Het is vreemd dat je ten tijde van het ontstaan van de brand, een straat ernaast nietsvermoedend aan het winkelen bent. Het drong ook laat tot me door dat de panden nog mensen konden bevatten, op een of andere manier denk je dat iedereen er wel op tijd uit is overdag. Afschuwelijk.
Ik ben er gisteravond rond 18:45 even geweest. Toen zag je ook al resten smeulen waarvoor de brandweer later die avond weer moest komen. Ook steeds vonken die naar beneden vielen... Mensen achter mij hadden het over "het mooie brandje", ik kon alleen maar denken aan die jongen. Net zo oud als ik... De gevel van die Wonderstyle winkel staat ook helemaal scheef. Als je ernaar staat te kijken sta je gewoon te wachten tot die naar beneden komt. Zo lijkt het tenminste. Hele scheur van links naar rechts, midden in de gevel.
Of het waar is weet ik niet. Maar ik sprak mijn huisbaas net en die vertelde dat die jongen op zoek was naar andere woonruimte. Omdat hij bang was dat hij met brand niet weg kon komen daar...
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 21-10-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Mondy
Geplaatst: 21-10-13 16:05
Kirsha schreef:
Of het waar is weet ik niet. Maar ik sprak mijn huisbaas net en die vertelde dat die jongen op zoek was naar andere woonruimte. Omdat hij bang was dat hij met brand niet weg kon komen daar...
En dan dat lezen met in je achterhoofd hoe het daadwerkelijk is gegaan . .. gruwelijk
Waar haal je die informatie vandaan? Want in het artikel waar je naar linkt valt nergens te lezen in welke van de huizen hij woonde, enkel dat hij uitkeek op de binnenplaats...
In een ander filmpje verteld zijn vrouw dat het om die huurder gaat
WillemYntJee
Geplaatst: 21-10-13 16:52
Fietste er vanmiddag langs op de terugweg van m'n werk, er zijn bloemen tussen de hekken gestoken kreeg er kippenvel van.. Enexis druk bezig met alles af te sluiten, je keek zo door de voorgevels naar een gapend zwart gat. Had t er nog met iemand over dat ze 'geluk' hebben gehad dat t niet hard waaide, dan was t tot aan de eewal weg gevaagd.
Zo onwerkelijk om alles op het nieuws te zien raar dat onze stad zo in het nieuws moet komen .. Blijft constant in m'n hoofd rond sluipen.. Die arme jonge
Kan zo even de post van Facebook van 058 helpt 058 niet kopiëren, maar wat een berg spullen is er al aangeboden! Van maaltijden, overnachting tot MacBooks aan toe! Mooi om te zien
Vanmorgen vroeg al langs gekomen op weg naar werk. Burgemeester stond er ook en sprak met een bewaker. Ze staan er 24 uur per dag bij en hebben vannacht nog twee keer moeten nablussen. Je kon toen nog aan de overkant van de gracht langs de straat. Stonden halverwege wel hekken maar je kon er nog doorheen kijken. 'S middags ondereeg naar huis stonden de hekken tot aan de stoep aan de overkant van de gracht en was alles afgeschermd. Hoop enexis busjes en stukje verderop allerlei media. Er werd hard gewerkt, maar ook extra voorzorg vanwege instortinsgevaar van de panden. Ze zijn ook bang voor zwakte van de kade muur vanwege het vele water. Maar ergste blijft dat er iemand is omgekomen. Vreselijk!!
Veel kijkers ook, je voelde goed dat het zo'n indruk op iedereen heeft gemaakt. Prachtig ook hoeveel hulp er is aangeboden!
Op allerlei media aandacht voor de brand, zo ook weer in RTL late night.
LEEUWARDEN - In verband met de brand in de binnenstad van Leeuwarden is een verdachte aangehouden. Het is een 38-jarige man. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Leeuwarden bekendgemaakt.
De man is een medewerker van de kledingwinkel waar de brand begon. Hij was aan het rommelen met een gaskachel. Daardoor ontstond een steekvlam en begon de brand. De man wordt onvoorzichtig handelen verweten. Daarvoor kan hij een celstraf krijgen van maximaal 2 jaar. Er is geen sprake van opzet.
De verdachte zit niet in voorlopige hechtenis. Dat is niet mogelijk bij zaken waar maximaal 2 jaar celstraf voor staat.
Bij de brand afgelopen zaterdag kwam een 24-jarige man om het leven en gingen vijf winkels en 11 appartementen in vlammen op. Een aantal brandweermensen probeerde met gevaar voor eigen leven het slachtoffer uit zijn appartement te halen. De impact van de brand in de historische binnenstad van de Friese hoofdstad