Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:33

Shadow0 schreef:
Je bedoelt dat je eigenlijk die kant niet wilt zien of erkennen, en daarom je eigen standpunt herhaalt. En nog even een zijdelingse sneer geeft over 'naar de psychiater' want dat iemand anders een andere mening heeft dan jij, dat moet wel het gevolg zijn van iets ernstigs.

Dat is geen sneer hoor :) Dat heeft namelijk niet slechts met een mening te maken... jammer dat je het zo wilt gooien op mijn mening ipv onderzoeken, statistieken, taken van de overheid, volksgezondheid, taken van hulpverlening, problemen in de maatschappij, etc.

Citaat:
Maar je argument klopt niet. Want als je op die manier gaat redeneren is er niet een reden om paardrijden niet te verbieden. Paardrijden is gevaarlijk: het kan hersenletsel en ernstige verwondingen opleveren, onherstelbaar letsel. De positieve effecten van sporten in het algemeen hoef je niet via paarden te verkrijgen, dat kan ook op een veilig fietsje in een sportschool bv. Kun jij 1 reden noemen die maakt dat de risico's van paardrijden principieel te verantwoorden zijn, in een tijd waar je paardrijden niet nodig hebt voor je vervoer?

Ook hier heb ik eerder in het topic al antwoord op gegeven :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:37

gummie schreef:
Dat is geen sneer hoor :) Dat heeft namelijk niet slechts met een mening te maken...

Natuurlijk heeft het met een mening te maken. Of je wel of niet vindt dat de overheid er is om je tegen alle gevaar te beschermen is een opvatting, een eigen overtuiging, die niets met feiten te maken heeft. Taken van de overheid, taken van de hulpverlening zijn bij uitstek een kwestie van mening. Hoe wil je gevaar en problemen en ongezondheid een plek geven? Hoe gaan we daar als maatschappij mee om? Daar is geen ondubbelzinnig goed antwoord op. (Wel een ondubbelzinnig fout antwoord trouwens: iedereen die denkt dat het simpel is, en niet altijd een boel compromissen en afwegingen inhoudt, die heeft het niet goed begrepen.)

Citaat:
Ook hier heb ik eerder in het topic al antwoord op gegeven :)

Eh, nee. Je deed net alsof, maar uiteindelijk was het geen antwoord op de vraag.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:44

Als het gaat om autorijden, paardrijden, sporten, deelnemen aan het verkeer, etc. is er sprake van een risico waarbij maatregelen genomen kunnen worden om dat risico tot een bepaald aanvaardbaar minimum te beperken. Denk aan verkeersregels, denk aan veiligheidsmaatregelen, denk aan instructie, etc. Als je een auto in stapt, loop je een risico waar je zelf en anderen invloed op kunnen uitoefenen. De KANS dat het risico zich verwezenlijkt, is te minimaliseren.

Voor jouw 18e alcohol drinken in de mate waarin dat volgens allerlei onderzoeken en statistieken wordt gedaan (link had ik al eerder geplaatst), is een 100% verwezenlijking van het risico. De kans op schade is 100%. Drinken op die leeftijd= schade. Zonder uitzondering. Die schade valt slechts te beperken door NIET te drinken. Als ik opzettelijk iemand van zijn paard af mep met hersenletsel als gevolg, of iemand voor een auto duw op een 50 km weg, word ik vervolgd voor bijvoorbeeld poging tot doodslag. Als ik een 16-jarige alcohol schenk, gek genoeg niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:51

gummie schreef:
Als het gaat om autorijden, paardrijden, sporten, deelnemen aan het verkeer, etc. is er sprake van een risico waarbij maatregelen genomen kunnen worden om dat risico tot een bepaald aanvaardbaar minimum te beperken.

'Een aanvaardbaar minimum' - voor wie aanvaardbaar? Het risico blijft, het is te beinvloeden maar niet uit te sluiten. Er belanden mensen levenslang in een rolstoel door een ongeluk met paarden. Het is dus maar wat je onder 'aanvaardbaar minimum' verstaat.

Citaat:
Voor jouw 18e alcohol drinken in de mate waarin dat volgens allerlei onderzoeken en statistieken wordt gedaan (link had ik al eerder geplaatst), is een 100% verwezenlijking van het risico. De kans op schade is 100%.
Maar het gaat jou dus alleen om de kans, niet om de werkelijke gevolgen? Want de schade is er, maar is tegelijkertijd niet groot. Je kunt heel prima regelmatig drinken zonder dat dat in de komende 40 jaar voor wezenlijke problemen zorgt - tenzij er overige omstandigheden zijn (comazuipen, drankgerelateerde gedragsproblemen, ongevallen), maar die zijn vervolgens net zo te beinvloeden als de risico's van het paardrijden.

Citaat:
Drinken op die leeftijd= schade. Zonder uitzondering. Die schade valt slechts te beperken door NIET te drinken. Als ik opzettelijk iemand van zijn paard af mep met hersenletsel als gevolg, of iemand voor een auto duw op een 50 km weg, word ik vervolgd voor bijvoorbeeld poging tot doodslag. Als ik een 16-jarige alcohol schenk, gek genoeg niet.

Maar het gaat natuurlijk ook om de mate van schade. Als je iemand een bloedneus slaat (ook schade) is de aanklacht bv geen poging tot doodslag meer.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:20

We zijn het allereerst oneens over
Citaat:
Want de schade is er, maar is tegelijkertijd niet groot. Je kunt heel prima regelmatig drinken zonder dat dat in de komende 40 jaar voor wezenlijke problemen zorgt

En daarnaast ben ik benieuwd hoe jij denkt de risico's van comazuipen, ongevallen en alcohol gerelateerde gedragsproblemen onder 16 tot 18 jarigen te beinvloeden zonder alcohol voor die leeftijdsgroep te verbieden. Uit onderzoeken is gebleken dat het verhogen van de leeftijdsgrens een effectief middel is.

Citaat:
Er belanden mensen levenslang in een rolstoel door een ongeluk met paarden. Het is dus maar wat je onder 'aanvaardbaar minimum' verstaat.

Kans x schade. Hoeveel mensen belanden levenslang in een rolstoel door een ongeluk met paarden? En hoeveel niet? Zet dat tegenover kans x schade bij jongeren die alcohol nuttigen. 100% x schade. Volgens jou is de mate van schade niet zo groot. Ik vraag me af waar je dat op baseert.

http://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-ni ... nken#p3454
http://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-ni ... rank#p3454
http://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-ni ... kers#p3454
http://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-ni ... ouwd#p3454
http://www.trimbos.nl/webwinkel/productoverzicht-webwinkel/preventie/af/~/media/files/inkijkexemplaren/af1012%20preventie%20van%20schadelijk%20alcoholgebruik%20en%20drugsgebruik%20onder%20jongeren_web.ashx

gummie

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:35

Op jouw vraag waarom de overheid hier moet ingrijpen...
"De overheid heeft twee belangrijke motieven voor overheidsingrijpen: wat betreft jongeren geldt
het paternalistische motief (de gezondheid en het welzijn van jongeren is in het geding). Wat
betreft openbare orde problemen, agressie, geweld en ongevallen geldt het motief van het
bestrijden van overlast en schade."

Wat betreft de effectiviteit:
"Leeftijdsgrenzen:
Instellen of verhogen van een minimumleeftijd voor het kopen van alcohol is een
effectieve maatregel om alcoholgebruik uit te stellen en alcoholgerelateerde problemen te
verminderen. Randvoorwaarde is strenge wetgeving rondom verkoop van alcohol aan
minderjarigen en handhaving van deze wetgeving."

Bron: http://www.trimbos.nl/webwinkel/productoverzicht-webwinkel/preventie/af/~/media/files/inkijkexemplaren/af1012%20preventie%20van%20schadelijk%20alcoholgebruik%20en%20drugsgebruik%20onder%20jongeren_web.ashx

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:41

Aan de cijfers over het alcoholgebruik onder 16 tot 18-jarigen heb ik weer de volgende informatie gekoppeld:

"Overmatig alcoholgebruik komt aanzienlijk vaker voor bij personen met een psychische stoornis,
vergeleken met de doorsnee bevolking. Dat verband geldt zowel voor jongeren als voor
volwassenen. Psychische problemen die risicofactoren vormen zijn: delinquent gedrag,;
angststoornissen; posttraumatische stress stoornis; depressie en bipolaire stoornissen; ADHD;
oppositioneel-opstandig gedrag; antisociale gedragsstoornis (Pumariega et al., 2004).
Geschat wordt dat ongeveer de helft van jongeren met een antisociale gedragsstoornis (conduct
disorder) ook een stoornis in het gebruik van middelen heeft (Hendren & Mullen, 2006).
Gedragsproblemen lijken dus een risicofactor te zijn voor het ontwikkelen van een
alcoholprobleem."

Dat is waar mijn opmerking over een psychiater op slaat. Dat is niet banketstaaf bedoeld, geen sneer. Gewoon een koppeling van cijfers over gebruik naar de link met psychische problemen.

En dan nog dit stukje, om te onderbouwen waar mijn opvatting over de invloed van de omgeving op gebaseerd is:

"Vooral de sociale norm met betrekking tot alcohol die in een groep heerst, is van invloed op de alcoholconsumptie en kan zowel beschermend zijn als aanzetten tot gebruik (Schrijvers & Schuit, 2010). Daarbij kan ook
sociale druk een rol spelen (Borsari & Carey, 2001)."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:22

gummie schreef:
En daarnaast ben ik benieuwd hoe jij denkt de risico's van comazuipen, ongevallen en alcohol gerelateerde gedragsproblemen onder 16 tot 18 jarigen te beinvloeden zonder alcohol voor die leeftijdsgroep te verbieden.

Het eerste wat in mij opkomt is door de huidige regels beter te handhaven, en op te treden tegen de specifieke problemen. Ten tweede door toch wat meer, en vanaf jongere leeftijd, te beginnen met kinderen om te leren gaan met risico's, ipv alles maar te verbieden. Misschien dat we jongeren wel beter kunnen leren omgaan met dergelijke keuzes: dat comazuipen is namelijk op een bepaald moment in de mode geraakt. Misschien als we kunnen uitvogelen hoe dat komt, en hoe we het weer uit de mode krijgen, we niet hoeven te vervallen in verboden. En dan kunnen de gewone jongere gewoon een keertje een biertje drinken zonder dat ze als criminelen op de rand van de afgrond beschouwd worden.

(Over de effectiviteit van die leeftijdsgrens ben ik ook sceptisch, dat mag duidelijk zijn. Dat is inderdaad iets waar ik ook de feiten wat ter discussie zou kunnen stellen - maar dat doet voor mijn punt hier niet ter zake.)

Citaat:
Kans x schade. Hoeveel mensen belanden levenslang in een rolstoel door een ongeluk met paarden?

Doet dat ertoe? Als je elke vorm van schade door alcohol onaanvaardbaar vindt, hoe gering ook, waarom zou je dan ineens wel kwantificatie willen van de problemen met paardrijden? De schade die bij alcohol immers altijd optreedt is schade op celniveau - dat beinvloedt iemands leven nog zeker niet automatisch. Er zijn immers heeeeeeel veel mensen die op hun 16e drinken en toch lang en gelukkig en succesvol leven. Toch wil je dat onderscheid daar niet maken en wil je alcohol altijd als fout beschouwen - waarom dan een dergelijk onderscheid bij paardrijden? Je kunt ook zeggen dat elk individu dat gewond raakt door paardrijden er 1 teveel is - en het eenvoudig oplossen door dat te verbieden. Ook zeer effectief. Dus waarom niet?

Citaat:
Dat is waar mijn opmerking over een psychiater op slaat. Dat is niet banketstaaf bedoeld, geen sneer. Gewoon een koppeling van cijfers over gebruik naar de link met psychische problemen.

Dan schreef je het bijzonder misleidend op :) Want zoals het er in eerste instantie stond, sloeg het op de mensen die het niet met jouw mening eens waren, niet op de mensen die teveel drinken.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:38

Ik vraag me eigenlijk wel af, in welke mate alcohol je hersenen aantast. Ik geloof niet dat elk glas alcohol een glas teveel is en deze alleen maar schade veroorzaakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:04

Citaat:
Het eerste wat in mij opkomt is door de huidige regels beter te handhaven, en op te treden tegen de specifieke problemen. Ten tweede door toch wat meer, en vanaf jongere leeftijd, te beginnen met kinderen om te leren gaan met risico's, ipv alles maar te verbieden. Misschien dat we jongeren wel beter kunnen leren omgaan met dergelijke keuzes: dat comazuipen is namelijk op een bepaald moment in de mode geraakt. Misschien als we kunnen uitvogelen hoe dat komt, en hoe we het weer uit de mode krijgen, we niet hoeven te vervallen in verboden. En dan kunnen de gewone jongere gewoon een keertje een biertje drinken zonder dat ze als criminelen op de rand van de afgrond beschouwd worden.

Ik blijf in dit geval, met als basis alle onderzoeksresultaten over drinkgedrag onder jongeren en de gevolgen op zowel korte als lange termijn voor de gezondheid van die jongere, zeggen dat ik vind dat vanuit dat oogpunt van volksgezondheid het toestaan van drinken aan jongeren van 16 en 17 bizar zou zijn. Ik vind openbare orde en volksgezondheid in deze een legitieme basis om deze doelgroep iets te onthouden. Ben het overigens helemaal met je eens dat we moeten uitvogelen waar dat drinkgedrag vandaan komt. Maar zoals je kunt zien in via links die ik heb geplaatst, is ook dat al een heel eind onderzocht. Persoonsgebonden factoren, erfelijkheid, sociale norm, groepsdruk, milieu, etc. Daar was ik ook op in gegaan, o.a. door hulpverlening te benoemen, en door aan te geven dat er iets moet veranderen aan het imago van drankgebruik. In geval van roken is het aantal rokers afgenomen naarmate het imago van roken negatiever werd.

Citaat:
Doet dat ertoe? Als je elke vorm van schade door alcohol onaanvaardbaar vindt, hoe gering ook, waarom zou je dan ineens wel kwantificatie willen van de problemen met paardrijden? De schade die bij alcohol immers altijd optreedt is schade op celniveau - dat beinvloedt iemands leven nog zeker niet automatisch. Er zijn immers heeeeeeel veel mensen die op hun 16e drinken en toch lang en gelukkig en succesvol leven. Toch wil je dat onderscheid daar niet maken en wil je alcohol altijd als fout beschouwen - waarom dan een dergelijk onderscheid bij paardrijden? Je kunt ook zeggen dat elk individu dat gewond raakt door paardrijden er 1 teveel is - en het eenvoudig oplossen door dat te verbieden. Ook zeer effectief. Dus waarom niet?

Wat ik zeg is dat de kans op schade x grootheid van de schade zo ongelooflijk groot is, dat het bijna ridicuul is NIET in te grijpen. (waarom blijf je het hebben over geringe schade?) waar baseer je dat op?) Je hebt naast de kans op schade en de mate van schade (omvang) ook nog zoiets als de aard van de schade. De schade die door alcohol optreedt is vooral niet direct zichtbaar en bepaalde vormen van schade zijn pas later merkbaar. Die zijn nu nog niet eens meetbaar bij de jongeren die nu 16 zijn en drinken, maar onderzoek wijst wel uit dat die schade zal optreden. Als ik nu van mijn paard val en in een rolstoel kom, dan is voor iedereen de schade zichtbaar. Ik ben echter wel een uitzondering op de regel. Bij een 16-jarige die gemiddeld 5 glazen of meer per uitgaansmoment drinkt, of zelfs 20 glazen of meer (zie onderzoeksresultaten) LIJKT die schade mee te vallen. Omdat je het niet ziet. Helaas is het meer regel dan uitzondering (zie de cijfers hierover). Jongeren in de leeftijd van 16 jaar hebben bewezen niet op een verantwoorde manier met alcohol om te kunnen gaan (voor zover het uberhaupt ooit verantwoord is op die leeftijd). Inzetten op hulpverlening of andere zaken om te voorkomen dat jongeren gaan drinken, zonder alcohol te verbieden voor die groep, is niet effectief omdat je allereerst niemand kan dwingen tot hulpverlening en je ten tweede niet kunt controleren of de jongere zich houdt aan wat hij/ zij leert als die wel hulp krijgt. Er is geen enkele controle mogelijk en ook geen enkele dwang.

Maar vanuit jouw opvatting, zou je voor legalisering van alle soorten drugs zijn? Want waarom verbieden?

Het leven IS een risico. Geboren worden is zelfs al een risico. Wil je GEEN risico lopen, dan moet je niet geboren worden. Dus de aanwezigheid van risico's in inherent aan leven. Wat mensen kunnen doen, is risico's beperken. Er wordt een risico-afweging gemaakt. Wat is aanvaardbaar en wat niet. En ja, dat is inderdaad deels een subjectieve/ morele afweging en deels een economische.
Door een bodyprotector te dragen, een cap op te doen, les te nemen, etc. Door een gordel om te doen, je te houden aan de snelheidslimiet, afstand te houden van je voorganger, etc. Door niet door rood te lopen, verlichting te voeren, etc. Als iedereen zich aan die regels houdt, is de kans op een ongeval te minimaliseren. Wie zich niet aan de regels houdt, zal waarschijnlijk een sanctie tegemoet zien. Repressie.

De overheid heeft de keuze tussen repressie of preventie. In geval van alcohol onder de 18, kiest het voor preventie vanuit oogpunt van volksgezondheid. Je kunt de schade niet beperken in het drinken zelf. Er zijn geen maatregelen om ervoor te zorgen dat alcohol geen schade toebrengt aan het lichaam of de geest van een jongere. We hebben het nog steeds over een 16-jarige. de schade is blijvend. een 16-jarige denkt niet aan de gevolgen op langere termijn, de motivatie om niet te drinken is er nauwelijks tot niet bij een grote groep. De motivatie om wel te drinken, overheerst kennelijk. De cijfers liegen er niet om. Het is ook niet voor niets dat de wet nu wordt ingevoerd: regelgeving is altijd een reactie op wat er gaande is in de maatschappij. De cijfers zijn schrikbarend. Als je nu al dusdanige problemen voorziet, voor de jongeren zelf nu en op latere leeftijd, en voor de maatschappij (grotere kans op verslaving/ korsakov/ onomkeerbare schade aan hersenen/ etc) en er zijn geen andere middelen voorhanden die ontwikkeling tegen te gaan, dan is een verbod imo het juiste middel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:09

Citaat:
Dan schreef je het bijzonder misleidend op :) Want zoals het er in eerste instantie stond, sloeg het op de mensen die het niet met jouw mening eens waren, niet op de mensen die teveel drinken.

Misleidend?
Citaat:
Als iemand op z'n 13e aan de coke en pillen zit, heeft die meer dan een groot probleem. Zulke mensen zou ik eerder richting een hulpverlener sturen of iets dergelijks, want dat gaat he-le-maal nergens over.

Citaat:
Alle gevolgen die genoemd worden, vind ik geen enkele reden om de maatregel niet in te voeren. Vooral omdat er voorbeelden gegeven worden van jongeren onder de 16, die sowieso al niet mogen drinken volgens de wet. Je moet niet de politie versterken, je moet de jongeren versterken. Zo te horen is de halve maatschappij wel toe aan een psychiater. Symptoombestrijding, zoals altijd, zet geen zoden aan de dijk. Probleem aanpakken

Bij deze: was NIET gericht op mensen die het niet met me eens zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:37

gummie schreef:
Maar vanuit jouw opvatting, zou je voor legalisering van alle soorten drugs zijn? Want waarom verbieden?

Ik neig inderdaad naar legalisering, zeker gezien de bijzonder kwalijke kanten van de 'war on drugs'. Gelukkig hier in Nederland ietsjes minder relevant, maar de middelen die worden ingezet wegen zo langzamerhand niet op tegen de baten. Dan liever beschikbaar maken van de middelen, belasting heffen, en de gevolgen beperken.

Citaat:
Wat mensen kunnen doen, is risico's beperken. Er wordt een risico-afweging gemaakt. Wat is aanvaardbaar en wat niet. En ja, dat is inderdaad deels een subjectieve/ morele afweging en deels een economische.

Maar waarom zou je die niet bij het individu laten liggen? Waarom de neiging om die afweging van buiten af op te leggen?

Citaat:
De overheid heeft de keuze tussen repressie of preventie.
Of acceptatie, dat is ook nog een keuze.
Ik ben geen voorstander van repressie als het even vermeden kan worden. En als er gekozen wordt voor repressie, dan de aandacht op zaken waarmee je anderen in gevaar brengt. Dus het bumperkleven heeft dan meer prioriteit, want daarmee breng je anderen in gevaar, die er niets aan kunnen doen. De gordel, cap, bodyprotector... ik vind het allemaal onnodige inbreuken op individuele keuzes. (En ik rij braaf met gordel om en cap op hoor - dat is het punt niet. Alleen ik vind dat het mijn keuze is, niet die van de overheid.)

Citaat:
De cijfers liegen er niet om. Het is ook niet voor niets dat de wet nu wordt ingevoerd: regelgeving is altijd een reactie op wat er gaande is in de maatschappij.

Tuurlijk. Maar niet altijd op de manier waarop jij denkt. Dat de maatschappij zich druk maakt om een bepaald probleem betekent niet automatisch dat dat terecht is. De regelgeving is bv veel meer ingegeven door een veranderende opvatting over de rol van de overheid: steeds bevoogdender en repressiever, steeds meer paniekvoetbal ook. De angst voor alcohol is eenzijdig en onevenwichtig, bewoordingen als 'schrikbarend' missen wel enig perspectief.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:35

Ik ben zelf 16 en mag dus alcohol drinken. Dit doe ik dus ook wel, en met vrienden doen we op feestjes en vakantie wel eens drankspelletjes.
Maar het rare is dus dat alcohol geen enkel effect op mij heeft, hoeveel ik ook drink, ik wordt niet aangeschoten of dronken ofzo. Alleen wanneer ik toch teveel drink wordt ik een beetje misselijk.
Daarom zou ik dus best zonder drank kunnen, ik kan even gezellig met mijn vrienden meedoen als ik cola op heb. En dan heb je in iedergeval ook niet last van een kater achteraf.
Dus ik zou het geen probleem vinden als de alcohol leeftijd omhoog gaat, het enige wat ik raar zal vinden. Is dat ik nu wel alchol mag drinken, dan een jaar niet, en dan weer wel. Dan heeft het je hersens toch al aangetast dus jah.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:37

SnuitjeLove schreef:
het enige wat ik raar zal vinden. Is dat ik nu wel alchol mag drinken, dan een jaar niet, en dan weer wel. Dan heeft het je hersens toch al aangetast dus jah.

Dus jah, dan kunnen ze dat ene jaartje nog wel meer aangetast worden ?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:44

Ja oke dat is zo, maar ik zal er niet zo'n probleem mee hebben. Zolang ik nog maar gezellig uit kan gaan met vrienden tot in de vroege ochtend. En niet dat we nu ineens naar van die teenage party's moeten omdat er geen alcohol mag geschonken worden aan 16/17jarige in de nachtclub's. Ik denk eerder eigenlijk dat er een systeem zal komen met polsbandjes of stempels. Dat je dus alleen drank mag hebben als je zo'n polsbandje om hebt. Maar dan nog kunnen de 16/17jarige wel via een 18jarige aan drank komen in een club.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:47

SnuitjeLove schreef:
Ik ben zelf 16 en mag dus alcohol drinken. Dit doe ik dus ook wel, en met vrienden doen we op feestjes en vakantie wel eens drankspelletjes.
Maar het rare is dus dat alcohol geen enkel effect op mij heeft, hoeveel ik ook drink, ik wordt niet aangeschoten of dronken ofzo. Alleen wanneer ik toch teveel drink wordt ik een beetje misselijk.
Daarom zou ik dus best zonder drank kunnen, ik kan even gezellig met mijn vrienden meedoen als ik cola op heb. En dan heb je in iedergeval ook niet last van een kater achteraf.
Dus ik zou het geen probleem vinden als de alcohol leeftijd omhoog gaat, het enige wat ik raar zal vinden. Is dat ik nu wel alchol mag drinken, dan een jaar niet, en dan weer wel. Dan heeft het je hersens toch al aangetast dus jah.

Dat heb ik precies het zelfde :j

Kan er tegen , en dus ook zonder.

Maar het is inderdaad raar dat ik nu mag halen , drinken enz. en als ik in januari 17 word mag het een jaar niet meer..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:39

Wat ik raar vind is dat de gehele groep 16-18 hier als 1 geheel genomen word:
Zou je het op deze manier over marokaantjes of turken hebben ben je discriminerend bezig want er zitten alleen enkele rotte appels tussen. DAt is in dit geval ook zo en ik denk dat de procenten niet zo ver uit elkaar liggen, Dan kan het ineens wel.

Je hebt in dit verhaal behoorlijke groepen zitten en als je denkt dat de hele groep 16-18 niet met alcohol kan omgaan, altijd drinkt en meteen een drankje of 5 nuttigt en daarbij comazuipen een hit vind moest je misschien is uit je spreekstoel stappen en naar de realiteit gaan kijken.

Het over 100% kans op schade hebben in dit geval kan je dan ook overal: kans op vallen bij rijden, kans op een ongeluk, ect.
Bij het 1e glas zonder regelmaat heb je niet direct risico. Zo is er ooit een onderzoek geweest(via mobiel niet op de zoeken) dat als je vanaf je 13de iedere week 1 glas rode wijn nam je de kans op kanker met 6% verlaagde en de gemiddelde leeftijd met enkele maanden verlengde.
VAnaf je 16de 3 glazen pw had ook bepaalde positieve gevolgen.
Ook werden de negatieve aspecten genoemd. Maar dat kwam erop neer dat de gevolgen bij minimaal gebruik niet direct aan de alcohol te wijde waren. Velen stukken en onderzoeken kun je zo opvatten zoals je zelf wil.

Verder moet er ook gekeken worden naar het doel, de hypothese en betrouwbaarheid van een onderzoek.

Persoonlijk blijf ik erbij dat door deze regeling het geheim drinken gaat stijgen en daarmee ook de coma gevallen en ernstig dronken gevallen. Om nogmaals te verwijzen naar engeland en amerika bv.
Harddrugs en softdrugs worden gescheiden, sterke dranken en lichtere dranken niet want dat is te moeilijk controleerbaar!?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:50

Citaat:
Wat ik raar vind is dat de gehele groep 16-18 hier als 1 geheel genomen word:
Zou je het op deze manier over marokaantjes of turken hebben ben je discriminerend bezig want er zitten alleen enkele rotte appels tussen. DAt is in dit geval ook zo en ik denk dat de procenten niet zo ver uit elkaar liggen, Dan kan het ineens wel.

Deze groep wordt ook als 1 geheel genomen als het gaat om autorijden, stemmen, etc. Regelgeving is altijd algemeen van aard, juist om discriminatie te voorkomen, ik snap jouw punt hierin dus niet. Je gaat volgens mij voorbij aan het feit dat het benoemen van een probleem, zo ook als het gaat om "Marokkaantjes of turken", altijd een vereiste is om uberhaupt tot beleid, regelgeving of oplossingen te komen. Het meteen maar gooien op disciminatie, vind ik een teken van zwakte (niet van jou persoonlijk, maar in het algemeen). Om daar maar wat verder op in te gaan: als uit onderzoek blijkt dat 60% (fictief getal) van een gevangenis bestaat uit Marokkanen, of 80% van de heroinehandel (fictief getal) in handen in van turken, dan is dat niet om Marokkanen of turken te pesten, dan is het gewoon het benoemen van een feit. Dat iemand er de conclusie aan verbindt dat ALLE marokkanen, turken of in dit geval jongelui crimineel of drankverslaafd zijn, DAT is inderdaad discriminatie.

Waarom is het dragen van een autogordel verplicht en is het verboden om door rood te fietsen? Niet omdat het niet dragen van een autogordel of het door rood fietsen ALTIJD tot een ongeluk leidt. Wel omdat de kans op ongeval x kans op schade zodanig toeneemt dat het de maatschappij kennelijk onaanvaardbaar veel ellende bezorgt. Anders zou de overheid het wel aan ons overlaten om te kiezen...

Citaat:
Je hebt in dit verhaal behoorlijke groepen zitten en als je denkt dat de hele groep 16-18 niet met alcohol kan omgaan, altijd drinkt en meteen een drankje of 5 nuttigt en daarbij comazuipen een hit vind moest je misschien is uit je spreekstoel stappen en naar de realiteit gaan kijken.

Welk percentage van de jongeren in die leeftijdsgroep drinkt, en in welke mate zij drinken, is onderzocht. Er staat nergens dat ALLE jongeren drinken, en ook niet dat ALLE jongeren comazuipen oid.

Citaat:
Het over 100% kans op schade hebben in dit geval kan je dan ook overal: kans op vallen bij rijden, kans op een ongeluk, ect.

Die redenering klopt niet. De kans op vallen bij rijden is helemaal geen 100%, de kans op een ongeluk ook niet. Op het paard stappen staat niet gelijk aan vallen.

Citaat:
Bij het 1e glas zonder regelmaat heb je niet direct risico. Zo is er ooit een onderzoek geweest(via mobiel niet op de zoeken) dat als je vanaf je 13de iedere week 1 glas rode wijn nam je de kans op kanker met 6% verlaagde en de gemiddelde leeftijd met enkele maanden verlengde.

Nogmaals: Welk percentage van de jongeren in die leeftijdsgroep drinkt, en in welke mate zij drinken, is onderzocht. Welk onderzoek jij bedoelt, weet ik niet... Ik zou dat graag willen lezen. In de al geplaatste links is wel te vinden dat schadelijkheid optreedt bij 2 glazen, dus idd niet bij 1 glas.
Ddan nog ga je voorbij aan de cijfers die bekend zijn over drankgebruik onder 16-18 jarigen, en de hoeveelheden die zij gemiddeld drinken. Als uit onderzoek was gebleken dat de hoeveelheid bestaat uit 1 glas gemiddeld, dan zou de overheid ook hoogstwaarschijnlijk niet tot deze regel overgegaan zijn.

Citaat:
VAnaf je 16de 3 glazen pw had ook bepaalde positieve gevolgen.
Ook werden de negatieve aspecten genoemd. Maar dat kwam erop neer dat de gevolgen bij minimaal gebruik niet direct aan de alcohol te wijde waren. Velen stukken en onderzoeken kun je zo opvatten zoals je zelf wil.

Als je mij daar de bron van geeft, wil ik dat graag lezen. Ben altijd bereid een mening bij te stellen, maar niet op basis van 1 zin zonder bron. Vele stukken en onderzoeken omvatten juist objectief waarneembare gegevens. Het zijn pas de conclusies in de vorm van regelgeving en beleid die een opvatting erover weergeven.

Citaat:
Verder moet er ook gekeken worden naar het doel, de hypothese en betrouwbaarheid van een onderzoek.

Wat kunnen we daar over zeggen in dit geval?

Citaat:
Persoonlijk blijf ik erbij dat door deze regeling het geheim drinken gaat stijgen en daarmee ook de coma gevallen en ernstig dronken gevallen. Om nogmaals te verwijzen naar engeland en amerika bv.
Harddrugs en softdrugs worden gescheiden, sterke dranken en lichtere dranken niet want dat is te moeilijk controleerbaar!?

Persoonlijk denk ik van niet. Er is in ieder geval 1 onderzoek dat ook aantoont dat dit vermoeden geen waarheid bevat. Onderzoeken die het tegendeel bewijzen, zie ik graag.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:58

Xjosee schreef:
Ik vind het ook prima regeling. Ik drink sowieso helemaal niet, zie het nut er niet van.

Alcohol doesn't solve problems.. but again.. neither does milk! :D

Nee ik vind 18 mooie leeftijd , hoewel het dan toch alsnog gebeurd maar goed.
Denk alleen dat de breezer verkoop ernstig daalt. Want op je 18de drink je geen breezer meer..