Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:15

Stybba schreef:
Idd stef, voor mij gewoon een klompje cellen. Niet levensvatbaar als het geboren zou worden, zenuwstelsel nog niet volledig ontwikkeld (= deels bewustzijn)... Ik zie het zeker niet als moord :n

mee eens :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:55

Netje schreef:
Angeliquee18 schreef:
Laat jij je kindje weghalen als hij/zij een hazenlip heeft?
Daar kan ik met m'n pet niet bij, waarom kan zo'n kindje niet gelukkig worden?

... Ik snap je punt volkomen, maar ik ben zelf kind van een vader met een forse hazenlip. Heel vaak geopereerd in zijn leven (keer of 17 in zijn jeugd en op latere leeftijd nog een stuk uit zijn rib in zijn verhemelte gezet). Was erg slecht te verstaan voor vreemden, waardoor hij zich meestal nogal afzijdig hield en over-all er best wel een flinke tik aan overgehouden heeft.

Erfelijkheid met een hazenlip is in feite niet bewezen (zijn allerlei theorieën over), maar ik kan je wel vertellen dat toen ik zwanger was (is wel 20 jaar geleden) ik gevraagd heb in hoeverre ze dit al konden zien in een vroeg stadium. In die tijd kreeg je nog niet standaard een echo al je zwanger was en dit kon alleen gezien worden op toen nog zeldzame echo-apparatuur die meer liet zien dan het standaard zwarte plaatje. Als ik had aangedrongen, dan had ik die echo gekregen. Maar ook toen werd mij de vraag gesteld: zou dit een reden zijn om het weg te laten halen??

Hoewel ik absoluut niet tegen abortus ben in bepaalde gevallen (al is het maar dat het op dat moment in je leven niet de juiste tijd en plek ervoor is) heb ik - alles overwegend en de ervaring met mijn vader meegerekend - besloten dat dit voor mij inderdaad geen reden was. Ik heb er toen voor gekozen om helemáál geen echo te laten doen, omdat ik het dilemma: voor dit wél, voor dat niét niet wilde krijgen en ik toen besloten heb dat ik er gewoon 100% voor ging.

Maar ik denk dus wel dat in dit soort gevallen het toch óók voor ieder anders kan liggen. Het cosmische aspect interesseerde me verder niets, de bijbehorende medische mallenmolen én de geestelijke belasting voor een kind (en ouder) wel áls je de keuze zou hebben. Uiteraard ook afhankelijk van de mate van de hazenlip.

Waar maar mee gezegd is: het ligt gewoon in alle gevallen voor iedereen anders, afhankelijk hoe je erin staat. Ik ben in ieder geval blij dat we in een land leven waarin we zelf de keuze hebben en laten we er alsjeblieft voor waken nóóit een land als Amerika te gaan volgen.

Ik snap inderdaad ook de vraag van die mensen,
maar het valt me vaak op van,
je mankeerd iets, dus je zal het vast wel heel "zwaar" hebben,
omdat je een handicap heb.
Uiteraard, wil ik dat mijn kindje harstikke gezond word,
En heb ik er ook wel eens over nagedacht,
wat ik dan zou doen,
Maar dan bekijk ik me zelf weer eens,
Ik ben nu 19,
harstikke gelukkig, die midden in het leven staat,
Met veel vrienden en vriendinnen,
en ben zoals ieder ander,
Juist die hazenlip, heeft mij gemaakt tot wie ik ben,Hoe sterk ik nu ben,
en hoe ik in het leven sta

En uiteraard waren de operaties echt niet leuk,
Maar ik kwam er altijd sterker uit,
Tuurlijk heb ik het in m'n jongere jaren wel eens moeilijk gehad,
Maar heeft niet ieder meisje dat op die leeftijd denk ik dan..
En dan bedenk ik me ook, heeft niet iedereen wel iets?
Volgens mij is er geen een perfect mens op de wereld..

Uiteraard heeft ook iedereen hier een eigen mening over
Maar ik zal nooit kunnen snappen dat mensen een abortus plegen om dit..
En ook hoe jij je vader beschrijft, en ik mijzelf,
Zit er uiteraard een wereld van verschil tussen,
Verstaat iemand mij niet, nou dan zeg ik het nog een keer,
Maar dat is ook een heel stuk karakter en opvoeding erbij..

Ook is deze vraag vaak aan mijn moeder gesteld,
En toen zei ze altijd,
kijk naar haar, zou je dat weg laten halen?
Nou dan zijn ze altijd stil :+
En dan denk ik ook bij me zelf, stel ze had me wel weg laten halen om die reden,
Dan had ik dit gelukkige leven niet gehad :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:37

Prolife ´logica´ doorrederend zijn condooms ook uit den boze. Daarmee speel je God door het bevruchtingsproces naar je hand te zetten.

Het wel/niet is helaas irrelevant omdat de tegenstanders er gelijk een verbod voor anderen van maken.
Dát is het probleem.
Idem cap, religie.
Het frappante is dat róken een grote uitzondering is. Dáárbij was het zelfs een hele ztrijd om het niet mééroken als recht gerespecteerd te krijgen.
Nú is dat roken een goed voorbeeld van waarom het tegen abortus, voor cap, in een god geloven etcetera niet verder mag gaan dan je eígen overtuiging voor jezelf.

Het gaat telkenmale om voor/tegen beslissingsvrijheid. Hier op Bokt geïllustreerd door het pro-cap beleid.

Maar goed, de urbane legende dat van verkrachting niemand zwanger wordt, is verspreid en wordt zwaar gesponsord.
Daarmee wordt al een zwaarwegend argument voor abortus in de publieke opinie ondermijnd.
Volgens de amerikaanse wet is elke vs burger strafbaar wanneer deze zelfs maar van plán is iets wat volgens de vs wet niet mag te doen om het even waar op de wereld.
Ook mag volgens de vs wet die persoon overal ter wereld door vs westdienaars gearresteerd, zelfs vermoord worden. Jaja, heel prolife.

In de overzienbare toekomst wordt abortus verboden in de VS.
Geen amerikaanse vrouw mag dan zelfs maar van plán zijn een reis naar een kliniek in.... België te boeken om de vrucht van haar verkrachtibg te laten weghalen. Dat heeft ze namelijk verzonnen want van verkrachting word je niet zwanger.
Met diezelfde hogere moraal mag de CIA wettig overal ter wereld iemand die als een bedreiging voor de VS gezien wordt vermoorden.
Ziedaar het Land of the Free...; de hypocriete moraal-politie van de wereld.

@ Tegenstanders van abortus; dat is jullie goed recht.
Het is echter een aantasting van de rechten van de mens om tegen de beslissingsvrijheid van anderen te zijn.
Wees je er bewust van waar jullie hiermee aan beginnen.
Vrijheid inleveren gaat vanzelf; zie wat er is de VS aan de hand is en dat komt als een vloedgolf deze kant op. Zie wat de britten, zweden en zwitsers doen mbt Wiki-leaks.
Oh, en vergeet die zingende meiden in Rusland niet; NL is oorverdovend stil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:43

Huertecilla schreef:
Inmiddels wordt gepresenteerd door de lobby dat van verkrachting niemand zwanger kan worden.
Gaat je al een :)* op?

Wie ben je nou aan het overtuigen en van wat? Lees mijn reacties in beide topics, ik weet echt wel wat er speelt. (En trouwens, had jij het laatst niet opgenomen voor het lastigvallen van vrouwen vanuit een bepaalde 'cultuur'?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:26

Wat mij bijzonder teleursteld is hoe ongeëmancipeerd de emancipatiebeweging is.

Nérgens lees ik ook maar íets over baas over eigen sperma.

Wanneer een man en vrouw beiden geen kind willen verwekken en in overleg pil/condoom gebruiken hebben beiden evenveel zeggenschap over tóch een onverhoopte zwangerschap.

Daar ontstaat dan een comflict tussen twee beslissingsvrijheden.
Het is logisch dat de integriteit van het lichaam zwaarder weegt en dat de vrouw mag beslissen over haar buik.

Echter; over de zwangerschap; NIET over de consequenties voor de vader!

Wanneer pa een abortus wil en ma niet, dan geen abortus, maar geen vaderschapsplichten.

Ongeëmancipeerd dat de emancipatiebeweging alleen de vrouwenkant ziet.

Individuele beslissingsvrijheid is een groot goed en niet complex. Het is van groot belang dat het helder blijft liggen. Het mag niet grensoverschrijdend zijn. Dan wordt het namelijk verbieden/verplichten en dat is een hellend vlak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:46

Iejoorr schreef:
Moeilijk keuze, maar een jongen uit mijn klas maakte eens een opmerking waar ik het mee eens ben.

Tegen abortus: Als je abortus pleegt, zit je er nog je hele leven mee; ik heb een kind ''vermoord'', als je het kind wel krijgt zit je soms wel met waar je het moet ''laten'' als je werkt/school hebt, maar dat is altijd minder erg dan de andere gedachte.

Je hebt geen kind vermoord je hebt cellen uit je laten weg halen.
Denk dat 't jonk ook wel een vertekend beeld heeft van het ouderschap ook. "soms zitten met waar je dat ding nou moet laten" is niet echt de grootste verantwoordelijkheid... Tis geen GSM..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:05

Ayasha schreef:
Denk dat 't jonk ook wel een vertekend beeld heeft van het ouderschap ook. "soms zitten met waar je dat ding nou moet laten" is niet echt de grootste verantwoordelijkheid... Tis geen GSM..

Dat is het idiote van onze samenleving.
Aan de ene kant zou het gezin de hoeksteen zijn, maar aan de andere moeten biede ouders werken.
Dat wordt dan verkocht als een geëmancipeerd recht maar is feitelijk door consumptiegedrag gedwongen om het financiële hoofd boven water te houden.

Evolutionair bezien is het normaal dat een kind opgroeid in de zorgomgeving van de gezinsstructuur.
Emacipatie is dat de structuur zowel door man als vrouw georganiseerd kan zijn.

Het in íntriest dat in onze consumtiemaatschappij de werkdruk de beslissing voor abortus zwaarwegend beïnvloed.
Zoals ik al eerder schreef vind ik het ook triest dat het 1 op 1 model krampachtig als ideaal verkocht blijft worden terwijl het duidelijk voor de kinderen geen basis voor de zorgomgeving van de gezinsstructuur is.

Bij de vraag over wel/geen abortus staan de consequenties in het drijfzand van onze huidige totaal verwrongen samenleving.
Het enige wat overeind staat is het recht op individuele beslissingvrijheid.
Dat houdt op zodra de ongeboren vrucht een begin van concept of self ontwikkelt. Dan moet dit óók gerespecteerd worden. Wanneer dat moment is??? In ieder geval lang ná het eerste begin van een zenuwstelsel. Tot die tijd is er geen sprake van een individu met rechten. Niet meer dan van een bevrucht kippenei.

NatasjavE

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:13

Over waarneer het bewustzijn van een foetus/kind ontstaat is een mooi hoofdstuk gewijd in Wij Zijn Ons Brein van Dick Swaab.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:13

De ontwikkkeling van zelfbewustzijn (ik ben een andere "ik" dan mijn mama) is inderdaad redelijk laat. Als je daarop gaat wachten vrees ik dat je peuters aan het uitmoorden bent. :oo

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:16

Nou het gaat over het bewust waarnemen van de omgeving en pijn en dat soortzaken. Nog niet het bewust zijn van het eigen ik zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:34

HC, in geval van zwangerschap en abortus is het nog altijd de vrouw die het kind moet dragen. Zij heeft daarin het laatste woord. Punt. Haar lijf, haar leven. Heeft geen vent wat over te vertellen, hoe graag sommigen dat ook willen.

Een man kan het helemaal geweldig vinden, maar in de praktijk blijkt dat als het kind er eenmaal is (door een MAN onder druk gezet het geboren te laten worden), het toch wat tegenvalt en de man de benen neemt, de vrouw met het kind achterlatend dat HIJ zo graag wilde hebben. Alleen al de mogelijkheid dat dat gebeurt is voldoende reden om een man GEEN doorslaggevende keuze te geven in dergelijke kwesties. Hoewel in gezonde relaties dergelijke beslissingen samen genomen zouden moeten worden, zijn er zat situaties waarin de man zelfs van niets weet omdat het vanuit een one-night-stand is, of omdat de man bij het woord "zwangerschap" heel snel de benen neemt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:36

Als ik vandaag zwanger ben, laat ik morgen een abortus doen. Zo denk ik er mijn hele leven al over. Ik ben nu 46.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:43

Ik vind niet dat een man te beslissen heeft over het lichaam van zijn vrouw. Als ik morgen zwanger wordt gaat het kind weg. Ongeacht wat mijn vriend er van denkt. ík moet zwanger zijn met alle risico's, ík moet het kind baren dus ík beslis of ik dat doe of niet. En dan als dat kind er uit is, hij de pist in en dan zit ik er mooi mee?

Neen. De vrouw beslist over haar lichaam en daarmee, helaas voor de man, ook over of er een kind komt of niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:47

Ayasha schreef:
Neen. De vrouw beslist over haar lichaam en daarmee, helaas voor de man, ook over of er een kind komt of niet.

Volgens mij vond HC het op zich wel ok dat de vrouw beslist, maar dat de man zich met een laf 'ik had eigenlijk abortus gewild' uit de voeten kan maken en niets meer hoeft bij te dragen aan het onderhoud van het kind.

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:49

ik ben voor een abortus.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:59

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Volgens mij vond HC het op zich wel ok dat de vrouw beslist, maar dat de man zich met een laf 'ik had eigenlijk abortus gewild' uit de voeten kan maken en niets meer hoeft bij te dragen aan het onderhoud van het kind.

Nou ja, ergens heeft hij wel een punt. Mannen kunnen/mogen ons geen kind opleggen, wij wel de mannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:07

mick75 schreef:
HC, in geval van zwangerschap en abortus is het nog altijd de vrouw die het kind moet dragen. Zij heeft daarin het laatste woord. Punt. Haar lijf, haar leven. Heeft geen vent wat over te vertellen, hoe graag sommigen dat ook willen.

Dat is wat ik schrijf.

Dat hoef je niet eens begrijpend voor te kunnen lezen. Staat er gewoon; dat de integriteit van het lichaam de hogere prioriteit heeft.

Dat recht is echter niet gelijk het recht om over de consequenties voor een ander, de vader, te beslissen.
Dat is simpel een deel van de overwegingen.
Het eigen recht is niet gelijk een verplichting voor een ander. Dat is nu een essentie van individuele beslissingsvrijheid. Dat kan je niet én eten én bewaren.
Baas over eigen zaad is ook een recht.
Dát is nu emancipatie :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:08

Colway schreef:
Nou ja, ergens heeft hij wel een punt. Mannen kunnen/mogen ons geen kind opleggen, wij wel de mannen.

Inderdaad.
Dat is volstrekt ongeëmancipeerd.

Het is een grote stap op het hellende vlak van verplichten/verbieden. Een principiële aantasting van de individuele beslissingsvrijheid.
Als dát kan, heb je geen principieel argument meer over verbod op abortus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:42

Colway schreef:

aan de ene kant denk ik dan "Als je echt zeker wil zijn doe je een condoom om".
Aan de andere kant vind ik dat mannen hierin ook meer rechten zouden moeten hebben. Maar dan wel van begin af aan "neen" en laten vast zetten dat ie het kind wel of niet wil en bijhorende plichten. Niet als ie geboren wordt en het blijkt toch wel zwaar te zijn, zich ineens kunnen onttrekken aan ouderlijke plichten wanneer ie in eerste instantie zei "ja graag"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:49

Ayasha schreef:
Colway schreef:

aan de ene kant denk ik dan "Als je echt zeker wil zijn doe je een condoom om".

Lees wat ik schreef eens :)*

Citaat:
Wanneer een man en vrouw beiden geen kind willen verwekken en in overleg pil/condoom gebruiken hebben beiden evenveel zeggenschap over tóch een onverhoopte zwangerschap.

Als man ben je echter alleen baas over eigen sperma bij vasectomie of celibatair leven.
Totaal ongeëmancipeerd is dat.
Komt uit dezelfde 8)7 denkkronkel voort als het onzinbegrip ´positieve discriminatie´.

Zoals het met de huidige (on)rechten ligt, kiest een béétje :)* man voor donatie aan de spermabank, vasectomie, een huishoudster/kokkin en een paar LAT vriendinnen voor de sex.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-08-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:52

Hier nog iemand die voor abortus is :j
Ik vind dat een kind in een gezonde omgeving waarbij het zowel financieël als sociaal in orde moet zijn. Heb je dat niet en is het kind niet gewenst, waarom dan toch laten komen? Kind wordt er waarschijnlijk niet beter van en ouders ook niet met alle gevolgen van dien.
Wil niet zeggen dat niemand meer een condoom of pil hoeft te gebruiken, want anders zou het wel heel gemakkelijk zijn!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:53

Maar een condoom kan toch nog altijd scheuren?
Echt zekerheid heb je nooit, dat is juist 1 van de punten die men aanhaalt als andere mensen argumenteren gebruik dan anti conceptie.
En nu wordt het in deze wel aangehaald als een oplossing, als een echte zekerheid zelfs, is een beetje hypocriet, niet?

(is maar een vaststelling dat ik doe, is geen aanval naar u toe hoor, ik ben voor zelfkeuze alhoewel ik het in sommige gevallen er het mijne van denk)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:57

Nee HC, ook wanneer er in goed overleg voorbehoedsmiddelen zijn gebruikt en die per ongeluk falen, dan nog heeft de vrouw het laatste woord. Haar lijf, haar leven. Pas op het moment dat mannen zwanger kunnen worden heeft de man de eindbeslissing in handen, en geen seconde eerder. Punt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:59

Voor, waarom? Als ik morgen verkracht word en hierdoor zwanger ben wil ik dat ding uit mijn lijf!

Tegen: als mensen het gaan gebruiken uit 'gemakszucht'.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:00

mick75 schreef:
Nee HC, ook wanneer er in goed overleg voorbehoedsmiddelen zijn gebruikt en die per ongeluk falen, dan nog heeft de vrouw het laatste woord. Haar lijf, haar leven. Pas op het moment dat mannen zwanger kunnen worden heeft de man de eindbeslissing in handen, en geen seconde eerder. Punt.

hij zegt ook niet dat de eindbeslissing bij de man moet liggen, maar dat de hele nasleep aan verantwoordelijkheden en verplichtingen niet perse bij de man moeten worden neergelegd. En daar ben ik het op zich best mee eens. Wet alleen niet hoe je praktisch zoiets bewaakt