Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mayniac_val schreef:MamboBeach schreef:
Voorbeeld: Ik zat op de middelbare school en was echt geen lieverdjemaar ik liep het lokaal in, terwijl de directeur zei dat er aan het verhaal nog een staartje zou komen tegen mij en een aantal vriendinnen. Mijn vriendin loopt voor mij en zegt ook een staartje te hebben.
Afijn, wie werd er tussen uit gepikt en moest mee naar de lerarenkamer? Ik.
Ik heb het nooit toe gegeven want ik had het niet gedaan, mijn moeder is ook naar school gekomen om daar over te praten. Nooit heb ik begrepen waarom mijn vriendin niet eerlijk is geweest maar daar ben ik later wel achter gekomen, waarom.
Ja maar ik begrijp het niet bepaald van je moeder. Mijn ouders zouden dan iets zeggen in de trant van 'wie zich brandt, moet op de blaren zitten'.
En als iemand lacht omdat er een ander gepest wordt, zenuwen of niet, mag hij ook mijn lokaal uit. Geen gepest waar ik bij ben, erom lachen ook niet. Kan best zijn dat je zoontje heel rustig is, maar als hij mag lachen (zelfs als het alleen maar van de zenuwen is), mag de rest dat ook. Dus strak aanpakken die handel. Vind ik.
@Fiffill: zo'n cijfer vind ik iets anders dan ouders die komen discussiëren over het uit de klas zetten of na laten komen van hun kind.
Urielle schreef:Als ik de salarissen bekijk op In Overheid lijkt dat toch redelijk overeen te komen met een onderwijssalaris? Zij het dat de stijgingen bij de politie bij promotie een stuk beter zijn. Het onderwijs start voor een startersfunctie wel vrij hoog met rond de 1400 netto voor fulltime maar de schaalverhogingen zijn ook niet bijster interessant.
Of misschien is er een agent die wil delen wat hij/zij verdient?
justkid schreef:Ik lees al een hele poos mee in dit topic, ik kom zelf uit Enkhuizen en dat was ook al wel wat losgeslagen toen ik op de RSG zat 30 jaar geleden![]()
Ik ben zelf leerkracht op een basisschool ook al heel lang.
Maar wat ons nu allemaal te wachten staat heb ik nog niet meegemaakt en werkt voor mij erg demotiverend.
Nog niet eens zozeer wat betreft salaris maar wel de kortzichtigheid van het beleid.
De kinderen bestaan voor "de overheid/inspectie" eigenlijk alleen nog maar uit toetsresultaten.
Daar word je als school en leerkracht op afgerekend. Ik ben zo langzamerhand meer bezig met administratieve taken om al die resultaten maar zichtbaar te maken dan met de kinderen.
Natuurlijk moet je toetsen maar je moet vooral kijken naar het kind en zijn mogelijkheden en hoe jij die er samen met het kind en de ouders uit kunt halen.
Werkelijk alles wordt dichtgetimmerd met groepsplannen en toetsmomenten. Kinderen zijn dynamisch in hun ontwikkeling die moet je wel volgen maar je moet ook wat vertrouwen in het kind en de ervaring van de leerkracht hebben.
Ik krijg straks meer kinderen in de groep die misschien wel beter op hun plek zijn in het speciaal onderwijs. Ik moet dat alleen doen. Geld voor rt of een onderwijsassistent is er niet. Deze kinderen hebben meer aandacht nodig dan ik ze kan geven en je wilt niemand tekort doen met als gevolg dat je iedereen tekort doet.
Ik kan niet doen wat ik moet doen maar ik word er wel op afgerekend.
Eigenlijk wordt mij het werken onmogelijk gemaakt.
Arabesk schreef:En bij sommige ouders sta je als leerkracht ongeveer op het niveau van hun schoonmaakster. Bij elke scheet staan ze op je stoep te schreeuwen dat je het niet goed doet en dat hun kind recht heeft op extra dit en extra dat, natuurlijk dyslectisch is dus mag je bijna niets fout rekenen en ook nog dyscalculie heeft en adhd, dus eigenlijk mag je geen eisen stellen aan het kind, laat staat dat je het kind straf mag geven als het zich misdraagt, o wee!!
In het basisonderwijs is het wel de spuigaten uitgelopen met die handelingsplannen. Als we die nou eens in de prullenbak gooiden en gewoon weer gingen lesgeven, dáár hebben die kinderen wat aan. Niet aan papier productie.
Bij de spoorwegen is het ook zo; vroeger had de machinist een gasbrander bij zich om de vastgevroren wissels de ontdooien. Nu mag een machinist niets meer, moet Prorail bellen, die bellen een aannemer, want die hebben zelf niemand meer in dienst dat hebben ze wegbezuinigd, zodat er eigenlijk alleen maar nog management zit; en als die aannemer op weg gaat komt ie in de file terecht en zo kan het uuuuuuuren duren voordat een trein verder kan en ligt NL plat bij 10 cm sneeuwNa elke winter organiseren de managers werkgroepen die zich gaan bezinnen over hoe het beter kan, gaan op studiereis naar het buitenland, schrijven een rapport met een verbeterplan en het jaar erna ligt het treinverkeer nóg sneller stil bij de eerste sneeuwvlok
![]()
Het is tegelijkertijd een prachtige metafoor zoals het nu gaat in de zorg, onderwijs etc; de managment laag groeit en groeit, op de werkvloer moet alles efficiënter en moeten er allerlei rapporten en papier geproduceerd worden over hoe het nog beter kan en efficiënter. Het liefst zouden ze gewoon vergeten dat er ook nog lesgegeven moet worden/zorg verleend/treinen moeten rijden.
Electra63 schreef:Arabesk schreef:En bij sommige ouders sta je als leerkracht ongeveer op het niveau van hun schoonmaakster. Bij elke scheet staan ze op je stoep te schreeuwen dat je het niet goed doet en dat hun kind recht heeft op extra dit en extra dat, natuurlijk dyslectisch is dus mag je bijna niets fout rekenen en ook nog dyscalculie heeft en adhd, dus eigenlijk mag je geen eisen stellen aan het kind, laat staat dat je het kind straf mag geven als het zich misdraagt, o wee!!
In het basisonderwijs is het wel de spuigaten uitgelopen met die handelingsplannen. Als we die nou eens in de prullenbak gooiden en gewoon weer gingen lesgeven, dáár hebben die kinderen wat aan. Niet aan papier productie.
Bij de spoorwegen is het ook zo; vroeger had de machinist een gasbrander bij zich om de vastgevroren wissels de ontdooien. Nu mag een machinist niets meer, moet Prorail bellen, die bellen een aannemer, want die hebben zelf niemand meer in dienst dat hebben ze wegbezuinigd, zodat er eigenlijk alleen maar nog management zit; en als die aannemer op weg gaat komt ie in de file terecht en zo kan het uuuuuuuren duren voordat een trein verder kan en ligt NL plat bij 10 cm sneeuwNa elke winter organiseren de managers werkgroepen die zich gaan bezinnen over hoe het beter kan, gaan op studiereis naar het buitenland, schrijven een rapport met een verbeterplan en het jaar erna ligt het treinverkeer nóg sneller stil bij de eerste sneeuwvlok
![]()
Het is tegelijkertijd een prachtige metafoor zoals het nu gaat in de zorg, onderwijs etc; de managment laag groeit en groeit, op de werkvloer moet alles efficiënter en moeten er allerlei rapporten en papier geproduceerd worden over hoe het nog beter kan en efficiënter. Het liefst zouden ze gewoon vergeten dat er ook nog lesgegeven moet worden/zorg verleend/treinen moeten rijden.
Ik ben het voor een groot gedeelte met jou eens, maar soms hebben ouders natuurlijk ook wel eens gelijk. Ouders moeten betrokken zijn bij hun kinderen en school, maar mogen geen kritische vragen/eisen stellen. Eén van mijn dochters heeft wel eens maanden geen wiskunde gehad, ik hing toch wel redelijk vaak aan de bel. Leraar was ziek, maar er moet toch een oplossing komen. Want uiteindelijk is mijn kind (en andere kinderen) de dupe als er maanden geen wiskunde wordt gegeven en krijgen zij toch een achterstand, wat uiteindelijk het volgende schooljaar nog een hele tijd duurde.
Mambobeach,
Snelle reaktie joh