wendyenbram schreef:(4) “Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn. Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt”. Dit is een gebod om de Sabbat als een bijzondere dag van rust te behandelen, een dag die aan de Heer is gewijd.
Dit betekent dus dat we niet mogen werken op zondag, Maar ook niet anderen voor ons laten werken (denk aan de slaven in die tijd)
Overigens betekent dat niet dat alle beroepen niet mogen werken, echter wel bekijken wat wel en niet nodig is op een dag.
In de zorg ga je geen uitgebreide schoonmaak houden, Maar opruimen wat je gebruikt hebt natuurlijk wel, Als boer ga je wel je vee verzorgen(voeren melken) echter ga je niet de trekker pakken om gras te halen, of ga je geen mais van je land halen.
En zo moet ieder voor zichzelf bepalen wat nodig is of onnodig.
IK ga op zondag wel rondje fietsen, en pak ook de auto om op visite te gaan. Ik zal niet op zondag tanken.
ik werk in de zorg, dus ik werk wel op zondag, Maar ga niet perse extra diensten aannemen.
Mijn werk doe ik goed, thuis zal ik geen was aanzetten, tenzij er iemand gespuugd heeft of in bed geplast.. op het werk zal ik wel wassen draaien.
Wij gaan op zondag NIET naar pretparken, omdat je dan anderen voor MIJ aan het werk hebt.
Maar gebruik wel gewoon water en stroom en internet op zondag (terwijl je indirect dan ook mensen aan het werk hebt.
er zijn christenen die op vrijdag/zaterdag/zondag geen brief posten, Omdat die op zondag verwerkt worden.
daarom is het RD ook een middag krant. deze zal dus NOOIT op zondagnacht gedrukt worden.
Dit alles is voor je eigen verantwoording. denk jij dat het wel mag? prima. denk jij dat het niet mag ook prima.
En ja helaas zijn er veel kerken die dat als regel aan hun leden opleggen om het NIET te mogen. Maar dan ben je er alsnog zelf bij of je er aan houdt of niet. want IK geloof in God en de bijbel. en niet in de kerk.Maar ik vind het wel fijn me bij een kerk aan te sluiten voor de saamhorigheid, en onderwijs.
Daar gaan we als gelovigen dan toch al de mist in....de sabbat begint al op de vrijdagavond als de eerste ster aan de hemel staat...