Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:53

Joh, weet je, ik was al een reactie aan 't typen maar iemand die niet kan discussiëren zonder direct met persoonlijke sneren te komen ga ik gewoon niet eens aandacht aan besteden. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:04

Rowdine schreef:
Anne_GTI schreef:
Dure scanapparaten die 80% van de tijd stil staan of operatierobots die in 80% van de gevallen overbodig zijn bijvoorbeeld....

Maar wat wil je dan met die overige 20% doen wanneer ze wel nodig zijn?

Volgens mij heeft dat te maken met een vorm van prestige onder de ziekenhuizen (ik speculeer nu, hoor, dus ik kan het ook heel goed mis hebben). Ziekenhuizen willen allemaal wat andere ziekenhuizen ook hebben, terwijl daar niet eens per se noodzaak voor is. Zo bedient ziekenhuis 1 per jaar 3000 mensen met scanapparaat A, deze mensen komen uit de hele regio om daar geholpen te worden, want ziekenhuis 2 en 3 hebben geen dergelijk scanapparaat, dit gaat al jaren meer dan prima. Het scanapparaat in ziekenhuis 1 draait ongeveer 80% van de tijd.

Ziekenhuis 2 en 3 besluiten ook een dergelijk scanapparaat aan te schaffen, want ziekenhuis 1 heeft er ook een en er gaat toch aardig wat patiënten die kant op, eerst krijgt ziekenhuis 2 een apparaat. Nog maar 2/3 van de 3000 mensen komen nu voor scanapparaat 1, waardoor deze nog maar een draaitijd heeft van 53%. Dus nu zijn er twee ziekenhuizen met dezelfde scanner, scanapparaat 1 draait nog maar voor 53% van de tijd, scanapparaat 2 draait maar 26% van de tijd.

Als er dus in een regio drie ziekenhuizen zijn met dezelfde apparatuur, zal dus in mijn voorbeeld ieder apparaat dus ongeveer 70% van de tijd stil staan, even er vanuit gaande dat alle drie de ziekenhuizen even veel patiënten bedienen. En dan ben je dus kosten kwijt aan de aankoop van een apparaat dat niet rendabel draait, heb je ieder jaar onderhoudskosten eraan en natuurlijk het feit dat het apparaat met het jaar minder waard wordt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, dit is namelijk wat ik denk dat Anne o.a. bedoelt :).

Dreamybol

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:04

Nou, als die scans zo weinig gebruikt worden vraag ik me af waarom het dan vaak weken duurt voor je een scan kunt krijgen...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:08

DaniBanani schreef:
Joh, weet je, ik was al een reactie aan 't typen maar iemand die niet kan discussiëren zonder direct met persoonlijke sneren te komen ga ik gewoon niet eens aandacht aan besteden. :')

Lijkt me een uitstekend idee, met jou was ik al klaar. Mensen die hele dingen verdraaien in hun straatje, neh niet leuk.

@elektra er zijn veel te veel mensen die veel te weinig doen in de maatschappij ( lees uitkering krijgen ) wanneer er een extra motivatie is ( ziektekostenpremie kunnen betalen bijv ) dan kunnen mensen altijd net een beetje meer als het ECHT moet.

Nog steeds ik ben voor en snap ook prima waarom er mensen tegen zijn.

Nederland wil heel graag solidair zijn maar waar eindigt dat? Wij hebben al de minste inkomensverschillen. Om dus terug te komen op het originele onderwerp, ja ik vind het helemaal logisch dat je betaald als je ziek bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:09

Dat betalen gebeurt al door middel van het eigen risico dat standaard op gaat als je chronisch ziek bent, he :).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:12

Ja inderdaad... Maar das dan toch ook wel logisch ? Wat mij betreft gaat die nog hoger. Wie gebruikt, moet er voor betalen.

Of nou ja dat is weer niet zo, het is 350 maar de minima krijgen nu al 18 euro per maand meer zorgtoeslag dus 200 per jaar.. dus die betalen al maar weer 150.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:14

-grinnikt- Komt het nu werkelijk niet in je op dat je het zelf wellicht ook niet zo handig hebt opgeschreven en dat niet iedereen kan ruiken wat jij met 'alles' bedoelt, en dat mijn interpretatie helemaal niet gek is, gezien jouw voorkeur voor het Amerikaanse systeem waarbij mensen soms inderdáád al hun gemaakte medische kosten zelf moeten betalen? :') Jij bent echt grappig joh. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:14

Nog hoger? Ik vind 350 euro al een behoorlijke klap geld naast de standaard kosten voor de verzekering (je weet ook niet hoe hoog die zijn, voor een chronisch zieke, he. Aanvullende verzekeringen of zo, bijvoorbeeld) en eventuele eigen bijdragen voor bijvoorbeeld medicatie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:15

Jij dacht het anders prima te kunnen ruiken.... of in ieder geval zo te kunnen interpreteren dat het dat zou zijn. Terwijl nergens werd gesproken dat iedereen zn eigen zorgkosten zelf ging betalen. grinnik nog even verder, mensen kunnen beter om je lachen dan om je huilen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:16

_San87_ schreef:
Nog hoger? Ik vind 350 euro al een behoorlijke klap geld naast de standaard kosten voor de verzekering (je weet ook niet hoe hoog die zijn, voor een chronisch zieke, he. Aanvullende verzekeringen of zo, bijvoorbeeld) en eventuele eigen bijdragen voor bijvoorbeeld medicatie.

Ja hoor weten we alles van ... Is toch eerlijker kan de premie wat omlaag en betalen meer mensen hun eigen zorg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:18

Babsiej schreef:
_San87_ schreef:

Ja hoor weten we alles van ... Is toch eerlijker kan de premie wat omlaag en betalen meer mensen hun eigen zorg.

Ja? Weet jij wat iedere chronische zieke aan premie betaalt? Wat hij/zij aan eigen bijdrage betaalt?

Mensen betalen in principe al hun eigen zorg, he. Dat is het idee van verzekeren, geld betalen om te verzekeren dat je zorg krijgt wanneer je deze nodig hebt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:20

Ja helaas dat weet ik ....

Wij zijn allebei chronisch ziek.. Vriendlief een (dodelijke) nierziekte en astma en zelf chronisch pijn/vermoeidheid/astma

En toch doe ik mn eigen risico naar 850. Ik betaal wel wat ik gebruik gebruik ik t niet betaal ik lekker minder premie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:22

Rowdine schreef:
Anne_GTI schreef:
Dure scanapparaten die 80% van de tijd stil staan of operatierobots die in 80% van de gevallen overbodig zijn bijvoorbeeld....

Maar wat wil je dan met die overige 20% doen wanneer ze wel nodig zijn?

Samenwerkingsverbanden tussen ziekenhuizen zodat die 20% gewoon geholpen kan worden in de regio maar niet noodzakelijk in zijn "eigen" ziekenhuis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:22

Babsiej schreef:
Ja helaas dat weet ik ....

Wij zijn allebei chronisch ziek.. Vriendlief een (dodelijke) nierziekte en astma en zelf chronisch pijn/vermoeidheid/astma

En toch doe ik mn eigen risico naar 850. Ik betaal wel wat ik gebruik gebruik ik t niet betaal ik lekker minder premie.

Is het eigen risico van jouw vriend ook 850?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:23

Jawel van allebei ... we betalen exact t zelfde met exact dezelfde basis verzekering.

Trouwens wel raar we hebben allebei puffers, alleen ik krijg de " dure" van ventolin, en vriendlief de goedkope variant.. Waar t verschil in zit? En als ik vraag naar de goedkope mag het niet, moet gewijzigd worden bij de huisarts.. En die wil niet wijzigen omdat ik t hier goed op doe.. -O- Heb de goedkope nooit geprobeerd misschien gaat dat ook wel heel erg goed.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 15-01-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:24

Babsiej schreef:
Jawel van allebei ... we betalen exact t zelfde met exact dezelfde basis verzekering.

Netjes. Al neem ik aan dat jij je ook kunt voorstellen dat er mensen zijn die géén 850 euro per jaar kunnen betalen bovenop de premie én de eventuele eigen bijdrage.

Want de ene chronische ziekte is de andere niet, he :).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:26

Ja dat kan ik me voorstellen, wat ik me dus niet kan voorstellen is dat mensen dan nog klagen over die 350 euro. das 30 euro per maand voor bijna onbeperkt enorm goede zorg. dat is nog geen 7,50 per week. DAT snap ik niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:28

Dreamybol schreef:
Nou, als die scans zo weinig gebruikt worden vraag ik me af waarom het dan vaak weken duurt voor je een scan kunt krijgen...

Ik had het over PET-scans en Da-Vinci Robot. Niet over een simpele MRI waar je gewoon je verzekeraar voor moet bellen om snel door een scan geslingerd te kunnen worden. Niet alleen de aanschaf van dit soort geavanceerde machines maakt het duur maar vooral het opleiden van het personeel om ze te bedienen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:30

Babsiej schreef:

Trouwens wel raar we hebben allebei puffers, alleen ik krijg de " dure" van ventolin, en vriendlief de goedkope variant.. Waar t verschil in zit? En als ik vraag naar de goedkope mag het niet, moet gewijzigd worden bij de huisarts.. En die wil niet wijzigen omdat ik t hier goed op doe.. -O- Heb de goedkope nooit geprobeerd misschien gaat dat ook wel heel erg goed.

Waar ben jij verzekerd? ONVZ? Want de meeste verzekeraars vergoeden op basis van de werkzame stof en niet op merknaam. (preferentiebeleid)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:30

Interessante discussie(s). In de subdiscussie over de poppetjes en de pot :+ mis ik alleen wel een stukje. Hoewel ik het grotendeels met pmarena eens ben vind ik het te simpel om over gelijke poppetjes te spreken, omdat het werkgeverdeel van de premie voor werkende nog groter is dan wat mensen zelf betalen. De pot wordt dus maar gedeeltelijk door de poppetjes zelf gevuld, het meeste komt van de bazen van de poppetjes. De poppetjes laten betalen voor hun kinderen komt daardoor neer op een forse lastenverzwaring voor de groep 'ouders' die de kans op extra maatschappelijke kosten voor verwaarloosde kinderen e.d. flink vergroot, terwijl het lastenverlichtende effect voor de rest van de groep erg klein is omdat die eigen bijdrage nog niet de helft is van de totale premie. Dat zou natuurlijk opgevangen kunnen worden door ook voor kinderen een werkgeversdeel vast te stellen, maar ik vrees dat het dan verdraaid lastig wordt om werk te vinden als je kinderen hebt.
Ook voortplanting en het basispakket ligt wat genuanceerder, kraamzorg zit er inderdaad in, maar abortus ook (als je daarvoor naar het ziekenhuis gaat, abortusklinieken worden betaald uit de AWBZ en dus ook door ons allemaal). Het zou alleen wel leuk zijn als anticonceptie terug zou komen in het basispakket, want dan zit er voor alle poppetjes weer wat in.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:33

Ik heb minder verstand van het AWBZ gedeelte. Daar gaat het werkgeversdeel naartoe....

anticonceptie in de basisverzekering ben ik ook een voorstander van... Gaat daar je eigen risico voor aangesproken worden.... :roll: Laat maar lekker in m'n aanvullende verzekering zitten :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:34

Babsiej schreef:
Ja dat kan ik me voorstellen, wat ik me dus niet kan voorstellen is dat mensen dan nog klagen over die 350 euro. das 30 euro per maand voor bijna onbeperkt enorm goede zorg. dat is nog geen 7,50 per week. DAT snap ik niet.

Volgens mij blijkt uit dit topic wel dat veel chronisch zieken eigenlijk niet klagen :).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:35

Wij zitten bij de Friesland zorgverzekering. Net als dat wij ons niet kunnen afmelden voor de griepspuit. Krijgen elk jaar een oproep maar we hoeven hem helemaal niet. Maar door de "ziektes" blijven we de oproep krijgen. Heb het afgelopen oktober weer aangegeven nu ging ze kijken of ze het eruit kon halen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:36

_San87_ schreef:
Babsiej schreef:

Volgens mij blijkt uit dit topic wel dat veel chronisch zieken eigenlijk niet klagen :).

Nu de laatste pagina's.... zo begon het topic dus niet :D Maar daarom vind ik nog steeds dat de premie best wat omlaag kan en het eigen risico wat omhoog, betalen de mensen die het gebruiken net wat meer. Hoeft niet gelijk enorm veel, 10 euro per maand premie eraf = 120 eigen risico erbij.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:38

Babsiej schreef:
Wij zitten bij de Friesland zorgverzekering. Net als dat wij ons niet kunnen afmelden voor de griepspuit. Krijgen elk jaar een oproep maar we hoeven hem helemaal niet. Maar door de "ziektes" blijven we de oproep krijgen. Heb het afgelopen oktober weer aangegeven nu ging ze kijken of ze het eruit kon halen.

Klinkt bekend, mijn vechtgenoot heeft daar ook last van. Die haalt hem ook nooit. 1x gedaan, kreeg ie gelijk de griep :')

En toch vind ik het wel goed dat risicogroepen een oproep krijgen. Dan krijg je zelf de keuze of je er gebruik van maakt en kan je het gewoon als een jaarlijkse herinnering zien om er even weer over na te denken.