Aangezien de OVP net onstaan gebied was, is het logisch dat er geen grote biodiversiteit in de fauna was op het moment dat SBB zich ermee ging bemoeien... Zoiets kost tijd zoals jij heel goed zal weten JewEmm. En het zal best zo zijn, dat in een erg voedselrijk gebied zoals de OVP het langer duurt voor je overgangen in de vegetatie zult zien. Maar uiteindelijk, was Nederland ooit voor een heel groot deel een voedselrijk natuurgebied. Gewoon omdat de zee hier af en toe overheen is gespoeld.
Persoonlijk denk ik dat dat voorbeeld van die herten, vroeg of laat ook in de OVP zal gebeuren met de ponys... Door diverse factoren zal de kudde in de OVP bezwijken. Maar goed we zullen het zien.
Dat de runderen als populatie het minder goed doen, is logisch en in deze draad al beargumenteerd de ponys vreten in het voorjaar het korte gras tot de bodem toe af, voor runderen is dit gras te kort om te eten. En iets anders is er tegen die tijd waarschijnlijk niet meer te vreten.
Ik denk ook, dat de ponys de herten uiteindelijk deels zullen verdringen. Hoewel de herten wellicht op plaatsen kunnen komen waar de ponys te lomp voor zijn. Er is geen beschutting voor herten meer als de bomen verdwijnen. En dan verdwijnt ook een bron van wintervoer voor zowel ponys als herten. Ik denk dat de herten dan minder vet zullen hebben en minder goed bestand zijn tegen gebrek aan beschutting.
Uiteindelijk zal dat een monocultuur van jewelste opleveren en monoculturen zijn kwetsbaar. Of de kuddes nu stabiliseren, dat zal blijken. Het is in ieder geval al een aantal malen eerder gezegd... En dan groeiden ze door. Ik denk dat we nog meer ponys zullen krijgen. Minder reeen.
Ik las hierboven ergens de vergelijking met andere parken. Zoals al gezegd, dat zijn parken. En de meeste daarvan, kennen wel degelijk vormen van wildbeheer. Binnen de kaders van het begrip Park lijkt mij daar ook niets mis mee.
Waar de OVP wel afwijkt, is dat er hier in het systeem dieren zijn
ingebracht. Grote grazers, die er niet waren. De OVP was ongetwijfeld een prachtig nat bos geworden zonder grazers (hoewel de reeen het wel gevonden zouden hebben, zoals ze inmiddels ook in de boomgaarden hier in Zeeland zitten...)
Maar nee, we hebben riet ingezaaid, hekken geplaatst, vee in het gebied gebracht.
Dat maakt dat de OVP zéker niet te vergelijken is met de grotere parken in bijv, Afrika of Noord-Amerika, waar het eerder gaat om behoud van al bestaande ecosystemen.
En wat zien we overal waar er per ongeluk paarden verwilderd zijn in het systeem? Dat die dus een grote druk op de oorspronkelijke fauna en flora leggen. Waardoor men eigenlijk een vorm van beperking van de populatie noodzakelijk acht, alleen komen dan vaak de paardenliefhebbers in het geweer.
Verder nog iets over de jacht: ik heb geen enkel probleem met de jacht. Het is ook niet zielugh voor dieren als erop gejaagd wordt. Dat lijkt me zelfs de meest natuurlijke situatie, noem mij één ecosysteem waar een grazer niet bejaagd wordt? Daarnaast is de mens al vanaf de oertijd de kroon op de grote jagers... (iemand in het begin van de draad noemde ons zelfs iets té succesvol.

f)
Het is alleen niet de enige manier om iets aan populatiebeheer te doen. Het gaat dan dus om een keuze.
Ik lees maar over 30% sterfte in de OVP. Dit is de sterfte per jaar.
Het is goed om te beseffen, dat de sterfte uiteindelijk, hoe dan ook, 100% is. Alles gaat een keer dood.
De vraag is alleen, zeker in het kader van het beheer in de OVP, wanneer het dood moet.
Zo simpel is de kwestie in de OVP.
We weten dat er ieder jaar 30% sterfte is door de ontberingen in de winter. We weten ook welke dieren het waarschijnlijk niet gaan redden. Maar we doen net of individueel beheer mogelijk is op een bestand van 4000 grote grazers, op een oppervlak van 1500 hectare.
In zon geval is kuddebeheer altijd aan de orde, wil je het verantwoord houden. Tenzij je werkelijk ook niets geeft om welzijn van individuele dieren.
Overigens doet iedere veehouder die meer dan een handvol dieren heeft, in principe aan kuddebeheer. Welzijn voor het individuele dier is nonexistent als er geen degelijk beheer is van de gehele groep. En dat begint uiteraard met de voedselvoorziening.
In dit kader vind ik de opmerking, dat alléén beschutting en voedsel de 'puntjes' zijn op dat dierenrechtenlijstje dat hierboven wordt genoemd, nogal wrang.
Het lijken mij namelijk nogal cruciale puntjes op het lijstje namelijk. Ken je de piramide van Maslow?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_MaslowMij lijkt dat vrijheid om te paren met wie je wilt, weinig waarde heeft, als je bezig bent om dood te gaan van de honger of de koude...
Daarnaast zou ik mijn merries en hengsten graag de ruimte geven om ál hun natuurlijke behoeften te uiten wanneer zij willen, maar anders dan SBB word ik wél afgerekend op het resultaat...
Eigenlijk grappig dat een semantisch spelletje (is de landbouwpony vee of is het wild) kan leiden tot de dood van zon 900 koniks per jaar. Een dood die onnodig wreed is. En dát zou in ieder geval voorkomen kunnen worden.
Dat er sectie wordt gedaan op dode dieren en dat daaruit dan zou blijken dat die kerngezond zijn, vind ik nogal een dooddoener (no pun intended). Ze zijn dood. Er was dus een reden dat ze dood gingen.
En als ze kerngezond van de honger zijn omgekomen, wat bewijst dat dan? Behalve dan dat er niet genoeg te vreten was, waar de hele discussie nu al paginas over gaat?
Ik denk dat we allemaal kunnen zien dat die koniks daar er prima uitzien - in de zomer. En zoals al eerder door mij gezegd: ik denk ook dat ze een prima leven hebben, behalve dus dat er iedere winter een derde door de honger krepeert. Dat verhaal dat ze dan dus nog een vette lever hebben in de winter als ze er mager uitzien, vind ik ook nogal zinloos: er sterven zon 1200 dieren per jaar. Feit.
Jammer genoeg lopen in de discussie nu heel veel zaken door elkaar.
Dierenwelzijn.
Gebiedsbeheer.
Het zijn echt twee verschillende zaken hoor.
Ik heb dit ook al eerder gezegd. De koniks in de OVP zijn niet
noodzakelijk. Er kan namelijk van alles met dat gebied, maar er is gekozen om deze grote landbouwhuisdieren in te zetten met een doel: namelijk om delen van het gebied open te houden.
De natuur kon niet haar gang gaan, daar moest en zou de mens weer in sturen. Voor mij is dat al het eerste wat niet gehoeven had. Gewoon omdat ik denk dat de natuur zelf veel beter natuur kan maken, dan de mens ooit zou kunnen.
De beste natuur in Nederland krijg je natuurlijk door de mens er compleet uit te werken, maar goed, het lijkt mij duidelijk dat we dat niet gaan doen.
Dan krijg je het natuurbehoud, dat er op gericht is, iets wat er ooit was, te behouden. Soms ook een situatie die niet of deels natuurlijk is. Veel dieren hebben zich namelijk in een soort symbiose met de mens en haar landbouw ontwikkeld.
Ook allemaal prima, van mij mag iedereen akkerranden, houtwallen en waterpoelen oprichten. We doen het namelijk zelf ook, en op ons 'slordige' weiland is het een drukte van belang...
Maar niet prima is om misbruik van vee te maken, alleen om je idee van natuur uit te leven.
De hekken in de OVP houden de gemiddelde
inheemse fauna namelijk écht niet tegen, die kruipt erdoor, vliegt erover, graaft er onderdoor.... Zwemt er binnen....
Kortom: ik heb op zich niets tegen het soort natuur in de OVP. Ook niet dat er grote grazers worden ingezet.
Ik vind wel dat door de hele manier waarop het gebied is ingericht, en door de keuze van de diersoorten, SBB een verantwoordelijkheid heeft op het gebied van beheer.
En ik meen dat ze haar verantwoordelijkheid niet neemt, door ieder jaar 1200 dieren van de honger om te laten komen. Daarnaast is SBB merkwaardig selectief als het om het beheer van de dieren gaat: waar het haar uitkomt, grijpt ze wel degelijk in, zoals ik al eerder gezegd heb, kon SBB wel fokker spelen op het moment dat er vossen in de kudde geboren werden...
Helemaal los van wat voor soort natuur er zou moeten zijn, en of die dieren daar een noodzakelijk aandeel in hebben, denk ik dat hoe dan ook, ditzelfde effect prima bereikt kan worden, zonder dit structurele dierenleed.
En ik heb nog geen enkel argument gezien in deze draad, dat mij op andere gedachten brengt.