De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:05

Om even in te gaan op graatmager, Ojajoh op welke manier jij dat bedoelde even terzijde maar het is echt heel, heel vaak langsgekomen in topics op bokt die gingen over gewicht. De dikkere mensen die met graatmager, modellen dun/mager etc. smeten alsof het een lieve lust was en toen ik bewust "vetklep" in de groep gooide stonden ze ineens op hun achterste poten... geloof me, dat komt veel voor hoor. Kan me nog herinneren dat iemand zei dat ze blij was dat ze niet "maatje 36 modellen mager" had. En dat terwijl 36 een doodnormale, niet eens zo heel kleine maat is (ja, als je zelf maat 44 hebt is het wel klein natuurlijk, maar modellen met maat 36 zal je niet veel zien).
Het is gewoon echt zo dat er over dikke mensen weinig gezegd mag worden want dan valt meteen de helft erover, maar dunnere mensen moeten maar alles over zich heen laten komen lijkt het wel.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:29

Amanda schreef:
Jammer dat de discussie zo'n nare toon krijgt. Over vooroordelen en respect naar elkaar gesproken...
Er wordt hier nu net zo hard met modder gegooid.

Ik hoop niet dat je mij bedoeld? Het is niet mijn bedoeling met modder te gooien, ik wilde alleen opschrijven wat ik zie om me heen (en waar wij allen, al dan niet bewust, aan mee doen). Een verzorgd iemand met een goed cv wint het bij mij van iemand die er onverzorgd uit ziet of ie nou dik is of dun. Bij een gelijk cv? Dan zal uitstraling en 'klik' de doorslag kunnen geven en dat is niet afhankelijk van gewicht.

Nuage

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:42

Moderatoropmerking:
Hierbij het vriendelijke doch dringende verzoek in dit topic vriendelijk te blijven en respectvol te discusseren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:48

EllenB schreef:
Amanda schreef:
Jammer dat de discussie zo'n nare toon krijgt. Over vooroordelen en respect naar elkaar gesproken...
Er wordt hier nu net zo hard met modder gegooid.

Ik hoop niet dat je mij bedoeld? Het is niet mijn bedoeling met modder te gooien, ik wilde alleen opschrijven wat ik zie om me heen (en waar wij allen, al dan niet bewust, aan mee doen). Een verzorgd iemand met een goed cv wint het bij mij van iemand die er onverzorgd uit ziet of ie nou dik is of dun. Bij een gelijk cv? Dan zal uitstraling en 'klik' de doorslag kunnen geven en dat is niet afhankelijk van gewicht.

Nee, de discussie daarboven.
Wie de schoen past.... :)

Overigens, wat je nu aangeeft kan ik me beter in vinden. Maar dat is inderdaad niet afhankelijk van gewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:15

Citaat:
Het is gewoon echt zo dat er over dikke mensen weinig gezegd mag worden want dan valt meteen de helft erover, maar dunnere mensen moeten maar alles over zich heen laten komen lijkt het wel.

dat is inderdaad zo. Krijg ook wel eens de opmerking 'wat wordt je mager'. Maar als ik zeg 'wat wordt je dik' dan ben ik aso. Als iemand zegt 'zou je niet meer eten' moet maar kunnen. zeg ik 'zou jij niet minder/gezonder' eten dan kan ik dat niet maken

tsjah

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:58

mika11 schreef:
Toch is wel bewezen, dat veel zwaarlijvige mensen, problemen ondervinden in de maatschappij.
Bijvoorbeeld met het vinden van een baan.

Maar is dat dan niet vooral kortzichtigheid van de maatschappij? Hoever moeten mensen gaan om zich te vormen naar het ideaalbeeld van anderen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:15

Is niet alleen een ideaalbeeld natuurlijk, te dik zijn is gewoon slecht voor je. Los van of het mooi is of niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:21

Fiffill schreef:
Is niet alleen een ideaalbeeld natuurlijk, te dik zijn is gewoon slecht voor je.

Dat deel was al aan bod gekomen. Ruimschoots.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:26

Dan nog, je zult altijd (onbewust) toch al snel kiezen voor iemand die je qua uiterlijk meer aanspreekt. Mooiere mensen hebben het wat dat betreft gewoon makkelijker. Dat kun je kortzichtig noemen maar zo is het nu eenmaal; ik denk zelf niet dat het zo kortzichtig is, het is immers grotendeels onbewust. Zo gaat het ook in het dagelijkse leven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:50

Een vrouwtje kijkt instinctief naar een goed gebouwde man, zit in ons instinct. Een mannetje kijkt naar een goed gevormde vruchtbare vrouw (gewelfd, maar niet te dik of te dun)

dus instinctief kijk je ook zo naar andere mensen, je kijkt dus naar wat gezond is of afwijkend. Hoe dan ook speelt dat mee in een selectieprocedure in sollicitaties

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:55

Maar dan nog; smaken verschillen.
Er zijn mannen (en ook vrouwen :D ) die op dun, normaal en dik vallen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:59

Vanuit oer instinct kiezen we voor 'vruchtbaar/gezond' denk dat dat ook heel logisch is overigens. Dat er daarbinnen voorkeuren zijn is logisch.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:07

Natuurlijk Brainless. Maar er is ook een verschil tussen overgewicht van een paar kilo en iemand die echt veel te dik is. Als ik 100 kilo weeg (bij mijn 1.62) gaan mijn 'kansen' toch wel wat achteruit denk ik hoor... het gros van de mensen valt toch op 'normaal', niet heel dun en niet heel dik. Extremen op dat vlak worden nu eenmaal zelden aantrekkelijk gevonden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:03

Wat betreft banen,een chefkok/kok is heel vaak wat aan de dikke kant,ze kijken niet naar zijn/haar omvang,als die maar goed kan koken.
Vind het ook belachelijk dat ze naar de omvang kijken van iemand voor verschillende banen.
Uiteraard zijn er ook banen waarbij een volslank iemand het niet zou kunnen.Maar voor de rest,mag je er niet naar kijken vind ik.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:04

Nou ik zou als baas niet iemand van 150kg in dienst willen hebben, dan ben je ongezond, en als ik voor een gezond iemand kan kiezen zou ik dat zeker doen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:05

Colway schreef:
Nou ik zou als baas niet iemand van 150kg in dienst willen hebben, dan ben je ongezond, en als ik voor een gezond iemand kan kiezen zou ik dat zeker doen

Maar iemand van 80 kilo kan óók ongezond zijn hoor.Die zit van binnen vol vet miss?en krijgt in korte tijd ook allerlei aandoeningen/ziekte's.
Ik ben zelf superslank maar heb toch allerlei aandoeningen zoals artrose,nekhernia,versleten rug,bronchitus en een steeds terug kerende tennisarm én PTSS.
Zo op het oog lijk ik helemaal gezond!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:13

gohya schreef:
Maar iemand van 80 kilo kan óók ongezond zijn hoor.Die zit van binnen vol vet miss?en krijgt in korte tijd ook allerlei aandoeningen/ziekte's.
Ik ben zelf superslank maar heb toch allerlei aandoeningen zoals artrose,nekhernia,versleten rug,bronchitus en een steeds terug kerende tennisarm én PTSS.
Zo op het oog lijk ik helemaal gezond!

Maar van iemand van 150 kilo weet je 100% zeker dat die ongezond is! Ik denk dat het een soort van natuurlijke reactie/ bescherming is om iemand in die categorie van zwaarte niet als werknemer te kiezen. Als het niet bewust is, dan is het wel onbewust. Als ik iemand met morbide obesitas zie binnenkomen, denk ik meteen aan het risico dat die persoon in de ww of iets dergelijks komt als gevolg van hart- en vaatziekte of anderszins...

Overigens zie ik er de functie niet van dat je opsomt wat jou allemaal mankeert.... Zo op het oog zal je wellicht gezond lijken, als een werkgever op bokt meeleest zal je wellicht echter net zo goed in de categorie "niet aannemen" vallen. Ik begrijp dat je een vergelijking wilt maken, om aan te tonen dat gezondheid niet altijd aan het uiterlijk af te leiden is. Maar bepaalde vormen van ongezondheid zijn dat hoe dan ook wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:21

Misschien gaat het niet alleen maar om of iemand gezond is of niet, maar onbewuste aantrekkingskracht. Zoals ik al zei, mooie mensen krijgen nu eenmaal ook makkelijker dingen voor elkaar. Grote kans dus ook dat een werkgever onbewust mee laat wegen wat hij aantrekkelijker vindt en het is nu eenmaal een kleine kans dat dat iemand met zwaar overgewicht is. Zo gaat het nu eenmaal ook met twee slanke personen waarvan de een knap is (natuurlijk heeft iedereen een andere smaak, maar er zijn toch wel bepaalde punten die voor meerdere mensen gelden) en de ander niet, iemand die een vlotte babbel heeft en de ander niet etc. dat soort dingen wegen nu eenmaal gewoon mee of je het banketstaaf vindt of niet. Wil natuurlijk niet zeggen dat die werkgever dus altijd voor die ene persoon zou kiezen maar je kunt niet uitsluiten dat het meeweegt in iemands uiteindelijke keuze.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:23

@gummie
Het ging me idd. om de vergelijking.
Ik zou dit ook niet verzwijgen bij een werkgever.Volgens mij ben je ook verplicht om dit te melden als er naar word gevraagd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:39

Colway schreef:
en als ik voor een gezond iemand kan kiezen zou ik dat zeker doen

En omdat mensen dit een heel redelijk standpunt vinden, komen chronisch zieken en gehandicapten dus ook moeilijker aan een baan. Zo stigmatiseert het mensen: misschien zijn ze heel erg geschikt voor het werk waar ze op solliciteren - maar de kans om dat te tonen krijgen ze niet. En daarna krijgen ze naast de stempels 'ongezond', 'lelijk' en 'gebrek aan discipline' ook nog het stempel 'lui' en 'profiteur'.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:45

Rowdine schreef:
Nou dan discussieer je toch lekker niet meer mee? Je zit gewoon op de man te spelen hoor, iets dat ik nergens in dit topic heb gedaan. Ik ga me ook niet tot dat niveau verlagen aangezien dat niet de insteek van het topic is :) Ik ga tevens temmen op je bericht gezien hetgeen ik hiervoor al beschreef.

Daarbij oordeel je wel over iemands gewicht, namelijk over mijn gewicht. (gratenpakhuis) Ook oordeel je over m'n postuur, ik heb namelijk nergens gezegd dat ik slank ben.
Je hoeft je berichten niet zo op de man te spelen, dat siert je niet.

Hoe kan ik nou oordelen over je gewicht in mijn eerste post? Die verzin je te plekke
Maar ik zou zeggen , temze, ik lig er niet wakker van :')

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:47

Maar hoeveel mensen wegen er 150?
Wat was het 46% van de mensen heeft overgewicht?
Ik heb om weer in gezond gewicht te vallen 5 kilo verlies gewicht nodig.
Natuurlijk zit ik dan net op het randje. Maar hoeveel personen zijn er niet net als ik die wel de 46% maken?

Eerder las ik dat mensen afgewezen zouden worden voor een baan want ze zouden geen doorzettingsvermogen hebben?
Grotere kolder heb ik nog nooit gelezen.
Ik mag hopen dat op pz beter mensen zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:49

Een derde van die 46% procent heeft obesitas. Dat vind ik toch best veel hoor.
Ik zou persoonlijk ook niet direct zeggen dat iemand geen doorzettingskracht heeft oid maar het hangt wel af van de baan, voor sommige banen snap ik best dat mensen met obesitas worden afgewezen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:51

Fiffill schreef:
Kan me nog herinneren dat iemand zei dat ze blij was dat ze niet "maatje 36 modellen mager" had. En dat terwijl 36 een doodnormale, niet eens zo heel kleine maat is (ja, als je zelf maat 44 hebt is het wel klein natuurlijk, maar modellen met maat 36 zal je niet veel zien).

Idd,een klein iemand met een smalle bouw kan dan zelfs al een beetje overgewicht hebben met die maat. En met maat 38 helemaal.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:09

Ik krijg soms het idee dat men als het gaat om overgewicht, recht wil praten wat krom is.

Het is onnatuurlijk om "te dik" te zijn. Slechts een klein percentage is "te dik" vanwege aanleg of (lichamelijke) ziekte. Als ik dan lees dat 46% overgewicht heeft, en men dat dan probeert te nuanceren dmv het noemen van maten, bmi, tc. Dan heb ik zo het idee dat we niet helemaal willen inzien dat het een welvaartsziekte is, met enorme gevolgen niet alleen voor de persoon zelf die overgewicht heeft, maar ook voor de maatschappij die opdraait voor de kosten. Dat klinkt heel zakelijk, en ik wil op geen enkele manier bagatelliseren hoe vervelend het is om te dik te zijn, te moeten lijnen, en niet te kunnen eten wat anderen wel kunnen eten zonder dik te worden, maar het is zo als het is. Daar hoeven we niet omheen te praten.

Overigens is hetzelfde waar te nemen bij onze huisdieren... Honden, katten, paarden. Allemaal aangeboren? Aanleg? Ziekte? Of mesten we onszelf en onze huisdieren gewoon vet omdat we niet de discipline hebben alle verleidingen te weerstaan, of niet de kracht om onze psychische problemen aan te pakken.

Edit: sommigen doen het voorkomen alsof je een potentieel of structureel probleem/ gevaar pas mag adresseren als alle andere problemen en gevaren in de wereld zijn opgelost. Nooit dus.