Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:12

zimbabwe schreef:
Wat mij wat puzzelt in de hele discussie is het volgende: sinterklaas is helemaal geen viering van ons slavernij verleden! Hoe sint aan zijn zwarte piet is gekomen en waar de sint uberhaupt nou echt vandaan komt is voor iedereen een vraag..het is gegroeid naar wat het huidige sinterklaasfeest is. Als ik naar de beelden op nostalgienet kijk van een plaatselijke intocht 80 jaar geleden zie je een piet": een blanke in een pietenpak met serieus links en rechts een veeg zwart op de wang. Of dit nu in het kader van de bezuinigingen was of wat anders weet ik niet maar ik vond het niet storend.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gedacht bij het schoen zetten 's avonds: dit hebben we maar mooi te danken aan de slaven die "we" hebben uitgebuit. Daarbij ben ik er in ieder geval niet zeker van hoe het leven van mijn voorouders eruit heeft gezien. Het is erg makkelijk om ervan uit te gaan dat mijn voorouders blanke rijken waren, maar ik denk dat het realistischer is dat zij waarschijnlijk horigen waren, ofwel lijfeigenen, in ieder geval ook ernstig uitgebuit en onderdrukt door de gegoede adel en burgerij. Gediscrimineerd omdat ze arm en dom en vies waren, mochten en konden geen opleiding veroorloven, hadden geen eigendommen, werkten zich dood voor hun lijfeigenaar en waren dus, hoewel (waarschijnlijk, mogelijk ook ergens nog wel ander bloed) blank, niet per definitie beter af. Daarbij is in ieder geval de helft van mijn voorouders vrouw, ook geen benijdenswaardig bestaan in vroegere tijden.

Ik snap heel goed dat het een bizar gedoe is, zeker voor iemand die de traditie niet kent/ deelt. Ik heb ook niet een heel vast idee of het oke is/ zou moeten zijn/ blijven. Wel wil ik gezegd hebben dat het feest zoals nu gevierd wordt geen viering van misstanden in het verleden is.

_/-\o_

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:13

_San87_ schreef:
Was Sinterklaas van oorsprong niet ook religieus...?

Klopt maar inmiddels kun je het geen religieus feest meer noemen, en heeft het voor heel weinig mensen te maken met religie.

Mindim schreef:
Ahum, binnenkort mogen we het geen kerst meer noemen, want het komt uit het christendom en daar kunnen niet christenen aanstoot aan nemen. Dus het wordt binnenkort feestdagen en geen kerstdagen en zul je zien dat de kerstboom steeds meer gaat verdwijnen in het openbaar.

Weer zo'n aanname. Ik heb helemaal niks tegen Kerst, en ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die wel wat tegen Kerst hebben. Het was dan ook een voorbeeld.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:13

Ik had met Halloween (jaren terug) een grapje uitgehaald bij moslims. Toen stond de politie aan de deur met de mededeling dat ik een taakstraf krijg voor discriminatie, "Je had het grapje beter bij blanken kunnen uithalen, dan stonden we hier namelijk niet". :r

Wij zijn zo zwaar achterlijk en we laten echt alles toe, niet normaal meer. Als 'Zwarte piet' weg moet, of 'Kerst' zoals wij die kennen, vind ik ook dat alles van geloven, kleuren en culturen weg moet, álles, geen boerka's maar ook geen kerken, moskeeën, Suikerfeest, Pasen, blanke vla en ga maar door.

Citaat:

Ja, nu niet meer en nu is het voor iedereen. Het is echt niet zo dat je gevraagd wordt wat je geloof is voor je pepernoten krijgt, en het zal ook niemand een reet interesseren of je blank, bruin, zwart of pimpelpaars bent.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:15

XSlvna,wat heb jij voor grapje uitgehaald dan? En zei de politie dat werkelijk zo??

trouwens...........het topic wijdt nu wel erg uit naar hele andere zaken die niks met sinterklaas en zwarte piet te maken hebben.
heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt overigens.........
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 20-10-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Wanneer gaan mensen zwart nou weer eens als een kleur zien en niet als definitie van een ras. Tijd om ons weer druk te maken over dingen die er wél toe doen. Als we ons hier al zo druk om maken, terwijl een discussie over de oorlogen nog maar weinig aandacht krijgt, dan heb ik weinig hoop voor deze wereld. Als we ons nou eens net zo druk zouden maken om dingen die er wél toe doen, dan zou er misschien nog wat veranderen in deze wereld.

ThinkAgain

xSlvna schreef:
Ik had met Halloween (jaren terug) een grapje uitgehaald bij moslims. Toen stond de politie aan de deur met de mededeling dat ik een taakstraf krijg voor discriminatie, "Je had het grapje beter bij blanken kunnen uithalen, dan stonden we hier namelijk niet". :r

dat is gewoon sneu, als je 't nou stelselmatig zou doen, steeds bij die mensen.. maar op Halloween, kom op zeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:16

doerakjeg2 schreef:
_San87_ schreef:

Klopt maar inmiddels kun je het geen religieus feest meer noemen, en heeft het voor heel weinig mensen te maken met religie.

Geldt inmiddels niet een beetje hetzelfde voor Pasen, Hemelvaart, Goede vrijdag...? Kerst gaat dezelfde kant op.

Het maakt voor mij niet echt uit wat de exacte oorsprong is van een feest, het gaat erom waar het feest momenteel voor staat. In het geval van het Sinterklaasfeest is dat absoluut geen discriminatie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:16

Toch zijn er meer tradities die bepaalde groepen gebruikt voor bijzondere rollen in hun traditie. Niemand heeft er blijkbaar moeite mee als vrouwen bv een bijzondere taak krijgen of juist mannen.
Er zijn zat traditionele momenten waarbij bv vrouwen 'geslagen' moeten worden, of gereinigd in rivieren enzo.

In oostenrijk en spanje kom je rond de kerst de 3 wijzen tegen, 1 daarvan is meestal zwart.
In Iran heb je Hadji Firoez een zwarte boodschapper die het nieuwejaar inluid.

Mag dat dan straks allemaal niet meer?

Misschien drijven we onze gevoeligheid iets te ver door.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:17

Ei tegen het raam, mijn (toentertijd) vrienden hadden wat rare humor. Já dat werd zo gezegd, mijn moeder stond met haar mond open. Wij worden hier gediscrimineerd, vind het niet gek dat een (groot) aantal (vaak minder intelligente) blanken een haat voor buitenlanders krijgen (en hierdoor écht gaan discrimineren), die worden toch de kont in gekropen omdat ze zielig zijn.
Je kunt zeggen over het verleden wat je wilt maar dat is geen reden om hun nu op handen te dragen en dus de rollen om te draaien, moet ik later gaan lijden omdat mijn verre voorouders vroeger negers als slaven hadden?
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 20-10-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:18

doerakjeg2 schreef:
Weer zo'n aanname. Ik heb helemaal niks tegen Kerst, en ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die wel wat tegen Kerst hebben. Het was dan ook een voorbeeld.

Ik doe helemaal geen aanname, dat jij het niet kunt voorstellen, wil echter niet zeggen dat het er niet is.
Zo was er al eens een discussie over ;) en het zal de laatste niet zijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/20523919/__School__te_divers__voor_kerstboom__.html

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:18

Rasistisch zijn zoveel mensen in Nl nog. Mijn tante heeft een Iraneese vriend die (legaal) in oldtimers handelt die hij meestal uit Iran haalt en dan opknapt. Hij reed erin rond, werd aangehouden door de politie en
er was niets mis met die auto, maar ze gingen allemaal dingen zoeken, die ze normaal niet onderzoeken. Waarschijnlijk alleen omdat hij Iranees is.

Dat noem ik rascisme.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:21

Tja lastig. soms weet je gewoon niet waarom de politie wel of niet naar dingen kijkt. kan racisme zijn maar hoeft natuurlijk niet. wel erg vervelend voor hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:22

Veulen84 schreef:
Toch zijn er meer tradities die bepaalde groepen gebruikt voor bijzondere rollen in hun traditie. Niemand heeft er blijkbaar moeite mee als vrouwen bv een bijzondere taak krijgen of juist mannen.
Er zijn zat traditionele momenten waarbij bv vrouwen 'geslagen' moeten worden, of gereinigd in rivieren enzo.

In oostenrijk en spanje kom je rond de kerst de 3 wijzen tegen, 1 daarvan is meestal zwart.
In Iran heb je Hadji Firoez een zwarte boodschapper die het nieuwejaar inluid.

Mag dat dan straks allemaal niet meer?

Misschien drijven we onze gevoeligheid iets te ver door.

Ik geloof het ook :D Weer zo'n voorbeeld :D
Citaat:
De hoogste tijd voor een politiek correcte discussie over de nieuwe single van Nick en Simon.

De heren brengen hun liedje ‘Julia’ namelijk binnenkort uit in 155 versies. In die verschillende versies bezingen Nick en Simon elke keer een andere vrouwen naam. De lijst met vrouwennamen blijkt echter vrijwel geheel te bestaan uit namen die vooral populair zijn bij de autochtone blanke bevolking. (check het Meertens instituut)

Populaire meisjes/vrouwen namen onder de Afro Amerikaanse Nederlanders zoals: Angel, Chanel, Chaunessy, Beverly, Shakya, Sheena, Destiny, Mercedes, Latoya, Lashawn, Latrice, Denelle, Danisha, Tanisha komen niet in het lijstje van Nick en Simon voor.

En ook bijvoorbeeld de onder Marokkaanse Nederlanders populaire namen zoals Khadija, Aicha, Malika, Naima, Rachida, Karima, Amina, Saida, Bouchra zullen niet te horen zijn in een versie van het nieuwe liedje van Nick en Simon.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:22

_San87_ schreef:
Geldt inmiddels niet een beetje hetzelfde voor Pasen, Hemelvaart, Goede vrijdag...? Kerst gaat dezelfde kant op.

Het maakt voor mij niet echt uit wat de exacte oorsprong is van een feest, het gaat erom waar het feest momenteel voor staat. In het geval van het Sinterklaasfeest is dat absoluut geen discriminatie.

De feesten die je opnoemt zijn toch nog echt niet vergelijkbaar met sinterklaas. Natuurlijk viert een groot gedeelte van de niet-gelovigen het gewoon gezellig mee, maar voor de gelovigen die het vieren zal het toch echt nog een religieus feest zijn.

En natuurlijk staat sinterklaas niet voor discriminatie, het is in onze ogen gewoon een gezellig feest dat eigenlijk nergens om gaat, maar voor een bepaalde groep ligt Zwarte Piet gewoon nog gevoelig en dat daar zo lacherig over wordt gedaan is wat mij betreft niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:23

EskeGirl schreef:
Rasistisch zijn zoveel mensen in Nl nog. Mijn tante heeft een Iraneese vriend die (legaal) in oldtimers handelt die hij meestal uit Iran haalt en dan opknapt. Hij reed erin rond, werd aangehouden door de politie en
er was niets mis met die auto, maar ze gingen allemaal dingen zoeken, die ze normaal niet onderzoeken. Waarschijnlijk alleen omdat hij Iranees is.

Dat noem ik rascisme.

Mijn man heeft lang haar en is enigzins ruig wat betreft uiterlijk. Hij wordt er bij het vliegveld altijd uitgepikt voor extra controle :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:25

doerakjeg2 schreef:
_San87_ schreef:

De feesten die je opnoemt zijn toch nog echt niet vergelijkbaar met sinterklaas. Natuurlijk viert een groot gedeelte van de niet-gelovigen het gewoon gezellig mee, maar voor de gelovigen die het vieren zal het toch echt nog een religieus feest zijn.

En natuurlijk staat sinterklaas niet voor discriminatie, het is in onze ogen gewoon een gezellig feest dat eigenlijk nergens om gaat, maar voor een bepaalde groep ligt Zwarte Piet gewoon nog gevoelig en dat daar zo lacherig over wordt gedaan is wat mij betreft niet eerlijk.

En voor een feest wat nergens over gaat in de ogen van de meeste nederlanders is, maakt men er wel een heel punt van, het reintroduceren van ons koloniaal verleden nog wel. Das ook niet eerlijk.

Welke piet je ook gebruikt, er zal altijd iemand over struikelen. Een donkere meneer die piet heet kom je ook niet vaak tegen en als je een andere persoon als piet gebruikt krijg je ook weer commentaar. Als voorbeeld :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:26

Weet je wat me wel stoort? In de brief van de VN wordt quasi beweerd dat de Sint is afgeleid van de Kerstman. Laat dat nou net andersom zijn... Heeft niks met de grond van de zaak vandoen maar geeft wel te denken over de manier waarop het onderzoek zal gevoerd worden.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 20-10-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:27

Dat de VN erop zit met een onderzoek! Misschien ben ik een domme muts,maar dat gaat toch wel ver!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:27

Mindim schreef:
EskeGirl schreef:

Dat noem ik rascisme.

Mijn man heeft lang haar en is enigzins ruig wat betreft uiterlijk. Hij wordt er bij het vliegveld altijd uitgepikt voor extra controle :')

Een famililid van mij voert zulke controles uit en toen ik vroeg hoe hij wist wie hij er het beste uit kon halen zij hij dat ze dat leerden op de opleiding. Alleen vliegende antillianen zijn altijd 100% prijs vertelde hij, mensen uit het midden-oosten worden vaak extra gecontroleerd en verdacht gedragende nederlanders. :')

Ook discriminatie waarschijnlijk, maar statistisch dus gewoon waar.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-10-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:28

doerakjeg2 schreef:
_San87_ schreef:

Het spijt me van de dooddoener, maar het leven is gewoon niet eerlijk.

Discriminatie is klote, maar zoals ik al eerder zei, part of life. Deal with it, dat moet ik ook wanneer ik de SGP weer eens tegenkom in de media. Of wanneer een of andere Marokkaan mij prutsmuts noemt omdat ik geen hoofddoek draag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:29

Schandalig Verootjo, zo zie je maar weer hoe je op uiterlijk kunt misgrijpen, dat ze dat ook leren in de opleiding :')
Braver dan mijn vent, vind je ze niet :D

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:29

trouwens, ik weet niet of ze in Nederland driekoningen vieren? dan ging je ook met drie op stap en bij alle deuren zingen. en iemand was dan de zwarte koning :D mag dat dan ook niet meer soms?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:31

Mindim schreef:
Ik geloof het ook :D Weer zo'n voorbeeld :D
Citaat:
De hoogste tijd voor een politiek correcte discussie over de nieuwe single van Nick en Simon.

De heren brengen hun liedje ‘Julia’ namelijk binnenkort uit in 155 versies. In die verschillende versies bezingen Nick en Simon elke keer een andere vrouwen naam. De lijst met vrouwennamen blijkt echter vrijwel geheel te bestaan uit namen die vooral populair zijn bij de autochtone blanke bevolking. (check het Meertens instituut)

Populaire meisjes/vrouwen namen onder de Afro Amerikaanse Nederlanders zoals: Angel, Chanel, Chaunessy, Beverly, Shakya, Sheena, Destiny, Mercedes, Latoya, Lashawn, Latrice, Denelle, Danisha, Tanisha komen niet in het lijstje van Nick en Simon voor.

En ook bijvoorbeeld de onder Marokkaanse Nederlanders populaire namen zoals Khadija, Aicha, Malika, Naima, Rachida, Karima, Amina, Saida, Bouchra zullen niet te horen zijn in een versie van het nieuwe liedje van Nick en Simon.

Tja misschien vallen Nick (en Simon) niet op buitenlandse meisjes en is de lijst van namen gewoon een lijst van exen/bedpartners van hun twee.
Misschien valt Nick op blonde meisjes en Simon op rode, en hebben ze gewoon de eerstbeste groep blonde/rode dames hun naam gevraagd en kwamen daar (heel logisch ook) alleen maar namen uit die populair zijn bij de autochtone blanke bevolking.
En daarbij, buitenlandse namen klinken toch niet in zo een Hollands liedje, of ben ik nu gek? Die worden gewoon anders uitgesproken, niks racistisch aan.

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:33

Oh alsjeblieft,zijn er mensen die dat een discussie waard vinden? Over het liedje van nick en simon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:34

xSlvna schreef:
Tja misschien vallen Nick (en Simon) niet op buitenlandse meisjes en is de lijst van namen gewoon een lijst van exen/bedpartners van hun twee.
Misschien valt Nick op blonde meisjes en Simon op rode, en hebben ze gewoon de eerstbeste groep blonde/rode dames hun naam gevraagd en kwamen daar (heel logisch ook) alleen maar namen uit die populair zijn bij de autochtone blanke bevolking.
En daarbij, buitenlandse namen klinken toch niet in zo een Hollands liedje, of ben ik nu gek? Die worden gewoon anders uitgesproken, niks racistisch aan.

Ik bedoel maar dat je overal wel racisme in kunt zien en wordt gezocht.