Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:27

Ik reageerde ook op Sheran...

NU zijn de potjes leeg dus er moet NU bezuinigd worden ..

Sheran

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:38

Dat er bezuinigd moet worden snap ik wel. Moet ook zeker gebeuren. Dit had men alleen een beetje aan kunnen zien komen, en het is maar net de vraag waar je op wil bezuinigen. Dit kabinet kiest voor deze manier, en dat zou niet helemaal mijn manier zijn geweest. Zo zonder aankondiging. *is nog steeds kwaad over langstudeerdersboete*

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:28

Citaat:
Wie weet ga ik wel naar een Scandinavisch land, daar is het gratis. :)

(quoten lukte even niet :=)

even offtopic := Hou er hier wel rekening mee dat je moet kunnen bewijzen dat je jezelf kan onderhouden ;)

zelf woont mijn vriend in zweden, voor mij is het makkelijk om daar te studeren omdat hij en mijn schoonouders garant kunnen staan.

Bron: http://www.utbildning.gu.se/education/l ... of-living/

Financial guarantees
For foreign citizens studying in Sweden, the Swedish Migration Board requires financial guarantees that you can support yourself financially for the entire duration of your studies in Sweden.

This could be documented proof of your own or your sponsor's bank assets, a letter of guarantee from your sponsor, or documentation certifying that you have received either a scholarship or student benefit from your country of origin/domicile.

You are required to show that you will have at least SEK 7,300 per month at your disposal for 10 months of the year. If you can show that you will be receiving free board and lodging, for instance, the sum required is reduced.

Financial guarantees are also required in order to obtain a residence permit. If you wish to extend your studies and your stay in Sweden, you will need renewed guarantees.

Toevoeging, 100kr is 9,88 in euro's op het moment geloof ik, dus ga uit van +- 800€ wat je elke maand moet hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:27

Ja, ik weet hoe het zit :) heb er wel eens naar gekeken hoe en wat (Scandinavië trekt me sowieso erg, ben een paar maanden naar IJsland geweest bijv ;) )

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:14

ahh ja het is zo mooi daar! ik kan niet wachten tot dat ik emigreer :) zal of eind dit jaar zijn of begin volgend jaar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:16

Gaaf, ben jaloers :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:48

Sheran schreef:
Dat er bezuinigd moet worden snap ik wel. Moet ook zeker gebeuren. Dit had men alleen een beetje aan kunnen zien komen, en het is maar net de vraag waar je op wil bezuinigen. Dit kabinet kiest voor deze manier, en dat zou niet helemaal mijn manier zijn geweest. Zo zonder aankondiging. *is nog steeds kwaad over langstudeerdersboete*

Omdat het jou persoonlijk raakt, daarom is het niet jou manier?
Heilige huisjes zijn er niet meer, iedereen wordt gekort, denk eens aan al die mensen die in de oliebol gaan komen, als ze de hypotheekrente gaan afschaffen. Mensen die hun pensioen gekort gaat worden, waar ze hun hele leven lang voor hebben gewerkt en nu op een houtje moeten gaan bijten. De zorgkosten die richting amerika gaan. Iedereen moet bezuinigen, hoe zuur ook. Wees blij dat de mogelijk tot lenen in stand blijft. Je kunt niet de hele categorie studenten overslaan, het is een groep die nog niets voor hun geld heeft gedaan, waar de goeien straks het geld in het buitenland gaan verdienen, waarvan een gedeelte vrouwen straks deeltijd of niet gaat werken en waar velen misschien onder hun niveau moeten gaan werken. Als op deze groep niet bezuinigd gaat worden, hoe wil je dat dan rechtvaardigen naar de mensen die hun portie in dit land al hebben betaald en hun werk al hebben gedaan en wel worden gekort.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:53

Ik ben ook niet tegen bezuinigen op studenten, ik snap wel dat er overal bezuinigd moet worden. Maar de manier waarop ze het nu doen (groepen raken die er niets tegen konden doen, in de zin van geen voorbereidingen konden treffen) vind ik not done.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:57

Ik hou het er nog steeds bij dat er niet bezuinigd moet worden. Bezuinigen is dé manier om je economie naar de *** te helpen. Tenzij er echt buitensporige uitgaven zijn, die mogen wel gekort worden; die 188 miljoen voor de misschien komende Olympische spelen bijvoorbeeld. Ga het geld niet weghalen bij mensen die het niet kunnen missen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:58

Nargini: dat zou natuurlijk nog beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:22

Nargini schreef:
Ik hou het er nog steeds bij dat er niet bezuinigd moet worden. Bezuinigen is dé manier om je economie naar de *** te helpen. Tenzij er echt buitensporige uitgaven zijn, die mogen wel gekort worden; die 188 miljoen voor de misschien komende Olympische spelen bijvoorbeeld. Ga het geld niet weghalen bij mensen die het niet kunnen missen.

Nee, maar dat wordt volop gedaan hoor en niet alleen bij studenten. En op een gegeven moment kun je ook niet geld blijven weghalen bij de mensen die het financieel iets beter hebben.

Als je op kunst en cultuur bezuinigt, krijg je ook mensen die dat schandalig vinden, op ontwikkelingssamenwerking even zo. Maar dat tast iig niet onze primaire levensbehoeften aan, dat is met studiefinanciering evenzo. Je kunt het niet verkopen dat mensen dusdanig concessies moeten doen op hun primaire levensbehoeften, maar de studenten wel tegemoet bljiven komen. Het is zuur en iedereen zou het liever anders zien. Maar als je die twee vergelijkt, is de studie een luxegoed.

En het '' opeens', ook heel vervelend, maar hetzelfde geldt eigenlijk voor mensen die een hyotheek hebben afgesloten 10 jaar geleden, zitten er ook aan vast en kunnen waarschijnlijk hun huis niet meer opbrengen, wanneer de hypotheekrente wordt afgeschaft. Men ging er stiekum altijd een beetje van de netto betaling uit. Die groep gaat ook in de financiele problemen komen, want de huizenmarkt ligt op zijn gat. Dat zijn pas problemen voor een mens. Die mensen komen pas in de oliebol.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:44

Op korte termijn misschien een luxegoed, op lange termijn niet, als we het huidige welvaartsniveau willen behouden. Het ligt er ook maar net aan wat je onder primaire levensbehoeften verstaat. Als je 2 keer per week uit eten gaat vind ik dat luxe, terwijl 'eten' wel in de categorie primaire behoeften valt.

Op lange termijn gaat een lager aantal studenten ook invloed hebben op andere leeftijdsgroepen. Er is al een dreigend probleem door de vergrijzing en ontgroening. Als de werkende klasse dan ook nog eens minder gaat verdienen, krijgen de 67+ers ook nog eens veel minder aow. De koopkracht zal dalen, bedrijven krijgen het moeilijker. Werkgelegenheid daalt, nog grotere werkloosheid.

Op korte termijn ben ik het met je eens, maar op lange termijn zijn dit soort maatregelen zó ontzettend slecht voor de economie.
Bovendien denk ik niet dat de hypotheekrente in één keer wordt afgeschaft. Als ze een beetje redelijk zijn gaat het gelden voor huizen gekocht na de afschaffing.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:50

Ik verwacht eerder dat ze de hypotheekrente per jaar een bepaald percentage naar beneden gaan brengen. Als ze het doen voor huizen gekocht na bepaalde datum zullen er tijden heel weinig huizen verkocht gaan worden doordat mensen dan ineens veel minder kunnen kopen. Mensen blijven met een restschuld zitten doordat hun oude huis minder waard wordt en zullen daardoor naar een kleiner huis moeten verhuizen of helemaal niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:52

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Nargini, maar je moet wel in je overweging meenemen dat er op dit moment eigenlijk te veel WO studenten zijn. Een diploma betekend niet de financiele zekerheid meer die het 50 jaar geleden betekende, bij lange na niet. Dus wellicht is het verminderen van het aantal WO studenten niet eens zo'n gevaar, hoewel dat dan natuurlijk op academische gronden zou moeten gaan en niet op financiele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:57

Nargini schreef:
Op korte termijn misschien een luxegoed, op lange termijn niet, als we het huidige welvaartsniveau willen behouden. Het ligt er ook maar net aan wat je onder primaire levensbehoeften verstaat. Als je 2 keer per week uit eten gaat vind ik dat luxe, terwijl 'eten' wel in de categorie primaire behoeften valt.

Op lange termijn gaat een lager aantal studenten ook invloed hebben op andere leeftijdsgroepen. Er is al een dreigend probleem door de vergrijzing en ontgroening. Als de werkende klasse dan ook nog eens minder gaat verdienen, krijgen de 67+ers ook nog eens veel minder aow. De koopkracht zal dalen, bedrijven krijgen het moeilijker. Werkgelegenheid daalt, nog grotere werkloosheid.

Op korte termijn ben ik het met je eens, maar op lange termijn zijn dit soort maatregelen zó ontzettend slecht voor de economie.
Bovendien denk ik niet dat de hypotheekrente in één keer wordt afgeschaft. Als ze een beetje redelijk zijn gaat het gelden voor huizen gekocht na de afschaffing.

Maar daar is men mee bezig, korte termijn bezuinigen.
En uit eten wordt inderdaad verstaan onder luxe, maar gewoon eten kopen niet (dat je denkt dat uit eten gaan onder de basisbehoefte eten valt, vind ik dan ook enigszins vreemd), uit eten valt ook niet onder de primaire behoeftes, eten wel. Als er dusdanig bezuinigd moet worden dat mensen amper nog in hun basisbehoeften kunnen voorzien, is dat schrijnenend. Dat er een voedselbank in nederland moet bestaan is erg zat. Daar gaat men steeds meer gebruik van maken en aan die mensen kun je eht niet verkopen dat de studiefinanciering wordt doorbetaald.

Uiteindelijk is het op de lange termijn niet heel erg goed voor de economie. Maar helaas zijn er nu niet genoeg banen beschikbaar voor hoogopgeleiden en neemt de vraag naar de praktijkmensen weer toe. Blijft dat de echt goeien vaak niet in nederland blijven, omdat men in het buitenland gewoon beter betaald. Waarom denk je dat de bonussen zo exorbitant zijn, om te concureren.
Veel mensen met een universitaire opleiding zitten helaas thuis. Een deel van hen ziet niet de noodzaak om voor een baan beneden hun niveau uit bed te stappen.
Ik vraag me af hoeveel mensen met een universitaire opleiding ook daadwerkelijk een functie op hun niveau uitoefenen en hoeveel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:59

Mizora schreef:
Ik verwacht eerder dat ze de hypotheekrente per jaar een bepaald percentage naar beneden gaan brengen. Als ze het doen voor huizen gekocht na bepaalde datum zullen er tijden heel weinig huizen verkocht gaan worden doordat mensen dan ineens veel minder kunnen kopen. Mensen blijven met een restschuld zitten doordat hun oude huis minder waard wordt en zullen daardoor naar een kleiner huis moeten verhuizen of helemaal niet.

Ja en die zelfde mensen kunnen hun huis dan aan de straatstenen niet meer kwijt, want die markt ligt op zijn gat en dan komen de problemen.
Ik geloof ook niet dat het gaat om de huizen die vanaf nu gekocht worden, misschien dat ze met een percentage gaan werken, misschien ook met huizen boven een bepaalde waarde.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:05

Mindim schreef:
Veel mensen met een universitaire opleiding zitten helaas thuis. Een deel van hen ziet niet de noodzaak om voor een baan beneden hun niveau uit bed te stappen.
Ik vraag me af hoeveel mensen met een universitaire opleiding ook daadwerkelijk een functie op hun niveau uitoefenen en hoeveel niet.

Ik ken mensen die dolgraag een baan willen, ook onder hun niveau solliciteren. Maar die worden niet aangenomen omdat ze te hoog opgeleid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:06

Maartenn schreef:
Mindim schreef:

Ik ken mensen die dolgraag een baan willen, ook onder hun niveau solliciteren. Maar die worden niet aangenomen omdat ze te hoog opgeleid zijn.

Ik zeg toch ook niet dat iedere werkloze universitair opgeleide dat doet? ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:58

@Mindim: mijn ervaring is juist dat de mensen die bij de voedselbank lopen (ja, ik ken er een paar)maar wat blij zijn dat hun kinderen de mogelijkheid krijgen om het beter te hebben, juist dankzij de stufi.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:04

AxS136 schreef:
Als ze dat doen, ga ik in de uitkering, en een thuis studie volgen.
Ze pakken eerst de uitkering trekkers maar eens aan, inplaats van de studenten.

lekkere instelling heb jij, bah en dat moeten de werkenden dan weer voor jou betalen? Overal moet op bezuinigd worden dus ook op de studies, het is niet anders.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:44

Met een uitkering heb je ook gewoon sollie plicht.. :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:17

Dus: wo's moeilijker maken, minder universitaire studenten toelaten (denk aan een cijfereis bovenop het VWO diploma, zoals ze in vrijwel alle landen hebben) en diploma's worden weer meer waard. Zo creeer je betere universiteiten en trek je ook internationaal talent aan (en hou je het Nederlandse talent binnen NL, want die verdwijnen nu vrijwel allemaal naar bijv. Engeland)

Nog een leuke:
"Zijlstra ziet binnen nu en vijftien jaar universiteiten als “veel meer toegespitst op bepaalde terreinen”. De student zal dan volgens hem langer moeten reizen, maar heeft dan wel een betere opleiding. “Kwaliteit vergt vaak concentratie”." (bron: NRC.nl)
Dus wel langer reizen, maar geen OV meer uitgeven? Hoe dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:20

Met het kleiner maken van de universiteiten heb ik ook geen probleem, maar laat dat dan alsjeblieft op academische gronden plaatsvinden en niet op financiele. De universiteit is ook heel groot en een groot gedeelte van de mensen hobbelt er toch een beetje ongeinteresseerd rond. Dat je naar de universiteit kan mag best wel wat status hebben. Het zal zowel bijdragen aan het rendement van de universiteiten (minder afvallers) als aan de kwaliteit van het onderwijs (kleinere groepen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:31

Sheran schreef:
@Mindim: mijn ervaring is juist dat de mensen die bij de voedselbank lopen (ja, ik ken er een paar)maar wat blij zijn dat hun kinderen de mogelijkheid krijgen om het beter te hebben, juist dankzij de stufi.

Ja, maar zoals je weet, dekt de stufi echt de lading niet en moeten ze alsnog een flinke duit in het zakje doen.
Het gaat erom, als je nu keuzes moetmaken, is dat niet een eerste levensbehoefte en eigenlijk een luxe dat de regering mee betaald aan je studie, aan je huis en aan je kinderen, dat zijn we gewend en nu gaan ze er aan tornen. oliebol, maar te verwachten.