Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:40

The day after. Wij waren er ook bij.

Wij stonden in de Chateau tent toen het mis ging. Mijn man hoort bij de lichtgewonden. Hij heeft een buis op zijn hoofd gekregen en heeft een hoofdwond. Hoeft gelukkig niet gehecht te worden maar het doet nu goed zeer. Maar we hebben dus echt heel veel geluk gehad.
Als we een minuut later besloten hadden om naar buiten te gaan had het zo mis kunnen zijn. We stonden recht onder de kroonluchters in die tent(zo'n constructie waar lampen aan hangen)

Mijn oprechte deelneming gaat uit naar de families en vrienden van diegene die het niet overleeft hebben. Vreselijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:41

Yasmine schreef:
Ja, precies. Brandweer zei zelf dat er in Hasselt alleen al (los van Pukkelpop) 300 noodoproepen waren...

Toen wij naar de auto lipen hebben wij heel wat schade in het dorp gezien....

Lolacabana

Re: Officieel 4 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:45

Je kon de emotie in de stem van de organisator echt goed horen. Vind het een knappe beslissing dat ze het festival hebben afgelast. Ik weet ook niet of ik zo beleefd had kunnen blijven bij sommige vragen die de journalisten stelde. Alsof ze dit van te voren hadden gepland..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:58

betreft vergoedingen vanuit een verzekering zou ik niet te hard op rekenen. Noodweer wordt vaak op overmacht gegooit en dan is er geen dekking.
Ik heb de persconferentie niet gezien, maar dit is gewoon zo standaard...

Ik ben benieuwd wanneer het "waarum" bord te voorschijn komt eigenlijk, de laatste jaren is bij elk gebeuren waarbij doden zijn gevallen ineens dat bord aanwezig.

Maar als je nu kijkt, vorig jaar in duitsland, nu dit... Is er dan nog wel een toekomst voor festivals?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:59

Ik heb echt hopen respect voor Chokri. Verschrikkelijk wat die man als organisator al allemaal heeft moeten slikken de afgelopen jaren... Vorig jaar één dood en één zelfmoord, nu dit.

Stef, natuurlijk is er nog toekomst voor de festivals. België is een festivalland, hier heb je in de zomer tot 300 festivals. Omdat er nu één keer zoiets gebeurt, betekent dat niet meteen het einde van alle festivals.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:01

Ik hoop ook van harte dat Pukkelpop blijft bestaan. Dit was pure overmacht, zo'n storm.

Het is een steengoed festival met goeie bands elk jaar. Zou zeker volgend jaar weer terug gaan. Graag zelfs.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:01

Maar het is niet 1x Yasmine.... Nu ben ik helemaal geen festival ganger, dus ik kan me daar ook niks bij voorstellen, maar het blijft een grote mensenmassa waar je gene invloed op hebt hoe die reageert als er iets gebeurt

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:02

Hoor net dat de overledenen allemaal belgen zijn , heel veel sterke aan iedereen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:04

BraveSpots schreef:
Ik hoop ook van harte dat Pukkelpop blijft bestaan. Dit was pure overmacht, zo'n storm.

Het is een steengoed festival met goeie bands elk jaar. Zou zeker volgend jaar weer terug gaan. Graag zelfs.

Zelfde voor mij. Ik denk echt niet dat hierdoor mensen gaan weg blijven van festivals. Dit was gewoon overmacht, een storm zoals ik ze nog nooit heb gezien, zelfs niet toen we in Amerika woonden en er tornado's voorbij kwamen.

Het is wel de eerste keer dat zoiets in België gebeurt...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:05

Vorig jaar waren daar toch ook twee doden te betreuren? Echter los van iets anders, waren gewoon individuele dingen volgens mij. Kan ik me nog herinneren. Heftig om dan dit jaar weer zoiets mee te moeten maken... En dan in het kwadraat. Als ik het zo zie mag er van geluk gesproken worden dat er niet meer doden gevallen zijn!!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:05

Yasmine schreef:
Ik heb echt hopen respect voor Chokri. Verschrikkelijk wat die man als organisator al allemaal heeft moeten slikken de afgelopen jaren...

En al die onrespectloze vragen van de journalisten :roll: Ik zou niet in zijn schoenen willen staan...

BraveSpots schreef:

Inderdaad, een storm kan altijd en overal zijn gang slaan. Of het nu op een festival is of niet...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:06

Tuurlijk is er toekomst voor festivals, en niet alleen omdat er miljoenen mensen per jaar van genieten. Er rijden ondanks ongelukken ook nog steeds auto's en treinen, er wordt ondanks hooligans en stadiondrama's ook nog steeds gevoetbald.
Wel hoop ik dat er ontwikkeling blijft in de constructie van de tenten, natuurlijk was dit extreem noodweer, en als ergens een boom opvalt dan kan je als tent weinig. Maar ik kan me voorstellen dat er technische mogelijkheden komen waardoor een tent meer wind kan hebben.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:07

stef schreef:
Maar het is niet 1x Yasmine.... Nu ben ik helemaal geen festival ganger, dus ik kan me daar ook niks bij voorstellen, maar het blijft een grote mensenmassa waar je gene invloed op hebt hoe die reageert als er iets gebeurt

Die mensenmassa was ook helemaal niet het probleem. Op de persconferentie net zeiden ze dat binnen de 5 minuten alle nooduitgangen in werking zijn gesteld, er geen opstoppingen waren om het festivalterrein te verlaten. Natuurlijk gaan mensen schuilen, dat is een natuurlijk instinct als het zo hard regent. Niemand kon weten dat zo'n tent zou instorten, want als je al op festivals bent geweest, dan weet je hoe fors die constructies zijn. Dat zijn niet zomaar simpele tentjes, maar ingewikkelde en zware constructies.

De tenten waren trouwens het probleem niet, het probleem was vooral de tientallen (honderden?) bomen op het terrein. Het zijn nl. die bomen die zijn ontworteld en zo zijn neergekomen op de tenten en promostandjes die zijn ingestort.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:07

Het is inderdaad niet van 1x, maar er zijn tegenwoordig ook wel erg veel festivals die allemaal heel veel bezoekers trekken. Vorige week stortte er een podium in in Indianapolis door harde wind en zijn er doden gevallen, vorig jaar bijna 20 doden op de Love Parade... In 2000 waren er 9 doden op Roskilde die tijdens het optreden van Pearl Jam doodgedrukt zijn in het publiek omdat er problemen waren met de geluidsinstallatie en mensen massaal naar voren wilden om het beter te kunnen horen. Daarna is overal de veiligheid verscherpt door onder andere meer dranghekken te plaatsen en een crowdsurfverbod in te stellen, maar festivals bestaan nog. Gelukkig maar! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:09

Oh Yasmine, bedoelde je het zo... Ja, wel de eerste keer op PP, maar niet de eerste keer dat het op een festival fout gaat.

Eline, Een tent blijft een tent, en een dergelijke constructie is berekend tot een bepaalde windkracht (wil ik op mijn werk wel even navragen, wij berekenen constructies), dit was heel erg extreem. Ik denk niet dat je de bestaande constructie aan kunt passen dat het hierop bestand is, dan zou er een heel nieuw concept moeten komen, wat weer heel veel duurder en bewerkelijker wordt...

Cyntje

Dat wilde ik dus ook net zeggen Eline,... er storten jaarlijks ook weet ik hoeveel vliegtuigen neer! Dus dan moet er ook maar niet meer gevlogen worden?
Yeah right,... dan bekijk je het wel heel zwartwit geloof ik...
Dit kwam gewoon op de verkeerde plek op het verkeerde moment,... en heel erg dat daarbij slachtoffers zijn gevallen :\

Wat ik me gisteren wel afvroeg... zulk extreem weer lijkt alleen maar erger te worden of niet?
Kan me niet heugen dat er in mijn jeugd ook vaak zo'n extreem was :n

NatasjavE

Ik hoop ook dat er volgend jaar weer pukkelpop is....
Als ik zometeen op mijn fiets stap kan er ook iets mis gaan...ongelukken en rampen zijn soms niet te voorkomen.
Dit noodweer was gewoon veel erger dan van te voren gedacht. Doe je niks aan.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:11

Sterkte voor iedereen, wat verschrikkelijk zeg Y;(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:11

Goeiemorgen. Wij zijn hier ook aan het bekomen van de gebeurtenissen gisteren. M'n moeder ziet aan één kant zo ongeveer helemaal blauw, maar wat anderen hebben doorgemaakt gisteren is nog vele malen erger. Ik zit nog steeds wat in spanning ivm collega's van m'n vriend die daar ook waren. Hopelijk zijn ook zij allemaal veilig thuis.

Yasmine, eenmaal van het terrein af, was die mensenmassa wel een probleem hoor. Je kon er gerust vertrappeld worden. Vertrappeld geraken kan gemakkelijk gaan hoor, heb het zelf ook ooit meegemaakt dat er mensen over me liepen en dat was in de bioscoop. Ik bedoel...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:12

Hier zie je duidelijk dat de bomen de grootste oorzaak zijn van de ravage...

Afbeelding

BraveSpots

Er was voor zover ik kon zien ook erg weinig paniek, gezien de omstandigheden in elk geval. Iedereen stond gewoon op een kluitje een beetje bescherming te zoeken.

Er is inderdaad altijd een risico als je met zoveel mensen samen op een klein terrein zit, maar vooralsnog ben ik bereid om dat risico te nemen in elk geval.

LadyMadonna

Imre: Roskilde dat was Denemarken toch? Was toen een collega van mij bij

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:13

Cyntje schreef:
Wat ik me gisteren wel afvroeg... zulk extreem weer lijkt alleen maar erger te worden of niet?
Kan me niet heugen dat er in mijn jeugd ook vaak zo'n extreem was :n

Ik heb nog nooit eerder zo iets meegemaakt. Toen we de tent uitkwamen had ik moeite met gewoon ademhalen. Het was een hele vreemde luchtdruk. De hagel striemde over je heen en het was echt pikke donker...

Het komt inderdaad vaker voor dergelijk extreem weer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:14

Van de krant begreep ik dat er gisteren nog bandjes hebben gespeeld?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:15

Jemig, die bomen. :oo

5 doden al.. Vreselijk..