Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:31

Elders in dit topic werd al aangehaald dat mensen met een uitkering voor 300 euro extra per maand ervoor kiezen om thuis te blijven. En ik snap wel waarom; ze gaan er per saldo niet of nauwelijks op vooruit omdat ze allerlei toeslagen en kortingen mislopen.

Daar zouden ze eens wat aan moeten doen!

Ook zo'n dooddoener; ja, dat krijgen ze later via een compensatieregeling of via de belastingteruggaaf wel terug; maar er moet wel eerst het volle pond betaald worden en dat geld is er niet om voor te schieten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:50

Anne, wat mensen altijd vergeten mee te rekenen is dat je vanaf dat startsalaris wel reeel kans maakt om te groeien in salaris en dat je dus na wat investeren van tijd en moeite het gat tussen de uitkering en het salaris helemaal zelf groter kan maken. Daar kijken mensen vaak overheen en dat moet meer benadrukt worden door de overheid en de werkgevers. Vanuit een baan kun je kansen creeren en vanuit een uitkering eigenlijk niet. Of krijg je voor een uitkering ook een beoordeling waarbij je met 'uitmuntend' ineens 6% erbij krijgt? Alleen maar omdat je op uitmuntende wijze je uitkering hebt genoten :n.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:53

De "ze" die daar iets aan moeten doen zijn wij. Als ik moet kiezen tussen een uitkeringstrekker die zelf wel zelf zijn kostje probeert te verdienen, of de uitkeringstrekker die geen trek heeft in werk, dan wist ik het wel. Iedere euro die we nu kunnen besparen is meegenomen, we zitten volle bak in een crisis, dan gaan we toch niet het pony rijden van wie dan ook betalen???

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:17

gummie schreef:
nee, en meerdere mensen hebben dat ook al bevestigd. dus lees het nog eens na.,

Begrijpend lezen is ook een vak, ik zeg nergens dat stáát er toch dat iedereen...enz.

gummie schreef:
[u][i]Dus je baseert je houding en mening op wajongers met een paard die niet met een omaatje wandelen?

Ik wil dan graag weten: welke houding?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:24

Electra63 schreef:
Wij hebben pas iemand aangenomen, secretaresse. Na 5 weken (1 maand proeftijd) meldt zij zich ziek.

Wij hebben ook zo'n geval gehad.
Alleen wij zijn een bedrijf met 3 werknemers (toen zelfs 2, ik en hij), behalve dat het bijna een strop is voor ons om een extra salaris te betalen voor iemand die er niet is, moeten we ook nog als een gek op zoek naar een nieuwe, omdat ik namelijk niet zowel in het magazijn als op kantoor kan lopen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:13

Anne_GTI schreef:
Elders in dit topic werd al aangehaald dat mensen met een uitkering voor 300 euro extra per maand ervoor kiezen om thuis te blijven. En ik snap wel waarom; ze gaan er per saldo niet of nauwelijks op vooruit omdat ze allerlei toeslagen en kortingen mislopen.

Daar zouden ze eens wat aan moeten doen!

Ook zo'n dooddoener; ja, dat krijgen ze later via een compensatieregeling of via de belastingteruggaaf wel terug; maar er moet wel eerst het volle pond betaald worden en dat geld is er niet om voor te schieten....

Mensen die toch niet willen werken die gaan dat ook niet doen als het financieel wat meer zou lonen, denk ik. En degenen die echt willen die doen het toch wel. Als ik een doodnormaal bijbaantje kon doen naast mijn studie zou ik er financieel enorm op achteruit gaan, maar ik zou het maar wát graag kunnen..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:44

Anne_GTI schreef:

Ik sluit me aan bij DaniBanani!

Dit geeft inderdaad antwoord op de topicvraag ja :j Ik leid hieruit af dat loon dan als enige motivatie wordt gezien voor het aan het werk gaan.....

Mijn terechte vraag was dus in dit topic: wat zegt zo'n zin over iemands eigen mentaliteit en arbeidsethos in gevallen dat het niks zegt over het arbeidsethos of de mentaliteit van degene met de uitkering. :) En dan zijn we weer terug bij de topicvraag :) Waar je met je post een mogelijk antwoord op hebt gegeven, dus bedankt :)

Toelichting:
Er zijn meerdere redenen om aan het werk te gaan. Ik geef bijvoorbeeld aan dat er mensen zijn die gaan werken omdat ze daar voldoening uit halen, omdat ze ambitie hebben, omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor de maatschappij en dus niet willen leunen op een uitkering, omdat ze sociale contacten willen opdoen, omdat ze zich nuttig willen maken, etc, etc, etc.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:47

Abiola schreef:
De "ze" die daar iets aan moeten doen zijn wij. Als ik moet kiezen tussen een uitkeringstrekker die zelf wel zelf zijn kostje probeert te verdienen, of de uitkeringstrekker die geen trek heeft in werk, dan wist ik het wel. Iedere euro die we nu kunnen besparen is meegenomen, we zitten volle bak in een crisis, dan gaan we toch niet het pony rijden van wie dan ook betalen???

Begrijp ik het goed dat er in jouw ogen dus twee groepen zijn:
1. de uiterkingstrekker die zelf zijn kostje probeert te verdienen
2. de uitkeringstrekker die niet wil werken?

Want dan begrijp ik al jouw posts beter :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:50

Nicolletje schreef:
Ik wil dan graag weten: welke houding?

Sorry, daar heb je een punt.... Jouw houding blijkt hier niet uit :) Alleen jouw houding jegens Wajongers die paardrijden en niet met een omaatje willen wandelen :) Dus niet algemeen. Excuses!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:52

Nicolletje schreef:
Begrijpend lezen is ook een vak, ik zeg nergens dat stáát er toch dat iedereen...enz.

Dat leidde ik af uit deze zin van jou:

"Dus als je in de WA jong zit krijg je anderhalf keer het maandloon als je een HBO/ WO diploma hebt gehaald (dat kan blijkbaar dus wel?) maar als je vervolgens aan het werk gaat, zal het gewone loon vrijwel altijd minder zijn dan de uitkering, daarom zit 98% volledig in de WIA."

Maar corrigeer me als ik dat dan niet goed zie.... :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:18

Plus de eerste zin: dat het voord de WAjonger in de meeste gevallen niet lonender is als je vervolgens gaat werken, misschien staat het net in dat éne zinnetje wat krom.
Dat is de bekende armoedeval; dat werken niet lonender is.
Want, als WAjonger heb je er nog iets bij ten opzichte van een 'gewone' ww'er namelijk dat je op de 1 of andere manier afgekeurd was voor werken.
Dus dat is dan zwaarder, belastender, dan niet werken.
Maargoed, ze willen dat op de schop nemen en de mensen in de regeling 'werken naar vermogen' stoppen.

Mijn houding ten opzichte van WAjong is, dat ik het 'raar' vind dat er jaarlijks zovéél bijkomen. De 'overige ziektes' heeft niet zo'n enorme stijging (vrijwel niet) maar de ziektes met psychologische grondslag groeit en groeit.
Er is nu al een discussie gaande of we niet veel te veel ( 'gewoon lastige') kinderen mogelijk onterecht met een stempel en een doos drugs het leven in sturen, en ik vraag me af of het niet zo is, dat deze kinderen dus vervolgens onterecht in de Wajong terecht komen.

Zoiets als ADHD wordt ook bijvoorbeeld minder, als je ouder wordt, de scherpe kantjes gaan er vanaf. We zitten straks met een hele generatie 30-ers die op zich wel zouden kunnen werken, maar nul werkervaring hebben en waarschijnlijk nooit meer aan de bak komen.

Ik vind ook dat de druk op de werkvloer steeds hoger wordt, het wordt voor de werkenden steeds zwaarder om te werken, voor de bedrijven steeds lastiger met alle regels en lastendruk in nu ook nog de crisis, en voor de niet-werkenden steeds lastiger om aan de bak te komen.
Persoonlijk denk ik dus dat een hoop mensen de uitkeringen (met name WA/j/O) gebruiken om hun toekomst op 'safe' te zetten, beter elke maand een vast bedrag dan altijd maar die onzekerheid of je er niet uit gebonjourd wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:28

Wat betreft de mentaliteit; ik heb verschillende keurig nette mensen in mijn omgeving gehad, in een villa, eigen bedrijf, en béide kinderen in de Wajong.
Of moeder de vrouw in de WAO.
En dan wel zwart bijklussen en/of elk weekend naar feesten gaan tot 6.00u 'smorgens. en de rest van de week moe :(:)

Maar, het is naar mijn idee de mentaliteit van nu: het ís er, ze geven het aan jou, dus waarom zou je het laten liggen??
Als je jezelf aan gaat sluiten bij de werkende kudde dan wordt je ook uitgekleed tot en met door de overheid. Dus tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:51

Als je lang genoeg gewerkt hebt, is loon ook de enige motivatie tot werken...kom je net kijken moet je het nog ervaren...vraag mij af welke vooroordelen er naar leuk-fijn werken is als je nog aan het begin van die ladder staat.

Allemaal even duimen, heb gesolliciteerd op baantje, minimaal 8 uur, max 16 uur....licht administratief werk, manusje van alles.....salaris is niet besproken...maar zal zeker onder WA-jong liggen :D Ben ook niet meer jong en moet het opnemen tegen gewild jong...

Tja ben nog steeds van mening dat als je die moeite moet nemen voor minder of een eurootje meer dat je dat niet gaat doen, zeker niet als je een universitaire opleiding achter je kaakjes hebt zitten..

maar als de nood aan de man is, is de redding nabij...hoop dat ik ook een mazzeltje ga krijgen, zodat we weer een beterham meer kunnen eten. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:06

Ik denk niet dat salaris de enige motivatie is... Hoeveel mensen vallen er niet in een gat na hun pensioen?
Maar ik geloof wel dat het verplichte 40 uur 'moeten' en ja en amen tegen de baas zeggen best een hoop mensen tegenstaat.

Ik denk dat mensen die flexibel in hun functie zijn, wel gelukkiger zijn met hun werk, dan degene die verplicht tot 17.00u moeten blijven ook al zitten ze te niksen, en vervolgens aansluiten in de file omdat heel Nederland verplicht tot 17u moest blijven zitten, terwijl ze eigenlijk iets anders hadden kunnen doen, wat ze nu op hun vrije zaterdag moeten gaan doen bijvoorbeeld.
Het schijnt ook dat de overspannenheid het meest voorkomt bij mensen die de minst flexibele/ uitdagende functie hebben en eigenlijk weinig zeggenschap hebben over hun eigen werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:10

Als je geen hobbies hebt, ik denk dat de mannen in een gat vallen,omdat ze thuis nooit wat hebben gedaan, zich nergens verantwoordelijk voor hebben gevoeld en dan de vrouwen voor de voeten lopen, geen hobby of interesses hebben...

Werken was vroeger leuker dan nu, nu is de mentaliteit van de werkenden behoorlijk slecht, merk een grote anti van 30ers naar 50ers...toen ik die leeftijd had, keek je op tegen de oudere collega, kon je van leren, nu worden ze door velen niet netjes behandeld. Veel kift, roddel, achterklap, jaloezie...de leuke uitdagingen gaan je als oudere de neus voorbij....kennelijk ben je dan al bejaard en seniel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:26

Russel: heel veel succes! Duimen dat je die baan krijgt :) Zou top zijn!
Denk dat mensen inderdaad in een gat kunnen vallen als werken het enige is waar ze zich aan optrekken of waar ze hun eigenwaarde aan verbinden... En zo kunnen ook Wajongers in een gat vallen als ze tijdelijk danwel voorgoed niet meer zich nuttig kunnen maken voor de samenleving. Tegelijkertijd zegt het iets over de mentaliteit van iemand die altijd keihard heeft gewerkt.

Ik betwijfel echter of werken vroeger leuker was dan nu. Ik denk dat daar het verschil niet zo in zit. Er zijn nog steeds dezelfde banen :) De trend van het weinig waarderen van wat de ouderen betekenen voor een werkplek heb ik wel gezien inderdaad.

Overigens: ik heb tijdens het studeren onder andere wc's geschrobt en badkamers gepoetst :) Ik haal daar zelf mijn neus niet voor op. Ik vond het zelfs niet eens vervelend! Omdat ik in contact kwam met ouderen en gehandicapten die blij waren dat iemand het voor ze wilde doen :) Dat geeft eer van je werk... Ik heb tot ik ziek werd contact gehouden met een van hen, die soms om een praatje verlegen zit, zeker nu haar man is overleden. Ik heb daarnaast gewandeld met ouderen in een rolstoel, heb meegeholpen bij de activiteitenbegeleiding van dementerende ouderen, etc. Vandaar dat ik persoonlijk het een beetje maf vond dat je steeds met het argument kwam dat ik gewoon geen zin had om schoon te maken ;)

Voor de mensen voor wie loon inderdaad de enige drijfveer is, is de houding tov uitkeringstrekkers beter te verklaren, vooral voor de groep die zelf leeft wat het minimumloon.

Ik reageer nu overigens vanaf de computer van de locatie waar ik net 2 uur vrijwilligerswerk heb zitten doen, dus als je je afvraagt waarom ik zoveel op bokt zit.... Ik heb hier op de computer gewerkt, en voordat ik afsluit vind ik het interessant te zien of er nog posts bij zijn gekomen :) Fijne middag nog!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:34

Het is gewoon belachelijk dat allerlei bijstand en maatregelen wegvallen als je met werken 1 euro meer verdient dan met een uitkering...
De regering is ook wakker geworden en wil dat in elk geval gaan opheffen voor de werkende alleenstaande moeders.
Vind ik wel een goede maatregel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:07

Nicolletje schreef:
Het is gewoon belachelijk dat allerlei bijstand en maatregelen wegvallen als je met werken 1 euro meer verdient dan met een uitkering...
De regering is ook wakker geworden en wil dat in elk geval gaan opheffen voor de werkende alleenstaande moeders.
Vind ik wel een goede maatregel.

Laat ik voorop stellen dat ik denk dat alleenstaande bijstandsmoeders het in onze samenleving het aller, allerzwaarst hebben! Ik neem mijn hoed af voor die groep, dat ze zich staande weten te houden.
Heb laatst een boek gelezen waarin beschreven wordt dat het verschijnsel alleenstaande moeder in de bijstand gestaag toeneemt, mede als gevolg van het afnemende verantwoordelijkheidsgevoel bij (jonge, toekomstige) vaders, en de toename van het aantal kortdurende relaties en scheidingen. Dat is niet alleen schrijnend, maar vooral een maatschappelijk probleem dat OOK met mentaliteit te maken heeft.

Los daarvan: ik begrijp niet zo goed hoe men steeds weer komt met de veronderstelling dat je met werken slechts 1 euro meer verdient...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:41

gummie schreef:
Los daarvan: ik begrijp niet zo goed hoe men steeds weer komt met de veronderstelling dat je met werken slechts 1 euro meer verdient...

:? Het is geen veronderstelling.
Ik zeg letterlijk: zodra je EEN EURO meer verdient dan een (bijstands)uitkering, vallen allerlei aanvullende maatregelen weg die jouw netto inkomsten behoorlijk opvijzelen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rs-op.html

Citaat:
Persbericht | 08-02-2012

Alleenstaande ouders die vanuit de uitkering gaan werken, gaan er vanaf 2014 flink op vooruit. Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid lost de zogenoemde armoedeval voor alleenstaande ouders op.

Deze ouders behouden straks de ondersteuning voor de kinderen als ze gaan werken. Nu raken ze die ondersteuning deels kwijt als ze gaan werken. Een alleenstaande ouder met twee kinderen op de buitenschoolse opvang die vanuit de bijstand vier dagen per week gaat werken tegen het minimumloon, gaat er vanaf 2014 niet langer 1000 euro per jaar op achteruit. Gestreefd wordt naar een vooruitgang van ongeveer 400 euro per jaar, zodat werken ook daadwerkelijk gaat lonen.

De armoedeval is al jaren een belemmering voor mensen in een uitkering om aan de slag te gaan.

Officiëler dan dit kan gewoon niet, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:08

Heb ik iets gezegd over schoonmaken, wc's badkamer??? :?

Met oudjes werken is leuk....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:44

russel schreef:
Moeten we doen in het geval van TS dat ze tot niets in staat is? Blijkt dus helemaal niet zo te zijn.

Ik denk dat iemand net een HBO opleiding en Bachelor Rechten heeft niet als schoonmaker wil gaan werken om collega's te willen hebben en zich nuttig te voelen.....

Maar dat heb ik misschien verkeerd opgevat dan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:52

russel schreef:
Waar ik op val is dat iemand dus wel de druk van studie en presteren aan kan, maar niet voor een paar uur achter een receptie kan zitten voor die 900 euro....maar zielig wil zijn en in de hoop dat de tegens hiervan afgebrand worden, want zij kunnen niks. ^)

Receptie, ook een hele originele :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:48

Russel, ik zal voor je duimen, succes. +:)+
Ik heb een super leuke, drukke baan met (over het algemeen) leuke directe collega's, MAAR zodra ik niet meer (goed) betaald word, ben ik weg. :D Ik kom altijd tijd te kort, er zijn nog wel wat studie's die ik wil doen of nog meer tijd voor mijn kinderen of hobby's vrij maken. Mijn sociale leven heb ik ook buiten mijn werk. Maar werken, geeft mij een doel. Als ik niet werk (ik zat een tijdje in de ziektewet) word ik lui, mijn huishouden vind ik niet leuk en niet nuttig, hobby's kosten erg veel geld, vriendinnen en familie werken over het algemeen. Dat is mijn reden om te werken. Volgende week ga ik op vakantie, dat voelt lekkerder na een tijdje werken, dat is mijn beloning. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:34

Wat ik van werken leuk vind, is mijn vrije dagen, ik werk altijd naar mijn vrije dagen toe...dan geniet ik echt van ze.... ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:37

Ik vind mijn werk wel echt leuk. Ik zou ook zeker blijven werken als ik bijvoorbeeld de staatsloterij zou winnen. Het scheelt wel dat ik mijn eigen baas ben, en dus inderdaad niet tot vijf uur moet blijven zitten als ik om half drie klaar ben. En dat ik voor fantastische theaters werk helpt ook mee natuurlijk :D