Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Rustig mensen, ik ben Papagroom wel vaker tegengekomen op dit forum, en mijn opmerking was persoonlijk naar hem toe. Ik heb de indruk dat hij nog wel eens het "domme blondje" wil spelen (maar niet is...).
Ik vroeg me af of hij een loopje met me aan het nemen was.
Overigens vind ik het wél vrij ernstig dat een HBOer het begrip anachronisme niet kent (Copernicisme bestaat niet ).
lageveld schreef:Kuggur schreef:Het valt steeds weer op in deze discussies hoe mensen die menen dat de evolutie theorie gelijk is aan "Darwinisme", en niet valide is, pijnlijk weinig kennis van de betreffende materie hebben.
Je bedoelt, naar ik aanneem, dat Darwinisme weliswaar een evolutietheorie is, maar de evolutietheorie niet noodzakelijkerwijs Darwinisme?
Shenavallie schreef:@ Blue Eyes: Mijn vraag is of men niet toevallig allemaal in hetzelfde gelooft, maar dat men "het" of "diegene" alleen een andere naam geeft. Dus dat jullie "god" dezelfde is als in de arabische landen "allah" of in de aziatische landen "boedha" en welke namen er ook voor gebruikt worden. Kan ik meteen een andere vraag eraan koppelen: is de "bijbel" hetzelfde als de "koran" of begeef ik me nu op glad ijs? Zijn deze boeken niet allemaal gebaseerd op hetzelfde beginsel en zijn deze door de verschillende groepen gelovigen uiteindelijk anders vertaald?
Nicolletje schreef:Ik begeef me dan ook op glad ijs, als ik als niet-geleerde hier antwoord op geef.
Maar ja, alle geloven n.a.v. de bijbel + het jodendom zijn allemaal aftakkingen.
De Islam is het Arabische "antwoord" op het Joden/ Christendom (vadaar ook dat de christenen zondag, de Joden zaterdag en de Moslims vrijdag als 'heilige' dag hebben)
De Islam erkent het bestaan van Jezus Christus maar niet als de enige profeet (bij hun was dat Mohamed) en er zijn een hoop paralellen.
God= Allah en Allah= God.
Herschrijven tot 1 megaboek kan niet, omdat het uit de geschiedenis eigenlijk een soort 'concurrenten' zijn.
Boedhisme, hindoeisme, enz. zijn allemaal weer heel anders, daarbij is niet één god in de hemel, één profeet en één bijbel/koran.
Milly_ schreef:nau, om even terug ontopic te gaan.. Als ik heeel eerlijk ben (vergeef me) krijg ik door al deze onzin te lezen idd alsmaar minder respect voor gelovigen..
mirim schreef:Ik had ook gereageerd op Milly_, maar er komt geen reactie meer op lijkt wel![]()
Om nog even terug te komen op de oorlogen waarvan het lijkt dat het een religieuze oorsprong heeft: Ik vraag me af of de religie wel de oorzaak is van de oorlogen. Natuurlijk heeft de religie een heel groot aandeel en soms zelfs het enige aandeel in oorlogen, maar komt het niet omdat ze zich vermengt hebben met de politiek?
En dit terwijl Jezus zich totaal niet met politiek wilde bemoeien toen hij op aarde was.
Dit punt heeft altijd mijn aandacht getrokken.
Jezus is voor christenen een rolmodel en dan zie je ook binnen de christelijke religie dat men zich helemaal afzet tegen dit model door zich continu in te laten met de politiek
wendyenbram schreef:Ik vind het jammer dat het zo`n welles nietes spelletjes wordt.
gelovige mensen zijn op de eerste plaats maar gewoon mens. daarbij hebben ze hun geloof.
dat er mensen zijn die verkeerde dingen doen is sowieso niet goed. dat er mensen zijn die die dingen doen en zich vervolgens achter een geloof schuilen is helemaal niet goed.
Maar omdaardoor nu te zeggen dat gelovigen niet goed zijn dat snap ik dan weer niet.
een mens welk mens dan ook is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden.
daar verandert je geloof welk dan ook niks aan.
de christenen hebben daarbij nog hun eigen leefregels waar ze zich aan dienen te houden.
maakt dat ze een beter mens? NEE absoluut niet. maakt het jou een slechter mens wanneer je geen geloof hebt? NEE absoluut niet.
Voor God is elke zonde even verkeerd, Of dat nu de wet ovetreden met 3 km per uur te hard rijden, of 50 km per uur te hard rijden.
Wij mensen hangen overal een prijskaartje aan, want dit of dat is erger/minder erg dan dat dus daarom doen we zus en zo...
even voor de duidelijkheid IK ben christen, Maakt mij dat beter dan een niet christen? nee echt niet.
maakt een niet christen dat beter dan mij?
we zijn allemaal mens.
ik ben christen ik geloof dat wanneer ik oprecht in Jezus geloof ik vergevn wordt voor al mijn zonden en in de Hemel kom. IK geloof dat iemand die niet oprecht geloofd (christen of geen christen) niet in de hemel komt.
Ik kan dus niet maar van alles uitspoken en verkeerde dingen doen en dan zeggen ik ben christen dus ik kom in de hemel.
ik kan het wel zeggen, maar ik kom er dan echt niet!
Ik kan ook niet zeggen dat een niet christen niet in de hemel kan komen. want als deze "goed" leeft dan zal hij/zij misschien meer recht hebben op dan ik..
Maar we moeten echt eens gaan leren "gelovigen" los te koppelen van het mens zijn!
je bent een mens en je geloofd.
Blue_Eyes schreef:Ik denk dat Wendyenbram het ook breder bedoelt. Het is namelijk niet zo dat het christelijk geloof alleen ter sprake komt als je iemand wilt overtuigen, maar algemener: iedereen mag een mening hebben over vanaales, maar als die gebaseerd is op een christelijke levensovertuiging word je wel snel scheef aangekeken.
verootjoo schreef:dat is ook mijn ervaring...
pas nog zelfs... Uit principe werk ik niet op zondag. Nu hebben we onlangs een huis gekocht en dat is best veel werk. Helemaal omdat we nu ook weer werken, komt het vooral op de avonden en zaterdagen aan. Nou heb ik er niet zo'n moeite mee dat het niet zo snel gaat, maar anderen blijkbaar wel. Hoevaak ik wel niet heb gehoord dat we ook gewoon op zondag moeten werken... Ik doe dat niet. En ik moet zeggen... 1 dag niet in het huis werken samen is wel beter voor je relatie
Kuggur schreef:Rustig mensen, ik ben Papagroom wel vaker tegengekomen op dit forum, en mijn opmerking was persoonlijk naar hem toe. Ik heb de indruk dat hij nog wel eens het "domme blondje" wil spelen (maar niet is...).
Ik vroeg me af of hij een loopje met me aan het nemen was.
Overigens vind ik het wél vrij ernstig dat een HBOer het begrip anachronisme niet kent (Copernicisme bestaat niet ).