Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
milou123 schreef:En ik ben ook geen beginner, dus dat is weer zo'n prachtige aannamen die niet klopt.
McThirsk schreef:
sallandval schreef:Ik schrik wel van de emoties hier en vooral van de aanval op Milou. Milou mag dan jong zijn; ik hoop van ganser harte dat ze deze overtuigingen haar hele leven bij zich blijft dragen.
Het vermogen om iemand niet meer als mens te zien maar als monster óf als lustobject is namelijk precies wat mensen in staat maakt om 'the onthinkable' met die (on)mensen te doen. In tegenstelling tot velen hier laat Milou zien dat ze daar boven staat, terwijl veel anderen zeggen dat ze -als de omstandigheden ernaar zouden zijn- precies hetzelfde zouden doen als een crimineel.
Triest vind ik ook dat veel ouders zichzelf wel prima kunnen verplaatsen in de ouders van het slachtoffer, maar niet in de ouders, de partner of de kinderen van de dader. Want die Jasper S. is óók iemands kind. Ik durf te wedden dat de mensen die hier roepen dat de dader de doodsstraf verdient heel anders zouden piepen als het hun kind was dat de misdaad begaan had.
Anoniem schreef:Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen.
Tasserd schreef:Over het feit dat hij 20 krijgt terwijl er nu 30 op staat: de rechter is verplicht om te toetsen aan de strafregelingen die op het moment van het misdrijf bestonden. Dit is ter bevordering van de rechtszekerheid, zodat een rechter niet met terugwerkende kracht straffen op mag leggen en men dus weet waar men aan toe is. Zou de rechter nu 30 jaar op leggen, is dat vergelijkbaar met een daad van jaren geleden die nu pas strafbaar is gesteld, toch strafbaar te stellen, en dat is gewoon niet toegestaan.
Heino schreef:[naam] schreef:Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen.
Zoals ik al zei... als je je emoties niet buiten een discussie kunt houden, kun je beter niet mee doen.. Met dit soort opmerkingen worden discussies nogal verpest namelijk.
Citaat:‘Detentie is een vorm van
kleineren, geen enkele vorm van mens
zijn, door de vele ontzeggingen van alles
wat niet kan, maak je een spiraal door van
eenzaamheid en krijg je wraakgevoelens
jegens het systeem.’
Babootje schreef:Iemand die opzettelijk én met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, kan levenslang krijgen. In zo'n geval is er sprake van moord. Sinds 2006 is bepaald dat de maximale tijdelijke straf van 20 jaar naar 30 jaar moest. Waarom? Omdat het onacceptabel was dat moordenaars (ook enkelvoudige) bij zo'n misdrijf met verzwarende omstandigheden na 13,5 jaar vrijkwamen als gevolg van vervroegde invrijheidsstelling (nadat 2/3 van de straf erop zat en bij goed gedrag, kwam men bijna automatisch wel vrij) en rechters dus vaker naar levenslang grepen. Het gat tussen levenslang en 13,5 jaar gevangenisstraf was dus te groot. Een onvolkomenheid in de wet, zeg maar.
Ik zou niet weten waarom Jasper S een andere straf zou moeten krijgen dan dat er nu op zou staan, omdat het systeem destijds niet voldoende toereikend was.
Denk je dat als hij de moord nu zou hebben gepleegd, dat niet zou hebben gedaan omdat hij dan misschien 30 jaar zou krijgen? Hij mag dan al blij zijn dat hij geen levenslang krijgt.
Ik vraag me af hoe toerekeningsvatbaar hij is als hij over 13,5 weer vrijkomt ( geen gezin meer, geen vrouw meer) meer (seksuele) frustraties.
Karmandi schreef:Ook ik ben het eens met Milou en sallandval.
Voor degenen die het oneens zijn met ons rechtssysteem:
Ik weet dat ik jullie niet van jullie op zeer heftige emoties gefundeerde mening af kan brengen, maar wellicht is kunnen jullie het volgende filmpje kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=T7xt5LtgsxQ
Na 6 minuten wordt hierin uitgelegd hoe het zit met straffen die door de overheid worden uitgedeeld. Dit kan misschien een beetje inzicht geven in het systeem hier.
Het kan trouwens ook geen kwaad om de rest van het filmpje te kijken.
Heino schreef:Anoniem schreef:Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen.
Zoals ik al zei... als je je emoties niet buiten een discussie kunt houden, kun je beter niet mee doen.. Met dit soort opmerkingen worden discussies nogal verpest namelijk.
Anoniem schreef:Het is een feit. Hier heeft nog niet 1 therapeut anders gereageerd... dus het is hier een feit .
Dus dat heeft helemaal niets met emotie te maken maar wel met statistiek.