De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:32

Natuurlijk, daar zijn tien minuten gesprekken toch voor?

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:34

mayniac_val schreef:
MamboBeach schreef:

Voorbeeld: Ik zat op de middelbare school en was echt geen lieverdje ;) maar ik liep het lokaal in, terwijl de directeur zei dat er aan het verhaal nog een staartje zou komen tegen mij en een aantal vriendinnen. Mijn vriendin loopt voor mij en zegt ook een staartje te hebben. :roll: Afijn, wie werd er tussen uit gepikt en moest mee naar de lerarenkamer? Ik. :D Ik heb het nooit toe gegeven want ik had het niet gedaan, mijn moeder is ook naar school gekomen om daar over te praten. Nooit heb ik begrepen waarom mijn vriendin niet eerlijk is geweest maar daar ben ik later wel achter gekomen, waarom. ;)

Ja maar ik begrijp het niet bepaald van je moeder. Mijn ouders zouden dan iets zeggen in de trant van 'wie zich brandt, moet op de blaren zitten'.

En als iemand lacht omdat er een ander gepest wordt, zenuwen of niet, mag hij ook mijn lokaal uit. Geen gepest waar ik bij ben, erom lachen ook niet. Kan best zijn dat je zoontje heel rustig is, maar als hij mag lachen (zelfs als het alleen maar van de zenuwen is), mag de rest dat ook. Dus strak aanpakken die handel. Vind ik.

@Fiffill: zo'n cijfer vind ik iets anders dan ouders die komen discussiëren over het uit de klas zetten of na laten komen van hun kind.


Even serieus, begrijp jij het wel? Waarom zou ik op andermans blaren gaan zitten? No way!!! Jij kent mij uiteraard niet maar NOOIT van mijn leven, recht is recht en krom is krom!

En wat betreft die zenuwen, sja, is jouw mening. Ik ben serieus heel blij dat jij geen leerkracht bent op de school van mijn kinderen en in mijn ogen heb je nog heel wat te leren. Maar goed, we leren allemaal naarmate we ouder worden. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:34

Vind ik dus niet. Niet in alle gevallen. Ja, een kind dat er terecht uit is gezet en de ouders komen vertellen dat ze dat niet nodig vinden, van dat soort dingen snap ik dat je daar niet op zit te wachten.
Maar bijv een kind dat gepest wordt (en docenten hebben dat niet door, wat kan gebeuren want kinderen kunnen nu eenmaal heel sneaky zijn) en de pester doet iets waardoor het gepeste kind eruit wordt gezet omdat de leerkracht denkt dat hij het heeft gedaan... dan snap ik best dat de ouders aan de bel trekken zeker als zoiets vaker voor zou komen. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je een discussie met de ouders van tevoren al uitsluit. Je bent docent, geen dictator. Anderen mogen ook hun zegje doen en ja, jij hebt nog altijd het gezag in de klas, maar bewust je ogen sluiten voor eventuele fouten vind ik geen positief iets.

Edit: nou zo te lezen lijk je wel een soort dictator :') sorry hoor, maar "strak aanpakken" kan best, maar dat heeft grenzen en nuances :+

En verder ben ik het eens met MB, moet zij op de blaren gaan zitten? Waar slaat dat nou op? :')

Kendra

Berichten: 8949
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:16

Ik denk dat het vooral jammer is dat veel ouders niet naar school komen om er over te praten (want dan heb je een gesprek..) maar om op voorhand hun recht te halen, de leraar ergens de schuld van te geven, whatever.

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:08

Als zij toch steeds ongein uithaalde, is het niet zo gek dat zij automatisch op haar kop krijgt toch?
Goeie les: als jij je gedraagt, krijg je niet zomaar overal de schuld van :D

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:44

mayniac_val schreef:
Als zij toch steeds ongein uithaalde, is het niet zo gek dat zij automatisch op haar kop krijgt toch?
Goeie les: als jij je gedraagt, krijg je niet zomaar overal de schuld van :D


Rare gedachtengang. Onschuldig tot schuldig bewezen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:24

Urielle schreef:
Als ik de salarissen bekijk op In Overheid lijkt dat toch redelijk overeen te komen met een onderwijssalaris? Zij het dat de stijgingen bij de politie bij promotie een stuk beter zijn. Het onderwijs start voor een startersfunctie wel vrij hoog met rond de 1400 netto voor fulltime maar de schaalverhogingen zijn ook niet bijster interessant.
Of misschien is er een agent die wil delen wat hij/zij verdient?



Ondertussen 10 jaar geleden met wisseldiensten en dan voornamelijk nachtdiensten en elk weekend dienst....verdiende ik bruto 2500 gulden...om te eurien zal dat ongeveer 1300 euro zijn, zal onderhand met compensaties bruto 1500 euro zijn....om daar een gezin van rond te laten komen, moet je in een woning van de gemeente wonen natuurlijk als kostwinner zal je minder belasting betalen, dus netto meer overhouden, dan kinder bijslag..

Wij doen het momenteel ook met 1 salaris, is te doen, geen vetpot, zal in de zelfde orde liggen als nu een agent...wederom geen vetpot

Veel echtgenotes werken bv bij de AH tussendoor voor wat extra's voor de kids....veel agenten hebben geen auto, want in de stad is dat toch onhandig, moeders doet alles op de fiets.

In die tijd was mijn beste vriendin lerares op een basisschool, geeft aan kinderen van ongeveer 8 - 10 jaar les, kwam thuis met 2500 Netto...ik had ongeveer 1700-1800 netto..zij klaagde toen al dat het zo moeilijk was :D :D toen waren er ook stakingen...ik durfde mijn salaris niet te vertellen omdat ik mij kapot schaamde :+ :o

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:46

mayniac_val: Helaas zijn niet alle docenten zo rechtvaardig :) . Ik was altijd een lief kind dat nog nooit eruit werd gezet. Een docent op de middelbare school heeft ons klassikaal eens zo staan vernederen e.d., dat ik huilend de klas ben uitgerend. Hierdoor kreeg ik nog eens extra op mijn kop. En reken maar dat mijn moeder er toen nog even achteraan is gegaan :) en terecht. Docenten zijn ook mensen en die kunnen ook fouten maken en daarom vind ik het niet meer dan logisch dat ouders soms besluiten om aan de bel te trekken.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 04-02-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:48

mayniac_val schreef:
Als zij toch steeds ongein uithaalde, is het niet zo gek dat zij automatisch op haar kop krijgt toch?
Goeie les: als jij je gedraagt, krijg je niet zomaar overal de schuld van :D


8)7 8)7 8)7

Kendra

Berichten: 8949
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:06

@ Russel: inderdaad, de salarissen in het onderwijs zijn niet slecht. Probleem is wel dat zeker beginnende leerkrachten bijna nooit een volle baan krijgen, maar sprokkelen moeten op verschillende scholen. Dan heb je het dus heel erg druk en niet zoveel geld omdat je toch niet fulltime werkt. Maar als je eenmaal een volle baan hebt en een aantal jaren 'zit', verdien je best aardig. Zeker vergeleken met bv zorg- en welzijnsberoepen of de politie.
Bij ons zijn wel mensen ivm een reorganisatie gedetacheerd geweest bij zorg- en welzijns organisaties of bij particuliere opleiders. De meeste wisten niet hoe snel ze weer het reguliere onderwijs in moesten...vast salaris, redelijk goed verdienen, lange vakanties, geen targets. De drukte en het 'gedoe' wat er áltijd is in het onderwijs namen ze graag weer op de koop toe....

Wat in mijn ogen nog steeds onrechtvaardig is, dat is dat de zwaarste banen (bijvoorbeeld lesgeven op een vmbo met veel probleemleerlingen) niet het beste betaald worden. Maar dat is eigenlijk wel op veel meer plekken zo; des te 'hoger', des te meer salaris, onafhankelijk van de zwaarte van het werk.

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 03:08

justkid schreef:
Ik lees al een hele poos mee in dit topic, ik kom zelf uit Enkhuizen en dat was ook al wel wat losgeslagen toen ik op de RSG zat 30 jaar geleden :')

Ik ben zelf leerkracht op een basisschool ook al heel lang.
Maar wat ons nu allemaal te wachten staat heb ik nog niet meegemaakt en werkt voor mij erg demotiverend.
Nog niet eens zozeer wat betreft salaris maar wel de kortzichtigheid van het beleid.
De kinderen bestaan voor "de overheid/inspectie" eigenlijk alleen nog maar uit toetsresultaten.
Daar word je als school en leerkracht op afgerekend. Ik ben zo langzamerhand meer bezig met administratieve taken om al die resultaten maar zichtbaar te maken dan met de kinderen.
Natuurlijk moet je toetsen maar je moet vooral kijken naar het kind en zijn mogelijkheden en hoe jij die er samen met het kind en de ouders uit kunt halen.
Werkelijk alles wordt dichtgetimmerd met groepsplannen en toetsmomenten. Kinderen zijn dynamisch in hun ontwikkeling die moet je wel volgen maar je moet ook wat vertrouwen in het kind en de ervaring van de leerkracht hebben.
Ik krijg straks meer kinderen in de groep die misschien wel beter op hun plek zijn in het speciaal onderwijs. Ik moet dat alleen doen. Geld voor rt of een onderwijsassistent is er niet. Deze kinderen hebben meer aandacht nodig dan ik ze kan geven en je wilt niemand tekort doen met als gevolg dat je iedereen tekort doet.
Ik kan niet doen wat ik moet doen maar ik word er wel op afgerekend.
Eigenlijk wordt mij het werken onmogelijk gemaakt.


Laatste tien pagina's nog niet gelezen, maar dit is de reden waarom ik er een paar jaar geleden al uit ben gestapt. De nadelen en frustraties en machteloosheid over het beleid vraten zo aan me, en ik had continue het gevoel dat ik iedereen, inclusief mijzelf en mijn relatie/gezin te kort schoot, dat ik, na een burn-out op jonge leeftijd, steeds minder uren ben gaan werken in de hoop het behapbaar te maken, tot ik er mee gestopt ben.
Ben nu gelukkig full-time moeder, wie weet ga ik straks als mijn dochter er aan toe is wel weer vrijwilligerswerk doen op school (dan niet als luizenmoeder of versiercommissie of op de knutselmiddag, maar vakinhoudelijk aanbieden om te helpen met ondersteunen van leerlingen of de leerkracht bij dingen waar ze moeilijk aan toe komen/extra begeleiding bij kunnen gebruiken.

Ik denk dat dat meer werkplezier oplevert, zonder de stress, werkdruk en frustraties en het bijbehorende loon...
En dan maar eens goed nadenken of ik me bij laat scholen, of toch liever een geheel ander beroep kies en me om laat scholen...

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 03:21

Russel, die 2500 euro netto klopt niet.
Bruto begint het basisonderwijs bij full-time werken op zo'n €2300 euro, en je stijgt per jaar maar zo'n €50,- bruto. Netto komt dat uit op ongeveer €1700,- /€1800,-
In de onderbouw (t/m groep 4) heb je meestal geen werktijdfactor van 1:00 omdat de kinderen minder uren les hebben.

Sammyoo

Berichten: 4759
Geregistreerd: 31-12-05

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:25


joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:12

voor het onderwijs gelden andere schalen en een andere functiewaardering dan voor ambtenaren.

Je begint vrij hoog (zodat het voor mensen aantrekkelijk is om te kiezen voor het beroep, aangezien ze anders te weinig mensen binnen haalden :P) maar daarna stijg je zeer langzaam. Er zijn weinig tot geen mogelijkheden tot promotie (wel iets verbeterd een paar jaar geleden, maar vanwege bezuinigingen komt dat geld niet altijd daar terecht. Scholen kunnen ook keuzes maken wat er met het budget gebeurd. De een kiest voor nieuwer materiaal, de ander kiest voor een aparte gymleraar of muziekdocent, weer een andere school kiest voor een onderwijsassistent, concierge of kleinere klassen)

Eind salaris ligt rond de 1000 euro hoger dan het begin salaris en dat is na 16 jaar, het maximum.

Het is ook niet het loon waar over geklaagd wordt, het is over de werkdruk en de bezuinigingen waarbij de leerlingen de dupe worden.
Grote klassen met meer zorgleerlingen omdat speciaal onderwijs (met aangepast leerlingaantal per groep: 6, 8, 12 of 16 per groep in plaats van 20 (zeer uitzonderlijk) tot 40! leerlingen per groep wordt wegbezuinigd.

Er wordt van leerkrachten verwacht dat zij iedere leerling onderwijs op maat kunnen bieden, met aangepaste instructie, extra begeleiding, allerlei individuele zorgplannen, in een klas met over het algemeen 25 tot 35 leerlingen. Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel minuten ik per dag per kind heb, om een kind individuele aandacht te geven. Dat is over de hele dag! 5 minuten per kind, en dan had ik een groep van zo'n 20 leerlingen. Geen grote groep dus.
Van die groep waren er zo'n 8 leerlingen die speciale aandacht nodig hadden. Een aantal vanwege leerproblemen (dyslexie, dyscalculie, Moeilijk lerend) , anderen vanwege concentratie/motivatie/gedragsproblemen (ADHD, PDD-NOS, faalangst/onzekerheid) en 2 leerlingen vanwege hoogbegaafdheid.

Aangezien ik zoveel tijd moest besteden aan de kinderen met problemen, omdat anders hun prestaties zeer onder de maat werden, bleef er weinig tijd over voor de gemiddelde leerling en de hoogbegaafde leerlingen.
Doordat ik zoveel tijd had met het registreren van de problemen van de 1e 2 groepen, het controleren van hun werk (heb kinderen gehad die niet zelfstandig konden werken omdat ze dan gewoon een rijtje onzin antwoorden invulden of bij spelling zonder zichzelf te controleren maar wat deden met letterlijk overschrijven/naschrijven van woorden) dat ik ze steeds in het oog moest houden en continue moest controleren, ondersteunen en belonen als ze wel hun best deden, en daarnaast dus ook heel veel tijdrovend nakijkwerk produceerden (30 dictees met 2 fouten kijkt veel sneller na dan die 8 dictees met in vrijwel elk woord wel 1 of meerdere spelfouten) dat ik naast de voorbereiding voor de algemene instructie van de verschillende vakken, maar weinig tijd en energie over hield om ook nog iets leuks en uitdagends te bedenken voor die hoogbegaafde leerlingen, terwijl juist zij wat afwisseling en uitdaging nodig hebben om school leuk te blijven vinden!

Ik was uiterlijk om 8 uur op school, en maakte dagen tot 17:30 tot 18:30 (bij teamvergadering) en dan had ik mijn werk eigenlijk nog niet naar tevredenheid af.
Ik werkte 4 dagen in de week voor de klas, maar was aan uren minimaal 5 dagen aan het werk.
Gemiddeld zo ongeveer elke week een avond vergadering/cursus/andere schoolactiviteit en dan de topdruktes rond de rapporten/toetsperioden dat je elke avond nog extra toetsen zat na te kijken en de registratie met foutenanalyses zat in te vullen. Ook dat is een stuk tijdrovender met zwakke leerlingen dan met leerlingen die weinig fouten maken...

Daar weer handelingsplannen op schrijven en proberen die ook uit te voeren.
Ik knapte af op mijn onvermogen om mijn werk naar behoren te doen in de daarvoor beschikbare tijd.
Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door steeds minder uren betaald voor de klas te staan, zodat ik naast mijn lesuren, meer tijd over hield om de bijbehorende taken wel af te krijgen en naar behoren uit te voeren.

Mijn man was het op een gegeven moment zat dat ik tot 21:00 's avonds geen boe of bah meer kon zeggen, dat ik steeds moe en ziek was in de schoolvakanties en in het weekend voornamelijk uit wilde rusten, dat ik naar de paarden vluchte als manier om mijn hoofd weer leeg te maken na een drukke intensieve dag met alle kinderen en overleggen met collega's.
En dat voor een loon, waar hij om lachte met zijn HBO-niveau baan in de IT.
Waar hij veel relaxter zijn werk kon doen.

Onderwijs kan echt mooi werk zijn.
Maar om de baan aantrekkelijk te maken en de mensen de kans te geven hun werk goed te doen, is het belangrijk dat er:

1: kleine groepen zijn (16 tot 24 leerlingen maximaal)
2: dat er zoveel mogelijk heterogene groepen zijn, zodat er voor elke groep 1 klassikale les per vak wordt gegeven, en dat de leerkracht daarna subgroepjes extra kan begeleiden terwijl diegenen die zelfstandig de les kunnen verwerken, dat ook doen.
Dat er eventueel onderwijsondersteunend personeel is dat simpele, maar tijdrovende taken als schoolkranten maken, kopieren van lesmateriaal, koffie en thee zetten, opletten op de kinderen in de pauzes zodat de leerkrachten ook even pauze hebben... Knutselmateriaal klaarleggen/bestellen/opruimen in het magazijn etc.) kunnen overnemen, zodat een leerkracht meer tijd over houdt voor de taken die direct te maken hebben met het leren en presteren van de kinderen.
3: dat er speciale scholen zijn voor leerlingen met speciale behoeften, zodat daar de leerkrachten voor de klas staan die daar extra op getraind zijn en geschikt zijn om met die speciale behoeften goed om te gaan. Met geld voor de extra hulp die die leerlingen nodig hebben, zoals een klasse-assistent (meer ogen en handen in de klas) kleinere groepen zodat er meer tijd per leerling is, een orthopedagoog, fysiotherapeut, logopedist, een remedial teachers die gespecialiseerd zijn in speciale didactische vaardigheden, een extra post-HBO opleiding van 2 jaar! bovenop de standaard HBO-opleiding van 4 jaar)
4:dat er ruime gebouwen zijn met mogelijkheden om kinderen in een daarop ingericht lokaal/hal les te geven in extra vakken/projectwerk. Dus een goed handvaardigheid lokaal waar je uitdagende lessen kunt geven, een lokaal met voldoende goed werkende computers die niet om de haverklas vastlopen, een techniek lokaal met materialen om proefjes mee te doen en lespakketten die je eenvoudig kunt voorbereiden en gebruiken omdat je niet alles zelf hoeft uit te zoeken (kost heel veel tijd bovenop de normale vakken als rekenen, spelling, taal, (begrijpend)lezen, geschiedenis/aardrijkskunde/biologie/verzorging etc.

Vakken als rekenen, taal, begrijpend lezen en spelling komende elke dag of meerdere keren per week terug. Daarnaast dus die wekelijkse vakken, waarbij de overheid ook steeds meer dingen er bij verzon die het onderwijs er ook wel even bij kon doen in hetzelfde aantal schooluren...
Al snel worden creatieve vakken als tekenen en handvaardigheid onderschoven kindjes. Aantal sporturen is gedaald (van 3x per week naar 2x per week) en buiten spelen mag van de inspectie ook al niet meer, want dat gaat ten koste van de leertijd. Dat kinderen, vooral kinderen met ADHD, behoefte hebben aan even kunnen rennen en vliegen na een tijd stil zitten, en dat ze anders snel vervelend worden, elkaar gaan klieren of zich domweg niet meer kunnen concentreren en gaan staren, wegdromen,of anderen dingen doen, dat doet er niet toe.

5: dat er goede trainingen en cursussen zijn voor leerkrachten, waar zo zowel inhoudelijk als praktisch echt wat aan hebben. En dat er binnen hun uren tijd voor is om hun opdrachten ook echt uit te voeren en zich goed voor te bereiden.


Ik denk dat vooral klassenverkleining en extra begeleiding van leerlingen en ondersteuning van leerkrachten in en buiten de klas, het onderwijs kan verbeteren.
Maar mensen kosten geld, en men wil eigenlijk vooral bezuinigen. De laatste jaren toen ik werkte werd er vooral geschoven met geld binnen het onderwijs, in plaats van dat er meer geld bij kwam. En Meer werk, in dezelfde tijd.

Ik hoef niet meer loon, en zou eventueel wel een zomervakantie van 4 weken willen in plaats van 6 als daarmee de lesdagen voor leerkracht en leerling korter worden zodat zowel de leerlingen en leerkrachten fitter blijven en er meer tijd is voor de overige taken/werkzaamheden per dag.
Alleen besef wel dat kinderen niet voor niets zo vaak vakantie hebben. Vaak zijn 6 weken tussen de vakantie wel het maximum. dan zijn de kinderen echt moe, en de leerkrachten ook. Even bijtanken.
Helaas zijn veel leerkrachten na die 6 weken zomervakantie (waarbij de 1e en laatste week vaak gebruikte worden voor afsluiting van het jaar en voorbereiding nieuwe jaar) nog niet goed hersteld, en vallen ze zo rond de herfstvakantie ineens toch uit... Ziek, overspannen, burn-out... Hoe zou dat komen?

Verder melden leerkrachten zich niet zo makkelijk ziek. In elk geval niet in het basisonderwijs, want dan is er een probleem. Collega's moeten jouw leerlingen opvangen, of klassen moeten om de beurt naar huis gestuurd als er geen invaller te vinden is.
Een invaller red het meestal niet het geplande programma goed af te draaien en als je dan beter bent moet je weer flink aanpoten om achterstanden in te halen, kinderen weer bij te spijkeren die hun extra begeleiding gemist hebben en je registratie bij te werken...

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:07

Nog even over het voorbereiden en de tijd die het kost over de jaren...

In het basisonderwijs, waar ik werkzaam was, maak je gebruik van methodes, voor elk vak.
Deze methodes geven een jaarplanning van de lesstof die je moet behandelen met daarbij de manier hoe je die lesstof aan moet bieden. Vaak hoort er materiaal bij voor de leerling. een lesboek en evt. kopieerbladen of een werkboekje.

Deze methodes hebben een bepaalde didactische aanpak (hoe je les moet geven en wat je op welke manier aan moet bieden) Daar moet je je in verdiepen, je moet begrijpen wat ze willen dat je doet, in zijn algemeen en dan per dag per les. Dat kost tijd en erergie en moeite.
Er zijn veel verschillende methoden op de markt. kom je op een nieuwe school, dan heb je vaak meerdere nieuwe methoden die je je eigen moet maken. Dat doe je natuurlijk voor de jaargroep waar je dan voor staat, en dat kan 1, soms 2, soms zelfs 3 groepen tegelijk zijn. Voor elke groep moet je elke les voorbereiden.

Dan begin ja na jaar 1 te wennen, jaar 2 hoop je dat je dezelfde groep houdt zodat je dan inderdaad al ongeveer weet hoe het ook al weer zit. En met heel veel geluk mag je een 3e jaar die jaargroep draaien. Dat is namelijk niet standaard. bij veel scholen wisselt het elk jaar tot elke paar jaar welke klas je krijgt. Dan na een aantal jaren met dezelfde methode, in verschillende groepen met verschillende doelen en lesstof, komt er weer een anderen stroming en moeten ineens de methoden weer aangepast worden en begint het weer van voor af aan.

In het voortgezet onderwijs maken ze ook gebruik van methodes. Deze worden meestal aangevuld met lesmateriaal van de leerkracht zelf.
Voor het voortgezet onderwijs zou de voorbereidingstijd per vak schelen als je meerdere groepen van hetzelfde jaar les mag geven. Dus bijvoorbeeld alle 1e klassen en alle 2e klassen. dan heb je namelijk minder schillende lessen per week. Helaas krijg je met 6 1e klassen en 5 2e klassen geschiedenis a 2uur per week, niet je week vol, dus komen er nog een 3e of een 4e klas bij.
Werk je op een scholengemeenschap HAVO/VWO, dan heb je binnen die jaarklassen ook nog het verschil HAVO of VWO. Soms andere methoden, soms alleen andere opdrachten, maar wel meer verschillende lessen die voorbereid moeten worden.

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:20

En bij sommige ouders sta je als leerkracht ongeveer op het niveau van hun schoonmaakster. Bij elke scheet staan ze op je stoep te schreeuwen dat je het niet goed doet en dat hun kind recht heeft op extra dit en extra dat, natuurlijk dyslectisch is dus mag je bijna niets fout rekenen en ook nog dyscalculie heeft en adhd, dus eigenlijk mag je geen eisen stellen aan het kind, laat staat dat je het kind straf mag geven als het zich misdraagt, o wee!!

In het basisonderwijs is het wel de spuigaten uitgelopen met die handelingsplannen. Als we die nou eens in de prullenbak gooiden en gewoon weer gingen lesgeven, dáár hebben die kinderen wat aan. Niet aan papier productie.

Bij de spoorwegen is het ook zo; vroeger had de machinist een gasbrander bij zich om de vastgevroren wissels de ontdooien. Nu mag een machinist niets meer, moet Prorail bellen, die bellen een aannemer, want die hebben zelf niemand meer in dienst dat hebben ze wegbezuinigd, zodat er eigenlijk alleen maar nog management zit; en als die aannemer op weg gaat komt ie in de file terecht en zo kan het uuuuuuuren duren voordat een trein verder kan en ligt NL plat bij 10 cm sneeuw _O- Na elke winter organiseren de managers werkgroepen die zich gaan bezinnen over hoe het beter kan, gaan op studiereis naar het buitenland, schrijven een rapport met een verbeterplan en het jaar erna ligt het treinverkeer nóg sneller stil bij de eerste sneeuwvlok :')

Het is tegelijkertijd een prachtige metafoor zoals het nu gaat in de zorg, onderwijs etc; de managment laag groeit en groeit, op de werkvloer moet alles efficiënter en moeten er allerlei rapporten en papier geproduceerd worden over hoe het nog beter kan en efficiënter. Het liefst zouden ze gewoon vergeten dat er ook nog lesgegeven moet worden/zorg verleend/treinen moeten rijden.

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:22

Tja, vaak zijn ouders bezorgd en willen het beste voor hun kind. Heb er alleen wel moeite mee als je zo'n kind dan extra werk mee geeft met de bedoeling dat de ouders met hun kind gaan oefenen omdat de uren op school te weinig tijd en mogelijkheden/begeleiding hebben voor dat ind om de stof goed te leren begrijpen, dat die ouders dan niets hebben gedaan met het kind en je smoezen hoort zoals: "hij had geen zin, ik wil die strijd niet aan" of "hij had voetbaltraining/speelde zo lekker buiten/we aten laat/geen tijd" etc.

Veel ouders werken allebij en dan is het natuurlijk ook lastig om in de weinige tijd die je nog met elkaar doorbrengt dingen te "moeten" maar goed, je kunt niet verwachten dat je kind uit school zelf nog eens huiswerk gaat maken, topo of tafels gaat oefenen of zijn spellingwoordenlijst 4x foutloos gaat naschrijven...
Dat soort dingen moeten toch vaak thuis extra geoefend worden, net als lezen.

Goof

Berichten: 31687
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:30

Ik kom helaas veel (dus zeker niet alle!!) ouders tegen die wel het beste willen voor hun kind, maar er zelf niets insteken. Het jammere daarvan is dat hun eigen kind er de dupe van is...

Arabesk, je omschrijft het goed!

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:28

mayniac_val schreef:
Als zij toch steeds ongein uithaalde, is het niet zo gek dat zij automatisch op haar kop krijgt toch?
Goeie les: als jij je gedraagt, krijg je niet zomaar overal de schuld van :D

Had ik nog niet eens gelezen maar serieus, wat doe jij een aannames meid! :D

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:35

Arabesk schreef:
En bij sommige ouders sta je als leerkracht ongeveer op het niveau van hun schoonmaakster. Bij elke scheet staan ze op je stoep te schreeuwen dat je het niet goed doet en dat hun kind recht heeft op extra dit en extra dat, natuurlijk dyslectisch is dus mag je bijna niets fout rekenen en ook nog dyscalculie heeft en adhd, dus eigenlijk mag je geen eisen stellen aan het kind, laat staat dat je het kind straf mag geven als het zich misdraagt, o wee!!

In het basisonderwijs is het wel de spuigaten uitgelopen met die handelingsplannen. Als we die nou eens in de prullenbak gooiden en gewoon weer gingen lesgeven, dáár hebben die kinderen wat aan. Niet aan papier productie.

Bij de spoorwegen is het ook zo; vroeger had de machinist een gasbrander bij zich om de vastgevroren wissels de ontdooien. Nu mag een machinist niets meer, moet Prorail bellen, die bellen een aannemer, want die hebben zelf niemand meer in dienst dat hebben ze wegbezuinigd, zodat er eigenlijk alleen maar nog management zit; en als die aannemer op weg gaat komt ie in de file terecht en zo kan het uuuuuuuren duren voordat een trein verder kan en ligt NL plat bij 10 cm sneeuw _O- Na elke winter organiseren de managers werkgroepen die zich gaan bezinnen over hoe het beter kan, gaan op studiereis naar het buitenland, schrijven een rapport met een verbeterplan en het jaar erna ligt het treinverkeer nóg sneller stil bij de eerste sneeuwvlok :')

Het is tegelijkertijd een prachtige metafoor zoals het nu gaat in de zorg, onderwijs etc; de managment laag groeit en groeit, op de werkvloer moet alles efficiënter en moeten er allerlei rapporten en papier geproduceerd worden over hoe het nog beter kan en efficiënter. Het liefst zouden ze gewoon vergeten dat er ook nog lesgegeven moet worden/zorg verleend/treinen moeten rijden.


Ik ben het voor een groot gedeelte met jou eens, maar soms hebben ouders natuurlijk ook wel eens gelijk. Ouders moeten betrokken zijn bij hun kinderen en school, maar mogen geen kritische vragen/eisen stellen. Eén van mijn dochters heeft wel eens maanden geen wiskunde gehad, ik hing toch wel redelijk vaak aan de bel. Leraar was ziek, maar er moet toch een oplossing komen. Want uiteindelijk is mijn kind (en andere kinderen) de dupe als er maanden geen wiskunde wordt gegeven en krijgen zij toch een achterstand, wat uiteindelijk het volgende schooljaar nog een hele tijd duurde.

Mambobeach,
Snelle reaktie joh :D

joyce B

Berichten: 16513
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:45

ja, dat soort dingen kunnen echt niet...
Wel een teken aan de wand dat er geen enkele invalleerkracht voor die wiskunde lessen te vinden is...

een vriend van ons heeft scheikunde gestudeerd. heeft ook tijdelijk scheikunde les gegeven tijdens zijn studie, maar is na zijn afstuderen, heel snel in de IT terecht gekomen, die wilde echt niet (meer) voor de klas...

Als de overheid ons land als kenniseconomie wil bewaren, zullen ze toch het beroep van leerkracht aantrekkelijker moeten maken en goede docenten ook koesteren en goed belonen, anders zakken we straks rap weg, zonder wiskunde, natuurkunde, en scheikundige talenten... Dan stopt het gewoon, of leerlingen moeten straks in een ander land hun opleiding gaan doen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-02-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:46

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:
En bij sommige ouders sta je als leerkracht ongeveer op het niveau van hun schoonmaakster. Bij elke scheet staan ze op je stoep te schreeuwen dat je het niet goed doet en dat hun kind recht heeft op extra dit en extra dat, natuurlijk dyslectisch is dus mag je bijna niets fout rekenen en ook nog dyscalculie heeft en adhd, dus eigenlijk mag je geen eisen stellen aan het kind, laat staat dat je het kind straf mag geven als het zich misdraagt, o wee!!

In het basisonderwijs is het wel de spuigaten uitgelopen met die handelingsplannen. Als we die nou eens in de prullenbak gooiden en gewoon weer gingen lesgeven, dáár hebben die kinderen wat aan. Niet aan papier productie.

Bij de spoorwegen is het ook zo; vroeger had de machinist een gasbrander bij zich om de vastgevroren wissels de ontdooien. Nu mag een machinist niets meer, moet Prorail bellen, die bellen een aannemer, want die hebben zelf niemand meer in dienst dat hebben ze wegbezuinigd, zodat er eigenlijk alleen maar nog management zit; en als die aannemer op weg gaat komt ie in de file terecht en zo kan het uuuuuuuren duren voordat een trein verder kan en ligt NL plat bij 10 cm sneeuw _O- Na elke winter organiseren de managers werkgroepen die zich gaan bezinnen over hoe het beter kan, gaan op studiereis naar het buitenland, schrijven een rapport met een verbeterplan en het jaar erna ligt het treinverkeer nóg sneller stil bij de eerste sneeuwvlok :')

Het is tegelijkertijd een prachtige metafoor zoals het nu gaat in de zorg, onderwijs etc; de managment laag groeit en groeit, op de werkvloer moet alles efficiënter en moeten er allerlei rapporten en papier geproduceerd worden over hoe het nog beter kan en efficiënter. Het liefst zouden ze gewoon vergeten dat er ook nog lesgegeven moet worden/zorg verleend/treinen moeten rijden.


Ik ben het voor een groot gedeelte met jou eens, maar soms hebben ouders natuurlijk ook wel eens gelijk. Ouders moeten betrokken zijn bij hun kinderen en school, maar mogen geen kritische vragen/eisen stellen. Eén van mijn dochters heeft wel eens maanden geen wiskunde gehad, ik hing toch wel redelijk vaak aan de bel. Leraar was ziek, maar er moet toch een oplossing komen. Want uiteindelijk is mijn kind (en andere kinderen) de dupe als er maanden geen wiskunde wordt gegeven en krijgen zij toch een achterstand, wat uiteindelijk het volgende schooljaar nog een hele tijd duurde.

Mambobeach,
Snelle reaktie joh :D


_O- _O- _O-

Arabesk

Berichten: 28701
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

Yesssssssssssssss!!!!!!


http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... 3ibltf.pdf

Zeer kritische vragen van vrijwel alle partijen over de plotselinge beslissing van extra 40 uur boven op de 1000 uur waarover overeenstemming was bereikt. En over het afpakken van vakantiedagen in een sector waarbij 17% van de werknemers een burnout krijgt...!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:31

Het kon niet uitblijven, maar ik ben zeer senang nu ons roepen in ieder geval wordt gehoord :)

Supervixen

Berichten: 14533
Geregistreerd: 28-04-11

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:44

@ Joyce B: Ik sta nu ook voor mijn tiende jaar voor de klas en alles wat je opnoemt herken ik helemaal. Wat ik de laatste tijd heel vervelend is, is die inspectie die in je nek hijgt zodra je lage cito scores hebt + alle administratie zoals jij die opnoemt. Dan denk ik echt soms, waar zijn we nou mee bezig?
Je zou toch bijna de toetsen tot in den treure gaan oefenen, om die inspectie maar tevreden te houden..
Heb jij er ook last van dat cito toetsen zoals rekenen en wiskunde, spelling en woordenschat totaal niet aansluiten bij de methodes die je gebruikt?

Vorig jaar had ik een groep 4/5 en heb ik me helemaal uit de naad gewerkt. Een stuk of zeven leerlingen in deze klas hadden gedragsproblemen en waren daarvoor aangemeld bij het zorgteam, dan nog een hoogbegaafde, een kind met een iq van 68, een kind met adhd, en ga zo maar door. Mijn collega die de klas dit jaar heeft, was na 6 weken al overspannen terwijl zij de klas maar 2 dagen deed en ik vier.
Ik werk 4 dagen per week, wat ongeveer staat voor 32 uur, maar ik kwam het hele schooljaar nooit onder de 38 uur per week. Ik ben 's morgens rond 7u op school (ivm files) en ik ga rond half 5 weg, bij vergaderingen vaak half 6.
En inderdaad, weken achter elkaar een avond per week naar school breekt op den duur ook aardig op. Altijd de frustratie dat je je werk niet goed af hebt en kinderen te kort deed.
Ik was zo blij dat ik 's avonds tijd had om naar mijn paard te gaan! Anders kwam ik nooit van mijn werk af.
Daarnaast hebben wij nu een continu rooster tot 14u, elke dag. Dat betekent in de praktijk dat je om 8 uur snel een bak thee naar binnen gooit en daarna is je eerste pauze pas om half 3 en die sloeg ik vorig jaar nogal eens over omdat ik omkwam in het werk of oudergesprekken had.