Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Dit vonnis is gewezen door
mr. Rootring, voorzitter,
mrs Alwin en Hink, rechters,
in tegenwoordigheid van mr. Hamelink,griffier,
en uitgesproken ter openbare terechtzitting van 24 januari 2012.
Ulissa schreef:Robert M wordt gewoon gebruikt in dit verhaal.
Voor het publiek wordt er zogenaamd heel wat aan gedaan.
Het erge is dat degene die Robert moeten bestraffen wel eens
de daders kunnen zijn die aan de andere kant van de tafel zitten.
Wie zijn trouwens de Rechters in deze zaak ?
Ook dit mag het publiek niet weten.
Waarom moet alles achter gesloten deuren gedaan worden?
Het is toch het Openbaar Ministerie.
Bang dat er namen naar buiten komen die niet naar buiten mogen.
Esplendido schreef:De zitting wordt gedeeltelijk achter gesloten deuren gehouden ivm de privacy van de slachtoffers. De gedeeltes waarin geen zaken worden besproken die de privacy van de zeer jonge slachtoffers schenden zijn gewoon openbaar.
Ik vind het te ver gaan om de rechters in deze zaak te beschuldigen. Er zijn natuurlijk in iedere beroepsgroep rotte appels, maar de meeste rechters zijn mensen die naar eer en geweten handelen binnen en buiten de rechtszaal.
Shenavallie schreef:Daar heb je ook helemaal geen zaak met meerdere slachtoffers voor nodig, eentje (per zaak) is al genoeg. En als je kijkt naar de verslagen van mensen van nu, die vroeger misbruikt zijn en de daaraan gekoppelde ontwikkelingen, dan kun je je al een beeld vormen over hoe het die kleine slachtoffertjes zal vergaan in de (nabije) toekomst. Daar kun je duizend therapieën op loslaten, maar het blijven beschadigde gevoelens en vooral minderwaardigheidsgevoelens en angsten waar geen enkele therapeut zijn/haar vinger op kan leggen dan wel volledige verandering aan kan brengen. Sommige therapieën verergeren het probleem alleen maar, anderen lijken het in ieder geval draaglijk te maken. Maar ze zullen er nooit, maar dan ook nooit volledig van herstellen. En de schuldgevoelens van de ouders zijn wellicht deels te verlichten, maar zullen er altijd blijven.
Esplendido schreef:Ik bedoel ook niet te zeggen dat omdat er geen onderzoek naar gedaan is, het niet vaststaat of de slachtoffers er schade van blijven ondervinden (want dat ze er nu of later schade in hun ontwikkeling door lijden lijkt wel vast te staan), maar dat niet exact te zeggen is in welke mate en wat voor soort ontwikkelingsproblemen de slachtoffers en hun ouders te wachten staan. Dat men dat niet weet is niet te wijten aan laksigheid zoals in een post hierboven wordt gesteld, maar aan het feit dat hier nooit grootschalig onderzoek naar is verricht. Wat natuurlijk ergens maar gelukkig is, anders waren er al meer van dit soort gruwelijke zaken geweest waar misbruik op grote schaal bij zeer jonge kinderen plaatsvond.
gummie schreef:Ik denk nu juist dat er ongetwijfeld meer van dit soort praktijken zijn geweest, maar dat die (nog) niet boven water zijn gekomen....
DaniBanani schreef:Robert M: "Het spijt me dat het zo is gelopen. Het spijt me dat ik te laf was een punt achter m'n leven te zetten. Het was nooit m'n bedoeling kinderen en ouders pijn te doen. Niemand verdient dit."
Wél spijt dus.
En ja, het is mogelijk dat hij dit uitsluitend zegt omdat 't hem een minder hoge straf op kan leveren. Maar als je daar vanuit gaat is geen enkele spijtbetuiging ooit betrouwbaar, dus wie weet meent hij 't wel gewoon.