Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Colway schreef:Nee dat ben ik inderdaad niet met je eens. Vind het onnodig en geldverspilling. Moeten we (heb je hem weer) nu werkelijk waar bij iedere scheet die ons (de we) dwars zit een bevolkingsonderzoek doen om te bewijzen of iets wel of niet legitiem is om over te zeiken of iets aan te willen doen? Volgens mij zijn er belangrijkere zaken die onderzocht kunnen worden dan over een feestelijke kinder traditie waarbij geen slachtoffers of gewonden vallen
Of ik nieuwsgierig ben naar de uitkomst? Ja dat wel, al denk ik dat het een droevig kleine groep mensen is
Citaat:@ Colway: Daar ging het niet om.... waar het om gaat is dat als iemand een uitspraak doet over aantallen, dat ie die dan moet kunnen staven. Als je zegt dat de meeste donkere mensen er niet mee zitten, dan is het niet gek dat iemand vraagt of daar cijfers van zijn. Er wordt dus eigenlijk gevraagd: "is dat wat jij zegt wel zo?"
Dat betekent niet dat overal maar onderzoek naar gedaan moet worden... Het betekent alleen dat we moeten nadenken over wat we zeggen, da's sowieso nooit verkeerd
Ik maak me er overigens ook regelmatig schuldig aan
Lusitana schreef:Ik heb nog nooit het woord slaaf in het verband met Zwarte Piet gehoord tot ik deze discussie las....
Het is nog altijdde knecht van sinterklaas
en niet de slaaf van sinterklaas...
ensinterklaasje kom maar binnen met je knecht
en niet kom maar binnen met je slaaf.
Citaat:maar ik vind het rot als anderen in mijn land dat wel hebben
Citaat:maar vind je het per sé nodig om de mensen die ik ervaar te benoemen als 'zeikend'? Ik vind dat een weinig respectvolle manier van benoemen, no offence.
Colway schreef:Citaat:maar ik vind het rot als anderen in mijn land dat wel hebben
Ik vind discriminatie vooral rot. Maar los van dat, je kan niet alles oplossen voor iedereen. Feit is dat er altijd dingen zijn die 'rot' worden gevonden of aversie oproepen. Je kan dan al die dingen stil leggen, verbieden of veranderen, maar waar stopt het? Er blijven altijd dingen die rot zullen zijn voor anderen en het is soms ook aan de mens zelf om een manier te vinden om met dingen om te gaan.
Discriminatie vindt ik erger en rotter en het haalt denk ik meer uit om dát aan te pakken, dan een pietendiscussie uit te diepenCitaat:maar vind je het per sé nodig om de mensen die ik ervaar te benoemen als 'zeikend'? Ik vind dat een weinig respectvolle manier van benoemen, no offence.
Ik vindt het zeiken. Zeker anno 2011 terwijl Piet Piet niet meer is en de slavernij gelukkig al eeuwen achter ons ligt, vind ik het azijn pissen, zeiken dus. Die mensen kunnen beter hun energie steken in zaken die er wel toe doen, waar ze wel invloed op kunnen hebben en die wel bijdragen aan een betere samenleving
Enniewee, ik ga m'n bed opzoeken want door die pieten lig ik al 1,5 uur later dan gepland in bed
fijne avond allemaal
mika11 schreef:Lieveli, maar zo blijf je toch aan de gang met onderzoeken.
Bij alles is er wel iemand of een bepaalde groep die zich er rot bij voelt.
Aan de feestdagen alleen al, hoeveel mensen zijn er niet die met die dagen het liefst met hun hoofd onder de dekens willen blijven liggen.
Dan is het toch ook gemeen om daar zelf zo'n drukte van te maken, terwijl je weet dat je buurvrouw zich geen raad weet (bv).
En mensen die niet tegen Zwarte Piet kunnen, dat vind ik eigenlijk ook wel 'zeikerds'.
Ben ik het met Colway eens.
Citaat:Slavery was prominent in Africa, across the Atlantic Ocean from the Americas, long before the beginnings of the transatlantic slave trade.
Citaat:According to the Encyclopedia of African History, "It is estimated that by the 1890s the largest slave population of the world, about 2 million people, was concentrated in the territories of the Sokoto Caliphate. The use of slave labor was extensive, especially in agriculture." The Anti-Slavery Society estimated there were 2 million slaves in Ethiopia in the early 1930s out of an estimated population of between 8 and 16 million.
Citaat:According to Robert Davis between 1 million and 1.25 million Europeans were captured by Barbary pirates and sold as slaves in North Africa and Ottoman Empire between the 16th and 19th centuries. There was also an extensive trade in Christian slaves in the Black Sea region for several centuries until the Crimean Khanate was destroyed by the Russian Empire in 1783.
Citaat:Central and Eastern European slaves were generally known as Saqaliba (i.e., Slavs). The Moors, starting in the 8th century, also raided coastal areas around the Mediterranean and Atlantic Ocean, and became known as the Barbary pirates. It is estimated that they captured 1.25 million white slaves from Western Europe and North America between the 16th and 19th centuries.
Citaat:In Mauritania, the last country to abolish slavery (in 1981), it is estimated that up to 600,000 men, women and children, or 20% of the population, are enslaved with many used as bonded labour. Slavery in Mauritania was criminalized in August 2007. In Niger, slavery is also a current phenomenon. A Nigerien study has found that more than 800,000 people are enslaved, almost 8% of the population. Many pygmies in the Republic of Congo and Democratic Republic of Congo belong from birth to Bantus in a system of slavery. Some tribal sheiks in Iraq still keep blacks, called Abd, which means servant or slave in Arabic, as slaves. Child slavery has commonly been used in the production of cash crops and mining. According to the U.S. Department of State, more than 109,000 children were working on cocoa farms alone in Côte d'Ivoire (Ivory Coast) in "the worst forms of child labor" in 2002. Poverty has forced at least 225,000 Haitian children to work as restavecs (unpaid household servants); the United Nations considers this to be a modern-day form of slavery.
Magrathea schreef:Amen, Tessa! Al die dingen wist ik niet eens.. Misschien moet je het eens naar nu.nl gaan sturen
MarcoBorsato schreef:Ik begrijp trouwens niet waar je naartoe wilt door te referen aan mensen die het liefst met hun hoofd onder de dekens willen blijven liggen, voelen die zich soms ook gediscrimineerd? En nee, je kunt niet met iedereen rekening houden maar we maken met z'n allen deze maatschappij, laten we dan ook met z'n allen proberen om het zo leefbaar mogelijk te houden.
Nicolletje schreef:Ik heb dat wat Tessa zegt over slaverij ook al een tijd geleden in dit topic geroepen, kun je nagaan hoe goed mijn berichten gelezen worden
Nicolletje schreef:Jij hebt de wikilinkjes erbij gezet
Het is helemaal niet ondenkbaar dat Zwarte Piet een satire is.
Want in de tijd van Willem van Oranje was Turkije de bondgenoot en Spanje de vijand.
Aangezien de geschiedenis zegt dat het misschien een Moor is die zwarte Piet:
Een Turk als leider en een Spanjaard (Moor) (de bezetter) als slaaf. Dan kan verklaren dat hij bij ons uit Spanje komt.
Als je er zo over nadenkt heeft het dus helemaal niks met Surinamers of slaverij te maken.
ship schreef:nou weet je wie kunnen aangeven of het discriminerend is kijk eens naar kinderen...nu een voorbeeld mijn dochter is sociaal naar iedereen ongeacht kleur en afkomst maar komt er een zwarte piet is kind doods benauwd...
ik heb ook altijd geleerd zwarte piet is zwart door al dat roet in de schoorstenen waar ze door moeten nooit iets gehoort over slaven van vroeger..
nu is de beste man weer weg maar volgend jaar komt weer de zelfde discussie en dit gaat nog jaren door als iedereen zich nou niet zo aangesproken zou voelen zou de wereld een stuk gelukkiger zijn,
Nicolletje schreef:Ik heb dat wat Tessa zegt over slaverij ook al een tijd geleden in dit topic geroepen, kun je nagaan hoe goed mijn berichten gelezen worden
MarcoBorsato schreef:Ik begrijp trouwens niet waar je naartoe wilt door te referen aan mensen die het liefst met hun hoofd onder de dekens willen blijven liggen, voelen die zich soms ook gediscrimineerd? En nee, je kunt niet met iedereen rekening houden maar we maken met z'n allen deze maatschappij, laten we dan ook met z'n allen proberen om het zo leefbaar mogelijk te houden.
Kerst is echt een verschrikking als je geen geld, vrienden, parter en/of familie hebt om mee door te brengen.
Singles worden echt opgescheept met al dat oh oh wat is het gezellig- gedoe. Ze kunnen nieteens in hun eentje ergens reserveren om uit eten te gaan waarschijnlijk, en de hotelkamer betalen ze lekker dubbel![]()
Verder vind ik de discriminatie-discussie erg lastig want het zijn altijd de witten die de zwarten zouden discrimineren.
Maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat als ik me als ongetrouwde, blanke [niet al te jonge] vrouw zonder kinderen, uit een kapitalistisch land, ergens anders op de wereld zou settelen dan in West-Europa of USA/Canada, dat ik zeker anders behandeld, zelfs gediscrimineerd, uitgescholden en/of minderwaardig behandeld zal worden