Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:36

Over het feit dat hij 20 krijgt terwijl er nu 30 op staat: de rechter is verplicht om te toetsen aan de strafregelingen die op het moment van het misdrijf bestonden. Dit is ter bevordering van de rechtszekerheid, zodat een rechter niet met terugwerkende kracht straffen op mag leggen en men dus weet waar men aan toe is. Zou de rechter nu 30 jaar op leggen, is dat vergelijkbaar met een daad van jaren geleden die nu pas strafbaar is gesteld, toch strafbaar te stellen, en dat is gewoon niet toegestaan.

Over de discussie die gaande is sluit ik me bij sallandval aan. Hij zal met 15-20 jaar weer vrijkomen. En dan staat hij weer in de samenleving. Maar zonder werk, zonder vermogen, zijn gezin zal hem niet terugwillen, en de hele samenleving kijkt hem met de nek aan. Die man heeft niets meer als hij vrij komt hoor...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:36

Jeetje, wat een aanval op milou123. Toen ik gister in een aantal berichten schreef dat ik haar mening deel bleven jullie allemaal veel netter. Ik vind het knap hoe goed ze weet uit te leggen waarom ze het zo ziet en daarbij rustig blijft.

Jasper S. IS een mens. Hoe je het ook wend of keert. Gelukkig leven we in een land waarin de advocaten en hulpverleners dat niet uit het oog verliezen en waar mensenrechten in acht worden genomen.

RoodZonnetje

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:45

Pfff wat een aanvallen richting Miloutje. En dan ook nog eens haar verhalen uit z'n verband trekken. Misschien handig om pas te reageren wanneer je weef afgekoeld bent en niet vanuit emoties. Anyway, ik ben het met Miloutje eens.

Voor degenen die dat niet zijn: hoe kun je in vredesnaam richting jezelf verantwoorden wat je bij een ander zo afkeurt? En dan heb ik het over barbaarse praktijken gericht op anderen, zoals moord.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:45

Joh ga vooral milou123 lekker aanvallen!

GOED BEZIG jongens!!!

Get a life... kom op zeg doe normaal... en gezond.... En wees redelijk tegen elkaar.

Laat iemand zijn/haar mening hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:25

milou123 schreef:
En ik ben ook geen beginner, dus dat is weer zo'n prachtige aannamen die niet klopt.

Nee, als 22 jarige heb je al jarenlange en uitgebreide ervaring. Hoe dan? Ben je als 16 jarige al begonnen te werken met zware TBSers? :')

Willen degenen die zo'n medelijden met Jasper hebben en hem zo graag weer terug willen zien in de maatschappij dan ook even zijn verzorgingstraject gaan betalen? En hem als buurman nemen wanneer het zover is.
Niet iedereen voelt die behoefte namelijk.
De manier waarop mensen in voorarrest worden gehouden komt meer in de buurt van gevangen zitten, en het kan nog goedkoper. Het is goedkoper om ze heel basic levenslang op te sluiten dan ze met al hun privileges in een gevangenishotel met tv en toegang tot prostituees 20 jaar gesprekjes te laten voeren met nobele zielenknijpers. En het is veiliger voor de rest maatschappij!
Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen. Heel nobel hoor!

McThirsk schreef:

Je mag als begeleider hopen dat zoiets je nooit zal overkomen. Want hoe wil je je verdedigen tegen zo'n kerel? Gooien met je studieboeken of rapportagemap?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:26

Ik ben het ook met Milou eens.

En oh ja, wie Thaise toestanden hier wenst, denk even hieraan:

Bij aantoonbaar 'slechte' mensen mag het wel, iemand opsluiten in een hol, of andere onmenselijke dingen, maar wat nou als jij door een fout in het systeem ineens dader wordt?

Dan is het wel zo fijn als jij een eerlijke rechtszaak mág hebben (en door alle bezuinigingen is dat zelfs in gevaar momenteel, Nederland heeft relatief veel onschuldig veroordeelden in de gevangenis) en dat jij niet totaal kapot en getraumatiseerd uit de gevangenis of voorarrest komt.
Als jij ineens van onschuldig voorbijganger naar vermeend dader gaat, piep je wel anders, dan ben je blij dat je een advocaat mag hebben en enigszins normaal behandeld wordt.

En degene die hier vertelt dat haar vriendje in de gevangenis werkt en gráág een Jasper S hadden willen hebben en dat het er een hotel is, vind ik ook vreemde uitspraken doen. Lijkt bijna wel sadistisch, alsof je een misdadiger niets meer gunt.
Met zo'n houding lever je na de straf nog veel gevaarlijkere mensen af in de maatschappij namelijk.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:31

Eens met Nicolletje, ik vind dat een heel duistere opmerking :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:41

Ik vind dat Milou heel goede dingen post......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:45

sallandval schreef:
Ik schrik wel van de emoties hier en vooral van de aanval op Milou. Milou mag dan jong zijn; ik hoop van ganser harte dat ze deze overtuigingen haar hele leven bij zich blijft dragen.

Het vermogen om iemand niet meer als mens te zien maar als monster óf als lustobject is namelijk precies wat mensen in staat maakt om 'the onthinkable' met die (on)mensen te doen. In tegenstelling tot velen hier laat Milou zien dat ze daar boven staat, terwijl veel anderen zeggen dat ze -als de omstandigheden ernaar zouden zijn- precies hetzelfde zouden doen als een crimineel.

Triest vind ik ook dat veel ouders zichzelf wel prima kunnen verplaatsen in de ouders van het slachtoffer, maar niet in de ouders, de partner of de kinderen van de dader. Want die Jasper S. is óók iemands kind. Ik durf te wedden dat de mensen die hier roepen dat de dader de doodsstraf verdient heel anders zouden piepen als het hun kind was dat de misdaad begaan had.

Wow, jij kan het mooi omschrijven. Heb ik een paar pagina's terug ook proberen te doen, maar kreeg het niet zo duidelijk. Dit is wel wat ik bedoel.
Ik begrijp ook niet dat mensen iemand hetzelfde kunnen toewensen als wat hij zelf heeft aangericht, zou je het dan zelf uitvoeren?
En nee, ik vind het niet normaal wat hij heeft gedaan. Ik vind het verschrikkelijk. Voor degenen die het meisje moeten missen, maar ook voor de familie die hem vertrouwde en die hem nu moeten missen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:51

Anoniem schreef:
Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen.

Zoals ik al zei... als je je emoties niet buiten een discussie kunt houden, kun je beter niet mee doen.. Met dit soort opmerkingen worden discussies nogal verpest namelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:54

Tasserd schreef:
Over het feit dat hij 20 krijgt terwijl er nu 30 op staat: de rechter is verplicht om te toetsen aan de strafregelingen die op het moment van het misdrijf bestonden. Dit is ter bevordering van de rechtszekerheid, zodat een rechter niet met terugwerkende kracht straffen op mag leggen en men dus weet waar men aan toe is. Zou de rechter nu 30 jaar op leggen, is dat vergelijkbaar met een daad van jaren geleden die nu pas strafbaar is gesteld, toch strafbaar te stellen, en dat is gewoon niet toegestaan.

Iemand die opzettelijk én met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, kan levenslang krijgen. In zo'n geval is er sprake van moord. Sinds 2006 is bepaald dat de maximale tijdelijke straf van 20 jaar naar 30 jaar moest. Waarom? Omdat het onacceptabel was dat moordenaars (ook enkelvoudige) bij zo'n misdrijf met verzwarende omstandigheden na 13,5 jaar vrijkwamen als gevolg van vervroegde invrijheidsstelling (nadat 2/3 van de straf erop zat en bij goed gedrag, kwam men bijna automatisch wel vrij) en rechters dus vaker naar levenslang grepen. Het gat tussen levenslang en 13,5 jaar gevangenisstraf was dus te groot. Een onvolkomenheid in de wet, zeg maar.
Ik zou niet weten waarom Jasper S een andere straf zou moeten krijgen dan dat er nu op zou staan, omdat het systeem destijds niet voldoende toereikend was.
Denk je dat als hij de moord nu zou hebben gepleegd, dat niet zou hebben gedaan omdat hij dan misschien 30 jaar zou krijgen? Hij mag dan al blij zijn dat hij geen levenslang krijgt.
Ik vraag me af hoe toerekeningsvatbaar hij is als hij over 13,5 weer vrijkomt ( geen gezin meer, geen vrouw meer) meer (seksuele) frustraties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:57

Als je eigen kind/vader/moeder of ander familielid daar ligt dan is dat wel je reactie denk ik, ik snap ook heel goed dat haar familie hem een hel toewenst..
Over jaspers familie, die stonden toen hij opgepakt werd en daarna nog steeds achter hem, ik vraag me wel af in hoeverre ze nu nog achter hem staan.. hij heeft haar gewoon afgeslacht en noemt zijn vrouw ook als 'reden' dat hij bij haar blijkbaar niet genoeg kreeg, en mede daardoor last van spanning had, zal voor haar ook verschrikkelijk zijn om dat te horen, in hoeverre kan je dan nog achter iemand blijven staan.. Hij heeft zijn vrouw en kinderen ook voorgelogen en de kinderen merken er nu veel meer van dan 13 jaar geleden.. Ze krijgen het nu echt bewust mee, en zullen er in hun werk/school ook mee geconfronteerd worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:58

Heino schreef:
[naam] schreef:
Maar het zijn weer de therapeutjes en peutjes in spé die het voor hem opnemen... tuurlijk, het is ook je baan om dat te doen.

Zoals ik al zei... als je je emoties niet buiten een discussie kunt houden, kun je beter niet mee doen.. Met dit soort opmerkingen worden discussies nogal verpest namelijk.

Het is een feit. Hier heeft nog niet 1 therapeut anders gereageerd... dus het is hier een feit .
Dus dat heeft helemaal niets met emotie te maken maar wel met statistiek.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:58

Ook ik ben het eens met Milou en sallandval.

Voor degenen die het oneens zijn met ons rechtssysteem:
Ik weet dat ik jullie niet van jullie op zeer heftige emoties gefundeerde mening af kan brengen, maar wellicht is kunnen jullie het volgende filmpje kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=T7xt5LtgsxQ

Na 6 minuten wordt hierin uitgelegd hoe het zit met straffen die door de overheid worden uitgedeeld. Dit kan misschien een beetje inzicht geven in het systeem hier.
Het kan trouwens ook geen kwaad om de rest van het filmpje te kijken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:04

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:07

Babootje schreef:
Iemand die opzettelijk én met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, kan levenslang krijgen. In zo'n geval is er sprake van moord. Sinds 2006 is bepaald dat de maximale tijdelijke straf van 20 jaar naar 30 jaar moest. Waarom? Omdat het onacceptabel was dat moordenaars (ook enkelvoudige) bij zo'n misdrijf met verzwarende omstandigheden na 13,5 jaar vrijkwamen als gevolg van vervroegde invrijheidsstelling (nadat 2/3 van de straf erop zat en bij goed gedrag, kwam men bijna automatisch wel vrij) en rechters dus vaker naar levenslang grepen. Het gat tussen levenslang en 13,5 jaar gevangenisstraf was dus te groot. Een onvolkomenheid in de wet, zeg maar.
Ik zou niet weten waarom Jasper S een andere straf zou moeten krijgen dan dat er nu op zou staan, omdat het systeem destijds niet voldoende toereikend was.
Denk je dat als hij de moord nu zou hebben gepleegd, dat niet zou hebben gedaan omdat hij dan misschien 30 jaar zou krijgen? Hij mag dan al blij zijn dat hij geen levenslang krijgt.
Ik vraag me af hoe toerekeningsvatbaar hij is als hij over 13,5 weer vrijkomt ( geen gezin meer, geen vrouw meer) meer (seksuele) frustraties.

Tja, het is heel hard, maar dat is nou eenmaal het rechtssysteem. Een verdachte wordt beoordeeld naar de straf die er op het moment van het plegen van het delict op stond. Is een heel eerlijk systeem in mijn ogen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:14

Karmandi schreef:
Ook ik ben het eens met Milou en sallandval.

Voor degenen die het oneens zijn met ons rechtssysteem:
Ik weet dat ik jullie niet van jullie op zeer heftige emoties gefundeerde mening af kan brengen, maar wellicht is kunnen jullie het volgende filmpje kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=T7xt5LtgsxQ

Na 6 minuten wordt hierin uitgelegd hoe het zit met straffen die door de overheid worden uitgedeeld. Dit kan misschien een beetje inzicht geven in het systeem hier.
Het kan trouwens ook geen kwaad om de rest van het filmpje te kijken.

Enorm goed filmpje :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:31

Heino schreef:
Anoniem schreef:

Waarom is hem als monster zien een emotie en hem als mens zien niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:46

Geerke, het gaat me om de sneren richting hulpverleners. Helemaal niet nodig. Een discussie moet op de bal gespeeld worden, niet op de man.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:49

De "sneren" richting hulpverleners komen niet uit de lucht vallen.
Waar rook is, is vuur..................................

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:50

Sorry hoor, maar waar blijft het respect voor hulpverleners? Dat is niet alleen ambulancepersoneel hoor. Kaja, die opmerking... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:55

Als je ervoor kiest om hulp of zorg te gaan verlenen, doe je dat vanuit interesse en.empathie voor anderen. Dat alleen is iets waarvan ik vind dat het respect verdient. De sneer over geld vind ik echt laag. In andere beroepen is veel meer te verdienen, ik geloof niet dat er veel zijn die het puur voor het geld doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:58

Anoniem schreef:
Het is een feit. Hier heeft nog niet 1 therapeut anders gereageerd... dus het is hier een feit .
Dus dat heeft helemaal niets met emotie te maken maar wel met statistiek.

Daar wil ik je best gelijk in geven, maar wat is daar slecht aan? Zulke daden kun je inderdaad bestraffen door alle daders in een hol te schoppen en ze misschien nog wat wapens mee te geven om er sneller vanaf te zijn. Maar hoe komen dit soort dingen tot stand denk je?

Stel dat een man onder stress merkt dat de stress zich bij hem uit in een sterk lustgevoel, én dat hij merkt dat hij dit steeds slechter onder controle heeft.

Zo iemand merkt dat bij zichzelf, en zijn opvattingen over die gedachtes en impulsen zijn (onder invloed van zijn opvoeding en scholing) van invloed op hoe hij er mee omgaat.

Hij kán bijvoorbeeld zoiets denken als:
"Dit soort gedachten zijn monsterlijk, ik mag niet meer zo denken want als ik zoiets zou doen zou ik hel en verdoemenis verdienen. Het is een kwestie van me verzetten tegen deze gedachten want therapeuten zijn slechts sukkels die het gedrag goedkeuren dus die kunnen me zeker niet helpen. Als ik maar genoeg wilskracht heb kan ik er mee omgaan."

Of zo iemand denkt:
"Dit soort gedachten zijn misschien monsterlijk, maar betekenen niet dat ik er iets mee hoef te doen. Schijnbaar uit zich stress bij mij als lust, ik kan hier met niemand in mijn omgeving over praten. Misschien kan ik hulp zoeken om met deze gedachtes om te gaan en te leren mijn stress op een andere manier te uiten."

Ik kan je vertellen dat de eerste methode van verdringen/ verzetten/ buiten jezelf plaatsen vrágen is om escalatie omdat het allerlei gedragingen triggert die niemand wil: boosheid, agressie, vluchtgedrag. En waar vlucht zo iemand in denk je? Inderdaad in drank, drugs, criminaliteit óf bijvoorbeeld door, als het hem te veel wordt (heel onschuldig), een rondje te gaan rijden, wandelen of fietsen... ook als het hem 'snachts teveel wordt. Het probleem van jarenlang onderdrukte behoeftes die ontkend worden is dat ze schijnbaar uit het niets in honderdvoud op kunnen komen zetten. De beste onderdrukkers kunnen de ergste criminelenworden.

Niet het werken aan emoties, gedachten en trauma's maakt dat mensen over de schreef gaan,maar het onderdrukken ervan. Dáárom bestaan therapeuten, niet om alles goed te praten maar om een licht te schijnen op de schaduwkant die íeder mens in zich heeft.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:28

Dit monster wens ik van alles toe wat geen pretje is!
Maar wat ik NIEMAND toewens is je bloedeigen kind ,je dochter zo te vinden!
Dat is ondragelijk dat je zoiets mee moet maken...En dan moeten wij dat beest nog bekijken als een mens?
Dan is een gevangenis straf in een land als Thailand kattepis! Want niets is pijnlijker dan te weten dat je dochter waar je zo van houd zo aan het einde is gekomen. Wat zal die meid een angst hebben gehad.
Als ouder zul je nooit weer een oog dicht doen...

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:31

Ps en moedergevoelens krijg je echt pas als je zelf een kindje hebt. Ik ben in mn leven nog nooit zo bang geweest, bang dat haar wat overkomt. En ben nog nooooit zo'n emo mens geweest als nu.