Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wie weet ga ik wel naar een Scandinavisch land, daar is het gratis.
Sheran schreef:Dat er bezuinigd moet worden snap ik wel. Moet ook zeker gebeuren. Dit had men alleen een beetje aan kunnen zien komen, en het is maar net de vraag waar je op wil bezuinigen. Dit kabinet kiest voor deze manier, en dat zou niet helemaal mijn manier zijn geweest. Zo zonder aankondiging. *is nog steeds kwaad over langstudeerdersboete*
Nargini schreef:Ik hou het er nog steeds bij dat er niet bezuinigd moet worden. Bezuinigen is dé manier om je economie naar de *** te helpen. Tenzij er echt buitensporige uitgaven zijn, die mogen wel gekort worden; die 188 miljoen voor de misschien komende Olympische spelen bijvoorbeeld. Ga het geld niet weghalen bij mensen die het niet kunnen missen.
Nargini schreef:Op korte termijn misschien een luxegoed, op lange termijn niet, als we het huidige welvaartsniveau willen behouden. Het ligt er ook maar net aan wat je onder primaire levensbehoeften verstaat. Als je 2 keer per week uit eten gaat vind ik dat luxe, terwijl 'eten' wel in de categorie primaire behoeften valt.
Op lange termijn gaat een lager aantal studenten ook invloed hebben op andere leeftijdsgroepen. Er is al een dreigend probleem door de vergrijzing en ontgroening. Als de werkende klasse dan ook nog eens minder gaat verdienen, krijgen de 67+ers ook nog eens veel minder aow. De koopkracht zal dalen, bedrijven krijgen het moeilijker. Werkgelegenheid daalt, nog grotere werkloosheid.
Op korte termijn ben ik het met je eens, maar op lange termijn zijn dit soort maatregelen zó ontzettend slecht voor de economie.
Bovendien denk ik niet dat de hypotheekrente in één keer wordt afgeschaft. Als ze een beetje redelijk zijn gaat het gelden voor huizen gekocht na de afschaffing.
Mizora schreef:Ik verwacht eerder dat ze de hypotheekrente per jaar een bepaald percentage naar beneden gaan brengen. Als ze het doen voor huizen gekocht na bepaalde datum zullen er tijden heel weinig huizen verkocht gaan worden doordat mensen dan ineens veel minder kunnen kopen. Mensen blijven met een restschuld zitten doordat hun oude huis minder waard wordt en zullen daardoor naar een kleiner huis moeten verhuizen of helemaal niet.
Mindim schreef:Veel mensen met een universitaire opleiding zitten helaas thuis. Een deel van hen ziet niet de noodzaak om voor een baan beneden hun niveau uit bed te stappen.
Ik vraag me af hoeveel mensen met een universitaire opleiding ook daadwerkelijk een functie op hun niveau uitoefenen en hoeveel niet.
Maartenn schreef:Mindim schreef:Veel mensen met een universitaire opleiding zitten helaas thuis. Een deel van hen ziet niet de noodzaak om voor een baan beneden hun niveau uit bed te stappen.
Ik vraag me af hoeveel mensen met een universitaire opleiding ook daadwerkelijk een functie op hun niveau uitoefenen en hoeveel niet.
Ik ken mensen die dolgraag een baan willen, ook onder hun niveau solliciteren. Maar die worden niet aangenomen omdat ze te hoog opgeleid zijn.
AxS136 schreef:Als ze dat doen, ga ik in de uitkering, en een thuis studie volgen.
Ze pakken eerst de uitkering trekkers maar eens aan, inplaats van de studenten.
Sheran schreef:@Mindim: mijn ervaring is juist dat de mensen die bij de voedselbank lopen (ja, ik ken er een paar)maar wat blij zijn dat hun kinderen de mogelijkheid krijgen om het beter te hebben, juist dankzij de stufi.