De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:25

HLPhoto schreef:
Buiten dat.. Dokter wees me erop dat ik zonder vlees zelfs al naar een aantal voedingssupplementen moet gaan kijken. Een mens blijft een omnivoor, hoe graag je ook wil dat dat anders is.

even benieuwd.. Moeten vleesetende diersoorten ook over op een vegetarisch/veganistisch dieet in de toekomst?

Dat is per persoon verschillend. Vriendin van me is al 12 jaar vegetarisch, en die is kern gezond, komt niks te kort.

En die laatste zin is wel een beetje onzin. Sorry..
Natuur is natuur. De boeren bedrijven van tegenwoordig zijn alles behalve natuur..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:32

Miracle_ schreef:
Natuur is natuur. De boeren bedrijven van tegenwoordig zijn alles behalve natuur..

Als ik het me goed herinner zit er in veevoer gemalen dierenresten. Nou zijn varkens nog wel alleseters, maar koeien zijn toch echt herbivoren. Weet iemand of die ook dat soort voer krijgen? Want dat is het tegenovergestelde van vleeseters groenvoer geven.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:37

Net als Renee kom ik ook, ietwat aan de late kant, dit topic tegen en kan ik het niet laten even te reageren. Heb niet alle voorgaande pagina's gelezen, maar de actie waar dit topic over gaat doet me de haren overeind staan. Los van de argumenten die Renee noemt is het sowieso belachelijk dat zo'n actiegroep gewoon stiekem 's nachts gaat filmen in bedrijven, zonder toestemming en na op illegale wijze binnen te zijn gekomen. Inbreken/insluipen heet dat in de gewone wereld en ik vind het echt idioot dat ze daar gewoon mee weg komen. Wij hebben zelf een varkensbedrijf, wonen naast de stallen, en ik moet er niet aan denken dat ze bij ons waren geweest. Niet omdat ze iets niet mogen zien, maar omdat dat hetzelfde voelt als wanneer iemand 's nachts zonder dat je het weet in je huis/paardenstal of wat dan ook rondloopt.

Ook inhoudelijk vind ik het trouwens een vreemde actie. De beelden in het filmpje zijn niet leuk om te zien en het zijn dingen die absoluut gebeuren, ook bij ons. Dieren die ziek worden/dood gaan is nou eenmaal onvermijdelijk als je dieren houdt. Wat kan een boer/ de sector er bijvoorbeeld aan doen dat biggen dood worden geboren? Het lijkt me dat iedereen begrijpt dat dat dingen zijn die bij het leven horen: ziekte en sterfte zijn in het leven onvermijdelijk. Ga maar eens 's nachts in een ziekenhuis/verzorgingshuis filmen, dan krijg je ook echt geen leuke beelden. Ziekte/pijn/dood is nou eenmaal niet leuk om te zien en dat er zieke dieren zijn wil niet zeggen dat ze niet verzorgd worden. Op verschillende beelden zitten de dieren in een hokje apart (de ziekteboeg) juist omdat ze extra verzorging nodig hebben. Bovendien moet je niet vergeten dat de beelden 's nachts zijn gemaakt. Als er dan een big dood gaat, een zeug een miskraam krijgt of een varken acuut verlamd raakt terwijl de boer er niet bij is kan hij daar niet veel aan doen.

Het verbaast me trouwens wel dat de TS eerst stelt dat het allemaal even erg is; of het nou gangbaar, milieukeur of EKO is, en vervolgens zegt alleen maar EKO-vlees of scharrelvlees te willen eten. Dat snap ik niet helemaal! Wat betreft het buiten lopen van varkens: lijkt me ook geweldig, als onze zeugen in de wei zouden lopen. Helaas zijn het er daar ter eerste te veel voor, zeker landelijk gezien (wat niet anders kan, willen we er een boterham mee kunnen verdienen) en mag dat bovendien helemaal niet volgens de milieuregels. Mensen willen dat varkensbedrijven niet ruiken en geen ammoniak/stof enz. uitstoten, maar dat gaat niet samen met het buiten houden van varkens, dan moeten ze in een dichte stal met luchtwassers erop. Wat dat betreft heeft biologisch voor het milieu ook zijn nadelen.
Ik vind dat iedereen zelf moet kiezen wat ze eten en waarom, kan me ook best voorstellen dat mensen moeite hebben met het eten van vlees, maar ik kan er niet zo goed tegen dat mensen die de sector niet kennen boeren soms haast als criminelen zien op basis van geluiden van actiegroepen. Natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk, die worden ook doorgevoerd (vanaf 2013 lopen bijvoorbeeld alle varkens los in groepen), maar het beeld dat boeren dieren uitbuiten om er zelf economisch beter van te worden klopt gewoon niet. Iemand die geld wil verdienen gaat geen varkens houden en wie met dieren werkt heeft er zelf het meeste plezier in als het goed gaat met de dieren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:37

_San87_ schreef:
magda_90 schreef:
Een mens blijft een omnivoor, ik kan er (nog) niet bij waarom er wordt gedacht dat een mens zonder dierlijke producten kan leven.

En voor wat betreft het kanker, dat is ook voor een deel erfelijk belast, dat je daar dus gevoeliger voor bent dan de mensen die er niet erfelijk mee belast zijn.

Het is een mooie tekst, en ik zou dan ook graag bronvermeldingen willen zien.

Ach, ik snap ook niet waarom het gezond wordt geacht melk te drinken. :) Die discussie kan je blijven voeren, laat iedereen doen waar diegene zich goed bij voelt. Ik voel me goed bij geen vlees. Prima, toch?

Ik bemoei mij ook zeker niet met de ander, dat heb je mij ook niet horen zeggen. Er worden alleen beweringen neergezet die ik nader wil bekijken. Ik heb respect voor ieder, zolang zij dat ook voor mij hebben. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:06

magda_90 schreef:
_San87_ schreef:

Ach, ik snap ook niet waarom het gezond wordt geacht melk te drinken. :) Die discussie kan je blijven voeren, laat iedereen doen waar diegene zich goed bij voelt. Ik voel me goed bij geen vlees. Prima, toch?

Ik bemoei mij ook zeker niet met de ander, dat heb je mij ook niet horen zeggen. Er worden alleen beweringen neergezet die ik nader wil bekijken. Ik heb respect voor ieder, zolang zij dat ook voor mij hebben. ;)

Zo bedoelde ik het niet. :) Het was meer een algemene opmerking die toevallig mooi aansloot bij wat jij zei.

En dat laatste heb ik ook. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:29

Miracle_ schreef:
Je bedoelt: Die laatste zin vind jij een beetje onzin.
Ik vind dat wij onszelf al langer dan ik leef boven de natuur proberen te plaatsen terwijl niets minder waar is.

Feit is dat je met een redelijk normaal dieet zonder op te letten behoorlijk oud kan worden, en dat je flink op je dieet moet gaan passen als je alleen al vlees weg wil laten.

OMGponies

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:59

Of je nu vlees eet of niet, vind ik het een goede zaak als mensen een stuk bewuster zouden gaan eten.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:08

Goed uitgelegd Margje :j Ben het helemaal met je eens.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:09

HLPhoto schreef:
Je bedoelt: Die laatste zin vind jij een beetje onzin.
Ik vind dat wij onszelf al langer dan ik leef boven de natuur proberen te plaatsen terwijl niets minder waar is.

Feit is dat je met een redelijk normaal dieet zonder op te letten behoorlijk oud kan worden, en dat je flink op je dieet moet gaan passen als je alleen al vlees weg wil laten.

Vind dat stukje dat wij ons boven de natuur plaatsen erg mooi gezegt PHLPhoto. Ook de mens maakt daar nog steeds deel aan uit. Alleen zijn de hersens een stuk verder ontwikkeld. Maar we zijn nog steeds van vlees en bloed.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:06

Wat ik altijd raar vind in die onderzoeken over (darm)kanker is dat ze varkensvlees en rundvlees op 1 hoop gooien in het onderzoek.
Mijn pa is erfelijk belast met darmkanker, wij eten ivm dat hij in rundvlees handelt, best veel rundvlees en wij hebben eigenlijk thuis altijd vrij weinig varkensvlees gegeten.
Hij is nu bijna 65 en bij zijn laatste onderzoek was er geen poliep te zien, hoewel hij dus al bijna dood had moeten zijn.

50% van het vlees dat gegeten wordt is varkensvlees en maar 20% is rund. Ik vind de consumptie van varkensvlees behoorlijk veel.

Voor mij is varkensvlees van een heel andere categorie dan de pure grazers alleen al vanwege hun dieet.
Ik eet zelf ook nauwelijks varkensvlees en koop het liefst biologisch, ook omdat een vriendin van mij (vader = biologisch boer) ooit heeft gezegd dat ook aan transport andere eisen zitten dan aan 'gewoon' vlees, en omdat ik denk dat het beter is, maar ik begin daar nu weleens aan te twijfelen :=

Volgens mijn pa is biologisch gewoon handel (en een beetje onzin om het lekker duur te maken) want wie goed is voor zijn beesten heeft goed vlees, wie slecht is voor zijn beesten krijgt slecht vlees, zo simpel is dat.
Maar ik heb vaak het idee dat 'wij' niet meer weten wat goed of slecht vlees is (denk maar aan de plofkippen en eet dan eens een biologisch kipfiletje) en meer dan de helft van het vlees in de schappen is bewerkt tot worstje, slavink, schnitzel enzovoort, dus echt kunnen proeven of het goed of slecht is, is er vaak niet meer bij.

Wat in mijn ogen nog het meest respectloze aan eten van dieren in onze huidige sameleving is, is dat je op bijna elke hoek van de straat, in chips, salades, enz. (varkens)vlees tegenkomt, je kan gedachteloos een kroket uit de muur trekken zonder te denken dat het ooit een dier is geweest.

Ik zag trouwens ook wat rare dingen voorbij komen zoals maden in biologisch vlees, ik vind dat een beetje raar :? Ik eet al tig jaar biologisch rundvlees en ben nog nooit een made tegengekomen, maar misschien heb ik meer succes als ik mijn biefstuk eens op straat in het zonnetje gooi en dan opeet.
Ook goed voor de weerstand ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:09

Wat dat betreft twijfel ik sterk aan alle biologische producten in de schappen, naar mijn mening is dat inderdaad alleen maar commercieel gedoe.

Biologisch vindt ik het pas wanneer ik (bij wijze van dan) de koe zelf heb gemest in mijn tuin en dan zelf slacht, dan weet ik dat hij alles natuurlijk heeft binnengekregen. Met andere woorden, ik vind het moeilijk te geloven dat al het biologische vlees, wel zo biologisch is als men beweert.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:25

Hier in de buurt is een biologische boerderij waar je kunt zien dat de varkens biologisch gehouden worden (lees: buiten in de modder en binnen in strooihokken).... en je kunt daar hun vlees kopen. Zonder meer echt. Het is lekker ook. Alleen je betaalt er wel meer voor hoor.

Ook dit bedrijf is bezocht door deze criminelen en wordt slecht afgeschilderd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:42

Die vriendin van mij, diens pa brengt elke koe zelf naar de slacht en blijft erbij. Aan hun boerderij zitten ontzettend veel regels. Ook dingen die ik onzin vind maar anders krijgen ze problemen.
Zoals de eieren van de kippen van de buurman, die lekker op het erf lopen, mogen ze officieel niet in hun winkel verkopen omdat het niet 100% herleidbaar biologisch gevoerd is.
En dan denk ik: hier zit duidelijk een 'gat' tussen wat mensen willen: lekker vrije erf-eieren of duur, vol met regels maar wel biologisch. Of dat alles niet maar dan gecontroleerd uit een grote schuur.
De meeste mensen gaan voor die vrije-erf eieren maar dat is lastig verkrijgbaar omdat er geen label aan zit hoe dat dan heet.
Tegenwoordig heb je dan wel vrije-uitloop eieren maar ik zou dat het liefst voor alle dieren zien maar dan hoeft het niet 100% biologisch van mij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:07

het nadeel van info en filmpjes van"activisten en hun clubjes"is dat ze ontzettend eenzijdig en gekleurd zijn
ze laten vooral zien wat zij willen dat het publiek ziet en niet hoe het echt is
neem de info en filmpjes dan ook met een kilootje zout en als je wil weten hoe het echt zit, kijk dan eens of er ergens open dagen zijn waardoor je in de gelegenheid bent zelf te gaan kijken of neem contact op met een Agrariër

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:38

Sonja_vR schreef:
het nadeel van info en filmpjes van"activisten en hun clubjes"is dat ze ontzettend eenzijdig en gekleurd zijn
ze laten vooral zien wat zij willen dat het publiek ziet en niet hoe het echt is
neem de info en filmpjes dan ook met een kilootje zout en als je wil weten hoe het echt zit, kijk dan eens of er ergens open dagen zijn waardoor je in de gelegenheid bent zelf te gaan kijken of neem contact op met een Agrariër

_/-\o_ Amen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:40

Sonja_vR schreef:

Ik denk dat de boer op een open dag het ook allemaal mooier presenteert dan het in werkelijkheid is, dus dat mes snijdt aan twee kanten.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:14

Er is een verschil tussen het weglaten van de extreme 1% en het alleen weergeven van de extreme 1%

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:44

Sorry als het al gevraagt is, maar wat gebeurd er op het eerste plaatje? :o

Ik ben vanaf nu vegatarier.. :oo

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:44

wendyP schreef:

Op het eerste plaatje zie je informatie die niet realistisch is én verkregen via illegale praktijken die voor de dieren hun dood had kunnen betekenen. De varkenstal van nu is zo afgestemd op de ideale temperaturen én ziektevrije omgeving. Deze is door mensen die menen dierenactivist te zijn maar in feite de dieren in gevaar brengt verstoort. Dit had erger af kunnen lopen. Maar wie pakken ze dan, de boer of zichzelf

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:45

Jolandaa_ schreef:
wendyP schreef:

Op het eerste plaatje zie je informatie die niet realistisch is én verkregen via illegale praktijken die voor de dieren hun dood had kunnen betekenen. De varkenstal van nu is zo afgestemd op de ideale temperaturen én ziektevrije omgeving. Deze is door mensen die menen dierenactivist te zijn maar in feite de dieren in gevaar brengt verstoort. Dit had erger af kunnen lopen. Maar wie pakken ze dan, de boer of zichzelf

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:52

echt zielig,
ik vind ook dat ze net als koeien gewoon buiten moeten komen !
waarom zou je ze binnen houden?

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:16

Sammielola13 schreef:
echt zielig,
ik vind ook dat ze net als koeien gewoon buiten moeten komen !
waarom zou je ze binnen houden?

Jij hebt vast het topic niet doorgelezen, er is namelijk al vaak genoeg verteld waarom varkens niet buiten lopen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:50

Abiola schreef:
Sonja_vR schreef:

Ik denk dat de boer op een open dag het ook allemaal mooier presenteert dan het in werkelijkheid is, dus dat mes snijdt aan twee kanten.

IK denk dat dat wel meevalt hoor, veel dingen zien er ook enger/erger uit als je de context niet kent. Ik kom wel eens op reguliere en proefbedrijven soms schrik je ergens van maar als het word uitgelegd snap je echt dat dierwelzijn vaak toch wel heel hoog op de agenda staat, maar sommige dingen ook door invloeden van buiten af op zo'n moment niet beter/anders kunnen!

De bedrijven waar ik ben geweest kregen we altijd gewoon eerlijk antwoord als we vroegen naar bijv ziekte en uitval. Maar als iemand er dan bij uitlegd hoe hij daar mee bezig is en waarom een bepaalde ziekte terug komt dan is het lang niet zo raar meer als je bijv een keer een koe ziet manken, omdat je snapt dat hij al maatregelen heeft genomen waardoor ipv 5 koeien maar 1 koe mank loopt bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:10

Die beelden zijn vreselijk, maar zo gaat het er niet aan toe. Wijzelf hebben een varkenshouderij.

Ze komen regelmatig de dieren controleren (ik zal morgen kijken welke organisatie) , of het er gezond aan toe gaat ed. Zit er een varken tussen met een dik been (in de groepshokken zelf) of een wond, dan moet je hem per direct apart zetten of doodspuiten. Varkens waar iets aan mankeert mogen trouwens niet naar de slagerij, zowiezo al niet op transport (en met paarden mag dat al wel). Zo klein zijn de hokken zelfs niet, de varkens hebben meer als genoeg ruimte. Ze zitten dan misschien wel met z'n vele in een hok, maar ze kunnen languit liggen terwijl ze nog kunnen rollen zonder tegen de ander aan te komen.
Ik vind dat je dit filmpje dus niet serieus hoeft te nemen, ik ben wel benieuwd uit hoeveel bedrijven ze dit kleine filmpje hebben gemaakt. Er zal best eens een biggetje "geplet" worden tijdens de geboorte, dit gebeurt toch ook bij paarden?? Hoeft de varkenssector niets aan te doen, dat is gewoon de natuur. De boer komt minimaal 4 keer per dag bij zijn varkens, zulke halen ze er meteen tussenuit. Dit zijn van die moment filmpjes van de natuur, zoiets kan altijd gebeuren.

We hebben trouwens wel eens de dierenbescherming op de dam gehad, juist omdat we varkens buiten lieten scharrelen. Dit omdat mensen zonder verstand het zagen als dode varkens terwijl ze lagen te zonnen ;) want het reageerde niet op steentjes die ze erheen gooide, dat vind ik pas misselijk voor die beesten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:15

Ik zou dan toch wel graag 'tegen' foto's/video's willen zien van mensen die beweren dat het er niet zo aan toe gaat, en het er niet zo uit ziet. :)