87_ schreef:
Ik zie iedere straf waarin iemand van zijn of haar leven wordt beroofd als moord, iemand dood maken met voorbedachte rade is gewoon moord, hoe je het ook wendt of keert. Het is een onomkeerbare 'straf'. Je hebt geen rechten meer als je dood bent. Iemand die levenslang opgesloten zit, heeft nog steeds rechten en heeft altijd de mogelijkheid tot terugkeer in de maatschappij.

Een ter dood veroordeelde en ook daadwerkelijk ter dood gebrachte heeft geen enkele mogelijkheid meer.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de tenzij. Wanneer mag je iemand wel van het leven beroven? Wanneer diegene een moord heeft gepleegd, (al zijn er mensen die iemand al dood willen hebben om het seks hebben met een dier :')), dat is me duidelijk. Maar wat zijn de randcriteria?

Dat heb ik in dit topic al eens uitgelegd.
Wat mij betreft als iemand geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij. Iemand die geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij kost sowieso meer dan dat hij of zij oplevert.
Als je een jaar of 15/20 vast zit, dan zal je al de grootste moeite hebben met het terug keren in de maatschappij. Het gevangeniswezen vervreemd je van de maatschappij, van de technologie en van je vrienden en familie. Hoe goed Nederland het ook probeert, de recidive is volgens mij aardig hoog voor mensen die dergelijke tijd hebben vastgezeten. (ik heb overigens geen bron hiervoor, is mijn gevoel!)

Jij ziet het als moord, ik zie het als een straf. Net als gevangenisstraf beroof je iemand ergens van.
Het ontnemen van vrijheid is ook per wet verboden, en de rechten die je hebt als je levenslang zit opgesloten zijn wat mij betreft de kosten niet waard.

Het is voor mij eigenlijk puur een economisch aspect.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:01

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:

Wat mij betreft als iemand geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij. Iemand die geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij kost sowieso meer dan dat hij of zij oplevert.
Als je een jaar of 15/20 vast zit, dan zal je al de grootste moeite hebben met het terug keren in de maatschappij. Het gevangeniswezen vervreemd je van de maatschappij, van de technologie en van je vrienden en familie. Hoe goed Nederland het ook probeert, de recidive is volgens mij aardig hoog voor mensen die dergelijke tijd hebben vastgezeten. (ik heb overigens geen bron hiervoor, is mijn gevoel!)

Jij ziet het als moord, ik zie het als een straf. Net als gevangenisstraf beroof je iemand ergens van.
Het ontnemen van vrijheid is ook per wet verboden, en de rechten die je hebt als je levenslang zit opgesloten zijn wat mij betreft de kosten niet waard.

Dat ligt eraan wat je een hoog recidive-cijfer vindt :). De één vindt 4 personen op een jaar al veel recidive, terwijl de ander vindt dat 1000 personen nog redelijk is.

Het recidive-cijfer is ongeveer als volgt:

Na een gevangenisstraf pleegt bijna 50% binnen 2 jaar opnieuw een strafbaar feit. Na een taakstraf is dat iets minder: rond de 35%.

Bedenk echter wel dat het hier om recidive gaat voor alle strafbare feiten. Dus niet alleen moord.

Bedenk echter ook dat onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen het recidive-cijfer niet omlaag brengt :).

Even een cross-post: Het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie onderzocht ontsnappingen van tbs'ers en recidive tijdens het verlof in de periode 2000-2005. Van de 50.000 verlofbewegingen die per jaar plaatsvinden vonden er gemiddeld 6,9 onttrekkingen per maand plaats. Bij gemiddeld vier personen per jaar vond daadwerkelijk recidive plaats.

4 personen op de 50.000...

Het ontnemen van vrijheid is inderdaad per wet verboden, daarom hebben gevangenen nog wel een bepaalde mate van 'vrijheid'. Enkel niet meer de vrijheid om over straat te lopen. Nu is het zo dat in Amerika bijvoorbeeld, de kosten voor de doodstraf hoger zijn, dan de kosten voor levenslang opsluiten (hoewel ze in Amerika niet echt levenslang krijgen, ze nemen gewoon een bepaald aantal jaren, bijvoorbeeld 200 jaar cel).

Waarom zou dit voor Nederland anders zijn qua kosten tussen levenslang en doodstraf? Als het dan toch om de economische aspecten gaat. Wat ik overigens een vrij aparte reden vind om iets wel of niet te doen wanneer het op mensenlevens aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:08

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Dat ligt eraan wat je een hoog recidive-cijfer vindt :). De één vindt 4 personen op een jaar al veel recidive, terwijl de ander vindt dat 1000 personen nog redelijk is.

Het recidive-cijfer is ongeveer als volgt:

Na een gevangenisstraf pleegt bijna 50% binnen 2 jaar opnieuw een strafbaar feit. Na een taakstraf is dat iets minder: rond de 35%.

Bedenk echter wel dat het hier om recidive gaat voor alle strafbare feiten. Dus niet alleen moord.

Bedenk echter ook dat onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen het recidive-cijfer niet omlaag brengt :).

Het ontnemen van vrijheid is inderdaad per wet verboden, daarom hebben gevangenen nog wel een bepaalde mate van 'vrijheid'. Enkel niet meer de vrijheid om over straat te lopen. Nu is het zo dat in Amerika bijvoorbeeld, de kosten voor de doodstraf hoger zijn, dan de kosten voor levenslang opsluiten (hoewel ze in Amerika niet echt levenslang krijgen, ze nemen gewoon een bepaald aantal jaren, bijvoorbeeld 200 jaar cel).

Waarom zou dit voor Nederland anders zijn qua kosten tussen levenslang en doodstraf? Als het dan toch om de economische aspecten gaat. Wat ik overigens een vrij aparte reden vind om iets wel of niet te doen wanneer het op mensenlevens aan komt.

Het recidive cijfer is eigenlijk niet super relevant in mijn 'betoog'. Relatief veel gedetineerden gaan weer de fout in nadat zij vast hebben gezeten. (zoals ook blijkt uit jouw cijfers), maar deze mensen verdienen wat mij betreft niet de doodstraf, omdat er altijd een kans is dat zij gewoon weer kunnen functioneren in de maatschappij.

Wat mij betreft is de doodstraf alleen van toepassing op gedetineerden die levenslang zitten, en daardoor te veel kosten.
Het zal vast een vreemde reden zijn, maar als je de maatschappij zo veel kost wanneer je een dergelijk delict hebt gepleegd en je geen zicht hebt op vrijkomen, wat heeft het dan in hemelsnaam voor zin om zo iemand nog in leven te houden?
Mijn mening, en dat zal ongetwijfeld vreemd zijn, maar voor zo iemand hoef ik niet mijn zuur verdiende geld uit te geven :)

Wat de kosten zouden zijn voor de doodstraf in NL weet ik niet. Ook heb ik geen cijfers van Amerika?
De kosten voor rechtsgang zijn neem ik aan hetzelfde in NL. Iedereen zal willen doorprocederen naar het Hof en de HR. Mij lijkt dat er veel kosten kunnen worden bespaard door geen gevangenis/tbs etc.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:13

Rowdine, ik heb al 2x een artikel geplaatst over de kosten, een uit 2008 en de ander uit 2012. Besparingen in amerika konden flink oplopen door de doodstraf af te schaffen. Kijk even bij mn berichten :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:21

Celiien schreef:
Rowdine, ik heb al 2x een artikel geplaatst over de kosten, een uit 2008 en de ander uit 2012. Besparingen in amerika konden flink oplopen door de doodstraf af te schaffen. Kijk even bij mn berichten :j

Als ze mensen minder lang in de dodencel laten zitten en met goedkoop spul spuiten, dan zullen de kosten allicht een heel stuk lager zijn.

Mijn ex heeft een kind vermoord, hij houdt bij hoog en laag vol dat hij het niet heeft gedaan (hij heeft wel humor! Kan ook liegen als de beste), maar die wil je echt niet na zijn levenslage straf (12 jaar?) aan je deur hebben hoor, niets staat hem in de weg om iedereen opzij te maaien die hem -al dan niet- hebben dwars gezeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:25

In Nederland heb je altijd zicht op vrijkomen, dat als eerste :).

En natuurlijk zitten de meeste kosten in het procederen, er wordt tot het eind door geprocedeerd. In Nederland is er het CEAS die gesloten zaken evalueert en eventueel advies geeft tot heropenen. Dit is bij bijvoorbeeld Lucia de Berk en Ina Post gebeurd :). Er zitten in Nederland momenteel 28 gedetineerden levenslang vast, de langste zit momenteel al 31 jaar. Deze mogen van jou dus allemaal wel dood? Ook als je weet dat deze mensen misschien wel onterecht zitten? Zoals bij Lucia de Berk dus het geval was (zij was ook tot levenslang veroordeeld en zou dus van jou ook dood mogen).

Verder is er vanuit rechtspsychologen en rechtswetenschappers zorg geuit over talloze en zware fouten die in het strafprocesrecht worden gemaakt. Die fouten zijn dus absoluut niet uniek. Stel je je voor dat jij ter dood veroordeeld bent, het vonnis is voltrokken, toch zijn er ernstige fouten gemaakt tijdens het proces en je hebt dus nooit een eerlijk proces gekregen... Nou ja, je bent iig dood, dus daar voel je dan niks meer van :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:27

Quellian schreef:
Celiien schreef:

Als ze mensen minder lang in de dodencel laten zitten en met goedkoop spul spuiten, dan zullen de kosten allicht een heel stuk lager zijn.

Mijn ex heeft een kind vermoord, hij houdt bij hoog en laag vol dat hij het niet heeft gedaan (hij heeft wel humor! Kan ook liegen als de beste), maar die wil je echt niet na zijn levenslage straf (12 jaar?) aan je deur hebben hoor, niets staat hem in de weg om iedereen opzij te maaien die hem -al dan niet- hebben dwars gezeten.

Als jouw ex tot een levenslange straf veroordeeld is, dan zal hij ook daadwerkelijk levenslang zitten. 12 jaar is dus geen levenslange gevangenisstraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:33

_San87_ schreef:
In Nederland heb je altijd zicht op vrijkomen, dat als eerste :).

En natuurlijk zitten de meeste kosten in het procederen, er wordt tot het eind door geprocedeerd. In Nederland is er het CEAS die gesloten zaken evalueert en eventueel advies geeft tot heropenen. Dit is bij bijvoorbeeld Lucia de Berk en Ina Post gebeurd :). Er zitten in Nederland momenteel 28 gedetineerden levenslang vast, de langste zit momenteel al 31 jaar. Deze mogen van jou dus allemaal wel dood? Ook als je weet dat deze mensen misschien wel onterecht zitten? Zoals bij Lucia de Berk dus het geval was (zij was ook tot levenslang veroordeeld en zou dus van jou ook dood mogen).

Verder is er vanuit rechtspsychologen en rechtswetenschappers zorg geuit over talloze en zware fouten die in het strafprocesrecht worden gemaakt. Die fouten zijn dus absoluut niet uniek. Stel je je voor dat jij ter dood veroordeeld bent, het vonnis is voltrokken, toch zijn er ernstige fouten gemaakt tijdens het proces en je hebt dus nooit een eerlijk proces gekregen... Nou ja, je bent iig dood, dus daar voel je dan niks meer van :').

Dat klopt, en dat weet ik ook. Maar, het heeft eigenlijk 0 zin deze discussie te voeren.
Ik praat over puur hypothetisch, en jij praat steeds over het feit dat het niet kan in onze wet, en hoe onze wet nu in elkaar steekt.
Gelukkig weet ik heel goed hoe de wet in elkaar steekt (ik geloof zelfs dat we dezelfde opleiding hebben gedaan, als ik je berichten zo eens een beetje lees in het topic), en dus dat hetgeen ik zeg nooit zal gebeuren in het leven waarin we nu leven.
Dat veranderd niets aan mijn gedachten dat het van mij prima mag, als er geen zicht is op terug keren in de maatschappij en als de kosten voor het levenslang opsluiten hoger zijn dan de doodstraf.

Nogmaals, puur hypothetisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:34

Celiien schreef:

Sorry, dat heb ik dan gemist! Ga het straks eens even terug lezen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:35

Ik probeer aan te geven dat de doodstraf niet per se goedkoper hoeft te zijn in Nederland... En daarnaast dat er dus dusdanig fouten worden gemaakt dat de kans op een onschuldige dode groot is.

Puur hypothetisch :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:37

_San87_ schreef:
Ik probeer aan te geven dat de doodstraf niet per se goedkoper hoeft te zijn in Nederland... En daarnaast dat er dus dusdanig fouten worden gemaakt dat de kans op een onschuldige dode groot is.

Ik zie nergens waarom doodstraf al dan niet goedkoper zal zijn in NL?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:45

_San87_ schreef:
Als jouw ex tot een levenslange straf veroordeeld is, dan zal hij ook daadwerkelijk levenslang zitten. 12 jaar is dus geen levenslange gevangenisstraf.

Theoretisch gezien wel, maar je weet hoe het daadwerkelijk gaat in NL. Je krijgt -bij wijze van- 20 jaar, je zit er 2/3 van uit, je gedraagt je fatsoenlijk en klaar ben je.
Maar een levenslange celstraf wordt niet zo snel gegeven en zeker niet bij 'slechts' 1 dode.

Hij is nog niet veroordeeld, ze zijn nog steeds bezig met de hele handel onderzoeken en hij stagneert de boel prachtig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:53

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:

Euh, kosten van het procederen? Het feit dat de doodstraf in Amerika meer kost dan levenslang opsluiten, en omdat Amerika het enige referentiekader is is het best aannemelijk dat dezelfde kostenverdeling voor Nederland ook kan gelden.

Daar kan echter enkel over gespeculeerd worden. En in ogenschouw nemend hoe het strafprocesrecht werkt, daarbij hoger beroep en cassatie, eventueel herziening na advies van het CEAS, is het best aannemelijk dat de doodstraf in Nederland ook erg veel geld gaat kosten, zo niet meer dan levenslang opsluiten. Voor de meeste mensen is levenslang gevangen altijd nog een betere optie dan dood :). Zij zullen dus ook blijven vechten om van die doodstraf af te komen, over het algemeen.

Quellian schreef:
_San87_ schreef:

Theoretisch gezien wel, maar je weet hoe het daadwerkelijk gaat in NL. Je krijgt -bij wijze van- 20 jaar, je zit er 2/3 van uit, je gedraagt je fatsoenlijk en klaar ben je.
Maar een levenslange celstraf wordt niet zo snel gegeven en zeker niet bij 'slechts' 1 dode.

Hij is nog niet veroordeeld, ze zijn nog steeds bezig met de hele handel onderzoeken en hij stagneert de boel prachtig.

Dit is natuurlijk niet waar :). Het klopt inderdaad dat er kans is op vervroegde vrijlating, maar daar zitten wel haken en ogen aan. Het is niet zo dat je, wanneer je de gevangenis uit bent, je leven meteen kunt leven zoals jij dat wilt.

Levenslang wordt de laatste jaren toch wel sneller gegeven, er lijkt in ieder geval groei in te zitten. Vergeet ook niet dat TBS een vorm van levenslang gevangen kan worden.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 16:54

ja

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:58

gewoon enkele reis siberie ofzo.
dat zijn pas gevangenisstraffen daar.
de gevangenissen hier zijn toch een aanfluiting.
ze hebben het nog beter dan de minima hier.
ze moeten er niet uitkomen met en gevoel van, goh het viel toch wel mee.
het zou zo moeten zijn dat ze het nooit meer vergeten en het niet in hun botte kop halen om nog een keer
iets te flikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:02

Rowdine schreef:

_San87_ schreef:
Euh, kosten van het procederen? Het feit dat de doodstraf in Amerika meer kost dan levenslang opsluiten, en omdat Amerika het enige referentiekader is is het best aannemelijk dat dezelfde kostenverdeling voor Nederland ook kan gelden.

Daar kan echter enkel over gespeculeerd worden. En in ogenschouw nemend hoe het strafprocesrecht werkt, daarbij hoger beroep en cassatie, eventueel herziening na advies van het CEAS, is het best aannemelijk dat de doodstraf in Nederland ook erg veel geld gaat kosten, zo niet meer dan levenslang opsluiten. Voor de meeste mensen is levenslang gevangen altijd nog een betere optie dan dood :). Zij zullen dus ook blijven vechten om van die doodstraf af te komen, over het algemeen.

Volgens mij is Nederland in geen enkel opzicht te vergelijken met Amerika, en al helemaal niet als het op het rechtssysteem en het gevangenis wezen aankomt. Dus wat mij betreft is dit een loze vergelijking en idd speculatie.
Misschien voor het referentiekader: Ik heb een aantal strafzaken bijgewoond in Amerika, en voor iedere zaak worden jury interviews gehouden. Ieder jurylid wordt een uur geinterviewd door de rechter, in het bijzijn va het OM en een advocaat (en bij grote zaken zit er een jury van 12!). Moet je eens nagaan dat het voor Trial court zo is, appellate court en Supreme court. En met een beetje pech gaan ze ook nog federal procederen. Nou tel uit je winst.

Daarom zeg ik ook: als het in NL goedkoper is dan levenslang, prima.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:04

paddy schreef:
gewoon enkele reis siberie ofzo.
dat zijn pas gevangenisstraffen daar.
de gevangenissen hier zijn toch een aanfluiting.
ze hebben het nog beter dan de minima hier.
ze moeten er niet uitkomen met en gevoel van, goh het viel toch wel mee.
het zou zo moeten zijn dat ze het nooit meer vergeten en het niet in hun botte kop halen om nog een keer
iets te flikken.

je hebt helemaal gelijk,
wat zou jij eigenlijk dan veranderen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:09

Ik neem aan dat je ook weet hoe lang zaken in Nederland kunnen duren. Dat brengt ook enorme kosten met zich mee. Ik weet dat het strafprocesrecht in Amerika heel anders verloopt dan in Nederland. Maar in Nederland kan je ook flink rekken.

Amerika is in deze het enige referentiekader in deze.