Rowdine schreef:
Dat heb ik in dit topic al eens uitgelegd.
Wat mij betreft als iemand geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij. Iemand die geen uitzicht heeft op terugkeren in de maatschappij kost sowieso meer dan dat hij of zij oplevert.
Als je een jaar of 15/20 vast zit, dan zal je al de grootste moeite hebben met het terug keren in de maatschappij. Het gevangeniswezen vervreemd je van de maatschappij, van de technologie en van je vrienden en familie. Hoe goed Nederland het ook probeert, de recidive is volgens mij aardig hoog voor mensen die dergelijke tijd hebben vastgezeten. (ik heb overigens geen bron hiervoor, is mijn gevoel!)
Jij ziet het als moord, ik zie het als een straf. Net als gevangenisstraf beroof je iemand ergens van.
Het ontnemen van vrijheid is ook per wet verboden, en de rechten die je hebt als je levenslang zit opgesloten zijn wat mij betreft de kosten niet waard.
Het is voor mij eigenlijk puur een economisch aspect.
Dat ligt eraan wat je een hoog recidive-cijfer vindt

. De één vindt 4 personen op een jaar al veel recidive, terwijl de ander vindt dat 1000 personen nog redelijk is.
Het recidive-cijfer is ongeveer als volgt:
Na een gevangenisstraf pleegt bijna 50% binnen 2 jaar opnieuw een strafbaar feit. Na een taakstraf is dat iets minder: rond de 35%.
Bedenk echter wel dat het hier om recidive gaat voor alle strafbare feiten. Dus niet alleen moord.
Bedenk echter ook dat onderzoek heeft aangetoond dat zwaarder straffen het recidive-cijfer niet omlaag brengt

.
Het ontnemen van vrijheid is inderdaad per wet verboden, daarom hebben gevangenen nog wel een bepaalde mate van 'vrijheid'. Enkel niet meer de vrijheid om over straat te lopen. Nu is het zo dat in Amerika bijvoorbeeld, de kosten voor de doodstraf hoger zijn, dan de kosten voor levenslang opsluiten (hoewel ze in Amerika niet echt levenslang krijgen, ze nemen gewoon een bepaald aantal jaren, bijvoorbeeld 200 jaar cel).
Waarom zou dit voor Nederland anders zijn qua kosten tussen levenslang en doodstraf? Als het dan toch om de economische aspecten gaat. Wat ik overigens een vrij aparte reden vind om iets wel of niet te doen wanneer het op mensenlevens aan komt.