Stybba schreef:Idd stef, voor mij gewoon een klompje cellen. Niet levensvatbaar als het geboren zou worden, zenuwstelsel nog niet volledig ontwikkeld (= deels bewustzijn)... Ik zie het zeker niet als moord
mee eens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Netje schreef:Angeliquee18 schreef:Laat jij je kindje weghalen als hij/zij een hazenlip heeft?
Daar kan ik met m'n pet niet bij, waarom kan zo'n kindje niet gelukkig worden?
... Ik snap je punt volkomen, maar ik ben zelf kind van een vader met een forse hazenlip. Heel vaak geopereerd in zijn leven (keer of 17 in zijn jeugd en op latere leeftijd nog een stuk uit zijn rib in zijn verhemelte gezet). Was erg slecht te verstaan voor vreemden, waardoor hij zich meestal nogal afzijdig hield en over-all er best wel een flinke tik aan overgehouden heeft.
Erfelijkheid met een hazenlip is in feite niet bewezen (zijn allerlei theorieën over), maar ik kan je wel vertellen dat toen ik zwanger was (is wel 20 jaar geleden) ik gevraagd heb in hoeverre ze dit al konden zien in een vroeg stadium. In die tijd kreeg je nog niet standaard een echo al je zwanger was en dit kon alleen gezien worden op toen nog zeldzame echo-apparatuur die meer liet zien dan het standaard zwarte plaatje. Als ik had aangedrongen, dan had ik die echo gekregen. Maar ook toen werd mij de vraag gesteld: zou dit een reden zijn om het weg te laten halen??
Hoewel ik absoluut niet tegen abortus ben in bepaalde gevallen (al is het maar dat het op dat moment in je leven niet de juiste tijd en plek ervoor is) heb ik - alles overwegend en de ervaring met mijn vader meegerekend - besloten dat dit voor mij inderdaad geen reden was. Ik heb er toen voor gekozen om helemáál geen echo te laten doen, omdat ik het dilemma: voor dit wél, voor dat niét niet wilde krijgen en ik toen besloten heb dat ik er gewoon 100% voor ging.
Maar ik denk dus wel dat in dit soort gevallen het toch óók voor ieder anders kan liggen. Het cosmische aspect interesseerde me verder niets, de bijbehorende medische mallenmolen én de geestelijke belasting voor een kind (en ouder) wel áls je de keuze zou hebben. Uiteraard ook afhankelijk van de mate van de hazenlip.
Waar maar mee gezegd is: het ligt gewoon in alle gevallen voor iedereen anders, afhankelijk hoe je erin staat. Ik ben in ieder geval blij dat we in een land leven waarin we zelf de keuze hebben en laten we er alsjeblieft voor waken nóóit een land als Amerika te gaan volgen.
Huertecilla schreef:Inmiddels wordt gepresenteerd door de lobby dat van verkrachting niemand zwanger kan worden.
Gaat je al eenop?
Iejoorr schreef:Moeilijk keuze, maar een jongen uit mijn klas maakte eens een opmerking waar ik het mee eens ben.
Tegen abortus: Als je abortus pleegt, zit je er nog je hele leven mee; ik heb een kind ''vermoord'', als je het kind wel krijgt zit je soms wel met waar je het moet ''laten'' als je werkt/school hebt, maar dat is altijd minder erg dan de andere gedachte.
Ayasha schreef:Denk dat 't jonk ook wel een vertekend beeld heeft van het ouderschap ook. "soms zitten met waar je dat ding nou moet laten" is niet echt de grootste verantwoordelijkheid... Tis geen GSM..
Ayasha schreef:Neen. De vrouw beslist over haar lichaam en daarmee, helaas voor de man, ook over of er een kind komt of niet.
Shadow0 schreef:Ayasha schreef:Neen. De vrouw beslist over haar lichaam en daarmee, helaas voor de man, ook over of er een kind komt of niet.
Volgens mij vond HC het op zich wel ok dat de vrouw beslist, maar dat de man zich met een laf 'ik had eigenlijk abortus gewild' uit de voeten kan maken en niets meer hoeft bij te dragen aan het onderhoud van het kind.
mick75 schreef:HC, in geval van zwangerschap en abortus is het nog altijd de vrouw die het kind moet dragen. Zij heeft daarin het laatste woord. Punt. Haar lijf, haar leven. Heeft geen vent wat over te vertellen, hoe graag sommigen dat ook willen.
Colway schreef:Nou ja, ergens heeft hij wel een punt. Mannen kunnen/mogen ons geen kind opleggen, wij wel de mannen.
Colway schreef:Nou ja, ergens heeft hij wel een punt. Mannen kunnen/mogen ons geen kind opleggen, wij wel de mannen.
Ayasha schreef:Colway schreef:Nou ja, ergens heeft hij wel een punt. Mannen kunnen/mogen ons geen kind opleggen, wij wel de mannen.
aan de ene kant denk ik dan "Als je echt zeker wil zijn doe je een condoom om".
Citaat:Wanneer een man en vrouw beiden geen kind willen verwekken en in overleg pil/condoom gebruiken hebben beiden evenveel zeggenschap over tóch een onverhoopte zwangerschap.
mick75 schreef:Nee HC, ook wanneer er in goed overleg voorbehoedsmiddelen zijn gebruikt en die per ongeluk falen, dan nog heeft de vrouw het laatste woord. Haar lijf, haar leven. Pas op het moment dat mannen zwanger kunnen worden heeft de man de eindbeslissing in handen, en geen seconde eerder. Punt.