130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:01

Poiuytrewq schreef:
ben ik zo'n iemand die mijn stuur naar rechts draait en andersmans auto in mijn zijkant zet.

Dat is poging tot doodslag.

Het is een trieste illustratie van totaal gebrek aan besef dat een rijdende auto een potentieel dodelijk wapen is.

Het is onbegrijpelijk hoe makkelijk de westerse samenleven verkeersslachtoffers accepeteert.
In de VS bv komen in drie weken net zoveel mensen om in het verkeer als alle directe en indrecte slachtoffers van de aanslag op 911 bij elkaar.

Autorijden is een risicobeslissing.
Snel rijden is een risicobeslissing.
Een beslissing over de hoogte van het risico wat ánderen lopen :)*
Je hebt geen recht op het maximale risisco nemen; wel de plicht om het te minimaliseren.
Nee, dit laatste is fundamenteel NIET van toepassing op aanpassen bij snelle rijders want sneller = meer risico.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:06

Ik heb ook liever niet dat mensen 60 rijden op de snelweg, en gelukkig zie je dat ook zelden. Hoewel je met een snelheid van 100 natuurlijk wel vele malen meer tijd hebt om te anticiperen op iemand die zo rondtuft.

90 (die snelheid noem ik niet voor niets ;) ) daarentegen is gewoon een realiteit in Nederland, omdat er nou eenmaal voertuigen zijn die gewoon niet harder mogen. Je zal dus hoe dan ook ingesteld moeten zijn op voertuigen die met deze snelheid op een snelweg rijden en je daar ook aan moeten aanpassen.

Dat een aantal weggebruikers, getuige de uitspraak in dit topic, daartoe niet bereid zijn omdat zíj harder mogen en iedereen zich dáár maar aan moeten aanpassen vind ik op zijn zachtst gezegd, eng.

Het maakt trouwens niet heel veel uit of een auto, of vrachtwagen 90 rijdt in mijn ogen. Het gaat om de bereidheid je aan te passen.

Overigens, ik rijd soms 90 op een 80 weg. Ik riskeer daarmee dus een boete en overtreed de wet. De trieste realiteit is dat 'de rest' 90 wenst te rijden, en als ze daarin gehinderd wordt, volslagen idiote en onverantwoorde inhaalmanoeuvres onderneemt op een weg die haar dodentol al ruim geeist heeft...

Maar ja, de hoofdmoot rijdt 90. Voor sommigen is dat ook al niet genoeg, die rijden dus nog harder. Dat kan dus betekenen dat bij inhaalmanoeuvres het verkeer van beide zijden op de rem moet om zon mongool er nog tussen te laten.

Ach, hardrijders zijn doodrijders. Niet omdat de rest zo traag is, maar omdat ze een bepaalde mentaliteit bezittern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:10

Huertecilla schreef:
Asyaa schreef:
Er zijn helaas veels te vaak apen die op een prachtige dag met blauwe lucht en een zacht briesje met 70 de snelweg op karren.

:x

Tja, het is helaas wel de waarheid.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:17

HC volgens mij heb je er overheen gelezen dat ik niet op de snelweg zoiets doe... Ben verder een keurige verkeersdeelnemer hoor!Maar mensen moeten dat gewoon niet flikken dan heb je aan mij de verkeerde :+

Als iemand achter mij gaat zitten seinen, toeteren en daarna als een mongool mij rechts gaat inhalen en nog net niet zn middelvinger opsteekt. Ook niet mijn fout als er iemand uit mijn dooie hoek van rechts eruit komt scheuren als ik net wil wisselen van rijbaan..
Volgens mij is op sommige wegen is 50 nog steeds 50 en niet de nieuwe 80 en is rechts inhalen nog steeds zeer streng verboden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:31

In het verkeer is de zwakste en/of langszaamste deelnemer de norm. De rest moet zich daarbij aanpassen.

Op de snelweg hoef je niet sneller te kúnnen dan 60.

Net even ter illustratie hier een kiek van mijn LandRover gemaakt:

Afbeelding

Daarmee mag ik door heel Europa over de snelweg máximaal 80 km/u.
Wanneer er in- of uitvoegend verkeer is, is 70 verstandig.

Of de snelle Boktsters dit nu leuk vínden of niet; dat is een norm waarbij ZIJ zich MOETEN aanpassen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:37

Poiuytrewq schreef:
HC volgens mij heb je er overheen gelezen dat ik niet op de snelweg zoiets doe... Ben verder een keurige verkeersdeelnemer hoor!Maar mensen moeten dat gewoon niet flikken dan heb je aan mij de verkeerde :+

Als iemand achter mij gaat zitten seinen, toeteren en daarna als een mongool mij rechts gaat inhalen en nog net niet zn middelvinger opsteekt. Ook niet mijn fout als er iemand uit mijn dooie hoek van rechts eruit komt scheuren als ik net wil wisselen van rijbaan..

Het maakt allemaal niet uit wat een ánder doet.
Het enige recht wat jij hent is een plicht; voorkomen. Ook als jij voorrang hebt, een ander wat fout doet en idioot reageert.
Doelbewust wraak nemen met een auto is simpelweg poging tot toebrengen van ernstig letsel of - doodslag.

Zénnnnnnnnnnnnn...... :)*

Citaat:
Volgens mij is op sommige wegen is 50 nog steeds 50 en niet de nieuwe 80 en is rechts inhalen nog steeds zeer streng verboden

Vertel het je lekker doorrijdende Bokt collegas ;)
Er is hier een pagina eerder geschreven dat rechts inhalen vanzelfsprekend is wanneer iemand ´in de weg rijdt´.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:38

Die was ook niet op jou bedoelt, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor.

Ik neem ook geen wraak
Ik zie het gewoon niet ;). :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:39

Asyaa schreef:
Asyaa schreef:
Er zijn helaas veels te vaak apen die op een prachtige dag met blauwe lucht en een zacht briesje met 70 de snelweg op karren.

Tja, het is helaas wel de waarheid.

Inderdaad is jouw mentaliteit een trieste werkelijkheid.
Een goede illustratie dat het maximum alleen daarom beter naar 110 of 100 omlaag kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:40

Poiuytrewq schreef:
Ik neem ook geen wraak
Ik zie het gewoon niet ;). :+

Dan hoor je óók niet op de weg :)*

Poiuytrewq

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:40

Neen als je rechts inhaalt en daarmee anderen in gevaar brengt wel? :)*

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:42

Dan hoor je overduidelijk ook niet op de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:43

Poiuytrewq schreef:

Vraag het de Bokster die dit haar recht vindt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:46

Er wordt hier ee hoop uit proporties getrokken.
Niet iedereen die 130 rijdt is gevaarlijk bezig en niet iedere bestuurder die 70 of 80 rijdt is veilig bezig.
Het belangrijkste is anticiperen en geconcentreerd rijden.
Ik rijd regelmatig boven de 150, maar dan is het rustig op de weg en ik weet precies waar de "gevaarlijke" punten zijn. Maar ik rijd nooit door rood of ik rijd nooit te hard in een woonwijk. Ik passeer ook nooit voetgangers, fietsers, ruiters e.d. met een hoge snelheid. Het is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Maar om iedere "hardrijder" als "gevaarlijk" te bestempelen is IMO kortzichtig. Ik heb het meeste "last" van onzekere bestuurders, maar die herken ik direkt, dus daar kan ik dan weer op anticiperen. :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:51

Huertecilla schreef:
Poiuytrewq schreef:

Vraag het de Bokster die dit haar recht vindt.

Als zulke mensen van de weg haalt heb je van mij geen last hoor :7 .

Maar als je mij in gevaar brengt met zulke acties krijg je het gewoon dubbel op je bordje terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:54

Electra63 schreef:
Er wordt hier ee hoop uit proporties getrokken.
Niet iedereen die 130 rijdt is gevaarlijk bezig en niet iedere bestuurder die 70 of 80 rijdt is veilig bezig.
Het belangrijkste is anticiperen en geconcentreerd rijden.
Ik rijd regelmatig boven de 150, maar dan is het rustig op de weg en ik weet precies waar de "gevaarlijke" punten zijn. Maar ik rijd nooit door rood of ik rijd nooit te hard in een woonwijk. Ik passeer ook nooit voetgangers, fietsers, ruiters e.d. met een hoge snelheid. Het is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Maar om iedere "hardrijder" als "gevaarlijk" te bestempelen is IMO kortzichtig. Ik heb het meeste "last" van onzekere bestuurders, maar die herken ik direkt, dus daar kan ik dan weer op anticiperen. :D

Je ontkent de realiteit.
Sneller rijden is ALTIJD een groter risico.

Feit:
Bij toenemende snelheid neemt de kans op een ongeval toe en de ernst van de gevolgen zelfs als functie van het kwadraat van de snelheid.
Lees het wetenschappelijk vernatwoorde rapport waarvan de link door Gummie is gegeven.

Daarmee is een ´hardrijder´ WEL altijd een gevaar op de weg.
De hardrijder die dit niet inziet is niet in staat een goede risicobeslissing te nemen en nóg gevaarlijker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:59

Poiuytrewq schreef:
Als zulke mensen van de weg haalt heb je van mij geen last hoor :7 .

Maar als je mij in gevaar brengt met zulke acties krijg je het gewoon dubbel op je bordje terug.

Twee keer fout is niet goed maar gewoon twee keer fout.

In een rechtsstaat is wat jij hier uitdraagt een aantasting van het fundament.

Wat jij hier uit is anarchie.
Je dient je bij jouw grootspraak wel te realiseren dat er altijd een bovenbaas is die joú ´plet´. Daar is geen grote bak, maar slechts maar een klein beetje voertuigbeheersing en kennis van de wetten van Newton voor nodig. Daar beschermt dan ook geen wet of politie jou tegen :)*

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:02

ik rij vaak op de a28 en daar mag je 120 rijden, ik haal toch makkelijk de 130 ik vind het heerlijk!
lekker snel van a naar b :-)
a1 en a10 mogen ze van mij ook ophogen kwa snelheid

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:02

Electra63 schreef:
Ik rijd regelmatig boven de 150, maar dan is het rustig op de weg en ik weet precies waar de "gevaarlijke" punten zijn.

Doe je ook aan handopleggingen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:07

tessie1985 schreef:
ik rij vaak op de a28 en daar mag je 120 rijden, ik haal toch makkelijk de 130 ik vind het heerlijk!
lekker snel van a naar b :-)

Ik vind tegen de 300 met mijn ´brommer´ ook fantástisch en dat schiet pas écht op.
Ga het circuit op als je snel wil rijden. Je kan zó de Nordschleife op :)*

Het hele punt is, is dat rijden met een motorvoertuig in de openbare ruimte is als russische roulette tegen het hoofd van een ander.
Hoe sneller je rijdt hoe meer kogels er in de kamers zitten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:19

Goof schreef:
Als je op een 120km weg rijdt kun je verwachten dat de overgrote meerderheid dat ook rijdt.
Als jij daar dan moedwillig 90 tussen gaat rijden creeer je een verschil van 30 km/ uur en dan vind ik dat je je inderdaad niet aanpast aan het verkeer om je heen.
Als ik 120 rijd op een 120km weg zit ik prima, ik hoef me dus nergens aan te passen aan de 90 km rijders.

Ik rij wekelijks over de A27 (niet in de spits) en daar is de max 120.
Ze hebben een aantal jaren flink staan controleren omdat mensen vanaf Utrecht hun gas open gooiden tot Breda en misschien is het daarom, dat de mensen niet zo overdreven hard meer rijden. Of misschien is het toch de crisis?

Maargoed, ik rij er wekelijks en met een tempo van 90 of 100, geen enkel probleem hoor en ik heb ook niet het gevoel van goh, ik ben de enige met dit tempo zeker?
Behalve als ik er in de spits zou rijden (richting Breda is meestal geen file) dan word ik van de weg af gereden door (meestal) witte busjes, heel irritant.

Heel soms is er eentje die me wil opduwen, maar dat neem ik niet persoonlijk, want als ik opzij ga, komt die meestal remmend op zijn voorganger af.
Dus bij zulke lui rijdt eigenlijk iedereen sowieso in de weg.

Poiuytrewq schreef:
Leuk voor jou en je bullbar, je mag hem op die manier best in de prak rijden, zoveel is die niet meer waard :+ . Ik doe dat ook niet op de snelweg hoor hahaha. Ik kijk ook geen filmpjes op mijn telefoon.
Bedoel meer dat als ik schade rij, ik een leuk zakcentje uit de verzekering kan halen. ;).

Hoe weet jij nou hoeveel mijn auto waard is? Voor mij in elk geval erg veel.
Maargoed ik begreep het verkeerd ik dacht dat jij het normaal vond om links en rechts in te halen (expres fouten maken bedoel ik) en vervolgens ook nog de schuld bij een ander te leggen.
Ow oeps ik had toch al een nieuwe bumper nodig, wat een toeval dat u er net bovenop reed O:)
Laatst bijgewerkt door Nic op 02-12-11 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:23

Huertecilla schreef:
Je ontkent de realiteit.
Sneller rijden is ALTIJD een groter risico.

De realiteit is dat op zichzelf autorijden een groter risico met zich meebrengt dan niet autorijden.

Als iedereen zich laat leiden door risico's, dan eindigen we allemaal als Howard Hughes. Voor sommige mensen is de vraag van de 130km bijna een kwestie van kwaliteit van leven. Wat heb je aan kwantiteit (lang leven) als er geen kwaliteit (is doen wat je leuk vindt) is?

Met de redenering zou je alle auto's kunnen gaan begrenzen op 4 km per uur, omdat het risico op dodelijke ongelukken dan een stuk minder is. Blijkbaar is er dus ergens een gulden middenweg.

Die 130 grens wordt even snel weer verlaagd als er empirische bewijzen komen dat die beslissing te veel kosten (in levens en in geld). Is wel sneu voor alle slachtoffers, maar zo is het nu eenmaal.

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de algemene maximumsnelheid werd verlaagd naar 100 km per uur. Dat was pas echte een goeie actie :? Gelukkig is die teruggedraaid naar 120, nu gaat men naar 130. Kennelijk is die laatste verhoging dus goed bevallen (ik geloof dat het aantal verkeersdoden niet is gestegen sinds de verhoging van 100 naar 120).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:25

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:30

Ik denk dat de tegenstanders van de 130 een beetje het gevoel hebben van:
Mooi is dat, degene die dus nu altijd al te hard reden, daar wordt de maximum snelheid dan maar op aangepast.
Ow u overtreedt structureel de regels? Dan passen we dat even aan voor u.

Iemand die er geen problemen mee heeft om 100 over de 4 baans A2 te rijden (er staat toch 100? Nou dan rij je toch gewoon 100??) die zal waarschijnlijk niet zo zitten wachten op die verhoging en omdat zo iemand misschien altijd voorbijgereden wordt door hardrijders, het zelfs zien als een beloning (zie topictitel).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:35

Nicolletje schreef:
Ik denk dat de tegenstanders van de 130 een beetje het gevoel hebben van:
Mooi is dat, degene die dus nu altijd al te hard reden, daar wordt de maximum snelheid dan maar op aangepast.
Ow u overtreedt structureel de regels? Dan passen we dat even aan voor u.

Iemand die er geen problemen mee heeft om 100 over de 4 baans A2 te rijden (er staat toch 100? Nou dan rij je toch gewoon 100??) die zal waarschijnlijk niet zo zitten wachten op die verhoging en omdat zo iemand misschien altijd voorbijgereden wordt door hardrijders, het zelfs zien als een beloning (zie topictitel).

Wie het ziet als een bedreiging heeft wetenschappelijk onderbouwd gelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:44

joostvangestel schreef:
(ik geloof dat het aantal verkeersdoden niet is gestegen sinds de verhoging van 100 naar 120).

´Geloof´ is een heel andere kwestie.

Verder is er geen ceterus paribus mbt de ´vergelijking´ die jij ongefundeerd suggereert.

Wat is er toch zo onacceptabel aan wetenschappelijke onderbouwde kennis mbt snelheid en ongevallen?

Ik begrijp het werkelijk niet.
Ik ben zelf een rácer in hart en nieren.
Dat verandert NIETS aan de werkelijkheid dat het risico van snelheid toeneemt als functie van het kwadraat van de snelheid.

Ralph Nader heeft gewoon gelijk.
De énige vraag is; hoeveel mensenlevens mag mobiliteit kosten?